Bersedih dengan pelbagai perkara. Ada yang bersedih kerana hilang orang tersayang, barangan dicuri, bersedih kerana paras rupa, cacian dan umpatan, serta sebagainya.
Tidak kurang juga yang sedih kerana cinta.
Ada waktu, memang manusia merasa kesedihan.
Sudah menjadi tabiat, kita sering mencari 1000 alasan untuk bersedihan. dari sekecil – kecil hal dan sebesar – sebesar perkara.
Ya, bersedih itu memang baik kerana ia sekali sekala boleh melembutkan hati, tanda jiwa yang sensitif. Tetapi dosnya perlu dikawal. Terlalu lama berendam dalam kesedihan akan mereputkan jiwa.
Maka mengapa kita tidak mencari 1000 alasan untuk bergembira?
Kerana marah merupakan sifat fitrah yang dimiliki oleh semua manusia. Bohong besar jika ada orang di dunia ini yang mengaku dirinya tidak pernah marah.
Secara amnya, manusia diciptakannya sebagai makhluk yang bersosial yang sentiasa berinteraksi dengan orang lain, sangat mungkin terjadinya perbezaan pendapat dan watak yang boleh memicu kepada kejengkelan dan kemarahan.
Hal ini sangat sangat biasa, terutama dalam kehidupan rumah tangga, perselisihan suami isteri seringkali tak boleh dihindari.
Umum mengetahui hukum memulakan salam adalah sunat. Dalil-dalilnya juga telah banyak kita temui. Menjawab salam pula hukumnya wajib. Tetapi disana terdapat beberapa tempat yang tidak disunatkan kita memberi salam dan tidak wajib menjawab.
Allah telah menciptakan manusia dengan banyak kelebihan.
Dia telah memberikan banyak fasiliti yang ada pada tubuh manusia. Dengan tangannya, manusia mampu membuat sesuatu yang menakjubkan.
Dengan otaknya, kita mencetuskan teori-teori pengetahuan yang begitu luar biasa.
Namun, marilah kita mengamati salah satu dari kemampuan kita, iaitu kemampuan berfikir, melihat dan mendengar!
Dalam sebuah ayat-Nya. Allah swt berfirman :
“Katakanlah! Dia (Allah) yang telah menciptakan kalian, dan Dia jadikan bagi kalian pendengaran, penglihatan dan hati (pikiran). (namun) Amat sedikit yang kalian syukuri.” Qs. Al-Mulk (67) : 23
Allah SWT telah menyebut pendengaran dan penglihatan sebelum menyebut fikiran, kerana demikianlah proses berfikir manusia. Ya, melihat, mendengar lalu berfikir.
Dan melihat, mendengar serta berfikir dalam ayat ini berkaitan dengan keadaan kita di hadapan Allah kelak.