7 Cara Blog Bantu Seorang Penulis Baru

penulis baru blogAnda tahu tak apa kekuatan seorang penulis?

Kekuatan seorang penulis pada 2 perkara:

  • Kehalusan “jiwa penulis”nya
  • Kemahiran ia menyampaikan emosi, idea dan perkongsiannya melalui tulisan.

Dengan ada kedua-dua tersebut, maka penulisan yang dihasilkan oleh penulis tersebut ada “roh” yang memberi kesan kepada pembacanya.

Dan bagi seorang penulis baru atau sesiapa sahaja yang berminat menghasilkan karya penulisan, kedua perkara itu yang perlu dipertingkat dan dipertajamkan. Dengan latihan yang berterusan dan usaha yang kuat.

Banyak sangat perkara yang boleh membantu penulis baru tadi untuk mengasah dua perkara tersebut seperti membaca sebanyak mungkin buku penulis best seller, meniru gaya penulisan penulis yang berpengalaman, menghasilkan karya pendek setiap minggu atau bulan dan lain-lain.

Tapi ada satu platform yang juga terbukti  berkesan bantu seorang penulis. Tahu tak apa dia? – BLOG.

Pengalaman saya selama hampir 2 tahun menggunakan blog untuk menulis dan berkongsi, dan hasil pembacaan dan perkongsian yang saya dapat daripada penulis lain, sangat terbukti peranan Blog dalam membina “jiwa penulis” dan mengasah kemahiran menulis.

Ada 7 cara Blog bantu seorang penulis baru, caranya :

1. Memaksa menulis

Seorang penulis baru sangat perlukan dorongan atau paksaan untuk menulis. Sebab menulis bukan perkara mudah. Adakalanya ketika ada aktiviti lain selain daripada aktiviti menulis, seorang penulis baru kadang-kadang tak “sanggup” memilih aktiviti menulis. (kalau anda seorang penulis baru anda faham apa yang saya cakap.. :D”)

Jadi bagaimana blog bantu? Blog bantu seorang penulis dari sudut mindanya. Ketika seseorang membuka blog peribadinya, yang jadi kerisauannya adalah blognya jadi tempat “sarang labah-labah” berkumpul. Jadi, dari sudut psikologinya, seorang penulis sentiasa terdesak untuk menghasilkan artikel baru.

Jika dia berterusan mendesak dirinya untuk menulis untuk mengisi blognya, ini beri kesan kepada “jiwa penulis”nya. Semakin kuat jiwa penulis dalam dirinya, semakin ringan aktiviti menulis untuk dia lakukan.

2. Bebas format

Di antara satu perkara yang mengganggu seorang penulis baru adalah terlalu memikirkan format. Bentuk “font”, saiz “font”, selang baris, berapa ayat dalam satu perenggan, patah perkataan dll.

Bagi seorang penulis baru, ia mampu menjadi kekangan dan halangan aliran idea.

Menulis perlu lancar macam aliran air. Maksudnya idea tu tak boleh tersekat-sekat.  Kalau tersekat, karya susah siap.

Bagusnya blog, ia tak tetapkan sebarang format khusus. Kita bebas menulis dan menghasilkan artikel dalam apa juga bentuk format penulisan yang kita mahu.

Nak 100 patah perkataan boleh, 300 boleh, 1000 boleh dll. Nak tulisan berwarna boleh, hitam putih sahaja pon boleh. Nak letak gambar boleh, tak letak pon tak apa. Nak saiz tukar-tukar boleh.

Dengan format bebas ni, ia tak mengganggu penulis untuk menulis. Oleh itu, penulis dapat beri tumpuan sepenuhnya kepada memahirkan kemahiran menulis.

Nota : Walaupun format blog post tu bebas tapi kita boleh hasilkan blog post yang menarik, saya ada kongsikan tips tersebut dalam ebook report Tarik Perhatian Pembaca Blog Anda. Klik untuk dapatkan ebook percuma tu.

3. Menyuntik keberanian

Antara perkara yang menakutkan bagi seorang penulis baru adalah berkongsi hasil karyanya dengan orang lain. Itu perasaan biasa. Sebab takut? Kerana takut dikritik.

Blog membantu untuk mengikis perasaan takut itu sedikit demi sedikit. Dengan memilih untuk “publish” artikel yang ditulis, itu sudah membuatkan separuh daripada rasa takut itu hilang.

Apabila seorang penulis baru, kerap menghasilkan artikel atau blog post yang berkongsikan idea, emosi dan sebarang info, lalu membuatkan dia menekan button “publish” berulang kali, secara psikologinya, perasaan takut itu semakin berkurangan.

Kerana perkara yang berjaya dibuat berulangkali itu (walaupun kecil) ia boleh menghilangkan ketidakyakinan yang ada dalam diri.

4. Mendapat komen yang membina

Apabila seorang penulis mengambil langkah berani mempamerkan hasil tulisan dan karyanya untuk bacaan umum, maka dia juga perlu berani untuk berdepan dengan komen pembaca.

Komen ni satu perkara yang menakutkan bagi semua orang. Sebab komen itu ada dua – satu, membina semangat dan idea dan satu lagi, meruntuhkan semangat dan idea.

Disebabkan seseorang  tidak tahu komen jenis mana yang bakal dia terima, maka majoriti individu menarik diri daripada menerbitkan sebarang karya.

