Dalam Hati Siapa Yang Tahu

dalam hati

dalam hati

Dalam hati

Siapa yang mengetahui isi hati seseorang?

siapa yang dapat menyelami seberapa dalamnya hati seseorang? Bila kita melihat seseorang tersenyum apakah dia benar-benar bahagia?

Bila seseorang menangis adakah itu bererti dia sedang bersedih? adakah kenyataannya seperti yang kita lihat?

Hati, tidak ada seorangpun yang mampu meneka dengan pasti sedalam mananya hati kita sendiri, kadangkala kita tidak dapat memahami apa yang ada di dalam hati.

 Apa yang dilihat di luar belum tentu itu mencerminkan apa yang ada di dalam hati.  Bukan bererti perlu hipokrit tetapi kadang – kadang orang lain tidak perlu tahu apa yang sebenarnya kita rasakan saat itu.

Apabila kita bahagia tidak perlu kita memperlihatkan kebahagian itu secara berlebihan kepada orang lain. Ketika kita bersedih tidak perlu juga mereka mengetahui seberapa sakit yang menimpa kita hingga membuat kita bersedih.

Begitu juga ketika hati kita merasa jengkel, jangan sampai orang lain kena getahnya.

Cukuplah kita sendiri yang mengetahuinya dan Allahlah tempat kita menumpahkan segala rasa yang ada di hati, hanya Allah tempat kita mengadu, tempat kita berserah diri.

Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung.”

Waktu ini, disuatu tempat ada hati yang begitu bahagia, seolah – olah  ia ingin tersenyum setiap saat.

Ya, di sana ada hati yang berbunga-bunga kerana akan memiliki apa yang sangat dia harapkan selama ini, dia sedang menunggu hari besar dalam hidupnya.

Saya dapat membayangkan bagaimana hati yang dipenuhi dengan kebahagiaan, kesenangan dan suka cita.

Tetapi sebaliknya, disini ada hati yang terluka kerananya, sedih kerana kebahagiaan yang dirasakan olehnya.

Tahukah dia bahawa ada hati yang sakit disaat dia sedang merasakan kebahagiaan yang sempurna?

Tahukah dia bahawa ada seseorang ingin menangis ketika dia tersenyum dan ketawa?

Dalamnya hati siapa yang tahu?

Senyum kita masih ada, tawa kita kadang masih terlihat dan gurauan itu juga masih kita berikan kepada setiap orang di dekat kita, tidak ada yang tahu bahawa disebalik apa yang mereka lihat dari mimik wajah & tingkah laku kita sebenarnya kita sedang terluka.

Kita ingin menangis saat itu, tetapi tidak ada yang tahu tentang itu.

Hanya Allah dan kita sahaja  yang mengetahui dalam hati, hanya Allah tempat kita mengembalikan semua rasa di dalam hati, hanya Allah pengubat sakit & lara hati ini.

Hanya  dengan mengingat Allahlah kita berusaha menenangkan hati ini ketika kebahagiaan seseorang  merenggut kebahagian kita, ketika tidak ada seorangpun yang memahami perasaan dalam hati kita.

Subhanallah walhamdulillah walailahaillallah wallahuakbar walahaulawalaquwataillabillah rangkaian kalimat ini yang membasahi bibir kita, menggetarkan hati yang sedang kita pupuk kembali, menemani butiran air yang menitis dari kelopak mata.

Sabda Rasulullah Perbanyakkanlah membaca La Haula Wala Quwwata Illa Billah kerana sesungguhnya bacaan ini adalah ubat bagi 99 penyakit, yang mana penyakit paling ringan adalah kebimbangan” (Riwayat Al-Uqaili melalui jabir r.a.)

 Hasbunallahu wa ni’mal wakiil ni’mal maula mani’man nashir

Ya Rabb…

Semua datangnya dari Engkau dan semua akan kembali kepada Engkau, maka aku serahkan semua rasa ini kepadaMu Ya Rabb…

Kuatkanlah aku menghadapi setiap ujian yang Engkau berikan, Ikhlaskanlah hati aku untuk menerima setiap takdir yang Engkau tuliskan kepada aku.

Hanya Engkau Ya Rabb yang mengetahui dengan benar dalamnya hati aku maka aku memohon tuntunlah diri ini untuk tetap berada dalam kebenaranMu Amin Allahumma Amin

Masukkan alamat email anda untuk subscribe / melanggani blog ini dan menerima setiap artikel baru melalui e-mel.

Join 1,979 other subscribers

Comments

  1. Ricky aditya says

    Dia tahu aku down ,dia tahu aku penat ,dia tahu aku lelah , dia tahu aku lemah , dia tahu betapa hancur luluh hati aku ,dia tahu betapa tak bermayany nak aku trus melangkah ,dia tahu
    Tp dia nak aku tahu …
    Surat al mulk ,ayat 13
    “Dan rahsiakanlah perkataanmu atau nyatakanlah , suguh , allah swt maha mengetahui segala isi hati ,,,

    Aku nangis ,,,,
    Argh ! Pedih hati ini sakit ,perih
    Allah tau allah tau allah tau

  2. zamzurina says

    seperti apa yg saya rasa sekarang….jiwa dan hati menjadi lebih redha…ketenangan juga makin menghampiri…kenapa lar terlalu lewat saya menemui blog ini…jika dulu sering merasakan seseorang telah mencipta kebahagiaan di atas air mata ini yg tumpah..tapi kini hati lebih tenang kerana Allah menyanyangi diri ini maka diturunkan ujian ini….moga dikuatkan lagi hati ini….terima kasih ‘Aku Islam’…

    • liza says

      salam saudari zamzurina…sy merasakan seperti keadaan saya skrg sama seperti keadaan saudari semasa saudari membaca blog ni bulan 3…dan bulan 12 ni sy mengalami keadaan sama spt saudari….seseorg mencipta kebahagiaan di atas air mata ini yang tumpah..sy tau kamu memahami keadaan sy sekarang..kecewa teramat sangt..sekarg sy nk tanya..mcm mana keadaan kmu skrg?setelah 9 bulan berlalu?…sbb sy terfikir bila la sy ble melupakan kekecewaan ne?sy tau kita perlu mengadu padaNya..dan ya saya lakukan juga…cuma sy selalu terfikir…kenapa saya tak ble lupakan dia terus??? sy sakit sngat….mgkin sbb terlalu kecewa..dan ku mengharapkan sangat masa berlalu dengan cepat dan sy ble mlupakan dia secepat mungkin… :(

  3. echah says

    Alhamdulillah..selepas membaca, hati ini rasa tenang..memang betul kata seorang ustaz..apabila menghadapi masalah mengadulah pada allah janganlah mengadu pada manusia..mengadu pada manusia akan timbulnya simpati tetapi,mengadu pada allah,allah akan ringankan bebanan yang menggangu kita..salam ukhuwah.

  4. ILA says

    Alhamdulillah…saya menemukan artikel ini
    Artikel diatas sama persis dengan yang saya rasakan hari ini.
    Semoga banyak hikmah dari semua ini dan saya menjadi muslimah yang lebih bersyukur lagi, Amiin Ya Rabb…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *