Jangan Berputus Asa. Beri Cinta Kesempatan

berputus asa
berputus asa | .Fairytales by `Nonnetta

dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir.[ Yusuf : 87 ]

Bersedih hati kerana gagal berkahwin dengan si dambaan hati adalah perkara wajar.

Tetapi ia bukanlah alasan untuk menyurutkan langkah berumah tangga.

Dunia ini luas, demikian pula dengan dengan orang – orang yang mencintai kita. Kegagalan cinta bukan bererti kita tidak berhak bahagia atau tidak mampu meraih kebahagiaan.

Bila hari ini Allah belum mempertemukan kita dengan orang yang kita cintai, Insyaallah ia akan datang esok atau lusa, atau bila pun Dia menghendaki, itu adalah sebahagian dari kekuasaan-Nya.

Jangan Berputus Asa

Cinta juga melalui proses. Ia memerlukan waktu. Ia boleh sahaja datang dengan cepat tak terduga atau mungkin tidak seperti yang kita harapkan.

Ada orang yang dengan cepat dapat berumahtangga, tetapi merasakan segalanya berjalan lambat.

Namun harus kita ingat, tidak pernah ada kata terlambat untuk merasakan kebahagiaan dalam perkahwinan.

Beri kesempatan kepada diri kita untuk kembali merasakan kehangatan cinta. “Love is knocking outside the door.” Kata Tesla, love will find a way.

Tidak pernah ada kata menyerah untuk meraih kebahagiaan dalam naungan redha-Nya.

Yang paling utama, si lelaki atau si perempuan yang kelak akan menjadi pasangan kita adalah  mereka yang diredhai agamanya.

Jika melamar kepada kalian seseorang yang kalian redha agamanya dan akhlaknya, maka nikahilah dia. Apabila kalian tidak melakukannya maka akan ada fitnah di muka bumi dan kerosakan yang nyata.” [ HR Tirmizi ]

“Saya Tidak Mungkin Bahagia Tanpanya..”

Ini adalah perangkap.

Ia akan memenjarakan kita terus menerus dalam kekecewaan.

Perasaan ini juga menghambat kita untuk mendapatkan kesempatan berbahagia dengan orang lain.

Mereka yang terus menerus mengingati orang yang pernah menolaknya, dan masih terbius dengan angan – angan serta kenangan yang lampau sebenarnya sedang menyeksa perasaan mereka sendiri dan menutup peluang untuk bahagia.

Sebelum ini saya ada menulis artikel untuk mengubat kekecewaan. Mungkin anda semua boleh melihatnya kembali:

Mari berfikir dengan tenang – untuk apa memikirkan orang lain yang sudah memiliki kehidupannya sendiri? Jangan biarkan orang lain menangguhkan kebahagian kita. Diri kita sendirilah yang dapat menciptakannya sendiri.

Untuk itu tanamlah perasaan optimistik dan keyakinan terhadap qada Allah SWT. Insyaallah, akan ada orang yang akan membahagiakan kita kelak.

Suka Apa Yang Anda Baca?

Daftarkan nama dan email anda untuk mendapatkan panduan dan perkongsian berkualiti terus ke inbox anda secara PERCUMA!







Privasi anda adalah keutamaan kami. Kami tidak bertolak ansur dengan spam dan kebocoran maklumat kepada pihak ketiga.

Tinggalkan Komen Anda..

4 Comments
Komen Terbaru
Komen Terdahulu Paling disukai
Inline Feedbacks
View all comments
Azri
3 tahun yang lalu

Saya dah penat

opit
3 tahun yang lalu

saya juga lg stress krna saya umur 42 thn msh nganggur dan jomblo. dulu thn 2003 saat msh kerja saya sering dimutasi, diremehkan orang krna otak dan tenaga saya payah shg saya mengundurkan diri, nyari kerja lg baru sebentar dipecat krna tdk becus kerja. dulu saya kalau nyari jodoh sering ditolak cewe, diremehkan cewe, dibohongi teman, dimanfaatkan teman, diancam org, dipukul orang saat nyari cewe dll.. akibatnya saya selama 15 thn tiap hari marah marah, berkata kotor, susah tidur, kdng banting barang barang, sering berdoa yg buruk buruk dll. buka usaha kecil kecilan bangkrut, jualan online tdk laku.. apa saya kena gangguan ghaib? dulu kakek dan uwa saya paranormal sakti.. saya sdh 12thn agak rajin ibadah tp nasib tdk berubah..dulu thn 2003 saat merantau ke bdg saya melamar cewe nama nya nur (andir ciparay), tp lamaran saya ditolak, saya sampai skrng blm mampu melupakan dia. yg bikin saya cinta mati dg nur krna dia cantik, pendiam, lugu, rajin sholat, tdk matre, jarang keluyuran, dia juga jadi tulang punggung keluarga krna ortu nya petani miskin. saya mengira nur jodoh saya, krna saya kalau ada di dkt dia hidup saya semangat, hati saya damai, tp ternyata dia cewe yg paling sulit saya dapatkan. saya ngejar dia 2 thn (2001-2003) tp saya ditolak habis habisan. saya bilang kpd dia saya tdk akan nikah atau akan bunuhdiri jika dia menolak saya terus, tp dia tetap menolak saya. nur mentang2 cantik shg sombong dan jual mahal. saya nyari yg lain gagal. saya ditolak lagi, dibohongi teman, dimanfaatkan teman dll. saya sdh pernah ditolak cewe 7x. bukan krna saya kurang ganteng tp krna saya cupu dan loyo. cewe suka cowo yg jantan atau yg mapan. saat nur sdh nikah saya sering kirim surat ancaman kpda dia shg dia keguguran 3x krna sakit hati, kemudian thn 2009 dia cerai dg suaminya dan nur mencari cari saya supaya saya melamar dia, tp saya tdk berani datang krna saya yg merusak rumah tangga dia. selain itu saya sdh di kampung tdk merantau ke bdg lagi. tp saya sdh minta maaf kpd nur lwt surat. krna dulu saya lg stres berat krna saya merantau ke bdg sering dijahati org dan sering ditolak cewe. kemudian saya pulang kampung saya nganggur dan jomblo berthn thn. kalau nur bukan jodoh saya, kenapa saya seumur hidup cuma mencintai dia seorg. kpda cewe lain saya tdk pernah bsa serius.. saya selalu ragu, minder dll.. saya susahpayah menyembah alloh tp alloh menimpakan siksaan yg sangat pedih kpda saya.

emiencas
9 tahun yang lalu

mnta izin utk shre di blog sya… :)

Mutiara Wanita
9 tahun yang lalu

Jangan pandang belakang, berusahalah mencari kebahagiaan masa depan. :)