Apakah maksud Najis Mughallazah?
Bagaimanakah cara samak atau kaedah menyucikan Najis Mughallazah?
Panduan ini akan menerangkan secara langkah demi langkah cara menyucikan najis mughallazah secara lengkap.
Semoga memberi manfaat..
Maksud Najis Mughallazah
Apakah yang dimaksudkan dengan najis mughallazah?
Dalam bahasa Arab, Mughallazah bermaksud najis yang berat untuk disucikan.
Najis ini tidak memadai membasuhnya dengan air seperti najis-najis lain. Ia perlu dibersihkan dengan cara samak1.
Samak ialah kaedah basuhan menggunakan enam kali basuhan air mutlak dan satu kali basuhan air tanah.
Samak Atau Sertu?
Sebenarnya berlaku kekeliruan dalam masyarakat kita diantara samak dan sertu.
Oleh kerana pengertian samak dan sertu ini adalah sangat hampir dari segi bahasa, sering terjadi kekeliruan terhadap samak dan sertu.
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, sertu ialah menyucikan mana-mana bahagian badan yang terkena najis mughallazah (anjing dan babi) dengan air bercampur tanah sekali dan air mutlak enam kali, menyamak.
1 Samak pula mempunyai beberapa makna.
Antaranya ialah bahan zat yg digunakan untuk memasak serta mewarnai kulit binatang, membersihkan najis mughallazah dengan air tanah sekali dan air mutlak enam kali, sejenis tumbuhan yang digunakan untuk menyamak kulit.
Maka, kekeliruan yang timbul berkemungkinan datang daripada takrifan sudut bahasa kerana menyamak juga mengandungi makna yang sama seperti sertu iaitu membersihkan najis mughalazah dengan air dan tanah.
Boleh rujuk penerangan Jabatan Mufti Wilayah Persekutuan: AL-KAFI #1316: BEZA SERTU DENGAN SAMAK
Tajuk panduan ini saya menggunakan perkataan “samak” kerana memudahkan carian pengguna berkaitan tajuk penyucian ini.
Ini disebabkan kata kunci “samak” digunakan secara meluas dalam enjin carian.
Oleh itu, diharapkan sisipan nota ini diharapkan akan memperbetulkan kefahaman yang silap sebelum ini
Jenis & Contoh Najis Mughallazah
Apakah jenis dan contoh Najis Mughallazah?
Najis mughallazah atau najis berat ini terbahagi kepada dua, iaitu:
1. Anjing
Anjing dan keturunannya serta semua yang berasal daripadanya adalah najis, termasuk air liur, peluh dan darah.
Jika bekas, pakaian atau anggota badan terkena najis ini, ia hendaklah dibersihkan sebanyak tujuh kali dan salah satunya hendaklah menggunakan air yang dicampurkan dengan tanah.
Hukum ini adalah berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah SAW bersabda, maksudnya:
Bekas air sesiapa diantara kamu yang dijilat anjing boleh dibersihkan dengan membasuhnya tujuh kali dan pertamanya dengan tanah.
(Riwayat Muslim dalam Sahih Muslim, Kitab Taharah, Bab Hukum jilatan anjing)
Boleh difahami disini, jika mulut anjing yang lebih bersih adalah najis, bahagian-bahagian lain sudah tentu lebih najis.
Dalam hadis lain yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah SAW telah dijemput ke rumah satu keluarga Ansar dan dia menerimanya.
Kemudian, dia sekali lagi dijemput ke sebuah rumah lain, tetapi dia tidak pergi.
Apabila mereka bertanya, Baginda menjawab:
“Kerana di rumah kamu ada anjing.” Mereka membalas. “Tapi di rumah mereka ada kucing”. Baginda menjawab: “Kucing adalah haiwan pemangsa”
(Riwayat Ahmad daripada Abu Hurairah)
2. Babi
Babi dan keturunannya sama ada disembelih mengikut syarak atau tidak, haiwan ini adalah najis berat.
Oleh itu, air liur darah, darah, najis, daging, bulu, tulang atau kulit sama ada yang telah disamak atau tidak, adalah najis.
Ini adalah berdasarkan firmah Allah SWT:
Katakanlah (wahai Muhammad): “Aku tidak dapati dalam apa yang telah diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak memakannya melainkan kalau benda itu bangkai, atau darah yang mengalir, atau daging babi, kerana sesungguhnya ia adalah kotor.
— Surah al-An’am 6: 145)
Cara Samak (Kaedah Menyucikan Najis Mughallazah)
Bagaimana cara menyucikan Najis Mughallazah?
Najis ini apabila terkena pada pakaian, badan atau tempat, hendaklah dibersihkan dengan tujuh basuhan.
Salah satu daripada tujuh basuhan itu hendaklah menggunakan air bercampur tanah.
(1 air tanah + 6 kali air mutlak = 7 basuhan)
Cara samak (sertu) ini terpakai tidak kira sama ada najis itu nampak zahir najisnya (aini) atau tidak meninggalkan kesan (hukmi)
Kaedah penyuciannya adalah seperti berikut:
Time needed: 10 minutes
Berikut dinyatakan kaedah menyucikan Najis Mughallazah secara langkah demi langkah.
- Kenalpasti Jenis Dan Kedudukan Najis Mughallazah Tersebut
Contohnya najis anjing yang terkena karpet atau tikar. Najis biasanya mempunyai warna, bentuk dan bau.
- Singkirkan Najis Sehingga Hilang Ainnya
Gunakan alat yang sesuai untuk mengalihkan najis tersebut seperti penyapu dan surat khabar.
- Siram Air Ditempat Bekas Najis Tersebut
Siram dengan air mutlak ke atas tapak najis tadi sehingga hilang warna dan baunya.
- Basuh Dan Siram Dengan Air Tanah
Dalam salah satu basuhan air, gunakan air bercampur tanah. Air tanah boleh disiram pada awal, ditengah atau pada akhir basuhan.
- Seterusnya Dibasuh Dengan Enam Basuhan Air Mutlak
Basuh tapak najis tadi dengan enam basuhan air mutlak sehingga bersih
Penutup
Semoga Allah SWT memberikan kefahaman yang baik kepada kita sebagai seorang Muslim di dalam hal-hal agama.
Marilah kita membiasakan diri untuk membuat perkara yang betul dan memperbetulkan perkara yang biasa kita lakukan.
Semoga panduan ini membantu saudara saudari sekalian.
Tinggalkan Komen Anda..
Assalamualaikum ustaz, macam mana pula hukum kalau salah cara sertu? Dulu selipar pernah kena air liur anjing lepastu sertu guna air tanah dengan air mutlak tapi air multaknya cuma sekali basuhan saja. Rasanya kes ni dah berlaku beberapa tahun lepas. Adakah perlu disertu semula selipar tu? Dan saya juga pernah ambil wudhu sambil pakai selipar tu. Apa hukumnya?
Wa’alaikumussalam,
Terima kasih atas soalan yang sangat baik ini. Berikut adalah penjelasan hukum berkaitan kesalahan dalam proses sertu (samak) dan kesannya terhadap selipar dan wudhu:
1. Prosedur Sertu yang Betul (Mazhab Syafi’e)
Dalam Mazhab Syafi’i, najis mughallazah (seperti air liur anjing) perlu dibersihkan dengan cara berikut:
Jika hanya satu kali bilasan air mutlak dilakukan selepas sertu dengan air tanah, prosedur ini tidak mencukupi mengikut syarat sertu. Dalam kes ini, selipar masih dianggap bernajis.
2. Adakah Selipar Perlu Disertu Semula?
Ya, jika puan yakin bahawa prosedur sertu tidak dilakukan dengan lengkap (hanya sekali bilasan air mutlak), selipar tersebut perlu disertu semula dengan cara yang betul untuk memastikan ia suci.
3. Hukum Wudhu dengan Memakai Selipar yang Tidak Suci
4. Langkah yang Disarankan
1. Sertu Semula Selipar. Pastikan selipar disertu mengikut prosedur yang lengkap:
– Basuhan pertama menggunakan air bercampur tanah.
– Enam kali bilasan dengan air mutlak.
2. Hindari Was-was. Setelah proses sertu dilakukan dengan betul, selipar dianggap suci, dan puan tidak perlu risau lagi tentang penggunaannya.
3. Taubat dan Mohon Keampunan. Jika kekurangan dalam prosedur tersebut berlaku kerana kejahilan atau terlupa, mohonlah keampunan kepada Allah SWT. Islam memudahkan, dan Allah Maha Pengampun.
—-
Kesimpulan
Semoga penjelasan ini membantu puan memahami hukum dan prosedur sertu dengan lebih jelas.
Wallahu a’lam.
assalamualaikum ustaz.. anak saya bermain di kawasan semak dan berselut. terjumpa tulang babi, maka tulang tersebut diangkat dan diletakkan di pondok. baju dan seluar habis terkena selut.. selepas 2 hari baru saya tahu berkenaan tulang babi tersebut..adakah kawasan yg terkena selut di baju dan seluar perlu disertu? contoh di kerusi atau lantai rumah
Wa’alaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh,
Terima kasih atas soalan yang diajukan.
Dalam Mazhab Syafi’i, babi termasuk dalam kategori najis mughallazah (najis berat), dan semua bahagian tubuhnya, termasuk tulang, dianggap najis. Oleh itu, jika seseorang menyentuh atau mengangkat tulang babi, bahagian yang terkena perlu disucikan melalui proses sertu.
Namun, dalam situasi yang saudara nyatakan, terdapat beberapa perkara yang perlu dipertimbangkan:
1. Sentuhan Langsung atau Tidak Langsung: Jika anak saudara mengangkat tulang babi dengan tangan tanpa sebarang lapisan pelindung (seperti sarung tangan atau kain), maka tangan atau bahagian yang terkena perlu disertu dengan mencuci menggunakan air bercampur tanah sekali, diikuti enam kali dengan air bersih. Namun, jika tiada sentuhan langsung dan tulang tersebut diangkat menggunakan alat seperti ranting atau kain, maka kawasan yang berselut pada baju dan seluar tidak dianggap terkena najis mughallazah secara langsung.
2. Selut yang Terkena Pada Baju dan Seluar: Jika selut pada baju dan seluar tidak secara langsung terkena pada tulang babi, atau tiada bukti jelas bahawa selut tersebut bercampur najis mughallazah, maka tidak perlu melakukan sertu pada baju, seluar, kerusi, atau lantai rumah yang terkena selut. Islam menekankan bahawa sesuatu dianggap najis hanya apabila ada bukti atau keyakinan yang jelas mengenai najis tersebut.
3. Tindakan Berjaga-jaga: Jika terdapat rasa was-was dan ingin memastikan kebersihan, saudara boleh mencuci kawasan baju, seluar, atau tempat yang terkena selut sebagai langkah berjaga-jaga. Namun, selagi tiada bukti jelas selut tersebut terkena najis mughallazah secara langsung, sertu tidak diwajibkan.
Kesimpulan: Dalam kes ini, selagi tiada bukti langsung bahawa selut tersebut bercampur dengan najis babi, sertu tidak diperlukan. Jika bimbang atau was-was, mencuci biasa sudah memadai.
Semoga penjelasan ini membantu dan memberikan ketenangan dalam menjaga kebersihan.
Wallahu a’lam.
Assalamualaikum ustaz,saya nak tanya dulu saya terpijak tahi anjing terkena kasut…lepastu saya hanya geser di tanah sahaja…yang hilang warna bau…lepastu saya naik kereta adakah karpet kereta kena tahi mugholadhoh juga….lagi satu ustaz tahi mugholadhoh ni boleh berubah tempat tak ustaz
Wa’alaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh,
Dalam Mazhab Syafi’e, najis mughallazah (najis berat) seperti najis anjing dan babi perlu disucikan dengan kaedah sertu, iaitu mencuci bahagian yang terkena najis tersebut dengan air bercampur tanah sekali dan diikuti dengan enam kali air bersih. Menggeser atau menggosok pada tanah sahaja tanpa menggunakan air tanah tidak mencukupi untuk menyucikan najis mughallazah.
Berikut adalah penjelasan untuk situasi yang tuan hadapi:
1. Karpet Kereta: Jika kasut yang terkena najis anjing hanya digeser pada tanah dan tidak disucikan dengan cara yang sepatutnya (sertu), maka kasut tersebut masih dianggap membawa najis mughallazah. Oleh itu, jika kasut tersebut telah menyentuh karpet kereta, karpet kereta juga dianggap terkena najis mughallazah.
2. Najis Mughallazah Berpindah: Dalam fiqh, najis mughallazah boleh berpindah dari satu tempat ke tempat lain jika ia masih dalam keadaan basah atau lembap. Jika najis itu sudah kering sepenuhnya dan tidak ada kesan yang boleh dipindahkan, maka ia tidak berpindah.
Untuk memastikan kebersihan, disarankan agar tuan membersihkan kasut dan karpet kereta dengan cara sertu:
– Cuci bahagian yang terkena najis dengan air bercampur tanah sekali, kemudian bilas dengan air bersih sebanyak enam kali.
Semoga penjelasan ini membantu, dan semoga Allah SWT mempermudahkan urusan tuan dalam menjaga kebersihan dan kesucian.
Wallahu a’lam.
Assalamualaikum,ustaz kalau saya tak tahu adakah Allah memaafkan saya ustaz dan amalan saya di kira tak ustaz…sebab benda ni dah lama…kawan saya cakap tak payah samak…kalau tahi karpet dah kering bermakna dia tak pergi ke atas orang lain ke ustaz…
Wa’alaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh, tuan Mohamad Nazri.
Terima kasih atas soalan lanjut yang diajukan. Dalam Islam, Allah SWT Maha Pengampun dan Maha Mengetahui niat serta keterbatasan kita. Jika pada waktu dahulu saudara tidak tahu mengenai kewajipan menyucikan najis mughallazah dengan cara yang tepat (samak), dan sudah melakukan semampu yang boleh berdasarkan pengetahuan waktu itu, insyaAllah Allah SWT akan memaafkan kekurangan tersebut.
Islam adalah agama yang memberi kemudahan, dan kesalahan yang dilakukan tanpa pengetahuan atau secara tidak sengaja tidak membatalkan amal ibadah jika kita benar-benar tidak tahu. Apa yang penting sekarang adalah saudara telah mendapat ilmu baru mengenai perkara ini, dan boleh mengamalkannya dengan cara yang betul di masa hadapan.
Jika masih ragu, saudara boleh melakukan samak pada barang-barang yang diyakini perlu, namun sekiranya situasi itu sudah lama dan tidak pasti lagi kesannya, serahkanlah urusan itu kepada Allah SWT dengan bertaubat dan berdoa agar dimaafkan.
Semoga Allah menerima usaha saudara dalam menjaga kesucian dan memberkati niat baik saudara.
Wallahu a’lam.
Assalamualaikum..saya nak Tanya jika ada anak anjing makan di bekas makanan kucing…jika kucing itu dekat dengan kita saya perlu samak tak dengan air tanah..apakah hukumnya itu..
Wa’alaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh,
Dalam Mazhab Syafi’e, anjing dan apa-apa yang terkena mulutnya dianggap sebagai najis berat (najis mughallazah). Jika anak anjing menjilat atau makan dari bekas makanan kucing, bekas tersebut perlu disamak dengan air bercampur tanah sebanyak sekali, dan kemudian dibilas dengan air bersih sebanyak enam kali lagi untuk memastikan kebersihannya.
Mengenai kucing yang mungkin memakan dari bekas tersebut, kucing itu tidak perlu disamak, kerana dalam fiqh, sentuhan tidak langsung (seperti makan dari bekas yang terkena najis anjing) tidak memindahkan najis berat kepada tubuh kucing secara automatik. Hukum samak hanya terpakai pada bekas atau objek yang secara langsung terkena mulut anjing. Namun, jika tuan ragu-ragu, boleh membersihkan mulut kucing dengan air biasa sebagai langkah berhati-hati, tetapi ia bukan kewajiban.
Jadi, yang perlu disamak adalah bekas makanan tersebut, bukan kucingnya. Semoga penjelasan ini membantu dan memberi pencerahan.
Wallahu a’lam.
Assalamualaikum ustaz, berkenaan dengan najis yang dibersihkan ni. Saya ada sorang kawan yang mempunyai kes taktahu macam mana nak mencuci sebab dia termakan : najis sendiri ketika kecil dan sampai sekarang masih tidak yakin sama ada solatnya diterima atau tidak oleh kerana masih lagi tidak disamak.
Explanation : Ketika tu dia dalam lingkungan 7-8 tahun, ada penyakit usus problem dan akan selalu berlakunya buang airbesar tanpa sengaja atau tanpa disedarilah. Jadi bila berlaku begitu dalam keadaan tak selesa dia akan memeriksa dan dalam keadaan risau dan takut dimarahi atau segan dia termakan atau termasuk jari yang ada najis kedalam mulut sama ada sengaja atau tidak saya pastilah.
Macam mana untuk beristinjak jika berlaku dalam keadaan ini ustaz?
Wa’alaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh,
Terima kasih atas soalan dan keprihatinan awak terhadap sahabat ini. Semoga penjelasan berikut dapat membantu.
Dalam hal ini, ada dua perkara utama yang perlu difahami:
1. Najis yang Termakan Secara Tidak Sengaja atau Ketika Kecil: Jika seseorang termakan najis secara tidak sengaja atau ketika masih kecil (sekitar umur 7-8 tahun seperti yang disebut), Islam tidak membebankan dosa atau tanggungjawab ke atas perbuatan tersebut kerana ia dilakukan tanpa niat atau pengetahuan yang matang. Dalam Islam, anak-anak yang belum baligh belum dikenakan tanggungjawab syariat sepenuhnya, maka perbuatan yang berlaku ketika usia kecil seperti itu tidak menjejaskan kesucian atau sahnya ibadah di masa hadapan.
2. Keperluan Samak: Najis yang termakan atau terlibat secara dalaman seperti masuk ke dalam mulut dan ditelan ketika kecil tidak perlu disamak atau dibersihkan dengan cara yang luar biasa pada usia sekarang. Samak adalah cara khusus yang digunakan untuk membersihkan najis berat (seperti air liur anjing) pada bahagian luaran yang terkena najis, bukan untuk kes seperti ini. Maka, sahabat tersebut tidak perlu khuatir tentang samak atau kesahihan solatnya pada masa kini. Selagi tubuh dan pakaian berada dalam keadaan suci semasa solat, ibadahnya sah.
Peristiwa yang berlaku semasa kecil dan tanpa niat tidak membatalkan atau menjejaskan ibadah di masa kini. Maka, sahabat awak boleh menunaikan solat dengan yakin bahawa ibadahnya diterima, insyaAllah.
Semoga penjelasan ini memberi ketenangan kepada sahabat awak dan membantunya menjalani ibadah dengan lebih yakin.
Wallahu a’lam.
Assalamualaikum ustaz, berkenaan dengan najis yang dibersihkan ni. Saya ada sorang kawan yang mempunyai kes taktahu macam mana nak mencuci sebab dia termakan : najis sendiri ketika kecil dan sampai sekarang masih tidak yakin sama ada solatnya diterima atau tidak oleh kerana masih lagi tidak disamak.
Explanation : Ketika tu dia dalam lingkungan 7-8 tahun, ada penyakit usus problem dan akan selalu berlakunya buang airbesar tanpa sengaja atau tanpa disedarilah. Jadi bila berlaku begitu dalam keadaan tak selesa dia akan memeriksa dan dalam keadaan risau dan takut dimarahi atau segan dia termakan atau termasuk jari yang ada najis kedalam mulut sama ada sengaja atau tidak saya pastilah.
Macam mana untuk beristinjak jika berlaku dalam keadaan ini ustaz?
Assalammualaiku ustaz,saya ada kemusykilan mengenai anjing ini,kebetulan pagi ini anak anjing telah sesat masuk kedalam office di hahadan pintu keluar masuk ada kesan tanah lumpur untuk pengetahuan ustaz,saya bekerja di tempat penguarian.tempat yg ada kesan lumpur itu telah dimop oleh pekerja bukan islam dan telah dilalui pekerja bukan islam dan ada bahagian office ini tempat saya menunaikan solat,
Waalaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh.
Saya memahami bahawa situasi ini agak mencabar, terutama apabila melibatkan soal kebersihan najis berat dan tempat solat di tempat kerja.
1. Penyucian Najis Mughallazah (Najis Berat)
Dalam kes ini, anak anjing yang masuk ke pejabat mungkin telah meninggalkan kesan tanah lumpur, dan perkara ini perlu kita tangani dengan berhati-hati. Najis anjing dikategorikan sebagai najis mughallazah, dan cara untuk menyucikannya adalah dengan membasuh kawasan tersebut sebanyak tujuh kali, di mana salah satu daripada basuhan tersebut perlu menggunakan air yang bercampur dengan tanah. Ini adalah berdasarkan hadis Rasulullah ﷺ tentang penyucian najis anjing yang memerlukan penggunaan tanah sebagai salah satu cara untuk menyucikannya.
2. Keyakinan Tentang Najis
Namun begitu, jika tidak ada bukti yang jelas bahawa kawasan tersebut terkena najis dari anjing, maka tidak perlu dianggap najis secara automatik. Hukum syarak tidak dibina atas keraguan. Dalam keadaan ini, jika tiada keyakinan bahawa tanah lumpur tersebut benar-benar terkena najis dari anjing, maka tidak perlu melakukan penyucian dengan cara sertu (basuhan dengan air tanah). Sebaliknya, kita hanya perlu menghilangkan keraguan tersebut dengan cara yang biasa, seperti membersihkan dengan air.
3. Membersihkan Tempat Solat
Memandangkan terdapat kawasan dalam pejabat yang dijadikan tempat solat, saya mencadangkan supaya awak memastikan bahawa bahagian yang digunakan untuk solat tidak terjejas dengan kesan tanah atau lumpur tersebut. Jika ada rasa was-was, boleh lakukan pembersihan tambahan mengikut cara penyucian yang betul bagi najis mughallazah. Dengan cara ini, awak dapat solat dengan lebih tenang dan yakin akan kebersihan tempat tersebut.
Saya nasihatkan agar sentiasa berdoa kepada Allah SWT agar urusan awak dipermudahkan dan agar Dia memberikan ketenangan dalam menghadapi situasi yang mencabar ini. Menghadapi isu najis mughallazah di tempat kerja memang memerlukan hikmah dan kesabaran, namun dengan usaha dan doa, insyaAllah segalanya akan menjadi lebih mudah.
Semoga jawapan ini dapat membantu memberi kejelasan dan ketenangan kepada awak dalam situasi ini. Semoga Allah merahmati dan mempermudahkan urusan kita semua.
Wallahu a’lam.
Assalamualaikum ustaz,air tanah boleh ke guna waktu basuhan ke 7.maksudnya air mutlak 6kali baru air tanah
Waalaikumussalam saudara,
Bagi menjawab soalan tersebut, dalam konteks penyucian najis mughallazah (najis berat seperti anjing dan babi), air tanah digunakan pada salah satu daripada tujuh basuhan. Menurut mazhab Syafi’e, penggunaan air tanah boleh dilakukan pada mana-mana basuhan, tetapi yang lebih afdal (lebih baik) ialah pada basuhan pertama.
Namun, jika saudara memilih untuk menggunakan air mutlak sebanyak enam kali dahulu dan kemudian menggunakan air tanah pada basuhan ketujuh, ia juga dibolehkan. Yang penting, salah satu daripada tujuh basuhan tersebut mestilah menggunakan air tanah (selut atau debu yang suci).
Wallahu a’lam. Semoga jawapan ini membantu dan memudahkan pemahaman saudara.
Assalamualaikum ustaz,
Saya ramai kawan baik bkn beragama Islam …hadiah kekadang tue baju so saya selalu kena sama’baru pakai….cm nak belajar lagi soheh ttg jika duduk kl atau tmpt payah jumpa tanah nie camne pulak nak samaq….guane ek….
Walaikumsalam,
Jika tiada bukti jelas baju itu terkena najis berat, maka tidak perlu samak baju tersebut.
asalammualaikum ustaz saya nak tanya kalau kita pegang anjing kn kena samak boleh tk kalau kita guna cara samak sama macam yang dipaparkan diatas yang bertajuk cara samak (kaedah menyucikan najis mughallazah
Walaikumsalam,
Ya boleh. Semoga urusan awak dipermudahkan