Jatuh Bangun Dalam Kehidupan. Sembuh-kan, lukamu.

jatuh bangun
Jatuh bangun kehidupan | A New Day Has Come by BlackJack0919

Hati..

Bahagian paling sukar difahami.

Bila bibir mngukir senyum, belum tentu dia bahagia.

Bila air matanya mengalir tanpa dipaksa, belum tentu dia derita.

Hatinya. Hati itu sukar difahami bahasanya.

Kadang menghegeh mencari ruang.

Menebar rasa yang lama terpendam.

Mencari ruang untuk menyembuh.

Dek luka semalam.

 

Belum sembuh, barangkali.

 

Jiwa..

Luka semalam yang belum terbaiki kau jengah semula.

Perit lagi ya?

Jangan kau simpan diam-diam dalam dada.

Luahkan.

Luahkan satu-satu dalam sujudmu yang lama.

Moga jiwa-mu yang kekeringan membasah semula dalam redhaNya.

 

Sukar kan.

Memapar senyum.

Membalas tawa.

Saat diri terbenam dalam duka.

Kau sendiri pernah rasa kan?

 

Karena itu.

Kita, jangan sesekali cemuh hidup orang.

Kita, jangan sesekali hina hidup orang.

Jatuh bangun dia. Naik turun dia.

Cuma Allah tahu.

Dia struggle doplohpatjam sikit pun kita tak pernah tahu.

Kita main aci redah bising-bising komen pasal dia. Sikit pun tak menambah iman kita.

Berhentilah.

Allah lebih tahu apa lebih baik untuk hidup dia.

Doakan dia, moganya malaikat mendoakan kita semula.

 

Dulu, pernah ada yang bilang,

 

“Dalam hidup, ada masa engkau perlu berkorban. Korban jiwa, korban masa, korban tenaga. Air mata mungkin mengalir. Hati mungkin terguris. But, this will never be forever. You wish something better, but He knows something greater. Keep walk. Head up. Hidup tak lama. Korban sekejap. Senyum, lalui hidup sebaiknya.”

 

 

Ketahui-lah.

Tiap perasaan yang kita ada, Allah yang ciptakan.

Maka, tika mana engkau lelah dengan apa jua perasaan yang ada, bicaralah sama Dia.

Puas. Kau akan puas.

Kerana atas atas izinNya perasaan ini ter-lahir dan hilang.

Sungguh, Dia pasti menitipkan kekuatan dari arah yang kau tak sangka-sangka.

Bisik sama hati,

 

“Tuhan, aku tahu semua ini tidak sia-sia”.

 

Satu benda kau kena faham.

Satu benda.

Kita ini, bukan kuat mana.

Bukan tabah mana.

Bukan cekal mana.

Tegar, tabah, cekal, kuat itu Allah yang bagi.

Kalau Tuhan tak bagi segala jenis kekuatan tu, nak bukak mata pun kau tak larat.

Ingat Tuhan. Cari Tuhan.

 

Lalu, saat kau pasrah dan putus-kan,

 

“Malas nak fikir. Let the time decide. Betul ke gitu kak? ”

“Sayang, masa tak pernah menentukan apa-apa. Allah yang atur. Dengan izin-Nya. Tentang apa jua. Cuma masa itu memberi peluang utk kita usaha, doa, dan memperbaiki diri. Masa itulah yang Allah peruntukkan buat kita merawat hati.”

Moga nanti kan kau fahami.

Hikmah-hikmah yang ter-alir.

Moga  jatuh bangun kita ini nanti kan men-senyumkan kita di ;

Syurga.

 

“Dan aku belum pernah kecewa dalam berdoa kepadaMu, ya Tuhanku” [Maryam:4]

 

………………

 

Kekal tegar ya,

Moga Allah menjaga.

 

*******

Artikel ini adalah tulisan salah seorang admin aku Islam, Nor Adibah Saihen. Semoga memberi manfaat kepada semua :)

Suka Apa Yang Anda Baca?

Daftarkan nama dan email anda untuk mendapatkan panduan dan perkongsian berkualiti terus ke inbox anda secara PERCUMA!







Privasi anda adalah keutamaan kami. Kami tidak bertolak ansur dengan spam dan kebocoran maklumat kepada pihak ketiga.

Tinggalkan Komen Anda..

4 Comments
Komen Terbaru
Komen Terdahulu Paling disukai
Inline Feedbacks
View all comments
mira
8 tahun yang lalu

Terima kasih. Hanya allah ja tahu sedih hati ini. Aku tetap akan kuat. Akan berdoa. Semoga allah sentiasa membantuku dan melindungiku.

Purnama
8 tahun yang lalu

Subhanallah.Terima kasih untuk artikel ni…kerana menguatkan jiwa, hati yang terluka silih berganti.
Ini bahagianku. Ya Allah :'(

liana
8 tahun yang lalu

motivated.. Nice wording

Diyana
8 tahun yang lalu

Masya Allah. Jazak Allah