Itu satu kerugian.

Blog di sini tidak membantu dalam menentukan jenis komen yang masuk. Sebab itu hak pembaca. Namun blog boleh beri peranan menapis komen yang akan diterbitkan.

Mungkin sahaja kalau anda takut menerima komen yang meruntuhkan semangat secara direct, anda boleh setting untuk approve komen. Dengan itu anda boleh baca dulu. Supaya komen di bahagian blog post artikel itu semuanya positif dan memberi semangat dan komen negative akan didelete.

Tapi bukan itu yang saya ingin fokuskan. Di antara cara blog membantu penulis baru adalah menyediakan ruang untuk merekod komen-komen. Komen yang datang daripada pembaca sangat bagus untuk penambahbaikan penulisan penulis.

Dengan mengumpul komen-komen ini, penulis mampu memajukan diri dan tidak syok sendiri.

5. Momentum berterusan

Ini apa yang paling saya suka tentang blog. Ia sangat membantu dalam mengekalkan momentum semangat yang ada dalam diri penulis.

Bagaimana blog membantu?

Blog tidak pernah meletakkan syarat setiap blog post itu mesti panjang dan berbentuk ayat sepenuhnya.

Dengan kebebasan itu, penulis mampu mempelbagaikan bentuk penulisan bagi blog postnya. Apabila tiada tekanan yang berat dan ruang mengarang yang luas, maka semangat menulis itu mampu kekal pada hari pertama sehingga hari seterusnya.

6. Idea untuk penulisan baru

Antara kesukaran penulis baru adalah memutuskan topic atau idea baru untuk penulisan baru. Jadi agak sukar untuk mendapatkan idea tanpa sebarang rujukan.

Tapi sebenarnya, blog mampu membantu untuk mengatasi masalah ini. Kalau penulis telah hasilkan 5 blog post, dan kering idea ketika ingin hasilkan blog post ke-6, maka apa yang perlu dia lakukan adalah dengan melihat dan membaca semula 5 blog post sebelum itu.

Saya sering dapat idea untuk tulisan baru dengan melihat kembali tulisan lama yang saya hasilkan. Mungkin ada ruang untuk kita perdalamkan perbincangannya. Atau ada sudut baru yang boleh kita ceritakan. Atau ada penambahan baru untuk kita huraikan. Dll.

7. Artikel terkumpul

Ini bahagian paling menarik. Sebenarnya, seorang penulis baru boleh menghasilkan buku pertamanya dengan menggunakan jasa baik blog.

Apa maksud saya? Blog adalah pengumpul penulisan kita paling setia. Setiap karangan kita akan dia rekod dan simpan.

Bayangkan kalau kita menulis cerpen di blog untuk tempoh 30 hari. Setiap hari satu post. Genap sebulan, kita telah mempunyai 30 cerpen yang mampu diharmonikan untuk dijadikan satu buku.

 

Ini antara 7 cara blog mampu bantu penulis baru. Bahkan penulis lama juga. Jadi kalau anda memang ada cita-cita menjadi seorang penulis, jangan abaikan blog sebagai platform permulaan.

p/s : Anda ada pandangan tersendiri tentang peranan blog? Kongsikan di bahagian komen?

 

Nama saya Muhammad Hosnee. Telah menjadi seorang penulis fulltime (baru berhenti kerja di IPTA). Sangat berminat dengan dunia penulisan. Cuba berkongsi tentang mengasah kemahiran menulis dan ingin bertukar pendapat bersama mereka yang “berjiwa penulis”. Lawati blog saya disini

Tinggalkan Komen Anda..

7 Comments
Komen Terbaru
Komen Terdahulu
Inline Feedbacks
View all comments
d
6 September, 2021 11:32 PM

tapi, masih lagi ke orang pandang blog secara penulisan? sebab sekarang kebanyakannya buat video. saya berminat sangat, tapi kalau tulis blog and langsung tak dibaca, sedih jugak hm ;( macam mana ya

wani
28 April, 2020 6:22 PM

saya berminat untuk menjadi penulis blog..sebelum ini sudah ada blog tetapi tidak aktif dan sukar nak cari idea..ada tips tak untuk cari nama blog yang baik.

Muhamad Naim
Admin
Reply to  wani
29 April, 2020 1:32 AM

Awak boleh rujuk artikel ini untuk memilih nama blog yang baik: https://inchenaim.com/memilih-nama-domain-tepat-sesuai/

shasha
12 April, 2020 4:12 PM

saya berminat untuk menjadi penulis blog, bagaimana kah caranya

Hosnee
8 July, 2016 9:30 AM

Terimakasih. Saya gembira jika tulisan ini dapat beri manfaat buat semua.

Harap boleh terus follow blog ini dan blog tulisjedulu.wordpress.com untuk dapatkan lebih banyak info berkaitan penulisan

Nurul Azieza Bhalqeist Ahmad
22 June, 2016 2:59 PM

Terima kasih atas perkongsian ilmu. Love to read your writing! Keep up :)

Hosnee
Reply to  Nurul Azieza Bhalqeist Ahmad
9 July, 2016 11:19 PM

Terimakasih. Saya gembira jika tulisan ini dapat beri manfaat buat semua.

Harap boleh terus follow blog ini dan blog tulisjedulu.wordpress.com untuk dapatkan lebih banyak info berkaitan penulisan