Bagaimana Cara Terbaik Menenangkan Hati Yang Sedang Kecewa

kecewa

Kecewa | We come in peace by =Azzeria  

Hati sedang kecewa dan terluka? Hati sedang sangat lemah? Tidak tenang?

Didalam dunia ini, tiada siapa yang mahu merasa kecewa dan terluka. Apatah lagi menjadi lemah akibat daripada permainan perasaan ini. Merasa lemah dan tidak tenang sehinggakan air mata ingin sekali untuk menitis setiap waktu.

Cinta itu ada pasang surutnya. Setiap pertemuan pasti bertemu perpisahan.

Namun bukan semua masalah kekecewaan berlaku kerana percintaan & masalah jodoh. Ada juga yang kecewa mungkin kerana perkara lain. Boleh jadi akibat terluka dengan tindakan ibu bapa. Malah, mungkin juga berkecil hati dengan sikap anak – anak kita.

Pendek kata banyak perkara yang membuatkan hati kita menjadi remuk rendam dan membuatkan kita merasa lemah.

Menenangkan hati Kecewa

Kita ingin mengelak daripada kelihatan lemah. kita berpura – pura kuat. Kita tersenyum, tetapi dalam hati siapa yang tahu betapa peritnya hati kita. Sampai bila kita harus berpura – pura?

Ingatlah, kita semua adalah manusia. Manusia yang dikurniakan hati dan perasaan. Ada perasaan lemah & duka.

Mungkin disaat anda sedang membaca artikel ini, anda sedang merasa lemah dan kecewa. Hati anda merasa tidak tenang. Mungkin sahaja anda terjumpa artikel ini dari link FB ataupun tergoggle entri ini secara tidak sengaja.

Bismillah, izinkan saya berkongsi beberapa cara untuk menguatkan dan menenangkan kembali hati yang sedang lemah. Insyaallah, saya juga hamba Allah yang pernah mengalami situasi ini, semoga beberapa petua yang dikongsikan ini dapat memberi membantu anda juga.

1. Membaca Surah Yassin

Mungkin selama ini kita kurang membaca Al – Quran atau jarang sangat membuka kitab suci ini. Mungkin ini salah satu sebab kita mudah untuk terganggu dan merasa tidak tenang. Oleh itu marilah kita kembali menghidupkan amalan ini.

Semasa saya sedang mengalami “keserabutan” dulu, saya mengamalkan membaca surah Yassin setiap kali selesai solat. Alhamdulillah, setiap kali usai membaca Yassin, saya akan merasa tenang.

Memang surah ini mempunyai aura yang mampu menenangkan hati. Setelah itu, boleh beransur menambah bacaan dengan membaca surah – surah yang lain. Sangatt menenangkan hati

Bagaimana jika sedang haid? Dengarlah bacaan surah ini melalui mp3, etc..

2. Solat Sunat Tahajjud

Bangunlah melakukan solat malam iaitu solat sunat Tahajjud. Tujuan solat Tahajjud adalah untuk menguatkan jiwa dan mendapatkan ketenangan dalam menghadapi dugaan hidup. Amalan ini adalah antara amalan yang tidak pernah ditinggalkan oleh Rasulullah dan para sahabat.

Usolli Sunnatal Tahajjud Rak’ataini Lilaahi Ta’ala, Allahu Akbar.

” Sahaja aku Solat Sunat Tahajjud dua rakaat kerana Allah Ta’ala “

Pada rakaat pertama bacalah Al-Fatihah Selepas itu surah Al-Kafirun & Rakaat kedua bacalah Al-Fatihah, selepas itu surah Al-Ikhlas. Solat Tahajjud dilakukan tiada had rakaatnya, mengikut kesanggupan dan kemampuan, dengan setiap dua rakaat satu salam.

Jika dirasakan berat memadailah sekadar dua rakaat.

Selepas itu berdoalah. Berdoalah apa sahaja. Adukan masalah kita direct kepada Allah. Mintalah ketenangan hati.

** tips supaya mudah nak bangun **

- Berwudhuk sebelum tidur

- Baca surah Al Mulk atleast 10 ayat (paling malas la tu..)

- Baca doa tido dan niat dalam hati “Ya Allah, aku memohon kepada Mu supaya bangunkan aku pada waktu paling afdhal untuk berdoa pada Mu

- Kunci jam

3. Banyakkan Istigfar Dan Berzikir

  • La haula wala quwwata illa billah (Tiada daya upaya dan tiada kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah)
  • Hasbunallaah wa ni’mal wakiil (Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baiknya Pelindung)

 - Harus diingat, zikir bukan sahaja di mulut tetapi harus sampai masuk ke hati.

4. Elakkan Mendengar Lagu Bertema Kecewa – Kekecewaan

Ini penting kepada mereka yang baru sahaja mengalami putus cinta / tunang, sila hindari dari suasana yang boleh membuatkan anda sebak. Elakkan mendengar lagu yang bertemakan putus cinta & kecewa.

KIta ingin menenangkan hati, bukan ingin menyesakkan hati kan? Jangan menabur garam diatas luka kerana ianya pedih. Biarlah dahulu luka itu sembuh :)

5. Sentiasalah mengingati Allah

Ini yang paling penting sekali. Sentiasa mengingati Allah. Yakinlah dengan sepenuh hati bahawa Allah maha mengetahui dan sentiasa bersama kita walaupun apa pun.

Apa yang membuat kita sedih, Allah lebih Maha Kuasa Maha Mengetahui apa yang terbaik bagi kita. Yakinlah kesedihan dan rasa tidak tenang yang Allah beri itu adalah agar kita kembali mengingatiNYA. He loves you no matter what =)

“Ingatlah, hanya dengan mengingat Allah-lah hati menjadi tenteram.” ( QS Ar Ra’d : 28 )

Janganlah kamu bersedih, sesungguhnya Allah bersama kita.” ( QS.At -Taubah : 40 )

 

Penutup :

Itu adalah beberapa tips yang ingin saya kongsikan bersama anda. Ini adalah pengalaman saya dalam menangani rasa tidak tenteram dan bangkit dari kesedihan. Apakah anda pernah berjaya mengatasi rasa sedih dan tak tenang?

Marilah berkongsi dengan kami cara anda   pada ruangan komen dibawah.

EarthSecret

Masukkan alamat email anda untuk subscribe / melanggani blog ini dan menerima setiap artikel baru melalui e-mel.

Join 1,559 other subscribers

Comments

  1. Wan Razdie Bin Wan Kamarudin says

    Assalamualaikum…..
    saya sekarang tgh kecewa baru memutuskan cinta dengan seorg awek…saya xtau r apa yg harus sy buat…kebetulan saya ada berkenalan dengan seorg awek ni npk mcm ustazah xp hampeh…bila kuar dating nak sentuh tngan xblh die kta haram xp die tipu sy n permainkn perasaan saya halal ke cmtu…sy sngp dtg cri krja kt kl smta2 nk bersama dengan die…xp die plk jd mcm ni kt kg baik je peragai xp bila sampai kl huh baru npk pergai sebenar.bg sy xgna hidup dlm dunia yg penuh penipuan ini..saya pn xtau betul atau tidak tindakan sy..knp Allah uji sya begini

    • Ina says

      Waalaikumsalam w.m. Skadar berkongsi ye maaf jika sya ade salah ckp atau ade kekurangan dlm sy share ni..

      Wan, stiap ujian yg Allah beri pasti ade hikmahnye.. Allah x pernah menzalimi hambanya sbliknye hambanya yg menzalimi dr sndiri. Dalam hal wan ni jgn salahkn takdir & knapa diuji..krn stiap ujian ade hikmahnya & akhirnya adalah utk kbaikan wan jga. Yg dh terjadi tu biarlah, syukurla Allah mberi petunjuk pd Wan ttg prgai perempuan itu sbenar dan jgan la berputus-asa & mmandang yg negatif sume yg terjadi pasti ade hikmah. Banyakkan bersabar & redho atas ape yg dh terjadi. Moga ksakitan yg terjadi adalah penghapus dosa2 kte yg lalu.

      Wan mmg haram jika bukan muhrim berpegangan tangan tetapi jika dia jga menipu & mmpermainkn perasaan Wan pun berdosa ttpi itu antara dia dgn Allah. Tetapi tindakan dia mberi nasihat pd Wan itu adalah betul. Janganla wan mmpertikaikan ttg kebnarn yg berpegangan tgn bukan muhrim mmg haram apatah lg lbih dr itu krn ia mmg boleh menjerumuskn dr pd kemaksiatan.

      Wan, jika benar sudah suka pd seseorg cara kta kenali hati budi dia adalah dgn cara yg di ajar oleh Islam. Iaitu dgn proses pertunangan seterusnye perkahwinan. tetapi utk mbuat pilihan yg terbaik harus la kte byk berdoa pd Allah atau boleh jga buat solat sunat Istikharah minta pd Allah agar mberi ptunjuk / pilihan dlm mencari jodoh. Tetapi jika Wan rasa itu sume masih terlalu awal, apa kata cuba dgn perkenalan sbgai seorg kawan & pd masa yg sama menjga adab2 hubungan sbg seorg Islam. Jika ber’couple’ pun masih terapkn cara keIslaman dimana jgan berdua2an. Minta izin & restu ibu-bapa masing2 jika ingin keluar.

      In shaa Allah 1 day pasti Wan akan bertemu jodoh. Ingat kata2 ini “Org baik utk org yg baik, & org yg kurang baik utk org yg kurang baik” maksudnye.. jika kte ingin pasangan yg baik kte haruslah mengubah diri kte mjadi baik agar Allah kirimkn psagan yg baik & terbaik tuk kte. In shaa Allah.. mudah2an Wan cpat sembuh dr luka itu. Teruskan sabar, jga solat & berdoa pd Allah ye. Good luck & All the best. Moga dberikan jodh/ isteri yg solehah. Aamiin

  2. lisa says

    assalamualaikum ..

    Sy adalah insan yg gagal dlm hidup.walau sy sorg technicl nampak kuat dan bijak.tp dlm hati sy sbnarnya kosong dan amat kecewa stlh 3th bcinta bsma suami org .sy tlalu syg kpdny shinggakn smua tlh sy brkn pdnye, bsumpah setia dan akn mperisterikn sy hanyalah mainan dan tipu helah drnye. Sx pnah ingin mbunuh diri tp tlh diselamatkn teman serumah.sy tlalu kecewa krna dia yuslan tinggalkn sy sendiri mhadapi dugaan ini sndiri..knape tgamak dia buat sy mcm ne mcm sampah.sy byk bkorban dan pernah melalui hr yg sukar ..berada disisi dia ketika dia susah .walau dia xde 1sen pun sy ttp terima ape adanye dirinye..isterinye tlh pun mgetahui phubungn kami tp tidak iklas menerima sy krna dlm diam dia tlh mrancang agar dia yuslan mbenci sy. Sy tlalu drop hinggakn sakit dan terlantar dihospital..tidak mkn tidak minu dan tidk lg menghias diri..sy hanya menangis dan terkurung didlm bilik..ya allah tolonglah..hambamu yg lemah ini..kembalikanlah keceriaan hambamu ini ya allah…plukah sy tinggalkn saja pekerjaan sy dan pulang disisi keluarga ? Sy tiada lg kepercayaan dlm diri dan tidak tahu dimana hala tuju sy..hati sy tlalu sakit dan kecewa hnya nama dia yg slalu sy sebutkn..hinggakn hati tidak bisa mnidakkn dia tlh tinggalkn sy.

    Anakjati johor
    lisa

    • Farah says

      Waalaikumsalam w.m… Ya Allah sedih & simpati sy mendgr ksah awk. Terima ksh krn share buat sy beringat & sentiasa bersyukur dgn life sy yg kdg pun ade yg x best, ade org yg lg susah drpd sy. Tp sy disni krn ingin share & beri pendapt. Sy mendoakn agar Allah melindungi awk & sentiasa dberi hidayah & rahmat pd awk.

      Lisa, untuk kembli sembuh keadaan awk pndgan sy awk kene tinggalkn lelaki ini krn lelaki ini mmg tidak baik utk awk. Tergamak dia buat awk mcm ni. Bagi sy lelaki ini mmg x berguna langsung mmg x leh buat suami. Awk kene pk panjang kalau belum kawin dia dh buat awk mcm ni mcmane pulak bile betul2 kahwin? Sy pecaya lg teruk dia siksa hidup awk. bgaimana pulak bile ada anak? awk x kesian ke kt anak awk yg dpt ayah jenis mcmani? silap2 dgn anak2 awk skali akan merana.

      Nasihat sy, 1st thing awk kene buat is BERHIJRAH. Berhijrah maksud sy adlh jauhkn dr awk dr lelaki ini & tinggalkan khdupan yg x beri apa2 manfaat pd dr awk. Apa2 yg boleh buat awk x selesa, teringat ke awk harus tinggalkn. kalau perlu tkar tmpat kerja tukar la, seeloknya awk kene cari org yg dpt beri sokongan pd awk spt keluarga awk. Supaya dpt menemani awk & bg awk smangat utk terus hidup.

      Lisa, awk perlu tahu membunuh diri itu adalah satu DOSA YG AMAT BESAR. Once awk bunuh diri terus msuk neraka sbb Allah paling benci manusia yg x bersykur atas khdupan yg dberi, awk x takut ke mati dlm keadaan mcm tu?? sy rsa awk dh jauh terpesong krn CINTA itu. Awk perlu tahu CINTA kte pd manusia harus la x lebih dr cinta kte kpd Allah & Rasulullah. Krn cinta manusia akan hilang & pudar satu hari nt tp cinta pd Allah & Rasulullah kekal selama2nya, sentiasa akan dibalas & awk akan rsa ketenangan yg paling indah dr cinta manusia awk itu.

      Skrg utk awk bangun smula adlh kembali pd ajaran Agama Islam. Jaga solat 5 waktu, byk berdoa pd Allah, bile sedih bca Al-Quran & dgr org mengaji. Jgn dgr lagu psal kisah cinta sedih2 nt awk akn terpengaruh. Kalau nk dgr lagu, dgr lagu yg beri awk smnagt bukan lagu yg buat awk down. Lepas tu bergaul dgn org2 yg positif. Cari kwn yg sentiasa beri awk sokongan slalu.

      Lisa kumbang bkn seekor tau. Jika awk berubah (berhijrah) jd lebih baik, Allah akan hantar seorg lelaki yg lebih baik dr lelaki x guna tu krn sdah tertulis jika kte baik Allah akan beri jodoh yg baik tp jika kte kurang baik Allah akn hantar jodoh yg kurang baik. Jd kalau awk nk bahagia dunia & akhirat awk kene berubah (berhijrah) jd lebih baik. Dkatknn diri dgn Allah adlh yg paling the best. Buka mata lisa hidup ni luas lagi utk awk terokai. Banyak kebahagiaan yg boleh awk dpt bukan semata2 cinta pd manusia penipu itu. Cuba awk tgok sekelilling awk. Tengok org lain yg lbih susah dr awk tuk beri awk semangat yg hdup awk bukan musnah. Awk harus besyukur selalu krn punya keluarga, Allah beri awk ckup sifat xde cacat cela mcm org lain yg buta, yg tempang, yg bisu, yg cacat. Syukur la atas kehidupan yg diberi ada mata leh pandang, ada telinga boleh mdgar. Buka la mata yg hdup ini indah sangat.

      kehidupan ni ibarat seperti kejadian dilangit. Ada masa hujan rintik, ade masa hujan lebat, ade masa kilat petir & selepas itu ade nye sinaran matahari, sinaran bintang & bulan & pelangi yg indah. Alhamdulillah. kehidupan di dunia adalah sementara Lisa, spt kte duduk peperiksaan masa sekolah dulu..masa tu kte akan diuji mcm2 soalan. Dan selepas itu kte akan menunggu keputusan & menentukan msa dpan kte. kalau bgus leh msuk universiti. kehduapn yg sebenar & yg kekal abadi adalah di SYURGA lisa percayalah. Jd jgn la bersedih kerana diuiji mcmni krn itu hya sementara shj. khdupan kte yg sbenar adalah di syurga nt. jd arah tuju hidup kte skrg kemana? Ya menuju ke SYURGA. jd nk kesana kte kene bykkan beramal,bersabar & berdoa pd Allah agar dberi rahmat & kekuatan tuk teruskn hidup smpai masa kte betul2 akan dijemput oleh Allah (mati) tpi bkan la jln membunuh diri.
      Semoga Allah mberi melindungi serta mberi hidayah pd Lisa & sy doakan agar Lisa kembali mjadi insan yg terbaik terbilang & hamba Allah yg solehah. Aaamiin Ya Allah. All the best tuk awk. be strong ya! Girl POWER :) i believe u can. dont give up now ok :)

  3. Farah says

    Assalammualaikum Admin..terima kasih kerana berkongsi tip2 ini..saya mengandung 3 bulan dan saya hampir2 patah hati krn suami sy tidak mengendahkn sy dia lebih pentingkn org lain iaitu keluarganya dr sy yg sedang hamil. Apabila bersama dgn dia sy sering tidak dberi perhatian. Sbg wanita sy inginkn belaian dan skongan dr suami ttp tdak sperti yg diinginkn. sy byk memendam hati. Krn perkahwinan, krn takut dosa jd sya memilih sbr & diam tetapi hati sy sering bersedih. Sy ingin berkongsi pd org lain tp bimbang jika ia mgaibkn dr sy dn suami. sy seperti ingin memberontak ingin melakukan perkara2 terkutuk ttapi krn takut pd Allah sya mgalah dgn diam & memendam rsa..Alhamdulillah Allah beri sy kekuatan sehingga kini ttapi sy wanita tambahan mengandung sy bimbang jika sy x dpt bertahan. In shaa Allah sy akan cuba bertahan dan sya akan cuba tips2 Admin iaitu dgn lbh mendkatkn dr kpd Allah, dgr Yaasin & zikir slalu agar hati menjdi tenang. Moga suatu hari nanti suami sy akan mengerti akan perasaan sya. Sekadar meluahkn sdkt perasaan. Terima kasih Wsalam

  4. Marian says

    Saya Marian dengan nama. Salam kepada setiap orang yang membaca kesaksian ini. Saya telah ditolak oleh suami saya selepas tiga (3) tahun berkahwin hanya kerana wanita lain mempunyai ejaan pada dia dan dia meninggalkan saya dan kanak-kanak yang menderita. satu hari ketika saya sedang membaca melalui web, saya melihat paparkan dalam bagaimana ini kastor ejaan pada alamat ini dr.okorospelltemple01@ gmail. com, telah membantu seorang wanita untuk kembali suaminya dan saya memberinya suatu jawapan kepada alamatnya dan dia memberitahu saya bahawa seorang wanita mempunyai ejaan pada suami saya dan dia memberitahu saya bahawa dia akan membantu saya dan selepas 3 hari bahawa saya akan mempunyai suami saya kembali. i percaya kepadanya dan hari ini i am gembira untuk memberitahu anda semua tahu bahawa kastor ejaan ini mempunyai kuasa untuk membawa pencinta kembali. kerana i am kini gembira dengan suami saya. Terima kasih untuk Dr Okoro. E-mel beliau: dr.okorospelltemple01@ gmail. com

    NOMBOR Dr OKORO: +2348106290941

  5. SITI AISYAH ROZANA ABDULLAH says

    Salam admin..saya rasa sangat bersyukur saat saya rasa down sangat saya tercari2 artikel ni..dan tips sangat membina saat saya dlm kesedihan dek kecurangan suami setiap kali lepas solat sya baca surah yassin..d sana sya rasa ada ketenangand

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *