Apakah perkara yang membatalkan wudhu?
Terdapat beberapa perkara yang akan membatalkan wudhu.
Antara perkara tersebut adalah:
- Keluar sesuatu daripada qubul atau dubur meliputi benda yang cair, keras, kering, basah dan angin, sama ada ada sedikit atau sebanyak.
- Tidur tidak tetap kedudukan dua papan punggung.
- Hilang akal kerana mabuk, pengsan, gila, tidur, pitam dan lain-lain.
- Bersentuh kulit antara lelaki dan wanita yang halal nikah (ajnabi / bukan mahram) tanpa berlapik.
- Menyentuh kemaluan hadapan atau belakang dengan perut tapak tangan atau perut anak jari dengan tidak belapik. Kemaluan itu sama ada kepunyaan sendiri atau kepunyaan orang lain, lelaki atau perempuan, yang hidup atau yang telah mati.
Panduan berkaitan:
Tinggalkan Komen Anda..
Assalamualaikum. Jika kita berdiri tegak utk solat, rasa mcm ada pejam mata dan badan terhuyung-hayang sedikit tapi sekejap, adakah itu dikira terlelap atau tidak? Kalau yakin masih sedar, adakah wuduk sah jika terlelap sekejap?
Waalaikumussalam.
Dalam mazhab Syafi’e, terlelap dalam solat boleh memberi kesan kepada wudhu’ seseorang jika ia benar-benar menyebabkan hilangnya kesedaran. Namun, jika awak yakin bahawa awak masih sedar dan tidak benar-benar terlelap, maka wudhu’ awak masih sah.
Berikut adalah beberapa panduan:
1. Terlelap yang membatalkan wudhu’:
2. Tidur ringan atau terhuyung-hayang:
Tidur yang sekejap dan dalam keadaan duduk atau berdiri di mana seseorang yakin dia masih sedar dan masih mengawal tubuhnya tidak membatalkan wudhu’. Ini termasuk situasi di mana seseorang rasa seperti mahu terlelap tetapi masih yakin tidak hilang sepenuhnya kesedaran.
Kesimpulannya:
Wallahu a’lam.
assalamualaikum nak tanya bagaimana jika sebelum saya dh ambil wudhu saya dh cuci dh kesan2 tahi mata supaya wudhu tidak terhalang namun selepas saya solat baru perasan masih ada, adakah solat perlu diulangi?
Waalaikumussalam.
Dalam mazhab Syafi’e, wudhu’ yang sah memerlukan air menyentuh seluruh anggota wudhu’ tanpa sebarang penghalang. Sekiranya terdapat kesan tahi mata yang tebal dan menghalang air daripada sampai ke kulit ketika mengambil wudhu’, wudhu’ tersebut tidak sah kerana terdapat penghalang.
Dalam kes ini, solat juga perlu diulangi setelah mengulangi wudhu’. Namun, jika tahi mata tersebut nipis dan tidak menghalang air daripada menyentuh kulit, wudhu’ dan solat tetap sah. Jika hanya disedari selepas solat bahawa masih terdapat sedikit kesan tahi mata, tetapi yakin ia tidak menjadi penghalang air wudhu’, solat tidak perlu diulangi.
Wallahu a’lam.