ISRAK MIKRAJ: Peristiwa, Pengajaran dan Amalan

Israk dan mikraj

Ini adalah panduan lengkap mengenai peristiwa agung Israk Mikraj, bersama amalan dan doa yang sesuai untuk menghayatinya.

Tulisan ini berdasarkan dalil sahih daripada al-Quran, hadis, dan pandangan ulama muktabar mengenai peristiwa Israk Mikraj. Malam yang penuh keberkatan ini adalah peluang terbaik untuk merenungi hikmah mukjizat yang dianugerahkan kepada Nabi Muhammad SAW, memperkukuhkan iman, dan mendekatkan diri kepada Allah SWT.

Apa yang anda akan pelajari:

  • Kisah lengkap perjalanan Israk Mikraj dengan susunan kronologi yang jelas dan sahih.
  • Amalan yang boleh dilakukan untuk menghayati malam ini, termasuk solat sunat, zikir, dan doa.
  • Penjelasan ringkas dan terperinci yang sesuai untuk semua peringkat pembaca, dari pemula hingga mereka yang ingin mendalami makna Israk Mikraj.

Oleh itu, marilah kita jadikan malam ini sebagai inspirasi untuk memperbaiki hubungan kita dengan Allah SWT dan memperkukuhkan keimanan.

Jika anda bersedia, mari kita mulakan perjalanan penghayatan ini…

Pengenalan

Peristiwa Israk Mikraj adalah antara mukjizat terbesar yang dianugerahkan Allah SWT kepada Nabi Muhammad SAW, mengukuhkan kedudukan baginda sebagai Rasul terakhir.

Ia bukan sekadar perjalanan luar biasa, tetapi sebuah pengajaran mendalam yang menghubungkan kita dengan kebesaran Allah SWT dan menekankan keutamaan solat dalam kehidupan seharian.

Israk Mikraj berlaku pada malam yang penuh barakah, iaitu pada 27 Rejab, seperti yang dipegang oleh kebanyakan ulama.

Perjalanan ini terbahagi kepada dua bahagian utama:

  • Israk. Perjalanan malam Nabi Muhammad SAW dari Masjidil Haram di Mekah ke Masjidil Aqsa di Palestin.
  • Mikraj. Perjalanan Nabi dari bumi menuju ke langit tertinggi, hingga ke Sidratul Muntaha, tempat baginda menerima perintah solat lima waktu secara langsung daripada Allah SWT.

Peristiwa ini dirakamkan dalam firman Allah SWT:

“Maha Suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa yang telah Kami berkahi sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebagian tanda-tanda (kebesaran) Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat.” (Surah Al-Isra’, 17:1)

Sebagai umat Islam, memahami peristiwa ini bukan sekadar mengetahui sejarah, tetapi mengambil hikmah untuk diamalkan dalam kehidupan.

Antara kepentingan utama Israk Mikraj ialah:

  1. Penetapan Solat Lima Waktu. Solat, tiang agama, menjadi kewajipan yang disyariatkan secara langsung tanpa perantaraan. Ini menggambarkan keutamaan solat sebagai bentuk ibadah yang paling dekat dengan Allah SWT.
  2. Menguji Keimanan. Ketika Nabi SAW berkongsi peristiwa ini kepada kaumnya, ia menjadi ujian iman kepada mereka. Bagi para sahabat, seperti Abu Bakar As-Siddiq, keimanan mereka teguh menerima kisah ini tanpa ragu-ragu.
  3. Pengajaran untuk Hidup. Israk Mikraj mengingatkan kita bahawa hubungan antara manusia dan Tuhan (hablum minallah) serta hubungan sesama manusia (hablum minannas) adalah asas kebahagiaan dunia dan akhirat.

Peristiwa ini juga mengingatkan umat Islam untuk sentiasa yakin kepada mukjizat Allah, yang tidak terikat dengan logik duniawi. Ia menjadi simbol kebesaran dan kekuasaan Allah SWT yang tidak terhingga.

Bayangkan perjalanan agung ini – Nabi Muhammad SAW diangkat oleh Buraq [1], bertemu para nabi terdahulu, menyaksikan syurga dan neraka, serta menerima kewajipan solat.

Perjalanan ini bukan hanya untuk baginda, tetapi juga sebagai pedoman bagi kita semua. Solat lima waktu yang kita lakukan hari ini adalah hadiah langsung dari Allah SWT melalui peristiwa ini. Namun, adakah kita benar-benar menghargai dan menghayatinya?

Israk Mikraj juga menunjukkan bagaimana solat bukan sekadar ritual, tetapi satu bentuk komunikasi langsung dengan Allah SWT. Ia adalah peluang kita untuk mendekatkan diri, memohon pertolongan, dan mencari ketenangan.

1. Awal Perjalanan

Peristiwa Israk Mikraj berlaku pada malam yang penuh barakah, iaitu malam 27 Rejab, tahun ke-10 kerasulan Nabi Muhammad SAW.

Ketika itu, baginda menghadapi ujian besar dalam hidupnya, dikenali sebagai Aam Al-Huzn’ atau Tahun Kesedihan.[2]

Ujian ini berpunca daripada pemergian dua insan penting dalam hidup baginda: Khadijah RA, isteri tercinta yang menjadi tulang belakang dakwah baginda, dan Abu Talib, bapa saudara yang sentiasa melindungi baginda daripada ancaman Quraisy.

Kehilangan kedua-duanya memberikan tamparan hebat, menjadikan tahun itu penuh dengan tekanan emosi dan cabaran luar biasa bagi baginda.

Di tengah kesukaran ini, Nabi SAW terus berdakwah dengan penuh keazaman, walaupun penentangan semakin meningkat daripada kaum Quraisy. Perasaan duka dan tekanan terhadap misi dakwah baginda menjadi bukti bahawa tugas kenabian bukanlah jalan yang mudah.

Dalam suasana inilah, Allah SWT memilih untuk memberikan hiburan dan pengukuhan kepada Nabi SAW melalui peristiwa agung Israk Mikraj. Perjalanan ini bukan sekadar mukjizat fizikal, tetapi juga mesej bahawa pertolongan Allah SWT sentiasa hadir untuk hambaNya yang sabar dan bertawakal.

Sebelum perjalanan agung ini bermula, Allah SWT mempersiapkan Nabi Muhammad SAW secara fizikal dan rohani. Malaikat Jibril AS diutuskan untuk melaksanakan satu proses istimewa: pembelahan dada Nabi SAW.3

Dalam proses ini, dada baginda dibelah dan hati baginda dicuci menggunakan air zamzam, lambang penyucian jiwa dan persiapan spiritual. Hati baginda kemudian diisi dengan iman yang teguh, hikmah yang mendalam, dan keberanian yang luar biasa.

Proses ini memberikan kekuatan kepada Nabi SAW untuk menghadapi pengalaman luar biasa yang akan menguji keimanan dan ketakwaannya.

Proses ini mengingatkan umat Islam bahawa untuk mencapai kedekatan dengan Allah SWT, seseorang perlu membersihkan hati daripada segala kekotoran dalaman seperti hasad, dendam, dan kealpaan. Dengan hati yang bersih dan jiwa yang ikhlas, perjalanan menuju Allah menjadi lebih mudah.


2. Perjalanan Israk: Dari Mekah ke Baitul Maqdis

Masjidil Aqsa di Baitul Maqdis dalam peristiwa israk mikraj

Setelah persiapan dalaman ini selesai, Nabi Muhammad SAW memulakan perjalanan Israk dengan menaiki Buraq, seekor makhluk ciptaan Allah yang luar biasa.

Buraq digambarkan lebih besar daripada keldai tetapi lebih kecil daripada baghal, dengan keistimewaan bahawa setiap langkahnya melangkaui sejauh mata memandang.4

Makhluk ini disiapkan khas untuk membawa baginda dari Masjidil Haram di Mekah ke Masjidil Aqsa di Palestin, sebuah perjalanan yang mustahil dilakukan manusia biasa dalam waktu yang singkat.

Perjalanan ini menekankan bahawa Allah SWT Maha Berkuasa atas segala sesuatu. Buraq adalah simbol kebesaran Allah yang mencipta makhluk unik untuk membawa Nabi SAW menjalani perjalanan yang penuh makna.

Dalam perjalanan menuju Baitul Maqdis, Nabi Muhammad SAW singgah di beberapa tempat 5

  1. Madinah
    Perhentian pertama adalah di Madinah, yang kelak menjadi destinasi hijrah Nabi Muhammad SAW. Di sinilah baginda dan para sahabat membina sebuah komuniti Islam yang kukuh, dikenali sebagai Daulah Islamiah pertama.
  2. Bukit Tursina
    Lokasi ini adalah tempat di mana Nabi Musa AS menerima wahyu Taurat. 6 Singgahan ini mengingatkan tentang tanggungjawab besar yang dipikul oleh para nabi dalam menyampaikan wahyu Allah SWT kepada umat mereka.
  3. Baitul Laham
    Ini adalah tempat kelahiran7 Nabi Isa AS, yang membawa risalah kenabian kepada Bani Israel. Perhentian ini menegaskan hubungan erat antara Nabi Muhammad SAW dengan para nabi terdahulu dalam kesinambungan dakwah kepada umat manusia.

Setiap perhentian ini mengandungi pengajaran bahawa dakwah para nabi adalah satu rangkaian perjuangan yang saling melengkapi, dan Nabi Muhammad SAW adalah penutup kepada risalah kenabian.

Tiba di Masjidil Aqsa

Setibanya di Masjidil Aqsa, Nabi Muhammad SAW disambut oleh para nabi terdahulu seperti Nabi Ibrahim AS, Nabi Musa AS, Nabi Isa AS, dan ramai lagi.8

Di sini, baginda mengimami solat bersama mereka, menandakan kedudukannya sebagai pemimpin para nabi. Peristiwa ini bukan sahaja memperlihatkan keutamaan Nabi Muhammad SAW, tetapi juga menekankan kedudukan Masjidil Aqsa sebagai salah satu tempat suci dalam Islam.

Masjidil Aqsa adalah tempat yang diberkati, seperti yang disebut dalam Al-Quran:

“Maha Suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa yang telah Kami berkahi sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebagian tanda-tanda (kebesaran) Kami…” (Surah Al-Isra’, 17:1)


3. Perjalanan Mikraj: Naik ke Langit Tertinggi

Setelah selesai solat di Masjidil Aqsa, Nabi Muhammad SAW dibawa oleh Malaikat Jibril AS untuk meneruskan perjalanan Mikraj, iaitu naik ke langit tertinggi.

Dalam perjalanan ini, baginda bertemu dengan para nabi terdahulu di setiap lapisan langit, masing-masing membawa pengajaran dan hikmah yang mendalam.

Langit Pertama

Pertemuan dengan Nabi Adam AS

Di langit pertama, Nabi Muhammad SAW bertemu dengan Nabi Adam AS, bapa kepada seluruh manusia. Nabi Adam AS menyambut Nabi SAW dengan penuh penghormatan sebagai utusan terakhir.

Dalam pertemuan ini, Nabi SAW ditunjukkan dua kelompok manusia: golongan yang bahagia dan golongan yang sengsara.

  • Golongan bahagia adalah orang-orang yang beriman dan taat kepada Allah SWT.
  • Golongan sengsara pula adalah mereka yang kufur dan mengabaikan perintah Allah SWT.9

Gambaran ini adalah peringatan awal tentang akibat keimanan dan kekufuran, serta tanggungjawab besar Nabi Muhammad SAW sebagai pembimbing umat manusia.

Langit Kedua

Pertemuan dengan Nabi Yahya AS dan Nabi Isa AS

Di langit kedua, Nabi Muhammad SAW bertemu dengan dua nabi yang juga sepupu, iaitu Nabi Yahya AS dan Nabi Isa AS. Kedua-duanya menyambut Nabi SAW dengan doa dan ucapan selamat.10

  • Nabi Yahya AS dikenali dengan sifatnya yang teguh dalam menyeru manusia kepada kebaikan.
  • Nabi Isa AS pula adalah nabi yang membawa risalah kepada Bani Israel dan diberi mukjizat seperti menyembuhkan orang sakit dan menghidupkan orang mati dengan izin Allah SWT.

Pertemuan ini menekankan kesinambungan dakwah antara nabi-nabi terdahulu.

Langit Ketiga

Pertemuan dengan Nabi Yusuf AS

Di langit ketiga, Nabi SAW bertemu dengan Nabi Yusuf AS, seorang nabi yang terkenal dengan ketampanannya dan kisah hidupnya yang penuh ujian.11

Nabi Yusuf AS menyambut Nabi SAW dengan hormat dan menyampaikan doa untuk baginda.
Pertemuan ini mengajarkan bahawa kesabaran dalam menghadapi ujian membawa kepada kemuliaan dan kedekatan dengan Allah SWT.

Langit Keempat

Pertemuan dengan Nabi Idris AS

Seterusnya, di langit keempat, Nabi Muhammad SAW bertemu dengan Nabi Idris AS, seorang nabi yang disebut dalam Al-Quran sebagai nabi yang diangkat ke tempat yang tinggi:

“Dan Kami telah mengangkatnya ke tempat yang tinggi.” (Surah Maryam, ayat 57)

Nabi Idris AS dikenali dengan ketakwaannya dan keistimewaannya sebagai nabi yang mencapai kedudukan mulia di sisi Allah SWT.12

Langit Kelima

Pertemuan dengan Nabi Harun AS

Di langit kelima, Nabi Muhammad SAW bertemu dengan Nabi Harun AS, abang kepada Nabi Musa AS. Nabi Harun AS dikenali dengan sifatnya yang lemah lembut dan peranannya sebagai pembantu dalam dakwah Nabi Musa AS kepada Bani Israel.13

Pertemuan ini memperlihatkan nilai ukhuwah dan kerjasama dalam menyampaikan risalah Allah SWT.

Langit Keenam

Pertemuan dengan Nabi Musa AS

Di langit keenam, Nabi Muhammad SAW bertemu dengan Nabi Musa AS, seorang nabi yang gigih berdakwah kepada Bani Israel.

Dalam pertemuan ini, Nabi Musa AS menangis kerana menyedari bahawa umat Nabi Muhammad SAW akan dikurniakan keistimewaan yang lebih besar berbanding umatnya.14

Tangisan ini adalah bukti kasih sayang Nabi Musa AS terhadap umat manusia dan pengakuan bahawa syariat yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW adalah penutup dan penyempurna kepada risalah terdahulu.

Langit Ketujuh

Pertemuan dengan Nabi Ibrahim AS

Akhirnya, di langit ketujuh, Nabi Muhammad SAW bertemu dengan Nabi Ibrahim AS, yang sedang bersandar di Baitul Ma’mur, tempat para malaikat bertawaf seperti manusia bertawaf di Kaabah.15

Nabi Ibrahim AS menyambut Nabi Muhammad SAW sebagai cucunya kerana baginda adalah keturunan Nabi Ismail AS, anak Nabi Ibrahim AS.

Pertemuan ini menegaskan kesinambungan akidah tauhid yang bermula sejak zaman Nabi Ibrahim AS hingga kepada Nabi Muhammad SAW sebagai penutup para nabi.


4. Penerimaan Perintah Solat Di Sidratul Muntaha

Perjalanan Mikraj Nabi Muhammad SAW mencapai puncaknya apabila baginda tiba di Sidratul Muntaha, satu lokasi agung di langit ketujuh yang tidak dapat dicapai oleh mana-mana makhluk lain.

Di sinilah Nabi SAW menerima salah satu anugerah terpenting untuk umat Islam: kewajipan solat.

Sidratul Muntaha: Sempadan Akhir Makhluk

Sidratul Muntaha adalah sebuah pohon besar yang menjadi sempadan terakhir bagi semua makhluk.16

Pohon ini disebutkan dalam Al-Quran sebagai tempat yang luar biasa, dikelilingi oleh keindahan yang tidak dapat digambarkan dengan kata-kata manusia. Allah SWT berfirman:

“Di Sidratul Muntaha. Di dekatnya ada syurga tempat tinggal. Ketika Sidratul Muntaha diliputi oleh sesuatu yang meliputinya. Penglihatan (Muhammad) tidak menyimpang dari yang dilihatnya itu dan tidak (pula) melampauinya.” (Surah An-Najm ayat 14-17)

Nabi Muhammad SAW menyaksikan keajaiban yang tidak pernah dilihat oleh mata, didengar oleh telinga, atau dirasakan oleh hati manusia.

Sidratul Muntaha adalah tempat di mana segala rahsia dan kebesaran Ilahi tersingkap, tetapi tidak dapat dicapai oleh sesiapa kecuali Nabi Muhammad SAW.17

Pertemuan Langsung dengan Allah SWT

Di Sidratul Muntaha, Nabi Muhammad SAW bertemu dengan Allah SWT tanpa perantaraan.18

Peristiwa ini adalah satu anugerah yang unik dan menunjukkan kedudukan istimewa baginda sebagai Rasul terakhir. Dalam pertemuan ini, Allah SWT memfardukan solat sebanyak 50 waktu sehari semalam kepada umat Islam.

Solat ini menjadi lambang hubungan langsung antara manusia dengan Penciptanya, yang tidak memerlukan perantara.

Pengurangan Kewajipan Solat

Setelah menerima kewajipan solat, Nabi Muhammad SAW turun dari Sidratul Muntaha dan bertemu dengan Nabi Musa AS di langit keenam.

Nabi Musa AS menasihati Nabi Muhammad SAW agar memohon pengurangan kepada Allah SWT, kerana umat manusia tidak akan mampu melaksanakan solat sebanyak 50 waktu sehari.19

Nabi Muhammad SAW kembali menghadap Allah SWT beberapa kali, dan setiap kali baginda memohon, Allah SWT mengurangkan jumlah solat sehingga akhirnya solat diringankan menjadi lima waktu sehari semalam.20

Walaupun jumlahnya diringankan, pahala bagi solat lima waktu ini tetap sama seperti melaksanakan 50 waktu, menunjukkan rahmat Allah yang luar biasa kepada umat Nabi Muhammad SAW.

Hadis Sahih Mengenai Peristiwa Ini:

“Allah memfardukan kepada umatku 50 waktu solat. Aku terus kembali kepada Allah untuk meminta keringanan sehingga akhirnya solat diringankan menjadi lima waktu. Namun, Allah berfirman, ‘Lima waktu ini tetap dianggap seperti 50 waktu dalam ganjarannya.’(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Hikmah dari Sidratul Muntaha dan Penerimaan Solat

  1. Solat Sebagai Tiang Agama. Perintah solat yang diterima langsung daripada Allah SWT menunjukkan betapa pentingnya solat sebagai tiang agama dan bentuk ibadah utama dalam Islam.
  2. Rahmat dan Kasih Sayang Allah. Pengurangan kewajipan solat daripada 50 waktu kepada lima waktu adalah bukti kasih sayang Allah SWT kepada umat Nabi Muhammad SAW, kerana Dia mengetahui kemampuan dan kelemahan hamba-Nya.
  3. Keistimewaan Nabi Muhammad SAW. Pertemuan langsung antara Nabi Muhammad SAW dengan Allah SWT di Sidratul Muntaha menunjukkan kedudukan baginda sebagai Rasul yang paling mulia.

5. Penyaksian Syurga dan Neraka

Dalam perjalanan Mikraj, Nabi Muhammad SAW diberikan peluang oleh Allah SWT untuk menyaksikan keadaan syurga dan neraka.

Gambaran ini tidak hanya menunjukkan keindahan syurga sebagai balasan bagi mereka yang beriman, tetapi juga memperlihatkan kengerian azab neraka bagi mereka yang kufur dan derhaka.

Penyaksian ini menjadi peringatan penting kepada umat Islam tentang hakikat kehidupan akhirat.

Penyaksian Syurga: Balasan bagi Orang Beriman

Ketika Nabi Muhammad SAW menyaksikan syurga, baginda melihat kenikmatan yang luar biasa yang Allah SWT sediakan untuk orang-orang yang beriman dan beramal soleh.

Syurga digambarkan sebagai tempat penuh kenikmatan, dengan sungai-sungai yang mengalir, buah-buahan yang tersedia, dan segala keindahan yang tidak pernah dilihat oleh mata atau dirasakan oleh hati manusia.21

  • Nabi SAW melihat bahawa ahli syurga adalah mereka yang menjaga solatnya, berbuat baik kepada sesama manusia, dan melaksanakan perintah Allah SWT dengan penuh ketaatan.
  • Di syurga, setiap orang mendapat balasan yang setimpal dengan amalannya di dunia, sebagaimana Allah SWT berfirman: “Dan sampaikanlah berita gembira kepada mereka yang beriman dan beramal soleh, bahawa bagi mereka syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai.” (Surah Al-Baqarah, 2:25)

Syurga menjadi tempat istirahat abadi bagi mereka yang berjaya melalui ujian dunia dengan penuh kesabaran dan keimanan.

Penyaksian Neraka: Azab bagi Orang yang Derhaka

Nabi Muhammad SAW juga menyaksikan keadaan neraka, tempat azab bagi orang-orang yang kufur, derhaka, dan melanggar perintah Allah SWT. Neraka digambarkan sebagai tempat penuh penderitaan, dengan api yang menyala-nyala dan azab yang tidak terbayangkan.22

  • Nabi SAW melihat pelbagai jenis azab yang disediakan untuk mereka yang berdosa, termasuk orang yang tidak menjaga solat, memakan harta anak yatim, dan menipu dalam timbangan.
  • Setiap dosa yang dilakukan membawa azab yang sesuai, menunjukkan keadilan Allah SWT dalam membalas setiap perbuatan manusia.

Hadis Mengenai Penyaksian Neraka:

“Kemudian aku diperlihatkan neraka, dan aku tidak pernah melihat sesuatu pun yang lebih menakutkan daripada itu. Aku melihat kebanyakan penghuninya adalah wanita kerana kekufuran mereka.” (Hadis Riwayat Bukhari, no. 304)

Nabi SAW menyaksikan bahawa penghuni neraka menjerit meminta pertolongan, tetapi tiada yang dapat menyelamatkan mereka dari azab Allah SWT.

Hikmah Penyaksian Syurga dan Neraka

  1. Peringatan tentang Akhirat. Penyaksian ini mengingatkan umat Islam bahawa kehidupan dunia adalah persinggahan sementara, dan kehidupan akhirat adalah destinasi yang kekal.
  2. Motivasi untuk Beramal Soleh. Gambaran syurga memberi motivasi kepada umat Islam untuk meningkatkan amalan soleh dan meninggalkan perkara yang dilarang oleh Allah SWT.
  3. Keadilan Allah SWT. Neraka menjadi simbol keadilan Ilahi, di mana setiap dosa dan kesalahan akan dibalas setimpal.

6. Kepulangan ke Mekah & Penerimaan Kaum Musyrikin

Selepas menyempurnakan perjalanan agung Israk Mikraj, Nabi Muhammad SAW kembali ke Mekah pada malam yang sama.

Peristiwa ini, yang melibatkan perjalanan luar biasa ke Masjidil Aqsa dan ke langit tertinggi, menjadi bukti mukjizat agung yang dianugerahkan oleh Allah SWT kepada baginda.

Namun, perjalanan ini turut menguji keimanan umat manusia terhadap kebenaran risalah Islam.

Setibanya di Mekah, Nabi Muhammad SAW menceritakan pengalaman perjalanan ini kepada kaum Quraisy.

Baginda menjelaskan bahawa dalam satu malam, baginda telah diperjalankan dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa, naik ke Sidratul Muntaha, menyaksikan syurga dan neraka, dan kembali semula ke Mekah. Namun, kaum Quraisy mendustakan kisah ini kerana ia melampaui logik akal manusia.23

Kaum Quraisy yang sudah sedia menentang baginda menggunakan kisah ini sebagai alasan untuk memperolok-olokkan baginda dan menuduh baginda berdusta.

Mereka beranggapan bahawa perjalanan sejauh itu dalam satu malam adalah sesuatu yang mustahil, kerana mereka mengukur dengan kemampuan manusia biasa.

Keimanan Abu Bakar As-Siddiq

Di sebalik penentangan dan ejekan kaum Quraisy, Abu Bakar As-Siddiq tampil sebagai salah seorang yang pertama mempercayai dan membenarkan kisah ini tanpa ragu.

Apabila kaum Quraisy datang kepadanya untuk memprovokasi dan merendahkan Nabi Muhammad SAW, Abu Bakar berkata:

“Jika Muhammad yang mengatakan demikian, maka itu adalah benar. Aku mempercayainya tentang sesuatu yang lebih besar daripada itu, iaitu wahyu dari langit.”

Sikap dan keimanan yang teguh ini menjadikan Abu Bakar diberi gelaran As-Siddiq, yang bermaksud “yang membenarkan”.24

Beliau menjadi teladan dalam mempercayai perkara-perkara ghaib yang datang daripada wahyu Ilahi, meskipun ia melampaui logik manusia.

Peristiwa Israk Mikraj bukan sekadar mukjizat luar biasa, tetapi sarat dengan pelbagai pengajaran yang boleh diambil oleh umat Islam sepanjang zaman.

Ia mengandungi mesej-mesej penting yang menyentuh aspek keimanan, ketaatan kepada Allah, dan hubungan manusia dengan Penciptanya serta sesama manusia.

Setiap detik perjalanan ini menjadi peringatan besar tentang tanggungjawab, amanah, dan hakikat kehidupan akhirat.

1. Kepentingan Solat Sebagai Tiang Agama

Solat lima waktu yang difardukan kepada umat Islam melalui Israk Mikraj adalah bukti bahawa ia merupakan ibadah terpenting dalam Islam.

Perintah solat diterima oleh Nabi Muhammad SAW secara langsung daripada Allah SWT tanpa perantaraan, menunjukkan kedudukan solat yang amat tinggi di sisi-Nya.

Hikmah utama dari peristiwa ini adalah:

  • Solat sebagai komunikasi langsung dengan Allah. Ia bukan sekadar ritual harian, tetapi hubungan yang menghubungkan manusia dengan PenciptaNya.
  • Kewajipan yang penuh kasih sayang. Meskipun pada awalnya solat difardukan sebanyak 50 waktu sehari, ia diringankan menjadi lima waktu sebagai tanda rahmat Allah kepada umat manusia. Namun, pahala yang dijanjikan tetap seperti melaksanakan 50 waktu.
  • Sumber kekuatan. Solat menjadi asas yang menguatkan jiwa, menenangkan hati, dan memberi petunjuk dalam kehidupan seharian.

Firman Allah SWT:

“Peliharalah semua solatmu, dan peliharalah solat Wusta. Berdirilah untuk Allah (dalam solatmu) dengan khusyuk.” (Surah Al-Baqarah, 2:238)

Sabda Nabi Muhammad SAW:

“Solat adalah tiang agama. Barang siapa mendirikannya, maka dia telah menegakkan agama. Barang siapa meninggalkannya, maka dia telah meruntuhkan agama.” (Hadis Riwayat Baihaqi)

Perintah solat ini mengingatkan bahawa kejayaan seorang Muslim di dunia dan akhirat bergantung kepada pelaksanaan solatnya.

2. Kepatuhan Nabi Muhammad SAW terhadap Perintah Allah

Peristiwa Israk Mikraj berlaku pada tahun ‘Aam al-Huzn’ (Tahun Kesedihan), iaitu ketika Nabi Muhammad SAW kehilangan dua insan penting dalam hidupnya: Khadijah RA, isteri yang menjadi pendukung utama dakwah baginda, dan Abu Talib, bapa saudara yang melindungi baginda daripada ancaman Quraisy.

Dalam situasi penuh tekanan ini, Allah SWT menganugerahkan perjalanan agung sebagai tanda kasih sayang-Nya.

  • Keimanan teguh di sebalik ujian besar. Nabi Muhammad SAW menunjukkan ketaatan mutlak kepada Allah SWT walaupun diuji dengan cabaran emosi dan fizikal.
  • Kasih sayang Ilahi. Peristiwa ini membuktikan bahawa Allah SWT sentiasa menghibur dan menyokong hambaNya yang taat di saat paling memerlukan.
  • Pengajaran untuk umat. Umat Islam diajarkan untuk bersabar dalam menghadapi ujian kerana setiap kesusahan adalah peluang untuk mendekatkan diri kepada Allah dan meningkatkan keimanan.

3. Hikmah Pertemuan dengan Para Nabi Terdahulu

Salah satu peristiwa penting dalam Israk Mikraj adalah pertemuan Nabi Muhammad SAW dengan para nabi terdahulu seperti Nabi Adam AS, Nabi Musa AS, dan Nabi Ibrahim AS.

Pertemuan ini membawa beberapa hikmah besar:

  • Kesinambungan dakwah. Risalah para nabi terdahulu saling melengkapi dan mencapai kemuncaknya dengan kerasulan Nabi Muhammad SAW sebagai penutup para nabi.
  • Kedudukan Nabi Muhammad SAW sebagai pemimpin. Baginda diberi penghormatan untuk mengimami solat bersama para nabi di Masjidil Aqsa, menunjukkan kepimpinan baginda dalam kalangan para nabi dan umat manusia.
  • Ukhuwah Islamiah. Pertemuan ini mengingatkan umat Islam tentang pentingnya persaudaraan dan kesatuan dalam memperjuangkan agama tanpa mengira generasi atau bangsa.

Firman Allah SWT:

“Sesungguhnya agama (yang diridai) di sisi Allah hanyalah Islam…” (Surah Ali-Imran, 3:19)

4. Bukti Kebesaran Allah SWT Melalui Mukjizat Israk Mikraj

Mukjizat Israk Mikraj menunjukkan kekuasaan Allah SWT yang melampaui logik manusia.

Nabi Muhammad SAW memperjalankan jasad dan rohnya dalam satu malam dari Mekah ke Masjidil Aqsa, kemudian ke Sidratul Muntaha di langit tertinggi.

Mukjizat ini memberi pengajaran penting bahawa:

  • Mukjizat Ilahi adalah nyata. Kejadian ini adalah bukti bahawa Allah SWT berkuasa melakukan apa sahaja yang Dia kehendaki, termasuk perkara yang melangkaui pemahaman manusia.
  • Kebesaran Allah yang melampaui batas duniawi. Mukjizat ini menjadi peringatan bahawa kehidupan dunia hanya sementara, dan yang kekal adalah kehidupan akhirat.
  • Pentingnya keimanan kepada yang ghaib. Umat Islam diajarkan untuk mempercayai perkara ghaib berdasarkan dalil Al-Quran dan hadis, walaupun tidak dapat dijelaskan secara logik.

Malam Israk Mikraj adalah malam yang penuh keberkatan dan hikmah, di mana umat Islam memperingati peristiwa agung perjalanan Nabi Muhammad SAW ke langit tertinggi.

Namun, penting untuk difahami bahawa tiada amalan khusus yang diwajibkan atau disyariatkan secara spesifik oleh sunnah Rasulullah SAW untuk malam ini. Tidak terdapat dalil sahih, sama ada dari Al-Quran, hadis, atau mana-mana kitab ulama muktabar, yang menetapkan ibadah tertentu sempena malam Israk Mikraj.

Segala amalan yang dilakukan pada malam ini adalah sebahagian daripada ibadah umum yang digalakkan untuk dilaksanakan pada bila-bila masa sebagai tanda syukur kepada Allah SWT.

Oleh itu, umat Islam boleh menghayati malam ini dengan amalan-amalan umum yang mendekatkan diri kepada Allah, seperti solat sunat, zikir, dan doa.

Berikut adalah amalan-amalan yang boleh dipertimbangkan sebagai cara untuk meningkatkan keimanan dan menghayati peristiwa ini:

  1. Solat Sunat Tasbih
    Solat ini dianjurkan bagi yang ingin memperbanyakkan tasbih dan memohon keampunan daripada Allah SWT. Solat sunat tasbih terdiri daripada empat rakaat dengan membaca zikir tasbih sebanyak 300 kali sepanjang solat.
    Hikmah solat ini adalah untuk menghapuskan dosa-dosa dan mendekatkan diri kepada Allah SWT.

    👉 Sila rujuk Panduan Lengkap Solat Sunat Tasbih
  2. Solat Sunat Hajat
    Pada malam Israk Mikraj, umat Islam digalakkan melaksanakan solat hajat untuk memohon keampunan dan meminta pertolongan Allah SWT dalam kehidupan. Solat ini adalah satu bentuk manifestasi ketergantungan kepada Allah SWT sebagai Pemberi segala nikmat.

    👉 Sila rujuk Panduan Lengkap Solat Sunat Hajat
  3. Solat Sunat Tahajjud
    Solat tahajjud, yang disebutkan dalam Surah Al-Isra’, adalah salah satu amalan yang amat dicintai oleh Allah. Ia mencerminkan peristiwa Israk Mikraj di mana Nabi Muhammad SAW diperjalankan ke Sidratul Muntaha sebagai bentuk ibadah tertinggi dan tanda penghambaan kepada Allah.

    👉 Sila rujuk Panduan Lengkap Solat Sunat Tahajjud

Amalan zikir adalah ibadah yang mudah dilakukan tetapi memiliki ganjaran dan keutamaan yang besar di sisi Allah SWT.

Pada malam Israk Mikraj, perbanyakkan zikir-zikir berikut:

  • Istighfar
    Ucapan memohon keampunan daripada Allah SWT dengan lafaz seperti “Astaghfirullah” (أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ). Istighfar mengingatkan kita akan kelemahan sebagai manusia yang tidak terlepas daripada dosa, sekaligus mendidik hati untuk sentiasa bergantung kepada Allah SWT.
  • Tahmid
    Ungkapan memuji Allah SWT dengan ucapan “Alhamdulillah” (الْحَمْدُ لِلَّهِ). Lafaz ini adalah tanda syukur atas segala nikmat yang Allah berikan, sama ada nikmat iman, Islam, atau nikmat kehidupan yang tidak terhitung banyaknya.
  • Tasbih
    Mensucikan Allah dengan ucapan “Subhanallah” (سُبْحَانَ اللَّهِ). Tasbih mengingatkan kita tentang keagungan Allah dan kebesaran-Nya yang tidak terhingga, menjadikan hati lebih khusyuk dan tunduk kepada-Nya.
  • Tahlil
    Meneguhkan akidah dengan ucapan “La ilaha illallah” (لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ) [Tiada Tuhan selain Allah]. Zikir ini menguatkan keyakinan bahawa hanya Allah SWT satu-satunya yang layak disembah, membangkitkan rasa tawakal dan keimanan yang mendalam.

Doa Sempena Israk Mikraj

Walaupun tiada doa khusus yang disyariatkan untuk malam Israk Mikraj, kita boleh memperbanyakkan doa yang ma’thur atau doa-doa lain yang baik sebagai tanda penghayatan kepada kebesaran Allah dan keimanan kepada peristiwa ini.

Berikut adalah beberapa doa yang sesuai untuk diamalkan:

1/ Doa Memohon Keampunan dan Rahmat

رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ

Rabbana ẓalamnā anfusanā wa in lam taghfir lanā wa tarḥamnā lanakūnanna mina al-khāsirīn.

Maksud:
“Ya Tuhan kami, kami telah menzalimi diri kami sendiri. Jika Engkau tidak mengampuni kami dan tidak merahmati kami, nescaya kami termasuk orang-orang yang rugi.” (Surah Al-A’raf, 7:23)

Penjelasan:
Doa ini adalah ungkapan rendah diri kepada Allah SWT, mengakui kesilapan dan dosa-dosa kita sebagai hamba-Nya. Lafaz ini mengajarkan kita untuk bergantung sepenuhnya kepada rahmat Allah SWT, kerana tanpa keampunan-Nya, kita termasuk dalam golongan yang rugi.

2/ Doa Memohon Petunjuk dan Keteguhan Iman

اللَّهُمَّ يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ

Allahumma yā muqallibal-qulūb, thabbit qalbī ‘alā dīnik.

Maksud:
“Ya Allah, wahai Dzat yang membolak-balikkan hati, tetapkanlah hatiku di atas agama-Mu.” (Hadis Riwayat Tirmizi, no. 3522)

Penjelasan:
Doa ini mengajarkan kita untuk sentiasa memohon agar Allah SWT menetapkan hati dalam kebenaran dan keimanan. Hati manusia cenderung berubah-ubah, dan hanya Allah yang mampu menjaga keistiqamahan kita dalam agama-Nya.

Apa itu Israk Mikraj?

Israk Mikraj adalah mukjizat agung yang diberikan kepada Nabi Muhammad SAW, melibatkan perjalanan malam yang luar biasa dari Masjidil Haram di Mekah ke Masjidil Aqsa di Palestin (Israk), dan seterusnya ke Sidratul Muntaha di langit tertinggi (Mikraj). Peristiwa ini berlaku pada malam 27 Rejab dan menjadi momen penting dalam sejarah Islam, di mana Nabi menerima kewajipan solat lima waktu secara langsung daripada Allah SWT.

Mengapa Israk Mikraj penting dalam Islam?

Peristiwa Israk Mikraj membawa pelbagai pengajaran kepada umat Islam. Ia menegaskan kepentingan solat sebagai tiang agama, menjadi asas kepada keimanan kepada mukjizat Ilahi, dan memperlihatkan kesinambungan dakwah para nabi terdahulu. Ia juga menjadi peringatan untuk umat Islam memperkukuhkan hubungan mereka dengan Allah SWT melalui solat dan ibadah harian.

Apa dalil Israk Mikraj dalam Al-Quran dan hadis?

Peristiwa Israk Mikraj disebut secara jelas dalam Al-Quran dan diperkuatkan oleh hadis sahih. Firman Allah SWT dalam Surah Al-Isra’ (17:1) menceritakan perjalanan Nabi dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa, sementara Surah An-Najm (53:13-18) menggambarkan pengalaman baginda di Sidratul Muntaha. Hadis-hadis riwayat Bukhari dan Muslim memperincikan pertemuan Nabi dengan para nabi di langit dan penerimaan kewajipan solat.

Adakah 27 Rejab hari yang istimewa?

27 Rejab sering dikaitkan dengan peristiwa Israk Mikraj, walaupun tiada dalil khusus mengenai ibadah tertentu yang diwajibkan pada hari ini. Namun, ia dikenang sebagai malam penuh keberkatan. Umat Islam digalakkan menghidupkan malam ini dengan ibadah seperti solat sunat tahajjud dan tasbih, membaca Al-Quran, serta memahami hikmah peristiwa ini untuk memperbaiki hubungan dengan Allah SWT.

Bagaimana solat lima waktu disyariatkan melalui Israk Mikraj?

Pada mulanya, Allah SWT memerintahkan solat sebanyak 50 waktu sehari semalam. Atas nasihat Nabi Musa AS, Nabi Muhammad SAW beberapa kali memohon keringanan kepada Allah SWT sehingga solat diringankan menjadi lima waktu sehari. Walaupun jumlahnya diringankan, ganjarannya tetap seperti melaksanakan 50 waktu solat, menunjukkan rahmat Allah yang besar kepada umat Islam.

Apakah hikmah utama daripada Israk Mikraj?

Israk Mikraj membawa hikmah yang mendalam, termasuk penetapan solat lima waktu sebagai ibadah utama dalam Islam. Ia juga mengajarkan pentingnya kesatuan umat Islam, sebagaimana yang ditunjukkan oleh pertemuan Nabi Muhammad SAW dengan para nabi terdahulu. Peristiwa ini membuktikan kebesaran Allah SWT yang melampaui batas logik manusia, mengingatkan kita untuk sentiasa bersyukur dan yakin kepadaNya.

Adakah berpuasa pada 27 Rejab disyariatkan?

Tiada dalil khusus yang mensyariatkan puasa pada 27 Rejab. Namun, berpuasa secara umum pada bulan Rejab adalah amalan sunat yang digalakkan oleh ulama. Oleh itu, jika seseorang ingin berpuasa pada hari ini, ia dibolehkan selagi ia dilakukan dengan niat mendekatkan diri kepada Allah SWT, tanpa menganggapnya sebagai kewajipan khusus.

Apakah perbezaan antara Israk dan Mikraj?

Israk merujuk kepada perjalanan Nabi Muhammad SAW dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa, manakala Mikraj adalah perjalanan baginda dari Masjidil Aqsa ke langit tertinggi hingga Sidratul Muntaha. Kedua-dua peristiwa ini berlaku dalam satu malam yang sama dan mengandungi pelbagai pengajaran untuk umat Islam.

Bagaimana umat Islam boleh menghayati Israk Mikraj?

Umat Islam boleh menghayati peristiwa Israk Mikraj dengan memahami kisahnya secara mendalam melalui Al-Quran dan hadis. Menghidupkan malam 27 Rejab dengan ibadah seperti solat sunat, membaca Al-Quran, dan berdoa adalah cara terbaik untuk mengenang mukjizat agung ini. Penghayatan ini juga dapat meningkatkan keimanan dan ketaatan kepada Allah SWT.

Adakah Israk Mikraj hanya berlaku kepada Nabi Muhammad SAW?

Ya, Israk Mikraj adalah mukjizat yang dianugerahkan hanya kepada Nabi Muhammad SAW. Peristiwa ini menegaskan kedudukan istimewa baginda sebagai Rasul terakhir dan tanda kebesaran Allah SWT. Mukjizat ini menjadi pengajaran abadi tentang keimanan, kesabaran, dan ketaatan kepada perintah Ilahi.

Penutup: Hikmah untuk Kehidupan Seharian

Peristiwa Israk Mikraj adalah salah satu mukjizat agung yang membawa pelbagai pengajaran penting kepada umat Islam. Ia bukan sekadar kisah perjalanan Nabi Muhammad SAW, tetapi juga simbol keagungan Allah SWT, hikmah dalam kepatuhan, dan kekuatan hubungan manusia dengan Tuhannya.

Panduan ini diharapkan dapat membantu kita menghayati makna peristiwa ini dengan memperbanyakkan ibadah dan mendekatkan diri kepada Allah SWT.

Malam Israk Mikraj adalah peluang untuk merenungi hikmah yang terkandung di dalamnya, meningkatkan keimanan kita. Meskipun tiada ibadah khusus yang diwajibkan, amalan-amalan seperti solat, zikir, dan doa menjadi tanda syukur kita atas rahmat dan kasih sayang Allah SWT.

Semoga setiap ibadah yang dilakukan diterima oleh Allah SWT, dan menjadikan kita lebih istiqamah dalam menjalani kehidupan sebagai hambaNya.

“Ya Allah, sebagaimana Engkau telah memperjalankan NabiMu Muhammad SAW dalam perjalanan yang penuh keajaiban, bimbinglah kami juga untuk menelusuri jalan yang lurus, penuhi hati kami dengan cahaya iman, dan jadikan setiap langkah hidup kami mendekatkan diri kepada-Mu.

Ampuni dosa-dosa kami, rahmati kehidupan kami, dan tetapkan kami dalam keteguhan iman sehingga kami bertemu denganMu dalam keredhaan. Aminn”

Nota Kaki

  1. Buraq ialah tunggangan yang dinaiki oleh Rasulullah SAW ketika Israk dan Mikraj. Imam al-Nawawi menukilkan daripada ulama bahasa, katanya: Al-Buraq ialah tunggangan yang dinaiki oleh Rasulullah SAW ketika malam Isra’. Ibn Duraid berkata: Al-Buraq ialah kata terbitan bagi al-Barq (kilat) iaitu disebabkan oleh kelajuannya. Dikatakan juga, dinamakan begitu kerana warnanya sangat berkilat, menyilaukannya, dan cepatnya. Dikatakan juga kerana warnanya yang sangat putih. (Lihat al-Minhaj Syarh Sahih Muslim, 2/210).

    Al-Hafiz Ibn Hajar al-‘Asqalani menyebutkan, dinamakan demikian (Buraq) adakalanya kerana kecepatannya seperti “بَرْقٌ” iaitu kilat, dan  adakalanya dinamakan Buraq kerana warna badannya yang putih. (Lihat Fath al-Bari, 1/78). ↩︎
  2. Tahun Kesedihan (‘Aam Al-Huzn’). Rujukan ini terdapat dalam karya Ar-Raheeq Al-Makhtum oleh Safiur Rahman Al-Mubarakpuri, di mana disebutkan bagaimana tahun ke-10 kerasulan menjadi fasa paling mencabar dalam kehidupan Nabi SAW kerana kehilangan dua penyokong utama baginda. ↩︎
  3. Peristiwa ini diriwayatkan dalam hadis sahih oleh Imam Muslim, nombor hadis 162 dalam Sahih Muslim, Kitab Al-Iman, Bab Al-Isra’ Bi Rasulillah SAW ila As-Sama’ wa Fard As-Salawat. Hadis ini menyebut bagaimana Malaikat Jibril AS membelah dada Nabi Muhammad SAW dan mencuci hatinya dengan air zamzam sebelum perjalanan Israk Mikraj. ↩︎
  4. Perihal Buraq ini disebut dalam hadis riwayat Sahih Bukhari (Hadis no. 3207, Kitab Bad’ Al-Khalq, Bab Dzikr Al-Malaikah). Hadis ini menjelaskan bagaimana Buraq membawa Nabi Muhammad SAW dalam perjalanan Israk. ↩︎
  5. Riwayat tentang perhentian ini boleh ditemui dalam hadis sahih yang diriwayatkan oleh Imam An-Nasa’i dan diperkuatkan oleh penjelasan dalam kitab Ar-Raheeq Al-Makhtum. ↩︎
  6. Tempat ini dirujuk dalam Al-Quran, Surah At-Tin (95:2), sebagai lokasi Nabi Musa AS menerima wahyu Taurat. ↩︎
  7. Rujukan kepada tempat kelahiran Nabi Isa AS berdasarkan kitab tafsir seperti Tafsir Al-Qurtubi dan Tafsir Ibnu Kathir. ↩︎
  8. Riwayat tentang solat bersama para nabi terdapat dalam Sahih Muslim (Hadis no. 162, Kitab Al-Iman, Bab Al-Isra’ Bi Rasulillah SAW ila As-Sama’). ↩︎
  9. Riwayat pertemuan Nabi Muhammad SAW dengan Nabi Adam AS terdapat dalam Sahih Muslim (Hadis no. 162, Kitab Al-Iman, Bab Al-Isra’ Bi Rasulillah SAW ila As-Sama’). ↩︎
  10. Riwayat tentang pertemuan Nabi SAW dengan Nabi Yahya AS dan Nabi Isa AS disebut dalam Sahih Bukhari (Hadis no. 3207, Kitab Bad’ Al-Khalq, Bab Dzikr Al-Malaikah). ↩︎
  11. Kisah Nabi Yusuf AS dan hubungannya dengan pertemuan ini boleh dirujuk dalam Tafsir Ibnu Kathir pada Surah Yusuf (12:4-101). ↩︎
  12. Merujuk kepada Surah Maryam (19:57) yang menyebut kedudukan Nabi Idris AS. Hadis riwayat An-Nasa’i memperkuat pertemuan ini. ↩︎
  13. Nabi Harun AS disebut dalam Al-Quran sebagai pembantu Nabi Musa AS dalam Surah Taha (20:25-35). ↩︎
  14. Riwayat Nabi Musa AS menangis disebut dalam Sahih Muslim (Hadis no. 162, Kitab Al-Iman). ↩︎
  15. Riwayat tentang Baitul Ma’mur dan pertemuan dengan Nabi Ibrahim AS disebut dalam Sahih Muslim (Hadis no. 162). ↩︎
  16. Al-Qurtubi menyebutkan dalam tafsirnya bahawa Sidratul Muntaha adalah tempat berakhirnya ilmu makhluk. ↩︎
  17. Penjelasan tentang Sidratul Muntaha terdapat dalam Tafsir Ibnu Kathir, khususnya pada ayat Surah An-Najm (ayat 14-17). Pohon ini dianggap sebagai tempat yang penuh rahsia dan keagungan Ilahi. ↩︎
  18. Riwayat tentang pertemuan ini disebut dalam hadis sahih riwayat Imam Muslim (Hadis no. 162, Kitab Al-Iman, Bab Al-Isra’ Bi Rasulillah SAW). ↩︎
  19. Riwayat ini terdapat dalam Sahih Bukhari (Hadis no. 3207, Kitab Bad’ Al-Khalq, Bab Dzikr Al-Malaikah), di mana Nabi Musa AS menunjukkan kebijaksanaannya dalam memahami kemampuan umat manusia. ↩︎
  20. Hadis yang menjelaskan pengurangan solat ini direkodkan dalam Sahih Muslim (Hadis no. 162, Kitab Al-Iman). ↩︎
  21. Gambaran tentang syurga dan nikmatnya disebut dalam hadis sahih riwayat Muslim (Hadis no. 2824, Kitab Al-Jannah, Bab Sifat Al-Jannah wa Ahliha). Penjelasan tambahan boleh dirujuk dalam Tafsir Ibnu Kathir pada Surah Al-Baqarah (2:25). ↩︎
  22. Riwayat tentang penyaksian neraka terdapat dalam Sahih Bukhari (Hadis no. 304, Kitab Al-Iman, Bab Maa Jaa’a Fi Sifat An-Naar wa Ahliha). Penjelasan tambahan terdapat dalam Sahih Muslim (Hadis no. 2737, Kitab Az-Zuhd wa Ar-Raqa’iq). ↩︎
  23. Riwayat tentang reaksi kaum Quraisy terhadap kisah Israk Mikraj ini disebut dalam Tafsir Al-Qurtubi pada Surah Al-Isra’ (17:1). ↩︎
  24. Gelaran ini disebut dalam hadis riwayat Imam Tirmizi (Hadis no. 3676, Kitab Manaqib, Bab Manqib Abu Bakar), di mana Abu Bakar mempercayai Nabi SAW tanpa keraguan. ↩︎
Photo of author

Muhamad Naim

Penulis utama dan ketua editor. Menubuhkan web akuislam.com semenjak tahun 2010. Saya berharap laman web ini memberi manfaat kepada anda semua. Semoga Allah redha.

Suka Apa Yang Anda Baca?

Daftarkan nama dan email anda untuk mendapatkan panduan dan perkongsian berkualiti terus ke inbox anda secara PERCUMA!







Privasi anda adalah keutamaan kami. Kami tidak bertolak ansur dengan spam dan kebocoran maklumat kepada pihak ketiga.

Tinggalkan Komen Anda..

DAFTAR NOTIFIKASI DI SINI..
Maklumkan saya jika terdapat:
guest

0 Comments
Komen Terbaru
Komen Terdahulu Paling disukai
Inline Feedbacks
View all comments