Qada solat bermaksud solat yang dilakukan untuk mengganti solat fardu yang terlepas. Ia wajib dilakukan apabila terdapat solat fardu terlepas yang disebabkan oleh faktor seperti tertidur, lupa, atau keadaan darurat.
Ini adalah panduan qada solat iaitu cara menggantikan solat.
Panduan ini disediakan secara lengkap dan tersusun untuk memudahkan anda melakukan qada solat yang betul.
Apa yang menarik:
Ejaan dalam rumi juga turut disertakan dalam niat solat qada fardu lima waktu bagi membantu mereka yang sukar membaca tulisan arab.
Semoga panduan ini dapat membantu anda menggantikan solat dengan sempurna.
- Apa Maksud Qada Solat
- Apa Hukum Qada Solat?
- Niat Qada Solat
- Cara Qada Solat Yang Tertinggal
- Lupa Bilangan Solat Yang Tertinggal Lama
- Adakah Wanita Yang Haid dan Nifas Perlu Qada Solat?
- Adakah Perlu Qada Solat Jika Pernah Murtad?
- Adakah Wajib Qada Solat Jika Mabuk, Hilang Akal & Tidak Sedarkan Diri?
- Soal Jawab Berkaitan Qada Solat (FAQ)
- Kewajipan Mengganti Solat Yang Tertinggal
Apa Maksud Qada Solat
Qada solat (قضاء) bermaksud menggantikan atau melaksanakan solat fardu yang telah ditinggalkan atau terlepas. Dalam Islam, solat merupakan salah satu rukun Islam yang wajib dan tidak boleh ditinggalkan.
Apabila seseorang Muslim terlepas solat fardu disebabkan sebab tertentu seperti tertidur, lupa, atau keadaan darurat, maka wajib baginya untuk menggantikan solat tersebut pada masa lain.
Ini dilakukan sebagai cara untuk memenuhi kewajipan solat yang telah ditinggalkan. Qada solat menunjukkan pentingnya menjaga kewajipan solat dalam Islam dan tanggungjawab individu untuk memastikan semua solat fardu dilaksanakan.
Menurut mazhab as-Syafi’e, seseorang dikira sempat menunaikan solat secara tunai apabila dia sempat menghabiskan rakaat yang pertama dalam waktu solat tersebut.
Sebaliknya, mengerjakan solat secara qada adalah melakukan solat selepas waktunya.
Apabila seseorang tidak menunaikan solat pada waktunya, dia mesti menggantinya dengan menunaikan solat yang telah ditinggalkan pada waktu lain.
Orang yang tertidur, gila dan hilang akal ketika murtad diwajibkan untuk mengqadakan solat.
Apa Hukum Qada Solat?
Hukum qada solat dalam Islam adalah wajib. Ia adalah kewajipan bagi mengganti solat fardu yang telah ditinggalkan, sama ada disengajakan atau tidak. Menurut pandangan ulama, setiap solat fardu yang ditinggalkan mesti diganti secepat mungkin.
Ini berdasarkan pemahaman umum dalam Islam bahawa solat adalah tiang agama dan tidak boleh ditinggalkan. Oleh itu, apabila seseorang gagal menunaikan solat pada waktunya, dia wajib menggantikannya melalui qada untuk memastikan kewajipannya terhadap solat terpenuhi.
Bagi mereka yang meninggalkan solat fardu diwajibkan menggantikan solat tersebut.
Ibn Mas’ud r.a menceritakan bahawa ketika Perang Khandak, Rasulullah SAW telah disibukkan dengan serangan Musyrikin sehingga terbenam matahari sedangkan Baginda tertinggal solat empat waktu. Lalu Baginda meminta Bilal melaungkan azan, dan Baginda berdiri menunaikan solat Zuhur, kemudian Asar, kemudian Maghrib dan seterusnya Isyak
(Riwayat al-Tirmizi, al-Nasa’i dan Ahmad)
Hukum melewatkan solat tanpa keuzuran (dengan sebab yang benar-benar mendesak), apalagi diluar waktunya, adalah berdosa besar. Ini adalah satu maksiat besar yang tidak boleh dihilangkan kecuali dengan mengqadakan solat yang ditinggalkan.
Seseorang yang melakukannya mesti bertaubat dengan sebenar-benar taubat untuk tidak mengulanginya.
Niat Qada Solat
Niat qada solat adalah berniat di dalam hati untuk mengganti solat fardu yang telah ditinggalkan. Niat ini dilakukan sebelum takbiratul ihram pada permulaan solat.
Contohnya, jika seseorang hendak mengqada solat Zohor, niatnya adalah: “Sahaja aku solat fardu Zohor empat rakaat qada kerana Allah Taala”.
Niat ini penting untuk menentukan solat tersebut sebagai ganti bagi solat fardu yang tidak sempat atau tidak dapat dilaksanakan pada waktunya.
Berikut dinyatakan niat qada solat untuk setiap solat fardu:
Niat Qada Solat Subuh
Usolli Fardhos-Subhi Rak’ataini Qadaan Lillahi Ta’ala
Sahaja aku Solat Fardu Subuh dua rakaat qada’ kerana Allah Ta’ala”
Niat Qada Solat Zuhur
Usolli Fardhoz-Zuhri Arba’a Raka’atin Qadaan Lillahi Ta’ala
Sahaja aku solat fardu Zuhur empat rakaat qada’ kerana Allah Ta’ala”
Niat Qada Solat Asar
Usolli Fardhol Asri Arba’a Raka’atin Qadaan Lillahi Ta’ala
Sahaja aku solat fardu Asar empat rakaat qadha’ kerana Allah Ta’ala
Niat Qada Solat Maghrib
Usolli Fardhol Maghribi Salasa Raka’atin Qadaan Lillahi Ta’ala
Sahaja aku solat fardu maghrib tiga rakaat qada’ kerana Allah Ta’ala”
Niat Qada Solat Isyak
Usolli Fardhol isya’i Arba’a Raka’atin Qadaan Lillahi Ta’ala
Sahaja aku solat fardu Isyak empat rakaat qada’ kerana Allah Ta’ala”
Cara Qada Solat Yang Tertinggal
Qada Solat merupakan cara mengerjakan semula solat yang terlepas. Langkah pertama adalah berniat di dalam hati untuk solat qada bagi waktu solat yang terlepas. Kemudian, ikuti langkah solat seperti biasa, termasuk takbiratul ihram, membaca Al-Fatihah, rukuk, sujud, dan salam. Qada Solat boleh dilakukan pada bila-bila masa sebelum masuk waktu solat yang sama pada hari berikutnya.
- Untuk Solat yang Ditinggalkan Ketika Musafir: Apabila ingin diqada selepas musafir, solat mesti diqada secara sempurna (tidak boleh qasar atau jamak). Jika diqada ketika masih musafir, boleh diqada secara sempurna atau qasar.
- Untuk Solat yang Ditinggalkan Ketika Menetap (Bermukim): Solat yang ditinggalkan ketika menetap wajib diqada secara sempurna (tamam) dan tidak boleh diqasar, walaupun diqada ketika musafir.
- Bacaan dalam Solat Qada: Bacaan boleh dibaca dengan nyaring pada waktu malam (selepas terbenam matahari hingga terbit matahari), sekalipun bukan jenis solat yang biasa dibaca nyaring. Bacaan solat dibaca perlahan pada waktu siang.
- Mengerjakan Qada Solat secara Berjemaah: Dibenarkan apabila ada dua orang atau lebih yang mahu mengganti solat mereka.
- Mengerjakan Qada Solat Secara Tertib (Mengikut Urutan): Disunatkan mengerjakan qada solat mengikut urutan, seperti solat Zuhur dahulu, kemudian Asar. Namun, jika waktu solat yang sedang berlangsung (seperti Asar) hampir habis, wajib mengerjakan solat tersebut dahulu sebelum qada solat yang ditinggalkan (seperti Zuhur).
Bacaan Dalam Solat Qada
Bacaan dalam qada solat sama seperti bacaan dalam solat fardu biasa. Ini termasuk:
- Takbiratul Ihram: Membuka solat dengan takbir.
- Bacaan Al-Fatihah: Membaca surah Al-Fatihah pada setiap rakaat.
- Surah Lazim: Membaca surah atau ayat-ayat Quran selepas Al-Fatihah.
- Rukuk dan Sujud: Melakukan rukuk dan sujud dengan bacaan-bacaan tertentu.
- Tahiyyat Akhir: Membaca tahiyyat pada rakaat terakhir.
- Salam: Mengakhiri solat dengan ucapan salam.
Tiada bacaan khusus atau berbeza untuk solat qada berbanding solat fardu biasa; perbezaannya hanya pada niat untuk menggantikan solat yang tertinggal.
Penjelasan Mengenai Cara Qada Solat
Wajib bagi seseorang yang telah meninggalkan solat untuk mengqada (menggantikan) solatnya itu dengan segera. Bahkan dibenarkan mengantikan solat sekali pun pada waktu yang diharamkan solat (waktu tahrim) seperti selepas asar, selepas subuh dan sebagainya.
