Solat Sunat Gerhana Matahari & Gerhana Bulan

solat sunat gerhana matahari

Ini adalah panduan lengkap cara melakukan Solat Sunat Gerhana Matahari dan Bulan.

Dalam panduan ini, anda akan dibimbing secara langkah-demi-langkah sehingga selesai.

Apa yang menarik:

Panduan solat sunat ini dipermudahkan dengan ejaan rumi untuk membantu sesiapa yang mengalami kesukaran membaca tulisan arab.

Jika anda memerlukan panduan ini, jom kita mulakan.

Pengenalan Solat Sunat Gerhana

Solat sunat gerhana ialah solat sunat yang dilakukan ketika berlaku gerhana bulan atau gerhana matahari.

Solat Gerhana disebut di dalam bahasa arab dengan khusuf bagi bulan dan Kusuf bagi matahari, iaitu hilangnya cahaya bulan atau matahari.

Takrif Gerhana

Dari Segi Bahasa:

Takrif Kusuf

Kusuf, bermaksud hilang atau berkurangan cahaya matahari, atau terlindung sebahagian atau keseluruhan cahaya-nya.

Kadang-kadang gerhana matahari juga disebut sebagai khusuf.

Namun lumrahnya perkataan ini dikhususkan untuk gerhana matahari.

Takrif Khusuf

Khusuf bermaksud hilang atau berkurangan cahaya Bulan, atau terlindung sebahagian atau keseluruhan cahaya-nya.

Walaupun kedua-dua perkataan ini boleh digunakan untuk menggambarkan gerhana matahari dan bulan, namun perkataan khusuf lumrah digunakan untuk gerhana bulan.

Takrif Gerhana

Gerhana ialah satu fenomena alam yang terjadi apabila matahari, bulan dan bumi berada pada kedudukan yang selari.

Apabila bulan berada di tengah di antara matahari dan bulan, ia dinamakan gerhana matahari kerana matahari dilindungi oleh bulan.

Sementara itu, jika bumi berada di tengah, ia adalah gerhana bulan, kerana cahaya matahari yang sepatutnya sampai kepada bulan Terhalang oleh planet bumi.

Maksud Solat Gerhana Dari Segi Istilah

Solat Kusuf atau Khusuf atau disebut juga solat Gerhana adalah solat sunat 2 rakaat berserta khutbah yang disunatkan ke atas orang Islam melakukannya ketika berlakunya gerhana matahari atau bulan.

Solat sunat gerhana boleh dikerjakan bersendirian atau berjemaah.

Rasulullah melakukan solat dua rakaat (solat sunat Gerhana), dan Rasulullah memanjangkan qiam dalam kedua-dua rakaat itu.

Selepas gerhana berakhir, baginda bersabda:

Dengan tanda-tanda ini Allah SWT menakutkan hamba-hambaNya. Maka apabila kamu melihatnya perlu kamu bersolat seperti solat yang baru dilakukan daripada solat-solat fardu

— Riwayat Bukhari

Solat sunat gerhana dilakukan semata-mata untuk menunjukkan rasa kagum akan kehebatan ciptaan Allah SWT.

Solat Gerhana tidak dilakukan kerana membesarkan bulan atau matahari yang sedang mengalami gerhana itu.

Diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim dari Aisyah r.a. bahawa Nabi SAW bersabda:

Sesungguhnya matahari dan bulan adalah dua macam tanda dari tanda-tanda kekuasaan Allah. Terjadinya gerhana matahari atau bulan itu bukanlah kerana kematian seseorang atau kehidupannya. Maka jikalau kamu melihatnya, berdoalah kepada Allah, bertakbirlah, bersedekahlah serta bersembahyanglah”

Waktu Solat Sunat Gerhana

Waktu Solat Gerhana Matahari

Bagi solat Gerhana Matahari waktunya bermula apabila ternyata berlaku gerhana dan berakhir dengan hilangnya gerhana itu, dan sehingga jatuh matahari dan gerhana tersebut.

Sekiranya gerhana berlaku ketika atau selepas terbenam matahari, maka tidak ada solat gerhana.

Waktu Solat Gerhana Bulan

Bagi Solat Gerhana Bulan waktunya bermula apabila ternyata berlakunya gerhana bulan dan berakhir dengan hilang gerhana dan naik matahari.

Tidak dikira dengan naik fajar atau jatuhnya pada malam dengan gerhananya.

Sekiranya berlaku gerhana bulan ketika terbenamnya, dan sebelum terbit fajar maka dibolehkan solat.

Tetapi jika terbenamnya bulan sesudah terbit fajar, maka terdapat dua pendapat iaitu:

  1. Qaul Qadim: Tidak ada solat gerhana kerana kekuasaan bulan telah hilang bila terbit fajar (subuh).
  2. Qaul Jadid : Ada solat gerhana kerana kekuasaan bulan masih ada sehinggalah terbit matahari (syuruk).

Jumlah Rakaat

Solat gerhana dilakukan sekurang-kurangnya 2 rakaat seperti solat sunat biasa.

Ia adalah yang sekurang-kurangnya.

Yang akmalnya dilakukan dengan dua kali ruku’ dan 2 kali qiyam, pada tiap-tiap satu rakaat dengan tidak dipanjangkan bacaan pada kedua-dua rakaat.

Niat Solat Sunat Gerhana Bulan

niat solat sunat gerhana bulan

 Usolli Sunnatal Khusuu-fi Rak’ataini Lillahi Taala 

Sahaja aku solat sunat Gerhana Bulan dua rakaat kerana Allah Taala.

Niat Solat Sunat Gerhana Matahari

solat sunat gerhana matahari

 Usolli Sunnatal Kusuu-fi Rak’ataini Imaman / Makmuman Lillahi Taala 

Sahaja aku solat sunat Gerhana Matahari dua rakaat (sebagai imam/makmum) kerana Allah Taala.

Cara Mengerjakan Solat Gerhana

Nota:
Terdapat dua kali rukuk pada rakaat pertama dan dua kali rukuk pada rakaat kedua.

Rakaat Pertama

  1. Takbiratul ihram
  2. Membaca doa iftitah
  3. Membaca surah Al-Fatihah
  4. Membaca surah. Dicadangkan membaca ayat daripada surah al-Baqarah (ayat 1-25) atau surah al-A’la (19 ayat)
  5. Rukuk (pertama) dan membaca tasbih (100 kali tasbih) — *bacaan tasbih boleh dirujuk pada bahagian bawah.
  6. Iktidal dan qiam kali kedua, seterusnya membaca surah Al-Fatihah dan surah lain. Dicadangkan membaca surah al-Baqarah (ayat 26-48) atau surah al-Ghasyiyah (26 ayat)
  7. Rukuk sekali lagi (kali kedua) dengan membaca tasbih (90 kali tasbih)
  8. Iktidal
  9. Sujud (pertama) dan membaca tasbih (100 kali tasbih)
  10. Duduk antara dua sujud (sunat dipanjangkan tempohnya)
  11. Sujud (kedua) dan membaca tasbih (90 kali tasbih)
  12. Berdiri bangun ke rakaat kedua.

Rakaat Kedua

  1. Qiam dan membaca surah Al-Fatihah
  2. Membaca surah. Dicadangkan membaca ayat daripada surah al-Baqarah (ayat 49-61) atau surah asy-Syams (15 ayat).
  3. Rukuk (ketiga) dan membaca tasbih (70 kali tasbih)
  4. Iktidal dan qiam keempat, membaca surah Al-Fatihah dan membaca surah. Dicadangkan membaca surah al-Baqarah (ayat 62-74) atau surah az-Zalzalah (8 ayat).
  5. Rukuk sekali lagi (kali keempat) dengan membaca tasbih (50 kali tasbih)
  6. Iktidal
  7. Sujud (ketiga) dan membaca tasbih (70 kali tasbih)
  8. Duduk antara dua sujud (sunat dipanjangkan tempohnya).
  9. Sujud (keempat) dan membaca tasbih (50 kali tasbih)
  10. Membaca tahiyat akhir
  11. Memberi salam dan imam bangun menyampaikan khutbah (jika solat berjemaah)

Bacaan Tasbih Dalam Solat

Bacaan tasbih yang dibaca di dalam solat sunat ini adalah:

bacaan tasbih dalam solat

 Subhanallah Walhamdulillah Wala ilaaHa illallahu Wallahu Akbar Walaa Haulawala Quwwata illa Billahil ‘Aliyyil ‘Adzim 

Maksudnya:

Maha Suci Allah, segala puji bagi Allah, tiada Tuhan melainkan Allah, dan Allah Maha Besar. Tidak ada daya dan tidak ada kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah Yang Maha Tinggi dan Maha Agung.

Khutbah Solat Gerhana Matahari

Sunat membaca khutbah selepas solat sunat, walaupun gerhana sudah hilang.

Khutbahnya seperti khutbah hari raya tetapi tidak sunat bertakbir.

Isi khutbah hendaklah menyuruh para jemaah bertaubat, bersedekah, memerdekakan hamba, berpuasa, mengingati manusia supaya tidak lalai, jangan leka dengan dunia dan sebagainya.

Jika solat itu hanya terdiri dari wanita semata-mata, maka tidak perlu khutbah.

Dari Aisyah r.a. berkata:

Selanjutnya baginda mengakhiri solatnya dengan salam, sedang gerhana matahari telah berakhir. Lalu baginda berkhutbah kepada manusia: “Pada gerhana matahari dan bulan, sesungguhnya keduanya adalah dua tanda (kebesaran) di antara tanda-tanda kebesaran Allah. Keduanya tidaklah terjadi gerhana kerana kematian seseorang pula tidaklah kerana kehidupan seseorang. Maka apabila kalian melihat keduanya (gerhana) maka bertandanglah kepada solat gerhana”

(Riwayat Bukhari )

Hukum Solat Gerhana

Ulamak berbeza pendapat dalam menetapkan hukum solat gerhana

Sebahagian menghukumnya sebagai sunat muakkad dan sebahagian yang lain mewajibkannya

Pendapat pertama

Hukum solat Gerhana adalah sunat muakkad dan tidak diwajibkan ke atas orang yang Musafir atau Mukim.

Kerana rasulullah sallallahu alaihi wasallam mengerjakan solat gerhana matahari sebagaimana yang dilaporkan oleh al-bukhari dan muslim, dan solat gerhana bulan, seperti riwayat Ibnu hibban.

Ia disunatkan ke atas lelaki dan perempuan yang diwajibkan solat fardhu lima waktu.

Ulamak yang berpegang kepada pendapat ini berhujah dengan firman Allah dalam Surah Fussilat ayat 37, dan sabda Rasulullah tentang Gerhana yang berlaku selepas kematian puteranya, Ibrahim.

Pendapat ini dipegang oleh Imam al-Nawawi, al-Hafiz Ibn Hajar, Ibnu Qudamah dan al-Syafi’i.

Bagaimanapun, mak Maliki dan Hanafi berpendapat solat gerhana bulan adalah sunat yang tidak muakkad, dan hanya solat gerhana matahari yang muakkad.

Pendapat Kedua

Sebahagian ulamak mewajibkan solat gerhana matahari dan bulan kerana Rasulullah melakukannya dan mengarahkan agar dikerjakan solat apabila berlaku gerhana.

Antara mereka yang berpegang dengan pendapat ini ialah Abu ‘Uwanah dalam sahihnya, al-‘Alamah al-Sa’di, Ibn ‘Uthaimin dan Ibnu Qayyim.

Masalah Berkaitan Solat Gerhana

Berikut adalah beberapa situasi yang mungkin berlaku semasa mengerjakan Solat Gerhana:

Gerhana Selesai Ketika Solat

Sekiranya Gerhana selesai ketika seorang itu masih mengerjakan solat gerhana, dia perlu meneruskan solatnya hingga selesai, tetapi disunatkan meringkaskannya.

Gerhana Selesai Selepas Solat

Seandainya solat Gerhana telah selesai dikerjakan tetapi Gerhana belum tamat, tidak disunatkan mengulangi solat gerhana. Dan membanyakkan berzikir, beristighfar dan berdoa.

Apabila Gerhana selesai, tidak disyariatkan lagi melakukan solat gerhana, dan tidak juga perlu diqadha.

Matahari atau Bulan hilang

Sekiranya ketika melakukan solat gerhana, tiba-tiba matahari atau bulan yang sedang Gerhana itu hilang daripada pandangan kerana ditutupi awan atau sebagainya, solat hendaklah diteruskan.

Ini kerana, pada asalnya Gerhana tersebut benar-benar berlaku, cuma ia tidak dapat dilihat.

Hilang Pada Waktu yang Sepatutnya

Sekiranya matahari tenggelam ketika berlaku gerhana, tidak disunatkan solat gerhana.

Begitu juga apabila bulan menghilang kerana sampai waktu pagi, sedangkan Gerhana sedang berlaku, tidak perlu solat.

Solat gerhana matahari tidak harus dilakukan dalam dua keadaan:

  1. Matahari kembali terang dan tidak lagi dilindungi bulan, iaitu apabila Gerhana berakhir.
  2. Sekiranya matahari yang sedang Gerhana tenggelam kerana masuk waktu malam, atau gerhana matahari ini berlaku ketika malam.

Solat gerhana bulan juga tidak harus dilakukan dalam dua keadaan:

  1. Bulan terang kembali kerana cahaya matahari tidak lagi dihalang oleh bumi
  2. Apabila terbit matahari hingga bulan tidak lagi kelihatan Walaupun gerhana bulan berlaku ketika itu. Tetapi jika matahari terbit tetapi bulan yang sedang Gerhana masih kelihatan, solat masih sunat dilakukan.

Penutup

Fenomena Gerhana bukanlah berlaku kerana kemurkaan Allah swt, tetapi merupakan petanda kepada kebesaran kekuasaan Allah swt.

Ia juga berupaya menjadi peringatan kepada manusia tentang azab dan nikmat yang dijanjikan Allah swt pada hambanya kerana fenomena gerhana ini sangat besar ertinya samada dari penghayatan iman dan sains.

Ia bukan fenomena baru yang hanya berlaku pada akhir zaman ini tapi telah berlaku sejak alam ini dijadikan dan juga pada zaman Nabi saw yang dikenali sebagai sebaik-baik kurun.

Semoga artikel dapat membantu anda.

Tinggalkan Komen Anda..

25 Comments
Komen Terbaru
Komen Terdahulu
Inline Feedbacks
View all comments
Abdullah
3 bulan yang lalu

Salam..mlm ni gerhana bulan ustaz, tasbih buat yg mampu boleh ke atau mmg kne ikut jumlah tu sepertimana solat tasbih kne 300

Adelea
11 bulan yang lalu

Apakah hikmah melakukan Solat Sunat Gerhana ini?

Aliana
1 tahun yang lalu

Apakah hukum seorang wanita mengerjakan solat khusuf tersebut di rumah sendiri tanpa jemaah, azan dan iqmat? Minta penjelasan dari tuan. Terima kasih.

Khairunnisa Zain
1 tahun yang lalu

Alhamdulillah sgt bermanfaat. terima kasih sharing

Jefreey jaafar
1 tahun yang lalu

Saya nak bertanya tentang solat sunat Gerhana matahari.
Apa hukumnya mengerjakan solat gerhana ni walau di tempat kita tak berlaku pun gerhana matahari seperti hari ini? Gerhana hanya nampak di kawasan SelatanJohor sahaja manakala di utara atau di Selangor tak nampak pun.