Apa yang Perempuan Mahu Sebenarnya Dari Suami?

kemahuan seorang perempuan isteri
Apa yang perempuan mahu sebenarnya dari seorang suami?

Dengar:

Walaupun anda sudah menjalankan tanggungjawab memberi nafkah kepada isteri..

… itu tidak bermakna tugas anda telah selesai.

Itu masih belum cukup bagi perempuan yang bergelar isteri.

Sebagai lelaki, saya akui memang sukar untuk memahami apa yang perempuan mahukan daripada kita sebenarnya.

Tindakan mereka selalu bercanggah, dan kata-kata mereka selalu mengelirukan.

Mereka tidak memberitahu kita apa yang mereka mahu dari kita:

Mereka selalu mengharapkan para suami faham sendiri dan sentiasa hidup dengan berteka-teki tentang apa yang mereka rasa.

Perempuan bila tak dipujuk, dia marah.

Dan bila dah dipujuk, dia semakin merajuk.

Ada masanya, isteri akan menjadi sangat sensitif:

Tiba-tiba boleh menjadi pemarah, dan kadangkala menangis tanpa sebab yang pasti.

Memeningkan bukan?

Apa yang perempuan mahu sebenarnya dari seorang suami?

Mengapa Perempuan Begitu?

Tapi secara realitinya, memahami hati seorang isteri sebenarnya tidaklah rumit.

Sebenarnya, apa yang wanita mahu adalah ingin berasa selamat, ingin rasa ada ikatan emosi dan merasa yakin bahawa kita akan bersama mereka untuk seumur hidup.

Sepanjang tempoh perkahwinan saya,  saya selalu memerhatikan gelagat isteri saya.

Kadangkala bertanya kepada dia apa yang dia mahukan secara berlapik, tanpa dia sedar.

Ada beberapa perkara menarik yang saya dapat kongsikan mengenai perempuan, khususnya isteri.

Berminat untuk tahu?

Teruskan membaca artikel ini..


1. Isteri Adalah Makhluk Yang “Laparkan” Perhatian

Berapa kali anda buat kerja lain apabila berbual dengan mereka?

Adakah anda selalu menjawab soalan mereka secara sambil lewa dan menjawab lain apa yang ditanya?

Sebenarnya sifat semulajadi wanita adalah mereka sangat menghargai setiap waktu yang mereka luangkan bersama kita.

Mereka mahu kita memberi perhatian dan terlibat sepenuhnya setiap saat dengan mereka. Dengan erti kata lain, mereka laparkan perhatian.

Sebagai suami, seboleh-bolehnya luangkan masa untuk isteri anda.

Fokus kepada mereka.

Pada awal perkahwinan saya, saya selalu mengabaikan perkara ini.

Saya selalu lebih fokus terhadap kerja, sepanjang hari dan sepanjang malam. (menulis adalah satu aktiviti yang mengambil masa yang banyak)

Perkara ini selalu membuatkan isteri saya rasa terabai.

Tetapi setelah mengetahui perkara ini, saya cuba mengimbangi masa bekerja dan masa untuk isteri.

Alhamdulillah, tindakan ini memberi impak kepada kemesraan kami kembali.

Saya tahu perkara ini mungkin agak sukar bagi suami yang selalu bekerja lebih masa, tetapi luangkan masa sekurang-kurangnya 10 minit setiap hari akan memberi makna yang besar terhadap isteri.

Yang penting, gunakan waktu tersebut untuk perhatian sepenuhnya terhadap mereka.


2. Suami Yang Sentiasa Tenang

Wanita menghargai seorang suami yang dapat mengawal emosi dan terbuka untuk membincangkan isu-isu tanpa meninggikan suara atau mengelakkan diri.

Kematangan emosi dan fikiran adalah apa yang wanita mahu dari kita lebih daripada apa-apa perkara lain.

Menurut Imam Ghazali, jadilah seorang suami yang halim.

‘Halim’ maknanya ialah “sabar”, tidak cepat marah ketika isterinya kurang akal.

Bilakah seorang isteri kurang akal?

— Yakni ketika isterinya sedang marah.

Lalu dia bersabar, maka itulah suami yang paling baik..

Jadi, perdengarkan apa yang dikatakan isteri tanpa prejudis dan ambil hati.

Mendengarkan akan membantu isteri melepaskan perasaan yang terpendam, yang mengganggu emosinya.

Walaupun anda tidak mampu menyelesaikan masalahnya – dengarkan dan fahamkan mereka dengan sepenuh hati.


3. Mampu Merendahkan Ego Dalam Diri

Kebanyakkan suami (lelaki), kita tidak dapat lari masalah terlalu ego.

Memang benar, didalam rumah tangga kita adalah ketua keluarga.

Kita mahu kelihatan lebih dihormati dan membuktikan kita adalah pemimpin terbaik.

Namun, jangan disebabkan ini, kita menjadi seorang yang angkuh, meninggi diri dan kasar.

Mukmin yang paling sempurna adalah yang paling baik akhlaknya. Dan sebaik-baik kalian adalah yang paling baik tehadap isteri-isterinya.

— Hadis riwayat at-Tirmidzi, disahihkan oleh Syeikh Albani

Apa yang isteri perlukan adalah seorang suami yang dapat merendah diri, adil dan sopan dalam melayani isteri.

Jangan sesekali memandang rendah atau menghina mereka dan juga ahli keluarga mereka.

Isteri adalah sahabat kita, beri mereka penghormatan yang sewajarnya.

Jagalah hati mereka, insyaAllah dengan keberkatan akan hadir rumah tangga anda.


4. Boleh Mempamerkan Kelembutan (Gentleman)

Memang bukan dalam sifat kita lelaki untuk lembut dan gemalai.

Secara normalnya, lelaki selalu sedikit kasar.

Baik dari segi pergaulan, percakapan dan tindakan.

Tetapi apabila berkisar tentang rumahtangga, lemah lembut dalam perkataan, pemikiran, dan tindakan akan memberi banyak keharmonian dalam rumahtangga.

Dan bergaullah kamu dengan mereka (isteri-isteri kamu itu) dengan cara yang baik.”

— surah al-Nisa’ ayat 19.

Layanilah isteri dengan penuh hormat. Berbuat baik dan bercakaplah dengan perkataan yang lembut.

perempuan isteri


5. Suami Yang Kuat

Wanita sukakan lelaki yang kuat.

Tapi ini tidak bermakna kita harus memukul orang lain yang buat silap dan tergesa-gesa menyelesaikan masalah

Kekuatan yang sebenarnya adalah mampu bersabar, mampu mendengar luahan isteri, dan berupaya serta tabah menghadapi segala cabaran dan dugaan hidup yang muncul.

Tunjukkan kepada isteri anda bahawa anda sentiasa ada disisinya untuk setiap waktu.

Inilah kekuatan sebenar yang diperlukan oleh seorang isteri.


6. Sentiasa Jelas Dalam Menyelesaikan Masalah

Kebanyakkan lelaki cenderung untuk tidak fikir berlebih-lebih atau merumitkan sesuatu perkara.

Kita kurang bimbang tentang apa yang orang lain fikir dan tidak menghabiskan banyak masa risau tentang perkara yang kita tidak pasti.

Teruskan untuk memudahkan sesuatu perkara dengan mencari jawapan yang mudah dalam situasi yang kompleks.

Dan membawa perspektif yang jelas dalam sebarang masalah.


7. Seorang Yang Humor

Life’s too serious already.

Kadangkala isteri mahu juga ketawa.

Humor adalah cara yang baik untuk mengurangkan ketegangan.

Jika anda seorang yang pandai buat lucu, selalulah berjenaka dalam hubungan rumahtangga anda.

Jika anda bukan jenis kelakar, maka berkongsilah perkara-perkara yang anda rasa lucu dengan isteri anda.

Ketawa mampu merapatkan jarak diantara dua hati.


8. Menunjukkan Kasih Sayang

Isteri sukakan perkara-perkara kecil, seperti gerak isyarat yang menunjukkan kepada mereka bahawa kita berfikir tentang mereka.

Ya, perkara ini mungkin seperti mesej whatsapp yang sweet yang tidak dijangka olehnya, belikan makanan kegemaran atau membuat sesuatu perkara untuknya tanpa perlu diminta.

Perkara lain yang mungkin boleh dilakukan adalah termasuk memberi hadiah tanpa sebab, menampalkan nota terima kasih di cermin atau bawa dia makan diluar sekali-sekala.


9. Beri Penghargaan Kepada Isteri

Banyak yang pasangan kita lakukan dalam rumahtangga tidak akan sedari .

Kebanyakan suami (dan isteri) cepat menyalahkan pasangan mereka dengan rungutan dan bebelan, tetapi jarang pula untuk berkongsi apa yang mereka suka dengan pasangan mereka.

Isteri biasanya membahagikan masa pada banyak perkara dalam satu masa dan peranan mereka sering diambil mudah.

Tunjukkan penghargaan anda kepada mereka. Ucapkan terima kasih. Beri mereka pelukan.

Tunjukkan bahawa anda menyedari segala pengorbanan yang dia lakukan akan banyak membantu isteri rasa dihargai dan disayangi.


10. Menerima Segala Kelemahan Isteri

Daripada mencabar, mentertawakan isteri anda, atau mempersoalkan kelemahan isteri anda, mengapa tidak menerima sahaja semua itu dengan hati yang terbuka?

Jangan tunjukkan kelemahan dia, jangan disebut mengenai sifat-sifat tertentu yang jelik, atau membuat dia berasa sedih tentang sesuatu yang dia sudah merasa kecewa mengenainya.

Secara semulajadi, wanita memang selalu merasakan dinilai oleh orang lain. Dia rasa selalu diperhatikan.

Janganlah seorang suami yang beriman membenci isterinya yang beriman. Jika dia tidak menyukai satu akhlak darinya, dia pasti meredhai akhlak lain darinya.”

— Hadith riwayat Muslim

Jangan pernah menyesal dengan segala baik dan keburukan isteri kita.

Berhenti menghakimi mereka dan terimalah mereka apa seadanya. InsyaaAllah, perkara ini akan membantu mereka rasa disayangi dan selamat bila bersama-sama kita.

 

Penutup: Memahami Isteri Bukannya Sukar, Tapi..

Sebenarnya, bukanlah sukar untuk memenuhi kehendak isteri, cuma kita kadangkala perlu lebih peka dengan mereka.

Mereka ingin perhatian. Mereka ingin disayangi. Mereka ingin sentiasa mahu rasa ada seseorang disisi.

Tunaikan apa yang mereka perlukan ini, pasti ada kehangatan dan kebahagiaan dalam rumah tangga anda.

Lelaki ialah pemimpin bagi perempuan oleh kerana Allah melebihkan sebahagian mereka (lelaki) atas sebahagian yang lain (perempuan), dan kerana lelaki telah menafkahkan sebahagian daripada harta mereka.”

— Surah an-Nisa, ayat 34

Tujuan saya menulis artikel ini bukanlah mendakwa saya suami yang baik, tetapi sebagai peringatan saya sendiri (dan kita bersama) agar lebih menghargai isteri kita.

Semoga kasih sayang dalam rumah tangga anda membawa hingga ke syurga.

 

Sekarang Giliran Anda..

Sekarang saya mahu dengar daripada anda:

Apa yang anda fikir tentang checklist diatas?

Atau anda mempunyai persoalan yang bermain dalam fikiran.

Apa pun anda fikirkan, tinggalkan komen pada ruangan dibawah

Saya akan berada diruangan blog ini pada sepanjang hujung minggu ini untuk membalas segala komen dan menjawab persoalan.

Jadi jika anda soalan atau buah fikiran, pastikan anda meninggalkan komen sekarang.

Sertai Channel Telegram Kami

Dapatkan newsletter terbaru dari kami melalui Telegram secara PERCUMA!

Tinggalkan Komen Anda..

137 Comments
Komen Terbaru
Komen Terdahulu
Inline Feedbacks
View all comments
Awinn
2 bulan yang lalu

Suami sy lebihkan mak sendiri drp isteri sendiri..bukan sy cemburu ke apa tapi suami sy sgt jarang call sy..wasap pon sekejap je..tapi suami sy boleh katakan selalu call mak sy wlupon semasa kerja..tp sgt jrg call sy..ada 2 bulan mcmtu..bila tanya alasan sibuk kerja..bila sy call suami amat susah skali nak angkat..bila cakap ada masa call la suami hanya jwb insyaallah..sy dan suami pjj dah 2 tahun..sebulan skali jumpa tu pon 2 ke 3 hari je dlm sebulan..lg 1..bila sy berkias nak mintak baju baru..suami cakap ‘sy nak bagi mak rasa apa mak x pernah rasa dulu.maaf la kalau sy berat sebelah’ allahu..sedihnya hati sy..sy sedar,sy pon bekerja..tp apa salahnya belikn sy baju selai pon x pe..sy bukan meminta2 tp sy hanya nak merasa pemberian suami..tanda syg..utk pngetahuan encik,sepanjang kami berkahwin,suami x pernah hulur duit nafkah pada sy..wlupon 20sen..sy sedar sy pon bekerja jugak mungkin sbb tu suami x hulur nafkah pd sy..ya sy mmg x kisah bab tu..cuma sy tringin nk merasa pemberian suami..baru2 ni kami selisih faham..sampai dia cakap ‘sy rasa kita ni mula x de keserasian.awak masih muda.awak fikir la baik2.kalau awak rasa x sesuai dgn sy,bgtau sy.sy dah bosan dan makin muak dgn perangai awak’.ya Allah..Allah saja yg tahu perasaan sy pada masa tu. Puncanya sy cakap ‘maaf la kalau sy x pandai nak layan awak,sy tringin nak menyembang2 mesra2 mcm psgan lain’.skarang ni dah lebih 2 minggu dia x nak wasap sy dan ckp kurang selesa dgn sy. Doakan hati sy tabah dan kuat…….

Shila
Reply to  Awinn
2 bulan yang lalu

Insyaallah..doa dan tawakkal pada Allah..moga sis dan suami berbaik2 semula aamiin..

Ima
Reply to  Awinn
2 bulan yang lalu

Moga puan bertabah..jgn jemu berdoa kpd Allah utk mminta pertolongan..mungkin ada hikmah di sebalik ni..redha dengan ujian Allah..moga ada sinar kebahagiaan yg sedang menunggu puan nanti.InsyaAllah..

Cmnafis
Reply to  Awinn
2 bulan yang lalu

Sedihnya. Saya harap kak dapat bersabar dan berdoalah pada Allah. Redha setiap apa yang berlaku. InsyaAllah sinar kebahagiaan akak akan datang.

tarmizi
2 bulan yang lalu

saya berumur 56 tahun; saya perhatikan melalui pengalaman saya dan kawan kawan.. isteri ni bila dah stabil; anak dah ramai dan berdikari, duit nya dalam bank dah banyak, rumah dah ada atas nama dia .. mula tunjukan kekuasaan. semua kena ikut cara dia, mula cuba kontrol suami.

Zah
Reply to  tarmizi
2 bulan yang lalu

Saya faham apa yg sdra dan kwn2 sdra alami. Bg pihak kaum isteri, mungkin ada sedikit kesilapan dgn sikap kami. Namun sy rasa bukanlah isteri2 berniat begitu. Isteri pd suatu ketika apabila memerlukan suami di sisi, yg dpt menghiburkan hatinya adalah anak2 yg sedang membesar sahaja. Inilah yg membina keakraban ibu dan anak2 sehinggalah anak2 telah dewasa. Mungkin kerana itu isteri telah terbiasa dgn suami yg sering tiada. Dan pd ketika ini, suami pula akan rasa tersisih. Dari segi ‘suka control’ pula, isteri control kerana inginkan yg terbaik kerana suami ada kalanya berbuat sesuatu tanpa berfikir pjg dan mudah dipengaruhi kwn2. Di usia lewat 50an ini juga suami selalunya stabil dari segi kewangan dan lbh suka menghabiskan masa dgn hobi dan bersama kwn2. Sikap suami yg membiarkan isteri membuat keputusan serta menguruskan itu dan ini sejak awal perkahwinan akan melahirkan isteri yg telah terbiasa dgn semua nak ‘cara dia’ sahaja. Ini sekadar pandangan saya, tidak semestinya benar untuk semua situasi.

sulaiman
Reply to  tarmizi
18 hari yang lalu

bena sungguh abe. bila dia dah stabil, anak dah besar. dia tak perlukan suami lagi. in fact suami ini merimaskan bagi mereka. tu kekadang terdetik dalam hati untuk bercerai shj.

Nura
4 bulan yang lalu

🤭 lebih perhatian

Ieza
4 bulan yang lalu

No10..baru je sy laluinya..suami sy dh tawar hati pada sy..dia kata dia dh fedup dgn perangai sy..padahal sy merajuk sikit dlm wassap je..kami pjj..disebabkan tu dia kata mcmtu..6 bulan lamanya kami x berselisih faham tp kali ni sampai seminggu lebih x wassap..call ape lagi la.dia kata lagi “lepas ni apa2 yg awak buat sy x nak campur” dan “sy x suka cara awak,x sesuai dengan sy”.bila sy minta bincang dia x nak..dia cakap “kalau bincang pon sama je.fedup”. Sy sedih sgt ni ustaz..sy cuma merajuk sikit je pon..puas sy minta maaf tp dia x nak terima maaf sy..mcmana ni ustaz sy buntu..sblum ni kami rancang nak buat rumah tp atas nama sy..lps benda ni jadi dia cakap “awak uruskan la sendiri.tu hak awak”. Sy betul2 sedih..dan tertekan..sy x pernah meninggi suara ke melawan dia ustaz..apa yg dia suruh sy patuh..dia suruh tukar kereta baru sy tukar..dia suruh beli tanah sy beli..

sulaiman
Reply to  Ieza
18 hari yang lalu

ini makna nya suami dah memang tak berkenan dengan isteri. kalau ikut ibrahim jenang pintu patut di tukar. isteri kena faham. kalau dari mula dah begitu, dan isteri bersabar dan mempertahan rumahtangga. rumahtangga dapat diselamatkan sehingga anak dah besar panjang. tapi banyak kes selepas 25 tahun bersama dalam keadaan yg sentiasa suam kuku akhir nya bercerai jua. sebab apa ? dari mula nya memang dah tak ngam. banyaknya masa yg terbuang percuma.

Hanya aku seorang isteri
5 bulan yang lalu

Assalamualaikum tuan,

Penulisan tuan seperti apa y di fikirkan dan dirasai oleh sy…isteri bukan nak lebih cuma nak perhatian dn tanggungjawab berjalan tanpa gagal…tnggjwb tu bukan setakat bagi belanja then selesai, tp kasih syg, keselamatan, perhatian dll…tmbhan pula dilema perkahwinan pjj menambahkan parah apabila suami tidak dpt merancang dgn baik & memahami isteri secara mendalam….setelah sy renung sedalamnya perkara ini..bagi saya isteri kene bg perhatian diri sendiri, jgn harapkan apa2 dr suami, hidup ikut flow..”fokus life peribadi” .sebab suami pun manusia kdg2 dia sendiri pun x paham apa dia nak, mana mungkin dia nak faham pasal isteri…kesimpulan mcmni Perkahwinan adalah jodoh/takdir, kehidupan slps kawin tambahan kerja, tempoh perjalanan perkahwinan spt keretapi last2 ada stesen akhir then berhenti… kegembiraan cari sendiri cth abiskan duit gaji sendiri, saloon, join ride dll… Y penting tggjwb isteri/ibu jgn gagal..y lain terserah pd takdir & y penting lalui kehidupan muda hgga tua tanpa rasa kecewa…