Jarak Antara Dua Hati?

hati
hati

Suatu hari seorang  guru bertanya kepada murid-muridnya, “Mengapa ketika seseorang sedang  marah, dia akan bercakap dengan suara kuat atau berteriak?”

Seorang murid setelah berfikir cukup lama mengangkat tangan dan menjawab, “Kerana dia telah hilang sabar, oleh itu dia berteriak.”

“Tapi…” guru bertanya kembali

“Orang yang dimarahinya hanya berada dekat dengannya. Mengapa perlu berteriak? Kenapa dia tak  berbicara secara lembut?”

Hampir semua murid memberikan pelbagai alasan yang dirasakan logik menurut  mereka. Namun tiada satu pun  jawapan yang memuaskan.

Maka guru berkata, “Ketika dua orang sedang berada dalam  kemarahan, jarak antara ke dua hati mereka menjadi amat jauh walaupun  secara luaran mereka begitu dekat. Oleh itu, untuk mencapai jarak yang demikian, mereka harus berteriak.

Namun anehnya, semakin kuat mereka berteriak, semakin pula mereka menjadi marah dan dengan sendirinya jarak hati yang ada di antara mereka  menjadi lebih jauh lagi. Kerana itu mereka terpaksa berteriak lebih kuat dan keras lagi.”

Guru masih melanjutkan, “Sebaliknya, apa yang terjadi ketika dua orang saling jatuh cinta?

Mereka tidak berteriak, mereka berbicara dengan suara yang keluar dari mulut mereka dengan begitu perlahan dan kecil. Seperlahan bagaimana pun, kedua-duanya masih dapat mendengar  dengan begitu jelas.

Mengapa demikian?” Guru bertanya sambil memerhatikan muridnya.

Mereka kelihatan berfikir panjang namun tiada seorang pun yang berani memberikan jawapan. “Kerana hati mereka begitu dekat, hati mereka tak berjarak.  Sepatah kata pun tak perlu diucapkan. Sebuah pandangan mata saja cukup membuat mereka memahami apayang ingin mereka sampaikan.”

Hati Yang Kemarahan

Ketika kita sedang dilanda kemarahan, janganlah hati kita mencipta jarak. Lebih – lebih lagi  mengucapkan kata-kata yang mendatangkan jarak hati diantara kita. Mungkin di saat seperti itu, diam mungkin merupakan cara yang bijaksana. Kerana waktu akan membantu kita.

Photo of author

Muhamad Naim

Bertugas sebagai pendidik dibawah Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM). Telah menubuhkan dan menulis di web akuislam.com semenjak tahun 2010. Saya berharap laman web ini memberi manfaat kepada anda semua. Semoga Allah redha.

Suka Apa Yang Anda Baca?

Daftarkan nama dan email anda untuk mendapatkan panduan dan perkongsian berkualiti terus ke inbox anda secara PERCUMA!







Privasi anda adalah keutamaan kami. Kami tidak bertolak ansur dengan spam dan kebocoran maklumat kepada pihak ketiga.

Tinggalkan Komen Anda..

DAFTAR NOTIFIKASI DI SINI..
Maklumkan saya jika terdapat:
guest

39 Comments
Komen Terbaru
Komen Terdahulu Paling disukai
Inline Feedbacks
View all comments
yui aragaki
yui aragaki
10 tahun yang lalu

catatan yg menarik,,nak share =)

Ala
Ala
11 tahun yang lalu

Assalamualaikum..sy sgt bterima kasih diatas pkongsian ini..stiap kata pd sy pnh bmakne n wajar..em..tp lam bab ni bkn sy y mcipta jarak tp sidie y byk bdiam diri..sy cme mluahkn rase tkilan n akhir ny sy dilepaskan tanpa sy mendapat mjelasan y sewajarny..tp alhamdulillah,. stelah mbace bbrape artikel akuislam,sy mdpt sedikit kekuatan..wlaupn rs sedih tak mampu lg sy buang jauh…sy sgt syg kn die:’

ala
ala
Reply to  Muhamad Naim
11 tahun yang lalu

alhamdulillah…myb berkat sabar n doa..sidie kembali.:) sy just share artikel Takdirku telah tertulis….tq cik CEO=)

yuichan
yuichan
11 tahun yang lalu

mohon share ye

pika94
pika94
11 tahun yang lalu

nice entry ! :)
terbaek !

Ha2im
Ha2im
11 tahun yang lalu

t’haru dengan artikal neyh . sesuai dengan situasi sy dengan gF sy . walaupon sy masih ragu2 dengan reletionship sy dengan dy , sy tetap masih mampu towk bertahan . sy syg kan dy . ;(

dia alya
dia alya
12 tahun yang lalu

salam..mohon share..nice,.:))

NIA
NIA
12 tahun yang lalu

sebuah nasihat yg sngt memberi kesan….mhn share n copy

chikova airashii
chikova airashii
12 tahun yang lalu

terbaekk. mohon copy ye tuan rumah :)

1437
1437
12 tahun yang lalu

Assalamualaikum..ukhty..ana mohon share..ya..cerita yang menarik..Allah Yubarik Fikki..=)