Rukun Solat (Panduan Lengkap RUMI)

rukun solat

Apakah rukun solat yang wajib diketahui?

Panduan ini akan menunjukkan kepada anda mengenai rukun solat, perkara yang membatalkan solat, dan perkara-perkara lain yang berkaitan dengannya.

Anda WAJIB tahu kerana:

— Jika anda tertinggal salah satu rukun solat, maka solat anda tidak sah.

Oleh itu, mari kita teliti satu persatu perkara-perkara tersebut.

 

Maksud atau Makna Rukun

Rukun dari segi bahasa bermakna juzuk atau tiang bagi sesuatu.

Oleh itu, secara mudahnya, rukun solat solat bermaksud perbuatan-perbuatan yang tersusun dimana solat tidak akan lengkap dan tidak sah tanpanya.

Contohnya:

Kita tidak melakukan takbiratul ihram (rukun), maka solat kita tidak sah kerana rukun solat kita tidak lengkap.

 

Rukun Solat Yang Wajib Diketahui

Apabila kamu bangun untuk solat, sempurnakanlah wuduk, kemudian hadaplah ke kiblat lalu bertakbir. Kemudian bacalah apa yang mudah daripada al-Quran. Kemudian rukuklah sehingga kamu rukuk dengan tamakninah. Kemudian bangunlah sehingga kamu berdiri tegak. Kemudian sujudlah sehingga kamu sujud dengan tamakninah. Kemudian bangkitlah sehingga kamu duduk dalam tamakninah. Kemudian sujudlah sehingga kamu sujud dalam tamakninah. Kemudian bangkitlah sehingga kamu duduk dengan tamakninah 

— Riwayat Bukhari

Pendapat yang rajih (kuat) dan mu’tamad (yang dipegang) dalam mazhab Syafi’e terdapat 13 perkara yang menjadi rukun solat.

Rukun solat mesti diketahui dan dilaksanakan dalam solat.

Solat tidak sah apabila tertinggal mana-mana satu rukun.

13 rukun solat tersebut adalah:


1. Niat

Niat ialah lintasan atau ingatan di dalam hati mahu mengerjakan solat itu.

Tidak dikatakan berniat apabila hanya lidah yang melafazkan, tetapi tidak diikuti dengan mengingat di dalam hati.

 Niat solat perlu dihadirkan di dalam hati ketika mengangkat takbiratul ihram. 

Sekurang-kurangnya niat itu merangkumi tiga perkara:

  • Qasad (ﻗﺼﺪ) iaitu solat semata-mata.
  • Ta’arudh (ﺗﻌﺮﺽ) iaitu jenis fardhu
  • Ta’yin (ﺗﻌﻴﻴﻦ) iaitu menentukan waktu solat yang hendak didirikan sama ada Subuh, Zuhur, Asar, Maghrib atau Isyak. Contohnya apabila seseorang hendak mendirikan solat Zuhur, memadai dia berniat “Sahaja aku solat fardu Zuhur”

2. Berdiri Betul

berdiri tegak

Maksud berdiri dengan betul adalah berdiri tegak lurus iaitu tulang belakang tegak dengan dada menghadap kiblat.

Sunat menundukkan sedikit kepala dan memandang ke tempat sujud.

Untuk yang tidak mampu berdiri dengan betul kerana cacat, bongkok atau sakit, boleh menunaikan solat mengikut cara yang termampu oleh mereka.

Solatlah dengan berdiri, sekiranya tidak mampu maka dengan duduk, sekiranya tidak mampu, maka dengan berbaring 

— Riwayat Bukhari, Ahmad, Ibnu Majah dan Abu Dawud


3. Takbiratul Ihram

takbiratul ihram

Takbiratul ihram adalah melafaz “Allahuakbar” untuk memulakan solat dengan suara yang dapat didengar sekurang-kurangnya oleh diri sendiri.

Lafaz ini tidak boleh ditukar dengan lafaz lain atau dilafazkan dalam bahasa lain selain bahasa arab.

Lafaz ini juga perlu dibuat dalam satu nafas sambil memasang niat.

Anak kunci solat ialah berwuduk, yang mengharamkan perlakuan yang dihalalkan sebelum solat ialah takbir dan yang menghalalkannya ialah salam.

— Riwayat Ahmad, Tirmizi dan Abu Dawud


4. Membaca Surah al-Fatihah

surah al fatihah

Surah al-Fatihah wajib dibaca ketika berdiri pada setiap rakaat solat dengan tajwid yang betul.

Tidak (sah) solat bagi seseorang yang tidak membaca Fatihatul Kitab (surah al-Fatihah).

— Riwayat Bukhari


5. Rukuk

rukuk solat

Rukuk ialah membongkokkan badan dan kepala ke hadapan sehingga sama rata dengan punggung.

Kedua-dua telapak tangan dilekapkan pada kedua-dua kepala lutut.

Sunat berdoa atau bertasbih sewaktu rukuk.

Sekiranya tidak tahu berdoa atau bertasbih, cukup diam seketika sekadar masa membaca sekali “Subhanallah”.

Berada dalam keadaan tersebut dinamakan tamakninah.

Maksud Tamakninah

Tamakninah dalam bahasa mudah bawa maksud BERTENANG.

Ibarat memandu kenderaan, waktu di simpang hentikan kereta sepenuhnya sebelum bergerak semula.

Selagi kenderaan itu masih bergerak, tidaklah dikira tamakninah


6. Iktidal

Iktidal ialah berdiri tegak selepas rukuk.

Perlu ada tamakninah dalam keadaan berdiri tegak sebelum beralih ke rukun solat seterusnya.

Kadar tamakninah sama seperti rukuk, iaitu kadar sekali nafas atau kadar menyebut “subhanallah”.

Allah tidak akan memerhatikan solat seorang hamba yang tidak menegakkan punggungnya di antara rukuk dan sujudnya

— Riwayat Ahmad


7. Sujud dua kali

sujud

Sujud ialah merendah dan tunduk.

Sujud yang minimum adalah meletakkan dahi yang terdedah ke tempat solat.

Tapak tangan dilekapkan rata pada tempat sujud bersetentang dengan bahu.

Sujud dilakukan dua kali untuk setiap rakaat.

Sujud yang sempurna adalah dengan meletakkan semua tujuh  anggota sujud di atas lantai.

Anggota sujud adalah:

  • Dahi
  • Kedua-dua tapak tangan
  • Kedua-dua lutut
  • Kedua-dua kaki

Sunat meletakkan hidung ketika sujud.

Sujud wajib dilakukan dengan tamakninah.


8. Duduk antara dua sujud

Duduk antara dua sujud ialah duduk sebentar selepas sujud pertama sebelum melakukan sujud yang kedua dalam setiap rakaat.

Sujud ini juga perlu dilakukan dengan tamakninah.

Duduk ini juga dilakukan secara iftirasy iaitu membaringkan tapak kaki kiri dan duduk diatasnya sementara tapak kaki kanan ditegakkan dengan anak-anak jari dihadapkan ke kiblat.

Kedua-dua tapak tangan diletakkan di atas kedua-dua paha dengan hujung jari berada hampir dengan pangkal lutut.


9. Duduk tahiyat akhir

tahiyat akhir

Duduk tahiyat akhir ialah duduk ketika membaca tahiyat akhir sebelum memberi salam.

Duduk ini dilakukan secara tawarruk dan kedua-dua tangan diletakkan di atas paha.


10. Membaca tahiyat akhir

Tahiyat akhir dibaca ketika duduk tahiyat akhir.

Tahiyat atau ucapan penghormatan ini merangkumi dua sebutan iaitu:

Ungkapan memuji Allah SWT yang bermula daripada:

memuji Allah

Dan salam:

salam

Diakhiri dengan lafaz syahadah:

Lafaz syahadah


11. Membaca selawat ke atas Rasulullah SAW

Bacaan selawat ke atas Rasulullah SAW yang menjadi rukun solat adalah semasa duduk tahiyat akhir iaitu selepas melafazkan dua kalimah syahadah:

dua kalimah syahadah

Rasulullah SAW juga berselawat atas dirinya semasa Baginda mendirikan solat.


12. Memberi salam

salam

Memberi salam adalah penutup solat.

Sekurang-kurangnya dengan lafaz “Assalamualaikum”


13. Tertib

Setiap rukun solat wajib dilaksanakan dengan tertib iaitu mengikut turutan.

Hal ini terkecuali untuk rukun yang dilakukan serentak seperti  takbiratul ihram bersama niat, berdiri tegak bersama membaca al-Fatihah dan duduk tahiyat akhir semasa membaca tahiyat, tasyahud dan selawat.

 

Kategori Rukun Solat: Qauli, Fi’li dan Qalbi

Dalam 13 rukun solat tersebut, rukun-rukun ini terbahagi pula kepada tiga bahagian, iaitu fi’li, qauli dan qalbi.

  • Maksud qalbi ialah hati
  • Maksud qauli pula ialah perkataan atau bacaan.
  • Manakala rukun fi’li ialah pergerakan atau perbuatan.

rukun qauli

Rukun Qalbi

Rukun qalbi (hati) adalah melibatkan perkara yang perlu dilakukan dalam hati.

Antara perkara yang terdapat dalam rukun qalbi ada dua, iaitu:

  1. Niat
  2. Tertib

Rukun Qauli

Rukun qauli (perkataan atau bacaan) ialah rukun yang wajib didengari oleh telinga sendiri setiap bacaan lafaznya.

Jika tertinggal satu huruf, maka wajiblah diulangi bacaan itu.

Antara bacaan yang terlibat dengan rukun qauli ialah:

  1. Takbiratul Ihram (ucapan Allahu Akbar)
  2. Al Fatihah
  3. Tahiyat Akhir
  4. Selawat atas nabi
  5. Salam yang pertama

Rukun Fi’li

Seperti yang telah diterangkan di atas, rukun fi’li adalah rukun pergerakan atau perbuatan.

Dalam rukun fi’li terdapat enam rukun.

Rukun tersebut adalah:

  1. Berdiri (qiam).
  2. Rukuk.
  3. Iktidal.
  4. Sujud.
  5. Duduk antara dua sujud.
  6. Duduk tahiyat akhir.

Jika terlupa atau tertinggal diantara rukun ini, maka perlu berpatah balik kepada rukun tersebut.


Bacaan lanjut mengenai rukun qauli, fi’li dan qalbi boleh dibaca pada pautan ini

 

Perkara Yang Membatalkan Solat

Terdapat beberapa perkara yang akan membatalkan solat.

Antaranya:

1. Meninggalkan rukun

Meninggalkan salah satu rukun solat secara sengaja, solat akan terbatal.

Sekiranya terlupa, tidak terbatal solat.

Tetapi perlu ditambah rukun yang terkurang itu apabila ingat kembali.

Contohnya seorang yang terlupa membaca tahiyat semasa duduk tahiyat akhir, sebaliknya membaca al-Fatihah.

Apabila menyedari kesilapannya, dia perlu terus membaca tahiyat.


2. Berkata-kata

Berkata-kata dengan sengaja dalam bahasa manusia selain zikir, doa atau kalimah daripada al-Quran walaupun dengan satu huruf yang difahami dan untuk kepentingan solat.

Contohnya seperti berkata kepada imam yang tersalah bilangan rakaat, “jangan berdiri” atau “duduk”


3. Berhadas

Berhadas atau didatangi hadas sama ada hadas kecil atau hadas besar ketika sedang solat.

Contohnya terkentut atau terkeluar air kencing walaupun sedikit.


4. Makan atau minum

Menelan sisa makanan yang ada di celah-celah gigi akan membatalkan solat.

Sekiranya berasa ada sisa makanan di dalam mulut, perlu dibuang atau dikawal supaya tidak tertelan.


5. Melakukan pergerakan yang banyak

Melakukan pergerakan sebanyak tiga kali berturut-turut atau lebih yang bukan perbuatan solat.

Contohnya mengangkat dan menurunkan tangan sebanyak tiga kali, menggerakkan badan keseluruhannya dan melompat dengan sekali lompat.

Kecuali dalam solat Khauf dan solat sunat semasa dalam musafir.

Apabila menggerakkan jari berulang kali kerana bertasbih atau menggaru kerana gatal atau lain-lain, tidak membatalkan solat.


6. Terkena najis

Terkena najis yang tidak dimaafkan pada badan, pakaian atau tempat solat boleh membatalkan solat.

Sekiranya najis itu dapat dibuang serta-merta, solat tidak batal.

Contohnya seperti tahi cicak yang kering terjatuh ke atas pakaian orang yang sedang solat tetapi dapat ditepis serta-merta.


7. Terbuka aurat

Terbuka aurat dengan kadar yang lama sama ada dengan sengaja atau tidak sengaja seperti ditiup angin atau ditarik oleh anak-anak, tetap membatalkan solat.

Apabila ditutup dengan cepat, solat tidak terbatal.


8. Berpaling dari kiblat

Berpaling dada dari kiblat selain daripada solat Khauf.

Dalam solat Khauf, seseorang mungkin terpaksa memalingkan dada dari kiblat untuk mengelakkan senjata musuh atau seumpamanya dan tidak membatalkan solat.


9. Berubah niat

Berubah niat kepada solat lain seperti mengubah niat solat fardu kepada solat fardu lain dengan sengaja.


10. Murtad

Murtad adalah keluar daripada Islam sama ada melalui perkataan, perbuatan dan keyakinan.


11. Memanjangkan rukun yang pendek dengan sengaja

Contohnya menambah doa yang panjang ketika iktidal sehingga menjadikan iktidal lebih lama daripada berdiri tegak.

Atau duduk antara dua sujud lebih lama daripada tahiyat.


12. Mendahului imam

Solat batal apabila makmum mendahului imam sebanyak dua rukun fi’li (perbuatan) dengan sengaja.

Apabila makmum mendahului imam secara tidak sengaja seperti ketika bangun dari sujud dan dia mendapati imam masih sujud, dia perlu duduk menunggu imam yang sedang sujud dalam kedudukan itu.


13. Memberi salam sebelum masanya

Memberi salam sebelum selesai membaca tahiyat akhir kerana salam menunjukkan tanda berakhirnya solat.


14. Kembali melakukan sunat yang tertinggal sesudah melakukan rukun.

Contohnya, seseorang terlupa melakukan tahiyat awal sedangkan dia sudah berdiri.

Sekiranya dia kembali duduk untuk melakukan tahiyat awal, maka batal solatnya. Hal ini disebabkan tahiyat awal hukumnya sunat sedangkan berdiri tegak dalam rakaat seterusnya adalah rukun.

Apa yang diperlu dilakukan adalah melakukan sujud sahwi.


15. Mengulang-ulang rukun fi’li dengan sengaja

Batal solatnya kerana dianggap bermain-main atau mendahulukan yang kemudian.


16. Teragak-agak

Teragak-agak sama ada hendak berhenti solat atau meneruskan solat ketika solat belum selesai.

Perkara ini biasanya berlaku dalam keadaan tertentu seumpamanya:

  • Makmum berasa ragu tentang suci daripada najis atau ragu terhadap sah wuduknya.
  • Berasa ragu atau syak niatnya sama ada berniat solat zuhur atau asar dan seumpamanya.

Apabila berasa ragu-ragu dan masih belum mendapat kepastian sehingga berlalu satu rukun atau berlalu satu masa yang cukup untuk melaksanakan satu rukun, maka batal solatnya.

Sebaliknya apabila berasa ragu semasa sedang berdiri, tetapi sudah memastikan sah wuduknya atau betul niatnya ketika  masih berdiri iaitu sebelum rukuk, maka sah solatnya.


17. Ketawa

Ketawa terbahak-bahak dan gila

 

Perkara Yang Membolehkan Solat Dihentikan

Solat hanya boleh dihentikan kerana darurat atau uzur.

Ini adalah kelonggaran yang Allah SWT berikan walaupun ketika itu sepatutnya kita menumpukan sepenuh perhatian kepadaNya.

Perkara ini melibatkan maslahah atau keselamatan ramai orang atau orang lain.

Ada perkara-perkara yang mewajibkan berhenti solat dan ada pula yang hanya mengharuskan berhenti solat.

Faktor yang “mewajibkan” berhenti solat

1. Untuk menyelamatkan nyawa manusia.

Contohnya menolong orang dalam keadaan terancam nyawanya seperti terjatuh ke dalam perigi, diserang binatang yang ganas dan dipukul penjenayah.

Wajib seseorang itu memberhentikan solat sekiranya dia yakin mampu menolong.

2. Untuk menjaga keselamatan diri atau harta.

Contohnya ketika sedang solat ternampak kanak-kanak berjalan menuju ke parit, sungai atau tempat-tempat berbahaya dan ditakuti terjatuh ke dalamnya.

Demikian juga untuk menyelamatkan harta ketika berlaku kebakaran.

Faktor yang mengharuskan berhenti solat

  1. Berlaku kecurian barang, walaupun yang dicuri itu barang orang lain.
  2. Ibu yang bimbang akan keselamatan anak kecilnya atau orang yang baru menyedari ada masakan sedang dimasak dan bimbang masakan itu hangit.
  3. Musafir yang bimbang gangguan pencuri dan perompak.
  4. Membunuh binatang berbahaya apabila itu memerlukan pergerakan yang banyak.
  5. Rasa hendak buang air besar atau buang air kecil sekalipun terpaksa keluar dari solat berjemaah
  6. Menyahut panggilan ibu bapa ketika melakukan solat sunat. Sekiranya yang dilakukan itu solat fardu, maka tidak boleh berhenti. Kecuali apabila panggilan ibu bapa itu jika dibiarkan akan membawa kepada mudarat seperti mereka memanggil kerana kesakitan dan memerlukan perhatian segera.

Perkara makruh dalam solat

Antara perkara yang makruh dilakukan ketika solat adalah:

1. Mendongak ke langit.


2. Menoleh atau melirik sehingga berpaling muka dari tempat sujud tanpa sebarang keperluan.

Sekiranya ada keperluan seperti mahu memastikan sama ada imam sudah rukuk atau belum, maka diharuskan.

Perbuatan memalingkan muka tanpa sebab melambangkan seseorang itu tidak menghayati solatnya.

Sekiranya memalingkan muka secara keterlaluan sehingga dada turut terpaling dari arah kiblat, maka terbatal solat.


3. Menyapu-nyapu pasir, tanah, habuk dan benda-benda lain yang melekat pada tempat sujud lebih daripada sekali.


4. Meludah ke kanan atau ke hadapan walaupun ketika solat di luar masjid.

Tetapi meludah ke sebelah kiri diharuskan dengan syarat tiada orang di situ.

Dibolehkan juga meludah ke bawah iaitu berhampiran tapak kaki kiri.


5. Memberi isyarat dengan tangan kanan bertujuan menjawab salam atau hal-hal lain yang terpaksa dilakukan.


6. Menahan kentut, menahan buang air kecil atau besar dan menahan lapar kerana perkara ini boleh menggangu kekhusyukan solat.

Sekiranya lapar atau berasa hendak buang air sebelum memulakan solat, maka perlulah diselesaikan hajat itu dahulu.


7. Melakukan pekerjaan yang sia-sia yang membuatkan lalai dalam solat.

Contohnya mematah-matahkan jari, menyilang-nyilang anak jari, memperbetulkan rambut, mengusap misai dan janggut, menutup hidung dan mulut tanpa sebab, bersandar pada dinding tanpa sebarang keuzuran dan seumpamanya.


8. Solat dalam keadaan terlalu mengantuk.


9. Membaca surah yang lebih panjang dalam rakaat kedua berbanding surah yang dibaca dalam rakaat pertama.


10. Membaca surah dalam dua rakaat terakhir

Kecuali untuk makmum yang masbuq yang tertinggal dua rakaat awal daripada imam.

Dia boleh membaca surah pada dua rakaat terakhir imam kerana untuk dirinya sendiri dua rakaat itu adalah dua rakaat awal.


11. Membaca dengan nyaring di tempat yang sepatutnya dibaca perlahan.

Contohnya, membaca al-Fatihah dengan nyaring pada rakaat ketiga dan keempat.

Termasuk juga dalam masalah ini makmum yang menyaringkan bacaannya. Bahkan apabila bacaan nyaringnya itu mengganggu makmum lain, hukumnya haram.


12. Melakukan duduk istirahah lebih lama daripada duduk antara dua sujud.


13. Membaca tahiyat awal lebih panjang daripada tahiyat akhir.


14. Tidak duduk secara iftirasy dan tawarruk.


15. Merapatkan kedua-dua lengan ke lantai semasa sujud seperti anjing atau singa tidur.

 

Perkara harus dalam solat

1. Menangis yang tidak mengeluarkan bunyi dan tidak tersedu-sedu atau hingga bergerak-gerak badan.

Menangis di sini adalah kerana takut dan rasa berdosa kepada Allah SWT.


2. Membunuh binatang berbisa yang membahayakan nyawa ketika sedang solat seperti lipan, ular dan kala jengking.


3. Bergerak atau berjalan ke hadapan atau ke belakang, ke kiri atau ke kanan sekiranya ada keperluan dengan syarat tidak sampai tiga pergerakan berturut-turut.

Info solat

Apabila salah seorang ahli jemaah meninggalkan saf solat, makmum di belakang atau di sisi boleh bergerak ke tempat yang kosong itu.

Atau apabila najis cicak tiba-tiba terjatuh ke tempat sujud, maka diharuskan bergerak ke tempat lain untuk mengelakkan terkena najis yang menyebabkan batal solat.


4. Menjawab salam dengan isyarat anak jari atau tangan.


5. Membetulkan imam dengan niat berzikir apabila imam tersilap seperti tersalah bilangan atau terlupa bacaan al-Fatihah.

Makmum lelaki dibolehkan membetulkan imam dengan bertasbih (subhanallah).

Bagi makmum wanita, perlu memperbetulkan imam dengan menepuk tangan ke atas belakang tapak tangan kiri.


6. Mengingatkan imam yang terlupa ayat yang sedang dibacanya. Makmum boleh mengingatkan dengan membaca bacaan itu.


7. Membaca dengan melihat al-Quran.

Seseorang yang tidak hafal surah atau ayat al-Quran yang hendak dibaca dalam solat, boleh melihat al-Quran atau lembaran kertas yang bertulis ayat tersebut.


8. Menggerakkan anggota badan seperti menggaru-garu di tempat yang gatal dengan syarat tidak sampai tiga kali berturut-turut.

Sekiranya menggaru menggunakan anggota kecil seperti jari, tidak mengapa apabila melebihi tiga kali.

 

Penutup: Semoga ibadah solat kita sah dan diterima

Saya berharap panduan ini dapat memberi pencerahan kepada anda.

Jika terdapat kesalahan dalam artikel ini, mohon perbetulkan saya.

Semoga kita sama-sama dapat belajar dan memperbetulkan amal ibadah kita kepada Allah.

Jika terdapat sebarang persoalan atau permasalahan berkaitan topik ini, anda boleh nyatakan perkara tersebut pada ruangan komen di bawah.

Sertai Channel Telegram Kami

Dapatkan newsletter terbaru dari akuislam.com melalui Telegram secara PERCUMA!

Tinggalkan Komen Anda..

81 Comments
Komen Terbaru
Komen Terdahulu
Inline Feedbacks
View all comments
Suria
29 hari yang lalu

Salam ustaz, ditempat kerja, orang ramai pakai kasut dan keluar dari tandas memijak lantai yang digunakan untuk solat. Adakah sah solat kita bila sudah di bersihkan dengan tissues basah dan kering. Lalu saya alaskan dengan plastik dan letak sejadah kecil diatasnya. Ada kata tak sah dan warak bila balik kerja. Tapi, ramai yang solat sebab kejar waktu. Harap ustaz dapat jelaskan. Terimakasih. Wasalam.

John Cena
1 bulan yang lalu

Salam uztaz, selama ini saya tidak berniat dalam hati ketika takbiratul ikram, saya hanya melafazkan niat sebelum solat. Adakah solat saya sebelum ini diterima dan perlukah saya qada semua solat saya?

Rihaida
2 bulan yang lalu

Assalamualaikum ustaz, untuk solat subuh saya tidak menghafal doa qunut bolehkah saya membaca dari kertas salinan ketika sedang solat, sah ke solat subuh saya itu?

Radziah
3 bulan yang lalu

Assalamualaikum ustaz ,slps sujud akhir semasa nk duduk utk tahyat akhir sya pusingkn sikit badan utk bdn dn muka sya benar2 mngadap kiblat baru sya baca tahayat akhir…soalan sya trbatal ker solat sya hnya dgn gerakkn sedikit itu…

Nurul
3 bulan yang lalu

Assalamualaikum ustaz, sebelum ni bacaan tahiyat akhir saya tidak sempurna tetapi saya baca juga walaupun bacaannya tidak lengkap ( bacaan saya berserta syahadah) . Adakah solat saya sah ? Saya dlm proses pembetulan solat saya. Alhamdullilah kini saya boleh baca tahiyat akhir dgn sempurna . Tetapi bagaimana dgn solat saya yg dahulu yang bacaan tahiyat akhir saya ustaz?