NAJIS MUTAWASSITAH: Maksud, Contoh & Cara Menyucikan

Apakah maksud Najis Mutawassitah?

Bagaimana cara membasuh dan menyucikan Najis Mutawassitah?

Panduan ini akan menerangkan maksud, contoh, kaedah menyucikan najis mutawassitah secara lengkap dan mudah.

Apa yang menarik:

Setiap langkah menyucikan najis ini diterangkan secara langkah demi langkah dengan bantuan gambar.

Mari kita mulakan..

Maksud Najis Mutawassitah

Apakah maksud najis mutawassitah?

Najis mutawassitah adalah bermaksud najis dalam kategori najis pertengahan.

Najis ini perlu dibasuh dengan air mutlak.

Najis sederhana yang tidak perlu dibasuh berulang kali seperti najis berat, tetapi ia juga tidak memadai dibersihkan dengan hanya dipercikkan air ke atasnya seperti najis ringan.

Contoh Najis Mutawassitah

Terdapat beberapa jenis najis mutawassitah. Antaranya adalah:

1. ARAK

Ini termasuk semua jenis arak dan semua cecair yang memabukkan.

Firman Allah SWT:

Wahai orang-orang yang beriman! Bahawa sesungguhnya arak, dan judi, dan pemujaan berhala, dan mengundi nasib dengan batang batang anak panah, adalah (semuanya) kotor (keji) dari pada perbuatan syaitan. Oleh itu hendaklah kamu menjauhinya supaya kamu berjaya.

(Surah a-Ma’idah 5:90)

Rasulullah SAW pula bersabda:

Setiap yang memabukkan itu adalah arak, dan setiap arak adalah haram.

(Riwayat Muslim daripada Ibn Umar dalam Sahih Muslim, kitab Minuman: Bab penjelasan bahawa setiap yang memabukkan itu adalah arak, dan setiap arak adalah haram)

2. DARAH

Semua jenis darah manusia dan haiwan adalah najis.

Namun, ada beberapa pengecualian. Darah yang dihukum tidak tergolong sebagai najis adalah:

  • Bukan darah manusia yang mati syahid, kerana darah orang yang mati syahid adalah suci.
  • Bukan darah haiwan yang hidup di dalam air, seperti ikan.
  • Darah yang banyak dan mengalir, tidak termasuk darah hati dan limpa, kerana kedua dua darah ini tidak dianggap najis berdasarkan sabda Rasulullah SAW:

“Dihalalkan untuk kamu dua jenis bangkai dan dua jenis darah. Dua jenis bangkai itu ialah ikan dan belalang. Semen tara dua jenis darah pula ialah hati dan limpa.”

(Riwayat Ibn Majah daripada Abdullah bin Umar dalam Sahih Ibn Majah, kitab Makanan: Bab hati dan limpa)

3. BANGKAI

Semua haiwan yang tidak disembelih atau disembelih tanpa mengikut hukum syarak adalah najis.

Ini termasuklah semua haiwan yang disembelih untuk berhala dan yang disebut selain daripada nama Allah. Ini berasaskan kepada firman Allah SWT:

Diharamkan kepada kamu (memakan) bangkai (binatang yang tidak disembelih), dan darah (yang keluar mengalir), dan daging babi (termasuk semuanya), dan binatang-binatang yang disembelih kerana yang lain daripada Allah, dan yang mati tercekik, dan yang mati dipukul, dan yang mati jatuh dari tempat yang tinggi, dan yang mati ditanduk, dan yang mati dimakan binatang buas, kecuali yang sempat kamu sembelih (sebelum habis nyawanya), dan yang disembelih atas nama berhala.

(Surah Ma’idah 5:3)

Tiga Jenis Bangkai Yang Tidak Dianggap Sebagai Najis

1. MAYAT MANUSIA

Mayat manusia tidak dianggap sebagai najis kerana kemuliaannya di sisi Allah, sebagaimana firman-Nya:

Dan sesungguhnya Kami telah memuliakan anak-anak Adam. Dan kami telah beri mereka menggunakan berbagai bagai kenderaan di darat dan di laut dan Kami telah memberikan rezeki kepada mereka daripada benda-benda yang baik serta Kami telah lebihkan mereka dengan selebih lebihnya atas kebanyakan makhluk yang telah Kami ciptakan.

(Surah al-Isra’ 17:70)

Maksud kemuliaan yang dikurniakan kepada manusia dalam ayat ini ialah manusia itu suci sama ada ketika dia masih hidup atau setelah mati.

Abu Hurairah r.a. pernah bercerita kepada Abu Rafie’ r.a. bahawa:

Nabi SAW bertemu dengannya di sebatang jalan Madinah, sedangkan dia dalam keadaan berjunub. Lalu dia menyembunyikan diri daripadanya dan pergi mandi junub. Setelah itu, Nabi SAW memanggilnya. Apabila dia pergi kepadanya, Baginda berkata: “Ke mana kamu pergi Abu Hurai rah?” Jawabnya, “Wahai Rasulullah, ketika anda terserempak dengan saya, saya dalam keadaan berjunub, dan saya tidak mahu duduk berdekatan denganmu sehinggalah saya mandi” Sabda Baginda: “Maha Suci Allah, sesungguhnya orang Mukmin tidak najis.”

(Riwayat Muslim daripada Abu Hurairah dalam Sahih Muslim, kitab Haid: Bab dalil orang Islam tidak najis)

2. BELALANG

3. IKAN

Kedua-dua haiwan ini tidak dianggap sebagai bangkai yang najis berdasarkan sabda Rasulullah SAW:

Dihalalkan kepada kamu dua jenis bangkai dan dua jenis darah. Dua bangkai tersebut ialah ikan dan belalang. Dua jenis darah pula ialah hati dan limpa.

(Diriwayatkan oleh Abdullah bin Umar dalam Sunan Ibn Majah, kitab Makanan: Bab hati dan limpa)

4. AIR KENCING, TAHI DAN MUNTAH MANUSIA SERTA BINATANG

Air kencing, tahi dan muntah manusia adalah najis dan wajib dibasuh.

Melainkan air kencing kanak-kanak lelaki yang masih menyusu, belum memakan makanan selain susu ibunya atau susu-susu yang lain, memadai sekadar direnjis air.

Begitu juga air kencing, tahi dan muntah haiwan-haiwan yang tidak dimakan dagingnya, seperti keldai dan baghal, atau yang dimakan dagingnya seperti lembu dan kambing, adalah najis.

Dalil yang menyatakan air kencing itu najis adalah berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim bahawa seorang Badwi telah kencing di dalam masjid, lalu Baginda bersabda:

Tuangkan ke atasnya sebaldi air.

(Riwayat Ahmad dan Abu Daud)

Perintah Baginda agar menuangkan sebaldi air ke atas air kencing menunjukkan bahawa air kencing adalah najis.


5. ANGGOTA BADAN YANG TERPOTONG ATAU TERCERAI DARIPADA SEEKOR HAIWAN YANG MASIH HIDUP

Anggota atau mana-mana bahagian haiwan yang terpisah atau terpotong dari pada haiwan yang masih hidup adalah najis.

Seperti ekor yang dipotong daripada seekor lembu yang masih hidup, adalah najis dan haram dimakan.

Sabda Rasulullah SAW:

Apa yang terpotong daripada haiwan yang masih hidup, adalah bangkai.

(Riwayat Abu Daud melalui Abu Waqid dalam Sunan Abi Daud, kitab Pemburuan: Bab buruan yang terpotong)

Tetapi rambut dan bulu haiwan yang boleh di makan dagingnya seperti bulu kambing biri-biri, dikecualikan daripada hukum ini, dan ia adalah suci.

Firman Allah SWT:

Dan Dia menjadikan bagi kamu daripada kulit binatang-binatang ternak: Khemah khemah (tempat berteduh), yang kamu mendapatinya ringan (dibawa ke mana-mana) semasa kamu merantau dan semasa kamu berhenti dan (Dia juga menjadikan bagi kamu) daripada berjenis jenis bulu binatang-binatang ternak itu, pelbagai barang perkakas rumah dan perhiasan, (untuk kamu menggunakannya) hingga suatu masa.

(Surah al-Nahl 16:80)

6. SUSU HAIWAN YANG TIDAK DIMAKAN DAGINGNYA

Susu haiwan seperti keldai, dan baghal yang tidak dimakan dagingnya, adalah najis dan haram diminum.

Ini kerana hukum susu adalah sama dengan hukum dagingnya.


7. AIR WADI

Wadi ialah air putih yang keluar dari pada zakar selepas membuang air kecil atau kerana mengangkat benda yang berat, dan ia adalah najis.

Kerana air ini keluar bersama dengan air kencing dan selepasnya.

Oleh itu, ia mengikut hukum air kencing yang najis dan perlu dibersihkan.


8. AIR MAZI

Mazi ialah air jernih, pekat dan lekit yang keluar kerana syahwat atau apa bila memikirkan tentang seks.

Air mazi keluar dahulu sebelum air mani ketika berjimak walaupun manusia tidak akan merasa ketika ia keluar. Ia keluar daripada lelaki dan juga perempuan, tetapi perempuan lebih banyak mengeluarkan air mazi.

Air mazi ini adalah najis dan perlu dibasuh zakar dan faraj serta pakaian atau tempat yang terkena air tersebut.

Keluarnya air mazi ini juga menyebabkan batalnya wuduk berdasarkan hadis Ali bin Abu Talib r.a.:

Saya adalah seorang lelaki yang kerap keluar air mazi, lalu saya mengarahkan seorang lelaki (al-Miqdad bin al-Aswad) untuk bertanyakan kepada Nabi SAW kerana (malu dengan) kedudukan anak perempuannya (Fatimah sebagai isteri Ali). Dia bertanya dan Baginda menjawab: ‘Berwuduklah dan basuh zakar kamu’

(Hadis Sahih, diriwayatkan oleh al-Bukhari daripada Ali bin Abu Talib dalam Sahih al-Bukhari, kitab Basuhan: Bab membasuh air mazi dan berwuduk)
air kencing

Panduan Membersihkan Air Mani, Mazi Dan Wadi

Panduan ini akan menjelaskan secara terperinci hukum dan kaedah membersihkan air dari tubuh manusia.

Cara Membersihkan Dan Menyucikan Najis Mutawassitah

Bagaimana kaedah yang betul untuk membersihkan najis mutawassitah?

Najis mutawassitah adalah jenis najis yang tidak perlu dibasuh berulang kali seperti najis berat.

Namun, ia juga tidak memadai dengan hanya dipercikkan air ke atasnya seperti najis ringan.

Time needed: 15 minutes

Berikut adalah kaedah menyucikan najis mutawassitah langkah demi langkah:

  1. Menyingkirkan Najis

    Baju atau pakaian terkena najis mutawassitah. Najis itu hendaklah dihilangkan daripada badan, baju atau tempat yang terkena najis mutawassitah tersebut.najis mutawassitah

  2. Alirkan Air Ke Kawasan Terkena Najis

    Hendaklah mengalirkan air di tempat tersebut hingga hilang sifat-sifatnya (warna, bau dan rasa) dan tidak memadai dengan mengelapnya dengan kain atau kertas.najis mutawassitah

  3. Hilangkan Semua Kesan Najis. Berus Jika Perlu

    Hendaklah dibersihkan semua sifat-sifat najis tersebut. Jika masih ada kesan, pakaian itu hendaklah diberus.
    memberus najis mutawassitah

  4. Jika Najis Itu Terkena Pakaian, Rendam Sebentar

    Rendam sebentar pakaian tadi jika kesannya masih ada.
    rendam najis mutawassitah

  5. Langkah Terakhir, Bilas Sekali Lagi

    Akhir sekali, apabila air najis telah hilang, seperti air kencing yang telah kering, tempat tersebut masih perlu dibilas dengan air mutlak yang mengalir.
    najis mutawassitah

Kaedah Menyucikan Najis Mughallazah Dan Muhaffafah

Selain daripada panduan membersihkan najis mutawassitah, jika anda memerlukan rujukan untuk membersihkan najis muhaffafah (ringan) dan mughallazah (berat), anda boleh merujuk pautan ini:

Saya berharap panduan ini akan membantu melakukan taharah dengan betul.

Jika anda ada sebarang persoalan, anda boleh tinggalkan persoalan berikut pada ruangan komen di bawah. InsyaaAllah saya akan cuba menjawabnya secepat yang mungkin.

Terima kasih.

Photo of author

Muhamad Naim

Bertugas sebagai pendidik dibawah Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM). Telah menubuhkan dan menulis di web akuislam.com semenjak tahun 2010. Saya berharap laman web ini memberi manfaat kepada anda semua. Semoga Allah redha.

Suka Apa Yang Anda Baca?

Daftarkan nama dan email anda untuk mendapatkan panduan dan perkongsian berkualiti terus ke inbox anda secara PERCUMA!







Privasi anda adalah keutamaan kami. Kami tidak bertolak ansur dengan spam dan kebocoran maklumat kepada pihak ketiga.

Tinggalkan Komen Anda..

DAFTAR NOTIFIKASI DI SINI..
Maklumkan saya jika terdapat:
guest

20 Comments
Komen Terbaru
Komen Terdahulu Paling disukai
Inline Feedbacks
View all comments
Syazwan
Syazwan
1 bulan yang lalu

Assalamualaikum,

Saya ada OCD teruk. Terima kasih kalau sudi menjawab soalan saya yang keterlaluan.

Bagaimana menyucikan lantai bilik air yang kotor, yang terkena kencing?

Tiles di bilik air biasanya dilapisi kotoran kekuningan, berdebu, berlumut dan terdapat rambut and habuk yang bergumpal-gumpal.

Apakah cukup disiram air mutlak ke atas kencing tanpa menghilangkan kotoran di tiles tadi?

Saya selalu fikir kotoran di lantai atau di “tiles” menghalang air dari menyucikan najis.

Mohon penjelasan.

Fattah
Fattah
1 bulan yang lalu

Dalam hidung hingus bercampur dgn najis macam mana cara membersihkannya sedangkan dalam hingus bercampur najis yg berminyak…

Contri
Contri
4 bulan yang lalu

Assalamualaikum, saya nak tanya , najis serangga seperti labah labah kalau kena air adakah menajiskan air tersebut , sebab susah juga ingin menjaganya sebab selalu ada di sekitar shower , dan juga kalau tak pasti benda hitam itu najis cicak atau tak bagaimana? Dia macam 50/50

Contri
Contri
6 bulan yang lalu

Assalamualaikum, kalau hingus yang banyak semasa tidur di atas sofa disebabkan demam selsema , ketika bangun hingus itu takda darah , tetapi bila masuk dalam tandas dan membersihkan hidung sambil terbersin bersin (2 kali rasanya sambil alirkan air), selepas itu ada darah yang keluar dari hidung disebabkan demam panas melampau , adakah hingus sebelum ini di atas sofa itu juga najis , saya risau darah itu bercampur dengan hingus atas sofa saya itu sebelum ini , walaupun darah ini keluar semasa membasuh hidung di tandas , tetapi tiada darah di hingus di atas sofa

Edu
Edu
6 bulan yang lalu

Assalamualaikum saya nak bertanya , jika saya berkumur nak bersihkan gusi yang sedikit berdarah kemudian ketika meludah kan air itu di singki , sedikit air terpercik ke muka , tetapi tiada kesan darah dalam kumuhan itu atau singki maksudnya takda kesan darah dalam bekas kumuhan air , dan ianya jernig , adakah dikira air itu masih najis? Dan jika kena baju adakah kena basuh?

Student
Student
7 bulan yang lalu

Saya nak tanya , kalau najis , anggaran saiz macam mana yang dimaafkan , seperti kencing , darah , cecair yang najis atau semacamnya. Ada yang kata 50 sen lama dan sebagainya.

Betul ke nak bersihkan air yang kena najis , air itu jadi najis hukmi kalau tak berubah warna rasa bau , cara suci hanya alirkan air sahaja.

Saya ada masalah gigi , selalu berdarah sangat , adakah solat saya sah kalau saya biarkan je darah tu ketika solat tapi tak telan . Dan juga saya selalu kadang ada makan buah ke apa bila terjatuh ke baju ada sedikit kesan darah di hujung gigitan pada buah , hanya sedikit sahaja tapi saya tak tahu mana tempat darah tu kena baju saya sebab sangat sedikit dan halus darah itu dekat buah , kalau saya gigit tempat kena darah tu semula sebab takut bazir buah itu boleh ke tanpa basuh , sebab air takda masa itu , saya just makan terus bahagian yang takda darah tapi dalam masa yang sama , misal kata darah tu ditengah buah dan sangat sedikit, jadi saya makan tepi tepi tapi dalam masa sama ambik portion yang tengah ada darah tu sekali dan buah nanti akan jadi macam ni bentuk ” ) ” begini di kesan gigitan itu , basically saya telan dan kunyah sekali bahagian yang ada darah tu yang amat sedikit tapi saya tak sure hukumnya. Adakah baju yang tak tahu mana kesan darah itu boleh dibawa solat , kerana pada saya sangat sedikit darah itu dan saya tak tau sama ada ia berpindah ke tak ke baju saya , baju saya juga agak lembap basah sebab baru lepas ambik wudu tapi tak pasti lah mana buah tu jatuh , saiz darah tu dalam lebih kecil dari 1 sen rasanya anggaran saiz itu dan warnanya pudar , bukan lah saiz penuh 1 sen (lebih sedikit dari 1 sen) itu tapi kadar merebak darah itu dan ketebalannya tipis , boleh kah dibawa solat baju itu?

Dan juga jika hujung kuku saya ada macam kesan dye yang luntur dari pakaian mulanya sangat pekat tapi lepas basuh dengan sabun 3 kali , masih ada di hujung kuku saya tapi tinggal pudar sahaja , adakah boleh bawa wudu dan adakah sah wudu saya , boleh kah ambik hukum macam dakwat kekal pilihan raya pada kesan dye ini sebab agak sukar untuk hilangkannya, tetapi boleh hilang tapi ambik masa yang terlalu lama , saya terus berwudu ketika nampak ia sudah pudar tetapi tidak hilang sepenuhnya, rasanya hanya warna tapi saya tak sure adakah sah wudu saya ini? Dye ini berasal dari seluar jeans biru , dimana jika luntur , ia akan melekat di hujung kuku jika sentuh dengan tangan , mudah dihilang jika banyak tetapi jika sedikit agak sukar

Edu
Edu
7 bulan yang lalu

Assalamualaikum , saya nak tanya , apa hukum bangkai cicak yang sudah kering dan tinggal tulang bertahun tahun melekat di celah pintu rumah , misalnya tersentuh dengan tangan basah , apakah jadi najis ? Saya was was sama ada rambut saya terlanggar pintu itu sebab rambut saya separa lembap , bukan lah basah tapi lembap , dan ketika macam terkehel rambut saya sedikit terlanggar pintu , tapi lepastu nampak bangkai cicak yang sangat kering dan sudah tinggal tulang , mungkin sudah bertahun sebab hampir tak nampak sudah bentuknya , terlanggar rambut saya , saya tak basuh sebab mungkin tak kena tapi macam was was pula jadinya kalau ignore , adakah perpindahan najis berlaku jika sentuh dengan tubuh yang separa lembap hampir kering dan sejuk sejuk , dan apa hukum bangkai cicak yang tinggal tulang dan sangat kering dan sebati dengan pintu tu.

MY
MY
8 bulan yang lalu

Assalamualaikum, saya alami was was akan kencing di tempat tandas awam , jadi saya nak overcome was was ni dan ingin bertanya kemusykilan saya ,

1. Kalau ketika kencing dan beristinjak, percikan ketika istinjak adakah suci , sebab memang susah nak elak ketika istinjak percikan air tu dari kena tubuh badan .

2. Saya kena situasi di mana rasa seperti kencing keluar semasa saya sedang melepaskan pakaian untuk kencing , dan saya pakai tisu dalam seluar dalam saya untuk tengok ada kencing kena seluar ke tak , ok so masa saya lepaskan seluar rasa macam ada sedikit air keluar jadi saya cepat cepat tanggal seluar dan seluar dalam dan kencing , yang peliknya , saya check tisu dalam seluar dalam saya kering , dekat seluar dalam saya pula kering , dan seluar saya takda bau hancing , sebab yelah sebelum tembus seluar mestilah kena tisu dulu tapi ianya kering , kalau saya ignore was was ini dan terus hukum seluar saya suci boleh kah , dan alang alang tu saya basuh sekali seluar dalam saya , tapi seluar saya tak basuh , hanya percikkan air sahaja, betulkah cara saya tu . Kalau salah dalam menghukum adakah dimaafkan?

3. Kalau air kencing tu kita alirkan dengan air , percikan darinya adakah najis , dan juga adakah air kencing yang dialirkan air percikan darinya dikira najis misalnya ia terpercik ke dinding semasa mengalirkan air ke arah kencing .

4. Saya sering kali rasa seolah olah , ada percikan air di rambut setiap kali istinjak, tetapi tidak pula di muka dan pelik juga sebab kedudukan hos air bawah pinggang , takkan sampai kepala , adakah ini was was?

5. Saya juga nak tanya , selepas tengok movie , saya dan kawan bergegas ke masjid , dan nak solat zohor , tapi semasa sedang dalam rakaat pertama dan habis baca Al Fatihah , posisi masa tu ialah dalam duduk antara dua sujud , saya nampak orang ramai dah panggil untuk solat jemaah , apa hukum solat saya itu adakah dikira masuk waktu dan saya tahu wajib bertaubat sebab melengahkan waktu solat sehingga keluar waktu , tetapi adakah solat saya itu sah?

MY
MY
Reply to  Muhamad Naim
8 bulan yang lalu

Baik Ustaz, untuk solat tu juga saya akan qadakan sekali dan disertakan taubat , saya pun salah perkiraan masa kira masa tengok movie tu , sebab ingatkan habis awal ,

Ouh ya last sekali , saya risau dengan lintasan macam “keluar islam” atau pun “bukan islam” hal ni selalu jadi bila baca tentang agama , ataupun ketika bersuci , tiba tiba benda benda yang kurang arif dalam agama melintas banyak banyak dalam kepala sampai sesak dibuatnya , saya yakin yang ini memang was was dari syaitan, sebab dulu saya memang seorang yang banyak berbuat dosa besar , tetapi kini saya dah bertaubat dan masa baru baru ni pula was was tentang agama ni muncul menggila bila saya mula rajin dalam beribadah , tapi saya yakin Allah faham yang semua ni hanya lintasan dari syaitan sahaja

RAZ
RAZ
8 bulan yang lalu

Assalamualaikum, saya ada luka di dalam bibir dan saya bersihkan dengan cara hisap darah tu sampai hilang dan telan air untuk sucikan , adakah betul cara saya buat tu? Jika x betul bagaimana cara yang betul? Saya buat cara ni sebab masa tu waktu subuh dan saya kena bergegas , lagi lagi waktu itu bibir dalam terluka sebab tergigit masa wudu , saya sucikan dengan hisap terus darah dalam mulut sampai hilang dan telan air sikit . Apa hukum dia?