1. Apabila meninggalkan solat sewaktu musafir dan hendak diqadakan selepas habis tempoh musafir, maka perlu diqadakan solat secara sempurna (tidak boleh diqasar dan jamak).2. Solat yang ditinggalkan ketika musafir dan hendaklah diqada ketika masih dalam tempoh musafir. Solat juga boleh di qada ketika bermusafir pada waktu lain, secara sempurna atau diqasar.
(terdapat khilaf mengenai perkara ini dalam kalangan beberapa ulama)
3. Solat yang ditinggalkan ketika menetap (bermukim) wajib diqada secara sempurna (tamam) dan tidak boleh diqasar meskipun diqada ketika musafir.
4. Bacaan solat boleh dibaca dengan nyaring (untuk imam atau solat seorang diri) sekiranya waktu mengerjakan qada solat pada waktu malam iaitu selepas terbenam matahari hingga terbit matahari.
Sekalipun solat tersebut adalah bukan dari jenis solat yang dibaca nyaring (seperti Zuhur dan Asar).
Sebaliknya, bacaan solat dibaca perlahan apabila solat yang diqada tersebut dikerjakan pada waktu siang, bermula dari terbit matahari hingga terbenam matahari.
5. Tidak salah mengerjakan qada solat secara berjemaah apabila waktu itu terdapat dua orang atau lebih yang sama-sama mahu mengganti solat mereka.
6. Sunat mengerjakan qada solat secara tertib (mengikut urutan). Misalnya, solat qada Zuhur dahulu, kemudian baru solat qada Asar.
Orang yang meninggalkan solat fardu Zuhur dan mahu mengqadanya dalam waktu Asar, sebaik-baiknya mengerjakan qada solat Zuhur dahulu sebelum mengerjakan solat Asar secara tunai.
Kecuali apabila waktu asar itu tinggal sedikit dan dikhuatiri habis waktu sebelum sempat menunaikan solat Asar, wajib untuknya menunaikan solat Asar dahulu diikuti dengan qada solat Zuhur.
Lupa Bilangan Solat Yang Tertinggal Lama
Jika seseorang lupa bilangan solat fardu yang telah tertinggal, mereka disarankan untuk membuat anggaran terbaik berdasarkan ingatan. Setelah itu, lakukan qada’ mengikut jumlah tersebut. Jika tidak ingat, lakukan qada’ sebanyak mana yang dirasa cukup untuk meyakinkan diri sendiri bahawa kewajipan telah dipenuhi. Penting untuk menetapkan niat qada’ dalam hati sebelum memulai setiap solat.
Ulama mazhab Syafi’e menetapkan orang yang mempunyai terlalu banyak solat yang ditinggalkan sehingga tidak tahu jumlahnya, hendaklah mengqadakan solat-solat tersebut sehingga diyakini semuanya telah diganti.
Oleh itu, sesiapa yang meninggalkan solat selama 20 atau 30 tahun wajib menggantinya sedikit demi sedikit berdasarkan kemampuannya. Ini dilakukan sehingga kita yakin semuanya telah diganti.
Contohnya:
Seseorang yang meninggalkan solat selama 2 tahun boleh menggantikan setiap solat fardu yang ditinggalkan selepas solat tunai. Misalnya selepas solat subuh ataupun sebelum, dan boleh menggantikan satu ataupun dua solat subuh yang ditinggalkan.
Perkara ini dilakukan selama setahun ataupun dua tahun hingga yakin semua solat yang ditinggalkan sudah diganti.
Sekiranya dia mampu melakukan lima solat waktu pada setiap waktu tunai, maka dia boleh melakukannya.
Adakah Wanita Yang Haid dan Nifas Perlu Qada Solat?
Wanita yang berada dalam keadaan haid atau nifas tidak perlu melakukan qada’ untuk solat yang terlepas. Ini kerana dalam Islam, wanita yang mengalami haid atau nifas dikecualikan daripada kewajiban solat. Setelah selesai tempoh haid atau nifas, mereka boleh meneruskan solat seperti biasa tanpa perlu menggantikan solat yang terlepas selama tempoh tersebut.
Penerangan
Wanita yang haid dan nifas tidak wajib mengganti solat (qada) untuk waktu-waktu yang tertinggal semasa haid dan nifas itu.
Tetapi ada beberapa situasi yang perlu diberi perhatian:
- Wanita yang telah kering darahnya (haid dan nifas) dalam waktu Asar perlu qada solat Zohor.
- Dan wanita yang kering darahnya dalam waktu Isyak perlu qada solat Maghrib.
Wanita berkenaan perlu mandi wajib dan mengerjakan solat waktu tersebut secara tunai (sekiranya sempat). Dia juga mesti mengerjakan secara qada untuk solat yang sebelumnya.
Jika dia tidak sempat mengerjakan solat dalam waktu darahnya telah kering, maka dia wajib mengganti solat waktu yang tertinggal dan solat yang sebelumnya itu.
Penjelasan lanjut mengenai masalah ini boleh dilihat pada pautan ini: Adakah Kena Qada Solat Zohor Jika Suci Dari Haid Pada Waktu Asar?
Adakah Perlu Qada Solat Jika Pernah Murtad?
Orang murtad iaitu keluar daripada agama Islam, maka dianggap berdosa besar. Sekiranya dia kembali semula kepada Islam, wajib dia qada solatnya selama dia murtad. Bahkan wajib dia mengqada solatnya selama dia masih Islam sebelum dia murtad dahulu.
Hal ini disebabkan, apabila seseorang telah keluar daripada agama Islam, maka seluruh amalannya sebelum itu terbatal kecuali ibadah haji yang hanya terbatal kerana syirik yang berserta kematian.
Adakah Wajib Qada Solat Jika Mabuk, Hilang Akal & Tidak Sedarkan Diri?
Seorang yang minum minuman keras hingga mabuk dan tidak sedarkan diri, memandu dengan cara berbahaya dan berlaku kemalangan hingga tidak sedarkan diri, atau apabila dia melakukan apa-apa sahaja perkara yang membahayakan dengan sengaja hingga menyebabkan hilang akalnya..
… maka wajib dia mengqada solatnya selama dia hilang akal setelah dia pulih.
Akalnya hilang disebabkan perkara yang diharamkan, maka kewajipan tidak akan gugur daripadanya.
Soal Jawab Berkaitan Qada Solat (FAQ)
Di sini saya kumpulkan beberapa soalan lazim mengenai qada solat yang mungkin membantu anda menjawab persoalan yang sedang anda hadapi:
Solat qada tidak wajib dilakukan mengikut tertib, tetapi disunatkan supaya mengikut tertib. Jika waktu solat masa itu hampir tamat, maka utamakan solat tunai waktu itu terlebih dahulu.
Solat yang tertinggal sama ada secara sengaja ataupun terlupa, wajib diqada sebaik sahaja mengingatinya. Ataupun sekiranya tidur, sebaik sahaja terjaga daripada tidur terus diqada solat yang terlepas.
Solat wajib ditunaikan walaupun ketika sakit dengan menggunakan rukhsah-rukhsah yang Allah berikan seperti tayamum sekiranya tidak dapat menggunakan air, solat duduk ataupun baring sekiranya tidak dapat berdiri dan sebagainya.
Tidak harus membaca dengan nada kuat untuk solat fardu yang dilakukan pada waktu siang. Sama ada solat itu dilakukan pada waktunya ataupun qada. Begitu juga, disunatkan membaca dengan kuat untuk solat fardu yang dikerjakan pada waktu malam, walaupun solat pada zuhur ataupun asar.
Boleh. Sunat mengerjakan solat qada secara tertib.
Harus mengqada solat-solat yang tertinggal sama ada mengikut tertib atau tanpa tertib.
Tiada larangan untuk anda melakukan solat sunat.
Tetapi mengapa perlu melakukan yang sunat sedangkan anda boleh melakukan yang wajib, sekaligus mendapat pahala wajib dan diampunkan dosa akibat meninggalkan yang wajib.
Untuk solat tahiyatul masjid, anda boleh melakukan melakukan solat qada subuh ataupun solat lain ketika masuk ke masjid, sebelum anda duduk. Dengan melakukan solat qada ini, anda sudah mendapat pahala solat wajib dan mendapat pahala solat sunat tahiyatul masjid.
Sekiranya anda tidak merancang bagi bermukim di destinasi ini lebih daripada tiga hari, anda masih dianggap sebagai musafir yang mendapat rukhsah jamak dan qasar solat.
Dalam keadaan ini, anda masih boleh mengqada solat zohor dan asar dengan memendekkan menjadi dua rakaat.
Tetapi anda tidak boleh menjamakkannya kerana kedua-duanya sudah keluar daripada waktunya.
Solat yang ditinggalkan ketika musafir tidak lagi boleh diqasar apabila perjalanan itu tamat. Solat itu perlu diqada secara rakaat penuh (tamam)
Terdapat khilaf (pertembungan) jawapan ulama mengenai hal ini. Anda boleh qasar solat zohor yang ditinggalkan dalam pemusafiran yang lalu walaupun telah berada dalam pemusafiran yang lain. Tetapi adalah lebih baik disegerakan qada solat tersebut.
Anda tidak boleh mengqasarkan solat-solat yang sudah anda tinggalkan ketika bermukim ketika anda sedang musafir.
Disunatkan anda membaca surah dengan kuat kerana solat itu dilakukan pada waktu malam.
Orang yang mengalami masalah mental atau gila tidak diwajibkan qada solat-solat yang ditinggalkan ketika dalam keadaan itu. Ini kerana penyakit ini selalunya menimpa seseorang dalam tempoh yang lama hingga memakan masa bertahun-tahun.
Sekiranya diwajibkan mengqada semua solat-solat ini, sudah tentu sangat membebankan.
Orang yang pitam atau pengsan wajib mengganti solat yang tertinggal ketika dalam keadaan tidak sedarkan diri itu.
Ini kerana pengsan atau pitam selalunya hanya akan berlaku dalam masa yang singkat, berbeza dengan orang gila.
Begitu juga halnya orang yang tertidur sehingga terlepas waktu solat.
Kewajipan Mengganti Solat Yang Tertinggal
Bagi mereka yang meninggalkan kewajipan solat fardu atau ibadah lain, diwajibkan menggantikannya.
1. Ibnu Mas’ud r.a menceritakan bahawa ketika Perang Khandak, Rasulullah SAW telah disibukkan dengan serangan musyrikin sehingga terbenam matahari sedangkan Baginda tertinggal solat empat waktu.Lalu Baginda meminda Bilal melaungkan azan, dan Baginda berdiri menunaikan solat Zuhur, kemudian Asar, Kemudian Maghrib dan seterusnya Isyak.
(Riwayat Tirmizi, Nasai’e dan Ahmad)
2. Orang yang meninggalkan ibadah wajib hendaklah menggantikannya berdasarkan umum sabda Rasulullah SAW, begitu juga solat fardu yang ditinggalkan hendaklah digantikan.
Sabda Nabi:
Hutang Allah itu lebih perlu ditunaikan (diganti)
3. Orang yang sengaja meninggalkan solat fardu tanpa keuzuran telah melakukan dosa dan wajib menggantikannya.
Firman Allah SWT yang bermaksud:
Maka kecelakaan besar bagi orang yang solat. (iaitu) mereka yang berkeadaan lalai daripada menyempurnakan solatnya
— Al-Ma’un 107:4-5
Saya berharap agar panduan ini dapat membantu memudahkan anda dalam melaksanan solat ganti.
Jika terdapat sebarang persoalan atau kemusykilan, anda boleh tinggalkan perkara tersebut pada ruangan di bawah.
Tinggalkan Komen Anda..
MasyaAllah, seronok dapat refresh semula ilmu.. terushkan usaha ust ye. Semoga Allah memberkati ilmu dan usaha ust
Alhamdulillah, terima kasih atas doa dan kata-kata semangat yang diberikan.
Semoga kita semua terus diberi kekuatan untuk menuntut ilmu dan mengamalkannya dalam kehidupan seharian kita. ツ
Assalamualaikum ustaz.
mohon pencerahan. Sepertimana sedia maklum, menggantikan solat adalah wajib. Seperti saya perlu ambil masa lama sehingga yakin saya habis menggantikan solat. Pada ketika ini, sy masih belum habis ganti solat, tetapi ingin mula mengamalkan sunat dhuha.
Contoh, sy amalkan menggantikan solat selepas solat fardhu. Soalan saya, apakah yang lebih baik? Adakah ketika waktu dhuha itu, sy gantikan solat 5 waktu dan diikuti dengan sunat dhuha atau adakah saya perlu habiskan mengganti solat dahulu atau bagaimana?
Waalaikumussalam,
Dalam Islam, menggantikan solat yang telah ditinggalkan (qada’) adalah suatu kewajiban yang perlu diberi keutamaan berbanding melakukan solat sunat, termasuk solat Dhuha.
Ini kerana pelaksanaan kewajipan adalah lebih utama dan harus didahulukan daripada amalan sunat. Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud: “Solatlah kamu sebagaimana kamu melihat aku solat” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim), menekankan tentang pentingnya menunaikan solat dengan sempurna, termasuklah mengqada’ solat yang terlepas.
Walau bagaimanapun, Islam adalah agama yang memudahkan dan tidak membebankan pengikutnya. Berkaitan dengan keinginan awak untuk melakukan solat sunat Dhuha sambil masih dalam proses mengqada’ solat wajib, terdapat beberapa pandangan yang boleh dipertimbangkan:
1. Keutamaan Mengqada’ Solat: Sebaik-baiknya, awak perlu mengutamakan mengqada’ solat wajib yang telah ditinggalkan. Ini kerana melaksanakan apa yang wajib adalah asas yang tidak boleh diabaikan.
2. Melakukan Keduanya Jika Mampu: Jika awak mempunyai masa yang cukup, awak boleh melakukan kedua-duanya secara berasingan; mengqada’ solat wajib pada waktu lain dan melakukan solat sunat Dhuha pada waktunya. Ini adalah pendekatan terbaik jika situasi membenarkannya, kerana awak dapat memenuhi kewajipan dan sekaligus mendapatkan pahala amalan sunat.
Allah Maha Mengetahui usaha setiap hamba-Nya dan Maha Pengampun terhadap segala kekurangan dan kesilapan kita.
Saya doakan agar urusan awak dipermudahkan.
assalamualaikum wbt, tuan saya nak tanya sekiranya saya melakukan qada 5 waktu solat fardhu(subuh-isyak) selepas solat isyak sahaja adakah dibolehkan atau saya kena qada mengikut urutan waktu solat fardhu cth; solat subuh qada solat subuh sahaja?
Wassalam. Boleh, tiada masalah untuk qada solat sekali gus. Tidak wajib ikut urutan waktu solat (kaedah tersebut untuk meringankan qada solat agar tidak terbeban)
Aslm
boleh ke kllu nk qadha solat yg lma tertinggal diwaktu syuruk?Kalau qadha subuh diwaktu isyak kena baca doa qunut juga atau takboleh ke kalau baca doa iftitah hanya diwaktu solat fardhu dn tk baca waktu solat qadha dn nk terus baca al-fatihah je?
Waalaikumsalam,
Mengqadha solat yang telah lama tertinggal adalah kewajiban bagi setiap Muslim yang terlepas solat fardhu mereka. Berikut adalah penjelasan mengenai pertanyaan Tuan:
1. Qadha Solat di Waktu Syuruk. Secara umumnya, ada beberapa waktu yang dianggap tidak disukai (makruh) untuk melaksanakan solat sunat, termasuk waktu syuruk, kecuali solat fardhu yang ditinggalkan (qadha). Ini bermakna, jika ada keperluan untuk mengqadha solat, seperti solat Subuh yang tertinggal, boleh dilakukan pada waktu syuruk.
2. Qadha Solat Subuh di Waktu Isyak dan Bacaan Doa Qunut. Untuk solat Subuh yang diqadha, kita kena faham bahawa hukum qunut adalah sunat. Doa qunut adalah sunnah dalam solat Subuh, dan ketika mengqadha, fokus utamanya adalah menunaikan rukun dan wajib solat. Oleh itu, boleh mengqadha solat Subuh (dengan membaca doa qunut atau meninggalkan qunut) — kedua-duanya sah.
3. Bacaan Doa Iftitah dalam Solat Qadha. Doa iftitah adalah sunnah di dalam solat, baik solat fardhu mahupun solat qadha. Namun, jika seseorang meninggalkan bacaan doa iftitah dalam solat qadha dengan niat untuk mempercepat solat kerana keadaan tertentu atau ingin fokus kepada rukun solat, maka solatnya tetap sah. Namun, adalah lebih baik untuk membacanya sebagai mengikut sunnah Rasulullah SAW.
Dalam melakukan qadha solat, yang paling penting adalah menunaikan rukun-rukun solat dengan betul. Niat qadha harus jelas untuk solat yang mana (contohnya, “Saya niat solat qadha Subuh kerana Allah Ta’ala”). Usaha untuk mengqadha solat yang tertinggal adalah tanda tanggungjawab terhadap ibadah dan menunjukkan keseriusan dalam memenuhi kewajiban sebagai Muslim.
Mengenai amalan-amalan sunnah dalam solat, seperti doa iftitah dan qunut, seseorang boleh mengamalkannya berdasarkan kemampuan dan keadaan mereka. Yang terpenting adalah memastikan solat dilaksanakan dengan sebaik mungkin dan memenuhi syarat serta rukun solat.
Wallahu a’lam.
Salam ustaz.. ketika kita qada solat subuh, wajib kah kita mbaca doa qunut. Walaupun kita qada subuh di siang hari..
Waalaikumsalam,
Ketika mengqadha solat Subuh, membaca doa qunut tidak dianggap sebagai keharusan. Mengikut mazhab Syafie, doa qunut dalam solat Subuh itu adalah sunnah mu’akkadah (sunnah yang sangat digalakkan), namun ia bukan merupakan salah satu rukun atau syarat sahnya solat. Ini bermakna, semasa Anda mengqadha solat Subuh, sama ada pada siang hari atau pada waktu lain, tidak wajib untuk membaca doa qunut. Keutamaan dalam solat qadha adalah memenuhi rukun dan wajib solat.
Walau bagaimanapun, jika seseorang ingin mengamalkan sunnah dan membaca doa qunut ketika mengqadha solat Subuh, ini adalah amalan yang baik dan akan mendapat pahala. Namun, jika terlepas atau tidak dibaca, solat qadha Subuh masih sah.
Oleh itu, semasa mengqadha solat Subuh, yang terpenting adalah memastikan rukun-rukun solat seperti niat, takbiratul ihram, membaca Al-Fatihah, rukuk, sujud, dan tasyahud akhir dilaksanakan dengan sempurna. Membaca doa qunut adalah sunnah yang boleh diamalkan jika diinginkan, tetapi tidak wajib, terutamanya dalam konteks solat qadha.
Wallahu a’lam.
Assalamualaikum ustaz, saya ingin bertanya, adakah wajib qada’ solat bagi seseorang yang terkena penyakit ain sehingga menyebabkan masalah mental? Mohon pencerahan dari ustaz. Terima kasih ustaz.
Walaikumsalam,
Merujuk pandangan Mufti Wilayah Persekutuan, orang yang mengalami koma atau kehilangan kesedaran dalam tempoh yang lama tidak perlu melakukan qada’ solat kerana dalam tempoh tersebut, akalnya dianggap tidak ada, dan salah satu syarat wajib solat adalah berakal. Ini berdasarkan kepada firman Allah SWT yang bermaksud, “Allah tidak membebankan seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya” (Surah al-Baqarah: 286) dan juga berdasarkan hadis yang menyatakan pena diangkat daripada tiga golongan termasuk orang yang cacat mental sehingga dia berakal. Ini menunjukkan bahawa orang yang kehilangan kesedaran tidak diwajibkan solat dan tidak perlu qadha’ ketika mereka pulih
Namun, untuk kes tertentu seperti pengsan yang tidak lama, contohnya kurang dari tiga hari, ada pandangan yang mengatakan perlu qadha’. Ini berdasarkan kepada prinsip umum dalam Islam yang mengatakan solat yang ditinggalkan kerana lupa atau tertidur perlu diqadha’ segera setelah mengingat atau bangun. Namun, konteks ini lebih kepada situasi seseorang yang kehilangan kesedaran untuk jangka waktu yang sangat pendek, bukan kepada keadaan koma atau gangguan mental yang serius.
Selain itu, Imam al-Nawawi menyebutkan bahawa bagi seseorang yang meninggalkan solat tanpa uzur syar’i, maka wajib atasnya untuk segera melakukan qadha’ solat tersebut. Ini menunjukkan pentingnya segera menunaikan qadha’ bagi solat yang ditinggalkan tanpa alasan yang dibenarkan oleh syarak.
Ringkasnya, bagi seseorang yang terkena penyakit ain sehingga menyebabkan masalah mental atau kehilangan kesedaran untuk tempoh yang lama, tidak diwajibkan untuk melakukan qadha’ solat selama tempoh mereka tidak berakal atau tidak sedar.
Wallahu a’lam.
1.Assalamualaikum Ustaz, saya ingin bertanya, semasa melakukan solat qada’ bagi setiap kali waktu solat fardhu harian, adakah harus bertahmid, zikir, membaca ayatul kursi dan doa setiap kali qada solat itu?
2.Bolehkah selepas qada’ solat dan hanya dengan beristighfar lalu bangkit dan melakukan qada’ yang seterusnya?
3.Kalau tidak ingat berapa banyak solat yang ditinggalkan, lalu kita melakukan anggaran kiraan lalu kiraan tersebut terlebih dari apa yang kita tinggalkan, adakah solat2 yang terlebih itu dikira haram?
Jazakallah Khair Ustaz
Waalaikumsalam.
1. Tahmid, zikir, membaca Ayatul Kursi, dan doa hukumnya adalah sunat sahaja, bukan wajib. Jika tidak menjadi masalah jika awak tidak melakukan itu dan fokus kepada solat qada sahaja.
2. Jika Anda mempunyai banyak solat qada’ yang perlu dilaksanakan, anda boleh beristighfar dan kemudian segera melaksanakan solat qada’ seterusnya. Seperti point sebelum ini, amalan ini adalah sunat sahaja.
3. Jika anda melakukan lebih banyak solat qada’ daripada yang sebenarnya tertinggal, solat-solat tambahan tersebut tidak dianggap haram. Sebaliknya, ia dianggap sebagai solat sunat atau solat nafl dan insyaAllah akan dilihat sebagai amalan kebaikan. Niat Anda untuk menunaikan kembali solat yang tertinggal dan berusaha untuk menunaikannya sebaik mungkin adalah sesuatu yang sangat bernilai di sisi Allah SWT.
Semoga penjelasan ini bermanfaat, dan semoga Allah SWT memberikan kekuatan dan kemudahan kepada Saudara dalam menunaikan kewajipan-kewajipan solat.
Jazakallah Khair.
Salam ustaz. Saya nak tanya, bolehkah saya Qada solat tak ikut waktu fardu? Contoh selepas solat saya qada solat subuh, waktu solat asar saya qada solat zohor, dan lain2. Atau selepas Fardu subuh, saya terus qada semua 5 waktu solat fardu subuh hingga isyak dalam 1 masa. Bolehkah begitu? Mohon penjelasan ya.
Waalaikumsalam.
Dalam mazhab Syafie, adalah dibolehkan untuk mengqada’ solat yang tertinggal tanpa mengikut waktu asal solat fardu tersebut. Awak boleh melakukan qada’ solat Subuh selepas menunaikan solat Fardu lain, seperti solat Zohor, Asar, Maghrib, atau Isyak.
Ini bermakna, awak boleh mengqada’ solat Subuh selepas solat Asar, contohnya.
Wallahu a’lam
assalamualaikum, saya ingin bertanya 2 soalan:
Pertama: adakah semua solat sunat boleh diniatkan sekali dengan solat qada’ fardhu?
Kedua: jika solat qada’ dilakukan di masjid haram atau nabawi atau semasa malam lailatul qadar yang mana ibadah solat digandakan dengan gandaan tertentu, adakah jumlah bilangan solat fardhu yang sengaja ditinggalkan tertebus mengikut gandaan tersebut? (contohnya qada’ solat fardhu di masjid haram bersamaan dengan mengantikan 100,000 solat fardhu kerana solat di dalam masjid haram 100,000 lebih baik daripada solat di masjid lain).
Terima kasih
Waalaikumsalam,
1. Menggabungkan Niat Solat Sunat dan Qada’ Fardhu:
Tidak, niat untuk solat sunat dan solat qada’ fardhu tidak boleh digabungkan. Dalam Islam, setiap ibadah mempunyai niatnya yang tersendiri. Solat sunat dan solat fardhu (termasuk qada’) adalah dua jenis solat yang berbeza dengan tujuan dan hukum yang berbeza. Solat fardhu adalah kewajipan yang harus ditunaikan oleh setiap Muslim, sedangkan solat sunat adalah amalan tambahan yang mendatangkan pahala. Oleh itu, setiap solat harus dilakukan dengan niat yang jelas dan tidak boleh digabungkan.
2. Qada’ Solat Fardhu di Tempat Suci dan Lailatul Qadar:
Mengenai soalan kedua, pahala melakukan solat di Masjid Haram atau Masjid Nabawi memang dikatakan lebih besar berbanding tempat lain. Namun, konsep ini tidak secara automatik menjadikan solat qada’ yang dilakukan di tempat tersebut akan ‘menggantikan’ jumlah tertentu solat fardhu yang ditinggalkan. Setiap solat fardhu yang ditinggalkan perlu diganti secara satu persatu. Pahala yang lebih besar di tempat-tempat suci tersebut adalah pahala tambahan atas amalan tersebut, tetapi tidak mengurangi kewajipan untuk mengqada’ setiap solat fardhu yang terlepas.
Penting untuk diingat bahawa setiap amalan kita dinilai oleh niat dan usaha kita dalam melaksanakannya, dan Allah Maha Mengetahui segala usaha hamba-Nya.
Semoga penjelasan ini membantu. Jika ada soalan lain, silakan bertanya. ツ
Alhamdulillah , sangat berguna
Alhamdulillah ツ
Saya sekarang sakit lutut dan sendi. Bolehkan saya sembahyang Qadar di atas kerusi.
Ya, jika anda mengalami kesakitan di lutut dan sendi yang membuatkan anda sukar untuk berdiri, sujud, atau rukuk dengan cara biasa dalam sembahyang, anda dibenarkan untuk melakukan solat Qada’ di atas kerusi.
Dalam Islam, kemudahan dan keringanan diberikan kepada mereka yang menghadapi kesukaran dalam melaksanakan ibadah akibat keadaan kesihatan atau keuzuran lain.
Allah SWT Maha Mengetahui dan Maha Pengasih, dan Dia mengambil kira usaha serta niat baik hamba-Nya dalam menjalankan perintah-Nya.