Ketika Harus Melepaskan Cinta.. Apakah Hikmah Disebaliknya?

Melepaskan
Melepaskan

Hidup ini selalu berputar, tak selamanya kita berada dibawah dengan semua kepedihan dan tak selamanya kita diatas dengan segala kesenangan. ALLAH Maha Adil..

Hanya Dia yang Tahu mana yang terbaik untuk hamba Nya..

“Boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak. ( Al-Baqarah 216 )”

Sahabatku,  ada perih disudut hati, ketika engkau cerita tentang segala yg kau alami.. Setelah sekian lama kau bertahan Setelah sekian lama kau memendam luka.

Setelah sekian lama kau rendam nestapa rupanya Allah izinkan juga engkau tempuhi jalan itu Aku percaya, itu suatu “keputusan terakhir” yang terbaik untukmu…

Sahabatku, Ada hal-hal yang tidak ingin kita lepaskan. Orang-orang yang tidak ingin kita tinggalkan..

Tetapi ada saatnya dimana kita harus berhenti mencintai seseorang bukan kerana orang itu berhenti mencintai kita melainkan kerana kita menyedari bahawa orang itu akan lebih berbahagia apabila kita melepaskannya.

Sebenarnya kita berat melepaskan kerana:

* Kita tidak ingin melepaskan seseorang ketika kebahagiaan kita sangat bergantung pada orang itu.

* Kita tidak ingin melepaskan seseorang ketika kita merasa dia itu kacak, cantik, teristimewa dibandingkan dengan yang lain.

* Kita tidak ingin melepaskan seseorang ketika kita takut tidak dapat menemui yang seperti dia lagi.

* Kita tidak ingin melepaskan seseorang ketika begitu banyak saat-saat indah bersamanya, sentiasa terbayang di benak kita.

* Kita tidak ingin melepaskan seseorang ketika hati kita berkata “Saya sangat mencintainya”.


Ingatlah..

Melepaskan bukanlah berakhirnya melainkan awal dari suatu kehidupan baru..

* Kita harus melepaskan seseorang kerana kebahagiaan kita tidak tergantung padanya.

* Kita harus melepaskan seseorang kerana kita menyedari yang kacak,yang cantik, yang istimewa belum tentu yang terbaik buat kita.

* Kita harus melepaskan seseorang kerana kita tahu jika Allah mengambil sesuatu, Dia telah siap memberi yang lebih baik.

* Kita harus melepaskan seseorang ketika saat-saat indah hanyalah tinggal masa lalu.

* Kita harus melepaskan seseorang kerana kepala kita berkata “tidak ada lagi  yang dapat dipertahankan”.

* Kegagalan tidak bererti kita tidak mencapai apa-apa, namun kita telah memahami sesuatu! Segala sesuatu ada waktunya, ada saat mempertahankan, ada saat melepaskan…!


“Bukankah Kami telah melapangkan untukmu dadamu? dan Kami telah menghilangkan daripadamu bebanmu yang memberatkan punggungmu? Dan Kami tinggikan bagimu sebutan (nama)mu. Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan), kerjakanlah dengan sungguh-sungguh (urusan) yang lain dan hanya kepada Rabbmulah hendaknya kamu berharap” (QS.94:1-8)

Kadangkala Allah mempertemukan kita dengan orang yang tidak tepat sebelum mempertemukan kita dengan orang yang tepat supaya kita bersyukur akan belajar daripada kurniaNYA dan belajar daripadanya …

 

Suka Apa Yang Anda Baca?

Daftarkan nama dan email anda untuk mendapatkan panduan dan perkongsian berkualiti terus ke inbox anda secara PERCUMA!







Privasi anda adalah keutamaan kami. Kami tidak bertolak ansur dengan spam dan kebocoran maklumat kepada pihak ketiga.

Tinggalkan Komen Anda..

291 Comments
Komen Terbaru
Komen Terdahulu
Inline Feedbacks
View all comments
Eva Fauziah
1 tahun yang lalu

saat inni saya sedang merasakan dilema

  • saya merasa serba salah 1 tahun saya menunggu nya waktu itu dalam waktu itu saya berfikir dia tidak akan kembali karna 1 tahun sya melewatkan hari hari penuh kesedihan dan pada akhirnya ada seorang pria mendekati saya dan saya memutuskan tunangan denganya tapi apa yg terjadi hal yg sya takutkan dia kembali membawa kabar dia pindah tempat tinggal di daerah saya. dan menemui sya .ternyta saya belum bisa melupakkanya dan belum bisa menerima sepenuhnya tunangan saya saya merasa gagal dan tidak tahu harus bagaimana saya tidak ingin menyakiti mereka .

apa yg harus sya lakukan

RDH
2 tahun yang lalu

Saya pernah di selingkuhi oleh wanita yang benar2 saya percaya, hubungan memang baru setahun ,tapi alhamdulilah hati ini ikhlas karna doa sya terkabul, sy selalu meminta petunjuk kpd yg diatas,utk org yg saya percaya disaat sy mulai memasuki hubungan serius, tapi allah swt berkehendak lain allah swt membuktikan dan memperlihatkan semuanya , dia selingkuh dengan orang yg saya kenal .teman nya sendiri yg satu daerah tapi kita satu tempat kerjaan semua ,saya sudah percaya dengan mereka berdua karna teman nya sudah sy anggap teman sy juga, sy merasa ikhlas karna alhamdulilah bukan sy yg melakukan hal demikian, tapi memang hal itu membuat saya trauma ketika dekat dengan perempuan lain yg memiliki sahabat2 pria atau teman main pria, tapi adakalanya sy juga merasa ini mgkn balasan utk perbuatan sy dlu atau dosa2 masa lalu allah membalas dengan cara yg berbeda, intinya slalu intropeksi diri mengoreksi dengan diri sendiri dan merenungi dosa2 kita di masa lalu ,apa yg salah dengan diri ini ,

Farina
Reply to  RDH
9 bulan yang lalu

Saya juga merasakan hal yang sama. Semoga diganti sama Alloh yang lebih baik lagi, punya akhlak yg baik dan setia.

Nell Jameson
2 tahun yang lalu

Sudah 7 bulan dia tinggalkan saya dan pergi kepada lelaki lain. Kami bersama selama 3 tahun, suka dan duka semua dinikmati bersama. Saya layan dia seperti seorang isteri dan dia layan saya seperti seorang suami. Dia memang terbaik. Tapi siapa sangka dia selingkuh di belakang saya. Hati siapa yang tak hancur bila orang yang kita sayang disentuh lelaki lain. Tuhan saja yang tahu aku hampir menjadi gila menempuhi segalanya seorang diri. Aku cuba belajar untuk melepaskan. Aku harus akui, melepaskan bukanlah bermaksud Kita kalah. Ia adalah sebab kita sudah menang dalam kematangan fikiran. Jangan pernah berhenti berdoa. Cintailah Dia yang satu kerana cinta kepada pencipta lebih bahagia dan xkan pernah putus. Biarlah mereka yang mengkhianati kita pergi dengan kehendaknya, mungkin mereka belum sedar apa itu cinta yang sebenar. Hidup umpama roda, ia akan sentiasa berputar.

Hery
Reply to  Nell Jameson
2 tahun yang lalu

Saya sdh 5 tahun brsamanya…saya masih blm ikhlas melepaskanya…wlpn dia ingin lepas dari saya krn perselingkuhanya..

Mona
Reply to  Hery
2 tahun yang lalu

Sya sma seperti itu msh blm bsa menerimanya

Khai
Reply to  Nell Jameson
2 tahun yang lalu

Perempuan jenis ini memangnye keparat tak tau nilaikan humban je jauh2 bro

Nurul pertiwi
3 tahun yang lalu

Alhamdulillah…
Artikel ini sangat memotivasi saya, saya tau tdk seharusnya kita berharap lebih banyak sama makhluk..

Terimah kasih pencerahannya..

nissa
3 tahun yang lalu

Saya sulit banget merelakannya dia(suamiku) pergi,,,, pdahal hati ini sudah belajar ikhlas, tapi susah banget menerima kenyataan ini, karena suamiku sangat mngerti segalanya tentangku… Tanpanya hilang semua semangatku..
Aku harus bagaimana ??
Maafkan aku Ya robb

Intan
Reply to  nissa
2 tahun yang lalu

Bagaimana jika suami sering selingkuh dn berzina tp tidak mau pisah,apakah aku harus bersabar dn mengikhlaskan ia brsenang senang di atas penderitaanku…?