Ketika Harus Melepaskan Cinta.. Apakah Hikmah Disebaliknya?

Melepaskan
Melepaskan

Hidup ini selalu berputar, tak selamanya kita berada dibawah dengan semua kepedihan dan tak selamanya kita diatas dengan segala kesenangan. ALLAH Maha Adil..

Hanya Dia yang Tahu mana yang terbaik untuk hamba Nya..

“Boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak. ( Al-Baqarah 216 )”

Sahabatku,  ada perih disudut hati, ketika engkau cerita tentang segala yg kau alami.. Setelah sekian lama kau bertahan Setelah sekian lama kau memendam luka.

Setelah sekian lama kau rendam nestapa rupanya Allah izinkan juga engkau tempuhi jalan itu Aku percaya, itu suatu “keputusan terakhir” yang terbaik untukmu…

Sahabatku, Ada hal-hal yang tidak ingin kita lepaskan. Orang-orang yang tidak ingin kita tinggalkan..

Tetapi ada saatnya dimana kita harus berhenti mencintai seseorang bukan kerana orang itu berhenti mencintai kita melainkan kerana kita menyedari bahawa orang itu akan lebih berbahagia apabila kita melepaskannya.

Sebenarnya kita berat melepaskan kerana:

* Kita tidak ingin melepaskan seseorang ketika kebahagiaan kita sangat bergantung pada orang itu.

* Kita tidak ingin melepaskan seseorang ketika kita merasa dia itu kacak, cantik, teristimewa dibandingkan dengan yang lain.

* Kita tidak ingin melepaskan seseorang ketika kita takut tidak dapat menemui yang seperti dia lagi.

* Kita tidak ingin melepaskan seseorang ketika begitu banyak saat-saat indah bersamanya, sentiasa terbayang di benak kita.

* Kita tidak ingin melepaskan seseorang ketika hati kita berkata “Saya sangat mencintainya”.


Ingatlah..

Melepaskan bukanlah berakhirnya melainkan awal dari suatu kehidupan baru..

* Kita harus melepaskan seseorang kerana kebahagiaan kita tidak tergantung padanya.

* Kita harus melepaskan seseorang kerana kita menyedari yang kacak,yang cantik, yang istimewa belum tentu yang terbaik buat kita.

* Kita harus melepaskan seseorang kerana kita tahu jika Allah mengambil sesuatu, Dia telah siap memberi yang lebih baik.

* Kita harus melepaskan seseorang ketika saat-saat indah hanyalah tinggal masa lalu.

* Kita harus melepaskan seseorang kerana kepala kita berkata “tidak ada lagi  yang dapat dipertahankan”.

* Kegagalan tidak bererti kita tidak mencapai apa-apa, namun kita telah memahami sesuatu! Segala sesuatu ada waktunya, ada saat mempertahankan, ada saat melepaskan…!


“Bukankah Kami telah melapangkan untukmu dadamu? dan Kami telah menghilangkan daripadamu bebanmu yang memberatkan punggungmu? Dan Kami tinggikan bagimu sebutan (nama)mu. Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan), kerjakanlah dengan sungguh-sungguh (urusan) yang lain dan hanya kepada Rabbmulah hendaknya kamu berharap” (QS.94:1-8)

Kadangkala Allah mempertemukan kita dengan orang yang tidak tepat sebelum mempertemukan kita dengan orang yang tepat supaya kita bersyukur akan belajar daripada kurniaNYA dan belajar daripadanya …

 

Langgani artikel terbaru melalui emel. Ianya PERCUMA!

Masukkan alamat email anda untuk subscribe / melanggani blog ini dan menerima setiap artikel baru melalui e-mel.

Join 3,528 other subscribers

Comments

  1. ayien says

    cinta itu sungguh indah umpama gula akan tetapi apabila ianya di khianati Cinta itu akan menjadi pahit….trlalu pahit sehinggakan tak sesiapa pn dpt merasainya……..bgitula agungnya erti sebuah CINTA……mencintai bknla erti mencintai seseorang itu lebih Dari segalanya…Cinta yg kekal ialah Cinta kepada maha pencipta sesungguhnya tanpa cinta-nya siapa la kita untuk memiliki perasaan itu akan tetapi ada-nya di sisi kita dia- la yang memberi kita sebuah perasaan yang terlalu indah sehinggakan kta x mampu untuk mengungkapkannya….bersedih bkn bermkna kta lemah tetapi kta akur & cuba untuk meredakannya walaupun perit & sukar …sekuat mna pn seseorang itu air mata tetap akan mengalir…x ada mnusia yang sempurna kcuali Allah….hnya pada-nya la kta kembali & memohon….yang pastinya setiap pertemuan itu pasti akan ada perpisahan…….sbab tu la Allah memberi kta ujian tatkala kta kusyuk menyayangi seseorang itu Allah menguji dgn kesedihan sesungguhnya allah ingin melihat umatnya sekuat mna ka umat Ku mampu untuk jalani ujian ini …Allah takkan uji kta lbh dri kemampuan kta …jodoh & pertemuan itu telah di rancang percaya la apabila tiba masanya kta akan brjmpa dgn seseorang yg akan lbh menghargai Cinta kta ……bnykkn tawakal smoga Allah sentiasa brsama2 kta d saat kta menempuh ujiannya……senyum la sentiasa walaupn hati terluka ;)

  2. FR says

    Percintaan dari alam sekolah menengah sehingga lah tamatnya diploma yang disangkakan akan berakhir di jinjang pelamin musnah sekelip mata.. 5 tahun percintaan berakhir tanpa alasan kukuh.. Hancurnya hati.. Sedih tak terkata, hampir setiap hari menitiskan air mata.. Masih mengharapkan hubungan ini akan pulih seperti sediakala.. Ya Allah seandainya apa yang terjadi ini adalah yang terbaik buatku bantu lah hambamu ini untuk melupakan dia ya Allah :'( Aku tak sanggup lagi menahan kesedihan ini.. Maafkan aku ya Allah kerana mencintai lebih dari yang aku mampu :'(

    • hamba allah says

      kisah awak sama dengan saya..
      tapi beza nya adalah saya bercinta lagi lama iaitu 9 tahun..(dari sekolah sehingga saya habis degree)
      berjanji untuk berkahwin tahun ini..
      tetapi awal tahun ini bf saya jatuh cinta dgn seorang perempuan yg baru lepas stpm yg kerja di tempat kerjanya..
      sedih..
      ya, memang sedih..
      tapi saya yakin, ada hikmah yang besar yang saya akan dapat..
      sekarang saya lebih dekat dengan Allah dan family..yang selama ini saya abaikan.. :)

      • FR says

        Jalan cerita kita sama, teman lelaki saya juga curang dan bercinta dengan rakan sekerjanya.. Hancur luluh hati saya, setelah saya dapat tahu dia curang segala galanya mula terbongkar sikit demi sedikit. Rupanya dia telah menduakan saya beberapa bulan sebelum saya dapat tahu mengenai hal ini. Setelah putuskan hubungan.. Dia langsung tak menjaga hati saya, dia upload semua gambar mesra mereka berdua.. Peritnya nak terima semua ni.. Orang yang pernah saya cinta, sayang sanggup buat saya macam ni. Lukakan hati saya sampai macam ni.. Apa lah salah saya padanya.. :'(

  3. Ana sandra says

    Semua juga bagian dari perjalanan hidup, ambil positif dari setiap kejadian yg terjadi dan yakin kita harus lebih baik dari kesalahan yg pernah kita perbuat

  4. marissa says

    sakit sangat saat melepaskan dia dari hati ini…namun sukar dan perit sekalipun kesakitan ini harus ditanggung juga..Allah Maha Mendengar rintihan hati ..demi kehidupan bersama anak2 kecil ini…senyum TerimaKasih Allah

  5. prawira radit says

    lalu bagaimana dgn cerita saya, saya mulai berhubugan dgn nya sejak sya selesai ujian klulusan 3 smp, saat itu saya menjalin hubungan dngn nya slama 2 bulan, kmudian dgn tiba2 sya mmutuskan hubungan dgn nya secara sepihak krena mmang pda dsarnya sya tk pernah mmpunyai perasaan dgn nya, sya bisa pcrandgn ny krena teman2 sya mnjodohkan sya dngn nya, setelah saya mmtuskan hub dgn nya lalu bberapa bulan kmudian tiba2 sya mngingat dy dn timbul rsa pnyesalan yg mndalam knpa sya mninggalkn nya bgtu saja, lalau sya berdoa kpda allah swt, agar sya d pertemukan kmbali dgn nya, subhanallah, allah swt mendengar doa sya, hingga sya d pertemukan kmbali dgn nya setelah 1thn lmanya, kmudian kami kmbali merajut kasih yg sempat terputus pda saat it sya dduk d kls 2 SMK, sya menjalin hub dgn nya smpai 1 thun, kmudian sya mmutuskan hub dgn nya krena ortu sya gk s7 kalu sya berpacaran dgn orang jwa, smentara sya orang batak, nmun beragama islam,,d samping it bnyak konflik yg mmbuat hub kmi semakin rapuh, hingga akhinrnya sa kmbali mmtuskan hub dgn nya, hati sya pda saat it hncur,sakit, sedih,kecewa,bahkn air mata tk brhenti mngalr krena rsa sakit yg q alami,,,, q selalu berdoa kpda lah swt, agar d beri kkuatan atas rsa sakit hati yg amat mndalam,,,, hingga d tahun 2013 kmi kmbali bersatu dan mmbina kmbali hubngan, nmun retak jga, hingga smpai sekarang thun 2015. kmi masih saling mencintai, nmun dy tidak berani mngajak q untuk CLBK lgi, krena alasan dy kdudkan, pdahal q mencintai dy tlus tak mmandang dy dri segi materi, pda saat susah dhulu q sllau mnemaninya q sllu mndukung nya bhkan sllau mmberikn dy masukan d saat dy lgi trpuruk krena ad masalah,, tpi krena q seoarang ank kuliahn, dy mnjauhi q, dy mersa bhwa q tak pntas dgn nya, pdhal q tak pernh mmandang smua it, q mencintainya dy tulus ap ad nya, q mncintai drinya krena kerendahan hatinya yg tak pernah smbong, nmun dy berfkir sngat singkt, hnya krena dy tak mmiliki pndidkan, bhkan SD sja gk llus dy tak ingin memperjuangkan q, ketahuilah,, q mmbutuhkan ssok lelaki yg mau mmperjuangkn q, yg mersa bhwa q pntas untuk d perjuangkan,, q selalu berdoa bhwa cinta ini akn ad smpai allah swt berkehendak kami berjodoh,,, amin ya rabb,,,,,
    ketahui lah bhwa cinta q hnya untuk mu selamnya…..

    • Ra says

      Mirip dengan saya, dulu saya kenal dengan wanita itu, saya merasa hanya ingin main2 di hubungan ini, saya hnya ingin menjalani biasa saja tpi dia sudh mulai mikir kan kehubungan yg lebih serius, saat itu saya belum yakin belum berani bilang, dia suka melarang saya, dia menjauh kan saya dari kehidupan saya, dia merubah sikap saya, saya tidak suka itu jadi saya memutus kan untuk diam dan menjalaninya saja. Tidak lama kemudian dia berusah pergi dari saya dia membuat banyak alasan supya bisa meninggal kan saya, tapi saya merasa belum siap untuk sendiri lagi(karna saya sudah telalu lama hidup sendirian) saya coba mempertahan kannya karna saya merasa belum siap, tpu ketika beberapa minggu kemudian di hilang kabar dan mulai jarang berhubungan tapi saya memakluminya karna ini bukan apa2, setelah beberapa hari km tak berhubungan saya coba untuk mehubunginya, tapi yg terjadi saya malah mendengar suar laki laki lain yg berkata akan menikah dengan dia dan sayapun merasa cukup kecewa karna saya merasa telah di bohongi, tpi dia meminta saya agar tetap bertahan menunggunya dan menjaganya, saat itu saya berusaha untuk melupakan dan meninggalkan dia, saya kira saya iklas krna itu adlah kehidupannya. Tidak lama dia datang untuk meminta saya kembali, sedangkn saya sudh siap untuk sendiri lagi, tpi dia memaksa saya agar tidak meninggalnya nya, dia memohon agar tidak meninggalnya, saat itu saya tidak tega melihat air matanya (dan saya pikir saya juga tidak mau minggal kenangan saya bersamanya walau sya sudh siap sendiri) jadi saya memutuskan saya akan meneruskan hubungan saya (karna saat itu dia hanya tinggal sendirian dan orang tuanya pun jauh dari tempat tinggalny) hari demi hari kmi lewati walau saat itu saya hanya setengah hati dan saya selalu berdoa agar dia selalu bahagia walau bukan sama saya, saya berdoa agar dia pergi walau saya tidak sadar telah sayang sama dia dan saya rasa saat ini allah mengabulkannya. Tpi saya malah tak sadar sudah menjalani hubungan yang sengat menyenang kan dan sangah bahagia, saya salah karna telah membiarkannya pergi saya salah karna telah menyecewakannya selama ini dan saya menyesal dan telah kehilangannya. Suatu hari kami bertengkkar keras karna saat itu dia telah berjanji akan berubah, tpi kenyataannya tetap sama saja, dia tetap seperti biasnya, lalu saya marah karna saya telah merasa sangat di bohongi saya pun mengeluar kan sifat dan kelakuan sya yg tak seharusnya saya keluar kan, tapi apadaya semua telah terjadi dan saya pun sangat menyesallinya smpai saat itu saya mulai mendekat diri jauh lebih baik dari seblumnya ke allah. Lalu dia akhirnya mecri saya lgi, tpi dengan ke adaan yg sangat mengerikan dia meminta saya untuk kembali (walau sebenrnya saya masih mengharapkannya) kmi kembali menjalani hubungan, setelah beberpa hari saya menjlni hubungan dengan dia saya merasa semua sudh berubah dia telah bersama orang lain perhatiannya untuk orang lain dan bukan untuk saya lagi smpai akhirnya saya memutuskan untuk me akhirnya, dalam ke adaan sayang berharap di kembali lagi, dalam keadaan sakit hati saya mengatakan ingi me akhirinya dan semoga allah memberikan jalaj yg lebih baik untuk sya. Setalh itu kmi masih Berhubungan dengan keadaan cukup menyiksa saya, dan suatu hari kmi bertengkar lagi karna saya ingin menanyakan bagai mana hubungi ngan saya dengan dia, ternyata memang tidak bisa lagi untuk di jalani smpai akhirnya dia bilang saya tidak serius dan selalu main2 dalam hubungan karna saat kmi berhubungan saya selalu main2. Dan akhirnya dia bilang sya tidak bisa apa dan selalu main dan tidak peduli dengan dia, sampai akhirnya saya memutuskan untuk segera meakhiri main2 sya, karna saya merasa tidak terima lalu saya meminta ijin kepada orng tua saya untuk segara meminangnya dalam satu ikatan, tpi yg terjadi malah dia menolak saya dengan hati yg sangat gembira dia bilang dia belum siap untuk menjalni kehidupan selnjutnya bersama saya(karna satu alasan dia bilang orang tuanya belum mengijinkan kan) dengan keadaan sedih dan terharu krna saya sudh mendpat ijij dari orng tua saya dan kebetulan saya ditolak untuk melanjutkan hubungan sya, saya pun mencoba untuk meminta ijin kepada orang tuanya dan mohon kepda orng tuanya agar kami di restui, alhamdulillah saya mendaptkn ijin dn restu dari orangtuanya. Lalu saya mempertanyakan hubungan saya kembali, smpau akhirnya kami berbicara smpai akhirnya satu keputusan dia bilang dia tidak ingin lagi kenal dengan saya dan tidak ingin melanjutkan nya lgi. Lalu saya berusah pergi dan mencoba meninggalkannya dengan mendekat kn diri dengan allah.

  6. nina says

    “Kegagalan tidak berarti kita tdk mencapai apa-apa, namun kita telah memahami sesuatu . Ada masanya kita harus melepaskan. “

  7. semu says

    Sungguh bermanfaat sekali ..
    Semogaa اَللّهُ selalu memberi yang terbaik untuk kita semua, dan kebahagiaan selalu mengiringi langkah kita semua .. Amiiin O:)

  8. lutfiya says

    Aq4th brsama dy, ,
    Semenjak ku skolah tingkat smk kls1,
    Duy baik, dy sopan, dy alim,
    Aku bersyukur pada allahbkarena aku bs memiliki dy,
    Dy pntas mnjdi clon imamku kelak apabila dy dtkdirkn brjdoh dgku,
    Namun ketika thun2015 ini,
    Aq mrasa dy sdh mulai berubh smnjak dy keluar dr pondok pesantren,
    Aq mngenal sosok dy yg dulu, buknlh yg skrg yg selalubkasar, dan anehnya,
    Aq mngetahui ktika dy prnh pgang hpku, dn akhirnx dpkak aq lgmddlm hp itu ada bxk sms,
    Enth pd sp aq gk tw,
    Yg jls dy sms am org lain,
    Dy skrg smnjk kluar dr pondk, ak tdmnyukainya, ,krn prilaku dy yg kini tdk simopan dan tmnghrgai wanita, dn juga tk prnh mngrti prasaanku, dy selingkuh dblkngku,
    Aku bersyukur krn Allah telh mnunjukkn semua kbesarnnx lwat mta htiku,
    Aq skrg mncoba unt mlupknn, dn tk mmperdulikn dy mw apa dn gman,

    Yg pnting sendiri tnpa dy aq msh bs bxk cnta, dr org2 dskitrku,
    Akuskrg ingin yg halal dn bukan yg haram, tinggl mnunggu rncana allah selanjutnya untkku,

    Semoga allah memberi kekuatn dn ksbarn, dn lerlindungan serta hati yg bersih dr prasaan cinta yg tk halal lg,

  9. hendri sardi says

    MasyaAllah..
    Terselip satu hikmah ketauhidan yg dalam bagi saya : “jika Allah mengambil sesuatu, Dia siap menggantinya dengan yg lebih baik.

    • lutfiyatul Hasanah says

      Semoga allah memberi psangan hdup yg lebih baik untuk kita semua,
      Janji allah itu pasti,
      Inilah suatu ptunjuk unguk kita mnjdi lbih baik dn dekat dg-Nya, ,

  10. Che Nurul says

    Assalamualaikum maaf lah sy ad masalah skit mngenai rumah tangga .sy dn suami tak ad masalah ,cuma msalah sy keluarga tidak terima suami sy kerana perangai nya yg masa lampau.apakah sy patut mintak fasah??
    Sedang kan sy sayang suami sy walaupun hati sy sering terluka..

    • marissa says

      istikharah adalah yang terbaik sebelum membuat keputusan selebihnya berserah atas jawapan daripada Yang Esa

  11. sicretlife says

    sya mencintai seseorang lelaki itu…tetapi sya merasakan apa yg dia lakukan…hanya berlandaskan nafsu…sya pun telah meninggalkan diri nya…kerana hal sebegitu…patutkah sya tinggalkan dia…walau perasan sya masih ada untuk nya…

  12. fakhreninst says

    alhamdulillah,setelah saya membaca artikel ini saya sekarang mengerti semuanya.trima kasih untuk yg tlah membuat artikel ini.

  13. abdi gunawan gayo says

    alhamdulillah..
    artikel ini dh banyak membatu kini pertanyan qu terjawab.
    memng sulit menerima kenyataan kalau pacar yg sangat kita cintai dn saling mencintai tapi dia di jodohkan dengn pilihan org tanya.
    pi ya sudahlh klu Allah SWT. menghendaki pasti balik juga.

  14. Nur says

    Harus melepaskanmu kerana kau suami orang. Ya Allah baru tahu dia suami orang.. tak sanggup nak rosakkan rumahtangga orang. Syukur masih belum terlambat..

    • marissa says

      ada yang beranggapan bertemu suami orang kerana itu adalah jodoh dan ketentuan Ilahi..maka die perjuangkan jodoh sehingga berjaya memiliki lelaki itu dan ada hati yang terluka kerana ditinggalkan.

  15. farchan says

    Saya dulu pernah pnya org yg sangat spesial mgkn jodoh mentkdirkan aku sama dia 4thn. Sungguh berat melepas milik Allah. Dan setelah berusaha utk bangkit muncul org dgn sifat dn perilaku yg sama dgn rasa yg mgkn lbh besar. Lbh besar krn dr awal sdh rindu akan sesosok dia. Tp aku harus melepaskannya krn org baru dgn hal yg sama mempunyai sorg imam yg baik. To Dian.

    Terima kasih yg nulis blog ini.
    What remains is that I will always love you
    Assalamualaikum

  16. hamba alloh says

    teimakasih buat yang membuat artikel ini..tulisan nya bermanfaat sekali..sebagai motivasi saya..untuk belajar melepaskan sesuatu yang mungkin..memang bukan jadi hak milik saya.

  17. lynefarfalla says

    salam semua..sabar la ye kalau perlu lepaskan seseorang..saya pun pernah berada di situasi tu..saya sayang dia tapi hubungan kami x brjln lancar..ringkasnya,sy redha lepaskan dia utk kebaikan bersama..percayalah, kalau ada jodoh tak ke mana..memang perit, sakit tapi rasa yang perit dan sakit tu..semua tipu daya dunia saja…berpegang bahawa “semuanya akan berjalan lancar, Allah kan ada”..

  18. Laila d says

    setelah sekian lama akhirnya aku bisa jatuh cinta dengan seseorang, sempat aku berpikir bahwa dia adalah hadiah yg diberikan Allah untukku, bertemu dengannya, mengenalnya, memilikinya membuat hari-hariku nyaman untuk dijalani, hingga dia memutuskan untuk menikahiku, aku berpikir segala sesuatunya akan berjalan dengan lancar, seperti kebanyakan harapan orang yang akan menikah, tapi menjelang 2 bulan hari h pernikahan kita, disitu Allah mulai mengujiku, salah satu keluarganya tidak menyukaiku, sehingga pernikahan kita dibatalkan dan diundur lagi, setelah sekian lama aku menunggu Dia sebagai lelaki tetap tidak bisa memberikan keputusan apa-apa.
    satu tahun berlalu dan aku dengar dia akan menikah dengan yg lain, ya Allah mungkin nalarku masih terlalu dangkal untuk memahami segala rencanamu, tapi yg aku tau kenapa rasanya sesakit ini? kenapa sampai sesesak ini?? engkau pun sangat tau ya Allah aku mencintainya, dan rasanya masih sesakit ini

  19. moya says

    Thank you for your posting.. Sungguh menyentuh hati, saya baru saja kehilangan someone yang saya sayang, but Allah punya kehendak lain, saya dipisahkan darinya, dia pergi tinggakan saya. InsyaAllah Allah ganti yang lebih baik daripada ia. Mohon doanya

    • mira says

      Sy mempunyai seorang teman yg sudah mengenali semasa kami sama2 belajar di sama sekolah..kami pernah bercinta tqpi terputus ditengah jalan dan kami maeing2 semua sudah berkeluarga…kami dipertemukan lagi dan ey yakin pertemuan ini kerana Allah..bibit perbualan kami , kami sedar yg kami masih perlukan satu sama lain tapi kami tahu itu mustahil..tapi cinta kami mmg cinta sejati…sy bingung bingung

  20. penuggu says

    haha..sory kacau..ngee..sy knl her dgn slah no…then kpel 2 years xjmpa lgsung..ahha//then she go study oversea balik2 ckp dah ada BF bru..haha sweet giler present dia bg..tpi xpa mas pengubat duka..take 2 years to forget it..the in 2012 knl sorg pompuan ni lalui sosial network..bericnta 2 thun stillsama xjmpa2..haha…dasyat..alasan tiap2 ari nk jmpa..dan mcm2 lah…then 4 5 kali jgk dia ajak kawen.tpi xjmpa kan..alst skali bwk la ibu comel sy p nk jmpa dia..dia hntr kwn dia wakilkan..wew…ringkasan nya…hmm sy nk lepaskan untuk my future.i lost my study and job..need to srart from zero again..dont wory cinta allah lebih agung..and kate org dlu2..MASA ITU PENGUBAT DUKA :) PEACE YAW!!

  21. Aku Pasrah says

    9 thn aku tak jth cinta. Kini aku rasa tlah msuk k dlm nya lg….*nangis-nangis*
    jgnkan memiliki, melihatnya aja susah.
    Aku berharap ini yg terakhir dlm hidupku.
    Aku pasrah pada Allah SWT. Tp aku bnar2 bosan hidup..

  22. Zalofa says

    Salahkah jika kita memutuskan sebuah hubungan dengan orang yang disayangi hanya karna perkataan dan hasutan teman? Sedangkan ia mencintai dan menyayangi kita begitu tulus.
    Begitu sakit rasanya saat mencoba untuk melupakannya. Dan kesalahan itu terulang kembali disaat ia meminta untuk kembali. Namun mencoba untuk tetap bertahan tanpa harus memiliki orang yang sangat di cintai. Lagi dan lagi hati ini merasa sangat bersalah karna melukai hati orang yang sangat di sayangi. Rasa saling menyayangi dan mencintai namun tak dapat untuk memiliki dan bersama lagi. Salahkah jika aku kembali dan memperbaiki semuanya? Akankah luka itu terulang kembali?

  23. bbm says

    apa putus cinta itu ada hikmanya dibalik semua itu
    dia meninggalkanku tanpa ada alasan sedikit pun dia berbicara apa soal nya
    kamu putusin ak alasan yang jelas biar aku mengerti yang dia rasakan sekarang ini

  24. Vitha says

    Terima kasih atas bloq ini,,
    Blog ini juga membantu ku atas apa yg ak alami skg ini

    Dia pergi tanpa ada alasan yg pasti & jelas
    Ak sangat syang dgn nya tapi Allah berkehendak lain,ak harus berpisah dgn hati yg sngat hancur,semoga dia sllu ada dlm perlindungan Allah SWT ,Amiiiiinnnn :(

  25. Couldbeanybody says

    Ntah la saya dah dkt 5 tahun tak berhubung dgn si dia dan dah ada pengganti tapi celik je mata pepagi wajah si dia dulu terbayang, susah betul nak lupa mungkin sbb si dia org paling cantik pnah sy kenal.

  26. tyka ruslan says

    alhamdulillah ini sangat membantu saya melupakan seseorang. terima kasih. minta izin nak share okay ? terima kasih :-)

  27. Atikah says

    Alhamdulillah……artikel ini banyak beri saya semangat dan sentiasa besyukur apa telah saya lalui setakat ini dengan izin Allah s.w.t. Perit tapi apakan daya. Saya tetap bersyukur kerana Allah s.w.t beri kesempatan kepada saya untuk melalui perjalanan indah bersama si dia..

  28. ... says

    Alhamdulillah.. sekarang saya dh boleh redha dengan ketentuan Allah.. even bagi saya dia istimewa dlm hidup saya tapi saya rasa banyak lagi perkara yg saya perlu belajar.. lagipon parents dia mesti akan jodohkan dia dengan perempuan yg terbaikkan.. Sakit sebenarnya sebab saya yg decided kitaorang untuk berpisah.. Insya-Allah kalau ada jodoh saya ngan dia akan jumpa suatu hari nanti.. ketentuan Allah itu indah saya percaya..

  29. says

    Terpaksa melepaskan orang yang benar2 aqu cintai sangat derita yang aqu rasakan, hanya tuhan yang tahu betapa aqu tanggung derita rindukan dya. lelaki yang selama ini menghulurkan cinta dengan begitu sungguh2, sentiasa ingin membuatku ketawa terasa saat bahagia bersamanya membuat aqu betul menghargai dirinya dan begitu ikhlas mencintai dirinya, dialah bagiku pelangi yang sentiasa mewarnai hidupku. katanya aqulah wanita yang benar2 dya cintai dan benar2 ingin dya nikahi bersungguh2 dya tuturkan kepadaku, sungguh aqu merasa sangat dihargai, sampai suatu ketika aqu dapat tahu yang aqu adalah orang kedua dalam hidupnya, ya Allah hancurnya perasaan itu hanya tuhan yang tahu..perit untuk terima semua itu, aqu diminta oleh teman wanitanya untuk tidak mengharap apa2 lg kepada lelaki itu kerana katanya orang tua mereka masing2 tahu hubungan mereka sedang aqu hanya mengganggu hubungan mereka, begitu mudah sekali. aqu hubungi lelaki itu untuk minta penjelasan tetapi dya diam seribu bahasa, sedang dahulu berjanji mahu membawaku berjumpa dengan ibubapanya, kenalkan aqu kepada semua ahli keluarganya, untuk apa? apa niat sebenarnya yang dya ingin dariku, dya lelaki yang baik sepanjang kami berkawan, kami menjaga batas2, aqu begitu menjaga hubungan kami selama ini, jadi untuk apa dya mendekatiku, sungguh hingga saat ini, aqu terlalu sakit rindukan dya, kadang aqu kuat, kadang aqu lemah, hanya kepada tuhan aqu mengadu.

  30. nazrah jane says

    mmg perit melupakan tp aku paksa diri buat tu semua kerana Allah…kerana takut akan azabnya…kerana rasa meninggalkannya lebih baik dr bersama die…

  31. sponge says

    Alhamdulillah ak lebih lega…1 tahun bercinta..tiba2 ex bf dia datang dan smuanya kelam kabut.ya ALLAH…sakitnya nak trima ni smua..tapi ak rela lepaskan dia..demi nak tgok dia gembira..Ak redha..im going to release her from the torment

  32. weida says

    salam….allhamdulila selepas bace blog ni, semangat saya memakin pulih…saya terpaksa membuat keputusan melepaskan org yg saya sayang kerana family tidak berkenan ngan pilihan saya….berat sangt hati saya nk lepaskan die….saya harap ade hikmah2 di sebaliknya……terlalu rindu kan die..:(

  33. cik hanie says

    kalau kita mencinta seseorang yg bukan milik kita , kita kene lepaskan perasaan nie ke ? hakikatnya memang berat , sbb hanya dia yg faham karakter sy ,

  34. says

    Setelah 16thn berkahwen, sudah 3 zuriat dikurniakan Ilahi. Baru saya sedar ..suami telah mencurangi sy bertahun2. Kepercayaan saya selami ini dikhianati. Trimakasih kerana srtikel ini byk menaikkan smangat sy yg pudar.

  35. ain says

    insyaAllah..disebalik setiap ujian tersembunyi hikmah..sebalik kesusahan itu pasti ada kesenangan..bersabarlah..manisnya hikmah disebalik kesabaran itu janji Allah yg pasti..

  36. says

    sy redha lepaskan dia sebab sy rasa Allah jauhkan kami sebab terlalu banyak berbuat dosa.dosa yang takkan dpt ditanggung di akhirat kelak.oleh sebba itu Allah pisahkn kami supaya memperbaiki diri masing2 untuk kembali ke jalan Allah.Sakit? ya setiap hari pun sakit.tp sy ikhlas kerana Allah.memang dia telah aniaya sy.tp sy tak pernah sedetik pun benci dia.kerana Allah sedang menguji sy dan dia.seperti dalam mimpi istikarah sy,sy dan dia akan telah dijodohkan.sy akan menunggu sambil memperbaiki diri. Hikmah terindah yang Allah berikan.tetap kuat dan sabar kerana Allah.

  37. ifa natasha says

    patutkah saya melepaskan orang yang saya sayang hanya kerana orang yang saya sayang itu begitu rapat dengan kawan baik saya?

  38. says

    Kadangkala Allah mempertemukan kita dengan orang yang tidak tepat sebelum mempertemukan kita dengan orang yang tepat supaya kita bersyukur akan belajar daripada kurniaNYA dan belajar daripadanya …

    semoga Allah memberi sy kekuatan setelah melepaskan dia…

  39. Nur says

    abp sy mbaca artikel ini. buat sy terus kuat utk terima qada dan qadar tuhan. sy masih berdoa agar rmhtangga sy dpt diselamatkan. wlupon hakikatnya smua yg berlaku amat perit utk saya laluii..tp sy perlu kuat utk ank.. sy harus yakin Allah tlh rancangkan yg terbaik utk diri saya..ape yg berlaku buatkan saya lebih dekat dgn Allah. btul la cinta manusia x kekal tp cinta pada Allah akan kekal selamanya jika kt terus sentiasa ingin dkat dengan NYA…

  40. gadis bingung says

    mencintai seseorang dgn keihklasan hati.. namun dia tak pernah menghargai..memerlukan diri ini bila dia, bila dia nak sesuatu.. perlukah aku melepaskannya dari hati ini?.. mengapa aku bertemu dan jatuh cinta padanya……….benci sangat dgn perasaan ni…

  41. apple says

    setelah 11 tahun kami bersama. AKu terlalu cintakan die dah berharap agar hubungan kami kekal hingga ke Jannah. Namun Allah maha besar kerana Allah telah menguji aku. Orang yg aku cinta kini telah menjadi tunang orang. Hanya Allah je yg tau perasaan aku. Walaupun berat, walaupun terlalu kecewa aku terpaksa redha. aku lepaskan kan die demi kebahagian die. Ya Allah,ampunkan lah dosa aku

    • ieza says

      same situation..sye 6thun sjak study knl.but bru2 ni tbe2 dpt tau die dh bertunang…mse tu xtau nk ckp ap…ble tng die sndri bgtau xpela smoge bhgia..ad hikmah ap yg terjdi..

  42. ratna says

    Ketika keduanya .. memiliki syang dan cinta 9 tahun , karna hal orang tuany tidak mnyetujui … dia memilih hubungan saye berakhir …. begitu berat , dan pedih .. dan aku msh sngat mecintainya smp detik ini . saye tdk tau apa rencana Tuhan , pdhal aku merindukan menikah , anak .. sudah smp berncana menikah . tapi semua harus sirna …. Ya allah … jl hamba mu ini menyakitkan ….

  43. istikarah cinta says

    saat kami rancng utk kawen slpas habis belajar dan kami amat syg satu sama lain selama 4tahun..dan seruan istikarah cinta menyeru kami, maka keputusan sbaliknya.ibarat permata yg kita jaga jatuh bercekai depan mata..amat perit dan amat sedih ibarat dunia hilang cahaya matahari..tp kerana yakin dgn Qada’ dan Qadar sy redha.demi rencana Allah yg maha tahu sgalanya..

    hati selalu menages kepada maha esa.

  44. me :) says

    bagaimana jika kita menyimpan perasaan pada sesorang setelah sekian lama,,tapi kita tak pernah menunjukkan atau memberitahu padanya,,dan saya mengambil keputusan untuk menyimpan rasa ini untuk diri saya sahaja,,adakah saya juga perlu melepaskan perasaan ini??

  45. Hani says

    Apa yang terjadi pada saye takkan pernah dilupakan dalam lipatan sejarah hidup. Melepaskan saat hati masih sayang memang memeritkan bila mana terpaksa menerima kenyataan yg dia tidak lagi menyintai sepenuh hati. Tapi kasih Allah kepada saye lebih kuat daripada terus hanyut. Alhamdulillah, waktu ini rasa lebih tenang. Walaupun kami masih lagi berhubungan, insyaAllah tali silaturrahim janganlah diputuskan. Mungkin Allah pisahkan sementara waktu ini untuk kita lebih berfikir & menghargai malah menjadikan diri lebih baik daripada sebelumnya. Doakan semoga diberikan yang terbaik oleh Allah. Amin..

  46. sis says

    tahniah, saya amat tersentuh hati dengan artikel ini. saya rasa cukup kuat menghadapi dugaan perkahwinan yg saya sangka amat bahagia selama ini. akhirnya saya sedar rupa2nya hanya keikhlasan sebelah pihak sahaja selama ini. walaupun saya rasa telah tertipu selama ini oleh cinta tapi saya yakin apa yang Allah telah kurangkan akan digantikan dengan yg lebih baik… saya redha dgn ujian ini. terima kasih byk2 kerana artikel ini telah memberikan saya kekuatan utk menempuh hidup saya bersama anak2. doakan saya dpt menempuh ujian ini dengan kuat…

  47. says

    alhamdulillah..selama 2 thn ujianNya tak berlalu dengan sia2. perit dgn rasa kehilangan tp diganti dgn ketabahan yg tak pudar. dan akhirnya Allah menggantikan yg selain dia yg sdh tiada. Sesungguhnya Allah menguji makhlukNya mengikut kemampuan..terima kasih juga tuan blog krn byk kata2 yg dikongsi sgt bermakna buat diri ini..:)

  48. syafiqa says

    kata-kata semangat yg baik utk sy.. mmg itu yg sy nk wat.. lpskn s’sorg wlpn perit… blog nie byk m’bantu sy…

    mnta izin utk share…

  49. says

    HAIYA KAWAN2 SEMUA HAA.. INI KAN BASIC LIFE PUNYA WORDS.. SUDAH BUILT IN DALAM KEPALA O… TAKKAN TAK TAU, SEKOLAH RENDAH SUDAH BELAJAR MAAAA HAIYA… LU TAK TAU LAGI KA.. TAPI INI KATA2 MEMANG BAGUS..

  50. fara says

    ketika membaca artikel ni….hati saya tersentuh……melepaskan di saat perit adalah keputusan yg tepat………bila kita tahu kebahagian yang bakal diterima oleh nya..maka lepaskan la dengan seikhlas hati…..

  51. Nur Atiqah says

    really touched my heart..walau berkali-kali baca airmata still akan mengalir…Allah maha mengetahui, Dia akan gantikan yang lagi baik dari dia…thanks a lot to this blog…really impressed

  52. gadis sepi says

    cinta…. adakalanya menghancurkan hidup manusia… adakalanya memberi kebahagiaan… itulah cinta manusia… jika aku tahu cinta ini sgt membebankan dan sgt menyeksa aku, aku memohon pada allah, jgnlah cinta itu hadir dlm hati aku kerana aku sgt terseksa.

    • Kamal Amir says

      jika cinta yg dtg selepas ini
      masih menyakitkan.. maka, ku
      mohon pada Mu agar jauhi aku..

  53. ^_^ says

    artikel ini sangat membina diri saya. terkena dekat batang hidung sendiri. sedang mengalaminya dan sangat sukar..sedang dalam proses melepaskan..InsyaAllah.. 

  54. echa says

    Sesungguhnya Allah mengetahui yg terbaik untuk umat-Nya…Bersyukurlah diatas segala kurniaan-nya

  55. hanim_najib says

    cinta perlukan pengorbanan..dan itu yg membezakan antara cinta yg suci dgn nafsu yg keji.wallahua’lam
    mohon share:)

  56. fatraz_maka says

    salam..setuju dgn artikel ni..kebanyakan remaja, sukar untuk melepaskan..kerna pikir, mungkin si dia terbaik…mungkin tiada lagi peluang selepas ini…dan turut memikirkan, yg si dia bakal ‘jatuh’ ke tangan orang lain…

    • says

      ini yg saya selalu pikirkann si dia tidak pernah berkata sygkan saya.. tapi si dia masih malayan sya dengan baek.. jadi sya masih menunggu si dia membuka hatinya untuk sya.. pada masa yg sme si dia selalu menguji hati sya..adakalnya hati sya terlalu sakit adakah perlu syg terus menunggunya atau lepaskn dia.. hurmm

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *