Kencing tidak lawas dan istihadah adalah satu keuzuran.
Terdapat hukum khas mengenai cara berwuduk dan solat bagi bagi pengidap penyakit kencing tidak lawas dan istihadah.
Dalam panduan ini, saya akan menerangkan secara ringkas kaedah wuduk dan solat bagi kedua jenis keuzuran ini.
Penyakit Kencing Tidak Lawas
Jika pengidap kencing tidak lawas hendak mendirikan solat, dia hendaklah melakukan perkara-perkara berikut:
- Apabila masuk waktu solat, dia hendaklah kencing terlebih dahulu.
- Selepas kencing, wajib baginya istibrak iaitu memastikan tiada lagi air kencing yang mengalir dari kemaluannya.
- Selesai istibrak, dia hendaklah terus beristinjak iaitu membasuh kencing.
- Sesudah istinjak, dia hendaklah membalut zakar dengan kain. Bagi perempuan pula memadailah dengan memakai tuala wanita.
- Sesudah itu, terus berwuduk tanpa berlengah-lengah.
- Sesudah berwuduk, hendaklah terus melakukan solat. Jika selepas berwuduk dia tidak terus mendirikan solat, maka dia wajib mengulangi langkah 1 hingga 5.
- Jika sedang solat, tiba-tiba air kencing terkeluar, maka hendaklah dia meneruskan solat sehingga selesai. Solatnya sah walaupun air kencing keluar ketika sedang solat kerana dia berada dalam keuzuran.
Bila Perlu Berwuduk?
1. Jika dia hendak melakukan solat fardu, dia hendaklah berwuduk setiap kali masuk waktu solat kerana satu wuduk hanya sah untuk satu solat fardu sahaja. 2. Sebaliknya, jika dia hendak melakukan solat sunat, maka memadailah baginya berwuduk sekali sahaja. Dia boleh melakukan seberapa banyak solat sunat mengikut kemampuannya. 3. Begitu juga jika dia berwuduk kerana hendak melakukan solat fardu, dengan wuduk itu dia boleh melakukan solat-solat sunat seperti solat sunat rawatib.Cara Wuduk Dan Solat Bagi Perempuan Istihadah
Perempuan yang mengalami darah istihadah dipanggil mustahadah (مستحاضة)
Darah istihadah ialah darah yang keluar bukan pada masa haid dan nifas.
Perempuan mustahadah wajib mengambil wuduk setiap kali mendirikan solat fardu kerana keadaan hadasnya yang berkekalan.
Sebelum berwuduk, dia wajib membasuh darah istihadah terlebih dahulu.
Selepas itu menyumbat lubang farajnya dengan kain atau kapas. Dalam konteks sekarang, memadailah dengan memakai tuala wanita.
Setelah itu, tanpa berlengah dia hendaklah terus berwuduk.
Selesai berwuduk, dia wajib segera melakukan solat kecuali jika ada maslahat seperti hendak menutup aurat, menunggu iqamah dan menunggu kedatangan jemaah untuk solat berjemaah.
Penutup
Dalam sesetengah kes keuzuran, terdapat kesukaran bagi seseorang untuk kekal suci dari hadas.
Namun adalah kesukaran ini membuatkan dia terkecuali dari solat? Tidak.
Malah syariat menyediakan cara-cara khusus bagi seseorang yang mengalami keuzuran seperti ini melakukan solat.
Rujukan bagi panduan ini adalah dari Syeikh Ahmad Faisol Haji Omar, Q&A solat ketika keuzuran.
Semoga panduan ini memberi manfaat.
Tinggalkan Komen Anda..
Assalamualaikum ustaz. Nak tanya soalan.
1. Apa hukum jika darah istihadah keluar sebelum sempat berwudhu tapi lepas sudah selesai istinjak dan melakukan step² tersebut? Ini kerana kadang ada masjid yang tandasnya jauh dari tempat wudhu begitu juga kalau dekat rnr, tandas dan surau jauh. Perlu bersuci semula atau boleh teruskan berwudhu dan solat?
2. Boleh ke gunakan tisu dan bukannya kapas atau kain untuk menutup tempat keluarnya darah?
Itu saja. Terima kasih.
Waalaikumussalam warahmatullah wabarakatuh,
Berikut adalah jawapan kepada soalan puan:
1. Hukum jika darah istihadah keluar selepas selesai istinjak tetapi sebelum sempat berwudhu:
Dalam kes darah istihadah, ulama bersepakat bahawa ia termasuk dalam kategori darurat. Oleh itu, darah istihadah tidak membatalkan wudhu jika ia keluar secara berterusan, asalkan puan mengikuti kaedah berikut:
Langkah yang perlu dilakukan:
Jika darah keluar lagi selepas wudhu, ia tidak membatalkan wudhu kerana keadaan istihadah ini dimaafkan oleh syariat dalam situasi darurat. Firman Allah SWT:”Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kemampuannya.” (Surah al-Baqarah, 2:286)
Jika masjid atau R&R mempunyai tandas yang jauh, puan boleh terus berwudhu di tempat wudhu selepas menutup tempat keluar darah, tanpa perlu kembali ke tandas untuk bersuci semula. Yang penting, tempat keluar darah telah dibersihkan dan ditutup sebelum berwudhu.
2. Bolehkah menggunakan tisu untuk menutup tempat keluarnya darah?
Ya, menggunakan tisu untuk menutup tempat keluarnya darah adalah dibolehkan, dan hukumnya adalah sah. Tidak ada keperluan khusus untuk menggunakan kapas atau kain sahaja. Yang penting ialah bahan tersebut bersih dan mampu menyerap atau menahan darah daripada terkena pakaian atau tubuh semasa beribadah.
Namun, jika puan berada dalam situasi yang memerlukan solat dalam tempoh waktu lama, kapas atau kain mungkin lebih sesuai kerana ia lebih tahan lama berbanding tisu, yang mudah koyak atau tidak menyerap dengan baik.
Secara ringkasnya:
Semoga jawapan ini membantu. Jika ada lagi persoalan, jangan segan untuk bertanya. 😊
Terima kasih ustaz :)
Assalamualaikum ustaz,saya nak tanya.Apa hukum saya basuh kaki sekejap sebelum solat di masjid atau ambil dompet (sebab nak bawa kad pengenalan)dari rumah atau kunci pintu rumah atau pagar sebelum solat berjemaah di masjid untuk solat secara berjemaah selepas bersihkan diri dari najis,pakai lampin dan ambil wudhu.
Waalaikumsalam warahmatullahi wabarakatuh.
Berdasarkan situasi yang tuan nyatakan, berikut adalah panduan yang boleh diikuti:
1. Membasuh Kaki Sebelum Solat di Masjid
Jika tuan telah mengambil wuduk di rumah dan kemudian berjalan ke masjid, kaki tuan mungkin terkena kotoran atau najis. Dalam keadaan ini, membasuh kaki sebaik sahaja tiba di masjid adalah tindakan yang baik untuk memastikan kebersihan sebelum solat. Ini tidak membatalkan wuduk selagi tuan tidak melakukan perkara yang membatalkan wuduk.
—
2. Mengambil Dompet atau Kunci Selepas Wuduk
Selepas berwuduk, jika tuan perlu mengambil dompet, kad pengenalan, atau mengunci pintu rumah sebelum pergi ke masjid, ini dibenarkan. Aktiviti seperti ini tidak membatalkan wuduk selagi tuan tidak melakukan perkara yang membatalkan wuduk. Namun, pastikan tuan tidak menyentuh perkara yang boleh membatalkan wuduk, seperti menyentuh kemaluan tanpa lapik.
—
3. Persediaan untuk Solat Berjemaah di Masjid
—
Aktiviti seperti membasuh kaki sebaik tiba di masjid atau mengambil barang selepas berwuduk tidak membatalkan wuduk selagi tuan tidak melakukan perkara yang membatalkan wuduk. Pastikan tuan menjaga kebersihan dan segera ke masjid untuk solat berjemaah selepas berwuduk.
Semoga penjelasan ini membantu tuan dalam persediaan untuk solat berjemaah di masjid.
Wallahu a‘lam.
Assalamualaikum ustaz, Apa hukum saya solat fardhu secara bersendirian di masjid sebaik sahaja saya sampai di masjid selepas saya sucikan diri saya dahulu,kemudian pakai lampin bersih,kemudian ambil wudhu dan pakai seluar di rumah terlebih dahulu. Selain itu, kalau saya solat fardhu secara bersendirian di masjid sebaik sahaja saya sampai di masjid dalam keadaan saya nak solat berjemaah di masjid tapi tak sempat solat berjemaah di masjid selepas saya sucikan diri saya dahulu,kemudian pakai lampin bersih,kemudian ambil wudhu dan pakai seluar di rumah terlebih dahulu.Apakah hukum solat fardhu tersebut?
Wa’alaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh,
Berikut adalah penjelasannya:
1. Solat Fardhu Secara Bersendirian di Masjid
Solat fardhu secara bersendirian di masjid adalah sah selagi semua syarat dan rukun solat dipenuhi, termasuk berwuduk dengan sempurna dan memastikan kebersihan pakaian serta tubuh daripada najis.
Dalam kes tuan, jika telah membersihkan diri, memakai lampin bersih, dan berwuduk, maka solat tuan adalah sah. Walaupun solat berjemaah di masjid lebih afdal, solat bersendirian tetap diterima.
2. Tidak Sempat Solat Berjemaah
Jika tuan berniat untuk solat berjemaah tetapi tiba di masjid setelah solat berjemaah selesai, maka solat bersendirian adalah dibolehkan dan tetap sah.
Namun, jika terdapat kumpulan jemaah lain yang ingin mengerjakan solat berjemaah, tuan digalakkan menyertainya kerana solat berjemaah mempunyai kelebihan pahala sebanyak 27 kali ganda berbanding solat bersendirian.
Kesimpulan:
Solat fardhu tuan tetap sah jika dilakukan bersendirian di masjid, baik kerana tidak sempat berjemaah mahupun atas sebab lain. Namun, jika ada peluang untuk berjemaah, disarankan untuk menyertainya kerana kelebihannya yang besar di sisi Allah SWT.
Semoga Allah menerima ibadah tuan dan mempermudahkan urusan tuan untuk terus istiqamah dalam menjaga solat.
Wallahu a’lam.
Assalamualaikum ustaz, saya ingin bertanya,bolehkah saya memakai lampin dan seluar dulu selepas bersihkan diri dari najis.kemudian barulah saya berwuduk.Kalau saya terkeluar najis ketika saya tengah memakai seluar.adakah saya perlu bersihkan diri dari najis semula jika terkeluar najis ketika memakai seluar.Setahu saya, selepas memakai lampin, saya perlu ambil wudhu dengan segera,walaubagaimanapun saya selalu memakai lampin dan seluar dulu,kemudian barulah berwudhuk.
Wa’alaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh,
Terima kasih atas soalan tuan. Dalam keadaan seperti yang dinyatakan, berikut adalah penjelasan berdasarkan panduan bagi mereka yang mengalami masalah keuzuran seperti kencing tidak lawas:
1. Mengenai Lampin dan Seluar: Memakai lampin dan seluar dahulu sebelum berwuduk adalah dibolehkan, selagi proses membersihkan diri dari najis dilakukan dengan betul terlebih dahulu.
2. Jika Najis Keluar Selepas Memakai Seluar: Jika najis keluar semasa memakai seluar, tuan perlu membersihkan semula kawasan yang terkena najis (iaitu kemaluan dan kawasan sekitarnya), dan kemudian berwuduk. Ini kerana wudhu’ hanya sah jika tubuh dalam keadaan bersih daripada najis.
3. Waktu Berwuduk: Disarankan supaya mengambil wuduk segera selepas membersihkan diri, kerana jika ada najis yang keluar selepas itu, wudhu’ perlu diulang semula. Proses ini adalah sebahagian daripada cara menjaga kesucian dalam ibadah.
4. Keuzuran Khusus: Jika tuan mengalami keuzuran seperti masalah kencing tidak lawas yang berterusan, maka tuan boleh merujuk kepada hukum khas bagi pengidap keuzuran ini. Dalam kes ini, wudhu’ hanya perlu diambil sekali setiap kali masuk waktu solat fardu, walaupun najis keluar semasa atau selepas solat.
Kesimpulan:
Semoga penjelasan ini membantu tuan dalam memahami keperluan menjaga kebersihan dalam ibadah.
Wallahu a’lam.
Assalamualaikum ustaz..
Saya ingin bertanya soalan.
Untuk penyakit kencing tak lawas, sekiranya melakukan solat sunat tahajud dan sunat Qabliyyah sebelum subuh,boleh ke guna air wudhu tadi utk solat subuh sekali atau kena ambik wudhu’ lain utk solat subuh ?
Waalaikumussalam warahmatullah.
Terima kasih atas soalan yang diajukan.
Bagi mereka yang mengalami masalah kencing tak lawas (salisul baul), terdapat panduan khusus dalam Islam. Anda boleh menunaikan solat sunat seperti Tahajjud dan Qabliyyah sebelum Subuh selepas mengambil wudhu’. Namun, wudhu’ yang diambil ini tidak sah untuk digunakan bagi solat Subuh kerana wudhu’ tersebut hanya sah untuk satu solat fardhu sahaja.
Oleh itu, selepas menunaikan solat sunat, anda perlu mengambil wudhu’ baru untuk solat Subuh. Hal ini disebabkan oleh penyakit kencing tak lawas yang menyebabkan wudhu’ terbatal selepas solat pertama dilaksanakan. Ini adalah berdasarkan panduan yang diberikan oleh para ulama untuk orang yang uzur seperti kencing tak lawas, sama seperti wanita yang mengalami istihadhah.
Jika wudhu’ itu diambil sebelum masuknya waktu solat fardhu, wudhu’ tersebut tidak boleh digunakan untuk solat fardhu, kerana syarat sah wudhu’ bagi mereka yang mengalami masalah kencing tak lawas adalah wudhu’ mesti diambil selepas masuk waktu solat
Semoga penjelasan ini membantu, dan semoga Allah mempermudahkan urusan ibadah anda. Wallahu a’lam.
Assalmualaikum ustaz,
mohon bertanya 2 soalan.
1) sy mengalami kencing tidak lawas setelah kencing (selalunya setelah memakai seluar dalam dan berjalan keluar dari bilik air walaupun sudah istibraj) adakah najis dikira berpindah dari seluar dalam ke seluar@kain yg dipakai (lapisan ke-2)?
2) jika berdasarkan cara2 solat bagi pengidap kencing tidak lawas spt yg diterangkan ustaz. adakah perlu menukar pakaian yg baru/bersih setiap kali solat fardhu.
cth: 5 kali solat fardhu = 5 pakaian bersih
terima kasih ustaz
Waalaikumussalam,
Terima kasih atas soalan yang diajukan.
Soalan 1:
Kencing tidak lawas dan perpindahan najis:
Dalam situasi anda, jika setelah beristibraj (membersihkan kemaluan selepas kencing) masih terdapat sisa air kencing yang keluar setelah memakai seluar dalam dan berjalan keluar dari bilik air, perkara ini memerlukan perhatian khusus. Menurut pandangan Mazhab Syafie, najis yang terkena pada seluar dalam boleh menyebabkan perpindahan najis kepada pakaian lain jika najis tersebut basah.
Namun, jika seluar dalam yang terkena najis itu kering, najis tersebut tidak akan berpindah ke pakaian lain kerana perpindahan najis hanya berlaku apabila najis tersebut dalam keadaan basah. Oleh itu, jika najis itu basah, ia boleh menyebabkan pakaian lain menjadi najis.
Soalan 2:
Solat bagi pengidap kencing tidak lawas dan penukaran pakaian:
Menurut panduan dalam Mazhab Syafie, bagi mereka yang mengalami kencing tidak lawas (salasil baul), mereka dibenarkan solat dalam keadaan tersebut dengan syarat-syarat tertentu. Anda perlu melakukan perkara berikut setiap kali solat fardhu:
Jadi, anda tidak perlu menukar pakaian setiap kali solat fardhu selagi mana pakaian tersebut tidak terkena najis baru. Anda boleh menggunakan pelapik untuk menyerap sisa air kencing dan memastikan pakaian luar kekal bersih. Sekiranya ada najis, hanya bahagian yang terkena najis perlu dibersihkan atau ditukar.
Semoga jawapan ini dapat membantu anda memahami dan mengamalkan solat dengan lebih yakin. Terima kasih atas pertanyaan anda dan semoga Allah mempermudahkan urusan ibadah anda.
Jika anda memerlukan penjelasan lebih lanjut atau ada soalan tambahan, sila kemukakan.
Wallahu a’lam.
Assalamualaikum Ustaz, saya ada dua soalan:
1. Seperti mana yang Ustaz terangkan, satu wuduk hanya terpakai untuk satu solat fardhu serta perlu bersegera melaksanakan solat fardhu tersebut, dan boleh menggunakan wuduk yang sama untuk melakukan ibadah sunat yang lain selepas itu.
Soalan saya, jika selepas melaksanakan solat fardhu, saya melakukan perkara2 yang lain dahulu (bukan perkara ibadah) dan kemudian saya melakukan solat sunat atau membaca Al-Quran, adakah itu dibolehkan dengan menggunakan wuduk yang sama tetapi air kencing masih keluar selepas melaksanakan solat fardhu tadi?.
2. Adakah orang yang menghidapi masalah kencing tidak lawas dibolehkan untuk menjadi imam solat fardhu?.
Terima kasih Ustaz.
Waalaikumsalam tuan,
1. Wuduk dan Solat Sunat Selepas Solat Fardhu
Keadaan Wuduk dan Kencing Tidak Lawas:
Dalam mazhab Syafi’i, seseorang yang mengalami masalah kencing tidak lawas perlu mengambil wuduk selepas masuk waktu solat. Wuduk ini digunakan untuk melaksanakan solat fardhu, dan boleh juga digunakan untuk solat sunat atau membaca Al-Quran selagi mana wuduk tersebut tidak terbatal. Namun, jika air kencing keluar selepas solat fardhu, wuduk tersebut terbatal dan tidak sah untuk digunakan bagi ibadah seterusnya tanpa mengambil wuduk baru.
Menurut pandangan ulama seperti Imam Al-Ramli dan dalam kitab al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab, wuduk terbatal jika seseorang itu mengalami hadas kecil seperti kencing. Oleh itu, jika anda menghadapi masalah kencing tidak lawas dan air kencing keluar selepas solat fardhu, anda perlu mengambil wuduk semula sebelum melakukan solat sunat atau membaca Al-Quran.
2. Masalah Kencing Tidak Lawas dan Menjadi Imam Solat Fardhu
Kelayakan Menjadi Imam:
Orang yang mengalami masalah kencing tidak lawas masih dibolehkan menjadi imam solat fardhu dengan syarat dia mengambil wuduk selepas masuk waktu solat. Wuduk ini digunakan hanya untuk solat pada waktu tersebut. Adalah digalakkan memakai pembalut atau alat lain bagi mengelakkan najis merebak. Namun, menjadi imam dalam keadaan ini adalah makruh jika ada orang lain yang lebih layak dan tidak menghadapi masalah ini.
—
Kesimpulan
1. Wuduk dan Solat Sunat: Jika air kencing keluar selepas solat fardhu, anda perlu mengambil wuduk semula sebelum melakukan solat sunat atau membaca Al-Quran.
2. Menjadi Imam: Orang yang mengalami masalah kencing tidak lawas boleh menjadi imam solat fardhu dengan syarat tertentu, tetapi lebih baik jika ada orang lain yang lebih layak untuk menjadi imam.
—
Rujukan:
Semoga penjelasan ini membantu menjawab persoalan anda. Jika ada sebarang soalan lanjut, sila maklumkan.
Terima kasih.
Assalamualaikum Ustaz, apa pendapat Ustaz tentang masalah saya, kadang2 ada cecair yang keluar pada kemaluan saya tapi ia tidaklah banyak, hanya setitis dua yang berada pada hujung kemaluan, ia juga keluar tanpa saya sedari. Apabila saya rasa seperti ada sesuatu yang keluar daripada kemaluan, saya akan cuba periksa seluar dalam, dan saya dapati kadang2 ada nampak setitik dua cecair dan kadang2 tiada apa.
Adakah saya termasuk dalam golongan orang yang kencingnya tak lawas dan perlukah saya mengamalkan cara wuduk seperti mereka?…Mohon pencerahan, Terima kasih Ustaz.
Tambahan, secara terperinci, cecair yang keluar itu bersifat jernih dan licin, tapi saya yakin ia bukanlah air mazi. Ia juga keluar tidak menentu masanya. Jadi, hal ini menyebabkan saya berasa susah ketika mana saya hendak solat kerana saya tidak sedar bila ia keluar. Saya harap Ustaz dapat memahami keadaan saya. Terima kasih Ustaz
Waalaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh,
Saya akan memberikan penjelasan yang lebih terperinci mengenai jenis cecair yang mungkin keluar dari kemaluan dan langkah-langkah yang perlu diambil dalam situasi tuan.
Jenis-Jenis Cecair
1. Air Mani: Cecair yang keluar dengan pancutan dan disertai dengan rasa nikmat. Ia berwarna putih pekat dan keluar akibat syahwat yang besar seperti ketika mimpi basah atau hubungan suami isteri. Keluar air mani memerlukan mandi wajib
2.Air Mazi: Cecair jernih yang keluar ketika terangsang tetapi tidak dengan syahwat yang besar. Ia keluar tanpa disedari dan tanpa rasa nikmat. Air mazi dianggap najis dan perlu dibersihkan serta mengambil wuduk semula sebelum solat
3. Air Wadi: Cecair pekat yang biasanya keluar selepas buang air kecil atau akibat keletihan fizikal yang berat. Air wadi juga dianggap najis dan perlu dibersihkan serta mengambil wuduk semula sebelum solat
Tindakan yang Perlu Diambil
1. Berdasarkan keterangan tuan, cecair yang keluar adalah jernih dan licin serta bukan air mazi. Jika ia bukan air mazi, tetapi tuan masih ragu, adalah baik untuk mendapatkan pengesahan melalui pemeriksaan kesihatan.
2. Jika cecair yang keluar adalah air kencing yang sedikit dan tanpa disedari, ia mungkin menunjukkan tuan mengalami masalah kencing tak lawas. Dalam hal ini, tuan boleh mengambil langkah-langkah berikut:
3. Pastikan pakaian dan tubuh tuan bebas dari najis sebelum solat. Jika cecair yang keluar adalah selain air kencing dan tidak mengganggu, ia tidak membatalkan wuduk, tetapi tetap perlu memastikan kesucian sebelum ibadah.
—
Nasihat
Adalah sangat disarankan untuk merujuk kepada doktor untuk memastikan keadaan kesihatan tuan. Ini juga akan membantu dalam menentukan langkah-langkah yang lebih tepat untuk menjaga kesucian dan ibadah tuan.
Semoga penjelasan ini membantu dan semoga Allah memudahkan urusan tuan. Jika ada lagi persoalan atau memerlukan penjelasan lanjut, jangan segan untuk bertanya.
Wallahu a’lam.
Apakah yang dimaksudkan dengan terus melakukan solat pada nombor enam? Contohnya jika selepas ambil wudhu saya menyusun barang yang sedikit atau melihat cermin adakah itu dikira melewat lewat solat dan jika keluar air ketika itu perlukah saya ambil wudhu semula?
Jika menyusun barang itu atas tujuan untuk membuka ruang untuk solat, atau melihat cermin untuk memastikan aurat tidak terdedah, maka itu tidak dikira melengah-lengahkan solat.
Jika tujuan perbuatan itu tiada kaitan dengan solat, maka ia dikira melengah-lengahkan solat.
Assalammuallaikum ustaz,saya nak tanya
Adakah sah solat dan apakah hukum jika menggunakan seluar dalam yang terkena percikan basuhan air kencing? Maksudnya selepas kita kencing Then basuh pada kemaluan dalam masa yang sama seluar dalam kita tu akan basah jadi terus amik wuduk dan solat? Mohon pencerahan ustaz
Waalaikumsalam,
Dalam situasi di mana seluar dalam terkena percikan air yang digunakan untuk istinja’ (membersihkan kemaluan) selepas kencing, penting untuk memahami dua aspek: kesucian air dan kesucian seluar dalam.
1. Kesucian Air: Jika air yang digunakan untuk istinja’ itu suci dan tidak tercemar oleh najis (kotoran), maka percikan air tersebut juga dianggap suci. Ini berasaskan prinsip bahawa air yang suci dan menyingkirkan najis dianggap suci selagi tidak ada perubahan warna, bau, atau rasa yang disebabkan oleh najis.
2. Kesucian Seluar Dalam: Jika percikan tersebut berasal dari air yang suci, maka seluar dalam yang terkena percikan tersebut tidak menjadi najis dan kekal suci. Oleh itu, solat dengan memakai seluar dalam tersebut adalah sah.
Namun, jika ada keraguan tentang kesucian air atau percikan itu sendiri sudah termasuk najis yang bercampur, maka disarankan untuk membersihkan kawasan yang terkena percikan tersebut sebelum mengambil wuduk dan melaksanakan solat.
Dalam mazhab Syafie, keutamaan adalah menjaga kesucian dan menghindari apa jua syak tentang najis semasa menunaikan ibadah, termasuk solat. Jadi, jika ada kemungkinan najis, lebih baik untuk membersihkan atau mengganti seluar dalam tersebut untuk mengelakkan keraguan dalam solat.
Semoga penjelasan ini membantu dan menjawab pertanyaan anda dengan jelas.