Ini adalah panduan Surah Al Sajdah Rumi (transliterasi)
Anda akan dibimbing secara lengkap bacaan surah ini secara ayat demi ayat. Bantuan audio juga akan disediakan.
Semoga membantu..
Pengenalan
Surah As-Sajdah terdiri daripada 30 ayat
Surah ini termasuk golongan surah Makkiyyah diturunkan sesudah surah Al-Mu’minun.
Dinamakan As-Sajdah berhubung pada surah ini terdapat ayat sajdah, iaitu ayat yang kelima belas).
Ayat-ayat mengenai keimanan:
- Menyatakan bahwa Nabi Muhammad sallallahu alaihi wa sallam itu benar-benar seorang rasul dan menjelaskan bahawa kepada musyrikin Mekah belum pernah diutus seorang rasul pun sebelumnya. [ayat 3]
- Menegaskan bahawa Allah Maha Esa, bahawa Dia-lah yang menguasai alam semesta dan Dialah yang mengaturnya dengan aturan yang paling sempurna. [Ayat 5-7]
- MeΒnyatakan bahawa hari kebangkitan benar-benar akan terjadi. [Ayat 27-29]
Ayat-ayat hukum:
- Anjuran melakukan solat malam (Solat Tahajud dan Solat Witr). [Ayat 16]
Lain-lain:
- Keterangan mengenai kejadian manusia di dalam rahim dan fasa-fasa yang dilaluinya sampai ia menjadi manusia. [Ayat 7-9]
- Penjelasan bagaimana keadaan orang-orang mukmin di dunia dan nikmat serta pahala-pahala yang disediakan Allah bagi mereka di akhirat. [Ayat 15-17]
- Kehinaan yang menimpa orang-orang kafir di akhirat dan mereka pada waktu itu meminta supaya dikembalikan saja ke dunia untuk bertaubat dan berbuat kebaikan, tetapi keinginan ini ditolak. [Ayat 12-14]
- Keingkaran kaum musyrikin terhadap hari berΒbangkit dan mereka menganggap bahawa hal itu adalah mustahil. [Ayat 10]
Bacaan Surah As Sajdah Rumi (Transliterasi)
alif lΔm mΔ«m
Maksud:
Alif, Laam Miim.
tanzΔ«lul-kitΔbi lΔ raiba fΔ«hi mir rabbil-βΔlamΔ«n
Maksud:
Diturunkan Al-Quran ini, dengan tidak ada sebarang syak padanya, dari Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.
am yaqΕ«lΕ«naftarΔh, bal huwal-αΈ₯aqqu mir rabbika litunΕΌira qaumam mΔ atΔhum min naΕΌΔ«rim min qablika laβallahum yahtadΕ«n
Maksud:
(Orang-orang kafir tidak mengakui hakikat yang demikian) bahkan mereka mengatakan: “Dia lah (Muhammad) yang mengada-adakan Al-Quran menurut rekaannya”. (Dakwaan mereka itu tidaklah benar) bahkan Al-Quran ialah perkara yang benar dari Tuhanmu (wahai Muhammad), supaya engkau memberi ingatan dan amaran kepada kaum (mu) yang telah lama tidak didatangi sebarang pemberi ingatan dan amaran sebelummu, semoga mereka beroleh hidayah petunjuk.
allΔhullaΕΌΔ« khalaqas-samΔwΔti wal-arαΈa wa mΔ bainahumΔ fΔ« sittati ayyΔmin αΉ‘ummastawΔ βalal-βarsy, mΔ lakum min dΕ«nihΔ« miw waliyyiw wa lΔ syafΔ«β, afalΔ tataΕΌakkarΕ«n
Maksud:
Allah Tuhan yang menciptakan langit dan bumi serta segala yang ada di antara keduanya dalam enam masa, kemudian Ia bersemayam di atas Arasy, kamu tidak akan beroleh sebarang penolong dan pemberi syafaat selain dari Allah, oleh itu tidakkah kamu mahu insaf dan mengambil iktibar (untuk mencapai keredaanNya)?
yudabbirul-amra minas-samΔ’i ilal-arαΈi αΉ‘umma yaβruju ilaihi fΔ« yaumin kΔna miqdΔruhΕ« alfa sanatim mimmΔ taβuddΕ«n
Maksud:
Allah mentadbirkan makhluk-makhlukNya, (bagi melaksanakan tadbirNya itu Ia menurunkan segala sebab dan peraturan) dari langit ke bumi, kemudian diangkat naik kepada pengetahuanNya (segala yang berlaku dari perlaksanaan tadbirNya itu untuk dihakimiNya) pada suatu masa yang (dirasai oleh orang-orang yang bersalah) banyak bilangan tahunnya menurut hitungan masa kamu yang biasa.
ΕΌΔlika βΔlimul-gaibi wasy-syahΔdatil-βazΔ«zur-raαΈ₯Δ«m
Maksud:
Yang demikian sifatnya ialah Tuhan yang mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan yang nyata, Yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengasihani,
allaΕΌΔ« aαΈ₯sana kulla syai’in khalaqahΕ« wa bada’a khalqal-insΔni min αΉΔ«n
Maksud:
Yang menciptakan tiap-tiap sesuatu dengan sebaik-baiknya, dan dimulakanNya kejadian manusia berasal dari tanah,
αΉ‘umma jaβala naslahΕ« min sulΔlatim mim mΔ’im mahΔ«n
Maksud:
Kemudian Ia menjadikan keturunan manusia itu dari sejenis pati, iaitu dari air (benih) yang sedikit dipandang orang,
αΉ‘umma sawwΔhu wa nafakha fΔ«hi mir rΕ«αΈ₯ihΔ« wa jaβala lakumus-samβa wal-abαΉ£Δra wal-af’idah, qalΔ«lam mΔ tasykurΕ«n
Maksud:
Kemudian Ia menyempurnakan kejadiannya, serta meniupkan padanya: roh ciptaanNya. Dan Ia mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (akal fikiran), (supaya kamu bersyukur, tetapi) amatlah sedikit kamu bersyukur.
wa qΔlΕ« a’iΕΌΔ αΈalalnΔ fil-arαΈi a’innΔ lafΔ« khalqin jadΔ«d, bal hum biliqΔ’i rabbihim kΔfirΕ«n
Maksud:
Dan mereka (yang kafir) itu berkata: “Adakah apabila kami telah hilang lenyap dalam tanah, kami pula akan hidup semula dalam bentuk kejadian yang baharu? Betulkah demikian? ” (Mereka bukan sahaja tidak percaya tentang hidup semula) bahkan mereka tidak percaya tentang pertemuan dengan Tuhannya.
qul yatawaffΔkum malakul-mautillaΕΌΔ« wukkila bikum αΉ‘umma ilΔ rabbikum turjaβΕ«n
Maksud:
Katakanlah (wahai Muhammad), “Nyawa kamu akan diambil oleh Malikil Maut yang ditugaskan berbuat demikian ketika habis ajal kamu, kemudian kamu akan dikembalikan kepada Tuhan kamu (untuk menerima balasan)”.
wa lau tarΔ iΕΌil-mujrimΕ«na nΔkisΕ« ru’Ε«sihim βinda rabbihim, rabbanΔ abαΉ£arnΔ wa samiβnΔ farjiβnΔ naβmal αΉ£ΔliαΈ₯an innΔ mΕ«qinΕ«n
Maksud:
Dan (sungguh ngeri) sekiranya engkau melihat ketika orang-orang yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Tuhan mereka (dalam keadaan malu dan hina, sambil merayu): “Wahai Tuhan kami, kami telah melihat dan mendengar dengan sejelas-jelasnya (akan segala yang kami ingkari dahulu), maka kembalikanlah kami ke dunia supaya kami mengerjakan amal-amal yang baik, sesungguhnya kami sekarang telah yakin”.
