Apakah jenis pergerakan yang membatalkan solat dan dibenarkan dalam solat?
Dalam artikel ini, saya melampirkan jawapan yang pernah dijawab oleh Ustaz Azhar Idrus dihalaman facebook beliau.
Semoga bermanfaat.
SOALAN:Saya masih tidak faham mana satukah pergerakan dalam sembahyang yang membatalkan dan yang dimaafkan.
Minta ustaz jelaskan. Terima kasih.
JAWAPAN:
Antara perbuatan yang membatalkan solat ialah bergerak anggota berat sebanyak tiga kali berturut-turut atau sekali sahaja perbuatan yang melampau yang menyebabkan hilang rupa orang yang sedang solat walau pun sebab terlupa.
Dan yang keempat ialah bergerak orang yang solat dengan satu gerakan yang melampau atau tiga gerakkan yang berturut-turut samada ia sengaja atau lupa atau jahil.”
Contohnya sekali gerakan yang melampau itu ialah sekali melompat maka batal solatnya walau pun bukan ia sengaja seperti melompat kerana terkejutkan cicak yang jatuh di atas kakinya kerana tiada lagi rupa orang yang sedang melakukan solat.
Dan contoh tiga gerakan berturut-turut itu seperti seorang yang menggaru kaki kanannya dengan kaki kirinya tiga kali gerakan atau membetulkan kopiahnya dengan tiga kali angkat berturut-turut angkat.
Jika gerakan tersebut tidak berturut turut seperti pada rakaat pertama dia membetulkan kopiahnya dengan tangan dan pada rakaat keduanya dia mengambil kopiiahnya yang jatuh dan pada rakaat ketiga dia membetulkan lagi kopiahnya itu maka tidak batal solatnya walau pun hilang pahala khusyuknya.
Dan gerakan yang tidak membatalkan solat ialah gerakan yang sedikit atau gerakan yang ringan seperti menggerakkan jarinya atau kelopak matanya atau lidahnya.
Tersebut pada kitab Fathul Mu’in :
Tidak batal solat dengan sebab gerakan yang ringan sekali pun banyak dan berturut-turut bahkan makruh hukumnya seperti menggerakkan satu jari atau segala jari pada menggaru serta tidak bergerak tapak tangannya atau kelopak matanya atau bibirnya atau zakar atau lidah kerana sungguhnya ia mengikut bagi tempatnya yang kekal seperti jari-jarinya.”
Gerakan sedikit seperti kepala bergerak ketika membaca maka tidak membatalkan solat kerana gerakan tersebut adalah sedikit.
Dan contoh gerakan anggota berat yang sedikit tidak membatalkan itu ialah bergerak dua tangannya selepas berdiri dari rukuk kepada iktidal.
Begitu juga jika menggerakkan jari sekalipun berturut-turut kerana jari adalah anggota yang ringan maka tidak batal solat sebab menggaru dengan jari berulang-ulang dengan syarat hanya jari yang bergerak bukan tapak tangannya.
Ada pun jika tapak tangan bergerak sama ketika menggaru itu tiga kali berturut-turut maka batal solatnya kerana tapak tangan adalah anggota yang berat.
Akan tetapi jika mengerakkan jari dengan tujuan bermain-main maka batal solatnya sekalipun jari itu adalah anggota yang ringan kerana orang yang niat bermain adalah orang yang tidak lagi berniat untuk solat.
Wallahua’lam
Ustaz Azhar Idrus
Sumber asal kepada jawapan ini boleh dilihat pada Facebook Ustaz Azhar Idrus pada pautan ini
Tinggalkan Komen Anda..
Assalamualaikum, bagaimana kalau kita cuba menutup aurat ketika solat lebih tiga kali , contoh ketika sujud ternampam aurat belakang lelaki dan cuba menutup banyak kali ,adakah membatal solat, adakah syarat yang sama batal solat sama dengan hukum ketika berusaha
tutup aurat ketika solat
Waalaikumsalam,
Dalam mazhab Syafie, menutup aurat adalah salah satu syarat sah solat bagi lelaki dan wanita. Aurat lelaki adalah dari pusat hingga lutut, dan bagi wanita adalah seluruh badan kecuali muka dan telapak tangan. Jika aurat terdedah semasa solat, hendaklah segera ditutup tanpa menunda.
Menurut ulama Syafie, jika aurat terdedah secara tidak sengaja dan cepat-cepat ditutup kembali, solat tidak batal selama tidak ada kelalaian dalam menjaga aurat. Walau bagaimanapun, jika aurat terdedah untuk masa yang lama dan boleh ditutup tetapi tidak segera ditutup, maka solatnya boleh batal.
Dalam situasi di mana seseorang cuba menutup aurat yang terdedah lebih dari tiga kali kerana auratnya yang terdedah semasa sujud atau postur solat lain, solat tidak terus batal selagi upaya menutup aurat dilakukan dengan segera dan tanpa kelalaian. Ia menunjukkan kesungguhan dalam menjaga syarat sah solat. Namun, lebih baik untuk memastikan pakaian solat yang dipakai memadai dan menutup aurat dengan sempurna untuk menghindari situasi ini.
Secara ringkasnya, berusaha menutup aurat yang terdedah ketika solat tidak secara langsung membatal solat, selama upaya tersebut dilakukan dengan segera dan tanpa kelalaian. Ia adalah penting untuk selalu berusaha mematuhi syarat-syarat sah solat termasuk menutup aurat dengan sempurna.
Wallahu a’lam
assalamualaikum ustaz sekiranya kita menggaru sedikit ketika tumaninah adakah kita sudah dikira melakukan tumaninah seperti duduk diantara dua sujud sambil garu tempat gatal kemudian sujud adakah sudh dikira tumaninah ataupon tak sah tumaninah kerana ada anggota badan bergerak
Waalaikumsalam.
Menggaru atau pergerakan ringan semasa berada dalam keadaan tumaninah, seperti duduk di antara dua sujud, tidaklah membatalkan solat selagi pergerakan tersebut tidak berlebihan atau mengubah posisi solat secara drastik. Tumaninah bermaksud tenang dan stabil dalam setiap rukun solat, termasuk duduk di antara dua sujud.
Dalam mazhab Syafi’i, keadaan tumaninah ini dianggap tercapai jika seseorang itu cukup tenang hingga dapat membaca “Subhanallah” sekurang-kurangnya sekali dalam keadaan tersebut. Jadi, jika pergerakan menggaru itu ringan dan tidak mengganggu kestabilan atau ketenangan posisi duduk antara dua sujud, maka tumaninah dianggap sah dan solat tidak terjejas.
Namun, sebaik-baiknya, hendaklah setiap muslim berusaha untuk meminimalkan pergerakan yang tidak perlu dalam solat untuk menjaga kekhusyukan dan keutamaan solat tersebut. Pergerakan kecil seperti menggaru kerana keperluan (contohnya, ada rasa gatal yang mengganggu) adalah dimaafkan, tetapi sebaiknya dielakkan jika boleh.
Assalammualaikum ustaz, semasa duduk tahiyat akhir saya baru perasan badan saya berhayun atau bergoyang sedikit dan saya baru sedar kemudian saya stabilkan badan. Adakah solat saya sah ?
Walaikumsalam.
Pergerakan kecil seperti goyangan badan tidak akan membatalkan solat.
Assalamualaikum ustaz, jika badan terhayun ke belakang dan nak terjatuh dan saya menahan lutut dan hayun kan balik badan ke posisi solat..adakah pergerak ini dikira pergerakan besar?
Walaikumsalam.
Pergerakan tersebut adalah tidak sengaja dan tidak dikira sebagai pergerakan yang besar.
Assalamualaikum ustaz maaf bertanya kalau tengah berdiri tegak lama and badan macam terhayun bagaimana ya hukumnya
Walaikumsalam,
Hukumnya solat masih sah dan solat tidak batal ツ
Assalamualaikum ustaz,apa hukum bahu yang sering bergerak kerana bernafas ketika solat?
Dan apa hukum lengan yang bergetar selepas hembus nafas?
Waalaikumussalam.
Pertama, berkaitan dengan pergerakan bahu yang sering bergerak kerana bernafas ketika solat, ini adalah perkara yang normal dan tidak dapat dielakkan. Dalam Islam, solat memerlukan ketenangan dan konsentrasi, tetapi pergerakan semula jadi seperti bernafas tidak membatalkan solat. Hukumnya adalah dimaaf dan tidak menjejaskan sah solat. Pergerakan ringan yang berlaku akibat daripada tindakan semula jadi seperti bernafas tidak dianggap sebagai pergerakan yang boleh membatalkan solat.
Kedua, mengenai lengan yang bergetar selepas menghembus nafas, ini juga dianggap sebagai pergerakan yang tidak sengaja dan bersifat ringan. Selama pergerakan ini tidak disengajakan atau dilakukan secara berlebihan yang boleh mengganggu ketenangan solat, maka hukumnya adalah sama, iaitu tidak membatalkan solat dan tidak mempengaruhi kesahihannya.
Dalam Islam, khusyuk dalam solat adalah penting, tetapi Allah SWT Maha Memahami keadaan dan keterbatasan manusia.
Oleh itu, pergerakan semula jadi yang tidak disengajakan seperti bernafas atau getaran ringan pada lengan tidak dianggap sebagai halangan dalam melaksanakan solat dengan sah.
Wallahu a’lam
Alhamdulillah terima kasih ustaz..😄
Sama-sama ツ
Assalamualaikum ustaz,
1. Semasa rukuk, kadangkala badan saya tidak stabil dan bergoyang sikit melebihi 3 kali. Adakah ini juga dikira membatalkan solat jika ianya susah dikawal?
2. Saya terangkat kedua dua tangan ketika bangun dari rakaat ketiga ke rakaat keempat walaupun ianya bukanlah termasuk 4 tempat untuk mengangkat kedua belah tangan. Adakah pergerakan dari mengangkat kedua belah tangan sehingga meletakkannya di bhg atas pusat melebihi 3 kali pergerakan?
Waalaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh.
Saya mengerti kebimbangan anda mengenai pergerakan dalam solat. Mari saya jelaskan berdasarkan pemahaman dalam fiqh Islam:
1. Dalam solat, kestabilan (ketenangan/tuma’ninah) adalah penting. Ini bermakna setiap posisi solat harus dilakukan dengan tenang dan stabil. Jika badan bergoyang sedikit semasa rukuk dan pergerakan ini tidak disengajakan atau susah dikawal, ia biasanya tidak dianggap membatalkan solat. Dalam Islam, ada kelonggaran bagi keadaan di luar kawalan seperti ketidakstabilan badan yang ringan atau tidak sengaja. Yang penting adalah usaha untuk mempertahankan kestabilan sebaik mungkin.
2. Mengangkat tangan ketika berdiri dari rakaat ketiga ke rakaat keempat bukanlah sunnah yang diajar oleh Nabi Muhammad SAW. Namun, perbuatan ini tidak sampai membatalkan solat. Apa yang dimaksudkan dengan ‘pergerakan yang berlebihan’ dalam solat adalah pergerakan yang besar dan tidak berkaitan dengan solat, seperti berpaling atau berjalan. Mengangkat tangan secara tidak sengaja atau sekejap tidak dianggap sebagai pergerakan yang membatalkan solat.
Dalam kedua-dua situasi ini, yang penting adalah niat dan usaha anda untuk menjalankan solat dengan sebaik mungkin. Jika ada kesilapan atau ketidaksempurnaan yang tidak disengajakan, Allah SWT Maha Mengetahui niat dan keadaan kita.
Dalam Islam, rahmat dan keampunan Allah adalah luas. Apa yang penting adalah usaha berterusan untuk memperbaiki solat dan mengikut sunnah sebaik mungkin. Semoga penjelasan ini membantu.
Jika ada pertanyaan lebih lanjut, silakan bertanya ya Nana :-)
Sebelum solat saya masuk Kan anak dalam buaian , saya tidurkn dia kadang semasa berdiri utk rakaat ke 2 dia bergerak merengek saya pun hayun la sekejap tenangkn dia kemudian saya solat utk rakaat kedua seperti biasa .. kadang semasa baca tahyat akhir pun begitu .. Adakah sah solat saya ?
Dalam konteks ini, tindakan menghayun buaian untuk menenangkan anak semasa solat, terutama dalam situasi yang memerlukan, adalah sesuatu yang perlu dipertimbangkan dalam konteks keluasan dan kemudahan dalam Islam.
Menurut mazhab Syafie:
1. Pergerakan kecil yang tidak mengubah bentuk dan tujuan asas solat dianggap boleh diterima. Jika pergerakan untuk menghayun buaian itu kecil dan tidak mengganggu urutan dan struktur solat, solat anda masih dianggap sah. Dalam Mazhab Syafie, pergerakan besar yang tidak melebihi 3 kali berturut-turut tidak membatalkan solat. Menurut Mazhab Hanafi pula, Pergerakan yang dilakukan untuk suatu keperluan, seperti menguruskan anak, umumnya dianggap boleh diterima selagi ia tidak berlebihan dan tidak mengganggu solat.
2. Jika pergerakan tersebut dilakukan kerana keperluan, seperti untuk menenangkan anak yang merengek, dan dilakukan dengan niat yang baik tanpa mengganggu tumpuan solat, maka ia dianggap tidak membatalkan solat.
3. Jika anda dapat mengelakkan pergerakan yang lebih besar atau yang boleh mengganggu tumpuan dan kekhusyukan solat, adalah lebih baik. Contohnya, jika boleh, menenangkan anak sebelum memulakan solat atau mengatur keadaan sedemikian rupa sehingga keperluan untuk bergerak semasa solat dapat diminimumkan.
Secara keseluruhannya, penting untuk diingat bahawa Islam menggalakkan kemudahan dan tidak membebankan umatnya dengan kekangan yang melampaui keupayaan mereka.
Dalam keadaan seperti yang anda alami, niat baik dan usaha untuk menunaikan solat dengan sebaik-baiknya adalah penting.
Allah SWT Maha Mengetahui keadaan dan niat hamba-Nya. Semoga Allah SWT memudahkan dan memberkati usaha anda dalam menjaga anak sambil menunaikan ibadah solat. Amin.
Terima kasih ustaz
Sama-sama :-)
Assalamualaikum ustaz,sy ingin bertanya..sy pernah excident patah peha sebelah kiri..sy cuba sujud mcm biasa tapi bila nk sujud lg sy guna tangan kiri untuk tolak tubuh saya supaya boleh sujud..adakah perbuatan saya tu membatalkn solat sebab sy ulang perbuatan tu setiap kali nk sujud..
Waalaikumsalam warahmatullahi wabarakatuh,
Bila berhadapan dengan keadaan sukar seperti kecederaan yang anda alami, Islam mengajar kita untuk beribadah sesuai dengan keadaan kita. Dalam konteks solat, jika seseorang tidak mampu untuk sujud secara normal kerana ada kecederaan atau sakit, maka dibolehkan untuk mereka melakukan sujud sejauh yang mereka mampu, termasuk menggunakan bantuan tangan atau cara lain.
Niat anda adalah untuk melakukan solat dengan sebaik yang boleh dan Allah SWT Maha Mengetahui usaha dan kesulitan yang anda hadapi. Perbuatan anda menggunakan tangan kiri untuk menolong diri sujud bukanlah sesuatu yang membatalkan solat. Islam memberi ruang dan memahami keperluan orang yang dalam kesusahan atau mempunyai kekurangan dari segi fizikal.
Rasulullah SAW bersabda, yang bermaksud:
“Sesungguhnya dalam agama ini ada kelapangan. Sesungguhnya agama (Islam) ini adalah mudah. Dan sesungguhnya tidak ada seseorang yang mencoba untuk mengekalkan ketat dalam agama melainkan agama itu akan mengalahkannya…” (Riwayat Bukhari)
Maka, berterusanlah dengan solat anda dengan cara yang anda mampu. Allah SWT tidak membebankan hamba-Nya melainkan apa yang mereka mampu lakukan. Semoga Allah SWT memberikan kesembuhan kepada anda dan menerima segala ibadah anda. Amin.
Terima kasih ustaz..kadang2 bila terasa sakit dibahagian lutut atau peha bolehkah saya solat duduk atas kerusi?
Ya, Islam adalah agama yang memudahkan umatnya dan tidak membebankan seseorang dengan apa yang tidak mampu dilakukan.
Jika anda mengalami kesakitan pada bahagian lutut atau peha yang membuat sukar atau menyakitkan untuk sujud atau duduk dalam solat, anda dibenarkan untuk solat sambil duduk di atas kerusi atau sebagainya.
Hal ini berdasarkan prinsip fiqh yang mengatakan, “Dar’ul mafasid muqaddam ‘ala jalbil masalih” yang bermaksud menghilangkan kesulitan itu didahulukan daripada mendatangkan kebaikan.
Nabi Muhammad SAW bersabda:
صَلِّ قَائِمًا فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِعْ فَقَاعِدًا فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِعْ فَعَلَى جَنْبٍ
(Solatlah berdiri, jika kamu tidak mampu maka solatlah duduk, dan jika kamu tidak mampu juga maka solatlah berbaring.)
(Hadis riwayat Al-Bukhari)
Jadi, jika anda tidak mampu berdiri atau bersujud kerana sakit atau keuzuran, anda dibenarkan untuk solat dengan cara yang paling mudah untuk anda lakukan tanpa menyebabkan kesakitan atau memperburuk keadaan. Penting untuk ingat bahawa keselesaan dalam solat adalah penting agar kita dapat khusyuk dalam ibadah kita.
Wallahu a’lam.
Assalamualaikum nak tanya. Kalau saya angkat takbir di rakaat ke 4 selepas sujud dan saya betulkan kaki kanan saya untuk sebaris dengan kaki kiri , adakah itu dikira 3 pergerakan berturut turut ? Sah atau batal solat saya itu .
Waalaikumsalam warahmatullahi wabarakatuh,
Dalam hal ini, ada perbezaan pendapat di kalangan ulama tentang apa yang dianggap sebagai pergerakan yang membatalkan solat. Menurut beberapa ulama, pergerakan yang banyak dan berturut-turut tanpa henti yang tidak berkaitan dengan tindakan solat boleh membatalkan solat. Pergerakan yang kecil atau yang diperlukan untuk memperbetulkan posisi dalam solat biasanya tidak dianggap membatalkan solat.
Mengangkat takbir dan memperbetulkan posisi kaki agar sejajar biasanya tidak dianggap sebagai tiga pergerakan berturut-turut yang membatalkan solat. Ini kerana tindakan tersebut dilakukan sebagai bagian dari koreksi posisi solat yang sah.
Namun, jika pergerakan tersebut dilakukan dengan sengaja dan berlebihan sehingga mengganggu kekhusyukan solat atau mengubah bentuk solat, ini bisa jadi masalah. Jadi, jika pergerakan yang anda lakukan adalah ringkas dan bertujuan untuk memperbaiki posisi solat, solat anda masih dianggap sah.
Bagi menjaga kekhusyukan dalam solat dan untuk menghindari syak wasangka tentang kesahihan solat, adalah lebih baik untuk memperbetulkan posisi dengan sehalus mungkin tanpa melakukan pergerakan yang berlebihan. Anda juga boleh rujuk kepada seorang alim atau mufti di komuniti anda untuk mendapatkan penjelasan lebih terperinci berdasarkan mazhab yang anda ikuti.
Semoga Allah SWT menerima semua ibadah kita dan memberi kita kefahaman yang lebih dalam tentang agama. Amin.