NIAT PUASA GANTI: Puasa Qadha Ramadan (Panduan Lengkap)

Niat Puasa Ganti

Ini adalah panduan lengkap berkaitan niat puasa ganti qadha Ramadan, syarat serta hukum-hukum yang berkaitan dengannya.

Tulisan ini akan merangkumi secara lengkap beberapa topik berkaitan seperti:

  • Niat puasa ganti (qadha) dan niat gabung puasa ganti dengan puasa sunat
  • Hukum menggabungkan puasa ganti dengan puasa enam serentak.
  • Hukum dan masalah-masalah lazim berkaitan puasa qadha
  • Perkara penting yang berkaitan dengan membayar fidyah.

Semoga panduan ini memberi manfaat.

Maksud Puasa Ganti (Qadha) Ramadan

Puasa ganti, atau lebih dikenali dalam bahasa Arab sebagai qadha’, merujuk kepada puasa yang dilakukan sebagai pengganti bagi hari-hari yang ditinggalkan semasa bulan Ramadan.

Istilah qadha’ membawa maksud “menunaikan sesuatu yang terhutang.” Dalam konteks puasa Ramadan, ia merujuk kepada kewajipan seseorang Muslim untuk menggantikan puasa yang ditinggalkan atas sebab-sebab yang dibenarkan oleh syarak.

Oleh itu, puasa ganti bertujuan untuk menunaikan tanggungjawab tersebut agar hutang ibadah dapat diselesaikan dengan sempurna.

Kepentingan dan Keperluan Menggantikan Puasa

Menggantikan puasa yang tertinggal adalah kewajipan yang perlu dilaksanakan oleh setiap Muslim yang meninggalkan puasa Ramadan dengan sebab-sebab yang dibenarkan. Puasa ganti adalah bentuk pemenuhan tanggungjawab terhadap ibadah yang ditetapkan oleh Allah SWT dalam bulan Ramadan. Ia juga merupakan cara seseorang menunaikan “hutang” ibadah, agar dapat mengekalkan kualiti keimanan dan ketakwaan.

Menangguhkan puasa ganti sehingga tiba Ramadan yang berikutnya tanpa sebab yang sah adalah berdosa, dan ada pandangan bahawa fidyah perlu dibayar sebagai denda bagi mereka yang sengaja menangguhkannya.

Justeru, umat Islam digalakkan untuk menyegerakan puasa ganti secepat mungkin agar kewajipan ini disempurnakan dan tidak terbeban dengan hutang ibadah yang berpanjangan.

Dengan memahami konsep dan keperluan puasa ganti, diharapkan setiap Muslim dapat melaksanakan puasa ganti dengan ikhlas dan penuh kesungguhan, selaras dengan tuntutan agama.

Puasa pada bulan Ramadan adalah salah satu daripada lima rukun Islam yang wajib dilaksanakan oleh setiap Muslim yang memenuhi syarat. Namun, terdapat keadaan tertentu yang membolehkan seseorang meninggalkan puasa Ramadan dengan alasan yang dibenarkan oleh syarak, seperti sakit, musafir, haid, nifas, atau keuzuran.

Dalam situasi-situasi ini, Islam memberikan keringanan untuk tidak berpuasa, tetapi dengan syarat mereka perlu menggantikan (qadha) puasa tersebut pada hari-hari lain selepas Ramadan.

Mengganti puasa yang tertinggal ini adalah wajib bagi setiap Muslim yang meninggalkan puasa dengan sebab-sebab syarie, agar ibadah tersebut dapat disempurnakan tanpa meninggalkan “hutang” puasa.

Hukum ini jelas dalam firman Allah SWT:

“(Puasa yang diwajibkan itu) merujuk beberapa hari yang tertentu. Lantaran itu, sesiapa antara kamu yang sakit dan dalam permusafiran (bolehlah dia berbuka), namun kemudian wajiblah dia berpuasa sebanyak (hari yang dibuka) itu pada hari-hari yang lain.” (Surah Al-Baqarah ayat 184)

Ayat ini menekankan kewajipan menggantikan puasa bagi orang yang sakit atau musafir yang berbuka puasa. Mereka diwajibkan mengganti puasa pada hari lain apabila keadaan mengizinkan.

Selain itu, hadis daripada Ummul Mukminin Sayidatina Aisyah RA juga menyokong kewajipan ini:

“Kami diperintahkan (oleh Rasulullah) supaya menggantikan puasa (yang ditinggalkan ketika haid). Akan tetapi, tidak diperintahkan menggantikan solat.” (Hadis Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Hadis ini menunjukkan bahawa wanita yang meninggalkan puasa kerana haid atau nifas juga diwajibkan untuk mengqadha puasa mereka.

Pandangan Mazhab Syafie Mengenai Puasa Ganti

Mazhab Syafie memberikan penekanan yang kuat mengenai kewajipan mengganti puasa yang tertinggal sebelum tibanya Ramadan yang seterusnya.

Dalam Mazhab Syafie, seseorang yang tidak menggantikan puasa sehingga masuk Ramadan berikutnya tanpa sebab yang sah dianggap berdosa dan wajib membayar fidyah sebagai denda bagi setiap hari yang tertangguh. Fidyah ini berupa pemberian makanan kepada orang miskin, iaitu secupak (satu mudd) makanan ruji seperti beras.

Pandangan Mazhab Syafie ini berasaskan kepada dalil daripada Al-Quran dan hadis yang menekankan kepentingan menyegerakan pelaksanaan puasa ganti. Mengganti puasa adalah amanah yang perlu disempurnakan sebagai tanda kepatuhan kepada Allah SWT. Oleh itu, tidak wajar bagi seseorang untuk menangguh-nangguhkan ibadah yang diwajibkan tanpa alasan yang kukuh.

Bagi mereka yang tidak lagi mampu berpuasa disebabkan keuzuran berpanjangan atau tua, puasa tersebut boleh diganti dengan bayaran Fidyah.

Waktu Melaksanakan Puasa Ganti

Islam menetapkan bahawa setiap Muslim yang meninggalkan puasa Ramadan atas sebab-sebab yang dibenarkan, seperti sakit atau musafir, wajib menggantikannya pada hari-hari lain sebelum Ramadan berikutnya tiba.

Waktu melakukan puasa ganti atau qadha puasa Ramadan ini boleh dilakukan seawal 2 Syawal sehinggalah sebelum masuk Ramadan pada tahun berikutnya. Secara mudahnya, anda mempunyai lebih kurang satu tahun untuk melakukan puasa ganti.

Ini adalah masa yang diberikan untuk melaksanakan puasa ganti dan memenuhi kewajipan tersebut. Tujuannya adalah untuk memastikan seseorang menyempurnakan ibadah puasanya sebelum memasuki bulan Ramadan yang baru, agar tiada lagi hutang puasa yang tertunggak.

Di samping itu, menyegerakan puasa ganti juga membantu mengelakkan seseorang daripada lupa atau terbeban dengan hutang ibadah yang tertangguh, terutama bagi mereka yang mungkin berdepan dengan kesibukan atau keadaan yang tidak menentu pada masa akan datang.

Lakukan puasa ganti secepat mungkin. Ini kerana puasa ganti wajib ditunaikan sebelum tibanya bulan Ramadan seterusnya.

Hukum Melambatkan Qadha Puasa Ganti

Dalam Mazhab Syafie, adalah makruh dan berdosa bagi seseorang yang melambatkan puasa ganti sehingga masuk bulan Ramadan yang berikutnya tanpa alasan yang kukuh.

Menurut pandangan ini, jika seseorang sengaja menangguhkan puasa ganti tanpa sebab yang munasabah, mereka wajib membayar fidyah sebagai denda, di samping tetap menggantikan puasa tersebut selepas Ramadan. Fidyah ini berupa pemberian makanan kepada orang miskin, iaitu satu mudd (lebih kurang secupak) makanan ruji, seperti beras, bagi setiap hari puasa yang tertangguh.

Oleh itu, umat Islam digalakkan untuk menggantikan puasa mereka seawal mungkin selepas Ramadan. Menunda puasa ganti tanpa sebab tidak hanya membebankan diri dengan tanggungan fidyah, tetapi juga dianggap sebagai kelalaian dalam menunaikan tanggungjawab kepada Allah SWT.

Dalam Islam, terdapat beberapa hari di mana umat Islam dilarang untuk berpuasa, termasuk untuk puasa ganti (qadha) puasa Ramadan. Hari-hari tersebut adalah:

  • Hari Raya Aidilfitri (1 Syawal). Ini adalah hari yang menandakan akhir Ramadan dan permulaan Syawal. Berpuasa pada hari ini dilarang kerana ini adalah hari untuk merayakan kemenangan setelah sebulan berpuasa.
  • Hari Tasyrik (11, 12, dan 13 Zulhijjah). Hari-hari Tasyrik adalah hari-hari setelah Hari Raya Aidiladha (10 Zulhijjah). Hari-hari ini dilarang berpuasa kerana merupakan hari-hari makan dan minum sebagai sebahagian dari perayaan Aidiladha.
  • Hari Arafah (9 Zulhijjah) bagi Orang yang Berada di Padang Arafah (Haji). Bagi jemaah haji yang berada di Arafah, mereka dilarang berpuasa pada hari Arafah. Namun, bagi mereka yang tidak berada di Arafah, berpuasa pada hari ini adalah sangat disunatkan.

Penting untuk diingat bahwa hari-hari ini secara khusus dilarang untuk berpuasa dalam Islam, termasuk puasa ganti. Selain daripada hari-hari ini, umat Islam bebas untuk menjalankan puasa qadha mereka pada hari-hari lain sesuai dengan kemampuan dan keadaan masing-masing.

Lafaz Niat Puasa Ganti Qadha Ramadan

Dalam ibadah puasa ganti atau qadha puasa Ramadan, niat adalah satu syarat penting yang perlu dilakukan oleh setiap Muslim. Walaupun niat utama terletak di dalam hati, ulama Mazhab Syafie menggalakkan melafazkan niat secara lisan untuk membantu menetapkan niat dalam hati dengan lebih jelas.[1]

Lafaz niat puasa ganti biasanya diucapkan pada malam hari sebelum subuh, dan ia boleh dilafazkan seperti berikut:

نَوَيْتُ صَوْمَ غَدٍ عَنْ قَضَاءِ فَرْضِ رَمَضَانَ لِلَّهِ تَعَالَى

Nawaitu Sauma Ghadin ‘An Qodoo’in Fardhi Ramadhona Lillahi Ta’ala

Sahaja aku niat puasa esok hari kerana mengganti fardu ramadan kerana Allah Taala.

Penjelasan Lafaz Niat Puasa Ganti

Setiap perkataan dalam lafaz niat ini mempunyai makna yang penting dan memberikan fokus kepada tujuan sebenar ibadah puasa ganti:

  • “نَوَيْتُ” (Nawaitu): Bermaksud “Aku berniat.” Lafaz ini menekankan bahawa perbuatan berpuasa adalah satu keputusan dan tekad dalam hati.
  • “صَوْمَ” (Sauma): Bermaksud “puasa.” Ini adalah bentuk perbuatan yang diniatkan, iaitu menahan diri daripada perkara-perkara yang membatalkan puasa.
  • “غَدٍ” (Ghadin): Bermaksud “esok hari.” Ini menandakan hari tertentu untuk berpuasa, kerana niat untuk puasa wajib seperti puasa ganti perlu dilakukan setiap malam sebelum hari berpuasa.
  • “عَنْ قَضَاءِ” (An Qadha’): Bermaksud “sebagai ganti.” Ini menunjukkan bahawa puasa ini adalah puasa qadha yang dilakukan sebagai ganti puasa Ramadan yang tertinggal.
  • “فَرْضِ رَمَضَانَ” (Fardhi Ramadan): Bermaksud “puasa fardu Ramadan.” Frasa ini merujuk kepada puasa yang wajib dilakukan pada bulan Ramadan yang tidak dapat dilaksanakan dan perlu diganti.
  • “لِلّهِ تَعَالَى” (Lillahi Ta’ala): Bermaksud “kerana Allah Ta’ala.” Frasa ini menekankan keikhlasan bahawa puasa tersebut dilakukan semata-mata untuk Allah SWT, bukan untuk tujuan lain.

Dengan memahami makna lafaz niat ini, seseorang Muslim dapat menanamkan keikhlasan dalam hati bahawa puasa yang dilakukan adalah satu tanggungjawab terhadap Allah SWT.

Imam al-Nawawi dalam kitabnya menyebutkan bahawa niat adalah “menetapkan hati untuk melakukan sesuatu dan menghampirkan diri kepada Allah.” Dalam konteks puasa ganti, niat ini berfungsi untuk membezakan puasa wajib (qadha) dengan puasa sunat, dan ia menjadi asas yang penting untuk memastikan ibadah puasa tersebut sah.[2]

Dalam ibadah puasa ganti, menetapkan niat pada waktu yang tepat adalah syarat penting untuk memastikan sahnya puasa tersebut. Bagi puasa yang wajib, seperti puasa ganti (qadha) Ramadan, niat perlu dilakukan pada waktu malam, iaitu sebelum terbitnya fajar pada hari puasa.

Ini bermakna, seseorang yang berniat untuk berpuasa ganti perlu menetapkan niatnya sejurus selepas waktu maghrib hingga sebelum azan subuh pada hari berpuasa.

Keharusan menetapkan niat pada malam hari sebelum fajar adalah berasaskan kepada hadis Nabi Muhammad SAW yang diriwayatkan oleh Hafsah RA:

“Barang siapa yang tidak berniat puasa pada malam hari sebelum fajar, maka tiada puasa baginya.” (Hadis Riwayat Abu Dawud dan Tirmizi)

Hadis ini menekankan kewajipan menetapkan niat bagi puasa wajib pada malam hari, iaitu sebelum masuknya waktu subuh. Dalam Mazhab Syafie, syarat ini dipegang teguh kerana ia adalah satu bentuk komitmen dan ketetapan hati yang perlu dibuat sebelum bermulanya puasa. Oleh itu, bagi memastikan puasa ganti seseorang sah, mereka perlu berniat pada malam hari sebelum masuknya waktu subuh.

Bagaimana Jika Berniat Selepas Terbit Fajar?

Jika seseorang terlupa untuk berniat puasa ganti sebelum terbit fajar dan hanya teringat selepas masuknya waktu subuh, puasa tersebut dianggap tidak sah sebagai puasa ganti menurut pandangan Mazhab Syafie.

Ini kerana dalam puasa wajib seperti puasa ganti Ramadan, niat mesti dilakukan sebelum bermulanya waktu fajar. Tanpa niat yang ditetapkan pada malam sebelumnya, puasa tersebut tidak memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan oleh syarak bagi puasa wajib.