wa lau syi’nΔ la’ΔtainΔ kulla nafsin hudΔhΔ wa lΔkin αΈ₯aqqal-qaulu minnΔ« la’amla’anna jahannama minal-jinnati wan-nΔsi ajmaβΔ«n
Maksud:
Dan (bagi menolak rayuan itu Allah Taala berfirman): “Kalaulah Kami telah tetapkan persediaan (memberikan hidayah petunjuk untuk beriman dan beramal soleh kepada tiap-tiap seorang dengan ketiadaan usaha dari masing-masing), nescaya Kami berikan kepada tiap-tiap seorang akan hidayah petunjuknya (sebelum masing-masing meninggal dunia, supaya tidak terkena azab di akhirat), tetapi telah tetap hukuman seksa dariKu: ` Demi sesungguhnya! Aku akan memenuhi neraka Jahannam dengan semua jin dan manusia (yang pada masa hidupnya tidak berusaha untuk beriman dan beramal soleh)”.
fa ΕΌΕ«qΕ« bimΔ nasΔ«tum liqΔ’a yaumikum hΔΕΌΔ, innΔ nasΔ«nΔkum wa ΕΌΕ«qΕ« βaΕΌΔbal-khuldi bimΔ kuntum taβmalΕ«n
Maksud:
(Lalu dikatakan kepada mereka: “Oleh sebab kelalaian kamu) maka rasalah azab seksa kerana kamu melupai pertemuan hari kamu ini. Sesungguhnya Kami pun tidak hiraukan keselamatan kamu lagi, dan (dengan yang demikian) rasalah azab yang kekal dengan sebab apa yang kamu telah kerjakan”.
innamΔ yu’minu bi ΔyΔtinallaΕΌΔ«na iΕΌΔ ΕΌukkirΕ« bihΔ kharrΕ« sujjadaw wa sabbaαΈ₯Ε« biαΈ₯amdi rabbihim wa hum lΔ yastakbirΕ«n
Maksud:
Sesungguhnya yang sebenar-benar beriman kepada ayat-ayat keterangan Kami hanyalah orang-orang yang apabila diberi peringatan dan pengajaran dengan ayat-ayat itu, mereka segera merebahkan diri sambil sujud (menandakan taat patuh), dan menggerakkan lidah dengan bertasbih serta memuji Tuhan mereka, dan mereka pula tidak bersikap sombong takbur.
tatajΔfΔ junΕ«buhum βanil-maαΈΔjiβi yadβΕ«na rabbahum khaufaw wa αΉamaβaw wa mimmΔ razaqnΔhum yunfiqΕ«n
Maksud:
Mereka merenggangkan diri dari tempat tidur, (sedikit sangat tidur, kerana mengerjakan sembahyang tahajjud dan amal-amal soleh), mereka sentiasa berdoa kepada Tuhan mereka dengan perasaan takut (akan kemurkaanNya) serta dengan perasaan ingin memperolehi lagi (keredaanNya), dan mereka selalu pula mendermakan sebahagian dari apa yang Kami beri kepada mereka.
fa lΔ taβlamu nafsum mΔ ukhfiya lahum min qurrati aβyun, jazΔ’am bimΔ kΔnΕ« yaβmalΕ«n
Maksud:
Maka tidak ada seseorang pun yang mengetahui satu persatu persediaan yang telah dirahsiakan untuk mereka (dari segala jenis nikmat) yang amat indah dipandang dan mengembirakan, sebagai balasan bagi amal-amal soleh yang mereka telah kerjakan.
afa man kΔna mu’minan kaman kΔna fΔsiqΔ, lΔ yastawΕ«n
Maksud:
(Jika demikian halnya) maka adakah orang yang beriman sama seperti orang yang fasik? Mereka tidaklah sama (dalam menerima balasan).
ammallaΕΌΔ«na ΔmanΕ« wa βamiluαΉ£-αΉ£ΔliαΈ₯Δti fa lahum jannΔtul-ma’wΔ nuzulam bimΔ kΔnΕ« yaβmalΕ«n
Maksud:
Adapun orang-orang yang beriman dan beramal soleh, maka mereka akan beroleh Syurga tempat tinggal yang tetap sebagai balasan bagi apa yang mereka telah kerjakan.
wa ammallaΕΌΔ«na fasaqΕ« fa ma’wΔhumun-nΔru kullamΔ arΔdΕ« ay yakhrujΕ« minhΔ uβΔ«dΕ« fΔ«hΔ wa qΔ«la lahum ΕΌΕ«qΕ« βaΕΌΔban-nΔrillaΕΌΔ« kuntum bihΔ« tukaΕΌΕΌibΕ«n
Maksud:
Dan sebaliknya orang-orang yang fasik, maka tempat kediaman mereka ialah neraka, tiap-tiap kali mereka hendak keluar dari neraka itu, mereka dikembalikan kepadanya, serta dikatakan kepada mereka: “Rasalah azab neraka yang kamu sentiasa mendustakannya di dunia dahulu”.
wa lanuΕΌΔ«qannahum minal-βaΕΌΔbil-adnΔ dΕ«nal-βaΕΌΔbil-akbari laβallahum yarjiβΕ«n
Maksud:
Dan demi sesungguhnya, Kami akan merasakan mereka sedikit dari azab dunia sebelum azab yang besar (di akhirat kelak), supaya mereka rujuk kembali bertaubat.
wa man aαΊlamu mim man ΕΌukkira bi ΔyΔti rabbihΔ« αΉ‘umma aβraαΈa βanhΔ, innΔ minal-mujrimΔ«na muntaqimΕ«n
Maksud:
Dan tidaklah ada yang lebih zalim daripada orang yang diberi ingat dengan ayat-ayat Tuhannya, kemudian ia berpaling daripadanya (dan tetap mengingkarinya), sesungguhnya Kami tetap membalas.
wa laqad ΔtainΔ mΕ«sal-kitΔba fa lΔ takun fΔ« miryatim mil liqΔ’ihΔ« wa jaβalnΔhu hudal libanΔ« isrΔ’Δ«l
Maksud:
Dan demi sesungguhnya! Kami telah memberi kepada Nabi Musa Kitab Taurat (sebagaimana Kami berikan Al-Quran kepadamu wahai Muhammad), maka janganlah engkau ragu-ragu menyambut dan menerimanya, dan Kami jadikan Kitab Taurat itu hidayah penunjuk bagi kaum Bani Israil.
wa jaβalnΔ minhum a’immatay yahdΕ«na bi’amrinΔ lammΔ αΉ£abarΕ«, wa kΔnΕ« bi ΔyΔtinΔ yΕ«qinΕ«n
Maksud:
Dan Kami jadikan dari kalangan mereka beberapa pemimpin, yang membimbing kaum masing-masing kepada hukum ugama Kami, selama mereka bersikap sabar (dalam menjalankan tugas itu) serta mereka tetap yakin akan ayat-ayat keterangan Kami.
inna rabbaka huwa yafαΉ£ilu bainahum yaumal-qiyΔmati fΔ«mΔ kΔnΕ« fΔ«hi yakhtalifΕ«n
Maksud:
(Pertentangan di antara satu golongan dengan yang lain itu) sesungguhnya Tuhanmu sahajalah yang akan memutuskan hukumNya di antara mereka pada hari kiamat, mengenai apa yang mereka berselisihan padanya.
awalam yahdi lahum kam ahlaknΔ min qablihim minal-qurΕ«ni yamsyΕ«na fΔ« masΔkinihim, inna fΔ« ΕΌΔlika la’ΔyΔt, afalΔ yasmaβΕ«n
Maksud:
Dan belumkah lagi ternyata kepada mereka (yang kafir itu): bahawa Kami telah binasakan berapa banyak dari kaum-kaum yang kufur ingkar dahulu daripada mereka, padahal mereka sekarang berulang-alik melalui tempat-tempat tinggal kaum-kaum itu? Sesungguhnya kebinasaan kaum-kaum itu mengandungi keterangan-keterangan (untuk mengambil iktibar), oleh itu tidakkah mereka mahu mendengar (dan insaf)?
awalam yarau annΔ nasΕ«qul-mΔ’a ilal-arαΈil juruzi fa nukhriju bihΔ« zarβan ta’kulu minhu anβΔmuhum wa anfusuhum, afalΔ yubαΉ£irΕ«n
Maksud:
Dan tidakkah mereka (yang tidak mahu taat dan bersyukur) itu melihat bahawasanya Kami mengarahkan turunnya hujan ke bumi yang kering kontang, lalu Kami tumbuhkan dengan air hujan itu tanaman-tanaman, yang daripadanya dimakan oleh binatang-binatang ternak mereka dan mereka sendiri? Maka mengapa mereka tidak mahu memerhati (semuanya itu supaya taat dan bersyukur)?
wa yaqΕ«lΕ«na matΔ hΔΕΌal-fatαΈ₯u in kuntum αΉ£ΔdiqΔ«n
Maksud:
Dan mereka bertanya: “Bilakah datangnya hari pembukaan bicara yang dikatakan itu jika betul kamu orang-orang yang benar?”
qul yaumal-fatαΈ₯i lΔ yanfaβullaΕΌΔ«na kafarΕ« Δ«mΔnuhum wa lΔ hum yunαΊarΕ«n
Maksud:
Katakanlah (wahai Muhammad): “(Tidak perlu diketahui masa datangnya tetapi mesti dipercayai bahawa) pada hari pembukaan bicara itu, tidak ada gunanya lagi kepada orang-orang kafir kiranya mereka hendak beriman, dan mereka pula tidak akan diberi tempoh (berbuat demikian)”.
fa aβriαΈ βanhum wantaαΊir innahum muntaαΊirΕ«n
Maksud:
Oleh itu, janganlah engkau hiraukan mereka, dan tunggulah (kesudahan mereka), sesungguhnya mereka pun menunggu (kesudahanmu).
Kelebihan Surah As Sajdah
Berikut adalah beberapa kelebihan mengamal Surah As Sajdah:
1) Amalan Rasulullah Sebelum Tidur
Sayyiduna Jabir ibn βAbdillah RA meriwayatkan bahawa Rasulullah ο·Ί tidak akan tidur sehingga baginda membaca Surah Sajadah dan Surah al-Mulk.
(Sunan Tirmidhi, Hadis: 2892, Mustadrak Hakim, jilid 2 ms 412)
Imam Hakim dan Hafiz Dhahabi (rahimahumallah) telah menyatakan hadis di atas sahih.
2) Memberi Syafaat Kepada Pembacanya Sehingga Diampuni
Sayyiduna Anas ibn Malik RA meriwayatkan bahawa Nabi ο·Ί bersabda mengenai Surah al-Mulk:
βSurah yang mengandungi tiga puluh ayat yang akan memberi syafaat bagi pihak pembacanya sehingga dia diampuni.β
(Sunan Tirmidhi, Hadis: 2891, Abu Dawud, Hadis: 1395, Sahih Ibn Hibban; Al Ihsan, Hadis: 787 dan Mustadrak Hakim, jilid 1 ms 565)
Imam Tirmidhi (rahimahullah) telah menilai Hadis di atas sebagai hasan. Imam Hakim dan Hafiz Dhahabi (rahimahumallah) telah mensahihkan hadis ini.
3) Memberi Syafaat Kepada Pembacanya Sehingga Masuk Syurga
Sayyiduna Anas ibn Malik RA meriwayatkan bahawa Nabi ο·Ί bersabda:
βAda satu Surah dalam Al-Quran, yang terdiri dari hanya tiga puluh ayat, akan memberi syafaat bagi pihak yang membacanya sehingga dia masuk ke Syurga, itu adalah Surah al-Mulkβ.
(Tabarani dalam Al Muβjamul Awsat, Hadis: 3654)
Hafiz Haithami (rahimahullah) telah menilai riwayat di atas sebagai sahih. Hafiz Ibn Hajar (rahimahullah) juga telah menyatakan riwayat di atas sebagai sahih.
(Majmaβuz Zawaid, jilid 7 ms 127, Rujuk: Faydul Qadir, Hadis: 4726)
4) Melindungi Pembacanya Dari Siksa Kubur
Sayyiduna βAbdullah bin Masβud RA mengatakan:
Barangsiapa membaca surah Al Mulk setiap malam, maka Allah akan menghalangnya daripada siksa kubur. Para sahabat di masa Rasulullah SAW menamakan surat tersebut βAl Maniβahβ (penghalang dari siksa kubur).
(Nasaβi, Hadis: 10479, Tabarani di al Muβjamul Kabir, Hadis: 10254)
Hafiz Haythami (rahimahullah) telah mensahihkan riwayat di atas. βAllamah Suyuti (rahimahullah) telah mengklasifikasikan riwayat di atas sebagai jayyi).
(Majmaβuz Zawaid, jilid 7 ms 127, Ad Durrul Manthur, jilid 6 ms 380)
Transliterasi Surah-Surah lain
Antara surah lain yang sudah ditambah tranliterasi untuk membantu anda:
Nota Penutup
Semoga Transliterasi Rumi ini dapat membantu anda yang sukar membaca / sedang belajar mengenal al-Quran.
Sememangnya penggunaan transliterasi rumi adalah kurang tepat dari segi sebutan, namun saya berharap panduan ini dapat membantu sedikit sebanyak saudara-saudari sekalian yang memerlukan bantuan sebegini.
Saya berdoa agar Allah memudahkan urusan kita semua belajar membaca al-Quran dan memperoleh barakah daripadanya.
Semoga Allah melapangkan hati kita dan dibukakan hati kita kepada ilmu.
Sesungguhnya Islam itu agama rahmat dan Allah jualah Maha Memberi Rahmat.
Tinggalkan Komen Anda..
Terima kasih tuan kerana memudahkan semua org untuk membaca semoga Allah swt limpahkan rezeki yg luas dunia dan akhirat kepada tuan Insya-Allah amin.
Terima kasih atas doa baik tuan. Saya berharap dapat terus membantu dan menyediakan maklumat yang bermanfaat untuk semua. Semoga Allah SWT juga melimpahkan keberkatan, rahmat, dan rezeki yang luas kepada Tuan dan keluarga, dunia dan akhirat. Amin. Wallahu aβlam.
Terima kasih atas perkongsian Surah dan terjemahan serta audio. Semoga perolehi pahala dan berjaya dunia dan akhirat
Sama-sama. Terima kasih kerana sudi mendoakan kebaikan untuk saya.
Assalammualaikum tuan. Mohon tuan sediakan audio untuk semua surah2 yg tuan sediakan Dalam ni. Besar sangat pertolongan tuan klu dapat sediakan audio untuk setiap surah yg telah Di sediakan.
Wassalam.
Ya tuan, surah ini memang sudah saya lakukan suntingan untuk dimasukkan audio. InsyaAllah esok atau lusa akan terpapar audio surah ini.
Terima kasih tuan
terima kasih tuan sudi berkongsi ilmu.. skiranya tuan ada kelapangan blh x tuan buat utk surah ad dukhan.. dlm website tuan sja sy suka bca sbb mudah dn senang utk sy belajar. trima kasih byk ya tuan
InsyaAllah saya cuba usahakan. Dan terima kasih juga atas maklumbalas yang diberikan. π