
Ini adalah panduan lengkap niat dan cara melakukan mandi wajib. Panduan ini akan membimbing anda melaksanakan mandi wajib dengan betul dan teratur, termasuk rukun, syarat sah, doa, serta perkara penting yang perlu diperhatikan.
Apa yang penting:
Anda akan dibimbing langkah demi langkah sehingga selesai. Panduan ini juga menjawab persoalan lazim mengenai mandi wajib agar anda dapat melaksanakannya dengan yakin tanpa sebarang keraguan.
Sebagai tambahan, kami turut menyediakan kuiz/ujian kefahaman untuk membantu anda menguji pemahaman dan memastikan anda benar-benar menguasai cara mandi wajib yang sah menurut syariat.
Jika anda ingin memahami cara mandi wajib yang sah dan tepat, mari kita mulakan…
- Apakah Maksud Mandi Wajib?
- Apa Sebab Perlu Mandi Wajib?
- Hukum Mandi Wajib
- Perbezaan Antara Mandi Wajib, Mandi Sunat, dan Mandi Biasa
- Niat Mandi Wajib
- Rukun Mandi Wajib
- Syarat Sah Mandi Wajib
- Waktu Melaksanakan Mandi Wajib
- Cara Mandi Wajib Lengkap (Langkah Demi Langkah)
- Bacaan Doa Sebelum Dan Selepas Mandi Wajib
- Perkara yang Membatalkan atau Menyebabkan Mandi Wajib Tidak Sah
- Ragu-Ragu Selepas Mandi Wajib
- Soal Jawab Lazim (FAQ)
- Uji Kefahaman Anda (Kuiz)
- Penutup
Apakah Maksud Mandi Wajib?
Mandi wajib juga dikenali sebagai ghusl (غُسْلٌ) dalam bahasa Arab, merupakan ibadah penyucian yang diwajibkan ke atas umat Islam apabila seseorang berada dalam keadaan hadas besar.1
Hadas besar merujuk kepada keadaan yang menyebabkan seseorang tidak dapat melaksanakan ibadah tertentu tanpa terlebih dahulu membersihkan diri melalui mandi wajib.2
Ia adalah salah satu bentuk pensucian yang bertujuan untuk memastikan seseorang kembali ke keadaan suci sebelum melaksanakan ibadah tertentu seperti solat, membaca al-Quran, tawaf, dan sebagainya.

Mandi wajib melibatkan dua rukun (komponen) utama:
- Niat – berniat untuk mengangkat hadas besar, yang merupakan rukun penting bagi kesempurnaan mandi.
- Meratakan Air ke Seluruh Tubuh – memastikan air sampai ke setiap bahagian badan tanpa ada yang tertinggal, termasuk bahagian tersembunyi seperti celah rambut, lipatan kulit, dan sebagainya.
Dalam konteks agama Islam, mandi wajib bukan sekadar aktiviti membersihkan tubuh tetapi juga simbolik kepada penyucian batin, yang memperbaharui hubungan seseorang dengan Allah SWT.3
Apa Sebab Perlu Mandi Wajib?
Keadaan-keadaan berikut menyebabkan hadas besar dan memerlukan kita melakukan mandi wajib:
1. Keluar Air Mani
Keluar mani, sama ada melalui mimpi, hubungan suami isteri, atau secara sengaja, adalah salah satu penyebab yang mewajibkan mandi wajib. Jika mani keluar dengan syahwat, sama ada lelaki atau wanita, mandi wajib adalah suatu kewajipan.
Hal ini merujuk kepada hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Abu Sa’id al-Khudri, di mana baginda bersabda: “Air itu (mandi) adalah kerana air (keluar mani).” (Riwayat Muslim).4
2. Persetubuhan
Persetubuhan (hubungan seks) antara suami isteri, sama ada disertai dengan keluar mani atau tidak, tetap mewajibkan mandi wajib.
Perkara ini berdasarkan hadis Rasulullah SAW yang bermaksud:
“Apabila seseorang duduk di antara empat anggota tubuh isterinya (bersetubuh) dan alat kelamin bertemu, maka mandi wajib diwajibkan.” (Riwayat Bukhari dan Muslim).5
Dalam hal ini, meskipun tiada ejakulasi berlaku, kewajipan mandi tetap dikenakan kerana pertemuan dua alat kelamin telah dianggap mencukupi untuk mewajibkan penyucian diri.
3. Haid dan Nifas
Bagi wanita, mandi wajib diwajibkan setelah tamatnya haid atau nifas. Haid merujuk kepada darah kotor yang keluar secara semula jadi daripada rahim wanita pada waktu tertentu dalam sebulan. Manakala nifas adalah darah yang keluar selepas bersalin.
Seorang wanita hanya boleh menunaikan ibadah seperti solat dan puasa setelah mandi wajib untuk membersihkan diri daripada hadas besar yang berpunca daripada haid atau nifas.
Pensyariatan ini bersandarkan kepada firman Allah SWT:
“Dan mereka bertanya kepadamu tentang haid. Katakanlah: Itu adalah sesuatu yang kotor. Maka jauhilah wanita ketika haid, dan janganlah kamu mendekati mereka sebelum mereka suci. Apabila mereka telah bersuci, maka datangilah mereka sebagaimana Allah perintahkan kepada kamu.” (Surah al-Baqarah: 222).6
4. Melahirkan Anak (Wiladah)
Melahirkan anak, walaupun tanpa keluarnya darah nifas, juga mewajibkan seorang wanita untuk mandi wajib.7
Keadaan ini termasuk dalam kategori hadas besar, dan mandi wajib adalah cara untuk menyucikan diri sebelum kembali kepada ibadah harian.
Pensyariatan ini sejajar dengan hikmah pensucian wanita setelah melalui proses kelahiran yang penuh dengan kotoran dan darah.
5. Kematian (Mandi Jenazah)
Mandi jenazah diwajibkan ke atas jenazah Muslim sebelum dikebumikan, kecuali bagi kes tertentu seperti syahid di medan perang. Mandi jenazah bertujuan untuk membersihkan tubuh jenazah dan mempersiapkannya untuk dikebumikan dalam keadaan suci.
Perkara ini disandarkan kepada hadis Rasulullah SAW, di mana baginda bersabda tentang jenazah anak perempuannya: “Mandikanlah dia tiga kali, lima kali, atau lebih banyak jika kamu merasakan perlu.” (Riwayat Bukhari dan Muslim).8
Hukum Mandi Wajib
Dalam Islam, mandi wajib adalah fardu bagi setiap Muslim yang berada dalam keadaan hadas besar, termasuk selepas berakhirnya haid atau nifas bagi wanita, selepas bersetubuh, serta selepas keluar mani sama ada secara sengaja atau tidak.
Mandi wajib adalah syarat utama untuk kembali kepada keadaan suci dan membolehkan seseorang menunaikan ibadah seperti solat, membaca al-Quran, dan melakukan tawaf.
Mandi wajib juga dikenali sebagai mandi junub atau mandi hadas besar, dan hukumnya adalah wajib apabila sebab-sebab yang mewajibkannya berlaku.
Jika seseorang masih dalam keadaan berhadas besar dan belum mandi wajib, maka haram baginya untuk:
- Mengerjakan solat (fardu atau sunat).
- Menyentuh dan membawa mushaf al-Quran.
- Membaca al-Quran secara lisan.
- Melakukan tawaf di Kaabah.
- Melaksanakan ibadah lain yang mensyaratkan kesucian dari hadas besar.
Perintah mandi wajib ini berdasarkan firman Allah SWT dalam Surah al-Mā’idah, ayat 6:
“Dan jika kamu dalam keadaan junub, maka bersucilah (mandilah).” (al-Mā’idah: 6)9
Ayat ini jelas menunjukkan bahawa seseorang yang berada dalam keadaan junub atau hadas besar wajib mandi untuk kembali suci sebelum menunaikan ibadah.
Oleh itu, memahami dan melaksanakan mandi wajib dengan betul adalah perkara penting bagi setiap Muslim agar dapat menunaikan kewajipan agama dengan sah dan diterima oleh Allah SWT.
Perbezaan Antara Mandi Wajib, Mandi Sunat, dan Mandi Biasa
Mandi wajib mempunyai tujuan yang spesifik iaitu untuk mengangkat hadas besar, berbeza dengan mandi sunat dan mandi biasa yang bertujuan lain.
Mandi wajib wajib dilakukan untuk membolehkan seseorang menunaikan ibadah yang memerlukan kesucian seperti solat, sementara mandi sunat dilakukan pada waktu-waktu tertentu untuk mendapatkan pahala tambahan, dan mandi biasa adalah untuk tujuan kebersihan semata-mata.10
Sebagai contoh, seseorang yang mandi selepas bersukan hanya sekadar membersihkan badan daripada peluh (mandi biasa) dan tidak akan dianggap suci untuk solat jika dia berada dalam keadaan hadas besar.
Sebaliknya, jika seseorang mandi dengan niat mengangkat hadas besar, maka mandi tersebut bukan sahaja membersihkan tubuh tetapi juga mengembalikan kesucian untuk melaksanakan ibadah.
Mandi sunat pula dilakukan atas sebab-sebab tertentu seperti sebelum Solat Jumaat, sebelum solat dua hari raya, atau selepas memeluk agama Islam. Ia adalah amalan yang dianjurkan untuk menambah pahala tetapi tidak wajib dilakukan.
—— ❈ ——
Dengan memahami definisi mandi wajib, situasi yang mewajibkan mandi, dan perbezaannya dengan mandi sunat dan mandi biasa, seseorang akan lebih jelas mengenai keperluan dan kepentingan mandi wajib dalam kehidupan seorang Muslim.
Niat Mandi Wajib
Dalam Islam, niat adalah rukun utama dalam setiap ibadah, termasuk mandi wajib. Niat menjadi pembeza antara perbuatan ibadah dan perbuatan biasa.
Tanpa niat, mandi tersebut hanyalah seperti mandi biasa yang dilakukan untuk membersihkan tubuh dan tidak memenuhi syarat sah untuk mengangkat hadas besar.
Niat mandi wajib dilakukan di awal ibadah mandi, iaitu ketika air mula disiramkan ke tubuh.11
Niat ini bertujuan untuk mengangkat hadas besar dan kembali ke keadaan suci, membolehkan seseorang menunaikan ibadah seperti solat, membaca al-Quran, dan lain-lain.
Dalam hadis, Rasulullah SAW bersabda:
“Sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan setiap orang akan mendapatkan (pahala) sesuai dengan apa yang diniatkannya.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)
—— ❈ ——
Bolehkah Melafazkan Niat dalam Bahasa Melayu atau Arab?
Ya, niat mandi wajib boleh dilafazkan dalam bahasa Arab atau bahasa Melayu, dan kedua-duanya sah serta diterima oleh syarak. Apa yang penting adalah kehadiran maksud niat di dalam hati. Kedua-duanya sama di sisi Allah SWT selagi niat itu dilakukan dengan ikhlas.12
Berikut adalah lafaz niat mandi wajib dalam bahasa Arab, transliterasi Rumi, dan terjemahan dalam bahasa Melayu untuk setiap situasi:
Niat Mandi Wajib Umum
Niat ini digunakan apabila seseorang berada dalam keadaan junub atau hadas besar secara umum, seperti selepas keluar mani atau bersetubuh.
نَوَيْتُ رَفْعَ الْحَدَثِ الْأَكْبَرِ لِلّٰهِ تَعَالٰى
Nawaitu raf‘al hadathil akbari lillahi ta‘ala.
Terjemahan Melayu:
“Sahaja aku mandi wajib untuk mengangkat hadas besar kerana Allah Ta’ala.”
Niat Mandi Wajib Haid
Niat ini dikhususkan untuk wanita yang telah tamat tempoh haid.
نَوَيْتُ الْغُسْلَ لِرَفْعِ الْحَيْضِ لِلّٰهِ تَعَالٰى
Nawaitul ghusla lira’fil haidli lillahi ta‘ala.
Terjemahan Melayu:
“Sahaja aku mandi wajib daripada haid kerana Allah Ta’ala.”
Niat Mandi Wajib Nifas
Wanita yang telah selesai tempoh nifas selepas melahirkan anak perlu menggunakan niat berikut:
نَوَيْتُ الْغُسْلَ لِرَفْعِ النِّفَاسِ لِلّٰهِ تَعَالٰى
Nawaitul ghusla lira’fin nifasi lillahi ta‘ala.
Terjemahan Melayu:
“Sahaja aku mandi wajib daripada nifas kerana Allah Ta’ala.”
Niat Mandi Wajib Wiladah
Jika seorang wanita melahirkan anak tanpa disertai darah nifas, niat ini digunakan:
نَوَيْتُ الْغُسْلَ لِرَفْعِ الْوِلَادَةِ لِلّٰهِ تَعَالٰى
Nawaitul ghusla lira’fil wiladati lillahi ta‘ala.
Terjemahan Melayu:
“Sahaja aku mandi wajib daripada wiladah kerana Allah Ta’ala.”
Niat Mandi Nifas dan Haid Sekaligus
Sekiranya seseorang wanita mengalami situasi yang memerlukan mandi untuk dua sebab, seperti nifas dan haid, niat ini boleh digabungkan:
نَوَيْتُ الْغُسْلَ لِرَفْعِ الْحَيْضِ وَالنِّفَاسِ لِلّٰهِ تَعَالٰى
Nawaitul ghusla lira’fil haid wan nifasi lillahi ta‘ala.
Terjemahan Melayu:
“Sahaja aku mandi wajib daripada haid dan nifas sekaligus kerana Allah Ta’ala.”
Niat Mandi Wajib Lelaki (Keluar Mani & Junub)
Untuk lelaki, niat mandi wajib digunakan dalam situasi junub seperti keluar mani atau selepas persetubuhan:
نَوَيْتُ الْغُسْلَ لِرَفْعِ الْجَنَابَةِ لِلّٰهِ تَعَالٰى
Nawaitul ghusla lira’fil janabati lillahi ta‘ala.
Terjemahan Melayu:
“Sahaja aku mandi wajib daripada junub kerana Allah Ta’ala.”
Niat ini mesti dilakukan di dalam hati, manakala melafazkan dengan lisan hanyalah sunat. Walau bagaimanapun, ulama menyarankan melafazkan niat untuk membantu seseorang menumpukan perhatian dan menanam keikhlasan dalam ibadah.13
Jika seseorang terlupa melafazkan niat tetapi telah berniat di dalam hati, mandi wajib tersebut tetap sah. Ini kerana syarat utama adalah kehadiran niat dalam hati, bukan lafaz semata-mata. Keikhlasan hati dalam berniat adalah inti kepada sahnya ibadah mandi wajib ini.14
Rukun Mandi Wajib
Mandi wajib adalah ibadah yang mempunyai syarat dan rukun tertentu yang perlu dipatuhi untuk memastikan sahnya mandi tersebut. Dalam Islam, rukun dan syarat merupakan elemen asas yang mesti dipenuhi agar ibadah dianggap sah dan diterima oleh Allah SWT.
Bahagian ini akan menghuraikan secara terperinci rukun dan syarat sah mandi wajib, serta menjawab persoalan berkaitan pelaksanaannya.
Maksud Rukun Mandi Wajib
Rukun mandi wajib merujuk kepada perkara-perkara asas yang mesti dilakukan semasa mandi untuk mengangkat hadas besar.
Jika mana-mana rukun ini tertinggal atau tidak dilaksanakan dengan sempurna, mandi tersebut tidak sah, dan hadas besar tidak diangkat.
Dalam mazhab Syafi’e, terdapat tiga rukun utama mandi wajib:
a) Niat
Niat adalah rukun pertama dan paling penting dalam mandi wajib. Niat bermaksud menghadirkan tujuan dalam hati untuk melaksanakan mandi wajib bagi mengangkat hadas besar. Ia mesti dilakukan ketika air mula disiramkan ke tubuh badan. Niat ini bertujuan membezakan mandi wajib daripada mandi biasa.
Niat boleh dilafazkan dalam bahasa Arab atau bahasa Melayu dan mesti hadir di dalam hati.
Penting untuk diingat bahawa lafaz lisan hanyalah sunat, dan kehadiran niat di dalam hati sudah mencukupi untuk memastikan sahnya mandi wajib.
b) Meratakan Air ke Seluruh Tubuh
Rukun kedua mandi wajib adalah memastikan air mengalir ke seluruh anggota badan tanpa ada bahagian yang tertinggal, termasuk celah-celah dan lipatan tubuh. Ini termasuk15:
- Rambut dan kulit kepala.
- Celah jari tangan dan kaki.
- Lipatan tubuh seperti belakang lutut, bawah ketiak, dan pusat.
- Bahagian tersembunyi seperti bawah kuku dan kawasan sulit.
Perintah ini berasaskan firman Allah SWT dalam Surah al-Maidah, ayat 6:
“…dan jika kamu dalam keadaan junub, maka bersucilah (mandi).”
Untuk memastikan air benar-benar sampai ke seluruh tubuh, seseorang mesti mengambil perhatian khusus pada bahagian yang sukar dicapai, seperti rambut tebal atau kuku yang panjang.
c) Tertib
Tertib bermaksud melaksanakan rukun mandi wajib mengikut urutan yang betul. Dalam mazhab Syafi’e, tertib sering dianggap sebagai amalan praktikal, iaitu:
- Bermula dengan niat.
- Meratakan air ke seluruh tubuh dengan memastikan semua anggota badan terkena air.
Walaupun ada pandangan bahawa tertib adalah sunat, ia lazimnya dilakukan sebagai sebahagian daripada rukun dalam mazhab Syafi’e untuk memastikan kesempurnaan mandi wajib.16
—— ❈ ——
Rukun dan syarat sah mandi wajib adalah elemen penting yang memastikan mandi tersebut diterima di sisi Allah SWT. Dengan memahami rukun seperti niat, meratakan air, dan tertib, serta mematuhi syarat seperti penggunaan air mutlak dan memastikan tiada najis pada tubuh, seseorang dapat melaksanakan mandi wajib dengan sempurna dan yakin.
Syarat Sah Mandi Wajib
Syarat sah mandi wajib merujuk kepada perkara-perkara yang mesti dipenuhi sebelum dan semasa mandi wajib dilakukan. Syarat-syarat ini memastikan mandi yang dilakukan benar-benar memenuhi kehendak syariat dan mengangkat hadas besar.
Berikut adalah syarat-syarat sah mandi wajib:
a) Menggunakan Air Mutlak
Air yang digunakan untuk mandi wajib mesti bersifat mutlak, iaitu air yang suci dan menyucikan, tanpa sebarang campuran bahan lain yang mengubah sifat asalnya.
Air mutlak termasuk:
- Air hujan.
- Air laut.
- Air sungai.
- Air perigi.
Jika air tersebut bercampur dengan bahan lain hingga sifat aslinya berubah (contohnya bau atau warna), ia tidak lagi dianggap mutlak dan tidak boleh digunakan untuk mandi wajib.17
b) Menghilangkan Najis
Sebelum memulakan basuhan rukun mandi wajib, najis yang terdapat pada tubuh badan mesti dihilangkan terlebih dahulu. Contohnya:
- Jika terdapat darah haid yang masih melekat pada badan, ia perlu dibersihkan sebelum mandi.
- Jika terdapat kotoran atau najis pada pakaian, tubuh, atau tempat mandi, ia mesti dibersihkan terlebih dahulu.
Ini kerana mandi wajib yang dilakukan tanpa menghilangkan najis terlebih dahulu tidak sah, walaupun air telah diratakan ke seluruh tubuh.18
c) Menutup Aurat (Jika di Tempat Terbuka)
Jika mandi wajib dilakukan di tempat terbuka, seperti di sungai atau pantai, aurat mesti ditutup daripada pandangan orang lain. Aurat lelaki adalah dari pusat hingga lutut, manakala aurat wanita adalah seluruh tubuh kecuali muka dan tapak tangan.
Jika mandi dilakukan di tempat yang tertutup, seperti bilik mandi di rumah, aurat tidak menjadi isu kerana tiada orang lain yang melihat. Walau bagaimanapun, menjaga adab dan kesopanan tetap dituntut.
Persoalan Tentang Rambut Panjang & Tebal
Bagi memastikan sahnya mandi wajib, air mesti sampai ke kulit kepala, termasuk di bawah rambut. Hal ini sering menjadi persoalan bagi mereka yang berambut tebal, panjang, atau bersanggul.
Berikut adalah panduan untuk memastikan air sampai ke kulit kepala:
- Bagi Rambut Panjang atau Tebal
Rambut mesti dileraikan supaya air dapat meresap hingga ke kulit kepala. Jika rambut terlalu tebal, seseorang mesti menyiram air dengan jumlah yang mencukupi dan memastikan air benar-benar mengalir di setiap celahan rambut.19 - Bagi Wanita yang Bersanggul
Menurut mazhab Syafi’e, rambut yang diikat atau disanggul mesti dileraikan jika ia menghalang air daripada sampai ke kulit kepala. Jika air boleh sampai ke kulit kepala tanpa meleraikan sanggul, maka mandi tetap sah.20 - Hukum Pewarna Rambut atau Inai
Jika pewarna rambut atau inai yang digunakan bersifat kalis air, ia perlu dihilangkan sebelum mandi wajib. Ini kerana bahan yang menghalang air daripada sampai ke kulit kepala akan menyebabkan mandi tidak sah.21
—— ❈ ——
Fungsi utama syarat-syarat ini adalah untuk memastikan mandi wajib memenuhi tujuan asalnya, iaitu mengangkat hadas besar dan mempersiapkan diri untuk beribadah kepada Allah SWT dalam keadaan suci.
Dengan memahami dan mematuhi rukun serta syarat sah mandi wajib, seseorang bukan sahaja menunaikan kewajipan agama, tetapi juga menzahirkan keikhlasan dan ketaatan kepada perintah Ilahi.
Waktu Melaksanakan Mandi Wajib
Mandi wajib boleh dilakukan pada bila-bila masa sahaja bila ada keperluan. Walau bagaimanapun, disunatkan segera melakukan mandi wajib sebelum waktu solat.
Jika mandi wajib disebabkan haid atau nifas, wanita tersebut harus menunggu sehingga darah haid atau nifas berhenti sepenuhnya sebelum melakukan mandi wajib.
Adakah Sah Puasa Jika Mandi Wajib Selepas Subuh Ramadan?
Puasa adalah sah walaupun mandi wajib dilakukan selepas waktu Subuh. Ini kerana kewajiban puasa ditentukan oleh niat yang dibuat sebelum fajar (Subuh) dan tiada kaitan dengan waktu mandi wajib.
Oleh itu, selagi niat puasa telah dilakukan sebelum Subuh, puasa tetap sah walaupun mandi wajib dilakukan selepas masuknya waktu Subuh.22
Apakah Waktu Terbaik Untuk Mandi Wajib Jika Telah Berhenti Haid?
Waktu terbaik untuk mandi wajib selepas haid adalah segera setelah haid berhenti sepenuhnya. Ini penting untuk memastikan kesucian diri sebelum melaksanakan solat atau ibadah lain.
Idealnya, mandi wajib harus dilakukan sebelum waktu solat berikutnya, memungkinkan wanita tersebut untuk melaksanakan solat dalam keadaan yang suci.
Sebenarnya suatu kesalahan jika seseorang wanita itu menunggu sehingga tempoh yang tertentu untuk mandi wajib, solat, puasa dan tawaf sedangkan ketika itu darahnya sudah pun berhenti, lebih-lebih lagi sehingga menyebabkan dia meninggalkan perkara yang fardu atas dirinya.23
Apa yang dibenarkan untuk melewatkan mandi sehingga akhir waktu solat oleh para ulama empat mazhab adalah apabila berlaku permasalahan seperti:
- Darah wanita itu berhenti awal sebelum tempoh adatnya
- Tanda sucinya berbeza berbanding bulan-bulan yang sebelumnya.
- Pernah mengalami keadaan darah keluar secara putus-putus
Oleh itu, disarankan kepada para pembaca untuk meneliti juga artikel ini: Adakah Perlu Tunggu Darah Haid Kering Sehari Semalam Sebelum Mandi Wajib?
Cara Mandi Wajib Lengkap (Langkah Demi Langkah)
Mandi wajib adalah ibadah yang perlu dilakukan dengan tertib dan memenuhi rukun yang telah ditetapkan. Oleh itu, pelaksanaannya memerlukan perhatian terhadap langkah-langkah tertentu bagi memastikan setiap bahagian tubuh terkena air dan hadas besar diangkat.
Panduan ini akan memberikan penerangan terperinci mengenai cara mandi wajib yang betul, bermula dari persediaan awal hingga pemeriksaan akhir.
Sebelum memulakan mandi wajib, langkah-langkah persediaan awal sangat penting untuk memastikan kesempurnaan mandi. Persediaan ini bukan sahaja membantu melancarkan pelaksanaan mandi, tetapi juga memastikan tubuh berada dalam keadaan bersih daripada najis sebelum memulakan rukun mandi wajib.
Basuh Tangan dan Kemaluan untuk Menghilangkan Najis
Sebelum memulakan mandi wajib, tangan dan kemaluan perlu dibasuh untuk membersihkan najis atau kotoran yang ada.
Ini berdasarkan amalan Nabi SAW yang diriwayatkan oleh Aisyah RA:
“Rasulullah SAW memulakan mandi junub dengan mencuci tangan, kemudian membasuh kemaluannya.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Ambil Wuduk Sebelum Mandi Wajib
Setelah membersihkan najis, disunatkan untuk mengambil wuduk sebelum memulakan mandi wajib.
Amalan ini meniru sunnah Rasulullah SAW, yang diriwayatkan memulakan mandi junub dengan berwuduk seperti wuduk untuk solat.
Jika wuduk terbatal semasa mandi, wuduk boleh diambil semula selepas mandi junub selesai.

Niat di Dalam Hati
Niat mesti dilakukan di dalam hati ketika air mula disiramkan ke tubuh. Niat bertujuan untuk mengangkat hadas besar, dan lafaz lisan boleh dilakukan sebagai sunat untuk membantu menumpukan perhatian.
نَوَيْتُ رَفْعَ الْحَدَثِ الْأَكْبَرِ لِلّٰهِ تَعَالٰى
Nawaitu raf‘al hadathil akbari lillahi ta‘ala.
Lafaz dalam Melayu:
“Sahaja aku mandi wajib untuk mengangkat hadas besar kerana Allah Ta’ala.”
Adab dan Aurat
Jika mandi di tempat terbuka seperti sungai atau pantai, pastikan aurat dijaga daripada pandangan orang lain. Aurat lelaki ialah dari pusat hingga lutut, manakala aurat wanita ialah seluruh tubuh kecuali muka dan tapak tangan.
Mulakan Mandi Wajib Dengan Kepala
Mandi wajib dimulakan dengan menyiram air ke kepala. Bahagian ini perlu diberi perhatian khusus kerana rambut dan kulit kepala memerlukan air sampai dengan sempurna.

Siram Air ke Kepala
Mulakan dengan menyiram air ke kepala sambil memastikan ia meresap hingga ke kulit kepala. Pastikan seluruh bahagian rambut, termasuk celahan rambut tebal atau panjang, terkena air.
Ratakan Air ke Rambut dan Kulit Kepala
Bagi mereka yang berambut panjang atau bersanggul, rambut perlu dileraikan supaya air dapat sampai ke kulit kepala.
Rasulullah SAW bersabda:
“Bagi wanita, cukup baginya meratakan air ke kepala, tetapi jika rambutnya terikat ketat, ia mesti dileraikan jika menghalang air sampai ke kulit kepala.”
Doa atau Bacaan Sunat
Jika mahu, seseorang boleh membaca Bismillah atau doa sunat mandi wajib. Doa ini bukan rukun, tetapi ia adalah satu sunnah mandi wajib.
Siram Bahagian Kanan Badan
Selepas membersihkan kepala, mandi wajib diteruskan dengan menyiram air ke bahagian kanan badan. Dalam sunnah Nabi SAW, bahagian kanan didahulukan sebagai tanda penghormatan.
Siram Air dari Atas hingga ke Kaki
Mulakan dengan menyiram air dari bahagian atas badan hingga ke kaki. Pastikan air mengalir ke seluruh bahagian badan termasuk bahagian depan dan belakang.
Pastikan Air Sampai ke Celahan Tubuh
Perhatikan bahagian yang sering terlepas seperti:
- Celah ketiak.
- Telinga, termasuk bahagian belakang telinga.
- Celah jari tangan dan kaki.
Amalan mendahulukan bahagian kanan ini adalah berdasarkan hadis Rasulullah SAW:
“Rasulullah SAW suka memulai dari bahagian kanan ketika memakai kasut, menyisir rambut, dan dalam semua urusan beliau.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Siram Bahagian Kiri Badan
Setelah selesai bahagian kanan, ulang langkah yang sama pada bahagian kiri badan. Bahagian kiri ini perlu disiram dengan air secara menyeluruh, sama seperti bahagian kanan.
Siram Air dari Bahu hingga ke Kaki
Pastikan air mengalir dari bahagian bahu kiri hingga ke seluruh tubuh di sebelah kiri.
Perincikan Siraman pada Bahagian Sulit
Perhatikan bahagian yang sering dilupakan seperti lipatan di bawah lutut, lipatan perut, dan bahagian celah-celah tubuh yang lain.
Pastikan Bahagian Sulit Tidak Tertinggal
Bahagian tubuh yang tersembunyi, seperti bawah ketiak atau lipatan jari, perlu diperiksa agar air benar-benar sampai.

Penutup dan Pemeriksaan
Langkah terakhir adalah memastikan bahawa seluruh tubuh telah disiram air dengan sempurna dan tiada bahagian yang tertinggal. Ini adalah langkah penting untuk mengelakkan keraguan tentang kesempurnaan mandi wajib.
Pemeriksaan Akhir
Periksa bahagian tubuh yang sering terlepas perhatian, seperti celah jari, belakang lutut, atau bawah kuku. Jika ada bahagian yang diragui, ulang siraman air pada bahagian tersebut untuk meyakinkan diri.
Doa Selepas Mandi Wajib
Setelah yakin bahawa seluruh tubuh telah diratakan air, mandi wajib dianggap selesai.
Sebagai sunnah, anda boleh membaca doa selepas mandi wajib.
Seseorang kini berada dalam keadaan suci dan boleh melaksanakan ibadah seperti solat atau membaca al-Quran.

Tips Mengelakkan Was-Was
Jika terdapat keraguan selepas mandi, ingatlah bahawa prinsip Islam adalah mempermudah, bukan menyulitkan. Selagi rukun dan syarat telah dipenuhi, mandi wajib anda sah di sisi syariat.
Bacaan Doa Sebelum Dan Selepas Mandi Wajib
Walaupun doa dan bacaan bukanlah rukun mandi wajib, ia adalah amalan sunat yang dianjurkan untuk menambah keberkatan dan kekhusyukan dalam melaksanakan ibadah ini.
Doa adalah satu cara untuk menghubungkan seorang hamba dengan Allah SWT dalam setiap perbuatan ibadah. Membaca doa sebelum, semasa, atau selepas mandi wajib bertujuan untuk memulakan ibadah dengan keberkatan.
Sebagaimana hadis Rasulullah SAW:
“Setiap perkara penting yang tidak dimulai dengan Bismillah, maka ia terputus (daripada keberkatan).” (Riwayat Abu Dawud)
Dengan memulakan mandi wajib dengan doa seperti Bismillah, seseorang menyerahkan dirinya sepenuhnya kepada Allah, memohon agar ibadahnya diterima dan diberikan keberkatan.
Doa ini juga menzahirkan niat ikhlas seseorang untuk memenuhi perintah Allah SWT dengan sebaik mungkin.
Doa Sebelum Mandi Wajib
Membaca Bismillah sebelum memulakan mandi wajib adalah sunnah yang diajarkan oleh Rasulullah SAW. Ia melambangkan permulaan ibadah dengan menyebut nama Allah, menandakan kebergantungan sepenuhnya kepadaNya dalam setiap tindakan.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
Bismillahirrahmanirrahim.
Terjemahan:
“Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.”
Selain membaca Bismillah, seseorang juga dianjurkan membaca doa memohon kesucian, yang bertujuan untuk menyucikan jiwa dan raga sebelum memulakan ibadah.
Berikut adalah lafaz doa tersebut:
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنَ التَّوَّابِينَ وَاجْعَلْنِي مِنَ الْمُتَطَهِّرِينَ
Allahumma aj‘alni minat-tawwabina waj‘alni minal-mutatahhirin.
Terjemahan:
“Ya Allah, jadikanlah aku termasuk dalam golongan orang-orang yang bertaubat dan termasuk dalam golongan orang-orang yang menyucikan diri.”
Doa ini mengandungi dua elemen utama: taubat dan kesucian. Ia melambangkan permohonan seorang hamba untuk diangkat sebagai golongan yang bertaubat dan sentiasa menyucikan dirinya, baik dari segi jasmani mahupun rohani.24
Doa Selepas Mandi Wajib
Selepas selesai mandi wajib, sangat dianjurkan untuk membaca doa sebagai tanda syukur atas nikmat kesucian yang telah Allah SWT kurniakan. Salah satu doa yang boleh dibaca selepas mandi wajib ialah doa yang sering digunakan selepas wudhu.25
Doa ini menzahirkan keimanan kepada Allah SWT dan RasulNya, serta memperbaharui iman selepas melaksanakan ibadah mandi wajib.
أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ
Asy-hadu alla ilaha illallahu wahdahu la syarikalah, wa-asy-hadu anna Muhammadan ‘abduhu wa rasuluh.
Terjemahan:
“Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah, Tuhan Yang Maha Esa, tiada sekutu bagi-Nya. Dan aku bersaksi bahawa Nabi Muhammad itu hamba-Nya dan utusan-Nya.”
—— ❈ ——
Hikmah Membaca Doa Ini:
- Doa ini menegaskan keimanan seorang Muslim kepada keesaan Allah SWT dan kerasulan Nabi Muhammad SAW. Ia adalah satu pengakuan yang menyucikan jiwa selepas penyucian tubuh.
- Membaca doa ini melambangkan rasa syukur kepada Allah SWT atas peluang untuk menyucikan diri dan kembali kepada keadaan suci yang membolehkan seseorang melaksanakan ibadah.
- Doa ini menjadi penutup yang sempurna kepada ibadah mandi wajib, menjadikannya lebih bermakna bukan sahaja dari sudut fizikal tetapi juga batin.
Perbezaan Antara Niat dan Doa Mandi Wajib
Satu perkara penting yang perlu difahami adalah perbezaan antara niat dan doa dalam mandi wajib. Kedua-duanya mempunyai peranan yang berbeza dalam ibadah ini:
- Niat (Rukun Wajib Mandi)
Niat adalah rukun wajib mandi wajib, yang mesti dilakukan untuk memastikan sahnya ibadah ini. Ia hadir di dalam hati ketika air mula disiramkan ke tubuh, dan boleh dilafazkan secara lisan sebagai sunnah. - Doa (Perkara Sunat)
Doa pula adalah amalan sunat yang tidak menjejaskan sahnya mandi wajib jika tidak dilakukan. Ia bertujuan untuk menambah keberkatan, menanam rasa khusyuk, dan menjadikan mandi wajib sebagai ibadah yang lebih bermakna.
Perkara yang Membatalkan atau Menyebabkan Mandi Wajib Tidak Sah
Dalam Mazhab Syafi’e, mandi wajib hanya sah jika rukun dan syaratnya dipenuhi. Sekiranya terdapat kecacatan dalam pelaksanaannya, mandi wajib dianggap tidak sah dan perlu diulang.
Berikut adalah perkara-perkara yang boleh membatalkan atau menyebabkan mandi wajib tidak sah berdasarkan pandangan Mazhab Syafi’e:
1. Tidak Berniat Mandi Wajib
Niat adalah rukun utama dalam mandi wajib. Jika seseorang tidak berniat semasa air menyentuh tubuh, maka mandinya tidak sah. Niat ini mesti dilakukan di dalam hati, dan lebih baik dilafazkan untuk membantu menghadirkan kesedaran semasa mandi.
2. Tidak Menghilangkan Najis yang Melekat pada Tubuh
Jika terdapat najis pada badan sebelum mandi wajib, ia mesti dibersihkan terlebih dahulu. Sekiranya najis tersebut masih melekat selepas mandi, maka mandi tersebut tidak sah kerana syarat utama mandi wajib ialah badan mesti suci sebelum memulakannya.
3. Tidak Meratakan Air ke Seluruh Tubuh
Dalam Mazhab Syafi’e, mandi wajib tidak sah sekiranya air tidak mengenai seluruh tubuh secara sempurna, termasuk rambut, lipatan kulit, dan bahagian tersembunyi seperti celah jari dan belakang telinga. Jika terdapat bahagian yang tidak terkena air, mandi wajib perlu diulang.
4. Menggunakan Air yang Tidak Suci
Air yang digunakan untuk mandi wajib mesti suci dan menyucikan (mutlak). Jika seseorang menggunakan air yang tercemar dengan najis atau telah berubah sifatnya kerana bercampur dengan bahan lain yang mengubah status kesuciannya, maka mandi wajibnya tidak sah.
5. Terdapat Penghalang pada Kulit yang Menghalang Air daripada Sampai
Mandi wajib hanya sah jika air benar-benar menyentuh kulit. Jika terdapat bahan yang menghalang air daripada sampai ke kulit, seperti cat, lilin, atau bahan kosmetik yang kalis air, mandi wajib dianggap tidak sah dan perlu diulang selepas menghilangkan penghalang tersebut.
6. Berlaku Semula Hadas Besar Selepas Mandi
Jika seseorang mengalami semula hadas besar selepas mandi wajib, maka mandinya terbatal dan perlu diulang. Ini termasuk:
- Keluar mani, sama ada secara sengaja atau tidak.
- Bersetubuh selepas mandi wajib.
- Haid atau nifas kembali berlaku setelah seorang wanita mandi wajib dari haid atau nifas sebelumnya.
Jika hadas besar ini berlaku selepas mandi wajib, maka individu tersebut perlu mandi semula untuk mengangkat hadas tersebut.
Ragu-Ragu Selepas Mandi Wajib
Perasaan ragu-ragu selepas mandi wajib tidak membatalkan mandi tersebut. Dalam kaedah fiqh, terdapat prinsip:
اليقين لا يزول بالشك
“Keyakinan tidak dihilangkan oleh keraguan”
Maksudnya, jika seseorang telah mandi wajib dengan yakin, kemudian timbul rasa ragu-ragu, maka mandinya tetap sah.
Namun, jika seseorang yakin bahawa ada bahagian tubuh yang tidak terkena air atau terdapat kecacatan dalam mandinya, maka dia perlu mengulanginya.
Soal Jawab Lazim (FAQ)
Tiada bezanya mandi wajib lelaki dan perempuan. Cuma bagi perempuan kenalah cermat sikit semasa meratakan air ke rambut dan celah celahan, supaya air sampai.
Antara kaedah yang diajarkan ulama’ adalah jangan melayan perasaan was-was tersebut. Kaedah fiqh mengatakan “al-yakin la uzaalu bil-syak” iaitu ‘yakin tidak dibatalkan dengan keraguan’. Imam Suyuthi menyebutkan bahawa kaedah ini menjadi 3/4 daripada hukum fiqh.
Hukum mandi telanjang adalah makruh dan sebahagian Syafieyyah menguatkan pendapat haram. Al-Hafiz berkata: “Yang masyhur adalah makruh jika bersendirian.” Justeru, sah mandi dalam keadaan telanjang tetapi hendaklah tidak di tempat terbuka atau dapat dilihat oleh orang lain.
Ya boleh. Dengan kita niat mengangkat hadas besar iaitu (mandi junub) maka terangkat kesemua semua hadas besar termasuklah mandi haid, nifas, wiladah dan lain-lain.
Adalah seeloknya kita mandi seperti biasa dahulu dan diikuti mandi wajib. Atau pun mandi wajib dahulu setelah semunya dah rata, maka bolehlah gunakan sabun dan syampu, takut berubahnya air mutlak disebabkan air sabun atau syampu.
Sesiapa yang bermimpi tetapi tidak keluar air mani, maka tidak perlu baginya untuk mandi wajib.
Mandi wajib tetap sah jika terdapat luka yang tidak boleh terkena air, asalkan luka tersebut dibalut terlebih dahulu untuk mengelakkan kemudaratan. Dalam keadaan ini, air wajib diratakan ke seluruh tubuh kecuali bahagian luka yang berbalut. Setelah selesai mandi wajib, tayamum perlu dilakukan untuk menyempurnakan ibadah mandi wajib bagi menggantikan bahagian yang tidak terkena air.
Mandi wajib tetap sah walaupun tangan menyentuh qubul atau dubur semasa mandi, kerana ini tidak membatalkan mandi wajib itu sendiri. Namun, jika wuduk telah diambil sebelum mandi, ia akan terbatal kerana menyentuh kemaluan secara langsung tanpa lapik.
Selesai mandi wajib boleh sahaja terus keluar. Tetapi di sunatkan berdoa setelah keluar bilik air.
Mempunyai rambut dreadlock tidaklah menyebabkan air mandi wajib tidak sah. Mandi wajib hanya tidak sah apabila air tidak sampai ke rambut dan kulit kepala.
Melewat-lewatkan mandi sehingga terbitnya fajar tidak menghalang sahnya puasa, sebaliknya makruh melakukan demikian itu. Justeru, sunat bersegera untuk mandi wajib sebelum terbitnya fajar.
Sah atau tidaknya mandi wajib bergantung kepada sifat pewarna rambut yang digunakan. Jika pewarna tersebut bersifat seperti inai, iaitu nipis dan membolehkan air sampai ke rambut dan kulit kepala, maka mandi wajib dianggap sah. Namun, jika pewarna tersebut bersifat kalis air dan menghalang air daripada sampai ke rambut atau kulit kepala, mandi wajib tidak sah.
Wanita boleh menggabungkan mandi wajib untuk beberapa hadas besar, seperti wiladah dan nifas, dengan satu mandi sahaja, asalkan semua keadaan hadas besar telah berakhir, seperti tamatnya darah nifas.
Wanita yang istihadah tidak perlu mandi hadas. Sama ada dia masih istihadah atau sudah sembuh dari istihadah, dia tidak perlu mandi wajib. Ini kerana Istihadah bukanlah darah haid atau nifas.
Hukum mandi wajib di kolam atau sungai adalah sah, sama ada mandi dalam air yang tenang seperti kolam atau air yang mengalir seperti sungai. Namun, jika mandi di kolam, air tersebut mestilah melebihi 2 qullah (228 liter) agar tidak menjadi air musta‘mal ketika digunakan.
Uji Kefahaman Anda (Kuiz)
Sudah membaca panduan ini? Sekarang, mari uji kefahaman anda!
Kuiz ini dirangka khas untuk membantu anda mengingat dan memahami konsep penting berkaitan mandi wajib, termasuk rukun, syarat sah, serta perkara yang membatalkannya.
Apa yang anda akan dapat?
✅ Menguji pemahaman anda mengenai mandi wajib.
✅ Memastikan anda boleh melaksanakannya dengan yakin dan tanpa ragu-ragu.
✅ Menambah pengetahuan tentang aspek penting mandi wajib yang mungkin terlepas pandang.
Sertai kuiz ini sekarang dan lihat sejauh mana anda benar-benar menguasai ilmu mandi wajib!
Penutup
Mandi wajib bukan sekadar tuntutan kebersihan, tetapi juga satu kewajipan syarak yang menjadi syarat sah bagi ibadah seperti solat dan membaca al-Quran.
Kesempurnaan taharah (bersuci) adalah asas penerimaan segala amalan, dan memastikan diri suci daripada hadas besar adalah tanda kepatuhan seorang Muslim terhadap perintah Allah SWT.
Dengan memahami rukun, syarat sah, serta adab mandi wajib, seseorang dapat melaksanakannya dengan lebih yakin tanpa keraguan. Semoga panduan ini membantu anda dalam memastikan mandi wajib dilakukan dengan betul dan sempurna.
Ilmu yang diamalkan membawa keberkatan, dan kesucian yang terjaga membuka jalan kepada ibadah yang diterima.
Wallahu a’lam.
Nota Kaki
- Ghusl dalam Islam merujuk kepada mandi wajib yang dilakukan untuk menghilangkan hadas besar. Ia adalah amalan yang disyariatkan dalam al-Quran dan hadis, serta telah dijelaskan dalam kitab-kitab fiqh. (Lihat: Ibn Qudamah, Al-Mughni, jilid 1, hlm. 278; al-Nawawi, Al-Majmu’, jilid 2, hlm. 202) ↩︎
- Hadas besar ialah keadaan tidak suci yang menghalang seseorang daripada melaksanakan ibadah tertentu tanpa terlebih dahulu melakukan mandi wajib.ntara ibadah yang dilarang bagi mereka yang berhadas besar termasuk solat, tawaf, membaca al-Quran, menyentuh mushaf al-Quran, dan berdiam diri di masjid.arangan ini berdasarkan dalil-dalil daripada al-Quran dan hadis, serta penjelasan dalam kitab-kitab fiqh.Lihat: al-Nawawi, Al-Majmu’, jilid 2, hlm. 160; Ibn Qudamah, Al-Mughni, jilid 1, hlm. 199) ↩︎
- Ia menandakan penyerahan diri sepenuhnya kepada Allah dan komitmen untuk mematuhi perintah-Nya. (Lihat: al-Ghazali, Ihya’ Ulum al-Din, jilid 1, hlm. 195) ↩︎
- Hadis ini menunjukkan bahawa keluarnya mani mewajibkan mandi secara mutlak, sama ada dalam keadaan terjaga atau tidur, disengajakan atau tidak, dengan sebab atau tanpa sebab, disertai syahwat atau tidak. Yang menjadi pokok adalah keluarnya mani. (Lihat: Sahih Muslim, Kitab al-Haid, Bab “Innamal Ma’u Minal Ma’i”, no. 343) ↩︎
- Kewajipan Mandi Wajib Selepas Persetubuhan: Hadis ini menunjukkan bahawa apabila seorang lelaki bersetubuh dengan isterinya sehingga terjadi pertemuan antara dua alat kelamin, maka diwajibkan mandi, walaupun tidak terjadi ejakulasi. (Lihat: Sahih Bukhari, Kitab al-Ghusl, Bab “Idza Jalas Bayna Syu’abiha al-Arba'”, no. 291; Sahih Muslim, Kitab al-Haid, Bab “Wujub al-Ghusl bil Iltqa’ al-Khitanain”, no. 348) ↩︎
- Setelah selesai haid atau nifas, wanita diwajibkan mandi wajib untuk membersihkan diri daripada hadas besar sebelum melaksanakan ibadah seperti solat dan puasa. Hal ini berdasarkan firman Allah SWT dalam Surah al-Baqarah ayat 222 yang menyatakan bahawa setelah wanita suci dari haid, mereka hendaklah bersuci sebelum didatangi. (Lihat: Tafsir al-Munir, Wahbah al-Zuhayli, jilid 2, hlm. 304) ↩︎
- Menurut pandangan mazhab Syafi’e, wanita yang melahirkan tanpa mengeluarkan darah tetap diwajibkan mandi wajib kerana kelahiran itu sendiri dianggap sebagai hadas besar. (Lihat: Al-Kafi #523: Hukum Tentang Mandi Wiladah, Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan) ↩︎
- Hadis ini menunjukkan kewajipan memandikan jenazah sebelum dikebumikan, kecuali bagi kes tertentu seperti syahid di medan perang. (Lihat: Shahih Bukhari, Kitab al-Jana’iz, Bab “Fi Ghusl al-Mayyit wa Ma Yu’addad”, no. 1253; Sahih Muslim, Kitab al-Jana’iz, Bab “Fi Ghusl al-Mayyit”, no. 939) ↩︎
- Perintah ini menunjukkan kewajipan mandi bagi mereka yang berhadas besar sebelum melaksanakan ibadah seperti solat. (Lihat: Tafsir al-Munir, Wahbah al-Zuhayli, jilid 3, hlm. 102) ↩︎
- Perbezaan Mandi Wajib, Mandi Sunat, dan Mandi Biasa: Mandi wajib bertujuan untuk mengangkat hadas besar agar seseorang boleh melaksanakan ibadah seperti solat dan membaca al-Quran, manakala mandi sunat dilakukan untuk mendapatkan pahala tambahan dalam keadaan tertentu, dan mandi biasa hanya untuk kebersihan fizikal tanpa kesan kepada kesucian. (Lihat: Al-Majmu’, al-Nawawi, jilid 2, hlm. 200; Fath al-Bari, Ibn Hajar, jilid 1, hlm. 360) ↩︎
- Dalam mazhab Syafi’e, niat adalah rukun utama dalam mandi wajib dan harus dilakukan serentak dengan permulaan penyiraman air ke tubuh. Imam al-Nawawi dalam Al-Majmu’ menyatakan bahawa niat mesti disertakan ketika memulakan mandi untuk memastikan kesahihan ibadah tersebut. Beliau menegaskan bahawa tanpa niat yang bertepatan dengan permulaan perbuatan, mandi tersebut tidak dianggap sah menurut syariat. (Lihat: al-Nawawi, Al-Majmu’ Syarh al-Muhadzdzab, jilid 2, hlm. 185) ↩︎
- Dalam mazhab Syafi’e, niat adalah amalan hati, bukan lisan. Melafazkan niat hanyalah sunnah untuk membantu menghadirkannya dalam hati, tetapi yang utama ialah niat mesti wujud dalam hati. Oleh itu, niat boleh dilakukan dalam apa jua bahasa selagi maksudnya jelas. (Lihat: al-Nawawi, Al-Majmu’, jilid 1, hlm. 309; Ibn Qudamah, Al-Mughni, jilid 1, hlm. 159) ↩︎
- Imam al-Khatib al-Syirbini dalam Mughni al-Muhtaj menyebutkan bahawa disunatkan melafazkan niat sebelum memulakan ibadah untuk membantu menghadirkan niat dalam hati dan menghindari was-was. (Lihat: al-Khatib al-Syirbini, Mughni al-Muhtaj, jilid 1, hlm. 39) ↩︎
- Imam al-Nawawi menyatakan bahawa melafazkan niat adalah mustahab (dianjurkan) kerana ia dapat membantu hati dalam menghadirkan niat. (Lihat: al-Nawawi, Al-Majmu’ Syarh al-Muhadzdzab, jilid 1, hlm. 309). Oleh itu, kehadiran niat dalam hati sudah mencukupi untuk memastikan sahnya mandi wajib, dan melafazkan niat hanya bertujuan membantu menumpukan perhatian dan menanam keikhlasan dalam ibadah. ↩︎
- Ini berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Jubair bin Muth’im, di mana Rasulullah SAW bersabda: “Adapun aku, cukup bagiku menuangkan air sebanyak tiga kali di atas kepalaku, kemudian aku menuangkannya setelah itu ke seluruh tubuhku”. Hadis ini menunjukkan bahawa Rasulullah SAW memastikan air mengalir ke seluruh tubuhnya ketika mandi. (Lihat: Sayyid Bakri bin Sayyid Muhammad Syatha Ad-Dimyathi, I‘anatut Thalibin, juz 1, hlm. 91) ↩︎
- Tertib dalam Mandi Wajib: Dalam mazhab Syafi’i, tertib dalam mandi wajib adalah sunat, bukan rukun yang wajib. Namun, mengikutinya disarankan untuk mencapai kesempurnaan ibadah. (Lihat: Al-Majmu’ Syarh al-Muhadzdzab, jilid 2, hlm. 184) ↩︎
- Air mutlak adalah air yang suci dan dapat menyucikan, tanpa perubahan pada sifat asalnya. Penggunaan air mutlak adalah syarat sah untuk bersuci, termasuk mandi wajib. (Lihat: Al-Majmu’ Syarh al-Muhadzdzab, jilid 1, hlm. 84) ↩︎
- Imam al-Ghazali dalam Bidâyatul Hidâyah menyarankan agar sebelum mandi wajib, seseorang membersihkan segala kotoran atau najis yang masih menempel di badan. Beliau menekankan pentingnya memastikan tubuh bebas dari najis sebelum melaksanakan mandi wajib. (Lihat: al-Ghazali, Bidâyatul Hidâyah, hlm. 22) ↩︎
- Imam al-Nawawi dalam Al-Majmu’ menegaskan: “Wajib menyampaikan air ke kulit kepala dan pangkal rambut, sama ada rambut itu tebal atau tipis.”(Lihat: al-Nawawi, Al-Majmu’ Syarh al-Muhadzdzab, jilid 2, hlm. 210) ↩︎
- Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ummu Salamah, beliau bertanya kepada Rasulullah SAW mengenai keperluan meleraikan rambut ketika mandi junub. Rasulullah SAW menjawab bahawa tidak perlu meleraikan rambut yang diikat jika air dapat mencapai kulit kepala. (Lihat: Sahih Muslim, hadis no. 330) ↩︎
- Disebutkan oleh Imam al-Nawawi: “Jika terdapat lilin, tepung, inai dan sebagainya yang menghalang air sampai pada sebahagian anggota, maka tidak sah taharahnya.” [Sumber] ↩︎
- Selagi niat puasa telah dilakukan sebelum Subuh, puasa tetap sah walaupun mandi wajib dilakukan selepas masuknya waktu Subuh. Namun, adalah disunatkan untuk segera mandi wajib sebelum waktu Subuh bagi membolehkan pelaksanaan solat Subuh pada waktunya. (Lihat: Al-Kafi #592: Hukum Mandi Junub Selepas Terbit Fajar Pada Bulan Ramadan, Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan) ↩︎
- Para ulama menyarankan wanita untuk segera mandi wajib setelah darah haid berhenti sepenuhnya bagi memastikan kesucian diri sebelum solat. Menunda mandi tanpa keperluan hingga menyebabkan tertinggalnya solat fardu adalah tidak dibenarkan. Namun, dalam kes tertentu seperti perubahan tempoh adat atau darah keluar secara putus-putus, para ulama membenarkan penangguhan mandi sehingga yakin bahawa haid telah benar-benar berakhir. (Lihat: Al-Majmu’, al-Nawawi, jilid 2, hlm. 386; Hasyiyah Qalyubi wa ‘Umairah, jilid 1, hlm. 172) ↩︎
- Doa اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنَ التَّوَّابِينَ وَاجْعَلْنِي مِنَ الْمُتَطَهِّرِينَ bersumber daripada firman Allah SWT dalam Surah Al-Baqarah ayat 222, yang menekankan kepentingan taubat dan kesucian diri. Para ulama menafsirkan bahawa kebersihan lahiriah dan batiniah merupakan tanda seorang hamba yang dikasihi oleh Allah SWT. (Lihat: Tafsir al-Qurtubi, jilid 3, hlm. 78; Fath al-Bari, Ibn Hajar, jilid 1, hlm. 312) ↩︎
- Doa yang sering dibaca selepas wudhu juga sesuai dibaca selepas mandi wajib kerana ia mengandungi pengakuan tauhid dan syahadah. Ulama menyatakan bahawa membaca doa ini boleh menambah keberkatan dan menyempurnakan ibadah. (Lihat: Fath al-Bari, Ibn Hajar, jilid 1, hlm. 456; Al-Majmu’, al-Nawawi, jilid 1, hlm. 488) ↩︎
Tinggalkan Komen Anda..
Assalamualaikum ustaz, ini soalan lengkap saya.
1. Bagaimana cara seorang perempuan melaksanakan puasa qada setelah mandi wajib, tetapi kemudian teringat bahawa dia ragu-ragu sama ada air telah diratakan ke bahagian dagu atau tidak? Namun, dia masih ingat bahawa ketika membasuh kepala dan telinga, air mengalir ke bahagian dagunya. Adakah ini dikategorikan sebagai was-was? Keraguan ini membuatkan dia putus asa dalam beribadah kerana tidak pasti sama ada air benar-benar diratakan semasa mandi wajib atau tidak.
2. Situasi yang hampir sama dengan soalan pertama:
Bagaimana jika seseorang telah mengalirkan air ke seluruh anggota badan ketika mandi wajib tetapi kemudian terlupa sama ada air telah diratakan dengan sempurna atau tidak? Dia hanya menyedari perkara ini setelah melakukan aktiviti lain.
Saya sering mengalami masalah ini dan telah berusaha sebaik mungkin untuk menyempurnakan mandi wajib. Namun, semakin saya mengulanginya, semakin saya merasa tidak yakin.
Adakah perubahan ini sesuai dengan maksud yang ingin disampaikan?
Ustaz, saya ada soalan bagaimana seorang perempuan melaksanakan puasa qada setelah mandi wajib, dan semasa dia melakukan aktiviti dia tiba – tiba terfikir nasa dia mandi wajib tu dia telah ratakan atau tidak pada bahagian dagu, tapi dia ingat yang semasa dia membasuh bahagian kepala dan telinga air tersebut mengalir kena pada bahagian dagu tersebut, adakah ini dipanggil was – was atau bagaimana, menyebabkan dia putus asa untuk melakukan ibadah disebabkan dia sebenarnya telah meratakan atau tidak meratakan air tersebut semasa mandi dan dia terfikir jika betul dia tidak meratakan air pada bahagian bawah dagu puasa dia jadi tidak sah sedangkan bulan ramadan hampir tiba?
Assalam ustaz, adakah sah mandi wajib jika seseorang berniat dalam hati dalam keadaan was – was dan kemudian dia niat semula kemudian baru betul – betul ratakan air di kepala? Cara bagaimana untuk melawan gangguan ketika mandi wajib terutama perasaan was – was semasa niat untuk mandi wajib? Dan adakah sah niat walaupun dalam otak terlintas perkara ii seperti makhluk halus, adakah ianya dikira syirik?
Wa’alaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh.
1. Sah atau tidak mandi wajib jika berniat dalam keadaan was-was dan kemudian niat semula?
✅ Mandi wajib tetap sah selagi mana niat sudah dilakukan sebelum atau ketika air pertama menyentuh badan, dan air diratakan ke seluruh tubuh.
❌ Was-was tidak membatalkan niat kerana niat itu sah apabila hati sudah menetapkannya. Jika seseorang niat mandi wajib dan mula mandi, tetapi tiba-tiba timbul was-was lalu berniat semula, mandinya tetap sah selagi air telah meratakan seluruh badan.
—-
2. Cara mengatasi was-was ketika mandi wajib
Was-was adalah gangguan syaitan yang ingin menyusahkan ibadah. Beberapa cara untuk mengatasinya:
—-
3. Adakah sah niat jika terlintas tentang makhluk halus?
✅ Sah, kerana lintasan hati tidak membatalkan niat.
✅ Fikiran tentang makhluk halus tidak menjadikan seseorang syirik
selagi mana ia sekadar lintasan yang tidak diikuti dengan keyakinan atau amalan syirik.
Sabda Rasulullah ﷺ:
Jika lintasan hati itu tidak disengajakan dan tidak diikuti dengan perbuatan atau keyakinan syirik, ia tidak membawa dosa.
Semoga Allah mempermudahkan urusan awak dan menjauhkan gangguan was-was.
Wallahu a‘lam.
Assalam ustaz, adakah mandi wajib sah jika semasa bahagian air telah kena pada bahagian kepala dan masa tu dah baca niat tapi baru teringat ada bahagian tubuh yang masih belum gosok untuk ratakan air, tapi masa dah basuh bahagian kepala tu baru sedar dan kemudian sebelum ratakan air pada bahagian kepala tu dahulukan pada bahagian tubuh yang lupa nak ratakan air kemudian setelah selesai ratakan air pada bahagian yng ratakan air sambung semula ratakan air pada bahagian kepala?
Wa’alaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh.
Dalam mandi wajib, rukun utama yang perlu dipenuhi adalah:
Dalam situasi awak, mandi wajib tetap sah kerana:
✅ Niat sudah dilakukan ketika air menyentuh badan.
✅ Air tetap diratakan ke seluruh tubuh tanpa ada bahagian yang tertinggal.
✅ Tertib dalam meratakan air tidak wajib – yang penting keseluruhan tubuh akhirnya basah dengan sempurna.
Kesimpulan:
🔹 Mandi wajib awak sah, kerana semua anggota telah terkena air akhirnya.
🔹 Tidak ada masalah jika meratakan air pada bahagian tubuh yang tertinggal dahulu sebelum menyambung pada bahagian kepala semula.
🔹 Pastikan setiap bahagian tubuh benar-benar terkena air, termasuk lipatan kulit, bawah kuku, dan bahagian sulit.
Semoga Allah menerima ibadah awak dan mempermudah urusan.
Wallahu a‘lam.
Assalamualaikum ustaz, boleh tak kalau kita guna air wudu’ yang da dilakukan semasa mandi wajib?
Walaikumsalam. Boleh tiada masalahツ
Assalamualaikum ustaz, saya nak bertanya kalau seseorang itu sedang mandi wajib, rambutnya gugur kesan daripada mengusap rambut, adakah rambut yang gugur itu perlu dikutip dan dimandikan sekali? Terima kasih.
Waalaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh,
1. Hukum Rambut Gugur Ketika Mandi Wajib
Rambut yang gugur semasa mandi wajib tidak perlu dikutip dan dimandikan. Ini kerana rambut yang sudah terpisah daripada badan bukan lagi sebahagian daripada tubuh yang wajib disucikan.
2. Apa yang Perlu Dilakukan
Rambut yang gugur semasa mandi wajib tidak perlu dikutip atau dimandikan. Mandi wajib tuan tetap sah asalkan semua anggota wajib disucikan dengan sempurna.
Semoga penjelasan ini membantu.
Assalamualaikum ustaz. Jika kita tengah bermimpi keluar air mani, tapi bila kita terjaga dari tidur, check xde kuar air mani x pyh mandi wajib kan?
Walaikumsalam,
Jika setelah bermimpi keluar air mani, puan/tuan tidak mendapati sebarang tanda air mani, maka tidak perlu mandi wajib dan puan/tuan boleh meneruskan ibadah seperti biasa. Perasaan was-was boleh diabaikan selagi tidak ada bukti yang jelas.
Semoga penjelasan ini membantu. Jika ada lagi persoalan, jangan segan untuk bertanya.
Wallahu a‘lam.
Assalamualaikum ustaz. Selepas mandi wajib dan solat saya ada perasaan ragu-ragu sama ada sah atau tidak. Sebelum solat, saya yakin dah sah mandi wajib, pastu lps solat timbul ragu2. Tapi saya yakin air dah kena kt seluruh tubuh saya. Cuma x pasti saya ada gosok ke tidak pada bahagian tubuh saya. Sah ke mandi wajib saya?
Waalaikumsalam,
Dalam isu mandi wajib, syarat utama untuk mandi wajib menjadi sah adalah air mesti sampai ke seluruh anggota badan yang zahir. Perbuatan menggosok anggota badan adalah sunat dalam mazhab Syafie, bukan syarat sah mandi wajib.
Jika sebelum solat tuan yakin bahawa air telah menyentuh seluruh tubuh, maka mandi wajib tuan sudah sah. Perasaan ragu-ragu yang timbul selepas itu tidak memberi kesan kerana yakin mengatasi keraguan (قاعدة اليقين لا يزول بالشك).
Menggosok badan ketika mandi wajib hanyalah sunat dalam mazhab Syafie. Jika air telah mengalir ke seluruh tubuh, tanpa menggosok sekalipun, mandi wajib itu tetap sah.
Perasaan ragu-ragu yang datang selepas itu boleh diabaikan. Teruskan ibadah tuan dengan tenang dan yakin.
Wallahu a‘lam.
Assalamualaikum ustaz,saya nk tanya sah ke mandi wajib jika membaca niat dalam bahasa arab kemudian membaca niat dalam bahasa melayu secara bersamaan ketika mandi wajib
Dan sah ke mandi wajib kita jika terbaca niat dua kali dalam hati ketika mandi wajib,ada orang cakap pendapat muktamad,mandi wajib tersebut adalah sah betul ke ustaz
Wa’alaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh,
Dalam Mazhab Syafi’e, niat mandi wajib perlu hadir dalam hati ketika permulaan mandi, iaitu sebelum atau semasa air pertama menyentuh tubuh. Niat tidak perlu diucapkan dengan lisan, dan yang penting ialah kehadiran niat di dalam hati. Membaca niat dalam bahasa Arab dan kemudian mengulangi dalam bahasa Melayu secara bersamaan atau berasingan tidak menjejaskan sahnya mandi wajib, kerana niat utama tetap hadir dalam hati. Oleh itu, mandi wajib tersebut tetap sah.
Mengenai terbaca niat dua kali dalam hati, hal ini juga tidak membatalkan mandi wajib. Selagi niat asal untuk mengangkat hadas besar hadir dalam hati sebelum atau semasa memulakan mandi, mandi wajib itu adalah sah. Pendapat yang muktamad dalam Mazhab Syafi’i ialah bahawa niat yang diulang tidak memberi kesan buruk kepada sahnya mandi.
Jadi, mandi wajib awak adalah sah selagi niat tersebut ada pada permulaan mandi dan seluruh anggota tubuh dibasahi.
Semoga penjelasan ini membantu.
Wallahu a’lam.
Assalamualaikum ustaz. Jika keluar air mani ketika haid, niat mandi wajib tu adakah perlu menyatakan “Sahaja aku mandi wajib untuk menghilangkan hadas besar dari haid dan janabah”? Jika kita berniat mandi wajib untuk haid sahaja adakah sah mandi wajib tersebut? Adakah boleh kita berniat “sahaja aku mandi yang wajib” untuk gabungkan kedua-dua hadas tersebut?
Waalaikumsalam warahmatullahi wabarakatuh.
Terima kasih atas soalan yang diajukan. Dalam situasi di mana seseorang berada dalam hadas besar disebabkan haid dan juga kerana keluarnya air mani (janabah), adalah dibenarkan untuk menggabungkan niat mandi wajib bagi kedua-dua hadas tersebut dalam satu mandi.
1. Adakah perlu menyatakan secara khusus kedua-dua hadas dalam niat?
Tidak semestinya. Menurut jumhur ulama, memadai dengan niat umum untuk mengangkat hadas besar tanpa perlu menyebut secara terperinci setiap hadas. Contohnya, niat seperti “Sahaja aku mandi wajib kerana Allah Ta’ala” atau “Sahaja aku mandi untuk mengangkat hadas besar” sudah mencukupi.
2. Jika berniat mandi wajib untuk haid sahaja, adakah sah mandi tersebut?
Ya, insyaAllah sah. Walaupun anda hanya berniat untuk mengangkat hadas haid, mandi tersebut boleh mengangkat semua jenis hadas besar jika mandi dilakukan dengan sempurna mengikut rukun-rukun mandi wajib. Namun, adalah lebih afdhal untuk berniat secara umum atau menggabungkan niat jika mengetahui adanya hadas besar lain.
3. Bolehkah kita berniat “Sahaja aku mandi yang wajib” untuk gabungkan kedua-dua hadas tersebut?
Ya, boleh. Niat tersebut adalah umum dan mencakupi semua hadas besar yang ingin diangkat. Menggabungkan niat dalam satu mandi adalah dibenarkan dan memudahkan, terutamanya jika terdapat lebih daripada satu sebab yang mewajibkan mandi.
—
Kesimpulan
Semoga penjelasan ini membantu. Jika ada sebarang pertanyaan lanjut, sila untuk bertanya.
Wallahu a’lam