Bagaimana jika kita tertinggal rukun atau perbuatan dalam solat dan hanya tersedar selepas salam?
Dalam artikel ini, saya melampirkan jawapan yang pernah dijawab oleh Ustaz Azhar Idrus dihalaman facebook beliau.
Semoga bermanfaat.
SOALAN:
Selepas memberi salam baru kita teringat telah tinggal satu rukun contohnya fatihah adakah boleh kita masuk semula atau kena qadha semua sekali dari awal solat?
JAWAPAN:
Seorang yang telah memberi salam dari solatnya kemudian baru teringat dia telah meninggalkan satu rukun maka hendaklah ia masuk semula di dalam solat dengan syarat belum lagi panjang jarak masa antara beri salam dan teringatnya itu atau belum lagi dia lakukan perkara yang membatalkan solat seperti makan dan minum atau memegang najis.
Berkata Imam Nawawi :
فلو تذكر بعده – أي السلام – أنه ترك ركنا بنى على ما فعله إن لم يطل الفصل ولم يطأ نجاسة
Maksudnya :
Maka jika teringat seorang itu selepas beri salam bahawa dia telah meninggalkan satu rukun maka sambunglah atas apa yang dia tinggal itu selama belum lagi lama perceraian dan tidak menyentuh ia akan najis.”
(Kitab Ar-Raudhah)
Dan tidak mengapa jika selepas dari salam itu telah berpusing dari kiblat atau berjalan sedikit atau berkata-kata sedikit.
Tersebut pada kitab I’anah At-Talibin :
وخرج بالشك ما لو تيقن ترك فرض بعد سلام فيجب البناء ما لم يطل الفصل، أو يطأ نجسا، وإن استدبر القبلة أو تكلم أو مشى قليلا.
Maksudnya :
Dan keluar dengan syak itu perkara yang diyakinkan tinggal satu rukun kemudian daripada beri salam maka hendaklah menyambung tempat tertinggal itu selama belum panjang perceraian atau belum terkena najis sekalipun telah berpaling dari kiblat atau berkata atau berjalan sedikit.”
Oleh itu jika sudah panjang masa perceraian antara beri salam dan teringat itu nescaya tidak boleh lagi ia menyambung sembahyangnya itu tetapi wajiblah dimulakan dari awal.
Kadar Masa Perceraian
Para fuqaha’ berselisih pada kadar lama manakah yang dikatakan panjang perceraian dari masa beri salam kepada masa teringat itu.
Menurut wajah yang paling kuat ialah jika jarak antara memberi salam dengan masa teringat itu sekurang-kurang sempat serakaat sembahyang yang ringkas maka itu sudah dikira panjang dan jika kurang dari itu dikira tidak panjang perceraian.
Tersebut pada kitab Hilyatul Ulamak Fi Ma’rifati Mazahibi Al-Fuqahak:
نسي ركعة من ركعات الصلاة وذكرها بعد السلام فإن لم يتطاول الفصل أتى بها وبنى على صلاته وإن تطاول الفصل استأنفهاوفي حد التطاول أوجه أحدها قال أبو إسحاق إن مضى قدر ركعة فهو تطاول وقد نص عليه الشافعي رحمه الله في البويطي
Maksudnya :
Seorang terlupa satu rakaat dari rakaat-rakaat solat dan hanya teringat selepas memberi salam maka jika belum panjang masa perceraian hendaklah dia menyambung semula akan rakaat tersebut dan masuk ke dalam sembahyang dan jika sudah panjang masa perceraian maka hendaklalah ia mulai dari awal.
Dan pada kadar panjang mana itu menurut wajah yang paling kuat salah satunya ialah yang berkata oleh Abu Ishaq jika telah berlalu kadar satu rakaat maka ia dikira panjang.
Telah menaskan atasnya oleh Imam Syafie di dalam kitab Mukhtasar Al-Buwaithi.”
Disini Saya Buat Contoh Cara Untuk Masuk Semula ke Dalam Solat
Contoh Pertama:
Katakan seorang telah meninggalkan baca fatihah pada rakaat terakhir dan dia teringat selepas memberi salam maka hendaklah dia berdiri kemudian membaca fatihah sebab tadi dia terlupa membaca kemudian rukuk semula dan lakukan semua rukun yang selepas rukuk hingga kepada memberi salam.
Dan sunat dia lakukan dua kali sujud sahwi sebelum memberi salam.
Contoh Kedua:
Selepas memberi salam maka seorang itu baru teringat bahawa dia hanya kerjakan tiga rakaat sembahyang zuhur maka hendaklah dia berdiri dan baca fatihah kemudian rukuk kemudian iktidal dan turun sujud dan baca tahyat akhir serta sujud sahwi sebelum memberi salam.
Maka jadilah rakaat yang baharu ditambah ini sebagai rakaat yang kurang dari sembahyang zuhur tersebut.
Contoh Ketiga:
Dan kalau terlupa sujud dua kali dan teringat selepas memberi salam bahawa tadi dia hanya sujud sekali sahaja pada rakaat terahir maka hendaklah dia masuk dengan cara duduk kemudian sujud sekali sahaja dan membaca semula tahyat akhir dan sujud sahwi kemudian memberi salam.
Dan perlu diingat jika sudah panjang masa perceraiaan antara memberi salam dan teringat itu atau sudah makan minum atau terkena najis nescaya tidak boleh lagi disambung bahkan wajib dimulakan dari awal sembahyang.
Semoga dengan keterangan yang ringkas ini memberi faham kepada pihak tuan.
Wallahua’lam
Ustaz Azhar Idrus
Sumber asal kepada jawapan ini boleh dilihat pada Facebook Ustaz Azhar Idrus pada pautan ini
Tinggalkan Komen Anda..
Assalamualaikum ustaz. Jika kita terlafaz salam selepas memberi salam yg kedua hanya utk pastikan sebutan salam tu betul adakah ia menambah rukun ustaz? Sdgkan niat dia hanya utk check bacaan saja.
Wa’alaikumussalam
Jika seseorang melafazkan salam sekali lagi selepas salam kedua dengan niat untuk memeriksa atau memastikan bacaan salam itu betul, ia tidak dianggap sebagai menambah rukun dalam solat. Salam yang wajib hanyalah sekali, dan mengulangi lafaz salam selepas itu tidak membatalkan atau menambah rukun solat, asalkan niatnya bukan untuk menambah salam sebagai sebahagian daripada rukun.
Oleh itu, solat awak tetap sah, dan lafaz salam tambahan untuk memeriksa sebutan tersebut tidak menjejaskan kesahihan solat. Perbuatan ini hanya dianggap sebagai lafaz tambahan dan bukan niat untuk menambah rukun.
Semoga penjelasan ini memberikan ketenangan.
Wallahu a’lam.
Assalamualaikum. Jika kita ragu dah iktidal ke belum, dan terus muncul keyakinan yg kita dah lakukan iktidal, pastu muncul blk keraguan semula, adakah kita blh amik yg yakin yg kita dh lakukan iktidal? Adakah sah solat jika kita mengabaikan keraguan tersebut?
Waalaikumussalam.
Dalam keadaan ragu-ragu semasa solat, prinsip yang dipakai dalam mazhab Syafi’e ialah mengambil yang lebih yakin. Jika seseorang merasa ragu-ragu sama ada dia sudah melakukan iktidal atau belum, dia perlu berpegang kepada keyakinan yang asal, iaitu belum melakukan iktidal. Namun, jika selepas itu muncul keyakinan yang kuat bahawa dia telah melakukan iktidal, maka dia boleh mengambil keyakinan tersebut dan tidak perlu mengulang iktidal.
Jika keraguan tersebut datang berulang kali selepas keyakinan muncul, abaikan keraguan tersebut. Dalam fiqh, perkara sebegini dikenali sebagai was-was, dan kita disarankan untuk tidak melayan perasaan ragu-ragu yang berlebihan kerana ia boleh merosakkan fokus dalam solat.
Maka, solat awak sah sekiranya awak berpegang kepada keyakinan yang iktidal sudah dilakukan dan tidak melayan was-was yang timbul semula.
Wallahu a’lam.
Assalamualaikum. Ketika menyebut salam “assalamualaikum warahmatullah” dalam solat, jika perkataan “kum” tak pasti dengar ke tidak, tapi mulut mmg ada menyebut perkataan “kum” ketika menyebut assalamualaikum, adakah sah solat atau batal?
Waalaikumussalam.
Dalam solat, menyebut salam adalah rukun qauli (rukun yang berkaitan dengan bacaan), dan ia mesti dilakukan dengan betul. Namun, sekiranya mulut memang telah menyebut perkataan “kum” dalam “assalamualaikum” tetapi anda tidak pasti sama ada ia didengar atau tidak, solat tetap sah selagi mulut telah bergerak untuk menyebutnya dengan betul.
Perkara utama di sini ialah niat dan perbuatan. Jika anda yakin bahawa mulut anda telah menyebut perkataan “kum,” walaupun anda tidak mendengar bunyinya dengan jelas, maka itu sudah mencukupi. Solat tidak akan batal hanya kerana bunyi tersebut tidak didengar dengan jelas, asalkan bacaan dilakukan dengan cara yang betul.
Oleh itu, solat anda sah dan tidak perlu diulangi.
Wallahu a’lam.
Assalammualaikum. Jika terlupa sujud dan masuk balik dalam keadaan duduk perlu takbiratul ihram ke. Terima kasih.
Walaikumsalam. Ya kena takbiratul ihram.
Assalamualaikum macam mana dengan yang tertinggal sujud dan tahiyat awal ..? Apakah tidak sah solat ..sebab Saya bingung imam tertinggal sujud kedua dan terus tahiyat awal ..lepas sujud pertama imam baca tahiyat awal lepastu bdiri tegak ..Saya tunggu nak sujud imam bediri Pula
Waalaikumussalam.
Dalam situasi seperti yang awak jelaskan, di mana imam tertinggal sujud kedua dan terus ke tahiyat awal, solat masih sah, tetapi imam wajib melakukan sujud sahwi untuk menampung kesilapan tersebut.
Berikut adalah panduan dalam situasi ini:
1. Imam tertinggal sujud kedua:
– Jika imam tersilap meninggalkan sujud kedua dan terus ke tahiyat awal, imam sepatutnya sedar bahawa dia telah melakukan kesilapan. Setelah menyedari kesilapan itu, imam perlu segera kembali untuk melakukan sujud kedua sebelum meneruskan solat.
2. Jika tidak kembali sujud:
– Jika imam tidak kembali sujud dan terus berdiri, imam boleh melengkapkan solat dan kemudian melakukan sujud sahwi sebelum memberi salam. Sujud sahwi dilakukan untuk memperbaiki kesilapan ini.
3. Makmum:
Bagi makmum yang menyedari kesilapan imam, makmum perlu mengikut imam dalam pergerakan solat. Dalam mazhab Syafi’e, jika imam melakukan kesilapan tetapi tidak menyedari, makmum wajib mengikut pergerakan imam, kecuali kesilapan tersebut membatalkan solat.
Dalam kes ini, solat awak tetap sah walaupun imam tersilap meninggalkan sujud kedua, asalkan imam melakukan sujud sahwi pada akhir solat untuk menampung kesilapan tersebut.
Sekiranya imam tidak melakukan sujud sahwi selepas menyedari kesilapan, ini menjadi tanggungjawab imam, tetapi makmum tetap sah solatnya.
Sujud Sahwi:
Imam atau makmum perlu melakukan dua kali sujud selepas membaca tasyahhud akhir dan sebelum memberi salam. Ini bertujuan untuk menampung kesilapan kecil dalam solat, termasuk tertinggal sujud atau tahiyat awal.
Wallahu a’lam.
Assalamualaikum, Bagaimana kalau was was , sama ada saya tertinggal duduk antara dua sujud ataupun tidak , kerana selepas tahiyat akhir , dan setelah beberapa minit berlalu , rasa was was pula yang saya belum duduk antara dua sujud masa rakaat terakhir , tapi saya antara yakin dan , yakin sebab tak mungkin saya terlupa duduk antara dua sujud , mungkin sebab ianya kebiasaan untuk duduk antara dua sujud , saya tak sedar melakukannya dan terlupa , sebab pikiran saya agak terawang awang tadi , lepas qada solat juga , saya seperti yakin yang saya memang dah duduk antara dua sujud , tapi masih was was , nak buat macam mana tu? Adakah jika terlupa rukun dan tidak mengetahuinya , atau was was , akan invalidate solat saya itu dan kena qada kalau terlepas waktu ?
Waalaikumsalam.
Dalam Islam, was-was (keraguan) adalah salah satu bisikan syaitan yang bertujuan untuk mengganggu ibadat dan ketenangan seorang Muslim. Jika seseorang selalu mengalami was-was, ia mungkin menghadapi kesukaran dalam mengekalkan ketenangan dalam solat dan ibadat lainnya.
Begitu pun, dalam mazhab Syafi’i:
1. Jika anda yakin telah melakukan suatu rukun solat dan kemudian merasa ragu-ragu apakah anda melakukannya atau tidak, maka anda ambil keputusan berdasarkan keyakinan awal, iaitu anda telah melakukannya.
2. Jika anda ragu-ragu apakah telah melaksanakan suatu rukun atau tidak, dan anda tidak memiliki keyakinan awal sama sekali, maka anda anggap rukun tersebut belum dilakukan. Sebagai contoh, jika anda ragu-ragu apakah telah duduk antara dua sujud atau tidak, dan anda benar-benar tidak yakin, maka anda sepatutnya duduk dan meneruskan solat.
3. Jika seseorang terlupa satu rukun dan teruskan hingga ke akhir solat, maka ia perlu melakukan solat semula jika waktu solat tersebut belum berlalu. Jika waktu solat sudah berlalu, maka ada perbezaan pendapat dalam mazhab Syafi’i – ada yang berpendapat perlu qada’ dan ada yang berpendapat tidak perlu.
Jadi, berdasarkan situasi yang ustaz sebutkan, jika anda yakin atau hampir yakin bahawa anda telah duduk antara dua sujud, maka anda boleh mengabaikan perasaan was-was tersebut. Namun, jika anda merasa benar-benar ragu-ragu, dan anda rasa mungkin ada kemungkinan anda tidak duduk, maka untuk mendapatkan ketenangan, anda boleh qada’ solat tersebut.
Dalam semua situasi, yang penting adalah untuk tidak membiarkan perasaan was-was menguasai diri kita. Salah satu cara untuk mengatasi was-was adalah dengan meningkatkan fokus dan khusyuk dalam solat serta beristighfar dan memohon perlindungan dari Allah daripada bisikan syaitan.
Wallahu A’lam.
Assalammualaikum ustaz,
soalan pertama ,kalau dia terlupa membaca al fatihah pada rakaat kedua adakah perlu dia membaca tahiyat awal dan menambah lagi dua rakaat?
soalan kedua,bagaimana ingin masuk sekiranya dia terlupa duduk diantara dua sujud?
Waalaikumsalam.
Mengenai soalan-soalan yang anda ajukan:
Soalan Pertama:
Membaca Al-Fatihah dalam solat adalah rukun. Jika seseorang lupa membacanya:
1. Jika dia teringat sebelum berdiri untuk rakaat yang seterusnya, dia harus kembali duduk dan membacanya, kemudian sambung dengan rukuk dan seterusnya.
2. Jika dia sudah berdiri dan teringat ketika berdiri, maka dia harus kembali duduk jika belum melangkah jauh dalam rakaat seterusnya. Namun jika dia sudah memulakan bacaan Al-Fatihah pada rakaat yang seterusnya, dia harus teruskan solatnya.
3. Dalam keadaan di mana Al-Fatihah ditinggalkan tanpa sengaja, solatnya menjadi tidak sah dan harus diulangi.
Soalan Kedua:
Jika seseorang lupa duduk di antara dua sujud:
1. Jika dia teringat ketika ia berada dalam keadaan sujud kedua, dia harus bangun, duduk di antara dua sujud, dan kemudian sujud semula.
2. Jika dia sudah bangkit ke rakaat yang seterusnya dan teringat, maka rakaat sebelumnya (yang lupa duduk) perlu diulangi setelah selesai solat, bersama dengan sujud sahwi (sujud lupa) di akhir solat.
Dalam mazhab Syafi’i, kedua-dua perkara yang disebutkan di atas adalah rukun solat. Jadi, jika seseorang meninggalkannya, dia perlu kembali dan melakukannya.
Namun, dalam setiap situasi, jika was-was melanda, seseorang harus mempertimbangkan keyakinannya. Jika yakin telah meninggalkan sesuatu rukun, maka kembalilah dan lakukan. Namun, jika hanya merasa was-was tanpa ada bukti atau keyakinan kuat, maka was-was itu harus diabaikan.
Wallahu A’lam.