Pergerakan Yang Membatalkan & Tidak Membatalkan Solat

Apakah pergerakan yang membatalkan & tidak membatalkan solat?

Secara umumnya, pergerakan dalam solat terbahagi kepada 2 perkara:

1. Pergerakan yang menyamai salah satu gerakan solat seperti rukuk dan lain-lain

la membatalkan solat tapa melihat a pergerakan besar atau kecil kecuali jika dilakukan dalam keadaan lupa atau tidak tahu (jahil).

2. Pergerakan yang tidak menyamai salah satu gerakan solat seperti rukuk dan lain-lain

la terbahagi lagi kepada 3 keadaan:

  1. Pergerakan yang banyak dan besar seperti melompat atau memukul dengan keras dan lain-lain.

    la membatalkan solat walaupun hanya sekali.
  2. Pergerakan yang sederhana seperti melangkah, menggaru badan dan lain-lain.

    la boleh membatalkan solat jika dilakukan 3 kali secara berturut turut atau bersama dengan gerakan anggota lain seperti gerakan tanga disertai dengan menggerakkan kepala.
  3. Pergerakan yang kecil seperti menggerakkan jari-jemari, bibir dan lain-lain.

    la tidak membatalkan solat walaupun dilakukan berkali-kali selagi bukan tujuannya bermain-main.

Menggerakkan jari-jari lebih daripada 3 kali tidak mengapa, tetapi menggerakkan telapak tangan lebih daripada 3 kali ada khilaf;

  1. Batal
  2. Tidak batal kerana kebanyakan badan diam ketika ia bergerak seperti dalam Al-Kurdi.

Catatan

Kadar gerakan yang berturut-turut adalah seperti berikut:

  1. Menurut Al-Bujairimi: Jarak antara 2 gerakan kurang daripada 1 rakaat paling cepat yang masih mungkin dilakukan.
  2. Sebahagian ulama’: Jarak antara 2 gerakan tidak melebihi tempoh bacaan surah Al-Ikhlas.
  3. Sebahagian yang lain:
    • Jarak antara 2 gerakan tidak sampai tempoh berthama’ninah
    • Jarak antara 2 gerakan mash dalam tempoh membaca al-baqiyat ash-shalihat
    • Secara uruf (adat kebiasaan).
Pautan Berguna

📚 Rujukan

  • 1157 Persoalan Solat, Ustaz Muhadir Haji Joll, ms. 361
  • Hasyiah al-Jamal, 1/425
  • Syarh al-Bahjah al-Wardiyyah, 2/307
  • Al-Fatawa al-Fiqhiyyah al-Kubra, 1/162 (Sumber ambilan: Kamus Fiqih, ms. 122)
  • l’anah ath-Thalibin, 1/216(Sumber ambilan: Fiqh Ideal, ms. 59)
Photo of author

Muhamad Naim

Bertugas sebagai pendidik dibawah Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM). Telah menubuhkan dan menulis di web akuislam.com semenjak tahun 2010. Saya berharap laman web ini memberi manfaat kepada anda semua. Semoga Allah redha.

Suka Apa Yang Anda Baca?

Daftarkan nama dan email anda untuk mendapatkan panduan dan perkongsian berkualiti terus ke inbox anda secara PERCUMA!







Privasi anda adalah keutamaan kami. Kami tidak bertolak ansur dengan spam dan kebocoran maklumat kepada pihak ketiga.

Tinggalkan Komen Anda..

DAFTAR NOTIFIKASI DI SINI..
Maklumkan saya jika terdapat:
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments