Belajar Dari Masa Silam Yang Menyakitkan & Lepaskannya!

masa silam masa silam masa silam masa silam masa silam masa silam masa silam masa silam

 

“Kami jelaskan yang demikian itu supaya kamu jangan berduka cita kepada apa yang telah hilang daripada kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira kepada apa yang diberikan kepada kamu. Allah tidak suka orang yang sombong dan membangga diri.”

Surah Al-Hadid, ayat 23

 

Maafkanlah masa silam. Ia sudah berakhir.

Belajarlah daripada masa silam dan lepaskan ia pergi. People are constantly changing and growing. Jadi, jangan buat diri kita terikat dengan bayangan seseorang dari masa silam.

Pernah hati rasa sakit bagai tikam berulang kali?

Baca artikel ini selengkapnya…

Mengapa Kongkong & Membiar Diri Dikongkong Oleh Orang Yang Tiada Ikatan Sah Dengan Kita?

kongkong

Kenapa kita terlalu mudah menjual hak kita untuk dikongkong? * Super Meow dominates the city. by Alessia-Izzo

” Jangan kongkong selagi tiada ikatan. Biar lah dia nak berkawan dengan berapa ramai perempuan/ lelaki sekalipun. Biar lah dia nak mengaku single dengan perempuan/ lelaki tu sekalipun. Kita boleh cemburu tapi jangan tunjuk. Jangan memberontak dan pendam lah semua rasa tu. Maknanya hati dia bukan la 100% untuk kita. Sebab tu lah dia cari yang lain. Simpan perempuan/ lelaki lain. Doa jelah. Bila jodoh kita dengan dia, insyaAllah dia berubah tinggalkan semua tu. Time tu, nak kongkong, kongkong lah. Sebab dah sah dia milik kita.”

Mesti ramai yang pernah baca ayat ni kan?

Ehhh kenapa tak boleh kongkong?

“You’re mine and only mine. All right reserved.

I’m selfish. I don’t share. What’s mine is mine!”

Setiap yang bercinta mesti akan rasa macam ni kan? Kita sayang dia. Dia sayang kita jadi dia hak kekal kita selamanya.

Noktah. Tak mungkin berkongsi dengan orang lain.

Tapi.

Kita terlupa. Apa hak kita?

Siapa kita pada dia? Suami? Isteri?

Baca artikel ini selengkapnya…

6 Cara Praktikal Mengurangkan Stress dan Tekanan Dengan Berkesan

mengurangkan stress?

bagaimana mengurangkan stress dalam kehidupan yang mencengkam? * Stress by gotmyphilosophy

Hidup ini adakalanya memang menyesakkan.

Bagi sesetangah orang, banyak masa dalam kehidupan ini mereka terpaksa berhadapan dengan tekanan. Tekanan pula boleh datang dari banyak sebab seperti masalah kewangan, beban ditempat kerja, masalah kesihatan dan sebagainya.

Sepertinya, tiada apa yang boleh kita lakukan.

Bil yang perlu dibayar tidak akan berhenti datang setiap bulan. Akan sentiasa ada kepeluan yang mendesak dari keluarga dan kerjaya kita.

Kebanyakkan kita semua berhutang sejak dari mula bekerja lagi. Hutang belajar PTPTN perlu dilangsaikan setiap bulan, walhal gaji permulaan yang bekerja adalah masih kecil. Belum ditambah lagi dengan kos sara hidup yang kian meningkat.

Bukankah ini memeningkan dan menimbulkan stress?

Baca artikel ini selengkapnya…

Jangan Biarkan Hati Kita Penat Memberi Kasih dan Sayang, Walaupun Kita Seakan Tidak Dihargai & Dilupakan.

rasa kasih dan sayang

memberi kasih dan sayang itu kadangkala menyakitkan * Sick by Alephunky

Bila kita ditanya soal hati dan perasaan, ramai yang mengambil berat soalnya. Dan tak lain dan tak bukan pasti mereka yang bergelar wanita.

Mengapa harus begitu?

Tidakkah lelaki juga punya perasaan?

Benar, lelaki juga mempunyai perasaan. Mencintai, menyayangi, mengasihi, sama seperti apa yang wanita itu rasakan.

Tetapi mengapa semua perasaan itu kelihatan begitu ketara dalam diri seorang wanita?

Baca artikel ini selengkapnya…

Dilema Dalam Membina Baitul Muslim: nak bercinta lepas nikah, tapi sebenarnya saya takut tak ada jodoh!

membina baitul muslim

dilemma dalam membina baitul muslim * .:souLMate:. by angelucas

Bismillahirahmanirahim, sekadar kadar mencelah disebalik kesibukan dunia. Sekian lama saya pendam tentang benda ni untuk ditulis dan sekarang la baru Allah izinkan.

Soal apa?

 

Soal baitul muslim aka nikah.

Tepatlah dengan keadaan sekarang kan, musim cuti sekolah. Banyaklah kan dapat undangankan.

Nanti bila buka facebook, banyak yang update pasal nikah, gambar tak payah cakap lahkan.

 

Perasaan anda yang belum nikah?

Dulu ada seorang hamba Allah ni, dia selalu cakap sahabat sahabat dia dah ramai bina baitul muslim tapi Allah masih simpan sesorang yang dia sendiri tak tahu siapa.

Perasaan dia masa tu, bercampur baur dan sekarang saya merasai benda yang sama. Okey persoalan wajib bilamana umur semakin meningkat.

Jujur kadang-kadang serabut jugak dengan pertanyaan orang ni. Ingat kita ni tak rasa nak nikah ke?

Tapi  is not the time yet !

Baca artikel ini selengkapnya…