CHECKLIST UMRAH: Keperluan & Barang Umrah (Lengkap)

Ini adalah senarai lengkap checklist barang yang perlu dibawa semasa Umrah.

Dalam panduan ini, saya cuba menyenaraikan sebaik mungkin apa yang diperlukan semasa berada di Tanah Suci untuk menjamin kebajikan dan keselesaan anda semasa Umrah.

Untuk Perhatian: Tidak semestinya membawa semua barang dalam senarai ini (selain daripada keperluan perjalanan asas), bawalah hanya barang-barang yang anda rasa perlu dan sesuai dengan anda sahaja.

Perlu diingat juga, banyak barang-barang ini boleh dibeli di kedai-kedai tempatan di Makkah dan Madinah (cuma harganya mungkin sedikit mahal). Jadi, jika anda ingin bermusafir dengan ringan, pilihan itu tetap ada.

1

Passport Termasuk Dokumen Visa

Penting untuk diingat bahawa passport anda adalah dokumen perjalanan yang paling penting. Tanpa ini, anda tidak akan dapat memasuki atau meninggalkan negara Arab Saudi.

Pastikan anda membawa semua dokumentasi visa yang diperlukan, kerana ini juga sangat penting untuk proses kemasukan dan pengesahan di Arab Saudi.


2

Bukti Vaksinasi

Semenjak penularan wabak Covid-19, pihak pemerintah Arab Saudi mewajibkan para jemaah yang ingin memasuki negara mereka mestilah mendapatkan vaksin dan mempunyai bukti vaksinasi.

Untuk jemaah Malaysia, bukti vaksinasi boleh diperolehi dari aplikasi MySejahtera.

Pemerintah Arab Saudi menerima vaksin Pfizer, Moderna, AstraZeneca, dan Johnson & Johnson. Bagi yang divaksinasi dengan Sinovac atau Sinopharm, wajib mendapat booster dari vaksin yang disetujui oleh Arab Saudi.

Dan para jemaah juga digalakkan untuk mendapatkan vaksin meningokokal kuarivalen (A/C/Y/W135) untuk melindungi anda dari jangkitan meningitis.


3

Foto Bersaiz Passport

Bawalah sekurang-kurangnya 4 keping gambar tambahan bersaiz pasport ke Arab Saudi. Gambar-gambar ini mungkin diperlukan untuk dokumen dan prosedur semasa perjalanan anda.

Sangat penting untuk memastikan gambar-gambar ini terkini dan mematuhi spesifikasi yang diperlukan oleh pihak berkuasa Arab Saudi.

Gambar ini berguna untuk mengesahkan identiti anda dalam pelbagai situasi, seperti ketika mengeluarkan dokumen perjalanan tambahan atau untuk prosedur keselamatan.


4

Wang Riyal Saudi (SR)

Bawalah sekurang-kurangnya kira-kira 500 riyal (setara dengan RM 620), yang akan membantu perbelanjaan awal anda setibanya di Arab Saudi, sehingga anda biasa dengan pertukaran wang tempatan.

Jumlah ini berguna untuk menampung kos seperti makanan, pengangkutan, atau keperluan segera lainnya.

Adalah bijak untuk mempunyai sedikit wang tunai ini sebagai persediaan, sebelum anda menemui tempat untuk menukarkan lebih banyak wang atau menggunakan kemudahan perbankan setempat.

Beri perhatian kepada beberapa perkara tersebut:

  • Bawalah jumlah wang yang mencukupi untuk menampung perbelanjaan anda.
  • Susunlah bajet sebelum berlepas.
  • Anda boleh menukar wang anda di lapangan terbang setibanya di Arab Saudi, di bank tempatan atau pengurup wang di Mekah dan Madinah.
  • Penting untuk merancang kewangan anda dengan baik untuk memastikan anda mempunyai wang yang cukup untuk seluruh perjalanan. Memiliki bajet yang jelas akan membantu anda mengawal perbelanjaan dan mengelakkan pembaziran.
  • Pertukaran wang di tempat-tempat yang disyorkan ini biasanya menawarkan kadar pertukaran yang lebih baik dan lebih selamat.

5

Kad Debit / Kredit

Boleh digunakan untuk mengeluarkan wang dari mesin ATM sekiranya wang anda habis. Adalah bijak untuk membawa kad ini sebagai pilihan kedua sekiranya anda memerlukan lebih banyak wang.

Pastikan kad anda boleh digunakan di luar negara dan ingat untuk memberitahu bank anda tentang perjalanan anda supaya transaksi anda tidak ditolak kerana keselamatan.

Saya mencadangkan penggunakan Kad Wise

Pengalaman saya menggunakan perkhidmatan wise ini lebih menjimatkan wang kerana kadar upah transaksi yang diambil adalah lebih rendah berbanding kad-kad debit / kredit yang lain apabila mengeluarkan duit dari ATM luar negara dan membuat pembelian menggunakan kad.


6

Nombor Telefon Kecemasan

  • Ketua kumpulan anda (Mutawwif)
  • Nombor kedutaan negara.

Ini sangat penting untuk memastikan anda dapat menghubungi pihak yang bertanggungjawab atau mendapatkan bantuan sekiranya berlaku sebarang kecemasan.

Simpan nombor-nombor ini di tempat yang mudah diakses dan selamat. Anda juga boleh menyimpannya dalam telefon bimbit anda untuk kemudahan.


7

Salinan Fotokopi Passport

Pastikan anda membawa beberapa salinan fotokopi passport anda. Ini penting sebagai langkah keselamatan sekiranya passport asal anda hilang atau dicuri.

Simpan salinan-salinan ini di tempat yang berbeza dari pasport asal anda untuk mengurangkan risiko kehilangan kedua-duanya pada masa yang sama.

Salinan fotokopi pasport juga berguna untuk urusan rasmi atau sebagai bukti identiti semasa anda di luar negara.


8

Tiket Perjalanan Yang Sah

Pastikan anda membawa tiket perjalanan yang sah. Ini termasuk tiket penerbangan, tiket kereta api, atau tiket pengangkutan lain yang berkaitan dengan perjalanan anda.

Simpan tiket-tiket ini di tempat yang mudah diakses tetapi selamat. Mereka adalah bukti perjalanan anda dan diperlukan untuk pendaftaran, pemeriksaan di lapangan terbang, atau akses ke pengangkutan awam.

Menyimpan versi elektronik tiket di peranti pintar anda juga disarankan sebagai backup.


9

Jadual Perjalanan Lengkap (Itinerary)

Bawalah jadual perjalanan lengkap anda. Ini termasuk maklumat mengenai penerbangan, tempahan hotel, jadual aktiviti, dan segala maklumat lain yang berkaitan dengan perjalanan anda.

Jadual ini penting untuk membantu anda mengatur waktu dan aktiviti anda dengan lebih teratur semasa di luar negara. Simpan jadual ini dalam bentuk cetakan dan juga dalam versi digital di peranti pintar anda untuk memudahkan rujukan.

Ini akan memudahkan anda mengetahui jadual harian dan lokasi penting yang perlu dikunjungi atau aktiviti yang perlu dilakukan.

1

Al-Quran Bersaiz Poket

Walaupun terdapat naskhah Al-Quran di masjid, lebih mudah jika anda membawa Al-Quran poket anda sendiri.

Ini membolehkan anda kekal duduk tanpa perlu bangun mencari naskhah Al-Quran dan mengembalikannya, yang mungkin menyebabkan anda kehilangan tempat di dalam masjid.

Membawa Al-Quran poket memudahkan anda untuk beribadah dan mengaji di mana-mana sahaja, serta memberikan kebebasan untuk membacanya pada bila-bila masa tanpa bergantung pada ketersediaan Al-Quran di masjid atau tempat lain.

Boleh lihat contoh al-Quran bersaiz poket pada pautan ini

Cuma jangan lupa untuk mengeluarkannya dari poket anda sebelum masuk ke bilik air.


2

Buku Doa

Terdapat banyak buku saku yang mengandungi doa dan zikir dari Al-Quran dan Sunnah yang boleh dibaca sepanjang perjalanan anda.

Gunakan buku doa yang mengandungi terjemahan bagi setiap doa supaya anda memahami makna dari apa yang anda baca. Ini penting untuk membantu anda menghayati dan memahami doa yang dibaca, serta meningkatkan keikhlasan dan kefahaman anda dalam berdoa.

Membawa buku doa saku ini juga memudahkan anda untuk berdoa pada bila-bila masa, terutama ketika di tempat-tempat suci atau dalam situasi di mana anda memerlukan ketenangan dan kekuatan rohani.

  • Anda boleh merujuk doa-doa yang dipaparkan dalam web akuislam ini untuk kemudahan anda.
  • Jika anda lebih menyukai buku fizikal, anda boleh membeli buku doa umrah & haji pada pautan ini

3

Buku Nota Untuk Menulis Senaraikan Doa

Susunlah koleksi doa yang ingin anda panjatkan semasa perjalanan dalam buku nota anda.

Senaraikan semua doa yang ingin anda baca termasuklah doa untuk:

  • Nabi Muhammad ﷺ
  • Para ulama yang soleh
  • Diri sendiri
  • Keluarga dan sanak saudara
  • Keseluruhan umat Islam, terutama mereka yang sedang mengalami kesulitan di seluruh dunia seperti saudara kita di Palestin.
  • Mereka yang telah meninggal dunia

Membuat senarai doa ini akan membantu anda untuk lebih teratur dan fokus dalam berdoa, serta memastikan anda tidak terlepas doa-doa penting yang ingin dipanjatkan.

Ini adalah cara yang baik untuk memanfaatkan masa anda semasa berada di Tanah Suci.


4

Tasbih Digital

Tasbih digital sangat mudah digunakan. Ini membantu anda dalam menghitung bilangan zikir yang dibaca tanpa perlu mengingat jumlahnya.

Antara contoh tasbih digital boleh dilihat pada pautan ini dan ini

Baik menggunakan tasbih tradisional atau digital, kedua-duanya memudahkan anda untuk fokus pada zikir dan doa, sambil mengekalkan jumlah yang tepat.

Alat ini sangat berguna terutama ketika berada dalam perjalanan atau di tempat-tempat yang sibuk seperti di Masjidil Haram atau Masjid Nabawi, di mana anda mungkin ingin berzikir sambil bergerak atau menunggu.


5

Tasbih Tujuh Manik

Untuk mengira jumlah pusingan semasa melakukan Tawaf dan Sai’e.

Tasbih jenis ini memudahkan anda untuk mengingati bilangan pusingan yang telah anda lakukan, tanpa perlu bimbang akan terlupa atau tersalah kira.

Menggunakan tasbih tujuh manik ini merupakan cara tradisional dalam mengira pusingan Tawaf dan Sai’e, menyebabkan anda lebih fokus semasa melakukan ibadah ini.

Tasbih tujuh manik boleh didapati pada pautan ini


6

Sejadah

Boleh digunakan di luar Masjidil Haram atau di jalan raya disebabkan kesesakan orang ramai

Ia sangat berguna semasa perjalanan dan boleh juga digunakan sebagai pelindung dari matahari.

Anda boleh membeli sejadah travel yang ringan dan mudah dilipat, yang boleh dimasukkan ke dalam poket atau beg anda. Sejadah ini memudahkan anda untuk menunaikan solat di mana-mana sahaja, terutama ketika berada di tempat-tempat yang tidak menyediakan ruang solat atau ketika dalam perjalanan.

Contoh sejadah travel untuk muslimin dan muslimat boleh dilihat pada pautan ini dan juga pautan ini


7

Kompas Untuk Arah Kiblat

Ini mungkin diperlukan semasa perjalanan. Kompas kiblat membantu anda menentukan arah Kaabah untuk solat dengan tepat di mana saja anda berada.

Ini penting ketika anda berada di tempat yang asing atau ketika perjalanan, di mana menentukan arah kiblat mungkin sukar. Membawa kompas kiblat adalah satu langkah yang bijak untuk memastikan anda selalu dapat menunaikan solat menghadap kiblat dengan tepat.

Sebagai alternatif, anda boleh menggunakan aplikasi Find MyQibla dalam telefon pintar.


8

Buku Panduan Umrah

Sebagai alternatif, anda juga boleh merujuk web ini, akuislam.com yang juga menyediakan kandungan Panduan Ibadah Umrah yang lengkap.

Sebuah buku panduan Umrah bersaiz poket boleh dirujuk sekiranya anda terlupa sesuatu. Buku ini sangat berguna untuk memberikan panduan dan informasi mengenai hukum, doa, dan langkah-langkah yang perlu diikuti semasa menunaikan Umrah.

Dengan memilikinya, anda dapat mengakses maklumat penting dengan mudah dan cepat, membantu anda untuk mematuhi semua adab dan syarat ibadah dengan lebih efektif.

Ini juga membantu dalam menyegarkan ingatan anda tentang aspek-aspek penting ibadah Umrah yang mungkin tidak sering diingat.

Jika anda lebih menyukai buku fizikal, anda boleh mendapatkan buku panduan umrah bertali pada pautan ini

1

Beg Bagasi Berkulit Keras

  • Beg bagasi berkualiti baik dengan kulit keras dan mempunyai kunci dalam adalah disarankan.
  • Elakkan menggunakan beg berkulit lembut atau diperbuat daripada vinil kerana mudah dibuka atau dipotong oleh pencuri atau individu yang berniat jahat.
  • Jangan bawa beg bagasi yang sangat mahal kerana ia pasti akan terdedah kepada hentakan semasa perjalanan dan mengalami kerosakan.
  • Saiz beg bagasi anda haruslah sederhana (maksimum 70 cm panjang).
  • Membawa beg bagasi yang terlalu besar boleh menyusahkan anda.

Menggunakan beg bagasi berkulit keras membantu melindungi barang-barang anda dari kerosakan dan memudahkan pengurusan bagasi, terutama semasa pemeriksaan keselamatan atau ketika mengendalikan bagasi di lapangan terbang dan hotel.

Beg berukuran sederhana juga lebih mudah untuk diangkut dan disimpan, membuat perjalanan anda lebih selesa.


2

Kunci Beg

  • Gunakan kunci beg anda sebagai langkah keselamatan tambahan.
  • Pastikan anda membawa kunci yang sesuai dan simpan di tempat yang selamat dan mudah diakses.
  • Jangan lupa untuk memeriksa jika kunci beg anda mematuhi peraturan penerbangan, terutama jika ia mempunyai kunci TSA (Transportation Security Administration) untuk pemeriksaan keselamatan di lapangan terbang.
  • Mempunyai kunci tambahan adalah idea yang baik, simpan di tempat berbeza dari kunci utama untuk berjaga-jaga jika kekunci utama hilang atau rosak.

Menggunakan kunci beg membantu melindungi barang-barang anda dari dicuri atau diusik, terutama semasa perjalanan jauh atau semasa bagasi anda tidak berada dalam pengawasan anda.

Contoh kunci beg yang sesuai boleh dilihat di sini


3

Tag Bagasi

  • Pasangkan tag bagasi pada setiap beg anda.
  • Pastikan tag tersebut mengandungi maklumat yang jelas dan terkini seperti nama, alamat, dan nombor telefon anda.
  • Tag bagasi membantu dalam pengesanan bagasi anda sekiranya ia hilang atau tersalah ambil.
  • Gunakan tag yang tahan lama dan sukar untuk dicabut atau hilang.
  • Menulis maklumat dalam bahasa Inggeris dan bahasa tempatan anda pada tag bagasi juga disarankan untuk memudahkan pengesanan di peringkat antarabangsa.

Tag bagasi adalah penting untuk memastikan keselamatan dan kemudahan dalam pengurusan bagasi anda semasa perjalanan.

Ini juga memudahkan pekerja lapangan terbang atau hotel untuk menghubungi anda dengan cepat sekiranya bagasi anda terpisah dari anda.

Contoh tag bagasi yang sesuai boleh dilihat di sini

1

Ihram ( 2 Pasang )

  • Elakkan membeli Ihram kapas yang sangat nipis – ini mungkin melekat pada anda dan menjadi tidak selesa jika anda berpeluh.
  • Ihram yang diperbuat daripada kapas tebal atau tuala (kain terry) adalah lebih disukai dan boleh juga digunakan sebagai tuala / selimut dan sebagainya.
  • Bawalah satu set tambahan untuk kes kecemasan sekiranya set pertama terkena najis.

Pemilihan bahan kain Ihram yang sesuai sangat penting untuk keselesaan semasa menunaikan ibadah Umrah. Ihram yang tebal sedikit memberikan lebih keselesaan dan praktikal, kerana ia boleh digunakan dalam pelbagai cara selain sebagai pakaian Ihram.

Memiliki satu set tambahan juga memastikan anda bersedia dalam keadaan darurat atau jika Ihram anda kotor atau basah.

Kain ihram boleh dilihat pada pautan ini atau ini


2

Jarum Peniti / Klip Untuk Ihram

Peniti keselamatan atau klip boleh digunakan untuk mengikat bahagian atas pakaian Ihram agar ia tidak jatuh dari bahu.

Ini sangat penting untuk memastikan pakaian Ihram anda tetap terletak pada tempatnya semasa melakukan ibadah dan bergerak di antara tempat-tempat suci.

Peniti atau klip ini juga haruslah mudah untuk dibuka dan ditutup, serta cukup kuat untuk menahan pakaian Ihram anda tanpa merosakkan kain.

Bawalah beberapa peniti atau klip tambahan sebagai cadangan sekiranya yang asal hilang atau rosak.


3

Beg Pinggang atau Beg Leher

  • Simpan barang berharga seperti wang, dokumen, kad debit / kredit, dan kunci dalam beg pinggang atau beg leher berkualiti baik.
  • Pakai beg anda pada setiap masa dan pastikan anda tidak meninggalkan tempat penginapan tanpanya.
  • Berjaga-jagalah terhadap pencuri, terutamanya di kawasan yang sesak.
  • Pegang beg anda dengan erat di kawasan yang ramai untuk memastikan ia tidak dicuri.
  • Beg anda mungkin diperiksa oleh pihak berkuasa di pintu masuk Masjidil Haram di Makkah dan Madinah.

Memakai beg pinggang atau beg leher adalah cara yang selamat dan praktikal untuk menyimpan barang berharga anda semasa dalam perjalanan, terutama di tempat-tempat suci dan sesak.

Beg ini memudahkan akses kepada barang-barang penting anda sambil meminimumkan risiko kehilangan atau kecurian. Pastikan beg tersebut selesa dipakai dan tidak terlalu menarik perhatian untuk mengelakkan menjadi sasaran pencuri.


4

Pakaian Yang Selesa dan Longgar

  • Bawalah pakaian yang selesa dan longgar untuk digunakan ketika anda tidak dalam keadaan Ihram.
  • Pilih pakaian yang mudah dijaga, tidak perlu digosok, mudah dicuci, dan sesuai untuk perjalanan.
  • Satu set pakaian biasanya cukup untuk satu hari.
  • Untuk lelaki, baju melayu atau kurta adalah pilihan ideal.
  • Untuk wanita, Abaya adalah pilihan terbaik.

Pemilihan pakaian yang sesuai penting untuk keselesaan anda sepanjang perjalanan. Pakaian yang longgar dan selesa akan membantu anda bergerak dengan lebih mudah dan meminimumkan keletihan.

Pakaian yang mudah dijaga akan memudahkan urusan pencucian dan penjagaan, terutama semasa berada di tempat yang jauh dari kemudahan dobi.

Jubah dan Abaya adalah pakaian tradisional yang sesuai dengan cuaca panas di Arab Saudi dan juga mematuhi panduan pakaian syar’i.


5

Selipar Jepun

Bawalah selipar yang baik dan kalis air yang boleh dipakai ke bilik mandi.

Memilih selipar yang sesuai untuk ke bilik mandi adalah penting untuk menjaga kebersihan dan keselesaan anda.

Pastikan selipar tersebut selesa dipakai dan memberikan sokongan yang cukup agar tidak mudah tergelincir atau terjatuh dalam keadaan lantai yang licin.

Selipar ini juga mudah dibawa dan tidak mengambil banyak ruang dalam bagasi.

Selain itu selipar jepun juga sesuai dibawa ke masjid kerana mudah disimpan di dalam beg uncang, memudahkan kita membawanya ke mana-mana.

Pilihan saya selipar jepun jenama Fipper kerana ia sangat lembut, tahan lasak dan sangat selesa dipakai.


6

Sandal ( 2 Pasang )

  • Ketika dalam keadaan Ihram, buku lali dan bahagian atas kaki anda (kawasan sekitar tali kasut) perlu kekal terdedah.
  • Sepasang sandal yang rata dan lembut disarankan.
  • Belilah sandal tersebut sebelum hari perjalanan dan pakailah sandal itu secara berkala agar ia lebih selesa digunakan.

Memilih sandal yang sesuai penting untuk keselesaan semasa berjalan kaki yang banyak. Sandal yang rata dan lembut akan membantu mengurangkan keletihan dan tekanan pada kaki.

Memakainya sebelum perjalanan membantu sandal tersebut menjadi lebih selesa dan mengurangkan risiko lecet atau sakit kaki. Pastikan juga sandal tersebut mudah dipakai dan ditanggalkan, sesuai dengan keperluan semasa dalam keadaan Ihram.


7

Kasut / Sneaker

  • Untuk digunakan ketika anda tidak dalam keadaan Ihram.
  • Jenis kasut ini ideal untuk ibadah ziarah seperti menziarahi Jabal Nur (Gua Hira’) kerana ia menyediakan cengkaman dan keseimbangan yang baik.

Kasut sneaker adalah penting untuk keselesaan dan keselamatan anda, terutama semasa melakukan aktiviti yang memerlukan banyak berjalan atau berdiri dan mendaki.

Memilih kasut yang menyokong dengan baik dan memberikan cengkaman yang kuat akan membantu mengurangkan keletihan dan risiko tergelincir atau jatuh. Pastikan kasut tersebut selesa, sesuai dengan bentuk kaki anda, dan sesuai untuk dipakai dalam jangka waktu yang lama.


8

Beg Uncang Selipar

  • Ketika memasuki Masjidil Haram, anda boleh menyimpan kasut anda di dalam beg uncang tersebut dan membawanya bersama anda untuk mengelakkan kehilangan.
  • Anda boleh meletakkan kasut pada rak yang disediakan walaupun terdapat risiko kasut tersebut hilang.

Membawa beg kasut atau  adalah penting untuk menjaga kasut anda selamat dan teratur semasa memasuki tempat-tempat suci seperti Masjidil Haram di Makkah dan Masjid Nabawi di Madinah.

Dengan membawa kasut dalam beg, anda dapat menghindari kehilangan atau mencampuradukkan kasut dengan kasut orang lain.

Beg ini juga memudahkan pengangkutan kasut anda semasa bergerak di dalam dan sekitar kawasan masjid. Pastikan beg tersebut ringan dan mudah untuk dibawa.


9

Baju Panas Ringan / Sweater

Jika anda melakukan perjalanan semasa musim sejuk (November hingga Februari), cuaca boleh menjadi agak sejuk pada waktu malam dan awal pagi, jadi anda mungkin ingin membawa baju panas ringan atau jaket.

Memiliki pakaian yang sesuai untuk cuaca sejuk adalah penting untuk memastikan anda tetap hangat dan selesa, terutamanya semasa berada di luar pada waktu malam atau awal pagi. Baju panas atau jaket yang ringan tetapi cukup untuk memberikan kehangatan adalah pilihan yang bijak.

Pastikan pakaian ini mudah dilipat dan tidak mengambil banyak ruang dalam bagasi anda. Pilihan yang baik adalah jaket atau baju hangat yang boleh dilipat menjadi saiz kecil untuk kemudahan dalam penyimpanan dan pengangkutan.


10

Pakaian Dalam

  • Pastikan anda membawa cukup pakaian dalam untuk seluruh tempoh perjalanan anda.
  • Pilih pakaian dalam yang selesa dan sesuai untuk cuaca di Arab Saudi.
  • Dicadangkan untuk membawa beberapa pasang tambahan

Memiliki pakaian dalam yang cukup dan selesa adalah penting untuk menjaga kebersihan dan keselesaan anda sepanjang perjalanan.

Pakaian dalam yang sesuai dengan cuaca panas dan kering di Arab Saudi akan membantu anda merasa lebih segar dan selesa sepanjang hari.

Pastikan juga untuk memilih material yang mudah kering agar memudahkan pencucian dan pengeringan semasa perjalanan.


11

Stokin

  • Untuk dipakai bersama dengan kasut anda.
  • Jubin marmar di Masjidil Haram kadang-kadang boleh menjadi sangat sejuk, jadi memakai stokin di kawasan ini adalah idea yang baik.

Memiliki stokin yang sesuai adalah penting untuk keselesaan kaki anda, terutama semasa memakai kasut.

Stokin juga membantu melindungi kaki anda dari kesejukan, terutama di atas jubin marmar yang sejuk di Masjidil Haram.

Pilihlah stokin yang selesa dan sesuai untuk cuaca panas di Arab Saudi. Membawa beberapa pasang stokin memastikan anda sentiasa mempunyai ganti yang bersih dan kering.

Stokin juga dapat membantu dalam menjaga kebersihan kaki, terutama jika anda banyak berjalan kaki atau berdiri untuk tempoh yang lama.


12

Cermin Mata Hitam (Sunglass)

Memakai cermin mata hitam di sekitar Masjidil Haram dapat melindungi anda dari silau matahari yang sering memantul dari jubin marmar putih, yang berpotensi menyebabkan masalah bagi mereka yang mempunyai mata sensitif.

Membawa cermin mata hitam adalah langkah penting dalam melindungi mata anda dari silau dan sinaran matahari yang kuat di Arab Saudi, terutama di kawasan terbuka seperti Masjidil Haram.

Pilihlah cermin mata hitam yang berkualiti tinggi dengan perlindungan UV untuk memastikan mata anda terlindung dengan baik.

Cermin mata hitam juga membantu dalam meningkatkan keselesaan visual anda semasa berada di luar bangunan untuk tempoh yang lama. Pastikan cermin mata hitam anda selesa dipakai dan mudah dibawa.


13

Penutup Kepala

  • Kopiah atau kain untuk lelaki untuk melindungi kepala dari sinar matahari (ketika tidak dalam Ihram).
  • Hijab untuk wanita.

Memakai penutup kepala adalah penting untuk melindungi kepala dan rambut anda dari terik matahari, terutama di Arab Saudi yang mempunyai cuaca panas dan kering.

Bagi lelaki, kopiah atau skaf dapat membantu mengurangkan risiko sunburn pada kulit kepala, terutama ketika apabila tidak dalam keadaan Ihram.

Bagi wanita, hijab bukan sahaja untuk tujuan perlindungan dari matahari tetapi juga untuk menutup aurat mengikut syariat Islam. Pastikan penutup kepala yang anda pilih selesa, breatheable, dan sesuai dengan tuntutan syara’.


14

Payung Lipat

  • Ini boleh dibeli di Makkah.
  • Belilah payung berwarna putih daripada hitam kerana hitam menyerap haba.
  • Elakkan membeli payung dengan hujung yang tajam kerana ia boleh menyebabkan kecederaan kepada jemaah lain di kawasan yang sesak.
  • Anda mungkin tidak dibenarkan membawa masuk payung ke dalam Masjidil Haram.

Membawa payung lipat adalah berguna untuk melindungi diri dari sinar matahari terik, terutama ketika berjalan kaki di bawah terik matahari atau menunggu di tempat terbuka.

Payung berwarna putih lebih sesuai kerana ia tidak menyerap panas seperti warna gelap. Pastikan juga payung tersebut mudah dilipat dan ringan untuk dibawa.

Memilih payung tanpa hujung yang tajam penting untuk keselamatan anda dan jemaah lain.

1

Tuala Mandi

  • Besar dan Kecil.
  • Tidak semua hotel menyediakan tuala.

Membawa tuala sendiri adalah penting untuk keperluan kebersihan peribadi anda. Tuala besar berguna untuk mandi sementara tuala kecil boleh digunakan untuk tangan atau wajah.

Pastikan tuala yang anda bawa mudah kering dan ringan untuk memudahkan pengangkutan dan penggunaan.

Walaupun beberapa hotel mungkin menyediakan tuala, membawa tuala sendiri memastikan anda selalu mempunyai tuala bersih dan sesuai dengan keperluan anda, terutama di tempat-tempat yang tidak menyediakan tuala atau jika tuala yang disediakan tidak memenuhi standard kebersihan atau keselesaan anda.


2

Berus Gigi / Miswak

  • Bawalah berus gigi atau Siwak untuk menjaga kebersihan mulut dan gigi anda.
  • Miswak adalah kaedah tradisional dalam Islam untuk membersihkan gigi dan sangat disyorkan untuk digunakan, terutama semasa beribadah.

Membawa berus gigi atau miswaak adalah penting dalam menjaga kebersihan mulut semasa perjalanan. Jika anda memilih untuk menggunakan miswaak, ini juga membantu dalam mengikut sunnah Nabi Muhammad ﷺ.

Miswaak mudah dibawa dan boleh digunakan bila-bila masa untuk kesegaran mulut. Pastikan juga anda membawa ubat gigi atau jika menggunakan miswaak, pilihlah yang berkualiti dan bersih.

Ini membantu menjaga kebersihan mulut dan gigi anda dalam keadaan optimum sepanjang perjalanan.


3

Ubat Gigi

  • Harus bebas dari wangian ketika dalam keadaan Ihram.
  • Ubat gigi bersaiz travel sudah cukup.

Membawa ubat gigi yang bebas dari wangian adalah penting ketika anda dalam keadaan Ihram, kerana penggunaan wangian tidak dibenarkan.

Ubat gigi bersaiz travel adalah pilihan yang praktikal kerana ia mudah dibawa dan tidak mengambil banyak ruang dalam bagasi.

Pastikan anda membawa ubat gigi yang memenuhi keperluan kebersihan gigi anda sepanjang perjalanan.

Ini membantu menjaga kebersihan mulut dan gigi anda, yang sangat penting untuk keselesaan dan kesihatan mulut semasa perjalanan.


4

Syampu / Perapi Rambut

Harus bebas dari wangian ketika dalam keadaan Ihram.

Memilih syampu dan perapi rambut yang bebas dari wangian adalah penting semasa anda dalam keadaan Ihram, mematuhi syarat-syarat Ihram yang melarang penggunaan bauan.

Pilihlah syampu dan perapi yang sesuai dengan jenis rambut anda dan mudah dibilas untuk memudahkan proses mandi, terutama di tempat-tempat dengan fasiliti terbatas.

Jika dapat, bawalah syampu dan perapi dalam botol kecil atau saiz travel untuk memudahkan pengangkutan dan penyimpanan dalam bagasi anda. Ini memastikan anda dapat menjaga kebersihan dan kesihatan rambut anda sepanjang perjalanan.


5

Sabun Mandi

Harus bebas dari wangian ketika dalam keadaan Ihram.

Membawa sabun mandi yang bebas dari wangian adalah penting semasa anda dalam keadaan Ihram. Pilihan sabun yang bebas wangian ini selaras dengan syarat Ihram yang melarang penggunaan bahan wangi.

Pilihlah sabun yang lembut pada kulit dan mudah dibilas untuk memudahkan proses mandi. Bawalah sabun dalam bekas yang sesuai agar mudah dibawa dan disimpan dalam bagasi, serta menjaga agar sabun tetap kering dan bersih. Penggunaan sabun ini membantu menjaga kebersihan diri anda tanpa melanggar pantang-larang Ihram.


6

Sabun Cecair

  • Boleh digunakan sebagai syampu dan sabun mandi.
  • Harus bebas dari wangian ketika dalam keadaan Ihram.

Sabun cair yang multifungsi dan bebas dari wangian adalah pilihan yang praktikal semasa dalam keadaan Ihram. Ini memudahkan anda dengan mengurangkan jumlah barang bawaan kerana sabun cair tersebut boleh digunakan untuk mencuci rambut dan badan.

Pilihlah sabun cair yang lembut dan sesuai untuk jenis kulit dan rambut anda. Pastikan juga sabun tersebut diletakkan dalam botol yang kedap dan mudah dibawa untuk menghindari kebocoran dalam bagasi.

Penggunaan sabun cair ini memudahkan proses mandi dan menjaga kebersihan diri anda tanpa melanggar syarat-syarat Ihram.


7

Tisu Poket

  • Harus bebas dari wangian ketika dalam keadaan Ihram.

Tisu ini sangat membantu untuk keperluan kebersihan peribadi dan keadaan kecemasan. Simpan tisu dalam jumlah yang cukup dan di tempat yang mudah diakses dalam bagasi anda.

Penggunaan tisu yang bebas wangian juga mematuhi pantang-larang Ihram yang melarang penggunaan bahan wangi. Membawa tisu ini memastikan anda selalu bersedia untuk apa-apa situasi yang mungkin terjadi.


8

Tisu Basah

Harus bebas dari wangian ketika dalam keadaan Ihram.

Tisu basah ini dapat membantu anda tetap segar dan bersih. Ia sangat praktikal untuk kegunaan cepat dalam membersihkan tangan atau muka, terutama di kawasan yang sesak atau ketika tidak ada akses mudah ke air.

Pastikan tisu basah yang anda bawa bebas dari wangian untuk mematuhi syarat Ihram. Bawalah tisu basah dalam kemasan yang kedap untuk menjaga kelembapannya dan memudahkan penyimpanan dalam bagasi anda.

Penggunaan tisu basah ini membantu menjaga kebersihan peribadi anda semasa beribadah.


9

Sanitizer

Harus bebas dari wangian ketika dalam keadaan Ihram. Penggunaan pembersih tangan anti-bakteria yang bebas wangian adalah penting untuk menjaga kebersihan tangan, terutama dalam keadaan Ihram.

Pastikan pembersih tangan ini mudah dibawa dan dapat diletakkan di dalam beg pinggang atau beg galas anda untuk akses cepat dan mudah. Menggunakan pembersih tangan anti-bakteria ini membantu menjaga kebersihan peribadi dan mengurangkan risiko infeksi selama perjalanan Umrah.


10

Sikat Rambut / Sisir

Hanya boleh digunakan di luar keadaan Ihram.

Membawa sikat rambut atau sisir adalah penting untuk menjaga kebersihan dan merapikan rambut anda, tetapi perlu diingat bahawa penggunaannya hanya dibenarkan ketika anda tidak berada dalam keadaan Ihram.

Ini bererti anda harus mengelakkan menyisir atau menyikat rambut anda ketika dalam Ihram, sebagai pematuhan terhadap pantang-larang ibadah tersebut. Pastikan sikat rambut atau sisir anda mudah dibawa dan disimpan dalam bagasi, serta sesuai dengan jenis rambut anda.

Penggunaan sikat rambut atau sisir ini membantu anda tetap kemas dan teratur di luar masa Ihram.


11

Mesin Cukur / Pisau Cukur Pakai Buang

  • Jika anda ingin mencukur atau memotong rambut sendiri, berbanding pergi ke tukang gunting rambut.
  • Jangan membawa pisau cukur dalam beg tangan di lapangan terbang kerana ia akan dirampas. Letakkan dalam bagasi.

Membawa mesin cukur atau pisau cukur pakai buang adalah pilihan bagi mereka yang lebih selesa mencukur atau memotong rambut sendiri semasa Umrah.

Namun, penting untuk diingat bahawa alat cukur tajam seperti pisau cukur tidak dibenarkan dalam beg tangan ketika penerbangan, jadi pastikan anda memasukkannya ke dalam bagasi yang diperiksa.

Jika anda memilih untuk membawa mesin cukur elektrik, pastikan ia sesuai dengan sistem voltage dan soket di Arab Saudi. Penggunaan alat cukur sendiri ini dapat membantu anda menjaga penampilan dan mematuhi syarat-syarat syara’, terutama setelah menyelesaikan tahap tertentu dalam ibadah Umrah.


12

Deodoran

Harus bebas dari wangian ketika dalam keadaan Ihram.

Membawa deodoran atau anti-perspiran yang bebas wangian adalah penting untuk menjaga kebersihan badan dan mengurangkan peluh, terutama dalam cuaca panas di Arab Saudi.

Penggunaan produk ini yang bebas wangian adalah syarat ketika dalam keadaan Ihram, sebagai pematuhan terhadap pantang-larang yang melarang penggunaan bauan.

Pilihlah produk yang efektif untuk mengawal peluh dan tidak meninggalkan kotoran pada pakaian, terutama pada pakaian Ihram. Pastikan juga produk tersebut mudah dibawa dan digunakan, serta sesuai dengan jenis kulit anda untuk menghindari iritasi.

Penggunaan deodoran atau anti-perspiran ini membantu anda merasa lebih selesa sepanjang ibadah.

Contoh deodoran bebas wangian boleh dilihat pada pautan ini


13

Minyak Wangi / Attar

Tidak boleh digunakan dalam keadaan Ihram.

Membawa minyak wangi atau attar adalah sesuai untuk digunakan di luar keadaan Ihram. Penggunaannya harus dielakkan sepenuhnya ketika anda berada dalam keadaan Ihram.

Anda boleh menggunakan minyak wangi atau attar sebelum memasuki keadaan Ihram atau setelah menyelesaikan ibadah Umrah. Penggunaan minyak wangi atau ittar ini dapat membantu anda merasa segar dan bersih di luar masa Ihram.


14

Pengetip Kuku

Jangan membawa ini dalam bagasi tangan anda di lapangan terbang kerana ia akan dirampas.

Membawa pengetip kuku adalah penting untuk menjaga kebersihan dan kesihatan kuku anda sepanjang perjalanan. Namun, ingatlah bahawa alat tajam seperti pemotong kuku tidak dibenarkan dalam beg tangan ketika penerbangan. Pastikan anda memasukkannya ke dalam bagasi yang diperiksa.

Memiliki pemotong kuku memudahkan anda menjaga kuku agar tetap pendek dan bersih, yang merupakan sebahagian daripada kebersihan peribadi, terutamanya dalam keadaan Ihram di mana menjaga kebersihan adalah sangat penting.


15

Gunting Kecil

Jangan bawa ini dalam bag kabin anda di lapangan terbang kerana ia akan dirampas.

Membawa gunting kecil boleh berguna untuk keperluan seperti Tahalul, memotong benang atau membuka pembungkus, tetapi ingat bahawa barang tajam seperti gunting tidak dibenarkan dalam bagasi kabin semasa penerbangan. Oleh itu, pastikan gunting kecil tersebut disimpan dalam bagasi yang diperiksa.

Memiliki gunting kecil akan memudahkan anda dalam menguruskan hal-hal kecil yang mungkin timbul, tetapi gunakanlah dengan berhati-hati dan simpan dengan selamat untuk mengelakkan kemalangan.


16

Tuala Wanita

  • Bawalah pad kebersihan wanita yang cukup untuk keperluan anda selama perjalanan.
  • Pilih pad yang selesa dan sesuai dengan keperluan anda, termasuk pad siang dan malam.
  • Simpan pad ini di tempat yang mudah diakses dalam bagasi anda.

Membawa pad kebersihan wanita adalah penting untuk menjaga kebersihan dan keselesaan selama perjalanan, terutama semasa berada jauh dari kemudahan asas.

Memilih pad yang tepat membantu anda merasa lebih selesa sepanjang perjalanan. Pastikan juga anda membawa beberapa pad tambahan sebagai persediaan.

1

Ubat Rutin / Semasa

Contohnya, inhaler jika anda menghidap asma, insulin jika anda menghidap diabetes, dan sebagainya.

Membawa ubat yang anda perlukan secara rutin adalah sangat penting. Pastikan anda membawa bekalan yang cukup untuk seluruh tempoh perjalanan anda.

Jika anda mengambil ubat-ubatan tertentu seperti inhaler untuk asma atau insulin untuk diabetes, pastikan untuk membawa jumlah yang mencukupi dan simpan di tempat yang mudah diakses.

Juga, penting untuk membawa preskripsi atau surat doktor yang menjelaskan keperluan ubat anda, terutama untuk pemeriksaan di lapangan terbang atau untuk keperluan di negara asing.

Pastikan juga ubat-ubatan ini disimpan dengan cara yang sesuai untuk memastikan keberkesanannya terjaga.


2

Ubat Selesema

Kemungkinan untuk mendapat selesema semasa umrah adalah sangat tinggi.

Membawa ubat selesema dan flu adalah bijak kerana risiko mendapat selesema tinggi disebabkan oleh perubahan iklim dan kepadatan jemaah Umrah terutamanya ketika musim hujung tahun. Ubat ini boleh membantu meredakan gejala seperti batuk, hidung tersumbat, sakit kepala, dan demam.

Pilihlah ubat yang telah anda gunakan sebelumnya dan yang anda tahu berkesan untuk anda. Juga, pastikan untuk membaca arahan penggunaan dan dos yang disarankan. Simpan ubat ini di tempat yang mudah diakses dalam bagasi anda.


3

Ubat Pain Killer

Ubat ini boleh didapati di kaunter farmasi untuk sakit kepala, sakit perut, dan lain-lain.

Membawa ubat pain killer seperti paracetamol atau ibuprofen adalah penting untuk merawat gejala biasa seperti sakit kepala atau sakit perut. Ubat-ubatan ini boleh dibeli tanpa preskripsi dan berguna untuk merawat kesakitan ringan hingga sederhana.

Pastikan untuk membaca label dan arahan penggunaan dengan teliti sebelum mengambilnya. Juga, perhatikan dos yang disarankan dan batasan penggunaan. Simpan ubat-ubatan ini di tempat yang mudah diakses dalam bagasi anda, dan pastikan mereka disimpan dengan selamat dan terlindung dari panas berlebihan.

Membawa ubat ini dapat membantu mengurangkan ketidakselesaan fizikal yang mungkin timbul semasa perjalanan Umrah.


4

Ubat Mabuk Perjalanan

  • Bawalah ubat mabuk jika anda mengalami mabuk udara, mabuk laut, atau mabuk darat.
  • Ubat ini berguna untuk meredakan gejala mabuk perjalanan seperti loya, muntah, dan pening.
  • Pastikan untuk membaca arahan penggunaan dan dos yang disarankan sebelum mengambilnya.
  • Simpan ubat ini di tempat yang mudah diakses dalam beg anda, terutamanya jika anda akan melakukan perjalanan jauh atau sering berpindah antara tempat.

Membawa ubat mabuk perjalanan dapat membantu menjaga keselesaan anda, terutama selama perjalanan panjang atau dalam pengangkutan yang mungkin menyebabkan ketidakselesaan.

Ini memastikan anda dapat bergerak dari satu tempat ke tempat lain dengan lebih selesa semasa menjalankan ibadah Umrah.


5

Krim Pelembap

  • Untuk kulit kering.
  • Harus bebas dari wangian ketika dalam keadaan Ihram.

Membawa krim pelembap yang bebas wangian adalah penting untuk menjaga kulit anda tetap lembap, terutama di iklim Arab Saudi yang panas dan kering. Ini membantu menghindari kulit pecah-pecah atau gatal akibat kekeringan.

Pilihlah krim pelembap yang sesuai dengan jenis kulit anda dan yang tidak mengandungi wangian semasa dalam Ihram. Simpan krim ini di tempat yang mudah diakses dalam beg anda dan gunakan secara berkala untuk menjaga kelembapan kulit.

Penggunaan krim pelembap yang tepat ini dapat membantu menjaga kesihatan kulit anda sepanjang perjalanan.


6

Krim / Balm / Losyen

  • Untuk iritasi kulit.
  • Untuk kulit tumit yang merekah atau kering.
  • Harus bebas dari wangian ketika dalam keadaan Ihram.

Membawa krim, balsem, atau losyen yang bebas wangian adalah penting untuk merawat masalah kulit seperti iritasi, kekeringan, atau merekah, khususnya pada bahagian tumit. Produk ini membantu menyediakan kelembapan dan pemulihan untuk kulit yang rusak atau kering.

Penting untuk memilih produk yang sesuai dengan jenis kulit anda dan yang bebas wangian ketika anda dalam keadaan Ihram. Simpan produk ini dalam beg anda di tempat yang mudah diakses untuk penggunaan yang cepat dan mudah.

Penggunaan krim, balm, atau losyen ini dapat membantu menjaga kebersihan dan kesihatan kulit anda sepanjang perjalanan Umrah.


7

Pelembab Bibir

Harus bebas dari wangian ketika dalam keadaan Ihram.

Membawa pelembab bibir yang bebas wangian adalah penting untuk menjaga bibir anda daripada kekeringan, terutama dalam cuaca panas dan kering di Arab Saudi.

Pelembab bibir ini membantu mencegah dan merawat bibir pecah. Pastikan untuk memilih pelembab bibir yang tidak mengandungi wangian atau bahan perasa semasa anda dalam keadaan Ihram.

Simpan pelembab bibir ini di tempat yang mudah diakses dalam beg anda untuk penggunaan yang segera.

Penggunaan pelembab bibir ini penting untuk menjaga keselesaan dan kesihatan bibir anda sepanjang perjalanan Umrah.


8

Lozeng / Ubat Batuk

Untuk batuk dan sakit kerongkong.

Membawa lozeng dan ubat batuk adalah penting untuk merawat batuk dan sakit kerongkong, yang mungkin timbul akibat perubahan cuaca.

Lozeng untuk kerongkong dapat membantu meredakan sakit dan iritasi kerongkong, manakala sirap batuk membantu mengurangkan batuk.

Pilih produk yang sesuai dengan simptom anda dan yang tidak mengandungi bahan yang dilarang semasa anda dalam keadaan Ihram.

Simpan produk-produk ini di tempat yang mudah diakses dalam beg anda. Menggunakan lozeng atau ubat batuk dapat membantu menjaga keselesaan dan kesihatan kerongkong anda semasa perjalanan Umrah.


9

Suplemen Vitamin C

Ambillah satu setiap hari.

Membawa suplemen Vitamin C dan mengambilnya secara harian adalah baik untuk meningkatkan sistem imun anda, terutama semasa percampuran dengan orang ramai di mana anda mungkin terdedah kepada berbagai kuman dan virus.

Vitamin C membantu dalam menjaga kesihatan umum dan meningkatkan ketahanan badan terhadap jangkitan. Pastikan untuk membaca arahan penggunaan dan dos yang disyorkan.

Simpan suplemen ini di tempat yang mudah diakses dalam beg anda. Pengambilan Vitamin C secara harian dapat membantu menjaga kesihatan anda dan mengurangkan risiko jatuh sakit semasa perjalanan.


10

Ubat Cirit-Birit

Contohnya, Imodium untuk perut yang terganggu.

Membawa ubat cirit-birit seperti Imodium adalah penting dalam menangani masalah perut yang terganggu, yang mungkin berlaku akibat perubahan diet atau kepekaan terhadap makanan baru semasa perjalanan.

Ubat ini membantu dalam meredakan gejala cirit-birit dan memulihkan keseimbangan sistem pencernaan. Pastikan untuk membaca arahan penggunaan dan dos yang disyorkan sebelum mengambil ubat tersebut.

Simpan ubat ini di tempat yang mudah diakses dalam bagasi anda untuk penggunaan cepat sekiranya diperlukan. Menggunakan ubat cirit-birit dapat membantu menjaga keselesaan dan kesihatan pencernaan anda semasa perjalanan Umrah.


11

Vaseline

  • Geseran pada paha sebelah dalam sering menjadi masalah yang dihadapi oleh lelaki semasa dalam keadaan Ihram.
  • Lelaki disarankan untuk menyapu Vaseline atau pelembap lain yang tidak wangi pada kawasan tersebut.

Menggunakan Vaseline adalah cara yang efektif untuk mencegah dan merawat geseran pada paha, yang umum terjadi pada lelaki yang berpakaian Ihram, terutama semasa banyak bergerak atau berjalan.

Vaseline membantu dalam melindungi kulit dari geseran dan iritasi. Pastikan Vaseline atau pelembap yang anda gunakan tidak mengandungi wangian, mematuhi pantang-larang Ihram.

Simpan Vaseline atau pelembap tersebut di tempat yang mudah diakses dalam bagasi anda. Penggunaan Vaseline ini dapat membantu meningkatkan keselesaan anda dan mengurangkan risiko iritasi kulit semasa Umrah.


12

 Plaster / Pembalut

Untuk luka, terbakar, dan melecet.

Membawa plaster dan pembalut adalah penting untuk rawatan pertama terhadap luka dan melecet yang mungkin terjadi semasa perjalanan.

Plaster dan pembalut dapat membantu melindungi luka dari jangkitan dan mempercepatkan proses penyembuhan. Plaster khusus untuk melecet sangat berguna untuk melindungi kawasan yang terkena geseran atau tekanan berlebihan, seperti kaki yang sering melecet akibat berjalan jauh.

Pastikan untuk menyimpan plaster dan pembalut ini di tempat yang mudah diakses seperti dalam kit pertolongan atau beg anda. Menggunakan plaster dan pembalut ini dapat membantu menjaga kesihatan dan keselesaan anda semasa perjalanan Umrah.


13

Sun Block

  • Untuk meminimumkan risiko keletihan akibat panas dan strok haba.
  • Harus bebas dari wangian ketika dalam keadaan Ihram.

Membawa sun block yang bebas wangian adalah penting untuk melindungi kulit dari sinar matahari yang terik, terutama di Arab Saudi yang mempunyai cuaca yang agak ekstrim.

Penggunaan sun block membantu dalam mencegah keletihan akibat panas dan strok haba, serta melindungi kulit dari kerosakan akibat sinar UV. Pastikan sun block yang anda gunakan mempunyai SPF yang tinggi dan sesuai untuk jenis kulit anda.

Simpan sun block di tempat yang mudah diakses dalam beg anda untuk penggunaan berkala, terutama ketika berada di luar bangunan untuk waktu yang lama.

Menggunakan sun block yang bebas wangian mematuhi pantang-larang Ihram dan membantu menjaga kesihatan kulit anda semasa Umrah.


14

Krim Sakit Otot

Untuk sakit otot atau sendi, kerana kerja umrah ini memerlukan aktiviti fizikal yang banyak.

Membawa krim untuk sakit otot adalah penting, terutama jika anda mengalami sakit otot atau sendi semasa Umrah.

Produk seperti krim urut dapat membantu meredakan sakit otot dan menyediakan kelegaan. Pastikan untuk memilih produk yang sesuai dengan keperluan anda dan membaca arahan penggunaan dengan teliti.

Jika anda memilih produk berbentuk krim, pastikan produk tersebut mudah diserap oleh kulit dan tidak meninggalkan rasa melekit. Simpan produk ini di tempat yang mudah diakses dalam beg anda untuk penggunaan cepat apabila diperlukan.

Menggunakan krim sakit otot dapat membantu meredakan ketidakselesaan otot atau sendi semasa perjalanan.


15

Garam Rehidrasi

  • Untuk merawat dehidrasi, terutama disebabkan oleh cirit-birit.
  • Tersedia dalam bentuk serbuk dan tablet.
  • Individu yang mempunyai tekanan darah tinggi harus mendapatkan nasihat perubatan sebelum mengambilnya.

Membawa garam rehidrasi adalah penting untuk mengatasi dehidrasi, terutama jika anda mengalami cirit-birit yang dapat mengurangkan kadar cairan dalam badan.

Garam rehidrasi ini membantu menggantikan elektrolit dan cairan yang hilang. Pastikan anda membaca arahan penggunaan dengan teliti dan mengambilnya mengikut dos yang disarankan.

Jika anda mempunyai masalah kesihatan tertentu seperti tekanan darah tinggi, sangat penting untuk berbincang dengan doktor anda sebelum mengambil garam rehidrasi.

Simpan produk ini di tempat yang mudah diakses dalam bag anda untuk penggunaan cepat apabila diperlukan. Penggunaan garam rehidrasi ini boleh membantu menjaga keseimbangan cairan dalam badan anda semasa perjalanan.

1

Adaptor Universal

  • Tidak ada jenis standard yang sebenar di Mekah – anda akan menemui soket jenis bulat 2-pin dan juga rata 2-pin seperti yang digunakan di Eropah, dan soket 3-pin seperti di Malaysia

Membawa adaptor perjalanan universal adalah penting semasa perjalanan ke luar negara, termasuklah ketika Umrah, untuk memastikan anda dapat mengecas dan menggunakan peralatan elektronik anda.

Adaptor ini membolehkan anda untuk menggunakan soket elektrik pelbagai jenis yang mungkin anda temui di hotel atau tempat penginapan. Pastikan adaptor yang anda pilih sesuai dengan keperluan peralatan elektronik anda dan memenuhi standard keselamatan.

Simpan adaptor ini di tempat yang mudah diakses dalam bagasi anda untuk penggunaan yang mudah. Menggunakan adaptor perjalanan universal ini membantu memastikan anda tetap terhubung dan peralatan elektronik anda tetap berfungsi sepanjang perjalanan anda.

Antara contoh travel universal adapter yang berkualiti adalah seperti jenama Aukey. Pilihan yang lebih ekonomi, bolehlah memilih adapter seperti ini


2

Telefon Bimbit

  • Untuk berhubung dengan ahli kumpulan anda, rakan-rakan dan keluarga serta orang di rumah.
  • Kad SIM tempatan boleh didapati di kedai-kedai telefon di Makkah dan Madinah.
  • Kad SIM adalah murah – sekitar 10 Riyal.
  • Tuliskan nombor telefon bimbit anda sendiri dan nombor ahli kumpulan lain sekiranya anda tersesat.

Membawa telefon bimbit adalah penting untuk komunikasi semasa perjalanan, terutama untuk berhubung dengan ahli kumpulan, keluarga, dan rakan. Memastikan telefon anda tidak terkunci membolehkan anda menggunakan kad SIM tempatan, yang boleh lebih ekonomi untuk panggilan dan data.

Kad SIM tempatan di Arab Saudi biasanya mudah didapati dan harganya berpatutan. Pastikan anda menyimpan nombor telefon penting, termasuk nombor telefon ahli kumpulan dan nombor darurat.

Ini penting untuk keselamatan, terutama jika anda terpisah dari kumpulan atau memerlukan bantuan. Telefon bimbit juga berguna untuk mengambil gambar dan menyimpan maklumat penting selama perjalanan.


3

Kad SIM

  • Anda memerlukan kad SIM tempatan untuk membuat panggilan telefon.
  • Anda juga boleh menggunakan pakej roaming dari provider tanah air jika ingin menggunakan nombor yang sama.
  • Jika anda rasa anda tidak akan banyak menggunakan telefon anda, anda boleh menggunakan WiFi di hotel anda sahaja untuk membuat panggilan.

Mendapatkan kad SIM tempatan di Arab Saudi adalah berguna untuk komunikasi, terutamanya jika anda merancang untuk membuat banyak panggilan tempatan atau menggunakan data selular.

Ini juga berguna untuk keadaan kecemasan atau untuk berhubung dengan ahli kumpulan lain semasa berada di luar. Walau bagaimanapun, jika anda merancang untuk menggunakan telefon anda secara minimum dan terutamanya di dalam hotel, mungkin lebih praktikal untuk bergantung pada sambungan WiFi.

Ini boleh menjadi pilihan yang lebih ekonomi, terutamanya jika hotel atau tempat penginapan anda menyediakan akses WiFi percuma yang baik. Pastikan untuk mengetahui pilihan yang tersedia dan pertimbangkan keperluan komunikasi anda sebelum membuat keputusan mengenai sama ada mendapatkan kad SIM tempatan atau tidak.


4

Pengecas Telefon Bimbit

  • Bawalah pengecas telefon bimbit anda.
  • Pastikan ia sesuai dengan telefon anda dan berfungsi dengan baik.
  • Pertimbangkan untuk membawa pengecas tambahan atau power bank sebagai cadangan.
  • Jangan lupa untuk membawa adaptor perjalanan yang sesuai jika pengecas anda memerlukan soket yang berbeza.

Memiliki pengecas telefon bimbit adalah penting untuk memastikan telefon anda sentiasa berfungsi sepanjang perjalanan anda. Ini sangat penting untuk keadaan kecemasan, berhubung dengan ahli kumpulan, dan untuk kegunaan umum.

Power bank atau pengecas tambahan dapat membantu dalam situasi di mana akses kepada soket elektrik terbatas atau jika anda banyak menghabiskan waktu di luar. Pastikan peralatan ini selalu dalam keadaan baik dan mudah diakses dalam bagasi anda.


5

Power Bank

  • Untuk mengecas telefon bimbit anda dan peralatan elektronik lain.
  • Cari yang berkualiti baik dan ringan.
  • Power bank dengan pelbagai input membolehkan anda mengecas lebih daripada satu peranti pada satu masa.

Membawa pengecas mudah alih atau power bank adalah penting, terutama jika anda banyak menggunakan peralatan elektronik seperti telefon bimbit, tablet, atau kamera semasa perjalanan. Ini memastikan peralatan anda sentiasa bertenaga dan siap digunakan.

Pilih power bank yang ringan untuk kemudahan pembawaan dan pastikan kapasitinya cukup untuk keperluan pengisian anda. Power bank dengan pelbagai port adalah berguna untuk mengecas beberapa peranti secara serentak, menjimatkan waktu dan lebih efisien. Pastikan juga untuk membawa kabel yang sesuai untuk peralatan anda.

Power bank ini sangat berguna dalam situasi di mana akses ke soket elektrik terbatas atau tidak tersedia.

Antara jenama powerbank yang berkualiti adalah UGreen


6

E-reader / Tablet Pintar

  • Untuk membaca e-buku / mendengar bacaan Al-Quran dan sebagainya.
  • Jika anda rasa ini akan menjadi gangguan, maka lebih baik tidak dibawa.

Membawa e-reader atau tablet pintar boleh menjadi cara yang baik untuk membaca e-buku, termasuk bahan bacaan keagamaan, dan mendengarkan bacaan Al-Quran atau ceramah keagamaan.

Ini boleh menjadi sumber ilmu dan ketenangan rohani, terutama semasa masa rehat atau dalam perjalanan. Namun, pertimbangkan sama ada kehadiran peranti ini akan mengganggu tumpuan anda kepada ibadah dan aktiviti keagamaan.

Jika anda merasakan peranti ini akan lebih mengalihkan perhatian daripada membantu, mungkin lebih baik untuk tidak membawanya. Jika anda memilih untuk membawa e-reader atau tablet, pastikan anda juga membawa pengecas yang sesuai dan pertimbangkan keperluan akses internet atau WiFi.


7

Fon Telinga / Earfone

  • Bawalah fon telinga atau headfon.
  • Berguna untuk mendengar bacaan Al-Quran, ceramah, atau bahan audio lain secara peribadi.
  • Pilih yang selesa dipakai dan mudah dibawa.
  • Pastikan fon telinga atau headfon ini tidak mengganggu orang lain di sekeliling anda, terutama dalam suasana ibadah.

Membawa fon telinga atau headfon adalah penting jika anda ingin mendengarkan bacaan Al-Quran, ceramah, atau bahan audio lain dengan privasi dan tanpa mengganggu orang lain.

Ini juga berguna semasa perjalanan panjang atau ketika anda memerlukan waktu tenang untuk diri sendiri. Pilih fon telinga atau headfon yang selesa dipakai untuk jangka waktu yang panjang dan mudah disimpan dalam bagasi anda.

Pastikan juga untuk menggunakannya dengan bijak dan menghormati keadaan sekeliling, terutama di tempat-tempat ibadah atau ketika berada dalam kumpulan.


8

Jam Tangan

  • Bawalah jam tangan.
  • Berguna untuk memantau waktu solat dan jadual aktiviti harian.
  • Pilih jam tangan yang tahan lama dan sesuai digunakan dalam berbagai keadaan, termasuk kalis air.
  • Pastikan jam tangan anda sesuai dengan zon waktu Arab Saudi.

Membawa jam tangan adalah penting untuk membantu anda mengatur waktu, terutama untuk menunaikan solat pada waktunya dan mengikuti jadual aktiviti semasa berada di Tanah Suci.

Jam tangan yang tahan lama dan sesuai untuk penggunaan sehari-hari, terutama yang tahan air, adalah pilihan yang bijak. Pastikan juga jam tangan anda telah disetel ke zon waktu tempat tujuan anda.

Jam tangan dapat membantu anda tetap teratur dan tepat waktu semasa Umrah.


9

Seterika

Jika diperlukan, hanya untuk digunakan di hotel anda.

Membawa seterika travel adalah berguna untuk menjaga pakaian anda tetap kemas, khususnya jika anda memerlukan pakaian yang licin untuk acara tertentu.

Namun, pastikan seterika ini hanya digunakan di dalam hotel atau tempat penginapan anda. Semak terlebih dahulu dengan hotel mengenai kemudahan yang disediakan, kerana beberapa hotel mungkin sudah menyediakan seterika dan papan seterika.

Jika anda membawa seterika perjalanan, pilihlah yang ringan dan mudah digunakan, serta sesuai dengan soket elektrik dan voltage di Arab Saudi. Pastikan juga untuk menggunakan seterika ini dengan selamat dan tidak meninggalkannya tanpa pengawasan ketika ia masih panas.


10

Penimbang Digital

Untuk mengukur berat bagasi anda.

Membawa penimbang digital adalah berguna untuk memastikan bagasi anda tidak melebihi had berat yang ditetapkan oleh syarikat penerbangan. Ini dapat membantu anda mengelakkan bayaran tambahan untuk berat berlebihan.

Timbangan ini biasanya ringan dan mudah untuk dibawa, memudahkan anda untuk memeriksa berat bagasi anda setiap waktu.

Pastikan timbangan ini tepat dan boleh dipercayai. Memeriksa berat bagasi sebelum pergi ke lapangan terbang dapat memberikan ketenangan fikiran dan memudahkan proses daftar masuk.

Penimbang digital boleh dibeli pada pautan ini


11

Wire Extention

Membawa sambungan (extention) adalah berguna terutamanya jika anda mempunyai beberapa peralatan elektronik yang perlu dicaj seperti telefon bimbit, tablet, atau kamera.

Sambungan ini memungkinkan anda untuk mengecas beberapa peranti sekaligus, menjimatkan ruang dan masa. Pastikan sambungan ini sesuai dengan keperluan voltage dan soket di Arab Saudi dan bawa juga adaptor perjalanan yang sesuai jika diperlukan.

Penggunaan extention (4 sambungan) dapat membantu anda memastikan semua peralatan elektronik anda tetap bertenaga dan siap digunakan.

Contoh wire extention boleh dilihat pada pautan ini

1

Pen / Marker Pen

Jangan bawa pen yang mahal kerana ia mungkin hilang bila-bila masa.

Membawa pen atau penanda adalah berguna untuk mencatat, menanda dokumen, atau kegunaan umum lainnya semasa perjalanan.

Pilih pen atau yang sederhana dan tidak terlalu mahal, kerana ada kemungkinan barang-barang kecil seperti ini dapat hilang atau tertinggal. Pen atau penanda yang praktikal dan mudah digunakan adalah pilihan yang bijak.

Simpan di tempat yang mudah diakses dalam beg anda, agar mudah ditemukan ketika anda memerlukannya. Memiliki pen ini dapat membantu dalam situasi seperti menuliskan catatan penting, atau menanda halaman pada buku panduan atau buku doa.


2

Kertas / Buku Nota Kecil

  • Membawa buku nota kecil atau beberapa lembar kertas adalah berguna untuk mencatat maklumat penting, seperti jadual aktiviti, catatan peribadi, atau alamat.
  • Pilih buku nota yang ringan dan mudah dibawa.
  • Pastikan buku nota atau kertas yang anda bawa tidak terlalu besar agar mudah dimasukkan dalam beg atau poket.

Membawa buku nota atau kertas memudahkan anda untuk mencatat informasi penting, membuat jadual, atau sebagai jurnal. Ini juga berguna untuk menulis doa atau refleksi peribadi semasa perjalanan.

Buku nota kecil yang praktikal ini sangat membantu, terutama dalam situasi di mana penggunaan peralatan elektronik tidak praktikal atau tidak mengizinkan. Memiliki buku nota atau kertas ini dalam perjalanan Umrah dapat menjadi alat yang berharga untuk mencatat pengalaman dan pemikiran anda.


3

Bantal Leher Travel

Sangat berguna untuk perjalanan jarak jauh.

Membawa bantal leher perjalanan adalah penting untuk keselesaan semasa perjalanan jarak jauh, seperti dalam penerbangan atau perjalanan darat panjang.

Bantal leher ini membantu menyokong kepala dan leher anda, mengurangkan keletihan dan ketidakselesaan. Pilih bantal yang lembut, ringan, dan mudah disimpan atau dibawa.

Jenis bantal leher yang boleh dikembungkan,  memudahkan penyimpanan ketika tidak digunakan. Menggunakan bantal leher dapat membuat pengalaman perjalanan anda lebih selesa, terutama semasa tidur atau berehat dalam posisi duduk untuk jangka waktu yang lama.


4

Pisau Saku Kecil / Pisau Utiliti

  • Boleh berguna untuk kegunaan seperti membuka tin.
  • Jangan bawa dalam beg tangan anda di lapangan terbang kerana ia akan dirampas.

Membawa pisau saku kecil atau pisau utiliti mungkin berguna untuk pelbagai kegunaan semasa perjalanan, seperti membuka tin.

Namun, sangat penting untuk ingat bahawa barang tajam seperti pisau tidak dibenarkan dalam beg tangan ketika penerbangan. Anda harus memasukkannya ke dalam bagasi yang diperiksa.

Pastikan pisau tersebut disimpan dengan selamat dan hanya digunakan ketika diperlukan untuk kegunaan yang sesuai.

Memiliki pisau saku kecil atau pisau utiliti ini dapat membantu dalam situasi tertentu, namun penggunaannya harus selalu dengan berhati-hati dan bertanggungjawab.


5

Botol Kecil

Berukuran kira-kira 500ml, yang boleh diisi dengan air Zamzam untuk diminum.

Membawa botol kecil adalah praktikal untuk menyimpan dan minum air Zamzam semasa berada di Makkah. Pilih botol yang mudah dibuka dan ditutup, serta mudah dibawa.

Botol berukuran 500ml adalah ukuran yang sesuai kerana tidak terlalu besar atau berat untuk dibawa, namun cukup untuk menyimpan jumlah air yang cukup. Pastikan botol tersebut bersih dan tahan lama.

Memiliki botol ini memudahkan anda memiliki air Zamzam di sisi anda.


6

Botol Spray Kecil

  • Sangat menyegarkan.
  • Boleh digunakan untuk mengambil wudhu.

Membawa botol spray kecil adalah berguna untuk menyegarkan diri di cuaca panas di Arab Saudi. Botol spray ini juga boleh digunakan untuk mengambil wudhu, terutama dalam situasi di mana akses ke air terbatas atau untuk menjimatkan penggunaan air.

Pilih botol yang ringan dan mudah digunakan, serta kedap air untuk mengelakkan kebocoran. Botol spray ini dapat membantu anda tetap sejuk dan segar semasa beribadah atau berjalan di tempat terbuka.

Pastikan untuk mengisi ulang botol ini dengan air bersih secara berkala. Penggunaan botol spray kecil ini bukan sahaja praktikal tetapi juga membantu dalam menjaga kebersihan dan kenyamanan anda sepanjang Umrah.


7

Portable Bidet

Memudahkan anda istinja’ di dalam tandas kapal terbang yang umumnya tiada paip air.

Anda boleh membeli portable bidet pada pautan ini


8

Makanan Ringan

Makanan yang tahan lama seperti kerepek, biskut, dan lain-lain.

Membawa makanan ringan yang tahan lama adalah penting semasa perjalanan Umrah, terutamanya untuk memberikan tenaga tambahan antara waktu makan.

Pilihlah makanan ringan yang tidak cepat basi atau rosak, seperti kerepek dan biskut. Makanan ini mudah dibawa dan tidak memerlukan penyimpanan khusus. Makanan ringan ini berguna ketika anda memerlukan sesuatu untuk dimakan di antara waktu makan atau semasa dalam perjalanan.

Pastikan untuk membawa makanan ringan dalam pembalut yang praktikal dan mudah dibuka. Memiliki makanan ringan ini dapat membantu menjaga kadar tenaga anda dan menghindari rasa lapar di saat-saat ketika akses ke makanan tidak mudah atau terbatas.


9

Pek Jus / Minuman Ringan / Teh / Kopi

  • Membawa pek jus, minuman ringan, teh, atau kopi adalah berguna untuk menjaga kehidratan dan tenaga anda sepanjang perjalanan.
  • Pilih minuman dalam pembungkusan yang mudah dibawa dan tidak mudah bocor.
  • Minuman seperti teh atau kopi mudah disediakan dan boleh memberikan kehangatan atau kafein yang diperlukan.
  • Jus atau minuman ringan boleh menyegarkan dan memberikan tenaga tambahan.

Membawa minuman dalam pek individu ini memudahkan anda untuk minum bila-bila masa, terutamanya jika akses kepada air minum segar terhad. Pastikan untuk mengambil minuman ini dengan bijak, terutamanya jika mengandungi gula atau kafein. Memiliki minuman ini semasa Umrah boleh membantu menjaga kadar hidrasi badan dan memberikan sedikit tenaga tambahan bila diperlukan.


10

Pita Pelekat / Selotape

Benda ini akan mempunyai banyak kegunaan.

Membawa pita pelekat atau selotape adalah sangat berguna. Pita ini boleh digunakan untuk memperbaiki barang-barang yang rosak, seal pembungkusan, atau kegunaan lain.

checklist umrah selotape

Pita pelekat adalah alat serbaguna yang boleh membantu dalam pelbagai situasi, dari memperbaiki beg yang koyak hingga menetapkan barang-barang di tempatnya.

Pilih pita pelekat yang tahan lama dan mudah digunakan. Simpan di tempat yang mudah diakses dalam beg anda. Menggunakan pita pelekat ini boleh menjadi penolong dalam situasi darurat atau untuk kegunaan praktikal semasa perjalanan anda.

Download Checklist Umrah (PDF) 🗒️

Saya ada menyediakan checklist umrah ringkas dalam bentuk PDF untuk anda gunakan sebagai rujukan atau sekurang-kurangnya sebagai titik mula.

Selain dari mencetak, jika anda gunakan Adobe acrobat reader, anda boleh gunakan fungsi annotation untuk menanda checklist tersebut secara digital.

Sila download PDF tersebut pada pautan ini: PDF CHECKLIST UMRAH

Penutup

Semoga panduan checklist Umrah ini membantu anda dalam merancang ibadah dengan lebih teratur dan menyeluruh. Ingatlah, setiap persiapan yang kita lakukan adalah sebahagian dari ibadah kita.

Semoga Allah SWT menerima segala usaha kita, memberkati perjalanan Umrah anda, dan menjadikannya peluang untuk meningkatkan keimanan dan ketakwaan.

Jaga kesihatan dan keselamatan selama di Tanah Suci. Selamat menunaikan ibadah Umrah.

اللَّهُمَّ يَسِّرْ لَهُمْ أُمُورَهُمْ وَاشْرَحْ صُدُورَهُمْ لِطَاعَتِكَ وَاجْعَلْ عُمْرَتَهُمْ مَقْبُولَةً وَسَعْيَهُمْ مَشْكُورًا وَذُنُوبَهُمْ مَغْفُورَةً

Allāhumma Yassir Lahum Umūrahūm Wa-Ashrah Ṣudūrahum Li-Ṭā’atika Waj’al ‘Umratahum Maqbūlatan Wa Sa’yahum Mashkūran Wa Dhunūbahum Maghfūrah.

Ya Allah, permudahkanlah urusan mereka, lapangkanlah dada mereka dalam mentaati-Mu, jadikanlah umrah mereka diterima, usaha mereka mendapat pujian, dan dosa-dosa mereka diampuni.

Wallahu a’lam.

Photo of author

Muhamad Naim

Bertugas sebagai pendidik dibawah Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM). Telah menubuhkan dan menulis di web akuislam.com semenjak tahun 2010. Saya berharap laman web ini memberi manfaat kepada anda semua. Semoga Allah redha.

Suka Apa Yang Anda Baca?

Daftarkan nama dan email anda untuk mendapatkan panduan dan perkongsian berkualiti terus ke inbox anda secara PERCUMA!







Privasi anda adalah keutamaan kami. Kami tidak bertolak ansur dengan spam dan kebocoran maklumat kepada pihak ketiga.

Tinggalkan Komen Anda..

DAFTAR NOTIFIKASI DI SINI..
Maklumkan saya jika terdapat:
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments