Bila Kelemahan Diri Kita Dipergunakan Oleh Orang Lain

kelemahan diri
Jangan biarkan kelemahan diri kita dipergunakan sewanang-wenangnya.

Bila kelemahan diri kita dipergunakan oleh orang lain..

Jangan terpengaruh dengan sanjungan tetapi tetaplah waspada dan sentiasa menghargai orang lain agar orang lain akan menghormati kita”

Rasa mudah kasihan, mudah rasa bersalah..

Biasanya setelah orang lain mengetahui titik kelemahan diri kita, selalunya orang lain akan mempergunakan kita untuk kepentingan diri mereka.

Kita akan diperalatkan atas alasan ‘pertolongan’.

Jika kita berjaya melindungi kelemahan diri kita dan mengawalnya, kita akan berjaya melindungi diri kita daripada diperalatkan.

 

Biasanya Dalam Mengawal Kelemahan Kita, Kita Biasanya:

1. Selalu dipergunakan oleh orang lain, untuk kepentingan dia.

Minta kita melakukan / mengantikan kerja dia misalnya, sedangkan dia hanya bersuka ria ditempat lain.


2. Kita jenis tidak sukakan konflik..

.. atau sekurang–sekurangnya orang bermasam muka terhadap kita, sehingga sanggup bersetuju dengan hampir apa sahaja untuk menghindari pertengkaran.


3. Mudah terpancing dengan permainan emosi.

Kebanyakkan orang suka menjerat orang lain dengan menunjukkan mereka bernasib malang dan perlu dikasihani.

Ingat, bila berhadapan dengan situasi seperti ini, tanyakan pada diri sendiri “adakah orang ini sedang mempermainkan emosi aku?”

– air mata merupakan senjata yang amat ampuh dalam memainkan emosi seseorang.


4. Mudah terpengaruh dengan pujian.

Ketika seorang isteri ingin meminta cerai daripada suaminya, lelaki itu menyatakan kasih sayangnya yang tak terhingga kepada isterinya itu kerana kecantikan dan kebaikan dirinya.

Segala nekad dan kekerasan hati isterinya akan luntur.

– Pujian seperti ini hanya merosakkan dan membuatkan kita ingin menyenangkan orang lain.


5. Takut untuk merasa berbeza.

Kebanyakkan kita takut untuk berbeza daripada orang lain kerana merasa salah jika berbeza.

Terdapat dua benda yang harus dipertimbangkan.

Pertama, apa yang dilakukan setiap orang belum tentu benar.

Kedua, kalau rujukan utama hidup kita adalah orang lain, kita akan kehilangan kemampuan untuk hidup atas prinsip-prinsip kita sendiri.

Bagaimana Untuk Mengawal Kelemahan Kita?

Perhatikan apa yang telah dikatakan atau dilakukan oleh orang lain untuk ‘mencucuk’ emosi kita?

Siapakah dia?

Pecahkan persoalan dasar yang membuatkan kita keliru.

Kita juga harus menetapkan apa yang harus kita lakukan agar orang lain tidak dapat mengata atau menuduh kita “mementingkan” diri sendiri.

Walaupun kita tidak dapat mengatasi sepenuhnya kelemahan kita kita, tetapi sekurang-kurangnya kita masih dapat melawan manipulasi yang ingin dilakukan oleh orang lain.

Kalau kita selalu gelisah terhadap rasa bersalah, maka jadikan rasa ini sebagai perasaan yang membuatkan kita sentiasa berwaspada.

Lakukan apa yang betul untuk menghindari kemungkinan kita dimanipulasi oleh perasaan kita sendiri

Dengan mengalahkan orang yang cuba mengeksploitasi kita, kita kan memperoleh kembali kawalan diri serta dapat menyebabkan kita selesa dan dihormati orang lain.

Sedar atau tidak, sebenarnya mereka yang mudah dipergunakan adalah disukai oleh ramai orang, tetapi langsung tidak dihormati.

Ingat kata pepatah, buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali =)

 

Pernah dipergunakan oleh orang lain? Bagaimana anda mengatasinya?

Harap dapat kongsikan pengalaman atau nasihat anda pada ruangan komen dibawah.

Tinggalkan Komen Anda..

71 Comments
Komen Terbaru
Komen Terdahulu
Inline Feedbacks
View all comments
Hati Batu
10 October, 2021 7:21 PM

Aku seorang yang tak kisah.nak kata aku nak hina aku nak bandingkan aku.janji bulan2 gaji masuk.seposen pun xpotong. Bila aku dah kena mcm tajuk di atas, aku lebih selesa bersendiri.

Jauhkan diri dari manusia suci yg mengkia Ati dan biarkan sj..
Aku tak mengata dia..dan berharap dia xperlulah nak bercakap hal aku.
Lagipun aku xpernah nak brkongsi cerita dgn dia manusia suci.

Nasihat aku laaa nak berkawan pandang kiri kanan.Lebih baik berkawan dengan manusia yg suka bercakap hal kucing, hal kesihatan hal harga emas dan berat badan.
Hahaha…dari bercakap hal org.

Insan teraniaya
12 March, 2020 10:13 PM

Tataulah nk kata. Saya ni bkn org jenis yg malas wat keja. Nk kata bagus pn tidak. Tapi saya seorang yg ikhlas dan jujur dalam kerja saya. Sayang nya…bila kita buat kerja dengan baik. Maka ramailah yg ambil kesempatan. Ditempat kerja saya ade seorang suka sgt minta tolong bantu kerja2 dia. Pada awalnya kata hanya tolong shja. Tetapi, kerja itu terus menjadi hakiki saya. Wal hal itu adalah kerja dia. Apabila saya tegur dia saya pula dimarahi. Sehingga menghasut pekerja lain untuk membenci saya. Depan kita dialah intan payung, nyawa. Tapi dibelakang kita. Dialah punca saya jadi makin lama makin menyampah lagi nk kerja disitu. Isu yg saya tak puashati . Pegawai atasan pula back up dia. Kononnya tindakan dia terhadap saya adalah betul. Saya rasa tertekan dengan situasi ini. Kwn2 kerja yg lain pn suka mengambil kesempatan. Kerja yang diberi adalah bkn kerja hakiki saya dan tidak adil demgam agihan kerja yang diberi. Tapi kerja dia…sampai bila saya boleh bertahan begini ? Sampai bila ? Apakah jln penyelesaian yg saya kena buat agar saya dpt lepas dri dibelenggu masalah ini. Minta bantu saya. – insan teraniaya.

Syahidaa
3 October, 2019 4:06 PM

sy mengalami situasi di mana ada satu group sukan ni.. diorg adalah classmatte sy dan mereka tahu kelemahan sy.. sorg bdk lki ni selalu tnye dgn sye.. pastu bila sy jwb kwn kwn mereka gelakkan sy.. mcm mereka mencabar seorg bdk lelaki tu utk bercakap dgn sy.. and sy rasa mcm dipermainkan.. perkara ni berlaku after mereka tahu kelemahan yg sy ada.. sy takut bila di dlm class nanti dia mengejek sy… admin, ada tak doa utk dijauhkan dri org yg suka memperbdohkn org ni..?

Rose berduri
2 July, 2019 5:32 AM

Sy pernah mengalami situasi sebegini..dipergunakan..sy tak sampi hati nak menolak permintaan dan bila org mintak tolong..sy akn jd serba salah..padahal bile kita tolong memudahkan urusan dia..duit minyak kereta kita pon dia xhulur soh isi..mcm sy ni dreba dia lak nk bwk dia kesana kesini..naik teksi boley bayar lak tambang..naik kereta sy nk free jer..lama2 bile sy mula bosan dengn situasi ni..sy mula tolak ajakan dia dengan bg berbagai alasan lama2 dia fhm sendiri..dan skrg tiap kli dia mula nk mintak tolong..sy akn berkata jujur sahaja..maaf sy xdpt tolong ade hal..skrg sy dh jd cerdik sikit laa..

Leo
Reply to  Rose berduri
28 November, 2020 1:26 PM

Bagus

Siti
2 May, 2019 7:51 AM

Plg sedih dimanipulasi org terdekat.
Caranya:
Love yourself first
Kenali kekuatan dan kelemahan diri

Benarkan diri buat kesilapan. Kita bukan sempurna. Bila org sebut2 kelemahan diri just say “yes, saya macam tu. So what???”
Biarkan org cakap apa.

hana
Reply to  Siti
11 February, 2020 7:07 AM

👍👍👍