Ini adalah panduan bacaan doa di Raudhah dalam Masjid Nabawi, Madinah.
Bacaan doa ini dipermudahkan dengan transliterasi rumi dan disertakan dengan maksudnya bagi memudahkan anda yang sukar membaca tulisan arab.
Semoga panduan ini memberi manfaat kepada anda dalam menjalankan ibadah umrah dan haji.
Pengenalan
Raudhah adalah suatu tempat yang paling istimewa di Masjid Nabawi dan seharusnya dikunjungi oleh umat Islam yang menziarahi Madinah.
Panduan ini adalah sebahagian daripada Panduan Lengkap Ibadah & Ziarah Masjid Nabawi.
Selain itu, saya juga turut menyediakan Panduan Lengkap Mengerjakan Umrah. Anda boleh klik pada pautan tersebut untuk melihat lanjut.
Keistimewaan Masjid Nabawi Madinah
Masjid Nabawi merupakan salah satu masjid paling suci dalam Islam, terletak di Madinah, Arab Saudi. Masjid ini bukan sahaja sebuah tempat ibadah, tetapi juga sebuah lambang sejarah dan kebudayaan Islam yang kaya.
Dibina oleh Nabi Muhammad S.A.W pada tahun 622 Masihi, masjid ini menjadi pusat penting dalam sejarah Islam dan tempat berlangsungnya banyak peristiwa penting dalam sejarah awal Islam.
Kepentingan Masjid Nabawi dalam Islam tidak terhingga. Selain daripada menjadi tempat Nabi Muhammad S.A.W. mengajar dan menyebarkan ajaran Islam, ia juga merupakan tempat Baginda dikebumikan, yang mana makam Baginda terletak di dalam masjid ini. Ini menjadikan Masjid Nabawi bukan hanya penting dari segi agama, tetapi juga dari segi sejarah dan budaya.
Salah satu keistimewaan Masjid Nabawi adalah Raudhah, iaitu sebuah kawasan di dalam masjid yang terletak antara rumah Nabi Muhammad S.A.W. dan mimbar Baginda.
Raudhah sering diidentifikasikan dengan taman syurga, seperti yang disebut dalam beberapa hadis. Kawasan ini dianggap sangat suci dan istimewa, di mana doa dan ibadah yang dilakukan di sini dikatakan sangat mustajab.
Raudhah, dengan karpet hijau yang membezakannya dari bahagian lain masjid, menjadi tujuan utama jutaan umat Islam yang datang dari seluruh dunia untuk berdoa dan beriktikaf. Ini membuatkan Raudhah menjadi salah satu kawasan paling dihormati dan dikunjungi di Masjid Nabawi.
Apakah Maksud Raudhah?
Raudhah di Masjid Nabawi merupakan sebuah kawasan yang sangat istimewa dan dihormati dalam Islam. Terletak di dalam Masjid Nabawi di Madinah, Raudhah merujuk kepada ruang antara rumah Nabi Muhammad S.A.W dan mimbar baginda. Kawasan ini dikenali dengan karpet hijau, membezakannya dari bahagian lain masjid, dan membentuk sebuah kawasan yang khusus.
Keistimewaan Raudhah terletak pada statusnya dalam hadis-hadis Islam. Menurut satu hadis yang diriwayatkan oleh Sahih Bukhari dan Sahih Muslim, Nabi Muhammad S.A.W. pernah menyebut bahawa ruang antara rumahnya dan mimbar beliau adalah sebuah taman dari taman-taman syurga (raudhah min riyaadhil-jannah). Oleh itu, Raudhah sering dianggap sebagai salah satu tempat paling suci di bumi setelah Kaabah di Mekah.
Raudhah menjadi tumpuan para jemaah untuk berdoa dan beribadah, dengan keyakinan bahawa doa yang dipanjatkan di kawasan ini memiliki peluang yang lebih tinggi untuk dikabulkan. Kepercayaan ini menarik jutaan umat Islam dari seluruh dunia setiap tahun.
Selain itu, keistimewaan Raudhah juga terletak pada kaitannya dengan sejarah Nabi Muhammad S.A.W. dan awal penyebaran Islam.
Sejarah Raudhah Di Masjid Nabawi
Sejarah singkat Raudhah dalam konteks Masjid Nabawi merangkumi beberapa aspek penting, bermula dari pembinaan masjid oleh Nabi Muhammad S.A.W. sehingga ke peranannya dalam sejarah Islam:
- Pembinaan Masjid Nabawi: Masjid Nabawi, salah satu masjid paling suci dalam Islam, dibangun oleh Nabi Muhammad S.A.W. setelah hijrah ke Madinah pada tahun 622 Masihi. Masjid ini menjadi pusat kegiatan keagamaan, sosial, dan politik di Madinah, serta tempat di mana Nabi Muhammad S.A.W. mengajar dan menyebarkan ajaran Islam.
- Lokasi Raudhah: Raudhah, yang bermaksud ‘taman’ dalam Bahasa Arab, terletak di dalam Masjid Nabawi, di antara rumah Nabi Muhammad S.A.W. dan mimbar dari mana Baginda memberikan khutbah. Kawasan ini, yang dikenali dengan karpet hijaunya yang khas, dianggap sebagai salah satu tempat paling suci di masjid tersebut.
- Keistimewaan Raudhah: Keistimewaan Raudhah dalam Islam bersandar pada hadis Nabi Muhammad S.A.W. yang menyatakan bahawa ruang antara rumahnya dan mimbar adalah sebahagian dari taman-taman syurga. Ini menjadikan Raudhah bukan hanya sebuah tempat bersejarah, tetapi juga tempat yang mempunyai kedudukan yang tinggi dalam Islam.
- Perluasan Masjid Nabawi: Sepanjang sejarah, Masjid Nabawi telah mengalami beberapa kali perluasan. Namun, Raudhah tetap menjadi sebahagian penting dalam masjid tersebut. Walaupun struktur fizikal di sekelilingnya berubah, kedudukan dan penghormatan terhadap Raudhah tetap kekal.
- Selama berabad-abad, umat Islam dari seluruh dunia telah mengunjungi Masjid Nabawi dan khususnya Raudhah, untuk berdoa. Kedudukannya sebagai tempat yang dianggap dekat dengan syurga menjadikan Raudhah tujuan utama bagi jemaah yang ingin merasai ketenangan hati.
Adab Ketika Mengunjungi Raudhah
Memasuki Raudhah di Masjid Nabawi merupakan sebuah pengalaman yang sangat istimewa bagi umat Islam. Oleh itu, terdapat beberapa adab atau tatacara yang disarankan untuk diikuti ketika memasuki kawasan ini
- Bersuci. Sebelum memasuki Raudhah, penting untuk berada dalam keadaan suci. Ini termasuk melakukan wuduk dengan sempurna, sebagai persiapan rohani dan fizikal sebelum beribadah. Kalau dalam keadaan junub, kena mandi wajib terlebih dahulu sebelum datang ke masjid.
- Pakaian yang Sopan dan Bersih. Memakai pakaian yang sopan dan bersih adalah penting ketika memasuki Raudhah. Ini mencerminkan rasa hormat terhadap kesucian tempat ini dan juga merupakan sebahagian dari adab umum ketika berada di dalam masjid.
- Masuk dengan Kaki Kanan. Sesuai dengan sunnah Nabi Muhammad S.A.W., disarankan untuk memasuki Raudhah dengan kaki kanan terlebih dahulu. Ini adalah tanda penghormatan dan mengikuti sunnah Nabi.
- Mengucapkan Salam dan Doa Masuk Masjid. Ketika memasuki Raudhah, disarankan untuk mengucapkan salam dan membaca doa masuk masjid, sebagai tanda penghormatan dan permohonan perlindungan dan keberkatan dari Allah SWT.
- Menjaga Kesopanan. Penting untuk menjaga ketenangan dan tidak membuat bising ketika berada di Raudhah. Umat Islam disarankan untuk berbicara dengan lembut, bergerak dengan tenang, dan menghindari perbuatan yang boleh mengganggu jemaah lain.
- Menghormati Jemaah Lain. Menghormati ruang dan kesempatan beribadah bagi jemaah lain juga sangat penting. Ini termasuk tidak menolak atau berebut tempat dan memberikan peluang yang sama kepada jemaah lain untuk berdoa di Raudhah.
- Khusyuk dalam Beribadah. Saat berada di Raudhah, disarankan untuk fokus dan khusyuk dalam beribadah. Ini adalah waktu untuk iktikaf, berdoa, dan mendekatkan diri kepada Allah SWT dengan hati yang ikhlas.
- Menghormati Kesucian Raudhah. Disebabkan Raudhah dianggap sebagai sebahagian daripada syurga, sangat penting untuk menghormati kesucian tempat ini dengan tidak melakukan perbuatan yang tidak sepatutnya atau tidak bersesuaian dengan keindahan dalam Islam.
Bacaan Doa Di Raudhah
Raudhah adalah satu ruangan yang terletak di sebelah kanan makam Baginda Rasulullah. Sesungguhnya Raudhah inilah satu-satunya tempat mustajabah (antara tempat yang paling makbul bagi orang yang berdoa kepada Allah) di Madinah ini.
Berkaitan dengan perkara ini Nabi Muhammad SAW telah bersabda yang bermaksud:
“Tempat antara rumahku (bilikku) dan mimbarku adalah sebuah taman daripada taman-taman syurga.”
(Riwayat Tabrani, Al-Bazzar dan Ibnu Syaibah, rijalnya thiqah)
Salah satu doa yang muktabar dibaca di Raudhah ini adalah bacaan doa seperti di bawah:
Bismillahir-rahmanir-rahim, Alhamdulillahi Rabbil-‘aalamin, Hamdan Yuwafi Ni’amahu Wa Yukafi-u Mazidah, Ya Rabbana Lakal-hamdu Kama Yanbaghi Lijalaali Wajhika Wa ‘Azhiimi Sulthonik, Wa Sollallahu ‘Ala Sayyidina Muhammadin Wa ‘Ala Aalihi Wasahbihi Ajma’in. Allahummagh-firli Zunuubi Wa Liwaalidayya Wa Ajdaadi Wa Jaddaati Wa Aqaaribi Wa Ikhwaani Wa Masyaa-ikhi Wa Lijami’il-mukminiina Wal-mukminaat Wal-muslimiina Wal-muslimaat Al-Ahyaa-I Minhum Wal-amwaat Birahmatika Ya Arhamar-raahimin. Allahumma Innaka Qulta Wa Qaulukal-haqqu Wa Lau Annahum Iz-zholamu Anfusahum Ja-uuka Fastaghfarullah, Was-taghfara Lahumur-rasul Lawajadullaha Tawwaban Rahiima. Allahumma Inni As-aluka An Tasyfa-a Fi Nabiyyika Wa Rasuulika Muhammadin Sallallahu ‘Alaihi Wasallam. Yauma La Yanfa- u Maalun Wa La Banuun, Illa Man Atallahu Bi Qalbin Salim, Wa An Tuujiba Lil-maghfirata Kama Aujabtaha Liman Jaa-a Fi Hayaatih. Allahummaj- ‘alhu Awwalasy-syaf’iin, Wa Anjahas-saa-ilin, Wa Akramal-awwaliina Wal-aakhirin, Bimannika Wa Karamika Ya Akramal-akramiin. Allahumma Inni As-Aluka Iimaanan Kaamila Wa Yaqiina Soodiqa, Hatta A’lama Annahu La Yusiibuni Illa Ma Katabta Li, Wa ‘Ilman Naafia Wa Qalban Khasyi-a Wa Lisaanan Zaakira, Wa Rizqan Waasia Wa Halaalan Toyyiba Wa ‘Amalan Soolihan Maqbula, Wa Tijaaratan Lan Tabur. Allahummasyh-rah Suduurana Was-tur ‘Uyuubana Waghfir Zunuubana Wa Aamin Khaufana Wakhtim Bis-solihaati A’maalana Wa Taqabbal Ziyaaratana Wa Ruddana Min Ghurbatina Ila Ahlina Wa Aulaadina Salimiina Ghanimiina Ghaira Khazaaya Wa La Maftuunin, Waj’alna Min ‘Ibaadikas-solihiina Minal-laziina La Khaufun ‘Alaihim Wa La hum Yahzanuun. Rabbana Aatina Fid-dunya Hasanah, Wa Fil-aakhirati Hasanah, Wa Qina Azaaban-nar, Rabbana La Tuzigh Quluubana Ba’da Iz Hadaitana Wa Hablana Min Ladunka Rahmah, Innaka Antal-wahhaab, Rabbigh-firli Wa Liwaalidayya Wa Lil-mukminiina Yauma Yaquumul-hisaab, Allahumma Sahhil Lana Fi Diinana, Subhaana Rabbika Rabbil-‘izzati ‘Amma Yasifuun, Wa Salaamun ‘Alal-mursalin, Walhamdulillahi Rabbil-‘aalamiin
“Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Segala puji-pujian adalah milik Allah SWT Tuhan yang menguasai sekalian alam. Puji-pujian yang menepati segala nikmat-Nya yang sejajar dengan segala kelebihan-Nya. Wahai Tuhan kami kepada Engkaulah puji-pujian yang selayak dengan keagungan kekuasan-Mu. Semoga Allah mencucurkan selawat kepada Nabi Muhammad SAW dan seluruh keluarganya serta sahabatnya. Ya Allah ampunilah dosa-dosaku, dosa-dosa kedua ibu bapaku, dosa-dosa datuk moyangku, semua kaum kerabatku, saudara-maraku, dan sekalian guru-guruku dan seterusnya dosa sekalian kaum mukminin dan mukminat, dan muslimin muslimat, sama ada yang mash hidup atau pun yang telah mati dengan segala limpahan rahmat-Mu, wahai Tuhan yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang. Ya Allah sesungguhnya Engkau telah berfirman dan firman-Mu adalah benar, “Jika sekiranya mereka telah menzalimi diri mereka sendiri, kemudian mereka datang kepadamu (wahai Muhammad) lalu memohon keampunan kepada Allah dan Rasulullah memohonkan ampun untuk mereka, tentulah mereka akan mendapati Allah itu sebagai Zat yang Maha Penerima Taubat dan Maha Penyayang. Ya Tuhanku sesungguhnya aku memohon syafaat (pertolongan) dari Nabi dan Rasul-Mu Muhammad SAW pada hari di mana harta benda dan anak-anak tidak dapat memberi sebarang pertolongan sesuatu apa pun kecuali orang yang menerahkan diri kepada Allah dengan hati yang selamat (bebas dari syirik dan penyakit nifaq). Dan berilah kepastian keampunan kepadaku sebagaimana Engkau telah memastikan bagi memberi ampunan kepada orang yang datang kepada Rasul di waktu hidupnya. Ya Allah ya Tuhanku jadikanlah Nabi Muhammad SAW sebagai orang yang pertama memberi syafaat, yang paling berjaya di antara orang-orang yang memohon dan paling mulia dari golongan mereka yang terdahulu dan yang terakhir dengan kemuliaan dan kemurahan-Mu wahai Tuhan Yang amat Mulia lagi Maha Pemurah. Ya Allah ya Tuhanku aku mohon kepada-Mu keimanan yang sempurna, keyakinan yang sebenar, sehingga aku dapat mengetahui bahawa tiada sesuatu bencana yang menimpa kepadaku kecuali apa yang telah Engkau tetapkan. Aku mohon ilmu yang bermanfaat, hati yang khusyuk, lidah yang selalu berzikir dan menyebut nama-Mu, rezeki yang luas dan halal serta baik, amal yang soleh yang diterima serta perniagaan yang tidak akan rugi. Ya Allah ya Tuhan kami, lapangkanlah dada kami, tutupilah keburukan kami, ampunilah dosa kami, tenteramkanlah kami dari ketakutan, sudahilah amalan kami dengan kebaikan, terimalah ziarah kami ini, kembalikanlah kami kepada ahli dan keluarga kami dalam keadaan selamat dan sejahtera, tidak kecewa dan tidak mendapat bala bencana. Engkau jadikanlah kami dari golongan hamba-Mu yang soleh, iaitu dari golongan mereka yang tidak merasa takut dan tidak pula bersedih hati. Ya Allah ya Tuhan kami, janganlah Engkau palingkan hati kami sesudah Engkau memberi petunjuk kepada kami, limpahkanlah rahmat-Mu kepada kami. Engkaulah Tuhan yang Maha Pemurah yang memberi anugerah. Ya Allah ya Tuhan kami ampunilah segala dosaku, dosa kedua orang tuaku serta seluruh kaum mukminin dan mukminat pada hari perhitungan segala amal. Maha Suci Tuhanmu yang mempunyai keperkasaan dari apa yang mereka katakan, dan salam sejahtera kepada semua Rasul serta segala pujian adalah milik Allah SWT Tuhan yang Memelihara segala alam.”
Tiang-Tiang Istimewa Yang Terdapat Di Dalam Raudhah
Jika anda berada di Raudhah anda akan melihat mimbar Nabi SAW yang menjadi tempat baginda SAW berkhutbah.
Bagaimanapun untuk mengesan mana satu yang asal adalah sangat susah kerana pihak pengurusan Masjid telah pun membuat banyak mimbar di sekitar Raudhah tersebut.
Berkaitan dengan keutamaan mimbar ini terdapat satu hadis Nabi dari Ummu Salamah r.a. dari Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
“Sesungguhnya tiang-tiang mimbarku ini adalah tiang-tiang yang teguh berdiri dalam syurga.”
Jika keadaan mengizinkan maka carilah tiang-tiang di atas yang terletak di ruangan Raudhah, seterusnya beribadahlah di situ.
Kerana ianya mengandungi berbagai keutamaan sebagaimana keterangan di bawah:
“Daripada Zaid bin Abu Ubaid daripada Salamah bin Al-A’wa r.a. bahawa beliau memilih tempat di Mashaf di mana dia bertasbih di sana. Dinyatakan bahawa Rasulullah SAW telah memilih tempat itu. la terletak di antara mimbar Nabi dan Kiblat yang keluasannya sekadar seekor kambing boleh lalu.”
(Hadis ini disepakati atas kesahihannya oleh Bukhari dan Muslim)
Diriwayatkan daripada Aisyah r.a. bahawa Baginda Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya:
“Sesungguhnya di dalam Masjid Nabawi terdapat satu tempat yang bertentangan dengan Kiblat, sekiranya manusia mengetahui (akan kelebihannya) bersolat di sana nescaya mereka akan berebut walaupun terpaksa mengundi.”
(Hadis riwayat At-Tabrani di dalam Kitab Al-Ausat)
Terdapat sedikit perbezaan pendapat dalam kalangan ulama tentang tiang di atas yang sebagaimana dinukilkan oleh Salamah r.a. Adakah ianya adalah tiang Mashaf yang terletak di sebelah kanan mimbar ataupun tiang Aisyah r.a. yang dinamakan Tiang Muhajirin?
Adakah ianya tiang di mana Rasulullah SAW bersolat di tempat itu selama sepuluh hari selepas pertukaran Kiblat dari Baitul Maqdis ke Kaabah yang kemudian Baginda SAW bersolat di tempat di mana Baginda SAW bersolat sebagaimana biasanya.
Dikatakan bahawa berdoa di tempat tersebut adalah sangat mustajab.
Hal ini sebagaimana dinyatakan oleh Al-Hafiz Ibnu Hajar Al-Asqalani dan juga oleh ulama lain. Adalah Rasulullah SAW juga sentiasa beriktikaf di Tiang Taubat
Lokasi Raudhah Dalam Masjid Nabawi
Raudhah ini terletak di antara makam Nabi Muhammad S.A.W. dan mimbar dimana Baginda memberikan khutbah kepada umatnya.
Warna hijau pada karpet Raudhah membezakannya dari kawasan lain di dalam masjid, memberikan sebuah identiti visual yang khas. Warna hijau ini bukan sekadar pembeza, tetapi juga melambangkan kedamaian dan ketenangan yang dicari oleh jemaah yang datang berdoa dan beriktikaf di sini.
Raudhah bukanlah suatu ruang yang luas jika dibandingkan dengan keseluruhan masjid, namun kecilnya ruang ini tidak mengurangkan kepentingannya.
Malahan, kerana ukurannya yang terbatas, akses ke Raudhah sering dikawal dengan ketat, terutama pada waktu puncak, untuk memastikan ketenangan tempat ini terpelihara.
Keistimewaan Raudhah Berdasarkan Hadis Nabi ﷺ
Raudhah di Masjid Nabawi memiliki keistimewaan yang besar, yang didasarkan pada hadis-hadis Nabi Muhammad ﷺ dan syarah ulama.
Pertama, keistimewaan Raudhah secara langsung dikaitkan dengan sebuah hadis Nabi Muhammad S.A.W. yang diriwayatkan oleh Sahih Bukhari dan Sahih Muslim, di mana Baginda menyatakan, “Antara rumahku dan mimbarku adalah sebuah taman dari taman-taman syurga (raudhah min riyaadhil-jannah).”
Hadis ini secara langsung menandakan bahawa ruang di antara rumah Nabi dan mimbar beliau, iaitu Raudhah, adalah sebahagian dari syurga. Ini memberikan Raudhah sebuah kedudukan yang sangat tinggi dalam Islam.
Kedua, keistimewaan Raudhah juga berkaitan dengan kedudukannya sebagai tempat yang diberkati. Berdoa di Raudhah dianggap memiliki keutamaan yang tinggi. Umat Islam yang berziarah ke Masjid Nabawi sering berusaha untuk mendapatkan kesempatan berdoa di Raudhah, dengan keyakinan bahawa doa mereka di tempat ini sangat mustajab.
Ketiga, Raudhah juga memiliki keistimewaan dalam sejarah Islam. Sebagai sebahagian dari Masjid Nabawi, tempat ini berkait langsung dengan kehidupan Nabi Muhammad ﷺ dan peristiwa-peristiwa penting dalam sejarah awal Islam. Ini membuatkan Raudhah adalah satu tempat yang bersejarah Islam.
Tips Dan Panduan Untuk Mengunjungi Raudhah
Mengunjungi Raudhah di Masjid Nabawi adalah pengalaman yang amat berharga bagi setiap umat Islam. Untuk memastikan pengalaman ziarah ini berjalan lancar, terdapat beberapa aspek seperti waktu, akses, dan perjalanan yang perlu diperhalusi
Waktu Terbaik Untuk Ziarah Raudhah
- Ziarah ke Raudhah adalah paling baik dilakukan pada waktu-waktu ketika masjid tidak terlalu ramai, seperti waktu siang hari pada hari biasa atau waktu-waktu di luar musim haji. Namun, pada waktu sekarang kita perlu menempah slot ke Raudhah menerusi aplikasi NUSUK. (Klik sini untuk pengguna iPhone: Nusuk App Store)
- Waktu-waktu seperti selepas solat fardhu, terutama solat Jumaat dan pada Bulan Ramadan, biasanya sangat sesak, jadi mengelakkan waktu-waktu ini mungkin lebih baik untuk warga asia seperti kita semua atas faktor fizikal.
Cara Masuk Ke Raudhah
- Menempah Slot Ke Raudhah. Selepas wabak Covid-19, kita semua perlu menempah slot atau pass masuk ke Raudhah menerusi aplikasi NUSUK. Sila pilih tarikh dan waktu yang dikehendaki lebih awal beberapa hari sebelum sampai ke Kota Madinah.
- Mengikuti Prosedur Masjid. Masjid Nabawi mempunyai prosedur dan arahan khusus untuk mengatur aliran jemaah. Penting untuk mengikuti semua arahan yang diberikan oleh pihak pengurusan masjid.
- Menggunakan Pintu yang Betul. Masuk ke Raudhah melalui pintu yang ditetapkan. Terdapat pintu-pintu khusus yang digunakan untuk memasuki kawasan Raudhah.
Merancang Perjalanan Ke Raudhah
- Penginapan. Penginapan atau hotel yang berdekatan dengan Masjid Nabawi akan memudahkan akses.
- Perjalanan. Rancang perjalanan anda dengan baik, termasuk pengangkutan ke dan dari masjid. Menggunakan pengangkutan umum atau berjalan kaki mungkin lebih praktikal daripada menggunakan kenderaan.
- Persiapan Fizikal dan Mental. Bersiaplah secara fizikal dengan makanan ringan dan air, serta mental dengan memahami bahawa anda mungkin perlu menunggu dan beratur untuk masuk ke Raudhah.
- Pakaian Sesuai. Pakailah pakaian yang sesuai dan selesa untuk beribadah. Iklim di Madinah berubah mengikut musim.
- Menjaga Barangan. Walaupun di tanah suci, namun kes kecurian sentiasa berlaku. Oleh itu, pastikan barangan anda selamat dan minimal. Elakkan membawa barang yang tidak perlu untuk mengelakkan kesulitan.
Dengan merancang dan mempersiapkan ziarah ke Raudhah dengan baik, pengalaman anda di Masjid Nabawi insyaAllah dapat menjadi lebih tenang, tertib, dan berkesan.
Penutup
Berdoa di Raudhah di Masjid Nabawi bukan hanya tentang menjalankan satu amalan ibadah, tetapi juga tentang merasai sebuah perjalanan rohani.
Keistimewaan Raudhah, yang terletak di antara rumah Nabi Muhammad S.A.W. dan mimbarnya, menjadikan setiap doa di sini lebih dari sekadar kata-kata; ia adalah penghubung antara seorang hamba dengan penciptanya, dan mengingatkan akan sejarah Islam.
Oleh itu, marilah kita memanfaatkan setiap peluang yang ada untuk mendekatkan diri kepadaNya, dengan mengikuti tatacara dan adab berdoa yang telah diajarkan, agar setiap doa kita bukan hanya diucapkan, tetapi juga dirasakan dan dihayati dalam setiap detik kehidupan kita.
Wallahu a’lam.
Tinggalkan Komen Anda..