Bagaimana cara bacaan Tahiyat Akhir dan Tahiyat Awal?
Ini adalah panduan mudah dan lengkap untuk bacaan tahiyat awal dan tahiyat akhir, yang dipermudahkan dengan ejaan rumi bagi membantu anda yang tidak mahir membaca tulisan arab.
Sasaran pembaca panduan ini adalah untuk mereka yang baru belajar solat, kanak-kanak dan muallaf.
Apa yang menarik:
Bantuan audio juga disediakan supaya dapat membantu anda menyebut dengan betul.
Jika anda rasa panduan ini untuk anda, jom kita mulakan..
Pengenalan
Bacaan tahiyat awal dan tahiyat akhir adalah rukun dalam solat.
Oleh itu, lafazkan bacaan ini dengan makhraj dan tajwid yang betul.
Rukun solat mesti diketahui dan dilaksanakan dalam solat.
Solat tidak sah apabila tertinggal mana-mana satu rukun.
Meninggalkan salah satu rukun solat secara sengaja, solat akan terbatal.
Sekiranya terlupa, tidak terbatal solat.
Tetapi perlu ditambah rukun yang terkurang itu apabila ingat kembali.
Contohnya seorang yang terlupa membaca tahiyat semasa duduk tahiyat akhir, sebaliknya membaca al-Fatihah.
Apabila menyedari kesilapannya, dia perlu terus membaca tahiyat.
Syarat-Syarat Tasyahud (Tahiyat)
Ada beberapa perkara yang disyaratkan dalam tasyahud:
- Memperdengarkan dirinya sendiri bacaan Tasyahud
- Berurutan bacaan perkataan-perkataan tasyahud. Jika diselangi diantara bacaannya pertaan asing atau diam yang panjang, maka tidak dikira tasyahud itu kecuali bagi perkataan-perkataan yang warid dalam bacaan yang sempurna.
- Membaca tasyahud dalam duduk yang diikuti oleh salam.
- Bacaan tasyahud dalam bahasa arab.
- Menjaga bacaan makhraj-makhraj huruf tasyahud.
- Menjaga bacaan baris-baris sabdu dalam tasyahud.
- Membaca tasyahud dengan tertib. Membaca tasyahud dengan tertib ialah syarat yang jika ia tidak dibaca dengan tertib, bacaannya akan mengubah maknanya.
Tertib boleh ditakrifkan sebagai mendahulukan yang dahulu dan mengemudiankan yang kemudian.
Bacaan Tahiyat Awal
Semasa mengucapkan syahadat (tulisan berwarna biru), hendaklah kita menegakkan jari telunjuk kanan.
Attahiyyatul Mubarakaatush SolaWaaTuth ThayyiBaTu Lillaah,
AssaLaaMuβaLaika AyyuHan Nabiyyu WarahMatulLaahi WabaraKaaTuh,
Assalaamuβalaina waβalaa βibaadillaahish shoolihiin.
AsyHadu alLaa ilaaHa ilLalLaah,
WaAsyHadu Anna MuhamMadan RasuuLullaah.
AllahHumma Solli βAlaa Sayyidina Muhammad
Makna bacaan Tahiyat Awal
Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah.
Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya.
Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh.
Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah.
Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad.
Bacaan Tahiyat Akhir
Semasa mengucapkan syahadat (tulisan berwarna biru), hendaklah kita menegakkan jari telunjuk kanan.
AtTaHiyaTul MubaRakaTush SolawaTuth ThayYiBaTu Lillah.
Assalamuβalaika AyyuHan NabiyYu WarahMatullaHi WaBaRaKaTuh.
AssalamuβAlayna Wa βAlaa βibaDilLaHis Solihin.
Asyahadu alLaa ilaHa ilLallah.
Wa βAsyHadu Anna Muhammadar Rasulullah.
AllahumMa Solli βAlaa Muhammad Wa βAlaa Ali Muhammad.
Kama SollayTa βAla Ibrahim Wa βAlaa Ali Ibrahim.
Wabarik βAlaa Muhammad Wa βAlaa Ali Muhammad.
Kama BarakTa βAlaa Ibrahim Wa βAlaa Ali Ibrahim Fil βAlaMin inNaka Hamidum-Majid.
Makna bacaan Tahiyat Akhir
Segala kehormatan, keberkatan, segala doa (solat) dan kebaikan untuk Allah, keselamatan, rahmat Allah dan berkatNya tetap kepadamu ya Nabi.
Keselamatan mudah-mudahan tetap kepada kami dan hamba-hamba Allah yang soleh. Aku mengaku tiada tuhan yang disembah melainkan Allah. Dan aku mengaku Nabi Muhammad SAW ialah pesuruh Allah.
Ya Allah, berilah rahmat kepada Penghulu kami Nabi Muhammad dan keluarga Sayidina Muhammad.
Sebagaimana Engkau merahmati Sayidina Nabi Ibrahim dan keluarga Sayidina Nabi Ibrahim. Berkatilah penghulu kami Sayidina Nabi Muhammad dan keluarga Penghulu kami Sayidina Muhammad.
Sebagaimana Engkau memberkati Sayidinia Nabi Ibrahim dan keluarga Sayidina Nabi Ibrahim. Di alam semesta ini, Engkau sahajalah Yang Paling Terpuji dan Yang Paling Mulia.
Syarat Sah Selawat Dalam Tahiyat
Terdapat beberapa syarat semasa mengucapkan selawat dalam bacaan Tahiyat.
- Hendaklah dibaca sehingga dia dapat mendengar β sekiranya pendengaran dia baik.
- Hendaklah menggunakan lafaz βMuhammadβ ataupun βAr-Rasulβ ataupun βAn-Nabiβ. Tidak memadai ataupun tidak sah selawat sekiranya hanya menyebut Ahmad.
- Membacanya dalam bahasa Arab. Sekiranya tidak mampu kerana jahil, harus membaca terjemahannya dalam sebarang bahasa yang diketahuinya. Namun, dia diwajibkan mempelajarinya dalam bahasa Arab.
- Lafaznya hendaklah dalam bahasa Arab, sekiranya tidak mampu membaca dalam bahasa Arab, dia boleh membaca terjemahannya dalam sebarang bahasa, tetapi dia wajib mempelajarinya dalam bahasa Arab.
- Menjaga makhraj (tempat keluar huruf) dan segala syaddah (sabdu) ketika membacanya. Sekiranya berubah makhraj ataupun tidak mempedulikan syaddahnya, ataupun tersalah menyebut kalimatnya sehingga mengubah makna, batal bacaan tasyahudnya dan wajib mengulangi semula.
- Membaca mengikut susunan ayat yang sudah diajar Rasulullah.
Fadhilat & Kelebihan Tahiyat
Apakah kelebihan Tahiyat?
Tahiyat merupakan saat kita mempersembahkan penghormatan kepada Pengurus langit dan bumi yang dibesar-besarkan, yang diagung-agungkan, yang dipuja dan dipuji.
Terdapat empat bentuk penghormatan yang dipersembahkan dalam tahiyat:
- Penghormatan khusus kepada al-Kholid, Pencipta kita dengan lafaz yang bermula dengan Ψ§ΩΩΨͺΩΩΨΩΩΩΩΨ§ΨͺΩ (segala penghormatan / ucapan selamat)
- Penghormatan kepada Rasulullah dengan lafaz Ψ§ΩΩΨ³ΩΩΩΩΨ§Ω Ω ΨΉΩΩΩΩΩΩΩ (salam sejahtera ke atas kamu)
- Penghormatan dan kesejahteraan ke atas diri kita sendiri dengan lafaz Ψ§ΩΩΨ³ΩΩΩΩΨ§Ω Ω ΨΉΩΩΩΩΩΩΩΨ§ (salam sejahtera ke atas kami)
- Penghormatan dan kesejahteraan ke atas seluruh hamba Allah yang soleh dengan lafaz ΨΉΩΨ¨ΩΨ§Ψ―Ω Ψ§ΩΩΩΩ°ΩΩ Ψ§ΩΨ΅ΩΩΨ§ΩΩΨΩΩΩΩ (hamba-hamba yang soleh)
Setelah kita melafaz penghormatan dan kesejahteraan ke atas seluruh hamba Allah yang soleh, kita perkukuhkan keanggotaan kita dalam kumpulan besar makhluk-makhluk Allah yang soleh di dunia ini dengan melafaz syahadah.
Hal ini membuktikan bahawa penyaksian tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allah sama dengan penyaksian mereka.
Keimanan kita juga sama dengan keimanan mereka terhadap Allah dan rasul pesuruhNya.
Penutup
Saya berharap panduan ini dapat membantu anda.
Jika anda memerlukan bantuan atau mempunyai sebarang pertanyaan, anda boleh tinggalkan perkara tersebut pada ruangan komen di bawah.
Tinggalkan Komen Anda..
Assalamua’alaikum ustaz, adakah tahiyat awal ini perkara yang sunat dalam solat? sebab didalam penulisan ustaz yang lain mengenai 13 rukun solat.. tahiyat awal ini tidak ada. mohon beri penjelasan ustaz.
Wa’alaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh.
Terima kasih atas soalan yang dikemukakan. Mengenai tahiyat awal dalam solat, ia bukanlah termasuk dalam kategori rukun solat, sebaliknya ia merupakan salah satu daripada perkara sunat ab’adh dalam solat.
Dalam solat, terdapat 13 rukun yang mesti dipenuhi untuk menjadikan solat sah. Antaranya termasuk niat, berdiri tegak bagi yang mampu, takbiratul ihram, dan seterusnya hingga kepada salam. Namun, tahiyat awal tidak termasuk dalam rukun-rukun ini, sebab itulah ia tidak disenaraikan dalam penulisan mengenai 13 rukun solat.
Tahiyat awal adalah perbuatan sunat ab’adh, yang bermaksud ia sangat dianjurkan tetapi tidak wajib. Jika seseorang tertinggal tahiyat awal, solatnya masih sah, tetapi disunatkan untuk melakukan sujud sahwi sebagai ganti bagi meninggalkan perkara sunat tersebut. Sujud sahwi ini dilakukan selepas memberi salam untuk menggantikan kekurangan yang berlaku dalam solat.
Jadi, ringkasnya, tahiyat awal adalah perkara yang sunat dan ia bukan rukun solat. Kehadirannya menambah kesempurnaan solat, tetapi ketiadaannya tidak membatalkan solat, selagi kita melakukan sujud sahwi sebagai ganti.
Saya harap penjelasan ini membantu untuk memahami perbezaan antara rukun dan perkara sunat dalam solat. Jika ada lagi sebarang soalan, jangan segan untuk bertanya.
Wallahu a’lam.
Apakah cara pendek untuk membaca tahiyat akhir. Dimana harus saya henti
Sekurang-kurangnya seperti tahiyyat awal iaitu:
At-tahiyyatu lillahi was-salawatu wat-tayyibatu. As-salamu ‘alayka ayyuhan-Nabiyyu wa rahmatullahi wa barakatuh. As-salamu ‘alayna wa ‘ala ‘ibadillahis-salihin. Ash-hadu alla ilaha illallah wa ash-hadu anna Muhammadar-rasulullah. Allahumma solli ‘ala Muhammad.
Tolong nyahkan iklan sebab mengganggu bacaan
Guna adblocker
Saya minta maaf jika mengganggu tuan.
Tetapi saya perlu hasil dari iklan tersebut untuk menampung kos utiliti laman web ini.
Assalamualaikum ustaz,kalau perkara “ibadillahissolihin tu jadi ibadillah Issolihin ubah maksud ke ustaz?
Waalaikumsalam,
Dalam konteks bahasa Arab, perubahan susunan kata atau penambahan spasi dalam frasa dapat mempengaruhi maknanya. Frasa “ibadillahissolihin” (ΨΉΨ¨Ψ§Ψ― Ψ§ΩΩΩ Ψ§ΩΨ΅Ψ§ΩΨΩΩ) dalam bahasa Arab berarti “hamba-hamba Allah yang soleh”. Di sini, “ibadillah” (ΨΉΨ¨Ψ§Ψ― Ψ§ΩΩΩ) berarti “hamba-hamba Allah” dan “al-solihin” (Ψ§ΩΨ΅Ψ§ΩΨΩΩ) berarti “yang soleh”.
Jika frasa itu diubah menjadi “ibadillah Issolihin” dengan penambahan spasi, strukturnya menjadi kurang jelas dalam bahasa Arab. “Issolihin” tidak merupakan kata yang dikenali dalam bahasa Arab dalam konteks ini. Perubahan ini dapat menyebabkan kesalahpahaman mengenai maksud sebenar frasa tersebut.
Dalam penulisan dan pelafalan bahasa Arab, sangat penting untuk memperhatikan susunan kata dan ejaan agar makna yang ingin disampaikan tetap tepat dan jelas.
Innaka hamidum ke Innaka hamidun majid?
Dalam konteks bacaan Tahiyyat (Tashahhud) dalam solat, sebenarnya “Innaka Hamidum Majid” adalah yang betul, bukan “Innaka Hamidun Majid”.
Dalam bahasa Arab, akhiran “um” dalam “Hamidum” adalah bentuk nominatif (marfu’) yang digunakan dalam konteks kalimat ini. Frasa “Innaka Hamidum Majid” bermaksud “Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji, Maha Mulia”.
Kalau sy menggunakan perkataan alihi di tahiyat akhir sah ke solat kita
Dalam tahiyyat (atau dikenali juga sebagai tashahhud) yang dibaca dalam solat, ada beberapa variasi berdasarkan riwayat hadith yang berbeza-beza.
Dalam mazhab Syafi’i, salah satu bacaan yang umum digunakan adalah:
> Ψ§ΩΨͺΩΩΨΩΩΩΩΨ§ΨͺΩ ΩΩΩΩΩΩΩΨ ΩΩΨ§ΩΨ΅ΩΩΩΩΩΩΨ§ΨͺΩ ΩΩΨ§ΩΨ·ΩΩΩΩΩΨ¨ΩΨ§ΨͺΩΨ Ψ§ΩΨ³ΩΩΩΨ§ΩΩ Ω ΨΉΩΩΩΩΩΩΩ Ψ£ΩΩΩΩΩΩΨ§ Ψ§ΩΩΩΩΨ¨ΩΩΩΩ ΩΩΨ±ΩΨΩΩ ΩΨ©Ω Ψ§ΩΩΩΩΩ ΩΩΨ¨ΩΨ±ΩΩΩΨ§ΨͺΩΩΩΨ Ψ§ΩΨ³ΩΩΩΨ§ΩΩ Ω ΨΉΩΩΩΩΩΩΩΨ§ ΩΩΨΉΩΩΩΩ ΨΉΩΨ¨ΩΨ§Ψ―Ω Ψ§ΩΩΩΩΩ Ψ§ΩΨ΅ΩΩΨ§ΩΩΨΩΩΩΩΨ Ψ£ΩΨ΄ΩΩΩΨ―Ω Ψ£ΩΩΩ ΩΨ§Ω Ψ₯ΩΩΩΩΩ Ψ₯ΩΩΨ§ΩΩ Ψ§ΩΩΩΩΩ ΩΩΨ£ΩΨ΄ΩΩΩΨ―Ω Ψ£ΩΩΩΩ Ω ΩΨΩΩ ΩΩΨ―ΩΨ§ ΨΉΩΨ¨ΩΨ―ΩΩΩ ΩΩΨ±ΩΨ³ΩΩΩΩΩΩ.
Dalam bahagian “Ψ§ΩΨ³ΩΩΩΨ§ΩΩ Ω ΨΉΩΩΩΩΩΩΩ Ψ£ΩΩΩΩΩΩΨ§ Ψ§ΩΩΩΩΨ¨ΩΩΩΩ”, perkataan “ΨΉΩΩΩΩΩΩΩ” (alayka) bererti “ke atas engkau (Nabi)”. Jika seseorang menggunakan “ΨΉΩΩΩΩΩΩΩ” (alayhi) yang bererti “ke atasnya”, ia adalah merujuk kepada ketiga-tiga pihak dalam kalimat tersebut (Allah, Rasul, dan para Nabi).
Secara umumnya, menggantikan “ΨΉΩΩΩΩΩΩΩ” (alayka) dengan “ΨΉΩΩΩΩΩΩΩ” (alayhi) tidak mengubah makna asal dengan ketara, tetapi ia menyimpang dari apa yang lazim diamalkan dan dari riwayat hadith yang sahih mengenai bacaan tahiyyat.
Jika perubahan tersebut dilakukan tanpa sengaja, solat anda sah. Namun, adalah lebih baik untuk memastikan bacaan kita mengikut apa yang telah diajar oleh Nabi Muhammad SAW dan para sahabatnya.
Wallahu A’lam.
Assallamualaikum sy tidak dapat membuat perbuatan duduk tahiyat awal.dan akhir seperti kaki dlm gambar diatas adakah sah solat saya
Waalaikumsalam,
Solat mempunyai beberapa rukun dan sunat. Rukun adalah elemen-elemen yang jika ditinggalkan (sama ada sengaja atau tidak) akan menyebabkan solat menjadi tidak sah, manakala sunat pula jika ditinggalkan tidak akan membatalkan solat, tetapi kurang pahalanya.
Duduk tahiyat awal dan akhir adalah rukun dalam solat. Namun, cara duduk (seperti letak kaki dan sebagainya) adalah sunat. Jika seseorang tidak dapat duduk dengan cara yang disunatkan kerana masalah kesihatan, kecederaan, atau sebab-sebab lain, dia masih boleh solat dengan cara yang dia mampu, dan solatnya dianggap sah asalkan dia tidak meninggalkan rukun-rukun solat.
Sebagai contoh, jika seseorang tidak dapat duduk dengan cara biasa untuk tahiyat, dia boleh duduk dengan cara lain yang dia mampu, atau jika perlu, solat sambil berdiri atau berbaring, bergantung pada keadaan kesihatannya.
Yang penting, anda harus berusaha sehabis baik untuk menjalankan solat dengan sempurna. Jika anda mempunyai kekangan fizikal yang menghalang anda daripada melaksanakan sebahagian dari solat dengan cara yang biasa, Allah Maha Pengampun dan Maha Memahami.
Semoga Allah menerima ibadah kita dan memberi kita kemudahan dalam menjalankan tanggungjawab kita.
Salam, suami sy pernah nampak Ada satu hamba Allah ni angkat telephone time dalam solat, Itu sah ke?
Waalaikumussalam,
Terima kasih atas soalan yang diajukan. Berhubung dengan perbuatan mengangkat telefon semasa solat, perbuatan tersebut boleh membatalkan solat.
Dalam solat, seseorang perlu menumpukan sepenuh perhatian dan menghindari sebarang perbuatan yang bukan sebahagian daripada rukun atau sunnah solat. Mengangkat telefon semasa solat dianggap sebagai perbuatan yang banyak pergerakan dan tidak berkaitan dengan solat, yang mana boleh membatalkan solat jika pergerakan itu melebihi tiga kali berturut-turut. Mengangkat telefon juga biasanya memerlukan perhatian dan perbuatan yang lebih daripada gerakan kecil yang dibolehkan dalam solat.
Maka, jika seseorang mengangkat telefon semasa solat, kemungkinan besar solatnya batal dan perlu diulangi.
Wallahu a’lam.
Terima kasih banyak2. Sangat2 bermanafaat.
Alhamdulillah, sama-sama
bagus kalau budak nak hafal atau orang baru masuk islam βΊοΈ
Mohon share yaβ¦
Salam ustaz, saya perlihat dalam lafaz bahasa arab tidak mempunyai perkataan sayidina tetapi dalam terjemahannya mempunyai perkataan sayidina (iaitu pemimpin). Apakah hukum solat saya sekiranya saya baca sayidina dalam tahiyat akhir?
Waalaikumsalam,
Mengenai penggunaan kata “Sayidina” (yang bermaksud “pemimpin kami” atau “tuan kami”) dalam Tahiyyat (Tashahhud) akhir dalam solat, terdapat perbezaan pendapat di kalangan ulama.
1. Penggunaan “Sayidina” dalam Tahiyyat: Dalam beberapa sejarah, terutama di kalangan mazhab Syafi’i, penggunaan “Sayidina” sebelum menyebut nama Nabi Muhammad SAW dalam Tahiyyat adalah umum dan diterima. Ini dilakukan sebagai bentuk penghormatan dan cinta kepada Nabi Muhammad SAW.
2. Hukum Solat dengan Bacaan “Sayidina”: Majoriti ulama berpendapat bahawa penggunaan “Sayidina” dalam Tahiyyat tidak membatalkan solat. Meskipun tidak terdapat dalam lafaz asal yang diajarkan oleh Nabi Muhammad SAW, penggunaannya dianggap sebagai tambahan penghormatan dan tidak mengubah makna sebenar doa tersebut.
3. Perbezaan Pendapat: Walaupun demikian, ada juga pendapat yang menyatakan lebih baik mengikuti lafaz asal yang diajarkan oleh Nabi Muhammad SAW tanpa tambahan, yang tidak memasukkan kata “Sayidina”. Pendapat ini berdasarkan prinsip mengikuti apa yang pasti dilakukan oleh Nabi.
Jadi, jika anda membaca “Sayidina” dalam Tahiyyat, solat anda masih dianggap sah menurut pandangan majoriti ulama. Namun, jika ingin mengikuti lebih dekat apa yang diajarkan Nabi Muhammad SAW, anda boleh meninggalkan penggunaan “Sayidina” dalam Tahiyyat.