Ketika Harus Melepaskan Cinta.. Apakah Hikmah Disebaliknya?

Melepaskan

Melepaskan

Hidup ini selalu berputar, tak selamanya kita berada dibawah dengan semua kepedihan dan tak selamanya kita diatas dengan segala kesenangan. ALLAH Maha Adil..

Hanya Dia yang Tahu mana yang terbaik untuk hamba Nya..

“Boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak. ( Al-Baqarah 216 )”

Sahabatku,  ada perih disudut hati, ketika engkau cerita tentang segala yg kau alami.. Setelah sekian lama kau bertahan Setelah sekian lama kau memendam luka.

Setelah sekian lama kau rendam nestapa rupanya Allah izinkan juga engkau tempuhi jalan itu Aku percaya, itu suatu “keputusan terakhir” yang terbaik untukmu…

Sahabatku, Ada hal-hal yang tidak ingin kita lepaskan. Orang-orang yang tidak ingin kita tinggalkan..

Tetapi ada saatnya dimana kita harus berhenti mencintai seseorang bukan kerana orang itu berhenti mencintai kita melainkan kerana kita menyedari bahawa orang itu akan lebih berbahagia apabila kita melepaskannya.

Sebenarnya kita berat melepaskan kerana:

* Kita tidak ingin melepaskan seseorang ketika kebahagiaan kita sangat bergantung pada orang itu.

* Kita tidak ingin melepaskan seseorang ketika kita merasa dia itu kacak, cantik, teristimewa dibandingkan dengan yang lain.

* Kita tidak ingin melepaskan seseorang ketika kita takut tidak dapat menemui yang seperti dia lagi.

* Kita tidak ingin melepaskan seseorang ketika begitu banyak saat-saat indah bersamanya, sentiasa terbayang di benak kita.

* Kita tidak ingin melepaskan seseorang ketika hati kita berkata “Saya sangat mencintainya”.


Ingatlah..

Melepaskan bukanlah berakhirnya melainkan awal dari suatu kehidupan baru..

* Kita harus melepaskan seseorang kerana kebahagiaan kita tidak tergantung padanya.

* Kita harus melepaskan seseorang kerana kita menyedari yang kacak,yang cantik, yang istimewa belum tentu yang terbaik buat kita.

* Kita harus melepaskan seseorang kerana kita tahu jika Allah mengambil sesuatu, Dia telah siap memberi yang lebih baik.

* Kita harus melepaskan seseorang ketika saat-saat indah hanyalah tinggal masa lalu.

* Kita harus melepaskan seseorang kerana kepala kita berkata “tidak ada lagi  yang dapat dipertahankan”.

* Kegagalan tidak bererti kita tidak mencapai apa-apa, namun kita telah memahami sesuatu! Segala sesuatu ada waktunya, ada saat mempertahankan, ada saat melepaskan…!


“Bukankah Kami telah melapangkan untukmu dadamu? dan Kami telah menghilangkan daripadamu bebanmu yang memberatkan punggungmu? Dan Kami tinggikan bagimu sebutan (nama)mu. Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan), kerjakanlah dengan sungguh-sungguh (urusan) yang lain dan hanya kepada Rabbmulah hendaknya kamu berharap” (QS.94:1-8)

Kadangkala Allah mempertemukan kita dengan orang yang tidak tepat sebelum mempertemukan kita dengan orang yang tepat supaya kita bersyukur akan belajar daripada kurniaNYA dan belajar daripadanya …

 

output_8vyUki

Masukkan alamat email anda untuk subscribe / melanggani blog ini dan menerima setiap artikel baru melalui e-mel.

Join 2,377 other subscribers

Comments

  1. tyka ruslan says

    alhamdulillah ini sangat membantu saya melupakan seseorang. terima kasih. minta izin nak share okay ? terima kasih :-)

  2. Atikah says

    Alhamdulillah……artikel ini banyak beri saya semangat dan sentiasa besyukur apa telah saya lalui setakat ini dengan izin Allah s.w.t. Perit tapi apakan daya. Saya tetap bersyukur kerana Allah s.w.t beri kesempatan kepada saya untuk melalui perjalanan indah bersama si dia..

  3. ... says

    Alhamdulillah.. sekarang saya dh boleh redha dengan ketentuan Allah.. even bagi saya dia istimewa dlm hidup saya tapi saya rasa banyak lagi perkara yg saya perlu belajar.. lagipon parents dia mesti akan jodohkan dia dengan perempuan yg terbaikkan.. Sakit sebenarnya sebab saya yg decided kitaorang untuk berpisah.. Insya-Allah kalau ada jodoh saya ngan dia akan jumpa suatu hari nanti.. ketentuan Allah itu indah saya percaya..

  4. says

    Terpaksa melepaskan orang yang benar2 aqu cintai sangat derita yang aqu rasakan, hanya tuhan yang tahu betapa aqu tanggung derita rindukan dya. lelaki yang selama ini menghulurkan cinta dengan begitu sungguh2, sentiasa ingin membuatku ketawa terasa saat bahagia bersamanya membuat aqu betul menghargai dirinya dan begitu ikhlas mencintai dirinya, dialah bagiku pelangi yang sentiasa mewarnai hidupku. katanya aqulah wanita yang benar2 dya cintai dan benar2 ingin dya nikahi bersungguh2 dya tuturkan kepadaku, sungguh aqu merasa sangat dihargai, sampai suatu ketika aqu dapat tahu yang aqu adalah orang kedua dalam hidupnya, ya Allah hancurnya perasaan itu hanya tuhan yang tahu..perit untuk terima semua itu, aqu diminta oleh teman wanitanya untuk tidak mengharap apa2 lg kepada lelaki itu kerana katanya orang tua mereka masing2 tahu hubungan mereka sedang aqu hanya mengganggu hubungan mereka, begitu mudah sekali. aqu hubungi lelaki itu untuk minta penjelasan tetapi dya diam seribu bahasa, sedang dahulu berjanji mahu membawaku berjumpa dengan ibubapanya, kenalkan aqu kepada semua ahli keluarganya, untuk apa? apa niat sebenarnya yang dya ingin dariku, dya lelaki yang baik sepanjang kami berkawan, kami menjaga batas2, aqu begitu menjaga hubungan kami selama ini, jadi untuk apa dya mendekatiku, sungguh hingga saat ini, aqu terlalu sakit rindukan dya, kadang aqu kuat, kadang aqu lemah, hanya kepada tuhan aqu mengadu.

  5. nazrah jane says

    mmg perit melupakan tp aku paksa diri buat tu semua kerana Allah…kerana takut akan azabnya…kerana rasa meninggalkannya lebih baik dr bersama die…

  6. sponge says

    Alhamdulillah ak lebih lega…1 tahun bercinta..tiba2 ex bf dia datang dan smuanya kelam kabut.ya ALLAH…sakitnya nak trima ni smua..tapi ak rela lepaskan dia..demi nak tgok dia gembira..Ak redha..im going to release her from the torment

  7. weida says

    salam….allhamdulila selepas bace blog ni, semangat saya memakin pulih…saya terpaksa membuat keputusan melepaskan org yg saya sayang kerana family tidak berkenan ngan pilihan saya….berat sangt hati saya nk lepaskan die….saya harap ade hikmah2 di sebaliknya……terlalu rindu kan die..:(

  8. cik hanie says

    kalau kita mencinta seseorang yg bukan milik kita , kita kene lepaskan perasaan nie ke ? hakikatnya memang berat , sbb hanya dia yg faham karakter sy ,

  9. says

    Setelah 16thn berkahwen, sudah 3 zuriat dikurniakan Ilahi. Baru saya sedar ..suami telah mencurangi sy bertahun2. Kepercayaan saya selami ini dikhianati. Trimakasih kerana srtikel ini byk menaikkan smangat sy yg pudar.

  10. ain says

    insyaAllah..disebalik setiap ujian tersembunyi hikmah..sebalik kesusahan itu pasti ada kesenangan..bersabarlah..manisnya hikmah disebalik kesabaran itu janji Allah yg pasti..

  11. says

    sy redha lepaskan dia sebab sy rasa Allah jauhkan kami sebab terlalu banyak berbuat dosa.dosa yang takkan dpt ditanggung di akhirat kelak.oleh sebba itu Allah pisahkn kami supaya memperbaiki diri masing2 untuk kembali ke jalan Allah.Sakit? ya setiap hari pun sakit.tp sy ikhlas kerana Allah.memang dia telah aniaya sy.tp sy tak pernah sedetik pun benci dia.kerana Allah sedang menguji sy dan dia.seperti dalam mimpi istikarah sy,sy dan dia akan telah dijodohkan.sy akan menunggu sambil memperbaiki diri. Hikmah terindah yang Allah berikan.tetap kuat dan sabar kerana Allah.

  12. ifa natasha says

    patutkah saya melepaskan orang yang saya sayang hanya kerana orang yang saya sayang itu begitu rapat dengan kawan baik saya?

  13. says

    Kadangkala Allah mempertemukan kita dengan orang yang tidak tepat sebelum mempertemukan kita dengan orang yang tepat supaya kita bersyukur akan belajar daripada kurniaNYA dan belajar daripadanya …

    semoga Allah memberi sy kekuatan setelah melepaskan dia…

  14. Nur says

    abp sy mbaca artikel ini. buat sy terus kuat utk terima qada dan qadar tuhan. sy masih berdoa agar rmhtangga sy dpt diselamatkan. wlupon hakikatnya smua yg berlaku amat perit utk saya laluii..tp sy perlu kuat utk ank.. sy harus yakin Allah tlh rancangkan yg terbaik utk diri saya..ape yg berlaku buatkan saya lebih dekat dgn Allah. btul la cinta manusia x kekal tp cinta pada Allah akan kekal selamanya jika kt terus sentiasa ingin dkat dengan NYA…

  15. gadis bingung says

    mencintai seseorang dgn keihklasan hati.. namun dia tak pernah menghargai..memerlukan diri ini bila dia, bila dia nak sesuatu.. perlukah aku melepaskannya dari hati ini?.. mengapa aku bertemu dan jatuh cinta padanya……….benci sangat dgn perasaan ni…

  16. apple says

    setelah 11 tahun kami bersama. AKu terlalu cintakan die dah berharap agar hubungan kami kekal hingga ke Jannah. Namun Allah maha besar kerana Allah telah menguji aku. Orang yg aku cinta kini telah menjadi tunang orang. Hanya Allah je yg tau perasaan aku. Walaupun berat, walaupun terlalu kecewa aku terpaksa redha. aku lepaskan kan die demi kebahagian die. Ya Allah,ampunkan lah dosa aku

  17. ratna says

    Ketika keduanya .. memiliki syang dan cinta 9 tahun , karna hal orang tuany tidak mnyetujui … dia memilih hubungan saye berakhir …. begitu berat , dan pedih .. dan aku msh sngat mecintainya smp detik ini . saye tdk tau apa rencana Tuhan , pdhal aku merindukan menikah , anak .. sudah smp berncana menikah . tapi semua harus sirna …. Ya allah … jl hamba mu ini menyakitkan ….

  18. istikarah cinta says

    saat kami rancng utk kawen slpas habis belajar dan kami amat syg satu sama lain selama 4tahun..dan seruan istikarah cinta menyeru kami, maka keputusan sbaliknya.ibarat permata yg kita jaga jatuh bercekai depan mata..amat perit dan amat sedih ibarat dunia hilang cahaya matahari..tp kerana yakin dgn Qada’ dan Qadar sy redha.demi rencana Allah yg maha tahu sgalanya..

    hati selalu menages kepada maha esa.

  19. me :) says

    bagaimana jika kita menyimpan perasaan pada sesorang setelah sekian lama,,tapi kita tak pernah menunjukkan atau memberitahu padanya,,dan saya mengambil keputusan untuk menyimpan rasa ini untuk diri saya sahaja,,adakah saya juga perlu melepaskan perasaan ini??

  20. Hani says

    Apa yang terjadi pada saye takkan pernah dilupakan dalam lipatan sejarah hidup. Melepaskan saat hati masih sayang memang memeritkan bila mana terpaksa menerima kenyataan yg dia tidak lagi menyintai sepenuh hati. Tapi kasih Allah kepada saye lebih kuat daripada terus hanyut. Alhamdulillah, waktu ini rasa lebih tenang. Walaupun kami masih lagi berhubungan, insyaAllah tali silaturrahim janganlah diputuskan. Mungkin Allah pisahkan sementara waktu ini untuk kita lebih berfikir & menghargai malah menjadikan diri lebih baik daripada sebelumnya. Doakan semoga diberikan yang terbaik oleh Allah. Amin..

  21. sis says

    tahniah, saya amat tersentuh hati dengan artikel ini. saya rasa cukup kuat menghadapi dugaan perkahwinan yg saya sangka amat bahagia selama ini. akhirnya saya sedar rupa2nya hanya keikhlasan sebelah pihak sahaja selama ini. walaupun saya rasa telah tertipu selama ini oleh cinta tapi saya yakin apa yang Allah telah kurangkan akan digantikan dengan yg lebih baik… saya redha dgn ujian ini. terima kasih byk2 kerana artikel ini telah memberikan saya kekuatan utk menempuh hidup saya bersama anak2. doakan saya dpt menempuh ujian ini dengan kuat…

  22. says

    alhamdulillah..selama 2 thn ujianNya tak berlalu dengan sia2. perit dgn rasa kehilangan tp diganti dgn ketabahan yg tak pudar. dan akhirnya Allah menggantikan yg selain dia yg sdh tiada. Sesungguhnya Allah menguji makhlukNya mengikut kemampuan..terima kasih juga tuan blog krn byk kata2 yg dikongsi sgt bermakna buat diri ini..:)

  23. syafiqa says

    kata-kata semangat yg baik utk sy.. mmg itu yg sy nk wat.. lpskn s’sorg wlpn perit… blog nie byk m’bantu sy…

    mnta izin utk share…

  24. says

    HAIYA KAWAN2 SEMUA HAA.. INI KAN BASIC LIFE PUNYA WORDS.. SUDAH BUILT IN DALAM KEPALA O… TAKKAN TAK TAU, SEKOLAH RENDAH SUDAH BELAJAR MAAAA HAIYA… LU TAK TAU LAGI KA.. TAPI INI KATA2 MEMANG BAGUS..

  25. fara says

    ketika membaca artikel ni….hati saya tersentuh……melepaskan di saat perit adalah keputusan yg tepat………bila kita tahu kebahagian yang bakal diterima oleh nya..maka lepaskan la dengan seikhlas hati…..

  26. Nur Atiqah says

    really touched my heart..walau berkali-kali baca airmata still akan mengalir…Allah maha mengetahui, Dia akan gantikan yang lagi baik dari dia…thanks a lot to this blog…really impressed

  27. gadis sepi says

    cinta…. adakalanya menghancurkan hidup manusia… adakalanya memberi kebahagiaan… itulah cinta manusia… jika aku tahu cinta ini sgt membebankan dan sgt menyeksa aku, aku memohon pada allah, jgnlah cinta itu hadir dlm hati aku kerana aku sgt terseksa.

    • Kamal Amir says

      jika cinta yg dtg selepas ini
      masih menyakitkan.. maka, ku
      mohon pada Mu agar jauhi aku..

  28. ^_^ says

    artikel ini sangat membina diri saya. terkena dekat batang hidung sendiri. sedang mengalaminya dan sangat sukar..sedang dalam proses melepaskan..InsyaAllah.. 

  29. echa says

    Sesungguhnya Allah mengetahui yg terbaik untuk umat-Nya…Bersyukurlah diatas segala kurniaan-nya

  30. hanim_najib says

    cinta perlukan pengorbanan..dan itu yg membezakan antara cinta yg suci dgn nafsu yg keji.wallahua’lam
    mohon share:)

  31. fatraz_maka says

    salam..setuju dgn artikel ni..kebanyakan remaja, sukar untuk melepaskan..kerna pikir, mungkin si dia terbaik…mungkin tiada lagi peluang selepas ini…dan turut memikirkan, yg si dia bakal ‘jatuh’ ke tangan orang lain…

    • says

      ini yg saya selalu pikirkann si dia tidak pernah berkata sygkan saya.. tapi si dia masih malayan sya dengan baek.. jadi sya masih menunggu si dia membuka hatinya untuk sya.. pada masa yg sme si dia selalu menguji hati sya..adakalnya hati sya terlalu sakit adakah perlu syg terus menunggunya atau lepaskn dia.. hurmm

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *