Niat Puasa Ramadan Sebulan & Harian

niat puasa

Bagaimana lafaz niat puasa Ramadhan?

Ini adalah panduan lengkap lafaz niat puasa Ramadhan untuk sebulan dan harian.

Ia disertakan bacaan dalam rumi jika anda tidak boleh membaca tulisan arab.

Apa yang menarik:

Artikel ini juga akan menerangkan perkara-perkara yang berkaitan dengan puasa dan kelebihan-kelebihan yang ada dalam bulan Ramadhan.

Semoga membantu anda melakukan ibadah puasa dengan lebih sempurna.

Niat Puasa Ramadhan

Berikut dinyatakan lafaz niat puasa Ramadhan bagi sebulan dan harian.

Niat Puasa Sebulan

niat puasa sebulan ramadhan

 Nawaitu Souma Syahri Ramadhana Kul’lihi Lil’lahi Ta’ala 

Maksudnya:

Sahaja aku berpuasa keseluruhan pada bulan Ramadhan kerana Allah Taala


Niat Puasa Harian

niat puasa harian ramadhan

 Nawaitu sauma rghodin an ada’ie fardhi shahri ramadana hazihissanati lillahi taala 

Maksudnya:

Sahaja aku berpuasa pada esok hari disebabkan menunaikan fardu bulan Ramadhan pada tahun ini kerana Allah Taala.”

 

Syarat Orang Yang Wajib Puasa

  1. Islam — Puasa tidak wajib kepada yang bukan Islam.
  2. Baligh — Tidak diwajibkan berpuasa  kepada mereka yang belum baligh atau belum baligh atau belum cukup umur. Namun digalakkan latihan berpuasa kepada kanak-kanak.
  3. Berakal — Orang gila tidak diwajibkan berpuasa.
  4. Berkemampuan — Orang yang sakit atau uzur yang akan bertambah sakit jika berpuasa atau orang yang terlalu tua yang tidak mampu berpuasa tidak wajib berpuasa.
  5. Bermukim — Musafir tidak wajib berpuasa tetapi wajib mengqada (menggantikan) puasa yang ditinggalkan.
  6. Suci — Suci daripada haid dan nifas bagi wanita.

Rukun Puasa

Rukun puasa adalah seperti berikut:

  1. Orang yang berpuasa.
  2. Berniat
  3. Menahan diri daripada perkara-perkara yang membatalkan puasa  mulai dari terbit fajar hingga terbenam matahari.

Syarat Sah Puasa

Syarat sah puasa ada empat:

  1. Islam.
  2. Berakal dan mumaiyiz (tahu membezakan antara baik dan buruk).
  3. Suci daripada haid dan nifas.
  4. Apabila nyata masuknya bulan Ramadhan

 

Perkara-Perkara Yang Membatalkan Puasa

Perkara-perkara tersebut akan membuatkan puasa seseorang terbatal:

  1. Makan dengan minum dengan sengaja walaupun sedikit. Jika terlupa, ia tidak membatalkan puasa tetapi wajib wajib berhenti sewaktu menyedari bahawa diri sedang berpuasa.
  2. Memasukkan sesuatu benda ke dalam rongga yang terbuka dengan sengaja.
  3. Muntah dengan sengaja.
  4. Keluar darah haid dan nifas.
  5. Gila
  6. Murtad
  7. Mengeluarkan mani dengan sengaja.
  8. Bersetubuh (melakukan hubungan kelamin pada siang hari dalam bulan Ramadhan).

Mereka Yang Dibolehkan Untuk Meninggalkan Puasa

Terdapat beberapa golongan yang dibolehkan untuk meninggal puasa.

Mereka adalah:

1. Orang yang hilang daya upaya untuk berpuasa seperti sakit perut dan sakit kepala yang serius serta jenis-jenis penyakit yang apabila berpuasa  akan menambahkan keuzuran.


2. Orang musafir dalam perjalanan yang membolehkan qasar (memendekkan rakaat) solat.


3. Orang yang terlalu tua dan amat lemah untuk berpuasa.


4. Orang yang tersangat lapar dan dahaga sehingga kalau diteruskan akan mendatangkan mudarat umpamanya dia bekerja berat tengah panas atau sebagainya.


5. Perempuan hamil atau perempuan menyusukan anaknya yang apabila berpuasa boleh memudaratkan diri sendiri atau anak yang disusui itu.

 

Qada dan Fidyah Puasa

Qada Puasa

Hukum qada puasa atau menggantikan puasa Ramadhan ini perlu dibuat mengikut bilangan hari yang telah ditinggalkan.

Golongan yang wajib qada puasa:

  1. Orang sakit yang ada harapan sembuh.
  2. Orang yang bermusafir (bukan kerana maksiat) melebihi dua marhalah.
  3. Orang yang kedatangan haid dan nifas.
  4. Orang yang meninggalkan niat puasa.
  5. Orang yang sengaja melakukan perkara-perkara yang membatalkan puasa.
  6. Orang yang pitam/mabuk sewaktu bulan Ramadhan.
  7. Orang yang sangat lapar dan dahaga yang tidak membolehkannya berpuasa pada bulan Ramadhan.

Membayar Fidyah

Maksud fidyah ialah bayaran cupak makanan asasi sesebuah negara kepada fakir miskin bagi puasa yang ditinggalkan.

Mereka yang dikenakan membayar fidyah puasa adalah:

1. Mereka yang tidak dapat mengqada puasa sehingga masuk Ramadhan kali kedua.

Fidyahnya satu cupak beras untuk setiap hari yang ditinggalkan disamping mengqada puasa bagi setahun tertinggal.

Kalau tidak diqada’ sehingga tiba dua Ramadhan, maka dikenakan dua cupak tetapi puasa tetap tetap juga 1 hari (tiada tambahan)


2. Orang sakit yang tidak ada harapan sembuh.


3. Orang yang terlalu tua dan tidak terdaya berpuasa.


4. Orang yang ada qada tetapi meninggal dunia sebelum sempat berbuat demikian. Fidyah dibuat oleh kerabat si mati atau diambil daripada harta pusakanya.


5. Perempuan yang mengandung dan perempuan yang menyusukan anaknya perlu mengqada puasa dan membayar fidyah secupak beras bagi setiap hari yang ditinggalkan sekiranya dia meninggalkan puasa kerana bimbangkan anaknya.

Tetapi sekiranya dia takut mudarat pada dirinya, dia hanya wajib mengqada puasanya.

 

Hukum Bersetubuh di Bulan Ramadhan

Orang yang bersetubuh pada siang hari bulan Ramadhan, maka kedua-dua suami isteri tersebut perlu mengqada puasa berkenaan dan suami wajib membayar kaffarah (denda) seperti berikut:

  1. Memerdekakan seorang hamba mukmin lelaki atau perempuan, sekiranya tidak mampu;
  2. Berpuasa selama dua bulan berturut-turut tanpa terputus kalau tidak terdaya;
  3. Memberi makan kepada 60 orang fakir miskin.

Bagaimana pun jika persetubuhan itu dilakukan kerana terlupa, jahil tentang haramnya atau dipaksa ke atasnya, tidaklah wajib kifarat.

Adab-Adab Berpuasa

  1. Menjauhkan diri daripada perkara-perkara maksiat seperti mengumpat, memfitnah, mengeji, mencela serta mengeluarkan kata-kata kesat.
  2. Mengelakkan dan menjauhkan diri daripada melakukan perkara-perkara yang boleh membatalkan puasa.
  3. Menahan diri daripada mengikut kehendak nafsu.
  4. Bersederhana ketika berbuka dan makan sahur atau dalam erti kata lain mengambil makanan dalam kuantiti yang sederhana.
  5. Mengurangkan tidur terutamanya pada waktu siang.
  6. Hendaklah sentiasa melakukan perkara-perkara yang baik seperti membaca al-Quran dan berzikir.
  7. Berazam untuk menjadikan ibadah puasa yang dilakukan itu adalah sebaik-baik ibadah dan mendapat ganjaran daripada Allah SWT.
  8. Sentiasa berfikir hikmah di sebalik melakukan ibadah puasa.

 

Perkara-Perkara Sunat di Dalam Ibadah Puasa

1. Menyegerakan berbuka puasa


2. Memulakan berbuka puasa dengan buah tamar. Jika tiada, bolehlah digantikan dengan air. Jika tiada juga, boleh digantikan dengan juadah manis yang lain.


3. Membaca doa sekurang-kurangnya:

doa bulan ramadhan

 Allahumma laka sumtu, wabika amantu, wa ala rizkika aftortu 

Maksudnya:

Ya Allah, bagi Engkaulah amalan puasaku ini, kepada Engkau aku beriman dan dengan rezeki Engkaulah aku berbuka.


4. Melambatkan bersahur kerana ada padanya berkat.


5. Memperbanyakkan membaca al-Quran, berzikir, berselawat dan membuat amal kebajikan.


6. Sentiasa bersedekah kepada fakir miskin dan anak-anak yang kurang bernasib baik.


7. Menjauhkan percakapan yang sia-sia dan perbuatan yang tidak membawa manfaat.


8. Jika berhadas besar, mandi junub dilakukan lebih awal, iaitu sebelum masuknya waktu subuh.

Hikmah Berpuasa Dan Kelebihan Ramadhan

1. Ketibaan Ramadhan, umat Islam di seluruh pelosok dunia serentak mengerjakan puasa dalam satu masa tertentu. Kesatuan hati dan niat tulus ikhlas ini dilakukan semata-mata untuk mengabdikan diri terhadap Allah SWT.


2. Dengan diwajibkan berpuasa, semua golongan Islam, kaya dan miskin, berada dan tidak berada, terpaksa menempuh ujian yang sama. Dengan berpuasa menimbulkan keinsafan dan perasaan bertimbang rasa serta kasih-mengasihi sesama Islam.


3. Amalan berpuasa melahirkan jiwa insan yang selalu taat kepada Allah, justeru akan lahir pula ketenangan jiwa dan ketakwaan.


4. Dari segi kesihatan, perut yang melalui proses berpuasa dapat dibersihkan, sekali gus beberapa penyakit yang terdapat di dalam tubuh badan manusia dapat diatasi.


5. Puasa disifatkan oleh Rasulullah SAW sebagai separuh daripada kesabaran.


6. Orang yang berpuasa lebih disayangi Allah, selamat daripada api neraka dan menghapuskan dosa-dosa kecil.


7. Kedatangan Ramadhan ada keistimewaan kerana dianjurkan ibadah solat tarawikh. Disamping itu diwajibkan juga zakat fitrah (badan) ke atas golongan yang mampu sebagai satu kewajipan membantu individu muslim yang lain, khususnya mereka yang daif.


8. Puasa yang dilakukan dengan sempurna dapat menghapuskan dosa-dosa yang telah lalu, Daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda maksudnya:

Sesiapa berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan (semata-mata kerana Allah), diampunkan dosa-dosanya yang lalu 

— Hadis riwayat al-Bukhari


9. Ketibaan Ramadhan menandakan terbukanya pintu-pintu Syurga dan ditutup pintu-pintu Neraka serta dirantaikan syaitan.


10. Malam Nuzul al-Quran (17 Ramadhan) merupakan saat penting al-Quran diturunkan dari langit ke dunia untuk menjadi pedoman manusia hingga ke akhir zaman.


11. Terdapatnya Lailatul Qadar iaitu satu malam yang padanya terdapat saat penuh keberkatan dan lebih baik daripada 1000 bulan (83 tahun 4 bulan) ganjaran pahalanya daripada Allah SWT bagi orang-orang yang menghidupkannya dengan amal ibadah.

Penutup

Semoga panduan ini dapat membantu anda.

Jika anda sebarang pertanyaan berkaitan puasa, anda boleh tinggalkan soalan tersebut pada ruangan di bawah.

InsyaaAllah saya sedaya upaya akan membantu anda.

Sertai Channel Telegram Kami

Dapatkan newsletter terbaru dari kami melalui Telegram secara PERCUMA!

Tinggalkan Komen Anda..

22 Comments
Komen Terbaru
Komen Terdahulu
Inline Feedbacks
View all comments
Zul
5 bulan yang lalu

assalam…nak tanya..kalau kita terlupa niat..puasa tak sah kan..adakah dikenakan fidyah juga…atau fidyah ni hanya untuk yang tinggal puasa sahaja?

Macam mana pula bila kita lupa nk mandi wajib ketika puasa…adakah puasa kita sah dan kene fidyah juga?

mohon penerangan ustaz😣…terima kasih

Zul
Reply to  Muhamad Naim
5 bulan yang lalu

terima kasih ustaz…kiranya kalau puasa tak sah sebab lupa niat..tidak perlu kene fidyah ke mcm mana…maksudnya kalau lupa niat..kene ganti…kalau tk sempat ganti baru kene fidyah kan?

Zul
5 bulan yang lalu

assalam…saya nak tanya…bagaimana kalau kita terlupa nk niat puasa…adakah puasa kita sah.

Lagi satu…berkenaan dengan fidyah..saya kurang faham..saya ade tertinggal puasa pada beberapa tahun..boleh dikatakan..tiap tahun tu ade yang tk penuh puasa saya…macam mana nk bayar fidyah kalau mcm tu..mohon penerangan😭

zul
Reply to  Muhamad Naim
5 bulan yang lalu

berkenaan hari saya tinggal tu..saya tk berapa ingat..contoh kalau sminggu..masa tu tujuh tahun dulu…kira sminggu darab tujuh tahun ke?

zul
Reply to  Muhamad Naim
5 bulan yang lalu

Dan saya tak ingat dh brape kali saya terlupa untuk niat puasa tu…andai kata saya kira sebulan….sebulan darab contohnya 12 tahun….adakah setiap tahun yang puasa kita tak sah akan terganti?…maaf saya kurang pandai bab ni..minta tunjuk ajar…sbab betul saya tak ingat brape hari dh saya tinggal puasa tanpa saya sedar…campur dengan lupa niat puasa…allahu😭

Zainal
6 bulan yang lalu

Assalamulakum ustat kalu kita niat puasa selama satu bulan …dan kita sahur pada pagi hari …ada ke kita nak niat puasa hariaan

Matyiee
Reply to  Zainal
6 bulan yang lalu

Yup kene niat setiap hari kerana rukun..

Rahayu
6 bulan yang lalu

Salam, thank you so much for sharing all the information, your efforts is really appreciated however, in this time do you think it is possible that we can do shalat Tarawih berjamaah online/virtuall?

Syah
6 bulan yang lalu

Salam ustaz…kalau kita niat dalam hati boleh ker?