Niat Puasa Ramadhan Sebulan & Harian

Niat Puasa Ramadhan

Bagaimana lafaz niat puasa Ramadhan sebulan dan harian?

Ini adalah panduan lengkap lafaz niat puasa Ramadhan dalam RUMI.

Artikel ini juga akan menerangkan hukum-hukum berkaitan dengan puasa dan kelebihan-kelebihan yang ada dalam bulan Ramadhan.

Semoga membantu anda melakukan ibadah puasa dengan lebih sempurna.

Pengenalan

Puasa Ramadhan merupakan khususiyyah (keistimewaan) kepada umat Nabi Muhammad SAW.

Ia difardukan pada bulan Syaaban tahun ke-2 Hijrah.

Puasa Ramadhan adalah diambil daripada perkataan Arab iaitu saumu Ramadhan (صَوْمُ رَمَضَان)

Pengertian puasa dari segi bahasa adalah al-Imsak (الإِمْسَاك) iaitu menahan diri.

Pengertian puasa dari segi istilah pula adalah; menahan diri daripada perkara-perkara yang membatalkan solat puasa mengikut cara yang tertentu.

Maksud Ramadhan dari segi bahasa pula diambil daripada perkataan al-Ramadh (الرَّمَض) iaitu bersangatan panas (شِدَّةُ الحَرِّ).

Hal ini kerana tatkala masyarakat Arab mula-mula hendak meletakkan nama bagi bulan ke-9, cuaca pada bulan tersebut adalah sangat panas.

Ramadhan juga berasal daripada perkataan al-Ramdh (الرَمُض) yang diertikan dengan al-Ihraq (الإحْرَاق) iaitu panas membakar.

Dinamakan sedemikian kerana pada bulan ini dibakar dosa-dosa.

Niat Puasa Ramadhan

Bilakah waktu untuk niat puasa?

Waktu untuk berniat puasa adalah bermula daripada terbenam matahari, iaitu masuk waktu maghrib sehinggalah terbit fajar saddiq, iaitu waktu subuh.

Berikut dinyatakan lafaz niat puasa Ramadhan bagi sebulan dan harian.

Niat Puasa Sebulan

Niat ini dilakukan sekali sahaja, pada malam pertama Ramadan.

Niatnya adalah:

 Nawaitu Souma Syahri Ramadhana Kul’lihi Lil’lahi Ta’ala 

Niat dalam Melayu:

Sahaja aku berpuasa keseluruhan pada bulan Ramadhan kerana Allah Taala


Niat Puasa Harian

Jika menggunakan niat ini, kita perlu berniat setiap malam.

Niatnya adalah:

niat puasa harian ramadhan

  Nawaitu Sauma Rghodin An Ada’ie Fardhi Shahri Ramadana Hazihissanati Lillahi Taala  

Maksudnya:

Sahaja aku berpuasa pada esok hari disebabkan menunaikan fardu bulan Ramadhan pada tahun ini kerana Allah Taala.”

Nota

Sebahagian ulama muta’akhirin menyarankan agar berniat puasa sebulan Ramadhan pada awal malam Ramadhan atau malam-malam selepasnya sebagai bertaklid kepada Mazhab Maliki.

Hal ini agar puasanya tetap sah jika seseorang itu terlupa berniat pada malam-malam hari tertentu.

Jika perempuan datang haid atau nifas pada pertengahan Ramadhan, maka niat puasa sebulan Ramadhan itu dikira terbatal. Dia perlu memperbaharui niat puasa Ramadhan sebulan selepas dirinya suci.

Begitu juga dengan individu yang terputus puasanya kerana sakit, musafir, gila dan pengsan. Mereka juga perlu memperbaharui semula niat puasa Ramadhan sebulan.

Syarat Wajib Puasa

Apakah syarat wajib puasa?

Sebenarnya terdapat empat syarat wajib puasa, iaitu:

1. Islam

Tidak wajib berpuasa bagi orang kafir yang asal dan tidak perlu qada untuk tahun-tahun sebelumnya setelah dia memeluk Islam.

Namun bagi orang yang murtad, diwajibkan ke atasnya untuk qada setiap hari puasa yang ditinggalkan (semasa murtad) setelah dia bertaubat.


2. Berakal

Tidak diwajibkan berpuasa ke atas orang gila, jika gila itu terjadi bukan disebabkan oleh perkara haram.

Tetapi jika sebaliknya seperti seseorang itu hilang akal kerana minum arak, maka wajib qada puasanya setelah dia kembali sedar.


3. Baligh

Tidak diwajibkan berpuasa ke atas orang yang belum baligh.

Namun diwajibkan ke atas walinya untuk menyuruh anaknya berpuasa apabila berumur tujuh tahun dan memukulnya dengan niat mendidik jika enggan apabila berumur 10 tahun.


4. Berkemampuan

Tidak wajib berpuasa bagi orang yang tidak mampu sama ada:

i) Tidak mampu pada zahir seperti menghadapi kesukaran atau sakit berat yang mengharuskan tayamum.1

ii) Tidak mampu pada syarak kerana haid atau nifas. Jika seorang perempuan berhenti haid/nifas pada siang hari Ramadhan, disunatkan imsak baginya.2

Perhatian
  • Bagi orang yang bekerja berat pada siang hari Ramadhan, dia hendaklah berniat puasa pada malam hari. Apabila keletihan dan mengalami kesukaran yang berat, maka dibenarkan untuk berbuka pada siang hari.
  • Tidak boleh berbuka bagi kanak-kanak yang baligh ketika sedang berpuasa, begitu juga bagi orang yang kembali daripada musafir atau orang yang sembuh daripada sakitnya dalam keadaan mereka sedang berpuasa. Namun jika mereka dalam keadaan tidak berpuasa, hanya disunatkan ke atas mereka untuk imsak.

Nota

1 Perkara yang mengharuskan tayamum:

  • Sesuatu yang menyebabkan hilang nyawa atau anggota badan.
  • Sesuatu yang boleh menghilangkan manfaat anggota badan

2 Imsak bermaksud menahan diri daripada perkara yang membatalkan puasa, tetapi bukan dengan niat puasa (sekadar menyerupai keadaan orang yang berpuasa)

Syarat Sah Puasa

Syarat sah puasa ada lima perkara:

1. Islam

Yakni Islam pada ketika itu. Orang yang murtad tidak sah puasanya.


2. Berakal

Berakal adalah seseorang yang telah mumayyiz, walaupun belum baligh.


3. Suci Daripada Haid, Nifas dan Wiladah (Bersalin)

Iaitu suci daripada haid, nifas dan wiladah sepanjang siang hari.

Termasuk juga dalam hukum ini keluar ketulan daging atau darah yang berasal daripada janin atau bersalin dalam keadaan kering.


4. Hari Yang Dibolehkan Berpuasa

Yakni tidak berpuasa pada hari yang diharamkan berpuasa iaitu:

  • Dua hari raya Islam (Aidilfitri dan Aidiladha)
  • Hari-hari tasyrik (11, 12 dan 13 Dzulhijjah)
  • Hari syak3 kecuali berpuasa dengan niat qada, nazar dan puasa sunat yang dilakukan secara adat.
  • Separuh kedua daripada Bulan Syaaban iaitu 16 Syaaban dan ke atas. Namun diharuskan berpuasa padanya jika puasa tersebut disambung dari hari ke-15 atau ia adalah puasa qada, nazar atau puasa sunat yang dilakukan secara adat.
Perhatian

Jika seseorang itu telah berpuasa sunat seperti Isnin sebelum 16 Syaaban walaupun sekali, maka boleh baginya meneruskan puasa sunat hari Isnin pada separuh kedua bulan Syaaban.

Akan tetapi, jika dia memutuskan puasa sunatnya setelah 16 Syaaban, maka tidak dibenarkan baginya untuk kembali menyambung puasa sunat.

Misalnya, dia berpuasa 15, 16 dan 17 Syaaban, kemudian dia tidak berpuasa pada 18 Syaaban. Justeru, tidak dibenarkan untuk berpuasa sunat pada hari-hari berikutnya.

Nota

3 Hari Syak bermaksud; Hari ke-30 Syaaban yang berlaku khabar angin tentang kelihatan anak bulan pada hari tersebut, namun tidak ada penyaksian yang boleh diterima oleh hakim.

5. Tidak Pengsan Sepanjang Hari

Yakni, tidak pengsan sebelum terbit fajar sehingga terbenam matahari.

Bagi orang yang pengsan, wajib ke atasnya menggantikan puasa yang ditinggalkan sepanjang tempoh pengsan tersebut setelah dirinya kembali sedar.

Jika orang yang pengsan itu sedar walaupun seketika pada siang hari puasa, maka sah puasanya sekiranya dia telah berniat pada malam hari.

Hukum orang yang mabuk sama sebagaimana orang yang pengsan.

Namun berdosa jika dia mabuk dengan sebab yang haram seperti minum arak.

Rukun Puasa

Rukun puasa adalah seperti berikut:

  1. Orang yang berpuasa.
  2. Berniat
  3. Menahan diri daripada perkara-perkara yang membatalkan puasa  mulai dari terbit fajar hingga terbenam matahari.

Perkara-Perkara Yang Membatalkan Puasa

Apakah perkara yang akan membatalkan puasa?

Puasa akan terbatal jika perkara-perkara ini dilakukan:

  1. Makan dengan minum dengan sengaja walaupun sedikit. Jika terlupa, ia tidak membatalkan puasa tetapi wajib wajib berhenti sewaktu menyedari bahawa diri sedang berpuasa.
  2. Memasukkan sesuatu benda ke dalam rongga yang terbuka dengan sengaja.
  3. Muntah dengan sengaja.
  4. Keluar darah haid dan nifas.
  5. Gila
  6. Murtad
  7. Mengeluarkan mani dengan sengaja.
  8. Bersetubuh (melakukan hubungan kelamin pada siang hari dalam bulan Ramadhan).

Golongan Yang Dibenarkan Untuk Tidak Puasa

Terdapat beberapa golongan yang dibolehkan untuk meninggal puasa.

Mereka adalah:

1. Orang yang hilang daya upaya untuk berpuasa seperti sakit perut dan sakit kepala yang serius serta jenis-jenis penyakit yang apabila berpuasa  akan menambahkan keuzuran.


2.Orang musafir dalam perjalanan yang membolehkan qasar (memendekkan rakaat) solat.


3.Orang yang terlalu tua dan amat lemah untuk berpuasa.


4.Orang yang tersangat lapar dan dahaga sehingga kalau diteruskan akan mendatangkan mudarat umpamanya dia bekerja berat tengah panas atau sebagainya.


5.Perempuan hamil atau perempuan menyusukan anaknya yang apabila berpuasa boleh memudaratkan diri sendiri atau anak yang disusui itu.

Hukum Bersetubuh di Bulan Ramadhan

Orang yang bersetubuh pada siang hari bulan Ramadhan, maka kedua-dua suami isteri tersebut perlu mengqada puasa berkenaan dan suami wajib membayar kaffarah (denda) seperti berikut:

  1. Memerdekakan seorang hamba mukmin lelaki atau perempuan, sekiranya tidak mampu;
  2. Berpuasa selama dua bulan berturut-turut tanpa terputus kalau tidak terdaya;
  3. Memberi makan kepada 60 orang fakir miskin.

Bagaimana pun jika persetubuhan itu dilakukan kerana terlupa, jahil tentang haramnya atau dipaksa ke atasnya, tidaklah wajib kifarah.

Adab-Adab Berpuasa

  1. Menjauhkan diri daripada perkara-perkara maksiat seperti mengumpat, memfitnah, mengeji, mencela serta mengeluarkan kata-kata kesat.
  2. Mengelakkan dan menjauhkan diri daripada melakukan perkara-perkara yang boleh membatalkan puasa.
  3. Menahan diri daripada mengikut kehendak nafsu.
  4. Bersederhana ketika berbuka dan makan sahur atau dalam erti kata lain mengambil makanan dalam kuantiti yang sederhana.
  5. Mengurangkan tidur terutamanya pada waktu siang.
  6. Hendaklah sentiasa melakukan perkara-perkara yang baik seperti membaca al-Quran dan berzikir.
  7. Berazam untuk menjadikan ibadah puasa yang dilakukan itu adalah sebaik-baik ibadah dan mendapat ganjaran daripada Allah SWT.
  8. Sentiasa berfikir hikmah di sebalik melakukan ibadah puasa.

Perkara Sunat di Dalam Ibadah Puasa

1.Menyegerakan berbuka puasa


2.Memulakan berbuka puasa dengan buah tamar. Jika tiada, bolehlah digantikan dengan air. Jika tiada juga, boleh digantikan dengan juadah manis yang lain.


3.Membaca doa sekurang-kurangnya:

doa bulan ramadhan

 Allahumma laka sumtu, wabika amantu, wa ala rizkika aftortu 

Maksudnya:

Ya Allah, bagi Engkaulah amalan puasaku ini, kepada Engkau aku beriman dan dengan rezeki Engkaulah aku berbuka.


4.Melambatkan bersahur kerana ada padanya berkat.


5.Memperbanyakkan membaca al-Quran, berzikir, berselawat dan membuat amal kebajikan.


6.Sentiasa bersedekah kepada fakir miskin dan anak-anak yang kurang bernasib baik.


7.Menjauhkan percakapan yang sia-sia dan perbuatan yang tidak membawa manfaat.


8.Jika berhadas besar, mandi junub dilakukan lebih awal, iaitu sebelum masuknya waktu subuh.

Hikmah Berpuasa Dan Kelebihan Ramadhan

1. Ketibaan Ramadhan, umat Islam di seluruh pelosok dunia serentak mengerjakan puasa dalam satu masa tertentu. 

Kesatuan hati dan niat tulus ikhlas ini dilakukan semata-mata untuk mengabdikan diri terhadap Allah SWT.


2. Dengan diwajibkan berpuasa, semua golongan Islam, kaya dan miskin, berada dan tidak berada, terpaksa menempuh ujian yang sama.

Dengan berpuasa menimbulkan keinsafan dan perasaan bertimbang rasa serta kasih-mengasihi sesama Islam.


3. Amalan berpuasa melahirkan jiwa insan yang selalu taat kepada Allah, justeru akan lahir pula ketenangan jiwa dan ketakwaan.


4. Dari segi kesihatan, perut yang melalui proses berpuasa dapat dibersihkan, sekali gus beberapa penyakit yang terdapat di dalam tubuh badan manusia dapat diatasi.


5. Puasa disifatkan oleh Rasulullah SAW sebagai separuh daripada kesabaran.


6. Orang yang berpuasa lebih disayangi Allah, selamat daripada api neraka dan menghapuskan dosa-dosa kecil.


7. Kedatangan Ramadhan ada keistimewaan kerana dianjurkan ibadah solat tarawih.

Disamping itu diwajibkan juga zakat fitrah (badan) ke atas golongan yang mampu sebagai satu kewajipan membantu individu muslim yang lain, khususnya mereka yang daif.


8. Puasa yang dilakukan dengan sempurna dapat menghapuskan dosa-dosa yang telah lalu.

Daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda maksudnya:

Sesiapa berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan (semata-mata kerana Allah), diampunkan dosa-dosanya yang lalu 

— Hadis riwayat al-Bukhari

9. Ketibaan Ramadhan menandakan terbukanya pintu-pintu Syurga dan ditutup pintu-pintu Neraka serta dirantaikan syaitan.


10. Malam Nuzul al-Quran (17 Ramadhan) merupakan saat penting al-Quran diturunkan dari langit ke dunia untuk menjadi pedoman manusia hingga ke akhir zaman.


11. Terdapatnya Lailatul Qadar iaitu satu malam yang padanya terdapat saat penuh keberkatan dan lebih baik daripada 1000 bulan (83 tahun 4 bulan) ganjaran pahalanya daripada Allah SWT bagi orang-orang yang menghidupkannya dengan amal ibadah.

Penutup

Semoga panduan ini dapat membantu anda.

Jika anda sebarang pertanyaan berkaitan puasa, anda boleh tinggalkan soalan tersebut pada ruangan di bawah.

InsyaaAllah saya sedaya upaya akan membantu anda.

Tinggalkan Komen Anda..

25 Comments
Komen Terbaru
Komen Terdahulu
Inline Feedbacks
View all comments
liq
5 bulan yang lalu

assalamualikum ustaz adakah niat puasa saya batal sekiranya saya onani dan selepas onani saya mandi wajib (waktu mandi wajib semasa sahur pkl 5.44)dan selepas itu saya tidak membaca niat puasa

maaf ustaz banyak pertanyaan saya x nak tinggal puasa rugi sanggat rasa sanggat berdosa jika saya tiggal tapi saya x tahu mcm mane nak kawal nafsu saya setiap seminggu je time sahur saya onani kalau ustaz boleh x kongsi tip supaya saya menjauhkan diri daripada pornograhpy dan onani

Last edited 5 bulan yang lalu by liq
liq
5 bulan yang lalu

assalamualikum ustaz adakah sah saya punya puasa sbb ketika sahur saya mandi wajib dan waktu imsak adalah 5.48 dan saya mandi pkl 5.44 dan semasa saya keluar bilik air sudah pkl 5.50 adakah masih sah puasa saya sbb saya ade masukan air di dalam hidung dan kumur mulut saya tapi x pasti waktu itu sudah pkl berapa

maaf ustaz banyak pertanyaan saya x nak tinggal puasa rugi sanggat rasa sanggat berdosa jika saya tiggal tapi saya x tahu mcm mane nak kawal nafsu saya setiap seminggu je time sahur saya onani kalau ustaz boleh x kongsi tip supaya saya menjauhkan diri daripada pornograhpy dan onani

Last edited 5 bulan yang lalu by liq
Ibnu Amir
5 bulan yang lalu

assalamualaikum ustaz, mohon izin untuk dikongsikan dengan murid-murid dan warga sekolah saya

Zul
1 tahun yang lalu

assalam…nak tanya..kalau kita terlupa niat..puasa tak sah kan..adakah dikenakan fidyah juga…atau fidyah ni hanya untuk yang tinggal puasa sahaja?

Macam mana pula bila kita lupa nk mandi wajib ketika puasa…adakah puasa kita sah dan kene fidyah juga?

mohon penerangan ustaz😣…terima kasih

Zul
Reply to  Muhamad Naim
1 tahun yang lalu

terima kasih ustaz…kiranya kalau puasa tak sah sebab lupa niat..tidak perlu kene fidyah ke mcm mana…maksudnya kalau lupa niat..kene ganti…kalau tk sempat ganti baru kene fidyah kan?

Zul
1 tahun yang lalu

assalam…saya nak tanya…bagaimana kalau kita terlupa nk niat puasa…adakah puasa kita sah.

Lagi satu…berkenaan dengan fidyah..saya kurang faham..saya ade tertinggal puasa pada beberapa tahun..boleh dikatakan..tiap tahun tu ade yang tk penuh puasa saya…macam mana nk bayar fidyah kalau mcm tu..mohon penerangan😭

zul
Reply to  Muhamad Naim
1 tahun yang lalu

berkenaan hari saya tinggal tu..saya tk berapa ingat..contoh kalau sminggu..masa tu tujuh tahun dulu…kira sminggu darab tujuh tahun ke?

zul
Reply to  Muhamad Naim
1 tahun yang lalu

Dan saya tak ingat dh brape kali saya terlupa untuk niat puasa tu…andai kata saya kira sebulan….sebulan darab contohnya 12 tahun….adakah setiap tahun yang puasa kita tak sah akan terganti?…maaf saya kurang pandai bab ni..minta tunjuk ajar…sbab betul saya tak ingat brape hari dh saya tinggal puasa tanpa saya sedar…campur dengan lupa niat puasa…allahu😭