11 PERKARA YANG MEMBATALKAN SOLAT (Panduan Lengkap)

perkara membatalkan solat

Apakah perkara yang membatalkan solat?

Panduan ini akan menerangkan secara lengkap dan jelas kepada anda mengenai perkara-perkara yang membatalkan solat dalam Mazhab Syafi’e.

Sekiranya anda terbuat perkara-perkara ini semasa solat, maka solat itu batal dan wajib diulangi semula solat tersebut.

Semoga panduan ini memberi manfaat.

Perkara yang membatalkan solat adalah tindakan atau keadaan yang menyebabkan solat seseorang itu menjadi tidak sah atau batal. Ini bermakna, jika seseorang itu melakukan salah satu daripada perkara ini ketika solat, maka solatnya tidak lagi diterima dan perlu diulang semula.

Solat adalah ibadat yang merangkumi perbuatan dan bacaan yang khusus. Ia wajib dilakukan dengan memenuhi semua syarat dan rukunnya untuk menjadikannya sebagai ibadat yang sah dan diterima Allah SWT.

Apabila seseorang itu melakukan perkara yang bercanggah atau tidak mengikut peraturan yang ditetapkan syarak dan diajarkan Rasulullah SAW, solatnya akan dikira rosak atau batal.

Fuqaha sepakat menyatakan bahawa rosak dan batal solat itu adalah perkara yang sama. Rosak atau batal ibadat adalah disebabkan kekurangan mana-mana perkara yang wajib dilakukan.

Apabila rosak atau batal mana-mana ibadat, ia tidak lagi dinamakan ibadat. Solat yang terbatal hendaklah dilakukan semula.

Ringkasan perkara-perkara yang membatalkan solat adalah

  1. Berhadas
  2. Terkena najis yang tidak dapat dimaafkan
  3. Berkata-kata dengan sengaja
  4. Terbuka aurat
  5. Mengubah niat solat
  6. Makan dan minum walaupun sedikit
  7. Bergerak tiga kali berturut-turut
  8. Berpaling dari arah kiblat
  9. Menambah rukun solat dengan sengaja
  10. Ketawa terbahak-bahak
  11. Mendahului imam melebihi dua rukun dalam solat berjemaah

Fuqaha berbeza pendapat dalam menetapkan perkara-perkara yang membatalkan solat.

Mazhab Hanafi menetapkan 68 perkara yang membatalkankan solat. Maliki menetapkan 30 perkara dan Hanbali menggariskan 36 perkara.

Bagaimana pun, Mazhab Syafi’e memperincikan 27 perkara yang membatalkan solat.

Berlaku Hadas Kecil Dan Hadas Besar

Hadas kecil adalah perkara yang menyebabkan batalnya wuduk. Contoh hadas kecil adalah seperti keluar sesuatu daripada qubul atau dubur, seperti:

  • Kentut
  • Air kencing
  • Tahi
  • Mazi
  • Keputihan
  • Wadi

Hadas besar adalah berlakunya perkara yang menyebabkan perlu mandi wajib. Antara contoh hadas besar adalah:

Batal solat seseorang yang berhadas sama ada hadas kecil seperti terkentut, atau hadas besar, seperti haid. Sekiranya dia berhadas selepas memberikan salam yang pertama, sah solatnya kerana telah selesai solatnya dengan salam itu.

Begitu juga jika seorang yang sentiasa berhadas, seperti wanita istihadah atau seorang lelaki yang tidak boleh mengawal kencingnya, berhadas dengan hadas yang lain, seperti keluar angin, batal solatnya.

Disunatkan orang yang batal solatnya kerana berhadas ketika solat jemaah agar menutup hidungnya seolah-olah terdapat darah yang mengalir, ketika dia meninggalkan jemaah tersebut.

Was-Was Dalam Solat

Batal solat orang yang berasa waswas sama ada dia telah berniat pada permulaan solat atau dia sedang bersolat Asar tetapi tidak pasti sama ada dia telah berniat Asar atau Zuhur.

Begitu juga sekiranya dia tidak pasti sama ada telah melakukan takbiratulihram atau tidak.

Jarak Masa Waswas

Sekiranya perasaan waswas ini berlanjutan ketika dia sedang bersolat dalam tempoh kira-kira tamakninah, batal solatnya.

Tetapi sekiranya dia keliru sebentar tetapi kemudian teringat semula yang dia memang telah berniat dengan betul atau telah bertakbiratulihram, solatnya tidak batal.

Jika selepas selesai solat, seseorang itu waswas sama ada dia telah berniat atau telah takbiratulihram dan dia tidak dapat mengingat melakukannya, wajib dia mengulangi solatnya semula.

Makan Dan Minum Dalam Solat

Orang yang makan atau minum dengan sengaja dalam solat, maka solatnya dianggap batal sama ada kadarnya banyak atau sedikit.

Jika dia termakan dengan tidak sengaja atau tidak tahu bahawa tidak boleh makan ketika solat, tidak batal solat nya kalau makanan itu sedikit.

Ulama fiqh menyatakan kadar banyak itu ialah jika dikumpulkan semuanya ia menjadi sebesar kacang.

Jika dalam mulutnya ada gula atau coklat yang cair di dalam mulutnya dan dia menelannya bersama dengan air liur, batal solatnya.

Oleh itu, sebelum solat disunatkan bersugi, berus gigi atau sekurang kurangnya berkumur.

Bercakap-Cakap Dengan Sengaja

Percakapan yang dianggap membatalkan solat ialah percakapan yang mengeluarkan perkataan yang lebih dua huruf walaupun tidak mempunyai makna atau perkataan satu huruf yang mempunyai makna.

Jika perkataan itu diucapkan secara tidak sengaja atau terlupa bahawa dia sedang solat, ia dimaafkan sekiranya percakapannya itu sedikit, tidak melebihi enam perkataan dan tidak lama.

Sekiranya seseorang itu membaca ayat al-Quran dengan niat memberikan arahan kepada orang lain, batal solatnya walaupun apa yang diucapkan nya adalah ayat al-Quran.

Misalnya, jika seorang itu membaca ayat 12 surah Maryam untuk menyuruh seseorang bernama Yahya mengambil kitab, batal solatnya.

Surah maryam ayat 12

Maksudnya:

Wahai Yahya, terimalah Kitab itu (serta amalkanlah) dengan bersungguh-sungguh!

(Surah Maryam 19: 12)

Ketawa, Menangis & Berdehem Dalam Solat

Jika perbuatan ini dilakukan dengan sengaja, maka batal solat.

Ini berdasarkan dalil yang mengharamkan bercakap dalam solat. Berdehem mengeluarkan bunyi dengan 3 huruf membatalkan solat.

Bergerak-gerak Dalam Solat

Pergerakan lain daripada perbuatan solat boleh membatalkan solat jika dilakukan dengan anggota utama dan dilakukan banyak kali serta berturut turut.

Tidak batal jika sekadar menggerakkan jari-jemari, lidah atau kening, walaupun dilakukan berulang ulang kali.

Ini kerana perbuatan yang sedikit seperti ini tidak mengganggu kekhusyukan solat.

Menurut Dr. Wahbah Al Zuhaily dalam bukunya al-Fiqh al-Islamiy Wa Adillatuh, sebab mengapa pertuturan yang sedikit membatalkan solat sedangkan pergerakan yang sedikit tidak pula membatalkannya, adalah kerana pergerakan yang sedikit tidak mungkin boleh dikawal, sedangkan pertuturan boleh.

Terkena Najis Yang Tidak Dimaafkan

Baju Atau Badan Atau Tempat Solat Yang Terkena Najis Yang Tidak Dimaafkan

TIDAK SEGERA MEMBUANG NAJIS

Jika tubuh, pakaian atau tempat solat seseorang terkena atau ditimpa najis yang tidak dimaafkan dan dia tidak segera membuangnya, maka batal solatnya.

Ini adalah kerana kebersihan tubuh badan, pakaian dan tempat solat merupakan syarat sah solat.

SEGERA MEMBUANG NAJIS

Jika najis haiwan yang kering terjatuh di atas bahu orang yang sedang solat, dan dia segera membuangnya, solatnya tidak batal.

Tetapi jika dibiarkan atau najis itu basah hingga meninggalkan kesan pada tubuh, pakaian atau tempat, batal solatnya.

Terbuka Aurat Dalam Solat

Aurat dalam solat

Batal solat sesiapa yang membuka auratnya dengan sengaja ketika dalam solat.

Tetapi jika auratnya ternampak secara tidak sengaja seperti kainnya ditiup angin, solatnya tidak batal jika dia menutupnya dengan segera. Jika dibiarkan auratnya terbuka, solatnya batal.

Jumhur ulama berpendapat bahawa wajib orang yang bersolat itu menutup aurat sama ada dia bersolat di tengah khalayak ramai atau seorang diri di dalam bilik atau di tempat yang gelap.

Tidak sah seorang itu bersolat seorang diri di dalam tempat yang tertutup dalam keadaan tanpa pakaian atau tidak menutup aurat, sedangkan dia mempunyai pakaian yang bersih.

Berazam Untuk Menamatkan Solat

Jika seorang bersolat dengan azam untuk berhenti solat atau mengaitkan jika suatu peristiwa berlaku dia akan menghentikan solatnya.

  • Seorang yang sedang solat, tiba-tiba ada panggi lan telefon, lalu dia berniat untuk membatalkan solatnya untuk menjawab telefon, batal solatnya.
  • Sekiranya seseorang yang menanti kedatangan seorang rakan bersolat terlebih dahulu kerana terlalu lama menunggu dan berniat jika rakannya tiba, dia akan membatalkan solatnya.

Dalam keadaan ini solatnya telah rosak sejak awal lagi. Solat seperti ini tidak sah kerana niat solatnya tidak jazim iaitu tidak putus dan muktamad.

Mengubah Niat Dalam Solat

Batal solat orang yang mengubah niat asal solatnya ketika berada dalam solat.

Sama ada dia mengubah daripada fardu kepada sunat, atau tunai kepada qada. Begitu juga jika dia mengubah satu solat ke solat yang lain.

Misalnya, seorang bersolat Maghrib, tiba-tiba mengubah niatnya untuk solat Isyak.

Atau, seorang yang sedang menunaikan solat Subuh mengubah niat nya untuk bersolat sunat Subuh.

Melainkan sekiranya seorang itu sedang menunai kan solat fardu sendirian, mengubah solat fardu ini kepada solat sunat mutlak apabila ada sekumpu lan jemaah melakukan solat berjemaah.

Dengan tujuan untuk mendapatkan kelebihan berjemaah, dia mengubah solat fardu kepada solat sunat su paya dia dapat mengerjakan solat fardu berjemaah.

Berpaling Dari Arah Kiblat

Berpaling daripada arah kiblat mem batalkan solat kerana ia adalah syarat sah solat.

Tidak kira sama ada dia dipalingkan oleh orang lain atau dengan perbuatannya sendiri, solat tetap batal..

Tetapi dalam keadaan dia dipalingkan dengan paksaan, jika tempoh berpaling itu lama mengikut uruf, batal solatnya.

Apa yang dimaksudkan dengan berpaling dari arah kiblat ialah memalingkan dada ke arah lain daripada kiblat.

Hilang Ingatan Kerana Gila, Pitam, Tertidur Atau Mabuk Ketika Solat

Apabila seorang yang bersolat tidak sedar apa yang dilakukan kerana tertidur atau pitam mi salnya, solatnya batal.

Ini kerana sedar adalah syarat harusnya melakukan solat.

Demikian juga tidak sah solat orang yang mabuk, walaupun dia melakukannya dengan betul dan tertib.

Murtad Ketika Solat

Dalam konteks solat, seorang yang telah berniat atau berikrar untuk keluar daripada Islam atau melakukan perbuatan yang menunjukkan bahawa dia telah keluar agama, solatnya tidak sah.

Seseorang boleh murtad sama ada dengan niat, pengakuan lisan atau perbuatan.

Contohnya jika seorang itu berniat akan keluar daripada Islam jika gagal dalam temuduga yang dihadirinya, dia telah pun murtad serta-merta tanpa menunggu keputusan temu duga tersebut.

Sekiranya dia murtad ketika bersolat, batal solatnya.

Syarat-Syarat Seseorang Itu Dihukum Murtad

  • Baligh dan berakal.
  • Tidak dipaksa, sebaliknya murtad dengan pilihan sendiri.
  • Mengetahui hal dan hukum murtad serta membuatkan dirinya menjadi murtad.
  • Apabila terkumpul syarat-syarat ini pada dirinya, maka tiadalah lagi perselisihan ulama bahawa seseorang itu telah pun menjadi murtad daripada Islam.

Penutup

Saya berharap panduan ini memberi pencerahan mengenai perkara yang membatalkan solat. Semoga ia dapat memberi kemudahan kepada anda dalam mempelajari fardu ain solat.

Jika anda mempunyai sebarang persoalan, sila nyatakan pertanyaan tersebut pada ruangan komen di bawah.

InsyaAllah saya akan menjawab secepat yang mungkin.

Rujukan

  • Al-Fiqh al-Islamiy Wa Adillatuh, Dr. Wahbah al-Zuhaily, Dar al-Fikr, Damsyiq, 1418H/ 1997M, hal. 1047-1050
  • 1157 Persoalan Solat, Ustaz Muhadir Haji Joll, ms. 361
  • Hasyiah al-Jamal, 1/425
  • Syarh al-Bahjah al-Wardiyyah, 2/307
  • Formula Solat Sempurna, Dr Zaharuddin Abd Rahman
  • Bimbingan Solat, Dr Rohaily Al-Jawhary
  • 195 Perkara Asas Solat, Haji Mohd Shukri Haji Ali
Photo of author

Muhamad Naim

Penulis utama dan ketua editor. Menubuhkan web akuislam.com semenjak tahun 2010. Saya berharap laman web ini memberi manfaat kepada anda semua. Semoga Allah redha.

Suka Apa Yang Anda Baca?

Daftarkan nama dan email anda untuk mendapatkan panduan dan perkongsian berkualiti terus ke inbox anda secara PERCUMA!







Privasi anda adalah keutamaan kami. Kami tidak bertolak ansur dengan spam dan kebocoran maklumat kepada pihak ketiga.

Tinggalkan Komen Anda..

DAFTAR NOTIFIKASI DI SINI..
Maklumkan saya jika terdapat:
guest

172 Comments
Komen Terbaru
Komen Terdahulu Paling disukai
Inline Feedbacks
View all comments
Nuyu
Nuyu
11 hari yang lalu

Assalamualaikum , adakah mandi wajib tidak memerlukan sabun dan syampu ? tidak sah jika mandi wajib pakai sabun dan syampu ? biasanya mandi wajib dahulu cuci semua anggota dan lepastu mandi biasa ( syampu dan sabun ) . Adakah selepas selesai mandi wajib dan saya start menyabun anggota badan dikira sudah mandi biasa ? mohon penjelasan terima kasih ;)
~ perkara membatalkan mandi wajib
• niat nak berhenti mandi wajib . kalau datang lintasan “nak berhenti” saja bukan “nak berhenti mandi wajib” adakah boleh batal ? tanpa menyebut mandi wajib

Last edited 11 hari yang lalu by Nuyu
Nuyu
Nuyu
Reply to  Nuyu
11 hari yang lalu

Tambahan soalan di atas ^
~ apabila saya start sabun selepas selesai mandi wajib , adakah ketika itu ( start sabun ) dikira mandi wajib saya sudah selesai ? Terima kasih

Nurul
Nurul
13 hari yang lalu

Assalamualaikum ustaz . saya ada penyakit was-was sehinggakan takut kadang kadang nak mandi wajib . Ketika saya mandi saya sering datangkan dalam fikiran dengn mengatakan dalam hati “aku nak teruskan mandi wajib” berulang kali . Dan tanpa disedari dalam mngatakan “aku nak teruskan mandi wajib” di dalam hati , tiba tiba datang dalam fikiran “aku nak berhenti” . Tapi selepas itu saya terus datangkan dalam hati “aku nak teruskan mandi wajib” sehingga selesai mandi . Saya tidak tahu bagaimana mahu membezakan bahawa itu adalah lintasan hati daripada syaitan ataupun benar-benar datang dari diri sendiri . Bagaimana dengan mandi wajib saya . Mohon maaf kerana masih lagi bertanya dalam hal ini harap ustaz dapat jawab Terima kasih

Afiqah
Afiqah
14 hari yang lalu

Assalamualaikum ustaz saya ada satu soalan .
Saya ada dengar ceramah sesetengah ustaz mengatakan boleh sambung mandi wajib sekiranya kita baru perasan ada benda menghalang air di bahagian tubuh badan kita ketika mandi wajib . Tapi terdapat dua cara@jawapan dari lain lain ustaz yang mengatakan boleh sambung mandi wajib iaitu hanya meratakan air di tempat yang tak kena air :

1) Boleh sambung mandi wajib dengan hanya meratakan air pada bahagian yang tak kena air sahaja dan niat untuk sempurnakan mandi wajib sekiranya belum solat lagi . Tapi sekiranya sudah solat dan baru perasan air tak rata , kena mandi wajib seluruh tubuh semula .

2) Boleh sambung mandi wajib dengan ratakan air di tempat yang tidak kena air sahaja walaupun sudah solat subuh , zohor , asar , maghrib dan isyak . Tidak perlu mandi satu badan kembali .

Adakah kedua-dua cara boleh digunakan ustaz ? Mohon penjelasan dari ustaz , Terima Kasih Ustaz .

Nurul
Nurul
16 hari yang lalu

Assalamualaikum ustaz saya ada soalan .
Sekiranya kita mandi wajib , dan seseorang bertanya kepada kita “mandi wajib ke” , lalu kita tidak mengaku dengan mengatakan “tidak” . Adakah ianya dapat juga membatalkan mandi wajib kita yang sudah kita siap lakukan ? Nampak macam kelakar tapi saya cuma nak kepastian sahaja 😊 Harap ustaz dapat jawab pertanyaan saya . Terima Kasih Ustaz .

Afiqah
Afiqah
18 hari yang lalu

Assalamualaikum ustaz …
Saya ada satu soalan
Adakah sah mandi wajib jikalau ada kesan jarum kecil yang dah jadi darah beku selepas vaksin ? Kalau nak hilangkan darah beku tu takboleh sbb sangat kecil . Bila nak tanggalkan tu rasa sakit krna baru vaksin satu hari . Minta penjelasan ustaz Terima Kasih ustaz

Afiqah
Afiqah
21 hari yang lalu

Assalamualaikum ustaz saya ada soalan tntng haid . Sekiranya penghujung haid keluar cecair kekuningan / keruh yang masih lagi dalam tempoh haid iaitu 15 hari , Adakah dikira sebagai haid ? Keluar darah segar 8 hari dan keluar cecair kekuningan 7 hari .
Selepas habis tempoh haid 15 hari iaitu hari ke-16 17 18….. iaitu hari hari biasa bukan haid tapi masih keluar cecair kekuningan . Apabila keluar cecair kekuningan dalam tempoh haid , adakah boleh dianggap sebagai haid ataupun saya boleh sudah mandi wajib ? kerana hari hari biasa dapat dilihat cecair kekuningan itu keluar .
Jikalau saya menganggap cecair kuning itu haid sehingga 15 hari , dan hari ke-16 17 18 19…. masih keluar cecair itu , Adakah saya perlu qadha solat pada hari hari cecair kekuningan itu keluar ketika dalam tempoh haid tadi ? kerana hari hari biasa saya dapat melihat cecair kuning tersebut .
Mohon penjelasan ustaz , TERIMA KASIH 😊

Mun
Mun
23 hari yang lalu

Assalamualaikum ustaz. Ketika solat fardu asar, ada ragu2 niat ketika solat. Tapi saya yakin dengan hati sy niat asar. Tapi teringatkan perkataan zohor di fikiran. Saya yakinkan blk sy niat asar, tp dtg blk fikiran perkataan zohor berulang kali. Adakah itu mainan syaitan? Adakah solat saya sah ustaz kerana asyik terfikirkan perkataan zohor, sedangkan hati saya yakin saya niat asar?

Afiqah
Afiqah
1 bulan yang lalu

Assalamualaikum ustaz , maaf saya ada soalan tentang perihal haid .
Spotting warna coklat yang keluar ketika tarikh yang berdekatan dengan tarikh datang haid , adakah dikira sbg haid dan tidak boleh solat ? Spotting warna coklat itu keluar 2 hari sebelum keluar darah haid kehitaman . Contohnya , saya haid keluar darah kehitaman pada 26hb , dan spotting coklat itu keluar 2 hari pada 24hb dan 25hb . Adakah saya perlu menunggu keluar 24 jam dahulu baru boleh dianggap sbg haid ? Minta penjelasan dari ustaz terima kasih .

Afiqah
Afiqah
1 bulan yang lalu

Assalamualaikum ustaz saya ada satu soalan 😇 . Ketika sedang mandi wajib , dalam hati ada kata “siap dah mandi” sedangkan belum selesai mandi wajib , baru separuh basuh kepala . Adakah saya harus berniat semula untuk selesaikan mandi wajib tersebut ? Terima kasih 😊

Last edited 1 bulan yang lalu by Afiqah
Afiqah
Afiqah
Reply to  Afiqah
1 bulan yang lalu

saya teruskan sahaja mandi saya sehingga selesai tanpa berniat semula . Jadi adakah sah mandi wajib itu ustaz ? terima kasih

Afiqah
Afiqah
1 bulan yang lalu

Assalamualaikum ustaz saya ada soalan .
Apabila saya dapat ilmu baru , contohnya saya dapat ilmu tentang “kalau kita berniat nak berhenti solat maka solat kita akan batal serta merta” & “kalau ada niat nak berhenti mandi wajib maka mandi wajib kita tidak sah dan masih berlaku hadas besar pada kita” . 
dan start pada haritu , kalau nak solat mesti asyik datang lintasan nak berhenti solat la . kalau mandi wajib pula asyik ada lintasan nak berhenti juga dan jika saya selalu berkata “jangan berhenti” ketika sedang mandi tidak memberi kesan kan ustaz pada mndi saya ? Tapi saya selalu berkata jangan layan . lepastu asyik datang fikiran “kalau mandi wajib tadi tak sah , automatik ibadah aku tak sempurna nanti” . Adakah ini datangnya daripada syaitan ustaz ? Dan situasi ini tidak memberi kesan kepada solat dan mndi wajib saya kan ustaz ? Mohon penjelasan dari ustaz . Terima kasih ustaz .