SUNAT MUAKKAD: Maksud & Contoh Sunat Muakkad

SUNAT MUAKKAD

Maksud sunat muakkad adalah merujuk kepada amalan-amalan sunat yang sangat dianjurkan dalam Islam dan dititikberatkan oleh Rasulullah SAW. Dalam erti kata lain, ia merupakan ibadah yang walaupun tidak diwajibkan, sangat digalakkan kerana Rasulullah SAW melaksanakannya dengan konsisten dan jarang meninggalkannya.

Sebagai tambahan, ulama menyebut bahawa amalan ini juga dikenali sebagai Sunnah Huda, seperti yang dijelaskan oleh Sayyid Sharif al-Jurjani dalam kitab at-Ta`rifat. [1] Beliau menyatakan bahawa sunnah muakkadah adalah amalan yang dilakukan secara berterusan oleh Nabi Muhammad SAW, dan meninggalkannya dianggap sebagai memandang rendah kepada agama.[2]

Rasulullah SAW bersabda,

“Aku tidak akan memberikan syafaat kepada orang yang meninggalkan sunnahku.”

Ini menunjukkan betapa pentingnya melaksanakan amalan sunat muakkad dalam kehidupan harian seorang Muslim. Menurut Ibn Abidin, meninggalkan sunnah ini tanpa sebab yang munasabah boleh dianggap hampir kepada haram.[3]

Sebagai perbandingan, sunat ghairu muakkad adalah amalan sunat yang dianjurkan tetapi tidak dilakukan secara tetap atau konsisten oleh Rasulullah SAW. Ia juga mendatangkan pahala bagi yang melaksanakannya, tetapi tidak membawa keutamaan yang sama seperti sunat muakkad.

Kepentingan dan Fadhilat Sunat Muakkad

Melaksanakan sunat muakkad bermakna mencapai kesempurnaan dalam agama. Sayyid Sharif al-Jurjani menyatakan bahawa amalan ini diiktiraf untuk menampung kekurangan dalam amalan fardhu.[4]

Selain itu, Rasulullah SAW mengingatkan bahawa mereka yang melaksanakan sunat muakkad akan memperoleh pahala besar, dan meninggalkannya tanpa sebab yang munasabah dianggap sebagai tindakan yang memandang ringan kepada ajaran agama.

Malah, Rasulullah SAW menjanjikan ganjaran syafaat bagi orang yang melazimi sunnah-sunnah ini. Sebagai contoh, dua rakaat sebelum solat Subuh, empat rakaat sebelum Zuhur dan dua rakaat selepasnya, dua rakaat selepas Maghrib, serta dua rakaat selepas Isyak adalah amalan sunnah muakkad yang dianjurkan.

Rasulullah SAW bersabda bahawa siapa yang mengamalkan 12 rakaat ini secara berterusan, dia akan dianugerahkan mahligai di syurga.[5]

Contoh-Contoh Sunat Muakkad

Selain daripada Solat Sunat Rawatib, Solat Aidilfitri, dan Solat Aidiladha, terdapat juga beberapa lagi solat sunat lain yang berada dalam kategori sunat muakkad.

Amalan-amalan ini bukan sahaja dianjurkan secara konsisten oleh Rasulullah SAW, tetapi juga melengkapkan ibadah fardu serta membawa pahala yang besar.

takbiratul ihram

Berikut adalah beberapa solat sunat tambahan yang termasuk dalam kategori sunat muakkad:

1. Solat Sunat Rawatib

Solat sunat rawatib adalah solat sunat yang dilakukan sebelum dan selepas solat fardu. Rasulullah SAW tidak pernah meninggalkan solat sunat rawatib, terutamanya dua rakaat sebelum Subuh yang mempunyai keutamaan yang sangat besar. Baginda bersabda: 

Dua rakaat solat Fajr (Subuh) lebih baik daripada dunia dan seisinya. (Riwayat Muslim). 

Solat sunat rawatib ini membantu menampung kekurangan dalam solat fardu dan mendekatkan seorang Muslim kepada Allah SWT. Ia terdiri daripada:

Rasulullah SAW menjanjikan mahligai di syurga bagi mereka yang melazimi 12 rakaat solat sunat rawatib ini setiap hari (Riwayat Tirmidhi, Nasai, dan Ibn Majah).

2. Solat Sunat Dhuha

Solat Dhuha adalah amalan sunat muakkad yang sangat dianjurkan untuk dilakukan pada waktu pagi selepas matahari terbit sehingga sebelum masuk waktu Zuhur.

Rasulullah SAW amat menggalakkan umatnya melaksanakan solat ini sebagai cara untuk menarik rezeki dan keberkatan dalam kehidupan seharian. Baginda bersabda: 

“Pada setiap pagi, setiap sendi tubuh manusia wajib disedekahkan. Setiap tasbih adalah sedekah, setiap tahmid adalah sedekah, setiap tahlil adalah sedekah, setiap takbir adalah sedekah, dan dua rakaat Dhuha mencukupi semua itu.” (Riwayat Muslim).

Solat Dhuha adalah satu cara yang baik untuk memulakan hari dengan penuh keberkatan dan tanda kesyukuran kepada Allah atas nikmat yang diberikan, terutamanya dalam mencari rezeki yang halal.

3. Solat Sunat Tahajjud

Solat Tahajjud adalah salah satu solat sunat muakkad yang sangat dianjurkan oleh Rasulullah SAW, terutamanya pada waktu sepertiga malam yang terakhir.

Solat ini mempunyai kelebihan yang amat besar kerana ia merupakan solat yang dilakukan pada saat umat Islam lain sedang tidur, dan ia adalah tanda kekhusyukan dan kecintaan seorang hamba kepada Tuhannya.

Rasulullah SAW bersabda: 

“Solat yang paling utama selepas solat fardu adalah solat malam (Tahajjud).” (Riwayat Muslim). 

Solat Tahajjud adalah waktu yang sangat mustajab untuk berdoa dan memohon keampunan daripada Allah SWT, di mana Allah turun ke langit dunia pada waktu tersebut dan memakbulkan doa hamba-hamba-Nya (Riwayat Bukhari dan Muslim).

4. Solat Sunat Witir

Solat Witir merupakan solat penutup kepada solat-solat malam dan merupakan solat sunat muakkad yang sangat dianjurkan oleh Rasulullah SAW. Baginda tidak pernah meninggalkan solat Witir, walaupun ketika dalam perjalanan.

Solat ini boleh dilakukan satu rakaat, tiga rakaat, lima rakaat, atau lebih, tetapi yang paling utama adalah tiga rakaat.

Rasulullah SAW bersabda: 

“Sesungguhnya Allah itu ganjil dan Dia menyukai yang ganjil, maka solatlah Witir, wahai ahli al-Quran.” (Riwayat Muslim). 

Solat Witir adalah amalan yang mengingatkan kita bahawa segala ibadah yang dilakukan perlu disempurnakan dengan penutup yang baik, sebagai tanda kekhusyukan kita kepada Allah.

5. Solat Sunat Istisqa’ (Meminta Hujan)

Solat sunat Istisqa’ adalah solat yang dilakukan untuk memohon hujan daripada Allah SWT ketika mengalami kemarau atau kekurangan air.

Solat ini dilakukan secara berjemaah di tempat yang lapang, diiringi dengan khutbah khas untuk mengajak umat Islam bertaubat dan berdoa dengan penuh kesungguhan.

Rasulullah SAW pernah melaksanakan solat ini ketika menghadapi kemarau dan menunjukkan betapa pentingnya bergantung sepenuhnya kepada Allah SWT dalam menghadapi ujian alam.

6. Solat Sunat Kusuf dan Khusuf (Gerhana Matahari dan Bulan)

Solat Sunat Kusuf dan Khusuf adalah solat yang dilakukan ketika berlakunya gerhana matahari atau bulan. Rasulullah SAW sangat menganjurkan solat ini sebagai tanda kebesaran Allah SWT yang dapat dilihat melalui fenomena alam.

