7 Tips Berkesan Menghadapi Ujian Hidup Yang Diajarkan Oleh Islam

ujian hidup
ujian hidup

Apa-apa pun perkara yang menimpa diri kita, insyaallah akan menjadi kebaikan kalau dihadapi dengan sikap positif.

Ketika ini, terasa betapa kehidupan adalah sangat berat.

Kenaikan harga barang, bencana tanah runtuh, persengkataan politik, dan memuncaknya jenayah telah menjadi warna dominan didalam media cetak mahupun elektronik.

 

Tips Untuk Menghadapi Ujian Hidup Dalam Islam

Saya ingin berkongsi dengan sahabat-sahabat semua tips untuk menghadapi ujian hidup yang dianjurkan oleh agama Islam.

Sebenarnya, paling tidak, ada tujuh tips untuk  menghadapi pelbagai ujian hidup, iaitu :

Pertama, yakinlah bahawa ujian itu merupakan ekspresi cinta Allah pada hamba-Nya.

Allah Swt memberikan cubaan agar kita menjadi lebih dewasa dan matang dalam mengharungi kehidupan.

Abu Hurairah r.a. berkata, bahawa Rasulullah bersabda,

“Barang siapa yang dikehendaki Allah menjadi orang yang baik maka dia akan diberi-Nya cubaan.” (H.R.Bukhari).


Kedua, yakinlah bahawa semakin besar dan banyak cubaan yang Allah turunkan kepada kita, makin besar pula pahala dan sayang Allah yang akan dilimpahkan kepada kita. Dengan syarat, kita dapat menyelesaikan setiap ujian hidup itu secara baik.

 Anas r.a. berkata: Nabi saw. bersabda,

“Sesungguhnya besarnya pahala itu tergantung pada besarnya cubaan. Sesungguhnya apabila Allah Ta’ala itu mencintai suatu kaum maka Dia mengujinya. Barang siapa yang rela menerimanya, dia mendapat keredhaan Allah, dan barang siapa yang murka, maka dia pun mendapat kemurkaan Allah”

(H.R.Tirmidzi)


Ketiga, yakinlah bahawa ujian itu akan menghapuskan dosa-dosa yang pernah kita kerjakan. 

Abu Said dan Abu Hurairah r.a. meriwayatkan bahawa Nabi saw. bersabda:

“Seorang muslim yang ditimpa penderitaan, kegundahan, kesedihan, kesakitan, gangguan, dan kerisauan, bahkan hanya terkena duri sekalipun, semuanya itu merupakan kafarat (penebus) dari dosa-dosanya

(H.R. Bukhari dan Muslim)


Keempat, selalulah untuk berfikir positif bahawa apa-apa pun yang menimpa diri kita akan menjadi kebaikan.

Abu Yahya Shuhaib bin Sinan r.a. berkata, bahawa Rasulullah saw bersabda: 

“Sungguh menakjubkan sikap seorang mukmin itu, segala keadaan dianggapnya baik dan hal ini tidak akan terjadi kecuali bagi seorang mukmin. Apabila mendapatkan kesenangan, dia bersyukur, maka itu lebih baik baginya, dan apabila ditimpa penderitaan, dia bersabar, maka itu lebih baik baginya.”

(H.R.Muslim).


Kelima, yakinlah bahawa setelah kita ditimpa kesulitan, maka akan ada kemudahan

Fakta menunjukkan bahawa  idea-idea yang hebat sering muncul ketika kita berada di puncak kesulitan.

Contohnya, banyak mahasiswa dapat mengarang jawapan walaupun pada saat menghadapi soalan peperiksaan yang sukar.

(Saya sering mengalaminya ketika peperiksaan akhir semester).

Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.” (Q.S. Alam Nasyrah 94: 5- 6)


Keenam, selalu optimistik bahawa kita boleh menyelesaikan setiap ujian hidup yang Allah berikan, kerana Allah tidak akan memberikan ujian hidup di luar kemampuan hamba-Nya

Optimis dapat  melahirkan tenaga yang tersembunyi dalam diri kita, kerana itu optimis boleh menjadi bahan bakar untuk menyelesaikan segala persoalan.

Allah tidak akan membebani seseorang melainkan sesuai dengan  hambanya itu. Dia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan dia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya.” (Q.S. Al-Baqarah 2 : 286)


Ketujuh, menghadapi ujian hidup dengan usaha dan doa. 

Kerah segala ikhtiar untuk menyelesaikan ujian hidup dan follow-up usaha itu dengan doa.

Maka apabila kamu telah selesai (dari suatu urusan), maka kerjakanlah dengan sungguh-sungguh (urusan) yang lain. Dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap” (Q.S. Alam Nasyarh 94 : 7 – 8). Berdoalah kepada-Ku, nescaya akan Aku kabulkan doamu.”

(Q.S. Al-Mu’min 40: 60)


Itulah tujuh tips untuk menghadapi pelbagai ujian hidup.

Apa-apa pun perkara yang menimpa diri kita, Insyaallah ia akan menjadi kebaikan kalau dihadapi dengan sikap positif, optimistik, ikhtiar yang maksimum dan diikuti dengan doa.

Sesungguhnya pertolongan Allah akan turun kalau kita berada dipuncak ujian.

Untuk itu, jadikanlah ujian hidup sebagai tangga untuk meraih pertolongan Allah SWT.

Photo of author

Muhamad Naim

Bertugas sebagai pendidik dibawah Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM). Telah menubuhkan dan menulis di web akuislam.com semenjak tahun 2010. Saya berharap laman web ini memberi manfaat kepada anda semua. Semoga Allah redha.

Suka Apa Yang Anda Baca?

Daftarkan nama dan email anda untuk mendapatkan panduan dan perkongsian berkualiti terus ke inbox anda secara PERCUMA!







Privasi anda adalah keutamaan kami. Kami tidak bertolak ansur dengan spam dan kebocoran maklumat kepada pihak ketiga.

Tinggalkan Komen Anda..

DAFTAR NOTIFIKASI DI SINI..
Maklumkan saya jika terdapat:
guest

29 Comments
Komen Terbaru
Komen Terdahulu Paling disukai
Inline Feedbacks
View all comments
SyidaAli
SyidaAli
2 tahun yang lalu

Penulisan Yang baik. Saya share ya. Terima kasih❤️

Ridzuan Ab Ghani
Ridzuan Ab Ghani
2 tahun yang lalu

Terima kasih atas perkongsian…..saya dapat menfaatkannya

Mohhamad rafi nurrahman
Mohhamad rafi nurrahman
4 tahun yang lalu

Kita harus mendekatkan diri pada allah ketika sedang diberi ujian maupun sedang berbahagia dan meskipun allah memberi ujian pada kita berarti allah sedang menyiapkan sesuatu yang membuat kita bahagia nanti dan allah tidak akan memberi ujian diluar kemampuan karna allah maha penyanyang lagi maha pengasih semua ujian itu harus kita hadapi dengan positif,harus bersyukur meskipun diberi ujian dan jangan lupa untuk terus mendekatkan diri pada yang kuasa semoga kata kata ini bermanfaat untuk semua

Aminn ya allah ya rabbal alamin???

Sunarto
Sunarto
5 tahun yang lalu

Assalamualaikum..saya sunarto..asal indonesia..saya lagi kelilit hutang piutang.seandaenya saudara seiman di sini ada yang maubantu sy sangat berterima kasih sama allah swa..sekecil apapun bantuan dari tuan tuan semoga allah yang membalas berlipat ganda amin…bca343-106-5621 an sunarto..terimaksih wasalamualikum..

Poppy
Poppy
5 tahun yang lalu

Assalamualaikum Warohmatullahi Wabarokatuh.
Alhamdulillah, bermanfaat sekali artikel nya, terima kasih.

Wassalam

moon
moon
5 tahun yang lalu

Tips yang sangat membantu..tma ksh byk2

Mohamad Amin hasyim
Mohamad Amin hasyim
5 tahun yang lalu

Saya melalui banyak Cobaan2 namun
Saya selalu bersyukur dgn mengucapkan Alhamdulilah. Anehnya
Saya Malah diberi surprise dgn razeki2 yg tak terduga. Bersabarlah sebentar tak lama yg lebih baik pasti datang menjelma. Itulah pengalaman2 Saya. Salam Mohamad AMIN Hasyim..

Aki anom
Aki anom
Reply to  Mohamad Amin hasyim
5 tahun yang lalu

Masyaallah ikut seneng mass. Saya mungkin ini lagi di kasih ujian mas sama allah. mhon saran dan doanya supaya saya bisa sabar tegar menghadapinya..
Makasih sebelumnya mas..
Salam silaturahmi

Lisa
Lisa
5 tahun yang lalu

Sy tengah diuji bertubi tubi,rasanya ujian ini 5000%,tidak terdaya sy menghadapinya,

Purwanto
Purwanto
Reply to  Lisa
5 tahun yang lalu

Yg sabar bu smua yg di kata di ats bnr adanya. Ibu butuh org yg bisa menguatkan ibu smpai ujian slsai

tomy
tomy
7 tahun yang lalu

Assalamualaikum wr. Wb
Salam sahabat, perkenalkan nama saya tomy admajaya, niat saya hanya ingin berbagi kebaikan khusus kepada orang yang mengalami kesusahan,
Bismillahirrahmanirrahim
Percaya tidak percaya semua kembali pada pembaca postingan saya, 6 thn yang lalu. awalnya sy seorang pengusaha yang bisa dibilang sukses,tapi banyak yang tidak suka kalau saya sukses, Bisnis saya bangkrut. saya punya anak dua dan mash kecil2, saya sempat putus asa dan tidak tau mau berbuat apa2,.hutang di bank hampir 2m , diperongan jg yang kian menempuk + bunga, Bahkan rumah saya serta pabrik pun disita oleh bank. pada saat itu saya sempat putus asa dan saya sempat mau mengakhiri hidup,tapi setiap saya melihat anak semua putus asa saya hilang.
Iktiar demi iktiar saya lakukan, tapi mengalami jalan buntu. Teman dan saudara semua menghindar, ya begitulah……dikala senang banyak uang bak gula dikerumini semut. Tersirat dalam hati, tersengkur didepan sajadah, dosa apa yang saya lakukan ya tuhan, padahal dikala sukses saya termasuk orang yg dermawan, suka membantu teman, tetangga dan keluarga. Larut dalam kesedihan, kesusahan dan penderitaan ….. Ya tuhan, saya baru sadar bahwa selama ini usaha dan bisnis saya didapati dari hasil uang riba yang saya putarkan.
Bulan terus berganti tidak terasa sudah hampir 2 thn sy berusaha untuk bangkit, apapun pekerjaannya saya lakukan bahkan jadi kuli bangunan, istri jualan sayur dpasar yang penting halal Puasa senin kamis pun sy lakukan agar dimudah doa dan keinginan. Alhamdulillah, ujian itu berakhir, Tuhan memberikan hidayahnya kepada saya meski pun lewat bantuan seorang teman yang membantu saya untuk memberikan modaldan juga Beliau membimbing ke jalan yang lurus, membenarkan langkah kaki saya yg selama ini salah arah dalam bisnis. Alhamdulillah juga beliau menyarankan saya untuk merintis usaha (Usaha yg beliau sarankan), usaha baru mulai dari nol walaupun harus sakit sakit dahulu. ALLAHUAKABAR, 7bln usaha br yg saya rintis maju pesat. doa saya di ijabah, berkat bimbingan beliau serta arahannya usaha saya sangat pesat berkembang, Alhamdulillah ya ALLAH. Saat menulis kisah ini saya sudah bangkit kembali dan bisa untuk membayar hutang hutang, rasa kepercayaan orang lain timbul kembali. Dan Alhamdulillah saya sekeluarga sudah bberangkat umrah . Hanya ALLAH yang bisa membalas budi baik teman saya tersebut, beliau membantu tanpa Pamrih.
Doa tanpa usaha, adalah suatu kebodohan. Usaha tanpa doa adalah suatu KESOMBONGAN. Yakinlah saudara2ku tiada satu manusia yang lolos dari cobaan , godaan dan ujian. Allah menguji sesuai kadar manusia masing2.
Yuk banyak dhuha, banyak tahajud banyak berbagi dan bersedekahlah karena dengan sedekah suatu saat sedekah itu akan menolong diri sendiri.
Hutang tetaplah Hutang yang harus dilunasi, karena hutang akan dibawa sampai mati dan harus dipertanggungjawabkan kepada Allah swt.
Wassalam, semoga menjadi inspirasi dan yang ingin konsultasi untuk permasalahan seperti yang pernah saya hadapi silahkan email : [email protected]

Haryono
Haryono
Reply to  tomy
5 tahun yang lalu

Alhamdulillah…
Pengalaman yg sangat berharga
Smga tetap bisa istiqomah dlm beribadah..
Aamiinn….YRA.

Yuni
Yuni
7 tahun yang lalu

Terimakasih
Setelah sy membaca artikel ini
Sy merasa lebih tenang..dr rasa gelisah dan kegundahan hati atas cobaan yang menimpa kel sy