Fungsi Baca Quran Adalah Untuk Menenangkan & Mengubati Hati

baca quran

Baca Quran mampu menenangkan hati | imej dari pinterest

Ada yang Salah Dalam Bacaan Quran-ku

Dijaman super modern kini, yang masyarakatnya pada mulai kritik, sudah nggak asing kalau peran Al-Qur’an tergantikan oleh gadget, mushala bukan lagi tempat tujuan utama, dan ceramah-ceramah pun mulai pudar tuk didengarkan.

                                                            *****

Disuatu pagi yang hampir mendekati shubuh, diwaktu ketika para kaum muslimin mulai menyudahi sahur, aku mulai bergegas mengambil wudhu.

Adzan belum berkumandang, namun entahlah apa yang membuat aku terlalu bersemangat, langkahku pun ringan tuk dibawa. Mungkin karna udara sejuk bulan ramadhan, batinku berbisik.

Adzan berkumandang, sedang aku telah sampai dimasjid. Setelah selesai 2 rakaat sunnah sebelum shubuh, aku berdzikir kecil sambil manahan kantukku.

“Allahu akbar…”

Suara imam dihari itu berbeda, bukan muadzin sekaligus imam dihari biasa. Shalat shubuh hanya 2 rakaat, tapi bacaan yang ia baca pada rakaat pertama dan kedua membuat aku tertegun malu.

Rupanya, aku telah lama tak mendengar dan membaca surah itu. Surah yang menjelaskan arti shaum. Shaum? Puasa? Iya, ini bulan ramadhan, aku pun ikut berpuasa.

Tapi, kenapa aku terenyuh ketika mendengar bacaan itu?

Seusai shalat, aku masih disibukkan oleh potongan surah al-baqarah ayat 183 itu. Kultum shubuh yang harusnya hanya berisi 7 menit, namun hari itu baru selesai ketika waktu dhuha. Kantukku yang sempat membungkah, kembali tenggelam dibawa semangat ceramah sang ustad (yang sekaligus imam shalat).

“Bapak-bapak, ibu-ibu, saya mau nanya dulu nih, ini kan udah mau selesai ramadhan-nya ya, udah pada berapa kali khatam?” tanya Pak ustad memulai ceramah paginya, dan aku hanya bisa terdiam.

Baca artikel ini selengkapnya…

10 Garis Panduan Sambutan Hari Raya Berdasarkan Quran Sunnah

hari raya

Hari raya | Eidil Fitri by djati

Seperti banyak masyarakat lain di dunia, masyarakat Melayu tidak terlepas daripada pertembungan antara adat dan agama dalam banyak aspek kehidupan mereka.

Pertembungan ini lebih ketara dalam urusan-urusan perayaan dan keraian.

Bagi seorang Muslim, sambutan hari raya adalah syariat secara prinsipnya. Maka, bagi setiap satu syariat itu, Allah SWT telah tentukan garis panduan pelaksanaannya.

Mari kita perhatikan 10 garis panduan sambutan Hari Lebaran berdasarkan Quran dan Sunnah. Moga-moga sambutan hari lebaran kita mengundang keredhaan Allah SWT.

Baca artikel ini selengkapnya…

Gelandangan di Hati Seorang Muslim

gelandangan

Gelandangan yang perlu dibantu | image Pinterest

Oleh Harith Abdul Malek
.

Pada suatu petang, saya dan isteri sedang menikmati mi rebus di sebuah medan selera di bandar Johor Bahru. Anak perempuan kami yang baru berusia setengah tahun turut sama menceriakan suasana petang yang santai.

Tidak lama kemudian, seorang lelaki dalam lingkungan 50an, berjalan melintasi meja kami sambil mengangkut dua beg plastik penuh berisi tin dan botol kosong. “Untuk dijual barangkali”, detik hati saya.

Isteri saya tiba-tiba bertanya satu soalan yang begitu menyentuh hati, “Bila agaknya kali terakhir pak cik tu makan kan bang?”

Pertanyaan sebegitu bukannya membutuhkan jawapan. Tetapi ia menuntut kepada tindakan. Lantas, kami segera menahan lelaki tersebut daripada terus pergi.

Dia agak terkejut dengan tingkah kami berdua suami isteri. Selepas saya ucapkan salam kepadanya, raut wajah tampak lebih tenang.

Baca artikel ini selengkapnya…

Rasa Selamat Bila Menutup Aurat Dengan Sempurna

mentup aurat

Menutup aurat untuk selamat | image from Pinterest

Tudung hanyalah kain menutup diri, tetapi rasa malu itulah penghalang hati daripada melakukan sesuatu yang dimurkai Ilahi.

Apabila Allah SWT mengharamkan wanita mendedahkan kecantikan zahirnya, bukan kerana Allah SWT hendak menyekat kebebasan wanita, tetapi kerana Allah menyayangi wanita.

Diarahkan Menutup Aurat Kerana Allah Sayang!

Hukum Allah yang wajib kita taati boleh diumpamakan seperti peraturan jalan raya. Adanya lampu merah, hijau dan kuning, papan tanda dan sebagainya.

Dengan mematuhi peraturan jalan raya, tidak akan berlaku kemalangan sekaligus selamatlah perjalanan.

Begitulah dengan mematuhi hukum menutup aurat, akan membawa keselamatan dalam kehidupan. Tidak ada wanita yang akan teraniaya dan menderita kerana hukum menutup aurat.

Baca artikel ini selengkapnya…

7 Langkah Berkesan Menuju Khusyuk Di Dalam Solat

khusyuk

Khusyuk dalam solat

Tanyakan pada diri kita, bagaimana fikiran, perasaan dan rasa hati semasa mengerjakan solat?

Adakah fokus kita tertumpu sepenuhnya kepada Allah? Atau hati masih liar, fikiran masih merawang dan perasaan masih kacau semasa mendirikan solat?

Bagaimana pula soal penghayatannya?

Adakah kita dapat merasai apa yang telah kita fahami itu? Semasa mengucapkan bacaan-bacaan dalam solat itu adakah kita lakukan dengan sedar?

Atau hanya sekadar ucapan biasa yang tidak membawa apa-apa makna dan rasa?

Baca artikel ini selengkapnya…