Apakah itu rukun fi’li, qauli dan qalbi?
Rukun-rukun fi’li, qauli dan qalbi amat penting untuk difahami dalam solat.
Oleh itu:
Artikel ini akan menerangkan secara ringkas (tetapi lengkap) mengenai rukun fi’li, rukun qauli dan rukun qalbi.
Pembahagian Rukun Solat
Ibadah solat terdiri daripada 13 rukun.
Dalam 13 rukun solat tersebut, rukun-rukun ini terbahagi kepada tiga bahagian, iaitu fi’li, qauli dan qalbi.
- Maksud qalbi ialah hati
- Maksud qauli pula ialah perkataan atau bacaan.
- Manakala rukun fi’li ialah pergerakan atau perbuatan.
Baik, mari saya jelaskan melalui infografik di bawah..
Rukun Qalbi
Rukun qalbi (hati) adalah melibatkan perkara yang perlu dilakukan dalam hati.
Antara perkara yang terdapat dalam rukun qalbi ada dua, iaitu:
- Niat
- Tertib
Rukun Qauli
Rukun qauli (perkataan atau bacaan) ialah rukun yang wajib didengari oleh telinga sendiri setiap bacaan lafaznya.
Jika tertinggal satu huruf, maka wajiblah diulangi bacaan itu.
Antara bacaan yang terlibat dengan rukun qauli ialah:
- Takbiratul Ihram (ucapan Allahu Akbar)
- Al Fatihah
- Tahiyat Akhir
- Selawat atas nabi
- Salam yang pertama
Bacaan sunat yang lain seperti zikir dan rukuk adalah tidak wajib didengari, tetapi jika didengarkan maka akan mendapat pahala bacaan.
Rukun Fi’li
Seperti yang telah diterangkan di atas, rukun fi’li adalah rukun pergerakan atau perbuatan.
Dalam rukun fi’li terdapat enam rukun.
Rukun tersebut adalah:
- Berdiri (qiam).
- Rukuk.
- Iktidal.
- Sujud.
- Duduk antara dua sujud.
- Duduk tahiyat akhir.
Jika terlupa atau tertinggal diantara rukun ini, maka perlu berpatah balik kepada rukun tersebut.
Namun, jika seseorang telah sampai pada rukun sama yang ditinggalkan itu pada rakaat seterusnya, contohnya dia terlupa rukuk di rakaat pertama, tetapi dia tersedar ketika telahpun melakukan rukuk di rakaat ke-2, maka rukuknya ketika itu menjadi rukuk rakaat pertama.
Dan perbuatan sebelumnya itu tidak dikira (menjadi lagha) (Fathul Mu’in)
Dalam solat berjemaah, jika seorang makmum tertinggal rukun fi’li, dia tidak boleh berpatah balik apabila imam sedang sama rukun dengannya.
Ini kerana makmum telah terikat dengan pergerakan imamnya.
Apa yang perlu adalah diteruskan sahaja ikutannya dengan imam.
Kemudian tambah rakaat lepas salam bagi menggantikan rakaat yang ketinggalan rukun itu.
Perkara Diharuskan Dalam Solat
Terdapat beberapa perkara yang diharuskan dalam solat.
Perkara tersebut adalah:
- Apabila salah seorang ahli jemaah meninggalkan saf solat, makmum di belakang atau di sisi boleh bergerak ke tempat yang kosong itu.
- Atau apabila najis cicak tiba-tiba terjatuh ke tempat sujud, maka diharuskan bergerak ke tempat lain untuk mengelakkan terkena najis yang menyebabkan batal solat.
2. Membunuh binatang berbisa yang membahayakan nyawa ketika sedang solat seperti lipan, ular dan kala jengking.
3. Mengingatkan imam yang terlupa ayat yang sedang dibacanya. Makmum boleh mengingatkan dengan membaca bacaan itu.
4. Membetulkan imam dengan niat berzikir apabila imam tersilap seperti tersalah bilangan atau terlupa bacaan al-Fatihah.
Makmum lelaki dibolehkan membetulkan imam dengan bertasbih (subhanallah).
Bagi makmum wanita, perlu memperbetulkan imam dengan menepuk tangan ke atas belakang tapak tangan kiri.
5. Membaca dengan melihat al-Quran. Seseorang yang tidak hafal surah atau ayat al-Quran yang hendak dibaca dalam solat, boleh melihat al-Quran atau lembaran kertas yang bertulis ayat tersebut.
6. Menggerakkan anggota badan seperti menggaru-garu di tempat yang gatal dengan syarat tidak sampai tiga kali berturut-turut.
Sekiranya menggaru menggunakan anggota kecil seperti jari, tidak mengapa apabila melebihi tiga kali.
7. Menangis yang tidak mengeluarkan bunyi dan tidak tersedu-sedu atau hingga bergerak-gerak badan. Menangis di sini adalah kerana takut dan rasa berdosa kepada Allah SWT.
Peringatan Dalam Solat
- Solat batal apabila makmum mendahului imam sebanyak dua rukun fi’li (perbuatan) dengan sengaja.
Apabila makmum mendahului imam secara tidak sengaja seperti ketika bangun dari sujud dan dia mendapati imam masih sujud, dia perlu duduk menunggu imam yang sedang sujud dalam kedudukan itu. - Melangkah dua langkah yang berturut-turut dalam solat, tidak batal solat, tetapi sekiranya melangkah tiga langkah berturut-turut maka solat itu batal.
- Menambah rukun fi’li seperti sujud atau rukuk yang berlebihan maka batal solatnya.
- Sesiapa yang solat menghala ke arah dinding, tiang atau apa-apa yang dibuat sebagai sekatan maka disunatkan dia menolak orang yang melintas di hadapanya jika jarak di antaranya dengan sekatan yang tersebut tidak lebih daripada tiga hasta yang sederhana.
- Melintas ke hadapan orang yang sedang solat itu hukumnya haram.
- Mengangkat muka ke langit hukumnya makruh.
- Makruh menahan buang air kecil atau besar atau angin (kentut)
- Makruh solat sekiranya makanan sudah dihidangkan dan perut terasa lapar.
- Meninggalkan salah satu rukun solat secara sengaja, solat akan terbatal.
Sekiranya terlupa, tidak terbatal solat.
Tetapi perlu ditambah rukun yang terkurang itu apabila ingat kembali. Contohnya seorang yang terlupa membaca tahiyat semasa duduk tahiyat akhir, sebaliknya membaca al-Fatihah.
Apabila menyedari kesilapannya, dia perlu terus membaca tahiyat.
Penutup
Semoga artikel ini dapat membantu anda.
Jika anda ada sebarang persoalan, boleh tinggalkan pertanyaan tersebut pada ruangan komen di bawah.
InsyaaAllah saya akan cuba membantu.
Tinggalkan Komen Anda..
Assalamualaikum ustaz saya mau bertanya bagai mna rukun mengambil wudhu apa kah sah wudhu seseorang apa bila membaca niat waktu membasuh tangan,
Walaikumsalam,
Menurut mazhab Syafie, rukun wudu ada enam, termasuk niat yang harus dilakukan ketika membasuh muka, bukan ketika membasuh tangan. Rukun-rukun wudu dalam mazhab Syafie adalah niat ketika membasuh muka, membasuh muka, membasuh kedua tangan hingga siku, mengusap sebahagian kepala, membasuh kedua kaki hingga mata kaki, dan melakukan semua ini secara tertib.
Oleh itu, niat wudu seharusnya dihadirkan di dalam hati pada saat membasuh muka, bukan pada saat membasuh tangan. Jadi, jika awak membaca niat ketika membasuh tangan, wudu tersebut mungkin tidak sah menurut mazhab Syafie.
Wallahu a’lam.
assalamualaikum ustaz bagaimana pula dengan bacaan rakaat ketiga dan keempat apakah harus terdengar oleh telinga sendiri atau boleh di baca dalam hati ustaz assalamualaikum
Waalaikumsalam.
Dalam Mazhab Syafie, terdapat pandangan berbeza mengenai bacaan dalam rakaat ketiga dan keempat dalam solat. Secara umumnya, bacaan Surah Al-Fatihah dalam rakaat ketiga dan keempat adalah wajib, dan harus dibaca dengan suara yang cukup untuk didengar oleh telinga sendiri. Ini bermakna, seseorang itu perlu membaca dengan suara yang perlahan tetapi masih dapat didengar oleh diri sendiri.
Ini berdasarkan hadis Nabi Muhammad SAW yang menyatakan bahawa seseorang yang solat perlu mendengar sendiri bacaannya. Namun, bacaan ini tidak perlu dikeraskan hingga dapat didengar oleh orang lain, terutama dalam solat sunat atau dalam situasi yang memerlukan kekhusyukan dan ketenangan.
Saya harap penjelasan ini membantu. Wallahu a’lam
Assalamualaikum ustaz boleh saya nak bertanya bagaimana hukum Qauli pada solat zuhur dan asar apakah wajib bersuara saat solat atau boleh baca dalam hati tolong penjelasannya ustaz assalamualaikum
Waalaikumsalam.
Dalam mazhab Syafi’i, terdapat perbezaan hukum membaca secara Qauli (dengan suara kuat) dalam solat fardhu mengikut waktu solatnya. Untuk solat Zuhur dan Asar, hukumnya adalah membaca secara sirri (tidak kuat). Ini bermakna, imam atau orang yang solat sendirian tidak perlu mengangkat suaranya ketika membaca Al-Fatihah dan surah yang lain dalam rakaat solat Zuhur dan Asar. Mereka hanya perlu membacanya sekadar didengari diri sendiri.
Hukum ini berbeza dengan solat Maghrib, Isyak, dan Subuh, di mana dalam mazhab Syafi’i, disunatkan untuk membaca secara Jahar (kuat) bagi imam.
Tujuan dari hukum ini adalah untuk membezakan antara waktu-waktu solat yang berbeza. Ini adalah sebahagian dari keindahan dan kedalaman hukum Islam yang mengambil kira keadaan dan keperluan umat Islam dalam ibadah mereka.
Wallahu a’lam.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh Ustaz
Boleh saya nak tanya Adakah bagi orang Pekak masalah pendengaran wajib dalam bacaan ataupun niat atau baca dalam hati walau orang masalah tidak boleh suara?vDan bacaan Rumi atau bahasa Melayu atau bahasa Arab yang mana wajib?
Tolong percerahan Terima kasih
Waalaikumsalam warahmatullahi wabarakatuh,
Soalan yang sangat baik. Dalam Islam, kemampuan seseorang dalam melaksanakan ibadah diukur berdasarkan apa yang mampu mereka lakukan. Dalam hal ini, bagi orang yang pekak atau memiliki masalah pendengaran, mereka tidak diwajibkan untuk melafazkan bacaan dengan suara yang boleh didengar. Mereka boleh membaca dalam hati atau menggunakan bahasa isyarat jika perlu.
Berkenaan dengan niat, ia adalah sesuatu yang berlaku dalam hati dan tidak semestinya dilafazkan. Niat adalah kefahaman dan keazaman dalam hati untuk melakukan sesuatu ibadah. Oleh itu, bagi mereka yang menghadapi kesulitan untuk melafazkan niat, cukuplah ia berazam dalam hati.
Mengenai penggunaan bahasa, Islam adalah agama yang memudahkan dan tidak membebankan. Walaupun bacaan dalam solat adalah lebih wajib dalam bahasa Arab, mereka yang tidak mampu atau kesulitan (contohnya muallaf yang baru belajar solat) boleh menggunakan bahasa yang mereka fahami, seperti Bahasa Melayu atau bahasa isyarat. Yang penting adalah berusaha untuk menghafal dan memperbaiki bacaan solat.
Semoga penjelasan ini membantu dan semoga Allah SWT memberkati usaha kita untuk memahami dan mengamalkan ajaran-Nya dengan sebaik mungkin.
Ustaz
Banyak terima kasih kerana jelas dan terang..
Alhamdulillah, sama-sama tuan. ツ
Adakah sah solat jika bacaan tajwid Dan makraj tidak sempurna kerana sudah terbiasa Dan sulit diperbetulkan
Ya, solat tetap sah walaupun bacaan Tajwid dan Makhraj tidak sempurna, khususnya jika seseorang itu menghadapi kesulitan untuk memperbetulkannya akibat kebiasaan atau kesulitan lain. Dalam Islam, kemudahan dan keringanan diberikan terutamanya dalam situasi di mana seseorang itu menghadapi kesulitan atau keterbatasan.
Penting untuk diingat bahawa tujuan utama solat adalah untuk beribadah dan mendekatkan diri kepada Allah SWT dengan sebaik yang kita mampu. Seseorang hendaklah berusaha memperbaiki bacaannya sebaik mungkin, tetapi jika terdapat kesulitan atau kekurangan, Allah SWT Maha Mengerti dan Maha Pengampun.
Allah SWT berfirman dalam Al-Qur’an (Surah Al-Baqarah, 2:286): “Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.” Ini menunjukkan bahawa Allah SWT memahami keterbatasan kita dan apa yang penting adalah usaha dan keikhlasan kita dalam beribadah.
Jadi, teruskan berusaha untuk memperbaiki bacaan anda, tetapi jangan biarkan kekhuatiran tentang kesempurnaan bacaan menghalangi anda dari melaksanakan solat.
Allah SWT Maha Penyayang dan melihat setiap usaha kita.
Assalamualaikum ustaz .saya nak tanya cara bacaan rukun qauli yang tahiyat akhir dan selawat tu macam mna..
Sebab dalam tahiyat akhir kan ada selawat kita kena baca kuat dri start attahiyatul tu smpai fila’lamin ke atau
attahiyatul lpas tu kita baca dlm hati smpai part selawat kita kuatkan balik bacaan
Bacaan Tahiyyat Akhir dan selawat dalam solat harus dilakukan dengan perlahan, cukup agar dapat didengar oleh diri sendiri tetapi tidak oleh orang lain. Ini selaras dengan tuntunan Rasulullah shallallahu ’alaihi wa sallam yang membaca bacaan solatnya dengan perlahan dalam solat-solat tertentu seperti zuhur dan asar
Untuk mematuhi syarat-syarat bacaan Tahiyyat Akhir, termasuklah bacaan ini hendaklah dilakukan dengan perlahan, menggunakan lafaz yang betul, dan dalam bahasa Arab. Jika tidak mampu, boleh membaca dalam bahasa yang diketahui, tetapi perlu berusaha mempelajarinya dalam bahasa Arab.
Jadi, dari awal Tahiyyat (“Attahiyatul…”) hingga ke selawat dan seterusnya, bacaan ini harus dilakukan dengan perlahan, cukup agar anda dapat mendengarnya sendiri. Ini mengikut sunnah Rasulullah SAW serta mematuhi syarat-syarat yang telah ditetapkan dalam menjalankan rukun qauli Tahiyyat Akhir.
Wallahu a’lam
Salam saya nak tanya mcm mne pula dgn pergerak mulut ketika bacaan surah bg perempuan..
Wassalam.
Pergerakan mulut tidak membatalkan solat.
Contoh mcm dye membaca al fatihah tapi pergerakan mulut dye mcm terlampau over ad yg sampai terjelir lidah ad yg buka mulut terlalu luas…
Kalau sengaja berbuat demikian, batal solat.
boleh saya tahu rujukan dari kitab mana? boleh tak kalau lepas ni sekalikan rujukan.. terima kasih
Terimakasih banyak banyak pelajaranya pak ustaz..jazakallohu khoiron katsiroo .amiin ya robb
Assalamualaikum ustaz,
Kalau saya baca niat ‘usolli fardhu’ tapi asalnya usolli fardho’ . sahke solat saya
terima kasih