Masalah Itu Bukan Saja-Saja Allah Beri

Setiap orang pasti ada masalah.

Orang yang bermasalah, pastinya dia akan memiliki masa-masa sukar dalam hidupnya.

Masa-masa ini harus kita hadapi dan kita cari penyelesaiannya dengan bersemangat, gigih, optimis, istiqamah, dan sabar.

Sikap-sikap seperti inilah yang seharusnya muncul dalam menyelesaikan setiap masalah demi masalah ketika masalah itu hadir dalam kehidupan.  

Masalah

Masalah

“Allah tiada membebani seseorang melainkan menurut kesanggupannya”. (QS. Al Baqarah: 286).

Di sinilah keimanan kita benar-benar diuji. Bersabar dan bersyukur merupakan suatu jawapan yang harus dimiliki untuk tabah menghadapi setiap masalah yang kita hadapi.

Di sinilah kita akan mengetahui sejauh mana persediaan kita, kesanggupan diri kita, kesabaran kita serta rasa syukur kita terhadap masalah yang kita hadapi.

 “Sesungguhnya bersama kesulitan itu ada kemudahan. Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan), kerjakanlah dengan sungguh-sungguh (urusan) yang lain. Dan hanya kepada Rabb  hendaknya kamu berharap.” (QS. Al Insyirah: 7-8)

Setiap masalah dalam hidup ini haruslah dilalui dengan sikap matang dan penuh daya juang, sekalipun sukar dan kita tahu hidup ini tidaklah mudah, penuh onak berduri, yang kadangkala membuat kita terluka, perit dan sakit.

Tetapi, Sesulit apapun situasi yang kita alami saat ini, daya juang kita tidak boleh padam.

Kita dapat melihat dan belajar dari banyak orang di sekeliling kita yang tabah menjalani hidupnya, tidak mudah berputus asa dan pantang menyerah.

Hidup ini tidak mudah, tapi kita tidak boleh Menyerah.

Setiap masalah ada penyelesaian

Yang perlu kita ketahui adalah, sesukar mana pun masalah dan keadaan yang kita alami, cuba lihat di nasib saudara kita disebelah sana, masih ada yang lebih susah jika dibandingkan dengan masalah yang sedang menimpa diri kita.

Jika mereka saja boleh, mengapa kita tidak. Jadi tidak ada alasan tak boleh bagi kita sebelum kita mengusahakan yang  terbaik.

Be positive.

Jangan menjadikan setiap masalah yang hadir sebagai penghancur masa depan.

Tetapi  menjadikan masalah sebagai cabaran untuk mencungkil potensi yang tersembunyi dalam diri kita, iaitu potensi keimanan dan ketaqwaan.

“Janganlah kamu bersikap lemah dan jangan pula kamu bersedih hati. Padahal kamulah orang yang paling tinggi derajatnya, jika kamu orang yang beriman.” (QS. Ali-Imran: 139).

Setiap perjalanan kehidupan seseorang sesungguhnya sarat dengan hikmah yang dapat dijadikan pelajaran hidup. Begitu juga dengan setiap masalah demi masalah yang kita alami.

Kita pun harus belajar untuk tidak mudah menyerah dengan kekurangan.

Berdoa sudah seharusnya dilakukan setiap muslim, walau apa pun situasinya, dimana pun dan bila-bila pun.

Tidak perlu menunggu saat susah.

Sentiasa berbuat baik dan selalu mohon ampun kepada Allah, Insyaallah kita akan ditolong oleh-Nya. 

Ketika kegundahan, keserabutan dan masalah hidup itu hadir, ingatlah bahawa Allah itu tidak hanya sedang menguji kita.

Be Positive. Keep smile :) 

 

Masukkan alamat email anda untuk subscribe / melanggani blog ini dan menerima setiap artikel baru melalui e-mel.

Join 2,107 other subscribers

Comments

  1. baya says

    Salam..terima kasih atas perkongsian ini…artikel ni ingatkan sy akan masalah yg menimpa sy dan rakan serumah baru2 ni..sy cube elakkan diri dr die sbb takut termarahkan die(lepas baca msg dr die)..tapi tak sangke sbb perbuatan sy ni die sampai berpindah rumah..sy mmg tak niat pon nak buat die sampai berpindah..sy berdoa smoga die mendapat kebahagiaan yg die ingini..sy hampir2 putus asa dan rase sgt sedih atas pemergian kwn sy ini..tapi alhamdulillah lepas bace artikel ni..sy try to be positive..Allah nak berikan yg terbaik buat die dan saya…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *