Menggali Hikmah Disetiap Kejadian Dan Setiap Siri Kesedihan

Menggali Hikmah
Menggali Hikmah | Day 180 Digging up by RyanDonnelly

Tidak salah bersedih, tetapi perlukah kita tunjukkan?

Menangis? Adakah kita mahu dilihat oleh orang ramai?

Jangan biarkan perkara itu menimpa kita, sahabat. Jangan nampakkan kesedihan kita. Teruskan melangkah. Tatap masa hadapan dengan penuh keyakinan.

Teruskan tersenyum dan tunjukkan kita sedang bahagia.

Waktu itu kekuatan mental kita diuji. Adakah kita kuat menghadapinya ataupun jatuh tersungkur dan terkulai. Berusahalah untuk tidak menunjukkan kesedihan!

Menggali Hikmah Dalam Setiap Kejadian

Jangan berhenti menggali hikmah-Nya.

Ibnu Al-Jauzy berkata,

Sekiranya kamu tidak mampu menangkap hikmah, bukan kerana hikmah itu tiada, tetapi kerana kelemahan daya ingatan kamu sendiri. Kamu perlu tahu, raja juga memiliki rahsia yang tidak diketahui oleh orang kebanyakkan. Bagaimana kamu yang begitu lemah, mampu mengungkap semua hikmah-Nya?

Banyak perkara yang terjadi dalam hidup ini, pada awalnya kita mengganggap pahit, getir, mahupun menyakitkan. Tetapi, pada kemudian hari kita mensyukurinya.

Sebaliknya, tidak sedikit perkara yang pada awalnya kita sambut dengan rasa gembira, tetapi pada kemudian hari kita bermuram durja dan menitiskan air mata kerananya.

Pengajaran Hudaibiyah

Kisah Rasulullah SAW dan para sahabat banyak memberikan pengajaran yang sangat berharga pada kita, salah satunya dalam peristiwa Hudaibiyyah.

Dalam satu klausa perjanjian Hudaibiyah menyatakan, Rasulullah SAW perlu kembali ke Madinah dan tidak boleh memasuki Makkah hingga tahun hadapan. Klausa berikutnya menyatakan, kedua-dua belah pihak perlu melakukan gencatan senjata selama 10 tahun.

Beberapa sahabat berasa sedih kerana mereka sudah dijanjikan bagi memasuki Makkah, tetapi terpaksa berpatah balik dan pulang ke Madinah.

Namun, sesuatu yang pada awalnya dirasakan pahit, menjadi manis selepas beberapa tahun.

Antaranya pengislaman beberapa tokoh Quraisy seperti Amru bin Al-Ash, Utsman Bin Thalhah dan Khalid Bin Al-Walid. Dalam rentang waktu itu, jumlah kaum muslimin bertambah ramai.

Hingga pada satu waktu, dengan kekuatan baru yang dimiliki, terjadi peristiwa yang tercatat dalam tinta emas sejarah, iaitu Fathu Makkah. Sebuah peradaban yang menerangi alam semesti ini sudah lahir.

Pelajaran berharga yang dapat kita ambil adalah, pasti ada hikmah daripada Allah ke atas setiap kejadian yang berlaku.

Persoalannya, adakah kita berusaha mencari ataupun menggali hikmah nya? Atau pun tidak langsung?

Bila Hikmah itu akan muncul?

Boleh jadi pada waktu itu juga, selepas seminggu, sebulan atau bertahun lamanya. Kita tidak akan tahu, tetapi yang pasti ia tetap akan muncul.

Setiap kejadian, pahit ataupun manis, pasti ada hikmah ataupun pelajaran berharga. Semasa perkara itu terjadi, kita perlu bersedia menghadapinya.

Daripada bertanyakan mengapa, lebih baik kita fokuskan perkara yang perlu dilakukan bagi menghadapi keadaan ini.

****

Sebahagian artikel ini adalah dipetik dari buku kujemput Jodohku, Fadhlan Al-Ikhwani. Semoga memberi manfaat kepada semua pembaca. Insyaallah =)

Suka Apa Yang Anda Baca?

Daftarkan nama dan email anda untuk mendapatkan panduan dan perkongsian berkualiti terus ke inbox anda secara PERCUMA!







Privasi anda adalah keutamaan kami. Kami tidak bertolak ansur dengan spam dan kebocoran maklumat kepada pihak ketiga.

Tinggalkan Komen Anda..

2 Comments
Komen Terbaru
Komen Terdahulu
Inline Feedbacks
View all comments
norazlinamajid
5 tahun yang lalu

Terima kasih atas perkongsian..sangat membantu..

Fuzaimy Felany
8 tahun yang lalu

Terima kasih kerana blog ini kerap mengingatkan, kerana saya selalu lalai