Bagaimana Cara Terbaik Menenangkan Hati Yang Sedang Kecewa

kecewa

Kecewa | We come in peace by =Azzeria

Hati sedang kecewa dan terluka? Hati sedang sangat lemah? Tidak tenang?

Didalam dunia ini, tiada siapa yang mahu merasa kecewa dan terluka. Apatah lagi menjadi lemah akibat daripada permainan perasaan ini. Merasa lemah dan tidak tenang sehinggakan air mata ingin sekali untuk menitis setiap waktu.

Cinta itu ada pasang surutnya. Setiap pertemuan pasti bertemu perpisahan.

Namun bukan semua masalah kekecewaan berlaku kerana percintaan & masalah jodoh. Ada juga yang kecewa mungkin kerana perkara lain. Boleh jadi akibat terluka dengan tindakan ibu bapa. Malah, mungkin juga berkecil hati dengan sikap anak – anak kita.

Pendek kata banyak perkara yang membuatkan hati kita menjadi remuk rendam dan membuatkan kita merasa lemah.

Menenangkan hati Kecewa

Kita ingin mengelak daripada kelihatan lemah. kita berpura – pura kuat. Kita tersenyum, tetapi dalam hati siapa yang tahu betapa peritnya hati kita. Sampai bila kita harus berpura – pura?

Ingatlah, kita semua adalah manusia. Manusia yang dikurniakan hati dan perasaan. Ada perasaan lemah & duka.

Mungkin disaat anda sedang membaca artikel ini, anda sedang merasa lemah dan kecewa. Hati anda merasa tidak tenang. Mungkin sahaja anda terjumpa artikel ini dari link FB ataupun tergoggle entri ini secara tidak sengaja.

Bismillah, izinkan saya berkongsi beberapa cara untuk menguatkan dan menenangkan kembali hati yang sedang lemah. Insyaallah, saya juga hamba Allah yang pernah mengalami situasi ini, semoga beberapa petua yang dikongsikan ini dapat memberi membantu anda juga.

1. Membaca Surah Yassin

Mungkin selama ini kita kurang membaca Al – Quran atau jarang sangat membuka kitab suci ini. Mungkin ini salah satu sebab kita mudah untuk terganggu dan merasa tidak tenang. Oleh itu marilah kita kembali menghidupkan amalan ini.

Semasa saya sedang mengalami “keserabutan” dulu, saya mengamalkan membaca surah Yassin setiap kali selesai solat. Alhamdulillah, setiap kali usai membaca Yassin, saya akan merasa tenang.

Memang surah ini mempunyai aura yang mampu menenangkan hati. Setelah itu, boleh beransur menambah bacaan dengan membaca surah – surah yang lain. Sangatt menenangkan hati

Bagaimana jika sedang haid? Dengarlah bacaan surah ini melalui mp3, etc..

2. Solat Sunat Tahajjud

Bangunlah melakukan solat malam iaitu solat sunat Tahajjud. Tujuan solat Tahajjud adalah untuk menguatkan jiwa dan mendapatkan ketenangan dalam menghadapi dugaan hidup. Amalan ini adalah antara amalan yang tidak pernah ditinggalkan oleh Rasulullah dan para sahabat.

Usolli Sunnatal Tahajjud Rak’ataini Lilaahi Ta’ala, Allahu Akbar.

” Sahaja aku Solat Sunat Tahajjud dua rakaat kerana Allah Ta’ala “

Pada rakaat pertama bacalah Al-Fatihah Selepas itu surah Al-Kafirun & Rakaat kedua bacalah Al-Fatihah, selepas itu surah Al-Ikhlas. Solat Tahajjud dilakukan tiada had rakaatnya, mengikut kesanggupan dan kemampuan, dengan setiap dua rakaat satu salam.

Jika dirasakan berat memadailah sekadar dua rakaat.

Selepas itu berdoalah. Berdoalah apa sahaja. Adukan masalah kita direct kepada Allah. Mintalah ketenangan hati.

Jika anda kelu untuk berdoa, anda boleh amalkan doa ini:

اللهم اني اعوذ بك من الهم والحزن, واعوذ بك من العجز والكسل, واعوذ بك من الجبن والبخل, واعوذ بك من غلبة الدَّين وقهر الرجال

‘Allahumma innee A’oothu bika minal hammi wal hazan, wa a’outhu bika minal ajzi wal kasal, wa a’outhu bika minal jubni wal bukhl, wa a’outhu bika min ghalabatid deyni wa gahrir rijal.’

(Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari kebimbangan dan kepiluan. Aku berlindung kepadaMu dari ketidakupayaan dan kelalaian. Aku berlindung kepadaMu dari perbuatan pengecut dan sifat kedekut. Dan aku mencari perlindungan dariMu daripada  hutang dan  penindasan manusia)

** tips supaya mudah nak bangun **

- Berwudhuk sebelum tidur

- Baca surah Al Mulk atleast 10 ayat (paling malas la tu..)

- Baca doa tido dan niat dalam hati “Ya Allah, aku memohon kepada Mu supaya bangunkan aku pada waktu paling afdhal untuk berdoa pada Mu

- Kunci jam

3. Banyakkan Istigfar Dan Berzikir

  • La haula wala quwwata illa billah (Tiada daya upaya dan tiada kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah)
  • Hasbunallaah wa ni’mal wakiil (Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baiknya Pelindung)

 – Harus diingat, zikir bukan sahaja di mulut tetapi harus sampai masuk ke hati.

4. Elakkan Mendengar Lagu Bertema Kecewa – Kekecewaan

Ini penting kepada mereka yang baru sahaja mengalami putus cinta / tunang, sila hindari dari suasana yang boleh membuatkan anda sebak. Elakkan mendengar lagu yang bertemakan putus cinta & kecewa.

KIta ingin menenangkan hati, bukan ingin menyesakkan hati kan? Jangan menabur garam diatas luka kerana ianya pedih. Biarlah dahulu luka itu sembuh :)

5. Sentiasalah mengingati Allah

Ini yang paling penting sekali. Sentiasa mengingati Allah. Yakinlah dengan sepenuh hati bahawa Allah maha mengetahui dan sentiasa bersama kita walaupun apa pun.

Apa yang membuat kita sedih, Allah lebih Maha Kuasa Maha Mengetahui apa yang terbaik bagi kita. Yakinlah kesedihan dan rasa tidak tenang yang Allah beri itu adalah agar kita kembali mengingatiNYA. He loves you no matter what =)

“Ingatlah, hanya dengan mengingat Allah-lah hati menjadi tenteram.” ( QS Ar Ra’d : 28 )

Janganlah kamu bersedih, sesungguhnya Allah bersama kita.” ( QS.At -Taubah : 40 )

 

Penutup :

Bagaimana? Rasa masih belum kuat? Saya sarankan anda membaca artikel dibawah ini pula:

Itu adalah beberapa tips yang ingin saya kongsikan bersama anda. Ini adalah pengalaman saya dalam menangani rasa tidak tenteram dan bangkit dari kesedihan. Apakah anda pernah berjaya mengatasi rasa sedih dan tak tenang?

Marilah berkongsi dengan saya bagaimana cara anda mengubati rasa pilu pada ruangan komen dibawah.. :)

output_8vyUki

Masukkan alamat email anda untuk subscribe / melanggani blog ini dan menerima setiap artikel baru melalui e-mel.

Join 2,269 other subscribers

Comments

  1. hambaALLAH says

    sy terpanggil untuk melakarkan komen . sy putus tunang selepas hari raya aidlifitri yg lepas . sy yang putuskan pertunangan tersebut . sebelum sy membuat keputusan tersebut sy sentiasa berdoa supaya ALLAH tunjukkan jalan yg terbaik utk hubungan kami . alhamdulilah ALLAh beri sy petunjuk dgn perbuatan dia . hubungan kami mula bermasalah apabila dia mula menipu . dia kembali bercinta dengan bekas kekasih . dengan perempuan tersebut dia bg harapan dan ckp yg dia telah putus tunang dgn sy sedangkan pada masa tersebut dia masih tunang sy . dengan sy dia bagi harapan y sama . perbuatan dia menjelaskan semuanya . sy jadi tertekan dan serabut dgn situasi begini . sy berdoa dan memohon dr ALLAH . mungkin dia bukan yg terbaik utk sy . ALLAH meminjamkan dia utk sy cuma sekejap utk sy kenal dengan perangai manusia yg bermacam ragam . Ya ALLAH betapa agung nya kuasa MU . satu persatu ALLAH bagi sy petunjuk . tp y buat sy rs terkilan dia tidak pernah utk berubah atau menyesal . dan dia terus salahkan sy dalam hal ni . mana ada seorang perempuan boleh bersabar jika cinta dipermainkan . semoga sy terus diberi kekuatan utk menghadapi bermacam ragam dan perangai manusia .

  2. isma says

    Kita smua boleh berubah. Yg penting kita nak berubah. Kita buat bnyak kesilapan n keterlanjuran, ttp Allah ttap memaafkan dan mnerima taubat bila2 masa shj. Asalkan makhluk-Nya meminta n x melupakan-Nya. InshaAllah Allah menemukan anda dngn sseorg yg telah direncanakan oleh-Nya. InshaAllah.

  3. insan82 says

    sy pun mengalami masalah yang sama..suami saya ingat kepada bekas tunangnya dan ingin kembali kepada tunangnya yang sekarang berstatus janda.. aku hanya memohon kepada allah.. jika dia bukan jodohku pisahkan aku dengan cara yang baik.. kalau dia masih jodohku kuatkan ikatan kasih sayang kami.. memang lalui saat2 ni sangat buat aku lemah… aku tidak henti2 berdoa agar di berikan petunjuk yang sebaik2nya…

  4. Hamba Allah says

    Bismillah..
    Artikel anda sangat menginspirasi saya …saya remaja 19tahun .seperti wanita pada umumnya yg sdg trbuai oleh sakitnya cinta pertama dlm hidup saya..hub.kami sdh brlgsg 4tahun
    Berat rasanya..hdp tnp dia.pda awalnya dia mmnt sy untk tdk pacaran lagi dg nya.tp sy selalu mggp dia pcr karena tuntutan yg g bs sy jlskn dlm cerita ini
    Stlh waktu berjalan ternyata dia dkt dg seorang ukhti yg sesungguhnya.btp hancur hati saya

    Mau mnljtkan hdp sj sulit skli

  5. fatiha says

    assalamualaikum
    saya sekarang mengalami masalah percintaan. si dia selama ini yang saya nanti dan syg rupanya mempunyai yg lain. si dia jatuh hati dgn janda ank 2. hati terasa sakit dan terasa di khianati. namun saya muhasabah diri, cermin diri & sedar diri… ini kerana mungkin saya kurang baik dan leka dgn amalan thadap Allah. oleh itu Allah jauhkan dia dr saya. namun saya memilih untuk kembali kepada Allah. mengadu dan terus mengadu…tiada lain yg saya pinta hanya ketenangan dan redha di hati. saya sedar jodoh maut semua d tangan Allah… siapa kita nak menghalang. doakan saya terus mendapat ketenanganNya.

  6. insanlemah says

    terima kasih atas nasihat&dorongan yg diberikan oleh admin. Sy pernah rasa kecewa yg amat sangat dulu. kecewa dlm cinta.tp kini sy sedar cinta manusia,janji manusia adalah palsu. Janji Allah itu pasti. sekarang ni sy rasa hilang semangat sejak ayah sy meninggal,cukup sadis.sy belum sempat berbakti kpd arwah. di luar memang sy xmenunjukan riak wajah sedih,tp tiap2 mlm memang sy rindu arwah ayah, lemah semangat nk belajar,lemah semangat utk teruskan hidup ni.

  7. hambaallah says

    ples tell me what shud i do now. Ujian ini sangat berat buat saya. Saya kehilangan motivasi dan keyakinan untuk meneruskan hidup.

  8. hambaallah says

    assalam admin.
    saya baru berpisah dgn kekasih saya. walaupun sedih, kecewa yg teramat sangat, saya bersyukur. Sepanjang kami bersama kmi terlanjur beberapa kali walaupun pada awalnya sy bukanlah seorang gadis yg liar. sy mendapat didikan yg sempurna drp kedua orang tua namun sy manusia biasa yg tewas dgn pujukan dengan pjuk rayu manusia. sy bersyukur kerana selama bersama dia, hati sy tidak pernah tenteram sebab selalu melakukan dosa. sy bertaubat, namun tidak lama sy akan kmbali melakukan dosa yg sama. Saya terlalu mencintai dia sehingga saya mencintai Dia yg lebih menyayangi sy di dunia ni. Sy terlalu takut ditinggalkan sekiranya tidak menurut kemahuan kekasih saya. mungkin takdir yg dicipta Sang Pencipta utk memisahkn kami akan menjauhkan diri saya daripada kemaksiatan ini. Cuma, sekarang saya terlalu risau. sy rasa tidak layak untuk disayangi oleh seorang lelaki kerana saya bukanlah wanita yg baik dan suci. Saya pernah melakukan dosa yg xmungkin akan dapat diterima oleh seorag lelaki yg sepatutnya menjadi suami saya. Saya juga ingin bahagia seperti wanita yg lain

    • Insan Terpanggil says

      Wasalam…

      sy tpanggil utk mberi komen di post awak… Entahlah, sy juga mcm awk bru saja ptus cinta..ttpi pcayalah, krna Allah sygkn kita, dia putuskan kita dripada perhubungan yang tidak sihat, tidak diredhai, penuh dosa dan lalai.. krna syg, kita buta mata, buta hati..kita sanggup lakukan apa shja smata2 krna tidak sanggup utk khilangannya… ttpi pcayalah, dia bukan jdoh yg tbaik utk kita atau Allah ingin menjarakkn hubungan tsebut memandangkan bgelumang dgn dosa.. sesungguhnya Allah myayangi saudari. Terus pohon doa dan btaubat kpdNya dgn seikhlas hati.. Jgn risau pasal jodoh. Jodoh, Ajal, maut, Allah yg tentukan… Jika dia (bakal jodoh) memang sudah ditentukan buatmu, dia pasti akan dpt trima saudari seadany.. tidak ada satu manusia pn yg bna2 suci dpd dosa. Justeru, apa yg plu saudari plu lakukn, hanyalah terus bdoa, bdoa, bdoa, tawakal, dan berusaha (utk jodoh dan btaubat)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *