Doa Itu Jambatan Penghubung. Mendekatkan Yang Jauh

doa

Doa itu wireless. Coverage Dia masuk satu universe!

Doa mendekatkan yang jauh, doa mampu mengubah dunia dengan izinNya.

“Kau tak penat berdoa.”

“Tak. Memang aku tak akan pernah penat doa.”

Walaupun Allah tak makbulkan sekarang kita perlu yakin Allah akan makbulkannya kelak. Jika Allah tak makbulkan doa kita tu, ada hikmah.

Dan kita pernah cari hikmah tu?

Baca artikel ini selengkapnya…

Jangan Pernah Putus Asa Walau dikeji. Walau Perit Kerja Dakwah Ini

kerja dakwah

jangan putus asa dalam kerja dakwah

Ya. Daie’ juga manusia. Ada masa diuji. Ada masa lemah. Ada masa dikeji. Ada masa terikut nafsu.

Tapi, Allah kan ada. Untuk tunjukkan jalan.

Yang penting, jangan putus asa. Jangan tinggalkan Allah. Sandarkan semua pada Allah. Dan, ikhlas.

Penat dengan kerja dakwah?

Syurga tu kan tempat rehat yang terbaik. Biar penat sekarang, nanti kat syurga rehat puas-puas.

Penat dengan umpat keji manusia?

Baca artikel ini selengkapnya…

Sembunyikan aib orang, Allah sembunyikan aib kita.

aib

aib

Aib orang.

Memang seronok kalau kita tahu sesuatu yang memalukan orang lain, kan? Boleh jadi bahan cerita panas dengan kawan-kawan. Dan kalau-kalau terdesak, boleh dibuat bahan nak melawan semula orang tu bila bertengkar atau tak sefahaman di kemudian hari.

Jika dilihat budaya di Malaysia, orang ramai mungkin lebih kenal perkataan gossip daripada aib. Sebabnya gossip sudah ada tempat tersendiri dalam dunia media. Sudah diangkat jadi rancangan TV, ada blog tersendiri, disediakan kolum khas di surat khabar dan majalah.

Sedangkan aib?

Jarang-jarang telinga kita boleh dengar. Jangan kata budak-budak, orang dewasa pun tak mustahil ada yang tak tahu maksudnya. Melainkan kalau perkataan ni diguna pakai oleh cikgu-cikgu dekat sekolah.

By the way, aib ni apa sebenarnya?

Baca artikel ini selengkapnya…

Berhijrah Kepada Menutup Aurat & Menjaga Hati Dengan Sempurna

menutup aurat

menutup aurat dan menjaga hati dengan sempurna

Aku yang dulu terlalu leka dengan dunia. Seiring dengan usiaku yang bergelar remaja. Semuanya aku nak cuba.

Ber’couple’.

Ya, aku tidak terkecuali. Aku tahu ianya salah. Tapi sebab pengaruh rakan, juga melayani perasaan serta nafsu, aku turut sama terjebak ke kancah percintaan yang sia-sia.

Ya Allah, jahilnya aku dulu.

Tapi sebenarnya perasaan ingin berubah, ingin meninggalkan perbuatan maksiat dah lama terbuku.

Cuma aku tak tahu bagaimana harus aku mulakan. Kerana aku lihat manusia sekelilingku juga melakukan hal yang sama. Tiada yang mampu membawa aku ke arah yang lebih baik.

Baca artikel ini selengkapnya…