Niat & Cara Solat Subuh: Panduan Asas Lengkap

solat subuh

Bagaimana niat dan cara solat subuh?

Panduan ini akan membimbing anda melakukan solat fardu subuh secara mudah, dan boleh difahami oleh semua orang.

Anda akan dibimbing secara langkah-demi-langkah sehingga selesai.

Setiap bacaan akan dipermudahkan dengan ejaan RUMI bagi membantu mereka yang tidak pandai membaca jawi.

Perhatian:

Artikel ini ditulis khas untuk mereka yang baru belajar solat dan muallaf yang baru memeluk agama Islam.

Jika anda rasa artikel ini untuk anda, jom kita mulakan…

Pengenalan

Salah satu daripada solat fardu adalah solat Subuh

Solat fardu wajib ditunaikan seorang Islam yang masih waras dan hidup.

Solat fardu tidak boleh ditinggalkan sama sekali dalam apa keadaan sekali pun kerana ia termasuk dalam dosa-dosa besar.

Sekiranya seseorang tertinggal solat fardu, wajib baginya untuk mengulangkannya dengan niat qada

Solat Subuh terdiri daripada 2 rakaat.

Bagi mazhab Syafie, solat subuh dilakukan beserta dengan doa qunut.

Waktu Solat Subuh

Fajar sadiq

Waktu Solat Subuh ialah ketika terbitnya fajar sadiq:

— iaitu dari munculnya warna putih yang merata (horizontal) di ufuk (horizon), dan waktu yang dibolehkan untuk melakukan solat ini terus berlangsung hingga nampak timbulnya bulatan terawal matahari.

Masa yang tersedia dianggarkan kira-kira 2 jam.

Rujukan lanjut mengenai kaedah penentuan waktu solat boleh dirujuk pada pautan ini.

Niat Solat Subuh

Lafaz niat solat subuh adalah seperti berikut:

niat solat subuh
Niat Solat Subuh

 Usolli Fardhas-subhi Rak’ataini Ada’an Lillahi Taala 

Niat Solat Subuh Dalam Melayu:

Sahaja aku solat fardu subuh dua rakaat tunai kerana Allah Taala.

Jumlah Rakaat

Jumlah rakaat bagi solat fardu subuh adalah dua rakaat sahaja.

Dan mengikut Mazhab Shafi’e, akan dibacakan doa qunut pada rakaat terakhir sebelum sujud.

Cara Solat Subuh

Berikut adalah susunan langkah-langkah mudah yang boleh anda ikuti untuk mendirikan solat ini.

Anda boleh rujuk gambar dan audio yang disediakan:

Rakaat Pertama

1. Berdiri Tegak Dan Menghadap Kiblat

Berdiri dengan selesa dan memandang ke arah tempat sujud.

Rasakan di dalam hati kita sedang berhadapan dengan Allah SWT.

berdiri tegak
Berdiri Tegak dan Lurus

Kemudian baca lafaz niat:

Niat

niat solat subuh

 Usolli Fardhas-subhi Rak’ataini Ada’an Lillahi Taala 

Atau boleh juga berniat dalam Bahasa Melayu:

 Sahaja aku solat fardu subuh dua rakaat tunai kerana Allah Taala. 

Lafaz Usolli yang diucapkan sebelum takbiratul ihram hanya sunat diucapkan. Ia bertujuan menetapkan niat dalam hati.

Penjelasan lengkap mengenai niat solat boleh dirujuk pada pautan ini: Cara Niat Solat Yang Betul


2. Takbiratul Ihram Serentak Dengan Niat Dalam Hati

Ucap takbir “Allahuakbar” sambil mengangkat tangan dan berniat di dalam hati:

Sahaja aku solat fardu Subuh dua rakaat tunai kerana Allah Taala.

cara takbir
Lelaki: Tangan diangkat hingga pergelangan tangan setentang dengan bahu dan hujung ibu jari mencecah ke paras bawah telinga. Siku dan tangan perlu direnggangkan dari badan
takbir perempuan
Perempuan: Tangan diangkat hingga setentang dengan bahu dan hujung jari mencecah paras bawah telinga. Siku dan tangan mesti dirapatkan ke badan

3. Membaca Doa Iftitah

kedudukan iftitah
Posisi ketika Iftitah: Tangan kanan menggenggam pergelangan tangan kiri. Tangan diletakkan di antara pusat dan dada

Selepas mengangkat takbir, tangan diletakkan diatas perut.

Kemudian bacalah doa iftitah:

Bacaan Doa Iftitah

doa iftitah
doa iftitah

Bacaan Doa Iftitah Dalam Rumi:

Allaahu Akbaru kabiiraa-walhamdu lillaahi katsiiran, wa subhaanallaahi bukrataw-wa’ashiila.

Wajjahtu wajhiya lilladzii fatharas-samaawaati wal ardha haniifam-muslimaw-wamaa anaa minal musyrikiina.

Inna solaatii wa nusukii wa mahyaaya wa mamaatii lillaahi Rabbil ‘aalamiina.

Laa syariikalahu wa bidzaalika umirtu wa anaa minal muslimiin

Maksud Doa Ifitah

Allah Maha Besar, segala puji bagi Allah. Maha Suci Allah pagi dan petang.

Aku hadapkan mukaku kepada Tuhan yang menciptakan langit dan bumi, hal keadaannya bersih dalam Islam. Tidaklah aku dari golongan orang-orang yang mensyirikkan Tuhan.

Sesungguhnya sembahyangku, ibadahku, hidup dan matiku bagi Allah, Tuhan yang memiliki alam keseluruhannya.

Tidak ada bersekutu denganNya sesuatu dan dengan demikian aku disuruh dan aku dari golongan muslimin.


4. Membaca al-Fatihah

Selesai membaca doa iftitah, seterusnya baca pula surah al-Fatihah.

Surah al-Fatihah adalah rukun dalam solat. Ini bermakna, jika al-Fatihah tidak dibaca solat kita tidak akan sah.

wirid selepas solat
Surah al Fatihah

Bismillāhir-raḥmānir-raḥīm. Al-ḥamdu lillāhi rabbil-‘ālamīn. Ar-raḥmānir-raḥīm. Māliki yaumid-dīn. Iyyāka na‘budu wa iyyāka nasta‘īn. Ihdinaṣ-ṣirāṭal-mustaqīm. Sirāṭallażīna an‘amta ‘alaihim, ghairil-magḍūbi ‘alaihim wa laḍ-ḍāllīn


5. Seterusnya, Bacalah Surah Lain

Setelah selesai membaca surah al-Fatihah, maka langkah seterusnya baca pula surah-surah lain atau potongan ayat-ayat dari al-Quran.

Hukum membaca surah selepas Fatihah ini adalah sunat.

Antara surah yang mudah dibaca adalah Surah al-Kafirun.

solat sunat tahajjud
Surah al-Kafirun

 Qul yaa ayyuhal-kafirun. La a’budu maa ta’buduun. Wa la antum ‘Abiduna maa a’bud. Wa laa ana ‘Aabidum maa ‘abattum. Wa laa antum ‘abiduuna maa a’bud. Lakum diinukum wa liya diin. 

Maksudnya:

Katakanlah (wahai Muhammad): “Hai orang-orang kafir! Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah. Dan kamu tidak mahu menyembah (Allah) yang aku sembah. Dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat. Dan kamu pula tidak mahu beribadat secara aku beribadat. Bagi kamu agama kamu, dan bagiku agamaku.

Selepas selesai baca surah, ambil sedikit masa (tamakninah) sebelum melakukan rukuk.


5. Rukuk 

Setelah selesai membaca surah, maka langkah seterusnya bertakbir (Allahuakbar) dan terus rukuk.

Posisi semasa rukuk:

Belakang badan perlu rata, pandangan dihalakan ke tempat sujud dan tangan diletakkan di kepala lutut dalam keadaan selesa.

rukuk solat
Posisi Rukuk

Bacaan tasbih semasa rukuk adalah:

Bacaan Rukuk

bacaan rukuk

 Subhaa na rabbiyal a’zim wabihamdih 

Maksudnya: 

Maha Suci Tuhanku Yang Maha Besar dengan segala sifatNya yang terpuji


6. Seterusnya, Iktidal (Bangun Dari Rukuk)

Bangun dari rukuk dan berdirilah tegak (iktidal), kemudian bacalah:

bangun dari rukuk
rabbana lakal hamdh

 Sami Allahu liman hamidah. Rabbana lakal hamdh 

Maksudnya:

Allah mendengar perkataan mereka yang memuji-Nya. Ya Tuhan Kami, untuk-Mu segala pujian.


7. Lakukan Sujud Pertama

Setelah iktidal, seterusnya kita akan sujud.

Turunlah perlahan-lahan sambil merapatkan dahi ke sejadah / lantai.

sujud
Posisi Sujud

Bertakbir lalu turun sujud dan membaca tasbih ini sebanyak 3 kali:

Bacaan Sujud

bacaan sujud

 Subhana Rabbiyal A’la Wabihamdih 

Maksudnya:

Maha Suci Tuhanku Yang Maha Tinggi dengan segala kepujiannya.

Setelah itu, bangun (duduk) dari sujud sambil menyebut “Allahuakbar” (tanpa mengangkat tangan).

Fasa ini dipanggil “duduk di antara dua sujud”


8. Duduk Antara Dua Sujud

Selesai membaca tasbih di dalam sujud sebanyak 3 kali, maka berpindah ke posisi duduk antara dua sujud.

rukun qauli
Posisi duduk antara dua sujud

Semasa duduk antara dua sujud, baca tasbih berikut:

Bacaan Antara Dua Sujud

duduk diantara dua sujud

 Rabbigfirli warhamni wajburni warfagni warzuqni wahdini wa a’fini wa’fu anni 

Maksudnya:

Wahai Tuhanku, ampunilah aku, rahmatilah aku, lindungilah aku dan angkatlah darjatku berilah aku rezeki, dan berilah petunjuk kepadaku, afiatkanlah aku dan ampunilah aku.

Selesai membaca tasbih di atas, maka sujudlah sekali lagi (sujud kedua)


9. Kemudian, Sujud Kedua

Bertakbir (Allahuakbar) lalu sujud sekali lagi.

Kedudukan dan bacaan tasbihnya adalah sama seperti sujud pertama.

sujud
Posisi Sujud

Selepas sujud kedua, bertakbir dan bangun berdiri tegak untuk meneruskan rakaat kedua.

Sebelum berdiri, disunatkan duduk istirahah iaitu duduk sebentar. Cara duduknya seperti duduk iftirasy.

Rakaat Kedua

10. Rakaat kedua dimulai dengan lafaz Takbir Intiqalat

(takbir intiqalah bermaksud takbir permulaan rakaat kedua.)


11. Bacalah Surah al-Fatihah

Setelah berdiri tegak, maka bacalah al-Fatihah sekali lagi seperti rakaat pertama:

wirid selepas solat
Surah al Fatihah

Bismillāhir-raḥmānir-raḥīm. Al-ḥamdu lillāhi rabbil-‘ālamīn. Ar-raḥmānir-raḥīm. Māliki yaumid-dīn. Iyyāka na‘budu wa iyyāka nasta‘īn. Ihdinaṣ-ṣirāṭal-mustaqīm. Sirāṭallażīna an‘amta ‘alaihim, ghairil-magḍūbi ‘alaihim wa laḍ-ḍāllīn


12. Selesai al-Fatihah, Bacalah Surah Lain

Langkah seterusnya baca pula surah-surah lain.

Antara surah yang pendek dan mudah adalah Surah al-Ikhlas:

surah al-ikhlas

 Qul huwallahu ahad. Allahus-samad. Lam yalid wa lam yuulad. Wa lam yakul lahuu kufuwan ahad 

Maksudnya:

Katalah (wahai Muhammad): “(Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa. Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat. Ia tiada beranak, dan Ia pula tidak diperanakkan. Dan tidak ada sesiapapun yang serupa denganNya.”

Pemilihan surah adalah bebas. Anda juga baca surah-surah yang lain.


13. Selapas Itu, Rukuk.

rukuk solat

Seperti dalam rakaat pertama:

  • Selepas selesai membaca surah, teruskan dengan bertakbir (Allahuakbar) dan terus diikuti dengan rukuk.
  • Belakang badan perlu rata, pandangan dihalakan ke tempat sujud dan tangan  diletakkan di kepala lutut dalam keadaan selesa.

Bacaan tasbih semasa rukuk:

bacaan rukuk

 Subhaana Rabbiyal A’zim Wabihamdih 

Maksudnya: 

Maha Suci Tuhanku Yang Maha Besar dengan segala sifatNya yang terpuji

Selesai tasbih dalam rukuk, maka seterusnya bangunlah untuk iktidal.


14. Iktidal (Bangun Dari Rukuk) Dan Membaca Doa Qunut

Setelah bangun dari rukuk, berdiri lurus dan bacalah tasbih berikut:

bangun dari rukuk
rabbana lakal hamdh

 Sami Allahu liman hamidah, rabbana lakal hamdh 

Maksudnya:

Allah mendengar perkataan mereka yang memuji-Nya. Ya Tuhan Kami, untuk-Mu segala pujian.

Selepas itu bangun dari rukuk dan bacalah Doa Qunut.

Didalam Mazhab Syafi’e, disunatkan untuk membaca Doa Qunut selepas rukuk rakaat kedua.

Untuk membaca Qunut, posisinya adalah kekal berdiri lurus dengan mengangkat kedua-dua tangan seperti gambar di bawah:

doa qunut
Posisi Ketika Membaca Qunut

Bacaan Doa Qunut adalah seperti berikut:

Doa Qunut

Doa Qunut

Bacaan Doa Qunut dalam rumi:

Allahhumma dinii fiiman hadait,

Wa’aa finii fiiman ‘aafait,

Watawallanii fiiman tawal-laiit,

Wabaariklii fiimaa a’thait,

Waqinii syarramaa qadhait,

Fainnaka taqdhii walaa yuqdha ‘alaik,

Wainnahu laayadzilu man walait,

Walaa ya’izzu man ‘aadait,

Tabaa rakta rabbanaa wata’aalait,

Falakalhamdu ‘alaa maaqadhait,

Astaghfiruka wa’atuubu ilaik,

Wasallallahu ‘ala Sayyidina Muhammadin nabiyyil ummiyyi,

Wa’alaa aalihi washahbihi Wasallam.

Maksud Doa Qunut:

Ya Allah berikanlah aku hidayah sebagaimana mereka yang telah Engkau beri hidayah. Berikan kesihatan kepadaku sebagaimana mereka yang telah Engkau berikan kesihatan. Dan peliharalah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau peliharakan.

Berilah keberkatan bagiku pada apa-apa yang telah Engkau kurniakan. Dan selamatkan aku (dengan rahmat Allah) dari bahaya yang telah Engkau tentukan.

Maka sesungguhnya, Engkaulah yang menghukum dan bukannya yang kena hukum. Dan sesungguhnya tidak hina orang yang Engkau pimpin. Dan tidak mulia orang yang Engkau musuhi.

Maha Suci Engkau wahai Tuhan kami dan Maha Tinggi. Maka bagi Engkaulah segala pujian di atas apa yang Engkau hukumkan. Dan kami memohon ampun dari-Mu dan kami bertaubat kepada-Mu.

Dan semoga Allah mencurahkan rahmat dan sejahtera ke atas junjungan kami Nabi Muhammad dan keluarganya.


15. Sujud Pertama (Rakaat Kedua)

Selepas selesai membaca doa qunut, maka terus sujud.

Bertakbir lalu turun perlahan-lahan untuk sujud dan membaca:

bacaan sujud

 Subhana Rabbiyal A’la Wabihamdih 

Maksudnya:

Maha Suci Tuhanku Yang Maha Tinggi dengan segala kepujiannya.


16. Duduk antara Dua Sujud

Selepas itu bangun (duduk) dari sujud sambil menyebut “Allahuakbar” (tanpa mengangkat tangan) ke posisi duduk antara dua sujud.

Bacaannya adalah:

duduk diantara dua sujud

 Rabbigfirli warhamni wajburni warfagni warzuqni wahdini wa a’fini wa’fu anni 

Maksudnya:

Wahai Tuhanku, ampunilah aku, rahmatilah aku, lindungilah aku dan angkatlah darjatku berilah aku rezeki, dan berilah petunjuk kepadaku, afiatkanlah aku dan ampunilah aku.

Selepas selesai tasbih di atas, maka lakukan sujud kedua.


17. Kemudian, Lakukan Sujud Kedua (Rakaat Kedua)

Bertakbir (Allahuakbar) lalu sujud sekali lagi.

Kedudukan dan bacaannya sama seperti sujud pertama.

Selepas sujud kedua, bertakbir (Allahuakbar) dan terus duduk pada posisi tahiyat akhir.


18. Duduk Tahiyat Akhir

Dalam solat fardu Subuh, tiada rakaat awal.

Selepas selesai sujud kedua, maka terus duduk pada posisi tahiyat akhir.

Posisi kedudukan tahiyat akhir adalah seperti berikut:

tahiyat akhir
Posisi duduk tahiyat akhir
telunjuk jari ketika tahiyat
Semasa menyebut (illallah) sunat mengangkat jari telunjuk, membengkokkannya sedikit dan menghalakan ke arah kiblat.

Sewaktu mengucapkan syahadat (tulisan berwarna biru), disunatkan untuk menegakkan jari telunjuk kanan.

Bacaan tahiyat akhir adalah seperti berikut:

Bacaan Tahiyat

tahiyat
Bacaan Tahiyat Akhir

Bacaan Tahiyat Dalam Rumi:

Attahiyatul mubarakatus solawatut taiyibatu lillah.

Assalamu’alaika aiyuhan nabiyu warahmatullayhi wabarakatuh.

Assalamu’alaina wa’la ‘ibadillahis salihin.

Asyahadu alla illaha illallah. Wa’asyhadu anna Muhammadar Rasulullah.

Allahumma solli’ala Muhammad wa’ala ali Muhammad.

Kama sollaita’ala Ibrahim wa’ala aliIbrahim.

Wabarik ‘ala Muhammad wa’ala ali Muhammad.

Kama barakta ‘ala Ibrahim wa’ala aliIbrahim. Fil ‘alamina innaka hamidummajid.

Maksudnya:

Segala kehormatan, keberkatan, segala doa (solat) dan kebaikan untuk Allah, keselamatan, rahmat Allah dan berkatNya tetap kepadamu ya Nabi. Keselamatan mudah-mudahan tetap kepada kami dan hamba-hamba Allah yang soleh. Aku mengaku tiada tuhan yang disembah melainkan Allah. Dan aku mengaku Nabi Muhammad SAW ialah pesuruh Allah.

Ya Allah, berilah rahmat kepada Penghulu kami Nabi Muhammad dan keluarga Sayidina Muhammad. Sebagaimana Engkau merahmati Sayidina Nabi Ibrahim dan keluarga Sayidina Nabi Ibrahim. Berkatilah penghulu kami Sayidina Nabi Muhammad dan keluarga Penghulu kami Sayidina Muhammad.

Sebagaimana Engkau memberkati Sayidinia Nabi Ibrahim dan keluarga Sayidina Nabi Ibrahim. Di alam semesta ini, Engkau sahajalah Yang Paling Terpuji dan Yang Paling Mulia.


19. Akhiri Solat Dengan Memberi Salam

salam
Semasa salam, palingkan muka ke sebelah kanan terlebih dahulu

Setelah selesai membaca tahiyat, maka sudahi solat dengan memberi salam.

Palingkan muka ke sebelah kanan, dan ucapkan salam seperti berikut:

ucapan salam

 Assalamualaikum Warahmatullah 

Maksudnya:

Salam sejahtera untuk kamu, juga rahmat Allah dan berkatNya

… kemudian palingkan pula muka ke sebelah kiri dan ucapkan salam kedua:

ucapan salam

 Assalamualaikum Warahmatullah 


20. Maka Selesailah Solat Fardu Subuh tersebut.

Seterusnya, disunatkan untuk memperbanyakkan bacaan istighfar dan membaca doa selepas solat.

Contoh doa selepas solat ada disediakan pada bahagian bawah 👇

Doa Selepas Solat

Selepas selesai menunaikan solat fardhu, amat digalakkan kita melakukan ucap tasbih, tahmid dan takbir serta istigfar.

Adalah kurang elok jika selepas selesai solat, kita terus bangun dan beredar tanpa diikuti wirid dan doa.

Biasanya selepas habis sembahyang kita disunatkan untuk bertasbih dan lain-lain untuk memenuhi anjuran Nabi Muhammad SAW.

Antara doa ringkas yang boleh dibacakan adalah:

doa selepas solat 4

Doa dalam ejaan rumi:

Bismillahirrahmanirrahim, alhamdulillahirobbil ‘alamin, wassolatu wassalaamu ‘alaa sayyidina muhammadin ashrofil mursalin, wa’alaa aalihi wasohbihi ajma’in.

Allahumma ahyina bil iimaan, wa amitna bil iimaan, wa adkhilnal jannata ma’al iimaan, Allahummaghfirlana zunuubana waliwaa lidaina warhamhuma kamaa robbayaanaa soghiro,

Allahummakhtim lanaa bi husnil khotimah, wala takhtim ‘alaina bi suu’il khotimah, robbana laa tuzigh qulubana ba’daiz hadaitana wahablana milladunka rohmatan innaka antal wahhab.

Robbana aatinaa fiddunya hasanah wafil aakhirotihasanah waqinaa ‘azaabannar, wasollallahu ‘ala sayyidina muhammadin wa’ala aalihi wasohbihi wasallam, walhamdulillahirobbil ‘alamiin.


Maksudnya:

Dengan nama Allah, yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad yang semulia-mulia pesuruh-Nya, serta ke atas keluarga dan sekalian sahabat-sahabatnya. Ya Allah! Hidupkanlah kami dengan iman dan matikanlah kami dengan iman, serta masukkanlah kami ke dalam syurga bersama-sama iman. Ya Allah! Ampunilah segala dosa-dosa kami dan dosa-dosa kedua ibubapa kami. Kasihanilah kedua ibubapa kami sepertimana mereka berdua mengasihani kami sewaktu kami masih kecil. Ya Allah! Akhirilah umur kami dengan kesudahan yang baik dan janganlah Engkau akhiri umur kami dengan kesudahan yang tidak baik. Ya Allah! Janganlah kiranya Engkau pesongkan iman kami sesudah Engkau kurniakan kepada kami petunjuk.  Anugerahilah kami rahmat kerana sesungguhnya Engkau Maha Pengurnia. Wahai Tuhan kami, kurniakanlah kepada kami kebaikan di dunia dan juga di akhirat. Peliharalah kami daripada azab neraka. Semoga Allah mencucuri rahmat dan sejahtera ke atas junjungan kami Nabi Muhammad dan ke atas seluruh keluarga serta sahabat-sahabat Baginda. Segala puji bagi Allah, Tuhan pentadbir seluruh alam.

Panduan Wirid & Doa

Anda boleh ikuti panduan lengkap wirid selepas solat pada pautan ini.

Solat Sunat Sebelum Fardu Subuh

Terdapat solat sunat yang digalakkan untuk dilakukan pada sebelum solat Subuh

Solat sunat ini dipanggil solat Sunat Rawatib.

Solat ini berfungsi sebagai pelengkap atau tambahan untuk menampung kekurangan semasa mengerjakan solat fardu.

Panduan untuk mengerjakan solat sunat Rawatib ini boleh dirujuk pada panduan khas ini: Solat Sunat Rawatib (Panduan Lengkap)

Penutup

Tujuan utama panduan ini dihasilkan adalah untuk membantu mereka yang baru memeluk agama Islam dan mereka yang ingin belajar solat.

Semoga panduan ini membantu memudahkan urusan solat anda.

Anda juga boleh meninggalkan komen pada ruangan di bawah jika ada apa-apa persoalan yang memerlukan penjelasan lanjut.

Jika anda memerlukan panduan khusus untuk setiap solat fardu, di bawah ini saya sediakan pautan kepada panduan-panduan tersebut:

  1. Panduan Solat Zohor
  2. Panduan Solat Asar
  3. Panduan Solat Maghrib
  4. Panduan Solat Isyak

Tinggalkan Komen Anda..

331 Comments
Komen Terbaru
Komen Terdahulu
Inline Feedbacks
View all comments
Azizi
10 October, 2021 10:46 PM

Asalamualaikum,ustadz,saya nak tanya adakah sah solat saya bila sudah selesai solat saya menggunakan buku atau pun fon untuk membaca doa sesudah habis solat,sebab saya tak berapa hafal lagi doa tu..mohon pencerahanya ustadz,terima kasih dan asalamualaikum

Norshila Binti Hashim
26 September, 2021 8:03 AM

Assalamualikum ustaz.. Saya nak bertanya.. Tiap malam saya akan set alarm tuk bangun solat subuh. Jam loceng dah bunyi tuk solat subuh saya bangun tp saya tak perasan tertidur balik. Bila tersedar saya tekejut sbb jam dah 7.15 pagi.. Harus kah saya terus kan solat subuh atau saya perlu qado

Norshila
Reply to  Norshila Binti Hashim
29 September, 2021 8:26 PM

Terima kasih Ustaz atas penjelasan

kkka
12 September, 2021 1:35 PM
  • Asalamualaikum ustaz boleh ustaz kongsikan ling pasal bagai makah untuk anak hafal doa qunut
kkka
12 September, 2021 1:29 PM

ustaz ada tak pasal kisah nabi anak saya dia kata begini lepas solat tu diakata dia nak tahu pasal nabi sebab dia pernah baca buku nabi jadi dia kata dia nak tahu lebih banyak pasal nabi katanya.

kkka
12 September, 2021 1:23 PM

Asalamualaikum ustat ustat sihat alham dulillah sekarang ni anak saya dah pandai solat terimakasih ya ustat