Dosa Yang Tidak Diampunkan Oleh Allah

Apakah dosa yang tidak diampunkan oleh Allah?

Ada satu dosa yang tidak akan diampunkan Allah SWT.

Dosa tersebut adalah dosa syirik.

Firman Allah SWT:

Sesungguhnya Allah tidak mengampuni dosa menyekutukan Nya dengan sesuatu, dan akan mengampunkan yang lain daripada kesalahan itu bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya; dan sesiapa yang menyekutukan Allah, maka sesungguhnya dia telah sesat dengan kesesatan yang sejauh jauhnya.”

(Surah An-Nisa’ ayat 116)

Adapun dosa-dosa selain syirik, sebesar apa pun ia dan berapa banyaknya, InsyaAllah akan diampunkan Allah SWT jika kita bertaubat atau meminta ampun kepada-Nya dengan bersungguh-sungguh. 

Seperti telah diterangkan pada pembahasan Allah Maha Pengampun, orang yang telah membunuh seratus orang pun diampuni Allah SWT dosanya setelah dia bertaubat dengan Taubat Nasuha. 

Begitu jugalah dengan dosa-dosa lainnya seperti berzina, mencuri, meminum arak, berjudi dan sebagainya, akan diampuni Allah SWT jika betul-betul bertaubat kepadaNya.

Rujukan Berkaitan
solat sunat zuhur

Niat & Cara Melakukan Solat Taubat

Bagaimana tatacara melakukan solat sunat taubat?

Panduan ini akan menerangkan secara langkah-demi-langkah tatacara mengerjakan solat sunat taubat, bacaan istighfar dan doa taubat (dengan bantuan transliterasi rumi)

Ini bererti hanya ada satu dosa yang tidak diampuni Allah SWT, iaitu dosa syirik atau menyekutukan Allah SWT. 

Mengenai syirik ini, ada orang yang terang-terangan menyekutukan Allah SWT. Ada yang menyekutukan Allah SWT secara tersembunyi dan ada juga yang menyekutukan Allah SWT tanpa dia sedari.

Menyekutukan Allah SWT misalnya orang yang mengiktikadkan ada tuhan bapa, tuhan ibu dan tuhan anak secara terang-terangan seperti kepercayaan orang orang Kristian.

Begitu juga orang yang menyembah berhala, kononnya dia menyembah berhala itu tidak lain untuk mendekatkannya kepada Allah SWT. 

Ada orang yang mempunyai akidah seperti itu. 

Firman Allah SWT dalam Surah Az-Zumar ayat 3 yang bermaksud: 

Dan orang-orang yang mengambil perlindungan selain Allah, mereka berkata: “Kami tidak menyembah mereka melainkan supaya mereka mendekatkan kami kepada Allah dengan sedekat-dekatnya.”

Orang yang menyekutukan Allah SWT secara sembunyi misalnya orang yang mempunyai fahaman ada yang mengatur alam ini selain Allah SWT. Mereka beranggapan ada yang menjadikan selain Allah SWT. 

Begitu juga tentang memberi rezeki, menghidupkan dan mematikan, menurunkan hujan, memelihara, begitu juga tentang memberi manfaat, mudarat, sebagainya. 

Banyak lagi contoh lain amalan yang membawa kepada syirik.

Terkadang orang yang melakukannya tidak sedar bahawa dirinya telah melakukan amalan syirik.

Kesimpulannya hanya dosa syirik yang tidak diampuni Allah SWT. 

Namun demikian tidaklah tertutup kemungkinan bagi orang yang melakukan syirik itu untuk bertaubat. 

Allah SWT tidak mengampuni dosa syirik maksudnya selama orang musyrik itu tidak menukar fahamannya. 

Kalau dia sudah menukar fahamannya, dia percaya hanya Allah SWT yang berkuasa, hanya Allah SWT yang menentukan dan menjadikan segala sesuatu, hanya Allah SWT yang patut disembah, setelah itu dia bertaubat atas fahamannya yang menyimpang itu –maka Allah SWT akan mengampunkannya.

Photo of author

Muhamad Naim

Bertugas sebagai pendidik dibawah Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM). Telah menubuhkan dan menulis di web akuislam.com semenjak tahun 2010. Saya berharap laman web ini memberi manfaat kepada anda semua. Semoga Allah redha.

Suka Apa Yang Anda Baca?

Daftarkan nama dan email anda untuk mendapatkan panduan dan perkongsian berkualiti terus ke inbox anda secara PERCUMA!







Privasi anda adalah keutamaan kami. Kami tidak bertolak ansur dengan spam dan kebocoran maklumat kepada pihak ketiga.

Tinggalkan Komen Anda..

DAFTAR NOTIFIKASI DI SINI..
Maklumkan saya jika terdapat:
guest

4 Comments
Komen Terbaru
Komen Terdahulu Paling disukai
Inline Feedbacks
View all comments
Contri
Contri
5 bulan yang lalu

Assalamualaikum, saya mengalami was was dari setan laknatullah , yang suka menghina Allah SWT , dan saya selalu tepis dengan nama Allah seperti Allah Maha Perkasa , tapi baru baru ni , dia mula lintas yang saya ragui (dah tak selepas research) iaitu Allah Maha Lembut atau sebagainya dan macam biasa saya tepis dan saya rasa bersalah lepas buat research yang memang Allah Maha Lembut , saya tepis sebab dalam pemahaman saya Allah Maha Kuasa dan saya taknak menghina Allah ke apa sebab banyak BETUL lintasan menghina Allah yang terlintas dalam kepala dan sekarang setan ni cuba mengelirukan saya dengan kebenaran dan jujurnya saya memang jahil betul bab tauhid , apakah hukum kalau jadi situasi begini , benda ni banyak berlaku contohnya sifat sombong dimana hanya Allah yang Maha Agung dan ada kesamaan sifat sombong dan agung kerana hanya Allah yang Maha Besar dan Maha Agung , saya memang takda nak tolak apa2 yang benar pasal Allah , Rasul , Islam , basically takda nak tolak kebenaran kerana hanya Agama Islam yang benar , tapi apa hukum kalau tertepis atau tertolak sifat Allah disebabkan sangat Jahil dan juga seperti apa yang berlaku di atas , dan juga berdasarkan apa yang cerita dari kadar 1-10 berapa teruk ustaz rasa was was saya ni sebab saya nak tahu adakah makin pulih atau tidak , dan saya juga nak tahu adakah sifat sifat mazmumah lain yang contohnya sombong (hanya pada manusia berbeza dengan Allah) , selain sombong adakah sifat sifat lain pada Allah yang hanya pada Allah sahaja ianya bukan berunsurkan negatif kerana hanya Allah yang Maha Agung , Maha Besar , Maha Tinggi

*Tambahan : was was saya ni agak teruk , 24/7 jam juga dia kacau dan selalu terlintas setiap masa sehingga sakit kepala migraine dan hilang mood ataupun rasa malas semua dan banyak tidur jadinya , sampai mendorong saya melakukan maksiat padahal saya nak bertaubat dari maksiat berkenaan (benda benda lagha lah maksud saya) menurut experience saya ni apakah kadar dari 1-10 , adakah sangat teruk ?

Last edited 5 bulan yang lalu by Contri
mohd saipol bin hamzah
mohd saipol bin hamzah
11 bulan yang lalu

terima kasih atas penerangan.. semoga bermanfaat untuk semua amin

Nur Fatihah
Nur Fatihah
1 tahun yang lalu

Terima kasih penulis atas perkongsian ilmu yang bermanfaat. Semoga Allah memberikan ganjaran pahala yang besar untuk penulis kerana menyampaikan ilmu bermanfaat kepada masyarakat Islam, Aamiinn Ya Allah Ya Mujib