Ketika Harus Melepaskan Cinta.. Apakah Hikmah Disebaliknya?

Melepaskan

Melepaskan

Hidup ini selalu berputar, tak selamanya kita berada dibawah dengan semua kepedihan dan tak selamanya kita diatas dengan segala kesenangan. ALLAH Maha Adil..

Hanya Dia yang Tahu mana yang terbaik untuk hamba Nya..

“Boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak. ( Al-Baqarah 216 )”

Sahabatku,  ada perih disudut hati, ketika engkau cerita tentang segala yg kau alami.. Setelah sekian lama kau bertahan Setelah sekian lama kau memendam luka.

Setelah sekian lama kau rendam nestapa rupanya Allah izinkan juga engkau tempuhi jalan itu Aku percaya, itu suatu “keputusan terakhir” yang terbaik untukmu…

Sahabatku, Ada hal-hal yang tidak ingin kita lepaskan. Orang-orang yang tidak ingin kita tinggalkan..

Tetapi ada saatnya dimana kita harus berhenti mencintai seseorang bukan kerana orang itu berhenti mencintai kita melainkan kerana kita menyedari bahawa orang itu akan lebih berbahagia apabila kita melepaskannya.

Sebenarnya kita berat melepaskan kerana:

* Kita tidak ingin melepaskan seseorang ketika kebahagiaan kita sangat bergantung pada orang itu.

* Kita tidak ingin melepaskan seseorang ketika kita merasa dia itu kacak, cantik, teristimewa dibandingkan dengan yang lain.

* Kita tidak ingin melepaskan seseorang ketika kita takut tidak dapat menemui yang seperti dia lagi.

* Kita tidak ingin melepaskan seseorang ketika begitu banyak saat-saat indah bersamanya, sentiasa terbayang di benak kita.

* Kita tidak ingin melepaskan seseorang ketika hati kita berkata “Saya sangat mencintainya”.


Ingatlah..

Melepaskan bukanlah berakhirnya melainkan awal dari suatu kehidupan baru..

* Kita harus melepaskan seseorang kerana kebahagiaan kita tidak tergantung padanya.

* Kita harus melepaskan seseorang kerana kita menyedari yang kacak,yang cantik, yang istimewa belum tentu yang terbaik buat kita.

* Kita harus melepaskan seseorang kerana kita tahu jika Allah mengambil sesuatu, Dia telah siap memberi yang lebih baik.

* Kita harus melepaskan seseorang ketika saat-saat indah hanyalah tinggal masa lalu.

* Kita harus melepaskan seseorang kerana kepala kita berkata “tidak ada lagi  yang dapat dipertahankan”.

* Kegagalan tidak bererti kita tidak mencapai apa-apa, namun kita telah memahami sesuatu! Segala sesuatu ada waktunya, ada saat mempertahankan, ada saat melepaskan…!


“Bukankah Kami telah melapangkan untukmu dadamu? dan Kami telah menghilangkan daripadamu bebanmu yang memberatkan punggungmu? Dan Kami tinggikan bagimu sebutan (nama)mu. Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan), kerjakanlah dengan sungguh-sungguh (urusan) yang lain dan hanya kepada Rabbmulah hendaknya kamu berharap” (QS.94:1-8)

Kadangkala Allah mempertemukan kita dengan orang yang tidak tepat sebelum mempertemukan kita dengan orang yang tepat supaya kita bersyukur akan belajar daripada kurniaNYA dan belajar daripadanya …

 

output_8vyUki

Masukkan alamat email anda untuk subscribe / melanggani blog ini dan menerima setiap artikel baru melalui e-mel.

Join 2,245 other subscribers

Comments

  1. Atikah says

    Alhamdulillah……artikel ini banyak beri saya semangat dan sentiasa besyukur apa telah saya lalui setakat ini dengan izin Allah s.w.t. Perit tapi apakan daya. Saya tetap bersyukur kerana Allah s.w.t beri kesempatan kepada saya untuk melalui perjalanan indah bersama si dia..

  2. ... says

    Alhamdulillah.. sekarang saya dh boleh redha dengan ketentuan Allah.. even bagi saya dia istimewa dlm hidup saya tapi saya rasa banyak lagi perkara yg saya perlu belajar.. lagipon parents dia mesti akan jodohkan dia dengan perempuan yg terbaikkan.. Sakit sebenarnya sebab saya yg decided kitaorang untuk berpisah.. Insya-Allah kalau ada jodoh saya ngan dia akan jumpa suatu hari nanti.. ketentuan Allah itu indah saya percaya..

  3. says

    Terpaksa melepaskan orang yang benar2 aqu cintai sangat derita yang aqu rasakan, hanya tuhan yang tahu betapa aqu tanggung derita rindukan dya. lelaki yang selama ini menghulurkan cinta dengan begitu sungguh2, sentiasa ingin membuatku ketawa terasa saat bahagia bersamanya membuat aqu betul menghargai dirinya dan begitu ikhlas mencintai dirinya, dialah bagiku pelangi yang sentiasa mewarnai hidupku. katanya aqulah wanita yang benar2 dya cintai dan benar2 ingin dya nikahi bersungguh2 dya tuturkan kepadaku, sungguh aqu merasa sangat dihargai, sampai suatu ketika aqu dapat tahu yang aqu adalah orang kedua dalam hidupnya, ya Allah hancurnya perasaan itu hanya tuhan yang tahu..perit untuk terima semua itu, aqu diminta oleh teman wanitanya untuk tidak mengharap apa2 lg kepada lelaki itu kerana katanya orang tua mereka masing2 tahu hubungan mereka sedang aqu hanya mengganggu hubungan mereka, begitu mudah sekali. aqu hubungi lelaki itu untuk minta penjelasan tetapi dya diam seribu bahasa, sedang dahulu berjanji mahu membawaku berjumpa dengan ibubapanya, kenalkan aqu kepada semua ahli keluarganya, untuk apa? apa niat sebenarnya yang dya ingin dariku, dya lelaki yang baik sepanjang kami berkawan, kami menjaga batas2, aqu begitu menjaga hubungan kami selama ini, jadi untuk apa dya mendekatiku, sungguh hingga saat ini, aqu terlalu sakit rindukan dya, kadang aqu kuat, kadang aqu lemah, hanya kepada tuhan aqu mengadu.

  4. nazrah jane says

    mmg perit melupakan tp aku paksa diri buat tu semua kerana Allah…kerana takut akan azabnya…kerana rasa meninggalkannya lebih baik dr bersama die…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *