![Panduan Dam Haji dan Umrah](https://akuislam.com/wp-content/uploads/2023/08/dam-2.jpg)
Apakah maksud Dam bagi Haji dan Umrah?
Ini adalah panduan lengkap yang membincangkan masalah berkaitan Dam bagi ibadah Haji dan Umrah.
Semoga panduan ini membantu anda mengerjakan ibadah haji dan umrah dengan sempurna.
Maksud Dam
Dam ialah suatu denda atau kifarah yang diwajibkan ke atas seseorang yang melanggar pantang larang ihram atau meninggalkan perkara yang diwajibkan semasa mengerjakan Haji atau Umrah.
Antara perkara yang dikenakan dam adalah:
- Melakukan Haji Tamattuk
- Melakukan Haji Qiran
- Melanggar 5 wajib Haji
- Melanggar 12 larangan ihram (wajib Haji)
- Luput wukuf selepas berniat Haji
- Meninggalkan Tawaf Wada’
- Melakukan dam ihsar (menamatkan haji)
- Melanggar nazar semasa mengerjakan haji
Tidak semua jemaah melanggar segala jenis dam di atas. Hanya yang berkaitan sahaja.
Jenis-Jenis Dam Haji Dan Umrah
![Melontar Jamrah Melontar Jamrah](https://akuislam.com/wp-content/uploads/2024/06/Melontar-Jamrah.webp)
Jenis-jenis Dam Haji dan Umrah terbahagi kepada 4 kategori iaitu:
- Dam Tertib dan Taqdir
- Dam Tertib dan Ta’dil
- Dam Takhyir dan Ta’dir
- Dam Takhyir dan Taqdir
- Dam Ihsar (Dam ini di bawah kategori Tertib dan Ta’dil)
Penjelasan bagi istilah ringkas di atas ialah:
- Tertib. Ertinya tidak boleh berpindah kepada yang kedua kecuali lemah melakukan yang pertama dan begitu seterusnya.
- Taqdir. Syarak telah menetapkan gantiannya.
- Takhyir. Boleh membuat pilihan.
- Ta’dil. Syarak menyuruh kita mentaksirkan gantiannya.
- Ihsar. Situasi di mana seseorang yang sedang dalam keadaan ihram terhalang untuk menyelesaikan haji atau umrahnya. Halangan ini disebabkan oleh berbagai sebab, misalnya penyakit, keadaan darurat, atau halangan lain yang tidak terduga. Jika seseorang terhalang dalam situasi ihsar, maka ia perlu membayar Dam sebagai ganti.
Semua pelaksanaan dam atau fidyah hendaklah dibuat di Makkah kecuali Dam Ihsar disembelih kambing di tempat terhalang.
📗 Bagi rujukan dan kemudahan para jemaah, ringkasannya disertakan juga dalam panduan ini pada bahagian di bawah.
TERTIB Dan TAQDIR
Tertib bermakna satu demi satu, tidak boleh dipilih atau diganti dengan yang lain, kecuali tidak terdaya melakukannya. Dan “Taqdir” penentuan syarak sebagai gantian jika tidak berkuasa.
Berikut adalah kesalahan yang tertakluk dibawah dam tertib dan taqdir ini:
- Tidak berihram di Miqat
- Ihram Tamattuk (dengan syarat-syaratnya)
- Ihram Qiran (dengan syarat-syaratnya)
- Luput wukuf di Arafah
- Tidak melontar Jamrah
- Tidak bermalam di Muzdalifah (dengan syarat-syaratnya)
- Tidak bermalam di Mina (dengan syarat-syaratnya)
- Meninggalkan Tawaf Wada
- Melanggar nazar dalam masa mengerjakan haji
Berikut adalah dam yang dikenakan dibawah tertib dan taqdir:
- Menyembelih seekor kambing ataupun kibas ataupun 1/7 lembu ataupun unta.
- Jika tidak berkeupayaan – puasa 10 hari iaitu 3 hari di Mekah dan 7 hari setelah balik ke tanah air ataupun 10 hari di tanah air tetapi hendaklah di selangkan di antara 3 hari pertama dengan bakinya.
- Dan jika tiada keupayaan – bayar 1 cupak makanan sebagai ganti bagi setiap hari puasa.
- Dan jika tiada keupayaan juga – tertanggunglah di atas zimmahnya (kemampuannya)
TERTIB Dan TA’DIL
Ta’dil bermakna apabila seseorang tidak berkuasa mengeluarkan makanan hendaklah diganti dengan puasa.
Berikut adalah kesalahan yang tertakluk dibawah dam tertib dan ta’dil ini:
- Persetubuhan yang merosakkan Haji, iaitu yang dilakukan sebelum Tahallul Awal
- Mengadakan persetubuhan semasa ihram umrah.
- Tertahan atau tertegah daripada menyempurnakan Haji / Umrah setelah berihram.
Berikut adalah dam yang dikenakan di bawah kesalahan Tertib dan Ta’dil
Kesalahan Mengadakan Persetubuhan Semasa Masih Dalam Ihram
- Menyembelih seekor unta.
- Dan jika tidak keupayaan – menyembelih seekor lembu dan sebanding.
- Dan jika tidak keupayaan – menyembelih 7 ekor kambing atau biri-biri.
- Dan jika tidak keupayaan - memberi makan kepada fakir miskin mengikut nilai harga seekor unta dan dibahagikan kepada fakir / miskin di Tanah Haram.
- Dan jika tidak ada keupayaan – berpuasa beberapa hari mengikut jumlah cupak yang dibeli dengan nilai seekor unta.
Peringatan:
Kerja-kerja Haji atau Umrahnya tetap perlu disempurnakan dan wajib diqada’ (diulang) kembali pada tahun berikutnya.
Tertahan atau Tertegah daripada Menyempurnakan Haji / Umrah setelah Berihram
- Hendaklah dia bertahallul (ishar) iaitu menyembelih seekor kambing dan bercukur / bergunting
- Dan jika tiada upaya – membeli makanan mengikut nilai harga seekor kambing dan diberikan kepada fakir miskin tempat tahallul.
- Dan jika tiada upaya – berpuasa mengikut bilangan cupak makanan yang dapat dibeli mengikut nilai harga seekor kambing.
TAKHYIR Dan TA’DIL
Takhyir bererti boleh dipilih satu daripada perkara-perkara yang ditetapkan
Berikut adalah kesalahan yang tertakluk dibawah dam takhyir dan ta’dil ini:
- Memburu binatang buruan daratan yang halal dimakan sama ada di Tanah Haram ataupun Halal semasa dalam ihram atau menyimpannya.
- Mengerat, menebang ataupun mencabut pokok-pokok di dalam ihram kecuali yang telah kering (mati).
Berikut adalah dam yang dikenakan di bawah kesalahan Takhyir dan Ta’dil
Kesalahan memburu binatang buruan di Tanah Haram
- Menyembelih binatang mengikut bandingan binatang yang diburu. Kalau rusa bandingannya lembu, kalau kijang bandingannya kambing dan lain-lain.
- Atau membeli makanan mengikut nilai harga binatang bandingan dan disedekahkan kepada fakir miskin Makkah.
- Atau berpuasa mengikut bilangan cupak makanan yang dapat dibeli daripada nilai harga binatang bandingan, iaitu satu cupak satu hari.
Kesalahan mengerat, menebang atau mencabut pokok dalam Tanah Haram
- Sama seperti di atas, iaitu mengikut bandingan pokok yang dikerat / ditebang / dicabut. Kalau pokok besar bandingannya lembu, kalau pokok kecil bandingannya kambing.
- Jika tidak mampu — maka damnya sama seperti peraturan dam memburu binatang buruan iaitu perlu bersedekah makanan atau berpuasa.
Catatan
- Membunuh binatang dan membinasakan pokok di Tanah Haram adalah berdosa dan dikenakan dam bagi semua, sama ada dalam ihram atau tidak di Tanah Mekah dan berdosa serta tidak dikenakan dam di Tanah Haram yang lain.
- Diharam memindahkan Tanah Haram ke Tanah Halal ataupun di antara ke satu tanah Haram yang lain.
TAKHYIR Dan TAQDIR
Ini adalah Dam yang paling ringan. Ia mempunyai ketetapan pada barang yang boleh diganti (boleh dipilih).
Berikut adalah kesalahan yang tertakluk dibawah dam takhyir dan taqdir ini:
- Membuang / mencabut / menggunting 3 helai rambut ataupun bulu dari mana-mana anggota badan.
- Memakai pakaian yang dilarang dalam ihram.
- Mengerat ataupun mencabut kuku.
- Memakai minyak di kepala, janggut dan semua bulu muka kecuali bulu yang tumbuh di dahi ataupun pipi.
- Memakai wangi-wangian.
- Bercumbu-cumbuan (permulaan persetubuhan)
- Melakukan persetubuhan selepas selesai Tahalul Awal, tetapi belum selesai Tahallul Thani.
- Melakukan persetubuhan kali kedua sebelum menyempurnakan umrah yang telah rosak disebabkan persetubuhan pertama.
Berikut adalah dam yang dikenakan di bawah kesalahan Takhyir dan Taqdir. Dam ini boleh dipilih salah satu
- Menyembelih seekor kambing
- Ataupun memberi sedekah kepada 6 orang fakir miskin sebanyak dua cupak setiap seorang.
- Ataupun berpuasa 3 hari.
NOTA:
Sekiranya rambut itu tidak dibuang sekaligus ataupun dipotong 3 kali berturut-turut, maka damnya ialah 1 cupak bagi sehelai rambut dan 1 kuku.
Bagi masalah gugur rambut sama ada dengan sengaja atau tidak yang kurang dari 3 helai atau 3 kuku, maka Dam-nya adalah bersedekah kepada fakir miskin secupak sehelai setiap kali pelanggaran. Jika melebihi 3 helai atau 3 kuku barulah dibayar dam mengikut pilihan di atas.
DAM IHSAR
Maksud Dam Ihsar
Dam ihsar bermaksud dam untuk melepaskan diri daripada larangan ihram bagi seseorang yang sudah berniat ihram tetapi tidak dapat menyelesaikan rukun hajinya atau rukun umrahnya atau kedua-duanya disebabkan peperangan, musuh, wabak, penyakit dan sebagainya.
Dam Ihsar juga dapat dilakukan oleh wanita yang datang haid dan tidak dapat melakukan tawaf haji / umrah kerana terpaksa balik segera ke tanah air, atau pesakit yang berpenyakit berat yang terpaksa dihantar balik ke malaysia untuk rawatan lanjut.
Apabila wanita itu telah suci dan mandi hadas besar, atau pesakit berat telah sembuh daripada penyakitnya, hendaklah dia pergi lagi ke tanah suci Makkah bagi menyelesaikan haji / umrahnya (hanya bagi haji dan umrah wajib)
- Menyembelih seekor kambing dan bercukur / bergunting, atau jika tidak mampu;
- Hendaklah membeli makanan dengan nilai seekor kambing dan dibahagikan kepada fakir miskin di tempat tahallul itu. Dan jika tidak berkuasa;
- Hendaklah berpuasa beberapa hari sebanyak bilangan cupak makanan yang dapat dibeli dengan nilai seekor kambing
Cara Melaksanakan Dam Ihsar
Setelah keluar dari makkah sejau dua marhalah atau lebih kurang 91 kilometer atau setelah tiba di tanah air, hendaklah:
- Menyembelih seekor kambing dan bercukur atau bergunting dengan niat tahallul, dan daging sembelihan itu dibahagikan kepada fakir miskin tempatan. Niatnya: “aku menyembelih kambing ini sebagai dam ihsar untuk tahallul nusukku.”
- Jika tidak mampu hendaklah membeli makanan dengan nilai seekor kambing dan bercukur atau bergunting dengan niat tahallul, dan makanan itu dibahagikan kepada fakir miskin tempatan. Niatnya: “aku bersedekah makanan sebagai ganti menyembelih kambing dam ihsar untuk tahallul nusukku (haji/umrah)”
- Jika tidak mampu juga, hendaklah berpuasa beberapa hari sebanyak bilangan cupak makanan yang dapat dibeli dengan nilai seekor kambing (1 cupak = 1 hari) dan bercukur atau bergunting dengan niat tahallul. Niatnya: “aku puasa esok hari sebagai ganti menyembelih kambing dam ihsar untuk tahallul nusukku (haji/umrah).”
Dengan berpuasa dan bercukur atau bergunting dengan niat tahallul ihsar itu, maka terhasillah tahallulnya meskipun bilangan hari puasanya belum selesai.
Bagaimana Menentukan Sesuatu Perbuatan Itu Dikenakan Dam?
Dalam urusan Dam ada dua keadaan yang menentukan wajib dam atau dimaafkan, iaitu:
- ITLAF — Bermaksud membinasakan keaslian atau mengubahnya seperti gugur bulu atau rambut, mencabut tumbuh-tumbuhan di Tanah Haram atau membinasakan kuku juga memburu.
Maka wajib bayar dam sama ada sengaja atau terlupa kerana merosakkan keaslian seperti tergugur rambut kerana mandi dan sebagainya. Bezanya ialah kalau sengaja berdosa dan jika sebaliknya tidak berdosa.
Namun bagi wanita yang mandi mengangkat hadas besar, setelah bersih daripada haid tidak dikenakan dam jika rambut tergugur. - TARAFFUH — Ertinya melanggar tetapi tidak membinasakan. Contohnya seorang lelaki tersilap menutup kepala secara tidak sengaja atau terkena minyak wangi lalu segera dicuci, maka dia tidak dikenakan dam dan dimaafkan jika tidak sengaja. Ini kerana dia tidak membinasakan apa-apa.
Selain itu dimaafkan juga jika dia seorang yang jahil dan tidak tahu akan larangannya.
Soalan Lazim Berkaitan Dam
Berikut adalah beberapa soal jawab bagi soalan lazim yang berkaitan dengan Dam Haji & Umrah:
Hukumnya harus.
Boleh membayar di Malaysia tetapi melaksanakannya hendaklah di Makkah dan dagingnya juga dibahagikan kepada fakir miskin dan ahli-ahli Makkah sahaja.
Tidak, kerana ianya tidak termasuk dalam perkara-perkara larangan dalam Ihram.
Tidak dikenakan Dam, harus membunuhnya.
Tidak dikenakan Dam.
Tidak dikenakan Dam.
Seseorang itu wajib membayar Dam dengan sebab atau lebih dari pekara-perkara berikut:
1. Melakukan perkara yang dilarang dalam masa berihram.
2. Meninggalkan perkara-perkara wajib Haji dan Umrah.
3. Membuat Haji Tamattu’ atau qiran (menurut syarat-syarat yang wajib dibayar Dam)
4. Luput Wuquf di Arafah bagi mereka yang tiada uzur syar’ie.
5. Meninggalkan Tawaf Wada bagi mereka yang tidak ada uzur syar’ie
6. Berlaku Ihsar bagi orang yang telah berniat Ihram (terhalang daripada menyempurnakan Wuquf di Arafah, Tawaf atau Sa’ie dengan sebab ketakutan daripada musuh, penyakit dan sebagainya).
7. Melanggar Nazar dalam masa mengerjakan haji.
Syarat-syaratnya sama seperti syarat-syarat bagi binatang-binatang yang memadai dijadikan Quran iaitu:
1. la hendaklah dari binatang jenis unta, lembu, kibasy atau kambing.
2. Cukup umur iaitu:
(i) Unta: Cukup umur lima tahun masuk enam tahun.
(ii) Lembu, kerbau dan kambing: Cukup umur dua tahun masuk kepada tiga tahun.
(iii) Kibasy: Cukup umur satu tahun masuk kedua tahun atau telah bersalin dua gigi hadapan.
3. Tidak ada kecacatan dan tidak terlalu kurus, tidak terkerat ekor atau terputus telinga, tempang, terpotong lidah dan lain-lain
Perhatian:
1. Hendaklah berniat menyempurnakan Dam dan jenisnya pada ketika menyembelih.
2. Harga kambing, lembu atau unta adalah mengikut harga pasaran pada satu-satu masa.
(Lembu dan unta boleh dibuat 7 Dam manakala kambing adalah untuk 1 Dam)
Dikenakan Dam hanya sekali sahaja walaupun melakukan Umrah berkali-kali.
Dia dikenakan Dam Tertib dan Taqdir sebab meninggalkan Miqat semasa berniat Ihram kerana Jeddah bukan Miqat.
Hukum tidak memakai pakaian Ihram semasa / selepas berniat di Miqat adalah:
1. Jika dengan sengaja dikenakan Dam Takhyir dan Taqdir serta berdosa.
2. Sekiranya dengan keadaan jahil / lupa/ tidak sengaja dan segera memakai Ihram bila teringat / diingatkan maka dia tidak dikenakan Dam
Dia dikenakan Dam kerana tidak berihram di Miqat yang telah ditentukan oleh Rasulullah SAW
Pada setiap satu helai dikenakan dam satu cupak makanan (anggaran SR 5.00) dan pada masalah ini dikenakan tiga cupak makanan kerana ia berlainan masa.
Rujuk:
Minhaajut Talibin, juzu’. 2 muka surat 135 bermaksud:
“Kalau ia mencukupi 3 urat rambut di tiga masa yang berasingan (ia mencukur tiap-tiap seurat rambut pada tempat atau pada masa yang tidak sama hingga jadi 3 urat rambut) wajib ia membayar Dam bagi tiap-tap rambut yang gugur itu mengikut sekiranya rambut itu gugur sehelai (tiap-tiap sehelai dibayar satu cupak).”
Tidak dikenakan Dam kecuali jika ia yakin rambut itu rambutnya dan gugurnya adalah hasil daripada perbuatannya seperti a menggosok-gosok kepala ketika mandi.
Tidak dikenakan Dam
Jika dilakukan dalam keadaan berikut:
i. Sengaja tidak dipaksa;
ii. Tahu akan haramnya;
iii. Mumaiyiz (sudah dapat membezakan antara yang bersih dan yang kotor).
Maka wajib Dam ke atas lelaki sahaja iaitu Dam Tertib dan Ta’dil.
Hukum Umrah kedua-duanya batal (rosak) tetapi wajib ke atas kedua-duanya menghabiskan baki rukun-rukun Umrah yang belum dilaksanakan dan walib ke atas kedua-duanya yang mengqada’kan Umrah tersebut.
Satu daripada syarat berwakil hendaklah yang (muwakil) itu melafazkan dengan lafaz yang menunjukkan redhanya. Oleh itu, tiada sah Wakalah (berwakil) dengan ketiadaan niat dan lafaz. Namun begitu sah Akad Wakalah dengan perbuatan di sertai niat الو كاله الفعلية
Boleh dia berpuasa sepuluh hari kesemuanya di tanah air dengan cara berikut:
la berpuasa 3 hari. Kemudian diselangi (tidak berpuasa) selama empat hari dan ditambah dengan tempo masa perjalanan yang menyampaikannya ke rumahnya dari Tanah Suci barulah ia berpuasa semula bagi hari keempat hingga hari kesepuluh.
Perlaksanaan puasa tersebut disunatkan berturut-turut.
Oleh kerana tidak ada yang mahu menerima dengan makanan seperti beras, gandum atau seumpamanya maka boleh ianya digantikan dengan wang yang sama nilainya dengan harga barang makanan itu.
Merujuk kitab al-Umm jilid 2, muka surat 215 bahawa Imam Syafi’e berkata yang bermaksud:
“Sesiapa yang meninggalkan Mina selain dari mereka yang aku telah sebutkan itu maka hendaklah ia bersedekah pada satu malam satu dirham dan pada dua malam dua dirham dan pada tiga malam satu Dam.”
Pembayaran Dam yang dibuat berdasarkan resit serah / terima melalui akaun masing-masing adalah sah kerana sahnya akad dengan perbuatan.
Sekiranya ia tidak berkuasa menyembelih kambing maka diharuskan baginya berpuasa mengikut sebanyak secupak makanan yang dapat dibeli daripada harga nilai seekor kambing Dam, iaitu secupak makanan bagi sehari puasanya.
Hukum melakukan perkara-perkara yang diharamkan semasa berihram sama ada terlepas dari dosa atau tidak terbahagi kepada empat hukum:
1. Tidak Berdosa dan Tidak Dikenakan Dam.
laitu melakukan perkara-perkara yang dilarang tetapi diharuskan kerana hajat seperti:
· Lelaki memakai seluar kerana ketiadaan/ kehilangan kain.
· Lelaki memakai kasut yang dipotong bahagian hujung jari dan tumit kerana ketiadaan selipar.
· Mengikat sesuatu dengan perca kain kepada kemaluan lelaki berpenyakit Salisulbaul (tidak tus air kencing)
· Mengangkat wangian seperti kasturi dengan tujuan memindahkannya dengan syarat masa mengangkatnya pendek.
· Membunuh binatang buruan yang mengganas
· Menyelematkan binatang buruan dari mulut binatang yang ganas dan binatang buruan itu menjadi mati.
· Melakukan apa-apa perkara yang menjadi kenikmatan bersedap-sedap seperti memakai pakaian dan bau-bauan dengan keadaan lupa, jahil atau terpaksa.
2. Berdosa Tetapi Tidak Wajib Bayar Fidyah.
laitu kerana melakukan perkara-perkara larangan seperti berikut:
· Berakad nikah.
· Memandang dengan syahwat.
· Menolong orang lain sama ada orang itu dalam Ihram atau tidak membunuh binatang buruan walaupun hanya dengan menunjukkan atau meminjamkan alat buruan.
· Memakan binatang buruan yang diburu oleh orang lain untuknya.
· Melakukan perkara-perkara yang diharamkan semasa Ihram ke atas mayat yang masih dalam Ihram.
3. Wajib bayar Dam Tetapi Tidak Berdosa.
a) Memakai pakaian berjahit (bersarung bagi lelaki dan menutup muka bagi perempuan kerana hajat (keperluan).
b) Memotong / menghilangkan rambut atau kuku kerana sakit atau jahil.
c) Menghalau binatang buruan dengan tada tujuan untuk membinasakannya dengan sebab perbuatannya itu.
d) Menyembelih binatang buruan untuk dimakan kerana lapar yang darurat.
e) Terbinasa binatang buruan dengan sebab ditendang atau digigit oleh binatang tunggangnya tapa taqsirnya (kecuaiannya)
4. Berdosa Dan Wajib Bayar Dam.
laitu kerana melakukan perkara-perkara yang dilarang selain dari perkara-perkara yang dilarang selain dari perkara dan keadaan yang disebutkan di atas.
Kesimpulannya:
1. Dam tidak menghapuskan dosa.
2. Melakukan perkara larangan dalam Ihram, tidak berdosa jika dilakukan dengan terlupa, tidak sengaja, terpaksa atau jahil.
Jika bukan dengan ikhtiar dan persetujuan orang yang berihram itu sendiri semasa di dalam Sa’ie itu tiadalah dia dikenakan Dam. Sebaliknya Dam itu dikenakan ke atas orang yang mengguntingkan sama ada orang yang menggunting itu orang yang dalam Ihram atau halal sekalipun.
Tersebut keterangan di dalam Nihayatul Muhtaj, Juzuk 3, muka surat 338:
Bermaksud:
“Dan kalau mencukur/menggunting seseorang muhrim (di dalam Ihram) atau bukan seseorang bukan dalam Ihram akan kepala seseorang yang sedang dalam Ihram bukan dalam ikhtiarnya sebelum masuk waktu bercukur maka Damnya adalah dikenakan ke atas pencukurnya/pengguntingnya samalah seperti kalau dia melakukan yang demikian terhadap orang yang tidur atau orang gila atau orang yang tiada Taqsir dalam perkara tersebut dan kerana rambut nisbah kepada orang yang muhrim adalah sebagai Wadi’ah (suatu tanggungan amanah) bukan sebagai tanggungan pinjaman (jadi apabila rambut tersebut it dihukumkan sebagai Wadi’ah maka siapa yang merosakkannya dialah yang menanggungkannya, sebab itu maka Damnya dikenakan ke atas orang yang mencukur atau orang yang mengguntingkannya).”
Dam memotong satu kuku wajib mengeluarkan satu cupak makanan, Dam memotong dua kuku wajib mengeluarkan mengeluarkan dua cupak makanan dan Dam memotong tiga atau lebih kuku pada masa yang sama wajib mengeluarkan Dam Takhyir dan Taqdir iaitu hendaklah menyembelih seekor kambing atau bersedekah kepada enam orang fakir miskin sebanyak dua cupak makanan tiap-tiap seorang atau berpuasa selama tiga hari.
— Rujuk: Manasik al-Haj, muka surat 191. cetakan Dar al-Hadith.
Sekiranya beliau telah membayar Dam di atas kesalahan yang pertama, maka beliau dikenakan Dam di atas kesalahan yang dilakukan berulang-ulang. Sebaliknya jika beliau belum membayar Dam maka dikenakan satu Dam sahaja sekalipun di atas kesalahan yang berulang-ulang. Kerana sebagai satu kesalahan yang sejenis.
Tidak ada Dam was-was. Jemaah Haji dinasihatkan supaya sentiasa berhati-hati dalam penjagaan semasa berihram. Mereka hendaklah bersikap percaya kepada diri sendiri dan tidak membiarkan dirinya dilamun was-was kerana was-was itu adalah dari rasukan syaitan. Bersifat yakin adalah sebaik-baik jalan mengatasi perasaan was-was itu.
Semua pokok di tanah Haram Makkah, sama ada yang tumbuh sendiri atau yang ditanam atau dicabut sekiranya ia berasal dari Tanah Haram. Maka dikenakan Dam ke atas orang yang , mematah, memotong atau mencabutnya sama ada ia di dalam Ihram atau tidak.
Sekiranya ia berasal dari Tanah Halal maka tidak haram. Ada pun beni daripada Tanah Halal ditumbuhkan di Tanah Haram kerana pokok diktibarkan kepada tempat tumbuhnya.
Memandangkan pokok-pokok yang ditanam oleh Kerajaan Arab Saudi di Tanah Suci itu tidak diketahui asalnya maka dinasihatkan ianya tidak dipatah, dipotong atau dicabut sebagai ihtiyat ( احتياط ). Damnya Takhyir dan Ta’dil.
Rujuk:
· Nihayah al-Muhtaj juzuk 3 cetakan 1404 Hijrah mukasurat 353.
· Sabiilul Muhtadim juzuk 2 muka surat 214.
Dam Tamattu’ boleh dibayar selepas Hari Wuquf tetapi Dam tersebut tidak boleh menampung Dam kesalahan-kesalahan lain.
Tidak dikenakan dam kerana tidak disengajakan jika kuku tersebut tidak tanggal sedangkan ia menganggu keadaan harus juga dikerat kuku itu tapa dikenakan dam.
Harus ditanggalkan dan tidak dikenakan Dam.
Diharuskan seseorang menyerahkan Dam Tamattu’ nya kepada penuntut akan tetapi tiada sah penyembelihan dam tersebut selagi ibadat Umrahnya belum selesai dilaksanakan.
Tidak dikenakan Dam.
Selagi keadaan rambut anda mudah gugur dengan tidak payah digosok atau diturut atau dilap maka tidak dikenakan Dam.
Waiib melaksanakan Dam Tamattu’ ketika niat, mengerjakan Haji, tetapi boleh dilakukan apabila selesai kerja-kerja Umrah.
Beliau dikenakan satu Dam sahaja kerana mengerjakan Haji Tamttu’ iaitu Dam Tertib dan Taqdir.
lanya dikenakan Dam kerana bergunting sebelum sempurna tujuh kali Sa’ie iaitu Dam Takhyir dan Taqdir.
Hukumnya tidak harus dimakan menurut Mazhab Syafi’e, tetapi menurut Mazhab Hanafi diharuskan.
la boleh berwakil orang lain melontar bagi dirinya dan tidak boleh ia membayar dengan Dam, melainkan jika tidak ada orang yang sanggup menggantikannya dengan sukarela atau dengan upahan.
Tidak dikenakan Dam.
Persetubuhan di antara Jemaah Haji lelaki yang telah selesai Hajinya dengan isterinya yang belum Tahallul Thani, kedua-dua mereka itu tidak dikenakan Dam tetapi berdosa jika sengaja (kedudukan ibadat Haji isterinya tidak rosak kerana sudah Tahallul Awwal).
Umrahnya tidak rosak kerana persetubuhan berlaku dalam keadaan jahil. Jemaah tersebut hendaklah bergunting semula. Sekiranya melanggari larangan ihram dalam bentuk Itlaf tempo tersebut maka jemaah dikenakan Dam mengikut syaratnya tidak berdosa sebab tidak tahu.
Jemaah haji boleh melakukan persetubuhan selepas selesai membuat Haji Ifrad (Tahallul Thani) walaupun ia belum lagi mengerjakan Umrahnya dan tidak dikenakan Dam.
Umrah kedua-dua tidak sah kerana belum sempurna kerja-kerja Haji lagi. Jika persetubuhan dilakukan sebelum Tahallul Awwal maka (Fasad) rosak Haji keduanya dan wajib menyelesaikan kerja-kerja Haji dan Qada’ pada tahun hadapan ke atas kedua-duanya serta wajib ke atas suaminya Dam Tertib dan Ta’dil. Sekiranya mereka telah Tahallul Awwal Haji mereka tidak rosak. Dikenakan Dam Takhyir dan Taqdir ke atas suami. Kedua-dua mereka dikehendaki menyempurnakan kerja-kerja Haji hingga selesai Tahallul Thani.
Jemaah Haji yang luka semasa dalam Ihram, sama ada di Arafah atau di tempat-tempat lain tidak dikenakan Dam.
Jemaah Haji yang membuat Nafar Awwal, mereka tidak dikenakan Dam apabila tidak melontar Jamrah pada hari Tasyriq ketiga tidak dituntut mengerjakannya bagi mereka yang membuat Nafar Awwal.
Jemaah haji yang melakukan Haji Ifrad atau Qiran tidak wajib melakukan Tawaf Wada jika meninggalkan Makkah walaupun jarakya melebihi dari 2 marhalah (kerana jemaah tersebut belum selesai ihram hajinya)
Boleh dilakukan di mana sahaja, sama ada di Tanah Haram, di tanah air sendiri atau di tempat lain kerana tidak melibatkan hak fakir miskin di Tanah Haram tetapi puasa di Tanah Haram lebih Afdhal.
— Kitab al-Idah fi Manasik al-Hajj wa al-Umrah, hlm. 492.
Sah membayar Dam yang berulang-ulang kepada 6 orang fakir miskin sahaja dan tidak wajib mengagihkan 120 Riyal tersebut kepada 12 orang fakir miskin.
Tidak dikenakan Dam kerana rambut itu gugur bukan dengan perbuatan sendiri secara langsung.
Penutup
Kesimpulannya, pemahaman tentang Dam dalam konteks Haji dan Umrah adalah penting kerana ia bukan hanya tanggungjawab kewangan, tetapi juga simbolik penyesuaian diri atas segala kesalahan atau kekurangan yang mungkin berlaku semasa menjalankan ibadah.
Semoga panduan ini dapat membantu anda melaksanakan Haji atau Umrah dengan lebih sempurna.
Marilah kita berusaha mematuhi segala peraturan dan tuntutan ibadah ini dengan hati yang ikhlas dan penuh taqwa, dan semoga Allah SWT menerima segala amalan dan ibadah kita.
Jika anda mempunyai sebarang pertanyaan, anda boleh meninggalkan soalan tersebut pada ruangan komen di bawah.
InsyaAllah saya akan menjawab dengan segera yang mungkin.
Nota & Rujukan
- Nota Kursus Asas Haji 1440H, edisi cetakan kemaskini November 2018, Bahagian Bimbingan Jabatan Haji, Lembaga Tabung Haji
- Nota Kursus Ibadah Haji & Umrah serta Ziarah Madinah, Hj. Abdul Rahman Saleh & Hj Kamaluddin Ibrahim, al-Hidayah Publication
- Panduan Ziarah Madinah Umrah & Haji, Ustaz Dato’ Haji Md Daud Bin Che Ngah, Pustaka Haji Abdul Majid
- Panduan Haji, Umrah dan Ziarah, Ustaz Ibrahim Zakaria.
- Panduan Ibadah Umrah & Ziarah, Ustaz Muhamad Dhiauddin, Pustaka Azhar
- Panduan Lengkap Haji, Umrah & Ziarah Edisi Kemaskini, Haji Abu Mazaya Al-Hafiz, Al-Hidayah House of Publisher
- Panduan Meraih Umrah Yang Mabrurah, Dato’ Dr Hj Zahazan B. Mohamed, Telaga Biru
- Soal Jawab Haji, Umrah & Ziarah, Edisi kemaskini 2020, Disemak dan diluluskan oleh Jawatankuasa Penasihat Ibadah Haji (TH-JAKIM) Bil 2/1440H
- Bimbingan Umrah & Ziarah, Ust Mohd Faez Bin Mohd Shah Al-Hashim, Pustaka al-Ehsan
- Soal Jawab Fiqh Ibadah Jilid 3, Bab Puasa, Haji, Korban & Akikah, Ustaz Abu Usamah Mohd Hanapiah Haji Husin, Ikon Syabab Resources.
Tinggalkan Komen Anda..
ASSALAMUALAIKUM USTAZ..
PERTANYAAN LAGI SEKALI 😁😁
[ TENTANG UMRAH]
1.DIA MELAKUKAN KESALAHAN KETIKA DALAM IHRAM SEMASA UMRAH IAITU MELANGGAR LARANGAN IHRAM..DIA DIKENAKAN DAM KAN USTAZ ?
2.WAKTU BILA DAM TERSEBUT PERLU DIBAYAR..ADAKAH SEMASA DALAM IHRAM ATAU BOLEH JUGA DIBAYAR SEMASA DILUAR IHRAM?
3.JIKALAU SECARA SENGAJA DIA TIDAK MEMBAYAR DAM TERSEBUT DAN SUDAH PULANG KE MALAYSIA…..ADAKAH DIA MASIH BERADA DALAM IHRAM KERANA BELUM MEMBAYAR DAM TERSEBUT ATAU DIA DIKIRA TELAH BEBAS DARI IHRAM KERANA TELAH SELESAI MEMBUAT UMRAH WALAUPUN MASIH BELUM MEMBAYAR DAM TERSEBUT SECARA SENGAJA ?
4.ADAKAH DIA DIKIRA MASIH DALAM IHRAM KERANA TIDAK MEMBAYAR DAM TERSEBUT SECARA SENGAJA ATAU SUDAH BEBAS DARI IHRAM WALAUPUN MASIH BELUM MEMBAYAR DAM TERSEBUT SECARA SENGAJA?
MOHON USTAZ BERI JAWAPAN TERHADAP KEBIMBANGAN INI 😁😁😁😁😁😁😁
TERIMA KASIH USTAZ
Menjawab soalan keempat:
Seseorang yang telah melanggar larangan ihram dan dikenakan dam masih dianggap telah keluar dari ihram setelah menyelesaikan semua rukun umrah, walaupun dam tersebut belum dibayar.
Berikut adalah penjelasan yang lebih terperinci:
1. Status Ihram Setelah Umrah Selesai
Setelah seseorang menyelesaikan semua rukun umrah (iaitu tawaf, sa’i, dan tahallul), dia dianggap telah keluar dari ihram. Ini bermaksud dia bebas dari semua pantang larang ihram dan kembali kepada keadaan biasa.
2. Pembayaran Dam
Walaupun pembayaran dam adalah wajib, ia tidak menghalang seseorang dari keluar dari ihram. Dam adalah denda yang perlu dibayar sebagai penebus kesalahan melanggar larangan ihram, dan ia boleh dibayar selepas selesai umrah. Kewajipan membayar dam tetap perlu dipenuhi, tetapi ia tidak mengikat seseorang kepada status ihram jika belum dibayar.
3. Dalil dan Pandangan Ulama
Ulama mazhab Syafi’i menjelaskan bahawa seseorang yang telah menyempurnakan umrah dan belum membayar dam, tetap dianggap telah keluar dari ihram. Sheikh Wahbah al-Zuhayli dalam kitabnya “al-Fiqh al-Islami wa Adillatuhu” menyatakan bahawa pembayaran dam adalah kewajipan yang terpisah dan tidak mempengaruhi status ihram setelah rukun umrah diselesaikan.
Menurut pandangan ini, seseorang yang sengaja belum membayar dam selepas umrah tidak lagi berada dalam ihram, tetapi dia masih mempunyai tanggungjawab untuk membayar dam tersebut secepat mungkin.
Wallahu a’lam.
assalamualaikum ustaz
saya mahu tanya
[INI TENTANG UMRAH]
1.dia melakukan umrah dan berada dalam ihram…semasa berada dalam ihram dia melanggar larangan ihram…dia dikenakan dam kerana melanggar larangan ihram kan ustaz
2.dam yang dikenakan pula bilakah dia perlu membayar..adakah semasa dalam ihram atau boleh dibayar sewaktu dia sudah tidak berada di dalam ihram
3.adakah dia masih berada di dalam ihram jikalau dia secara sengaja belum membayar dam tersebut..atau dia sudah bebas dari ihram kerana telah selesai umrah walauapun dia masih belum bayar dam tersebut secara sengaja…..dan adakah dam tersebut tidak membuatkan dia masih berada dalam ihram walaupun dia masih belum bayar dam tersebut secara sengaja setelah selesai umrah dan balik ke tanah air [malaysia]
mohon ustaz beri jawapan atas kebimbangan ini….terima kasih
Waalaikumussalam,
Berikut adalah jawapan kepada soalan-soalan berkaitan dengan dam dalam ihram semasa umrah:
1. Melanggar Larangan Ihram dan Dam
Ya, seseorang yang berada dalam ihram dan melanggar larangan ihram dikenakan dam. Dam adalah denda yang perlu dibayar sebagai penebus kesalahan melanggar larangan ihram.
2. Waktu Pembayaran Dam
Dam boleh dibayar semasa dalam ihram atau selepas keluar dari ihram. Menurut pandangan ulama, dam harus dibayar sebelum seseorang pulang ke tanah air atau secepat mungkin setelah melanggar larangan tersebut. Pembayaran dam tidak semestinya dilakukan semasa dalam ihram, namun ia perlu diselesaikan sebelum meninggalkan tanah suci.
3. Status Ihram dan Pembayaran Dam
Seseorang tidak lagi berada dalam ihram setelah menyelesaikan semua rukun umrah, walaupun dam belum dibayar. Pembayaran dam adalah wajib, tetapi ia tidak menghalang seseorang daripada keluar dari ihram setelah umrah selesai. Dengan kata lain, walaupun dam belum dibayar, status ihram tidak lagi berkuat kuasa selepas umrah selesai.
Namun, adalah penting untuk membayar dam tersebut secepat mungkin sebagai memenuhi kewajipan dan menebus kesalahan melanggar larangan ihram.
Wallahu a’lam.
terima kasih ustaz atas penerangannya..😁😁
Sama-sama ツ
assalamualaikum w.b.t
Saya ingin bertanya dan saya sangat buntu ..
Pada Februari 2023 , ketika sy melakukan umrah kedua . Pada ketika itu keadaan sangat sesak tawaf dalam keadaan berhimpit.. saya sedar dan perasan yang sy terkentut.. saya pula memang sejenis yang sgt mudah angin tersebut keluar melalui faraj dalam erti kata lain dipanggil ‘kentut faraj’.. oleh itu masalah ni membuat sy was-was dan sgt susah untuk yakin yg sy tidak kentut pada ketika itu..
adakah umrah sy tidak sah .. adakah saya masih dalam ihram sekarang ini.. sy buntun apa perlu sy buat.. alhamdulillah bulan 10 ni insyaallah sy diberi rezeki untuk menjejakkan kaki kesana semula.. jadi adakah boleh sy membayar dam untuk menenangkan hati sy.. dan jika perlu membayarnya apakah jenus dam yang sy perlu buat.. minta maaf ustaz atas kejahilan ini .. sy harap ustaz dpaat membantu.
Waalaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh,
Saya memahami kebimbangan dan keresahan puan mengenai ibadah umrah yang telah dilakukan. Semoga Allah mempermudahkan urusan puan dan memberikan ketenangan hati. Berikut adalah penjelasan terbaik berdasarkan kajian mengenai situasi yang puan hadapi:
Situasi Puan:
Pada Februari 2023, ketika puan melakukan umrah kedua, keadaan sangat sesak dan berhimpit semasa tawaf. Puan merasakan was-was bahawa puan mungkin terkentut, khususnya kentut faraj, yang menyebabkan puan bimbang tentang sahnya tawaf dan umrah puan.
Hukum Kentut Semasa Tawaf:
1. Wuduk Batal:
Menurut Mazhab Syafie, jika wuduk seseorang terbatal semasa tawaf, orang tersebut perlu berhenti sejenak untuk memperbaharui wuduk. Selepas memperbaharui wuduk, dia boleh menyambung semula tawaf dari tempat di mana wuduknya terbatal dan tidak perlu mengulang keseluruhan tawaf dari mula.
2. Kentut Faraj
Dalam Mazhab Syafie, angin yang keluar daripada qubul (kemaluan depan) wanita, termasuk kentut faraj, membatalkan wuduk. Oleh itu, jika puan yakin bahawa puan telah terkentut (termasuk kentut faraj), puan perlu keluar untuk memperbaharui wuduk dan kemudian kembali untuk menyambung tawaf dari pusingan yang terakhir sebelum wuduk puan batal.
Mengatasi Was-was:
1. Keyakinan dalam Ibadah
Jika puan hanya merasa was-was tanpa kepastian, peganglah kepada prinsip “yakin tidak hilang dengan syak (ragu-ragu)”. Jika puan tidak yakin sepenuhnya bahawa wuduk puan batal, maka tawaf puan boleh dianggap sah. Allah Maha Mengetahui niat dan usaha kita dalam beribadah
Langkah-langkah yang Boleh Diambil
1. Jika Wuduk Batal
– Jika puan yakin wuduk puan terbatal semasa tawaf:
1. Hentikan tawaf puan.
2. Pergi memperbaharui wuduk.
3. Kembali ke tempat di mana puan berhenti dan sambung tawaf dari situ.
– Puan tidak perlu mengulang keseluruhan pusingan tawaf dari awal, cukup hanya meneruskan dari tempat yang puan berhenti.
2. Membayar Dam untuk Menenangkan Hati
Jika puan masih merasa was-was dan ingin menenangkan hati, puan boleh membayar dam sebagai langkah berjaga-jaga.
Dalam situasi ini, dam yang sesuai adalah Dam Takhyir dan Ta’dil, yang bermaksud puan boleh memilih salah satu daripada tiga pilihan:
– Menyembelih seekor kambing.
– Memberi makan kepada enam orang miskin.
– Berpuasa selama tiga hari
3. Keadaan Ihram
Setelah menyelesaikan ibadah umrah, puan tidak lagi berada dalam keadaan ihram. Ihram hanya berlaku semasa melaksanakan umrah atau haji dan berakhir setelah menyelesaikan rukun-rukun dan wajib umrah atau haji.
Mengulangi Umrah
Alhamdulillah, jika puan berpeluang untuk menunaikan umrah semula pada bulan Oktober, gunakan kesempatan ini untuk memastikan semua ibadah dilakukan dengan sempurna tanpa membawa was-was dari umrah yang sebelumnya. Pastikan puan berwuduk dengan sempurna sebelum memulakan tawaf dan cuba untuk menjaga wuduk sepanjang ibadah tersebut.
——
Kesimpulan
– Jika yakin wuduk terbatal: Hentikan tawaf, perbaharui wuduk, dan sambung tawaf dari tempat puan berhenti.
– Jika hanya was-was: Pegang pada keyakinan bahawa wuduk puan tidak batal dan teruskan tawaf.
– Membayar dam: Boleh dilakukan untuk menenangkan hati jika masih merasa was-was.
– Ihram: Puan tidak dalam keadaan ihram setelah umrah selesai.
Saya berharap penjelasan ini dapat membantu puan merasa lebih tenang dan jelas mengenai ibadah umrah puan. Allah Maha Pengampun dan Maha Penyayang, Dia mengetahui niat dan usaha puan dalam menunaikan ibadah.
Semoga Allah menerima ibadah puan dan memberikan ketenangan serta keberkatan dalam kehidupan puan.
Wallahu a’lam.
Sangat membantu Dan ringkas
Terima kasih pengarang
Alhamdulillah, sama-sama tuan.
Terima kasih juga atas maklumbalas. Saya amat menghargainya.
Assalamualaikum, saya ingin bertanya…
Sekiranya sebelum tawaf saya ambil wudhu dan selepas itu saya melakukan tawaf, saie dan tahallul… dan selepas itu saya pulang ke hotel dan tiba-tiba rasa was-was datang yang menganggap wudhu yang saya ambil itu tidak sah atau batal… dan sekarang saya sudah keluar drpd kawasan makkah.. jadi soalan saya adalah:
Terima kasih.
Waalaikumussalam,
Untuk menjawab pertanyaan anda, berikut adalah pandangan berdasarkan Mazhab Syafie mengenai keadaan yang tuan jelaskan:
1. Adakah tawaf saya itu batal dan masih berada di dalam ihram?
Berdasarkan Mazhab Syafie, tawaf yang dilakukan dengan wudhu yang diambil dengan yakin adalah sah. Keyakinan tidak boleh dikalahkan oleh perasaan was-was. Oleh itu, jika anda yakin bahawa anda telah berwudhu sebelum tawaf, maka tawaf anda adalah sah dan anda tidak berada dalam ihram lagi setelah menyelesaikan semua rukun umrah.
2. Adakah perlu saya membayar dam ihsar bagi melepaskan diri daripada ihram?
Dam ihsar diperlukan jika seseorang dihalang daripada menyempurnakan ibadah umrah atau haji kerana halangan tertentu seperti penyakit. Namun, jika ibadah umrah anda telah sah, anda tidak perlu membayar dam ihsar. Dam hanya dikenakan jika ada pelanggaran yang jelas terhadap syarat-syarat ibadah yang diwajibkan
3. Sekiranya tawaf saya itu sah disebabkan sifat yakin datang dulu sebelum was-was, tetapi bolehkah saya membayar dam ihsar bagi melegakan diri?
Dalam keadaan anda, membayar dam ihsar tidak diperlukan kerana ibadah anda telah sempurna dan sah. Jika anda ingin melegakan hati, anda boleh melakukan sedekah atau membayar dam secara sukarela, tetapi ini bukanlah suatu kewajipan dari sudut hukum syarak
Adalah penting untuk diingat bahawa perasaan was-was sering kali merupakan gangguan dari syaitan. Anda disarankan untuk berpegang kepada keyakinan asal dan tidak terlalu memikirkan was-was yang boleh merosakkan ketenangan hati dan ibadah.
Wallahu a’lam
Assalamualaikum. Kebiasaanya dam dibayar sekaligus. Tetapi bolehkah bayaran dam dibuat hari demi hari? Misalanya hari ini 10 riyal kemudian hari seterusnya 10 riyal lagi?
Waalaikumussalam.
Dalam hal pembayaran dam, panduan umumnya adalah bahawa dam hendaklah dibayar sekaligus. Namun, terdapat kelonggaran bergantung kepada situasi individu yang mengalami kesukaran untuk membayar sekaligus.
Dalam Mazhab Syafie, pembayaran dam secara ansuran atau hari demi hari dibenarkan sekiranya terdapat keperluan mendesak atau kesulitan kewangan yang nyata. Ini berdasarkan prinsip bahawa Islam itu adalah agama yang tidak memberatkan dan memberikan kemudahan kepada umatnya.
Semoga Allah mempermudahkan urusan anda.
Assalamualaikum ..soalan saya
seseorang telah tersilap melakukan wajib haji semasa membuat lontaran di jamratul aqabah pd 10 zulhijjah. beliau telah membuat lontaran 7 biji batu secara sekali gus dgn sekali lontaran.setelah itu terus bergunting. tetapi pada 3 hari tasyrik beliau telah membuat lontaran yg betul iaitu 7 kali lontaran satu persatu. soalannya.. adakah dikenakan dam dan adakah sah ibadat lontaran tersebut dan bagaimana haji beliau.
Wa’alaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh.
Lontaran batu di Jamratul Aqabah mestilah dilakukan satu per satu. Melemparkan tujuh biji batu sekaligus tidak memenuhi syarat sah lontaran tersebut. Setiap lontaran mesti dilakukan secara berasingan sambil melaungkan takbir setiap kali melontar satu batu
1. Kesalahan Lontaran: Lontaran tujuh batu sekaligus pada 10 Zulhijjah adalah tidak sah. Ini bermakna individu tersebut tidak memenuhi syarat wajib haji dalam lontaran.
2. Bergunting Rambut: Bergunting selepas lontaran yang tidak sah juga dianggap tidak memenuhi syarat, kerana ia bergantung kepada sahnya lontaran tersebut.
3. Dam yang Wajib: Dalam keadaan ini, individu tersebut wajib membayar dam, iaitu menyembelih seekor kambing di Mekah dan mengagihkan dagingnya kepada fakir miskin di tanah haram. Ini adalah untuk menebus kesalahan dalam melaksanakan wajib haji.
Walaupun terdapat kesilapan dalam perlaksanaan wajib haji, ibadah haji masih sah selagi dam dibayar. Kesalahan dalam wajib haji boleh ditebus dengan membayar dam. Oleh itu, penting untuk individu tersebut memastikan dam dibayar bagi membetulkan kesalahan yang telah dilakukan.
—
Disarankan untuk merujuk kepada pihak berkuasa haji atau mutawwif kerana mereka boleh memberikan panduan dan nasihat yang lebih terperinci sesuai dengan keadaan individu tersebut.
Wallahu a’lam.
assalamualaikum, saya ada seorang sahabat yang pergi haji bersama saya dengan tajaan Duyuf khodimul Haromain, kami mengerjakan haji tamattu’, tetapi sahabat saya ini tidak tahu bahawa tamattu’ kena bayar dam. Saya telah maklumkan kepada beliau, bahawa dam kami akan dibayar oleh Arab Saudi, tetapi dia menyangka dam itu hanyalah untuk kesalahan lai, sedangkan tamattu’ tidak perlu dam.
setelah dia pulang ke Malaysia dan berkahwin, dia baru tahu kena bayar dam. adakah dia dikira masih dalam ihram? apa yang dia perlu buat?
Waalaikumussalam,
Dalam situasi yang anda gambarkan, sahabat anda yang mengerjakan haji tamattu’ memang wajib membayar dam (denda) berupa penyembelihan seekor kambing atau puasa 10 hari, kerana haji tamattu’ melibatkan melakukan umrah terlebih dahulu di dalam bulan-bulan haji, kemudian disusuli dengan haji dalam tempoh yang sama.
Berkenaan persoalan sama ada sahabat anda masih dalam keadaan ihram atau tidak, jawabannya adalah tidak. Ihram untuk haji atau umrah tamat setelah menyelesaikan rukun-rukun dan kewajiban ibadah tersebut. Oleh itu, beliau tidak dianggap masih dalam ihram selepas pulang ke Malaysia dan berkahwin.
Namun, kerana sahabat anda tidak membayar dam sewaktu haji tamattu’, beliau perlu menyelesaikan kewajipan ini. Berikut adalah langkah yang perlu diambil oleh sahabat anda:
1. Membayar Dam: Beliau perlu menyembelih seekor kambing sebagai dam untuk haji tamattu’. Penyembelihan ini boleh dilakukan di Tanah Haram (Mekah). Beliau boleh mengamanahkan penyembelihan ini kepada pihak yang berautoriti atau wakil di Mekah yang boleh melaksanakan penyembelihan bagi pihaknya.
2. Puasa: Jika beliau tidak mampu menyembelih kambing, beliau boleh menggantinya dengan berpuasa selama 10 hari; 3 hari semasa haji dan baki 7 hari selepas pulang ke tempat asal.
Sahabat anda dinasihatkan untuk segera menyelesaikan kewajipan ini untuk memastikan kesempurnaan ibadah hajinya. Adalah baik juga untuk mendapatkan nasihat lanjut daripada pihak berautoriti seperti pihak Tabung Haji untuk memastikan semua perkara diselesaikan dengan betul.
Semoga Allah menerima ibadah haji sahabat anda dan memberkati usaha anda dalam membantu beliau.
Wallahu a’lam.
Assalamualaikum. Saya ada dua soalan.
1) Berkenaan dengan niat bersyarat dan dan ihsar. Bagaimana kalau seorang wanita yg sudah niat bersyarat dan mengerjakan umrah. Setelah sampai di tanah air, wanita tersebut kedatangan haid. Dan selepas itu timbul keraguan tentang sahnya rukun umrah yg meyebabkan dia masih dalam keadaan ihram.
Soalan saya, dalam hal seperti ini, adakah wanita tersebut perlu melakukan dam ihsar bagi melepaskannya dari ihram. Atau dia dah dikira bertahallul disebabkan kedatangan haid selepas pulang ke tanah air?
2) Berkenaan pembayaran dan bagi rambut yg gugur. Pengiraan bayaran dam tu utk sehelai rambut atau segumpal rambut? Contoh, seseorang sikat rambut dan segumpal rambut gugur dari sekali sikat atau seseorang tidak sempurna rukun umrah/haji, lalu dia menggunting rambut. Kalau yg gugur tu ada 10 helai, perlu bayar ikut helai atau sekali sikat/gunting?
Terima kasih
Waalaikumussalam.
Jawapan kepada soalan 1:
Berkenaan dengan niat bersyarat dan keadaan wanita yang kedatangan haid selepas kembali ke tanah air, berikut adalah penjelasan yang lebih terperinci:
1. Niat bersyarat: Niat ini dibolehkan bagi wanita yang khuatir kedatangan haid atau halangan lain yang menghalangnya dari menyempurnakan umrah / haji. Berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim, Rasulullah SAW membenarkan niat bersyarat bagi mereka yang bimbang akan halangan seperti sakit atau haid.
2. Kedatangan haid selepas kembali ke tanah air: Jika wanita tersebut telah berniat bersyarat dan kemudian kedatangan haid setelah pulang ke tanah air, dia secara automatik telah bertahallul tanpa perlu membayar dam. Ini kerana niat bersyarat yang dilafazkan membolehkan dia keluar dari ihram apabila halangan berlaku.
Kesimpulan: Wanita tersebut tidak perlu melakukan dam ihsar kerana kedatangan haid selepas pulang ke tanah air telah membebaskannya dari ihram secara automatik mengikut niat bersyarat yang telah dilafazkan.
—
Jawapan kepada soalan 2:
Mengenai bayaran dam bagi rambut yang gugur, berikut adalah penjelasannya:
1. Rambut yang gugur secara tidak sengaja: Jika rambut gugur semasa menyikat atau melakukan aktiviti harian tanpa sengaja, ini tidak memerlukan bayaran dam kerana ia tidak disengajakan dan tidak melanggar pantang larang ihram.
2. Kaedah bayaran: Jika 3 helai rambut atau lebih tercabut pada satu waktu dan tempat, maka dam yang perlu dibayar adalah satu sahaja. Jika 3 helai atau lebih tersebut tercabut pada tempat dan waktu berbeza, maka barulah dikira berdasarkan helaian rambut atau bulu tersebut.
Kesimpulan: Jika rambut gugur tanpa sengaja semasa menyikat, tiada bayaran dam diperlukan. Jika rambut digunting dengan sengaja dan jumlahnya melebihi tiga helai, maka bayaran dam dikenakan mengikut waktu dan tempat.
Wallahu a’lam
Terima kasih diatas pencerahan. Semoga ilmu yg dikongsikan memberi manfaat kepada semua orang.
Apakah hukum kalau jemaah betul2 terlupa bayar dam tamattuk
Hukum bagi jemaah yang benar-benar terlupa membayar dam tamattuk adalah seperti berikut:
1. Membayar dam tamattuk adalah wajib bagi mereka yang melakukan haji tamattuk. Jemaah yang terlupa wajib melunaskan dam tersebut secepat mungkin setelah menyedari kewajipan tersebut.
2. Jika tidak mampu membayar dam dalam bentuk penyembelihan haiwan, jemaah boleh berpuasa selama 10 hari sebagai gantian, di mana 3 hari dilakukan semasa di Tanah Suci dan baki 7 hari setelah kembali ke tanah air.
3. Bagi memudahkan proses, jemaah boleh menggunakan perkhidmatan wakil seperti Tabung Haji untuk melaksanakan pembayaran dam bagi pihak mereka. Wang boleh dibayar di Malaysia, namun penyembelihan perlu dilakukan di Tanah Haram
4. Jemaah juga disarankan untuk beristighfar dan bertaubat kerana kelalaian ini, serta memohon keampunan Allah.
Kesimpulannya, jemaah yang terlupa membayar dam tamattuk perlu segera melunaskan dam tersebut atau menggantikannya dengan puasa, serta boleh menggunakan perkhidmatan wakil untuk memudahkan pelaksanaan.