Dalam hadis riwayat Aisyah RA, beliau berkata: 

“Pada zaman Rasulullah SAW, terjadi gerhana matahari. Baginda mendirikan solat Kusuf dengan memperpanjangkan rukuk dan sujud.” (Riwayat Bukhari dan Muslim). 

Solat ini mengajarkan umat Islam untuk mengingat kekuasaan Allah setiap kali berlakunya kejadian luar biasa dan mengisi waktu-waktu tersebut dengan ibadah yang mendekatkan diri kepadaNya.

7. Solat Sunat Hari Jumaat

Solat sunat Hari Jumaat merupakan amalan yang dilakukan sebelum solat fardu Jumaat. Ia termasuk dalam kategori sunat muakkad kerana Rasulullah SAW sering melaksanakan solat sunat sebelum mendirikan solat Jumaat.

Solat ini boleh dilakukan empat rakaat atau dua rakaat, mengikut pandangan mazhab yang berbeza.

Amalan ini memberikan persediaan jiwa sebelum mendirikan Solat Jumaat yang merupakan solat fardu mingguan bagi umat Islam.

8. Solat Sunat Tarawih

Solat sunat Tarawih adalah solat yang sangat dianjurkan untuk dilakukan pada Bulan Ramadan.

Solat ini dilakukan selepas solat Isyak dan merupakan salah satu sunnah muakkad yang sangat besar ganjarannya, terutamanya apabila dilakukan secara berjemaah.

Rasulullah SAW bersabda: 

“Barangsiapa yang berdiri (mendirikan solat) pada malam Ramadan dengan penuh keimanan dan mengharapkan pahala, maka akan diampuni dosanya yang telah lalu.” (Riwayat Bukhari dan Muslim).

Solat Tarawih adalah satu peluang untuk mendapatkan keampunan daripada Allah dan meningkatkan amalan ibadah pada bulan yang penuh keberkatan ini.

—-

Sunat muakkad adalah amalan-amalan yang sangat dianjurkan oleh Rasulullah SAW dan melaksanakan amalan-amalan ini membawa kepada kesempurnaan dalam ibadah kita.

Amalan seperti solat sunat rawatib, Dhuha, Tahajjud, Witir, serta solat sunat Kusuf dan Istisqa’ memberi peluang kepada umat Islam untuk meningkatkan kualiti ibadah, menampung kekurangan dalam solat fardu, serta mendapatkan rahmat dan keberkatan daripada Allah SWT.

Meninggalkan amalan-amalan ini tanpa alasan yang sah adalah sesuatu yang merugikan, dan oleh itu, kita digalakkan untuk sentiasa melazimi amalan sunat muakkad ini dengan istiqamah.

Dalil-dalil Sunat Muakkad

Dalil-dalil mengenai sunat muakkad dapat ditemukan dalam banyak hadis dan pendapat ulama. Hadis Rasulullah SAW sering kali menekankan kepentingan melaksanakan amalan sunat yang berterusan, seperti sabda Baginda: “Solat yang paling utama selepas solat fardu adalah solat malam (Tahajjud).” (Riwayat Muslim)

Solat Dhuha juga disebut sebagai amalan yang menggantikan sedekah untuk setiap sendi tubuh manusia (Riwayat Muslim).

Menurut Ibn Abidin, amalan-amalan ini bukan sahaja mendatangkan ganjaran besar tetapi juga melengkapkan kekurangan dalam ibadah fardu.

Oleh sebab itu, meninggalkan amalan-amalan ini secara konsisten dianggap memperlekehkan agama.

Pandangan Ulama Mengenai Sunat Muakkad

Menurut para ulama fiqh, sunat muakkad adalah amalan yang sangat dianjurkan dan jika seseorang meninggalkannya tanpa sebab, ia dianggap sebagai satu kekurangan dalam agama.