Hukum gabung puasa ganti dan puasa enam serentak

Dalam Islam, terdapat konsep menggabungkan niat atau tashrik niat dalam satu ibadah, terutama dalam puasa. Ini merujuk kepada amalan menggabungkan niat bagi dua jenis puasa – contohnya, puasa ganti (qadha) Ramadan dengan puasa sunat seperti Puasa Isnin-Khamis atau Puasa Enam di Bulan Syawal.

Menurut Mazhab Syafie, dibolehkan untuk menggabungkan niat puasa ganti dengan puasa sunat tertentu, terutama bagi mereka yang mempunyai kekangan waktu dan kesukaran melakukan dua puasa secara berasingan.

Niat puasa ganti qadha ramadan gabung dengan puasa enam syawal adalah seperti berikut:

Lafaz Niat Puasa Ganti Dan Sunat Enam Serentak

NawaiTu Sauma Ghodin ‘an Qodho’ie RomaDhoNa Ma’a SitTati SyawWaaLi Lillahi Taala

Sahaja aku berniat puasa esok hari qadha fardhu Ramadan bersama puasa sunat enam hari bulan Syawal kerana Allah Taala.

Hukum Menggabungkan Puasa Ganti & Puasa Enam Serentak

Adakah boleh menggabungkan di antara dua puasa iaitu puasa ganti dan puasa enam hari di bulan Syawal?

Sebenarnya berlaku khilaf di kalangan ulama mengenai perkara ini.

Terdapat dua pandangan mengenai hal ini:

  • Pandangan pertama, jumhur ulama mengatakan kita kena puasa ganti ramadan terlebih dahulu, kemudian selepas itu barulah dibuat Puasa Sunat Enam. (pendapat ini lebih afdal)
  • Pandangan kedua, ada sebahagian kecil fuqaha berpandangan bahawa kita boleh melakukan puasa ganti sekaligus dengan Puasa Sunat Enam Syawal. Kita akan dapat dua-dua pahala (qadha dan sunat)

Dalam perkara khilaf sebegini, ia terpulang kepada kita nak gunakan pendapat yang mana satu.

Jika pilih pandangan pertama pun boleh, pandangan kedua pun boleh.

Berikut adalah penjelasan Ustaz Azhar Idrus mengenai masalah ini:

YouTube video

Dalam Islam, puasa ganti wajib dilakukan oleh individu yang gagal menunaikan puasa Ramadan pada waktunya dengan alasan yang dibenarkan oleh syara’.

Orang yang perlu melakukan puasa ganti adalah

  1. Orang yang Sakit. Mereka yang sakit pada bulan Ramadan dan tidak mampu berpuasa. Mereka perlu mengganti puasa setelah pulih dari sakit.
  2. Musafir. Individu yang dalam perjalanan jauh (yang memenuhi syarat perjalanan dalam Islam) dan memilih untuk tidak berpuasa. Mereka perlu mengganti puasa setelah selesai perjalanan.
  3. Wanita yang Mengalami Haid atau Nifas. Wanita yang mengalami haid atau nifas tidak dibenarkan berpuasa dan harus mengganti puasa yang terlepas setelah mereka suci.
  4. Ibu Hamil dan Menyusu Anak. Wanita hamil atau wanita yang menyusui anak, yang merasakan puasa akan membahayakan kesihatan mereka atau anak mereka, diizinkan untuk tidak berpuasa dan harus mengganti puasa tersebut di lain waktu.
  5. Orang yang Sengaja Membatalkan Puasa Tanpa Alasan. Jika seseorang sengaja membatalkan puasanya tanpa alasan yang dibenarkan oleh syara’ (seperti makan, minum, atau hubungan intim), maka mereka perlu mengganti puasa tersebut.

Puasa ganti ini harus dilaksanakan sebelum tiba Ramadan berikutnya.

Bagi mereka yang tidak mampu berpuasa sama sekali akibat keadaan kesihatan yang kronik atau lanjut usia, mereka diharuskan membayar fidyah sebagai ganti.

Fidyah adalah memberi makan kepada orang miskin untuk setiap hari puasa yang ditinggalkan.

Individu-individu yang berikut tidak wajib menggantikan puasa mereka sama ada dengan qadha, fidyah mahupun kafarah

  1. Orang kafir yang masuk Islam. Tidak wajib baginya untuk menggantikan puasa yang ditinggalkan sepanjang tempoh kekafirannya itu kerana ketika diwajibkan puasa dia mash kafir dan puasa orang kafir tidak sah sekalipun jika dilakukan.
  2. Kanak-kanak yang belum baligh. Kanak-kanak yang belum baligh walaupun puasanya sah, namun ia tidak diwajibkan ke atasnya. Oleh itu, apabila dia baligh, dia tidak diwajibkan mengganti puasa yang ditinggalkan semasa belum baligh.
  3. Orang gila meskipun apabila dia sembuh daripada gilanya, dia tetap tidak wajib menggantikan puasa yang terbatal sepanjang tempoh gilanya itu kerana pada ketika itu dia tidak dikategorikan sebagai mukalaf.

Orang yang wajib menggantikan puasa yang ditinggalkan atau terbatal ialah orang Muslim yang hanya meninggalkan puasa sewaktu dirinya sudah mukalaf, iaitu telah baligh dan berakal sempurna.

Jika tidak pasti secara tepat tentang bilangan hari bagi puasa yang ditinggalkan itu, maka berpuasalah dalam jumlah hari yang sekira-kira diyakini telah dapat menampung atau melebihi jumlah hari yang ditinggalkan itu.

Keputusan yang dibuat berdasarkan zhan yang ghalib (apa yang kuat mengikut sangkaan) adalah diterima dalam Islam bagi aspek amali atau fiqah sekalipun tidak yakin sepenuhnya.

Dalam menentukan bilangan hari yang perlu digantikan puasa atau dibayar fidyah, jika tidak dapat dilakukan secara pasti, maka buatlah agakan mengikut apa yang kuat pada sangkaan.

Terdapat beberapa golongan yang diwajibkan untuk mengganti (qadha) puasa sahaja tanpa dikenakan fidyah, kecuali dalam keadaan tertentu.

Berikut adalah golongan yang diwajibkan qadha puasa:

Wanita yang Meninggalkan Puasa kerana Haid atau Nifas

Wanita yang mengalami haid atau nifas dilarang berpuasa, tetapi diwajibkan menggantikan puasa yang tertinggal itu selepas Ramadan. Ini berdasarkan hadis daripada Aisyah RA:

“Kami diperintahkan (oleh Rasulullah SAW) supaya menggantikan puasa (yang ditinggalkan ketika haid), tetapi tidak diperintahkan menggantikan solat.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

    Orang yang Meninggalkan Puasa kerana Bermusafir

      Musafir yang memenuhi syarat jarak perjalanan (lebih kurang 90 km) diberi keringanan untuk tidak berpuasa. Namun, mereka wajib menggantikan puasa yang tertinggal selepas Ramadan.

      Orang yang Meninggalkan Puasa kerana Sakit (Ada Harapan Sembuh)

        Orang yang sakit dan tidak mampu berpuasa pada bulan Ramadan, tetapi sakitnya ada harapan sembuh, wajib menggantikan puasa selepas dia sembuh. Contohnya, orang yang mengalami demam atau kecederaan sementara.

        Orang yang Terbatal Puasanya kerana Kesilapan atau Keadaan Tertentu

          • Terlupa Berniat pada Malam Hari: Puasa wajib memerlukan niat sebelum fajar. Jika seseorang terlupa berniat, puasanya tidak sah dan perlu diganti.
          • Tersalah Makan kerana Menyangka Fajar Belum Masuk: Jika seseorang makan atau minum selepas waktu fajar kerana menyangka Subuh belum tiba, puasanya batal dan wajib diganti.
          • Tersalah Berbuka kerana Menyangka Waktu Maghrib Telah Masuk: Jika seseorang berbuka terlalu awal kerana menyangka waktu Maghrib telah tiba, puasanya tidak sah dan perlu diganti.
          • Pengsan atau Mabuk Sepanjang Hari: Jika seseorang berada dalam keadaan pengsan atau mabuk sepanjang waktu puasa sehingga tidak sedar sepanjang hari, maka puasanya tidak sah dan perlu diganti.

          Wanita Menyusu yang Membatalkan Puasa Demi Kepentingan Dirinya

            Wanita yang menyusukan anak dan tidak berpuasa kerana bimbang akan kemudaratan kepada dirinya sahaja, wajib menggantikan puasa tersebut tanpa perlu membayar fidyah.

            Wanita Hamil yang Membatalkan Puasa Demi Kepentingan Dirinya

              Wanita hamil yang berbuka puasa kerana bimbang kesihatan dirinya sahaja, juga hanya diwajibkan qadha puasa tanpa fidyah.

              Orang yang Sengaja Membatalkan Puasa (Selain dengan Jimak)

                Seseorang yang sengaja membatalkan puasa Ramadan dengan perbuatan seperti makan, minum, atau perbuatan lain yang membatalkan puasa (selain jimak), wajib menggantikan puasa tersebut.

                Nota: Jika seseorang membatalkan puasanya dengan perbuatan jimak, maka dia diwajibkan membayar kafarah selain daripada qadha. Kafarah ini melibatkan pembebasan hamba, berpuasa selama dua bulan berturut-turut, atau memberi makan kepada 60 orang miskin, seperti yang akan diterangkan lebih lanjut dalam hukum kafarah.

                Tidak Wajib Fidyah dalam Situasi Ini:
                Golongan-golongan di atas hanya diwajibkan mengganti (qadha) puasa sahaja tanpa perlu membayar fidyah, kecuali jika terdapat sebab tambahan seperti melewatkan qadha sehingga Ramadan berikutnya tanpa uzur syarie.

                Dalam Islam, terdapat golongan tertentu yang diberi kelonggaran untuk tidak berpuasa, dan mereka hanya diwajibkan membayar fidyah sebagai ganti kepada puasa yang tertinggal.

                Fidyah adalah sumbangan berupa makanan ruji, seperti beras, atau dalam bentuk nilai wang tunai yang setara, yang diberikan kepada golongan fakir miskin. Berikut adalah kategori individu yang diwajibkan membayar fidyah sahaja tanpa mengganti puasa (qadha):

                1. Orang Tua yang Tidak Lagi Mampu Berpuasa

                Orang tua yang uzur dan tidak lagi berdaya untuk berpuasa disebabkan oleh kelemahan fizikal yang berkaitan dengan usia lanjut. Keadaan ini biasanya bersifat kekal dan tidak memungkinkan mereka untuk berpuasa pada masa hadapan.

                Orang tua dalam kategori ini tidak diwajibkan untuk mengqadha puasa yang ditinggalkan. Sebagai gantinya, mereka perlu membayar fidyah bagi setiap hari puasa yang ditinggalkan.

                Islam adalah agama yang tidak memberatkan umatnya. Allah SWT memberi keringanan kepada mereka yang berada dalam keadaan lemah atau tidak berdaya untuk menjalankan ibadah puasa, selaras dengan firman-Nya:

                “Dan hendaklah orang-orang yang tidak mampu berpuasa (karena tua atau sakit yang tiada harapan sembuh) membayar fidyah, yaitu memberi makan seorang miskin.”
                (Surah Al-Baqarah, 2:184)

                Fidyah yang dibayar adalah sebanyak satu mudd (secupak) makanan ruji, seperti beras, untuk setiap hari puasa yang ditinggalkan. Di Malaysia, fidyah juga boleh dibayar dalam bentuk wang tunai mengikut kadar yang ditetapkan oleh pihak berkuasa agama negeri.

                2. Orang Sakit yang Tiada Harapan Sembuh

                Individu yang mengalami penyakit kronik atau sakit yang berpanjangan sehingga tiada harapan untuk sembuh. Keadaan mereka menjadikan mereka tidak mampu berpuasa pada bulan Ramadan, dan keadaan ini dijangka kekal sepanjang hayat mereka.

                Orang yang berada dalam keadaan ini tidak diwajibkan mengqadha puasa yang tertinggal, tetapi mereka perlu membayar fidyah sebagai ganti kepada ibadah puasa yang tidak dapat dilaksanakan.

                Islam memberi keringanan kepada mereka yang tidak berkemampuan untuk berpuasa kerana keuzuran yang kekal. Dalam situasi ini, fidyah berfungsi sebagai pengganti ibadah puasa dan menjadi tanda tanggungjawab seseorang Muslim kepada Allah SWT dan masyarakat melalui pemberian kepada golongan miskin.

                Sama seperti kategori pertama, fidyah yang dibayar adalah sebanyak satu mudd makanan ruji atau nilai wang yang setara untuk setiap hari puasa yang ditinggalkan. Fidyah boleh dibayar sekaligus atau secara berperingkat bergantung kepada kemampuan individu.


                Contoh Situasi Praktikal

                1. Orang Tua Uzur:
                  Seorang lelaki berusia 80 tahun yang tidak lagi mampu berpuasa kerana kelemahan tubuh badan hanya perlu membayar fidyah bagi setiap hari puasa yang tertinggal. Contohnya, jika dia tidak berpuasa sepanjang Ramadan (30 hari), dia perlu membayar fidyah sebanyak 30 mudd makanan ruji atau jumlah wang yang bersamaan.
                2. Pesakit Kronik:
                  Seorang wanita yang menghidap penyakit kronik seperti kanser tahap akhir yang tidak lagi memungkinkan dia berpuasa sepanjang hidupnya. Wanita ini hanya diwajibkan membayar fidyah sebagai ganti kepada puasa yang ditinggalkan. Fidyah tersebut diberikan kepada fakir miskin mengikut kadar yang ditetapkan.

                Hukum membayar fidyah sahaja adalah salah satu bentuk rahmat Allah SWT kepada umatNya. Islam sentiasa memberikan kemudahan dan tidak memberatkan dalam melaksanakan ibadah, terutama bagi mereka yang tidak mampu melakukannya. Dengan membayar fidyah, seseorang masih dapat menunaikan tanggungjawabnya dalam bentuk sumbangan kepada masyarakat dan memastikan ibadah mereka tetap diterima oleh Allah SWT.

                Dalam Islam, terdapat situasi tertentu di mana seseorang diwajibkan untuk menggantikan (qadha) puasa Ramadan yang tertinggal dan pada masa yang sama membayar fidyah. Berikut adalah golongan yang termasuk dalam kategori ini:

                1. Wanita Hamil yang Berbuka Puasa Kerana Anak

                Wanita hamil yang berbuka puasa kerana bimbang keselamatan anak dalam kandungannya, seperti takut mengalami keguguran atau kesan negatif terhadap perkembangan bayi, diwajibkan untuk mengqadha puasa dan membayar fidyah. Hal ini kerana tindakan tersebut melibatkan kebimbangan terhadap nyawa atau keselamatan orang lain (anak), bukan dirinya sendiri.

                Namun, jika wanita hamil tersebut berbuka puasa semata-mata kerana bimbang akan keselamatan dirinya sahaja, tanpa khuatir tentang anaknya, dia hanya diwajibkan untuk mengqadha puasa sahaja tanpa perlu membayar fidyah.

                Pendapat ini adalah berdasarkan pandangan Mazhab Syafie dan Hanbali. Menurut Mazhab Hanafi, wanita hamil dalam kedua-dua situasi ini hanya diwajibkan untuk mengqadha puasa tanpa dikenakan fidyah, sama ada kebimbangannya terhadap diri sendiri atau anaknya.

                2. Wanita Menyusukan Anak yang Berbuka Puasa Kerana Anak

                Wanita yang menyusukan anak dan berbuka puasa kerana bimbang anaknya tidak mendapat susu yang mencukupi (contohnya, jika berpuasa akan mengurangkan pengeluaran susu), diwajibkan untuk mengqadha puasa dan membayar fidyah. Kebimbangan ini berkaitan dengan keperluan anak, yang merupakan tanggungjawab wanita tersebut.

                Sebaliknya, jika wanita menyusukan anak berbuka puasa kerana bimbang akan keselamatan dirinya sendiri, seperti takut mengalami keletihan melampau atau dehidrasi, maka dia hanya diwajibkan untuk mengqadha puasa sahaja tanpa membayar fidyah.

                Pandangan ini juga disokong oleh Mazhab Syafie dan Hanbali. Namun, Mazhab Hanafi berpendapat bahawa wanita menyusukan anak dalam kedua-dua keadaan ini hanya diwajibkan mengqadha puasa tanpa dikenakan fidyah.

                3. Orang yang Berbuka Puasa Demi Menyelamatkan Orang Lain

                Seseorang yang terpaksa berbuka puasa kerana menyelamatkan nyawa orang lain, seperti menyelamatkan seseorang yang hampir lemas atau terperangkap dalam kebakaran, diwajibkan untuk mengqadha puasa dan membayar fidyah. Situasi ini diqiyaskan kepada wanita hamil atau menyusukan anak yang berbuka kerana kebimbangan terhadap nyawa atau keselamatan orang lain.

                4. Orang yang Sengaja Melewatkan Qadha Puasa Hingga Masuk Ramadan Baru

                Seseorang yang melewat-lewatkan qadha puasa tanpa alasan yang sah sehingga masuk Ramadan yang seterusnya, diwajibkan untuk mengqadha puasa tersebut dan membayar fidyah bagi setiap hari puasa yang tertangguh. Fidyah ini akan berganda jika dia terus melewatkannya sehingga beberapa Ramadan berikutnya.

                Sebagai contoh:

                • Jika seseorang meninggalkan satu hari puasa pada Ramadan tahun 1444 Hijrah dan tidak menggantinya sehingga masuk Ramadan 1445 Hijrah, dia perlu membayar satu fidyah di samping mengqadha puasa tersebut.
                • Jika dia masih tidak menggantikannya sehingga masuk Ramadan 1446 Hijrah, fidyahnya bertambah menjadi dua. Namun, bilangan hari puasa yang perlu diqadha tetap satu.

                Pandangan ini selaras dengan Mazhab Syafie. Menurut Mazhab Hanafi, melewatkan qadha puasa adalah berdosa, tetapi tidak ada fidyah dikenakan walaupun qadha ditunda sehingga beberapa tahun. Sementara itu, Mazhab Maliki dan Hanbali berpendapat bahawa fidyah hanya dikenakan sekali sahaja bagi setiap hari puasa yang tertangguh, tanpa berganda walaupun telah melangkaui beberapa tahun.

                5. Orang yang Meninggal Dunia dengan Hutang Puasa

                Seseorang yang meninggal dunia dengan meninggalkan puasa yang tidak sempat diqadha, ahli warisnya diberi pilihan untuk menggantikan puasa tersebut atau membayar fidyah bagi pihak si mati. Pilihan ini bergantung kepada kesediaan ahli waris dan kesesuaian keadaan. Perbincangan lanjut mengenai perkara ini akan diterangkan dalam bahagian seterusnya.


                Kesimpulannya, mereka yang diwajibkan untuk mengganti puasa dan membayar fidyah adalah individu yang menghadapi situasi khas yang melibatkan kebimbangan terhadap keselamatan diri sendiri atau orang lain, atau mereka yang sengaja melewatkan qadha puasa sehingga masuk Ramadan yang baharu.

                Hukum ini menunjukkan keseimbangan dalam Islam antara melaksanakan tanggungjawab ibadah dan menjaga kepentingan manusia, termasuk kesihatan dan keselamatan. Dengan memahami dan melaksanakan kewajipan ini, seseorang dapat memastikan ibadahnya tetap sah dan diterima di sisi Allah SWT.

                Menurut hukum syarak dalam Islam, tindakan ini bukan sahaja membatalkan puasa pada hari itu, tetapi juga menyebabkan kaffarah, iaitu penebusan yang lebih berat daripada sekadar mengganti puasa yang dibatalkan.

                Kaffarah ini mempunyai tiga pilihan mengikut urutan keutamaan. Seseorang tidak boleh memilih pilihan yang lebih ringan kecuali jika mereka tidak mampu melaksanakan pilihan sebelumnya.

                Berikut adalah urutan kaffarah yang ditetapkan:

                1. Membebaskan Hamba. Ini merupakan pilihan pertama untuk kaffarah, tetapi dalam konteks dunia moden, pilihan ini tidak lagi relevan.
                2. Berpuasa Dua Bulan Berturut-turut. Jika seseorang tidak mampu membebaskan hamba, mereka harus berpuasa selama dua bulan berturut-turut tanpa putus. Ini merupakan bentuk penebusan yang serius dan menggambarkan betapa besarnya kesalahan tersebut.
                3. Memberi Makan Enam Puluh Orang Miskin. Jika seseorang benar-benar tidak mampu melakukan puasa selama dua bulan berturut-turut (misalnya kerana alasan kesihatan), maka alternatif seterusnya adalah memberi makan enam puluh orang miskin.

                Bagi mereka yang telah melakukan perbuatan ini, selain melaksanakan kaffarah, adalah penting untuk bertaubat kepada Allah SWT dengan sepenuh hati. Taubat yang dilakukan mestilah taubat nasuha, iaitu taubat yang tulus dan diiringi dengan keazaman untuk tidak mengulangi perbuatan tersebut.

                Perbuatan bersetubuh di siang hari Ramadan menunjukkan kelalaian terhadap perintah Allah SWT. Namun, pintu taubat sentiasa terbuka bagi mereka yang benar-benar ingin memperbaiki diri. Dengan melaksanakan kaffarah, mengganti puasa yang dibatalkan, dan memohon ampun kepada Allah, seseorang dapat membersihkan dirinya daripada dosa tersebut.

                Bacaan lanjut mengenai kaffarah puasa pada pautan ini: Kaffarah Puasa Ramadan

                Puasa Ganti

                Puasa ganti atau puasa qadha Ramadan ini mesti dilakukan sebelum tiba Ramadan tahun seterusnya. Jika anda gagal melakukan puasa ganti sepanjang tempoh tersebut, maka anda diwajibkan untuk membayar fidyah.

                Fidyah adalah penebusan yang harus dibayar oleh seseorang yang tidak dapat mengganti puasa Ramadan yang terlepas pada tahun tersebut, sebelum tiba bulan Ramadan tahun berikutnya.

                Ia bukanlah denda, tetapi lebih kepada bentuk tanggungjawab sosial dan kemanusiaan dalam membantu mereka yang memerlukan. Jumlah fidyah yang biasanya setara dengan makanan ruji (beras) untuk satu orang untuk setiap hari puasa yang tidak dapat diganti.

                Ia dikeluarkan mengikut bilangan hari berpuasa yang ditinggalkan dan diberikan kepada fakir miskin.

                Rujuk panduan mengenai Fidyah pada pautan ini: NIAT & CARA KIRAAN BAYARAN FIDYAH

                Tiada khilaf dalam kalangan ulama berkenaan dengan isu puasa yang ditinggalkan pada masa lalu, iaitu ia wajib diqada. Dengan kata lain, satu hari yang ditinggalkan perlu diganti dengan satu hari juga.

                Kecuali sekiranya seseorang itu tidak mampu berpuasa, barulan digantikan dengan fidyah.

                Namun begitu, apa yang menjadi khilaf, iaitu sekiranya puasa yang ditinggalkan itu telah melepasi tahun memasuki Ramadan yang baharu) tetapi masih belum diqada lagi, maka adakah diwajibkan qadha puasa sahaja atau juga fidyah?

                Terdapat dua pandangan ulama berhubung dengan hal ini:

                Mazhab Hanafi

                Memadai dengan qadha atau ganti dan memohon keampunan daripada Allah SWT sahaja. Tidak ada sebarang denda dalam bentuk fidyah sekalipun telah menjangkau tahun kerana tidak ada nas al-Quran mahupun sunah yang sahih menyebutkannya.

                Jumhur Ulama (Mazhab Maliki, al-Syafi’i dan Hanbali)

                Puasa yang masih belum diganti sedangkan telah masuk Ramadan yang baharu, maka hendaklah dibayar fidyah, di samping qadha puasa. Bagi sehari puasa yang belum diganti, maka satu fidyah mesti dikeluarkan.

                Kafarah itu adalah bagi orang yang sengaja melewat-lewatkan qadha puasanya tanpa sebarang keuzuran shingga tiba Ramadan yang baharu.

                Fidyah itu adalah sebagai kafarah berikutan kelalaiannya. Sebaliknya, jika ia disebabkan keuzuran seperti terlantar di hospital selama 11 bulan dan tidak mampu berpuasa sepanjang tempoh sakit itu, maka tidaklah wajib ke atasnya membayar fidyah. Memadai dengan mengqada puasa sahaja.

                Menurut mazhab al-Syafie, jumlah fidyah bertambah dengan bertambahnya tahun yang dijangkau.

                Sekiranya menjangkau setahun, maka hanya satu fidyah yang perlu dikeluarkan bagi satu hari puasa yang belum diganti. Sekiranya menjangkau tahun kedua, maka dua fidyah yang periu dikeluarkan. Begitulah seterusnya.

                Jumlah puasa yang perlu diqada tidak bertambah. Sebagai contoh, puasa yang ditinggalkan oleh seseorang itu sepanjang 10 tahun lalu ialah selama lima hari. Namun begitu, baru hari ini dia hendak mengqadanya. Oleh yang demikian, jumlah hari puasa yang perlu diqada ialah lima hari juga.

                Berhubung dengan fidyah, bagi satu hari, maka perlu dikeluarkan sembilan fidyah. Kesimpulannya, bagi keseluruhan lima hari menjadi 45 fidyah (5 x 9).

                Namun demikian, menurut mazhab Maliki dan Hanbali, jumlah itu tidaklah bertambah. Hanya satu fidyah yang wajib dikeluarkan bagi satu hari puasa biarpun berbilang-bilang tahun telah berlalu.

                Jika ditakdirkan seseorang itu mati sebelum dia sempat menggantikan puasanya yang tertinggal, maka hukumnya tertakluk pada perincian berikut:

                1. Jika sebelum kematiannya dia tidak berkesempatan atau tidak berkemampuan untuk menggantikan puasa yang tertinggal kerana ditimpa sakit yang berterusan atau sebagainya, maka dia tidaklah berdosa dan gugurlah tuntutan ganti itu daripadanya berikutan kegagalan mengganti itu bukanlah daripada kelalaiannya.
                2. Namun jika sebelum kematiannya dia mempunyai cukup masa dan kemampuan untuk mengganti puasa yang tertinggal itu tetapi dia tidak menggantinya kerana lalai atau sering menangguhnya, maka dalam hal ini disunatkan ahli keluarganya untuk berpuasa bagi pihaknya.

                Sabda Nabi ﷺ daripada Ummul Mukminin Sayidatina Aisyah

                Sesiapa yang mati tetapi dirinya masih tertanggung puasa qadha, maka walinya (ahli keluarganya) perlulah berpuasa untuknya.”

                (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

                Menurut riwayat Ibnu Abbas:

                Seorang lelaki telah datang bertanya kepada Rasulullah ﷺ ‘Wahai Rasulullah, ibu saya meninggal dengan masih menanggung puasa sebulan Ramadan (yang belum digantinya). Adakah saya perlu membayar (mengganti) puasanya?’ Lantas, Rasulullah bertanya kembali kepadanya, ‘Jika ibu kamu ada menanggung hutang daripada orang lain, adakah kamu akan membayarnya bagi pihak ibumu?’ Jawab lelaki itu, ‘Sudah tentu.’ Dengan demikian, Rasulullah berkata kepadanya, ‘Hutang Allahlah yang lebih berhak kamu bayar.”

                (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

                Selain itu, diharuskan untuk orang lain yang bukan terdiri daripada ahli keluarganya, seperti kawannya untuk berpuasa bagi pihaknya dengan syarat dia mendapat izin daripada ahli keluarganya atau dengan wasiat daripada individu itu sebelum kematiannya.

                Jika kawannya itu berpuasa bagi pihaknya tanpa izin daripada ahli keluarganya atau tanpa wasiat daripadanya, maka ia tidak diterima oleh syarak sebagai gantian baginya.

                Jika tidak ada yang berpuasa bagi pihaknya, hendaklah dikeluarkan fidyah yang diambil daripada harta peninggalannya. Fidyah termasuk hutang dengan Allah. Oleh sebab itu, hendaklah ditolak sebelum pembahagian harta pusaka dibuat kepada para waris.

                Sebaliknya, jika dia tidak meninggalkan sebarang harta, maka harus dikeluarkan oleh orang lain yang bersimpati dengannya.

                Sabda Rasulullah daripada Ibnu Umar RA:

                Sesiapa yang mati dan tertanggung atas dirinya qadha puasa sebulan (Ramadan), maka hendaklah diberi makan bagi pihaknya seorang miskin bagi setiap hari (yang ditinggalkannya).”

                — Riwayat al-Tirmidzi

                Sabda Baginda lagi daripada Ibnu Abbas:

                Sekiranya seorang lelaki sakit dalam bulan Ramadan, kemudian dia mati tanpa sempat menggantikan puasanya, maka hendaklah diberi makan (kepada orang miskin) bagi pihaknya dan tidak wajib qadha atasya. Jika dirinya tertanggung nazar, maka hendaklah nazar itu dibayar (ditunaikan) oleh wali (keluarganya).”

                (Riwayat Abu Daud)

                Menurut mazhab al-Syafi’e, fidyah yang wajib dikeluarkan ialah dua fidyah bagi setiap hari puasa yang ditinggalkan. Satu fidyah sebagai ganti puasanya manakala satu fidyah lagi sebagai denda melewatkan ganti puasa (gada).

                Jika ada ahli keluarga atau rakannya yang berpuasa untuknya, tinggal satu fidyah sahaja yang perlu dikeluarkan, iaitu fidyah melewatkan ganti.

                Fidyah ganti puasa telan ditampung olen puasa yang dilakukan untuknya itu.

                Qadha Puasa Oleh Wanita Yang Bersalin Pada Bulan Ramadan

                Saya telah bersalin pada awal bulan Ramadan dan masih belum sempat menggantikan puasa kerana masih menyusu badan. Bolehkah sekiranya saya hanya membayar fidyah dan tidak menggantikan puasa kerana saya bercadang menyusu badan selama dua tahun. Sebelum ini, saya telah cuba berpuasa semasa menyusu tetapi tidak mampu kerana terlalu lemah.

                Tidak diharuskan sesiapa pun mengabaikan puasa qadha kecuali orang yang tidak mampu berpuasa lagi sepanjang hayatnya disebabkan tua atau sakit yang tiada harapan lagi untuk sembuh seperti lumpuh dan sebagainya.

                Seandainya seseorang itu tidak mampu berpuasa selama tempoh penyusuan bayinya, maka dibolehkan qada puasa selepas tempoh itu. Usaha kita untuk memenuhi tuntutan Allah & akan diberi ganjaran hidayah, taufik dan pahala yang besar.

                Tidak Pasti Bilangan Hari Bagi Puasa Yang Ditinggalkan

                Ayah saya telah meninggal dunia. Namun begitu, saya kurang pasti berapa hari arwah telah meninggalkan puasanya ketika masih hidup dan sejak bila dia tidak berpuasa. Bagaimanakah saya harus mengqada puasa tersebut untuk arwah?

                Jika saudara tidak pasti secara tepat tentang bilangan hari bagi puasa yang ditinggalkan oleh orang yang telah meninggal itu, maka berpuasalah dalam jumlah hari yang sekira-kira diyakini telah dapat menampung atau melebihi jumlah hari yang ditinggalkan itu.

                Keputusan yang dibuat berdasarkan zhan yang ghalib (apa yang kuat mengikut sangkaan) adalah diterima dalam Islam bagi aspek amali atau fiqah sekalipun tidak yakin sepenuhnya. Puasa yang ditinggalkan oleh orang yang telah mati, terdapat dua pilihan bagi ahli keluarga terdekatnya untuk menggantikan puasanya:

                1. Berpuasa bagi pihaknya.
                2. Membayar fidyah untuknya.

                Dalam menentukan bilangan hari yang perlu digantikan puasa atau dibayar fidyah untuk orang yang telah meninggal dunia, jika tidak dapat dilakukan secara pasti, maka buatlah agakan mengikut apa yang kuat pada sangkaan.

                Fidyah

                Fidyah Puasa

                Apakah Maksud Fidyah?

                Fidyah ialah suatu kadar tertentu daripada makanan asasi tempatan yang wajib dikeluarkan oleh orang-orang tertentu sebagai ganti kepada puasa yang telah ditinggalkannya.

                Kepada Siapa Fidyah Perlu Diberikan?

                Fidyah perlulah diberikan kepada orang miskin sebagaimana yang telah dikemukakan. la tidak harus diberikan kepada orang lain. Satu fidyah harus diberikan kepada seorang fakir miskin sahaja.

                Namun begitu, jika fidyah itu banyak, maka boleh dan harus diberikan kepada seorang atau beberapa orang fakir.

                Walau bagaimanapun, dengan syarat bilangan mereka tidak boleh melebihi bilangan fidyah supaya tidak berlaku satu fidyah diagihkan melebihi kepada seorang fakir.

                Berapakah Kadar Fidyah?

                Menurut Imam al-Syaff’i dan Imam Ahmad, kadar fidyah bagi sehari puasa yang ditinggalkan ialah satu mudd (satu cupak), iaitu ¼ atau suku gantang. Menurut ukuran hari ini, satu cupak menyamai kira-kira 650 gram beras. Menurut mazhab Hanafi pula, kadar fidyah ialah setengah gantang.

                Berdasarkan mazhab Hanafi, dibolehkan dan diharuskan fidyah dibayar dengan wang sama nilai dengan kadar fidyah yang dinyatakan. Malah, diharuskan memberi makan kepada orang miskin, iaitu menyediakan makanan, kemudian menjemput orang miskin untuk menikmatinya.

                Manakala menurut mazhab al-Syafie, fidyah tidak dibolehkan dan tidak diharuskan dibayar dengan wang serta tidak dibolehkan sekadar dengan menjemput orang miskin makan, bahkan mesti dikeluarkan dengan beras (atau makanan asasi tempatan yang lain).

                Bilakah Fidyah Boleh Mula Dikeluarkan?

                Individu-individu yang harus berbuka puasa dan dikenakan fidyah, iaitu orang sakit yang tiada harapan sembuh, orang tua yang tiada upaya lagi untuk berpuasa, wanita hamil dan wanita yang menyusu, maka haruslah mereka mendahulukan pembayaran fidyah sebelum berbuka, akan tetapi untuk fidyah satu hari sahaja.

                Mereka diharuskan dan dibolehkan mengeluarkan fidyah selepas fajar hari tersebut atau sebelum fajar termasuk pada malamnya. Sekiranya seseorang itu ingin menyegerakan fidyah untuk dua hari (untuk hari ini dan juga esok), hukumnya tidak diharuskan dan tidak dibolehkan.

                Bagaimana Jika Tidak Mampu Membayar Fidyah Kerana Miskin?

                Tidak ada beza dalam soal kewajipan fidyah antara orang kaya mahupun orang miskin apabila terdapat alasan yang mewajibkannya.

                Bagi orang kaya, dia hendaklah segera membayarnya. Manakala bagi orang miskin, fidyah itu tertanggung terhadap dirinya sehinggalah dia mampu membayarnya, yakni tidak gugur semata-mata kerana miskin.

                Jika dia berterusan miskin sehingga akhir hayatnya dan mati tanpa meninggalkan sebarang harta, pada ketika itu barulah kewajipan fidyah itu gugur.

                Cara Kiraan Fidyah Puasa

                Isi kandungan pada bahagian ini telah saya alihkan ke satu panduan khas pengiraan fidyah puasa. Dalam panduan tersebut, saya akan menerangkan secara terperinci tentang cara mengira fidyah yang perlu dibayar.

                Anda semua dijemput untuk membaca topik tersebut pada pautan ini: Panduan Lengkap Fidyah Puasa

                Soal Jawab (FAQ)

                Berikut disenaraikan beberapa masalah lazim yang sering berlaku berkaitan dengan puasa ganti (qada) Ramadan.

                Apakah Hukum Ganti Puasa Ramadan?

                Hukumnya wajib kerana Puasa Ramadan adalah fardhu ke atas semua umat Islam yang mukallaf (berakal)

                Bolehkah Lafaz Niat Puasa Ganti Qada Ramadan Dalam Bahasa Melayu?

                Boleh. Tidak menjadi masalah untuk berniat puasa dalam apa-apa bahasa yang difahami.

                Adakah Puasa Ganti (Qada) Ramadan Wajib Dilakukan Secara Berturut-turut?

                Tidak disyaratkan untuk berpuasa berturut-turut. Boleh selang-seli. Sama juga dengan puasa enam hari pada bulan Syawal (Puasa Enam)

                Bolehkah Ganti Puasa Secara Berselang-Seli?

                Boleh, tiada masalah. Selagi masih ada banyak masa sebelum Bulan Ramadan yang seterusnya

                Bolehkah Gabung Puasa Qada Ramadan Dengan Puasa Sunat Yang Lain?

                Boleh. Sebahagian kecil fuqaha berpandangan bahawa kita boleh melakukan puasa ganti sekaligus dengan puasa sunat yang lain. Kita akan dapat dua-dua pahala (qada dan sunat)

                Bolehkah Qada Puasa Untuk Orang Yang Tidak Mampu Berpuasa Tetapi Masih Hidup?

                Tidak boleh. Jika orang itu memang tidak mampu berpuasa seperti orang tua yang tidak larat kerana penyakit tua, hendaklah ahli keluarganya membayar fidyah untuknya.

                Bagaimana Jika Meninggal Dunia Sebelum Sempat Qada Puasa?

                Ada dua perkara yang boleh dilakukan: (1) Ahli keluarga (ahli waris) si mati akan melakukan puasa qada untuknya. (2) Membayar fidyah yang diambil daripada harta pusaka si mati

                Bolehkah Orang Lain (Ajnabi) Yang Bukan Ahli Waris Si Mati Melakukan Qada Puasa Bagi Pihaknya?

                Mereka wajib mendapat keizinan daripada ahli waris si mati, barulah boleh qada puasa si mati. Melainkan jika si mati pernah berwasiat sendiri supaya ada orang lain yang melakukan qada puasa baginya apabila dia mati nanti. Sama ada diberi upah atau tidak, iaitu sama seperti ibadat haji.

                Apakah penerangan dari artikel ini bertepatan dengan kefahaman anda sebelum ini?

                Jika tidak, dimanakah silap faham tersebut?

                Dan sudahkah anda membuat puasa ganti pada tahun ini.


                Jika terdapat sebarang kemusykilan atau soalan, anda boleh nyatakan perkara tersebut pada ruangan komen di bawah.

                Nota Kaki

                1. Niat adalah komponen penting dalam setiap ibadah kerana ia membezakan antara perbuatan biasa dan amalan ibadah yang diniatkan khusus untuk mendapatkan keredhaan Allah. Sebagai contoh, perbuatan menahan diri daripada makan dan minum pada siang hari hanya dianggap puasa jika disertai dengan niat ibadah untuk berpuasa kerana Allah. ↩︎
                2. Dalam bahasa Arab, perkataan “niat” berasal daripada kata akar “نَوَى” (nawa), yang bermaksud “kehendak” atau “hasrat” untuk melakukan sesuatu. Secara bahasa, niat merujuk kepada tujuan atau keinginan yang ada dalam hati seseorang untuk melaksanakan sesuatu perbuatan. Dalam konteks ibadah, niat adalah satu keazaman hati untuk melaksanakan perintah Allah SWT dengan penuh keikhlasan dan kesungguhan. ↩︎
                Photo of author

                Muhamad Naim

                Bertugas sebagai pendidik dibawah Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM). Telah menubuhkan dan menulis di web akuislam.com semenjak tahun 2010. Saya berharap laman web ini memberi manfaat kepada anda semua. Semoga Allah redha.

                Suka Apa Yang Anda Baca?

                Daftarkan nama dan email anda untuk mendapatkan panduan dan perkongsian berkualiti terus ke inbox anda secara PERCUMA!







                Privasi anda adalah keutamaan kami. Kami tidak bertolak ansur dengan spam dan kebocoran maklumat kepada pihak ketiga.

                Tinggalkan Komen Anda..

                DAFTAR NOTIFIKASI DI SINI..
                Maklumkan saya jika terdapat:
                guest

                331 Comments
                Komen Terbaru
                Komen Terdahulu Paling disukai
                Inline Feedbacks
                View all comments
                Mj
                Mj
                6 bulan yang lalu

                Niat qada puasa untuk arwah ayah

                nur
                nur
                7 bulan yang lalu

                assalam ustaz, bolehkah saya ganti puasa setiap hari ?

                .
                .
                8 bulan yang lalu

                Assalamualaikum nak tanya, saya ada penyakit diabetes yg berpanjangan / seumur hidup. Jika doktor suruh kita buka puasa, dan jika hari lain2 nya atas faktor bacaan gula tinggi ataupun hypo yg menyebabkan saya kena berbuka puasa. Adakah saya perlu qada dan fidyah? Atau mcm mana ya? Ataupun sesiapa pesakit diabetes atau kronik ni di kecualikan yg mana tu? Terima kasih ats pencerahan

                Intan
                Intan
                1 tahun yang lalu

                Assalamualaikum ustaz,
                Bolehkah saya niat ganti puasa tidak lafaz dan sebut “esok nak puasa ganti” sahaja..dikira ke puasa ganti tersebut?

                Maya Romi
                Maya Romi
                1 tahun yang lalu

                Assalammualaikum ustad mohon penjelasan klau kita nak gantikan puasa yg kita putuskan selama 15 hari kita nak bangun sahur tu sama juga ka sama bulan puasa masanya Dan berbuka maksud sya jam yg b’sahur tu Dan berbuka puasa tu..

                Fatimah N.K.Mohd Yunus Khan
                Fatimah N.K.Mohd Yunus Khan
                1 tahun yang lalu

                Alhamdulilah sudah sah dpt join dlm akuislam.com…terima kasih. Terbaik!! utk admin akuislam.com sangat banyak manafaat dan ilmu yg saya dapat didalam akuislam.com ini.. semoga Allah SWT sentiasa permudahkan segala urusan Aamiin…

                izyy
                izyy
                1 tahun yang lalu

                assalamualaikum, boleh kah kita ganti puasa berturut turut ?

                Muhammad Musa
                Muhammad Musa
                1 tahun yang lalu

                Assalamualaikum,
                Saya ada 2 soalan berkenaan Puasa Qadha,
                1. boleh kah saya berniat untuk qadha puasa selepas subuh seperti pkl 8 pagi?
                2. Kalau saya meninggalkan puasa ramadhan 7-8 tahun berturut -turut, bagaimana kiraan dan pembayaran Fidyah?

                .
                .
                1 tahun yang lalu

                Sebelum puasa sama ada puasa di bulan Ramadhan atau pun qada, ada ke kena mandi sunat sebelum puasa?

                Hambamu yg jahil
                Hambamu yg jahil
                1 tahun yang lalu

                Salam ustaz,
                Hukum/cara ganti puasa, contoh tidak berpuasa selama 7hari tahun 2020, brpakah hari yg perlu di ganti pada tahun 2022?

                Kalau blh sertakan hadis/mana2 ayat al-quran yg menyatakn perlukan gandaan ganti puasa, sekiranya melebihi 2tahun.

                Hambamu yg jahil
                Hambamu yg jahil
                Reply to  Hambamu yg jahil
                1 tahun yang lalu

                Maaf ustaz, sbb ad saya dgr, kalau gagal ganti pada tahun yg sama, untuk tahun seterusnya, kna gandakan, contoh 7 hari tu,

                7hari x 20(2thn)= 140hari jumlah kena ganti puasa

                Jd saya perlukan dalil, atau reference yg sah. Maaf lg skli, sekiranya pertanyaan sy terlaluan