Ibn Abidin dalam kitab Raddu’l Mukhtar menyatakan bahawa amalan-amalan sunat muakkad adalah cara untuk menyempurnakan kekurangan dalam ibadah fardu. Beliau juga menegaskan bahawa orang yang meninggalkan amalan-amalan ini tanpa alasan dianggap memperlekehkan agama dan tidak layak untuk mendapat syafaat Rasulullah SAW.

Berikut adalah pandangan beberapa ulama muktabar mengenai kedudukan sunat muakkad dalam fiqh Islam:

  • Pandangan Imam Syafie 
    Dalam mazhab Syafie, sunat muakkad diiktiraf sebagai amalan yang sangat penting dan digalakkan. Ulama Syafie sering merujuk kepada contoh-contoh amalan Rasulullah SAW yang dilakukan secara konsisten, seperti solat sunat rawatib, solat sunat Aidilfitri dan Aidiladha, serta amalan azan, sebagai dalil bagi keutamaan amalan sunat muakkad. Mereka mengajarkan bahawa amalan ini adalah cara untuk mendekatkan diri kepada Allah, dan ia tidak seharusnya ditinggalkan tanpa sebab yang kukuh.
  • Pandangan Imam An-Nawawi 
    Imam An-Nawawi dalam kitabnya “Al-Majmu'” menjelaskan bahawa sunat muakkad adalah amalan yang jika ditinggalkan, dianggap sebagai kekurangan dalam ibadah, walaupun ia bukan berdosa. Beliau menekankan bahawa orang yang berusaha melaksanakan sunat muakkad akan memperoleh ganjaran besar di sisi Allah.
  • Mazhab Hanafi, Maliki, dan Hanbali 
    Mazhab-mazhab lain juga mempunyai pandangan yang serupa mengenai sunat muakkad, walaupun terdapat perbezaan kecil dalam pengklasifikasian beberapa amalan. Contohnya, mazhab Hanafi menganggap beberapa amalan sunat muakkad sebagai hampir wajib (wajib ghairu mutlak) dan meninggalkannya tanpa sebab yang jelas dianggap sebagai satu bentuk kekurangan yang besar.

Secara keseluruhannya, para ulama sepakat bahawa amalan sunat muakkad adalah amalan yang sangat dianjurkan dan digalakkan dalam kehidupan seorang Muslim.

Mereka juga bersetuju bahawa melazimi amalan-amalan ini akan mendatangkan pahala yang besar dan membawa kepada peningkatan kualiti ibadah seorang hamba Allah.

Kelebihan Melaksanakan Sunat Muakkad

Melaksanakan amalan sunat muakkad membawa pelbagai kelebihan, termasuk:

  • Mendapat syafaat Rasulullah SAW. Dalam satu hadis, Rasulullah SAW bersabda, “Aku tidak akan memberikan syafaat kepada orang yang meninggalkan sunnahku.” Ini menunjukkan bahawa meninggalkan sunat muakkad boleh menghalang seseorang daripada mendapat syafaat Baginda.
  • Menampung kekurangan dalam solat fardu. Amalan sunat muakkad, seperti solat rawatib, membantu menampung kekurangan dalam solat fardu. Rasulullah SAW bersabda bahawa solat sunat rawatib berfungsi sebagai pelengkap kepada kekurangan dalam pelaksanaan solat fardu.
  • Mendapat pahala yang besar. Setiap amalan sunat muakkad yang dilaksanakan membawa pahala yang besar. Sebagai contoh, solat sunat Dhuha dianggap sebagai sedekah yang menggantikan kewajipan sedekah untuk setiap sendi tubuh manusia.
  • Memperbaiki hubungan iman dengan Allah SWT. Amalan sunat muakkad adalah cara untuk mendekatkan diri kepada Allah dan memperbaiki iman seseorang. Solat-solat seperti Tahajjud dan Witir membantu meningkatkan kualiti ibadah serta mengundang keberkatan dalam kehidupan.

Dalil-dalil dari hadis-hadis sahih dan pandangan ulama jelas menunjukkan bahawa sunat muakkad adalah amalan yang sangat penting dalam Islam. Amalan ini bukan sahaja membawa pahala yang besar, tetapi juga membantu melengkapkan kekurangan dalam ibadah fardu serta mendekatkan diri kepada Allah SWT.

Oleh itu, umat Islam sangat digalakkan untuk melazimi amalan-amalan sunat muakkad seperti solat Tahajjud, Dhuha, Witir, dan Rawatib, serta tidak meninggalkannya tanpa alasan yang munasabah.

Tips Melazimi Ibadah Sunat Muakkad

Untuk melaksanakan sunat muakkad dengan istiqamah, umat Islam digalakkan melazimi amalan ini dalam kehidupan seharian.

Seperti yang dijelaskan oleh Ibn Nujaym, istiqamah dalam melaksanakan amalan sunat adalah salah satu cara untuk mendapatkan kesempurnaan dalam beribadah.

Antara cara yang disarankan adalah dengan memanfaatkan waktu-waktu tertentu untuk melaksanakan amalan sunat seperti solat Dhuha pada waktu pagi dan solat Tahajjud pada waktu malam. Membuat jadual harian atau mingguan untuk menilai amalan sunat juga dapat membantu mengekalkan konsistensi dalam beribadah.

Penutup

Secara keseluruhannya, sunat muakkad memainkan peranan penting dalam menyempurnakan ibadah seorang Muslim. Amalan seperti solat sunat rawatib, Dhuha, Tahajjud, Witir, serta solat Aidilfitri dan Aidiladha dilakukan secara konsisten oleh Rasulullah SAW dan sangat dianjurkan.

Walaupun tidak diwajibkan, melaksanakannya secara istiqamah mendatangkan ganjaran pahala besar dan menampung kekurangan dalam ibadah fardu. Rasulullah SAW juga mengingatkan bahawa meninggalkan amalan sunat muakkad tanpa sebab yang munasabah boleh dianggap memperlekehkan agama.

Amalan ini juga mendidik hati dan jiwa untuk lebih dekat kepada Allah, memperbaiki akhlak, dan menambah keberkatan dalam kehidupan. Dengan menghidupkan sunnah ini, seorang Muslim bukan sahaja mendapat pahala, tetapi juga membina disiplin iman yang kuat serta meningkatkan hubungan dengan Allah SWT.

Sebagai penutup, melazimi amalan sunat muakkad adalah tanda keikhlasan dan kecintaan kita kepada Rasulullah SAW serta ajaran Islam. Semoga kita sentiasa berada dalam rahmat Allah, memperoleh syafaat Baginda, dan dijanjikan mahligai di syurga.

Nota kaki

  1. Sayyid Sharif al-Jurjani, at-Ta`rifat, Beirut 1403/1983, p. 122 ↩︎
  2. Ibn Nujaym, al-Bahru`r-Raiq; Ibn Abidin, Raddu`l Mukhtar ↩︎
  3. Ibn Abidin, Raddu`l Mukhtar, I, 70-71 ↩︎
  4. Ibn Abidin, ibid, I, 191 ↩︎
  5. Tirmidhi, Salat, 189; Nasai, Qiyamul-Layl, 66; Ibn Majah, Iqamah, 100 ↩︎
Photo of author

Muhamad Naim

Bertugas sebagai pendidik dibawah Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM). Telah menubuhkan dan menulis di web akuislam.com semenjak tahun 2010. Saya berharap laman web ini memberi manfaat kepada anda semua. Semoga Allah redha.

Suka Apa Yang Anda Baca?

Daftarkan nama dan email anda untuk mendapatkan panduan dan perkongsian berkualiti terus ke inbox anda secara PERCUMA!







Privasi anda adalah keutamaan kami. Kami tidak bertolak ansur dengan spam dan kebocoran maklumat kepada pihak ketiga.

Tinggalkan Komen Anda..

DAFTAR NOTIFIKASI DI SINI..
Maklumkan saya jika terdapat:
guest

0 Comments
Komen Terbaru
Komen Terdahulu Paling disukai
Inline Feedbacks
View all comments