Hukum Imam Solat Duduk Dan Makmum Solat Berdiri

solat duduk atas kerusi

Apakah hukum imam solat duduk sementara para makmum pula berdiri?

Ini adalah versi ringkas dan penjelasan berkaitan bab: بَابُ صَلاةِ الإِمَامِ قَاعِدًا وَالْمَأْمُومِ قَائِمًا

(BAB: SOLAT IMAM DUDUK DAN MAKMUM BERDIRI)

Hadis ini berasal dari Aisyah r.a. mengisahkan tentang Nabi Muhammad SAW yang menyuruh Abu Bakar r.a. untuk menunaikan solat bersama jemaah.

Nabi kemudian datang dan duduk sebelah Abu Bakar. Nabi menjadi imam sambil duduk dan Abu Bakar menunaikan solat bersama jemaah dalam keadaan berdiri.

Hadis ini juga direkodkan oleh Imam Malik, Al-Bukhari, Muslim, dan An-Nasaie.

Penjelasan

MAKMUM SOLAT BERDIRI WALAUPUN IMAM DUDUK

Hadis ini dan hadis-hadis serupa menunjukkan bahawa solat dalam keadaan duduk adalah dibenarkan jika ada alasan atau hajat, seperti kesakitan.

Dalam hadis ini, Nabi SAW menyertai solat jemaah yang dipimpin oleh Abu Bakar r.a. dan solat dalam keadaan duduk, sementara Abu Bakar dan jemaah lain solat dalam keadaan berdiri.

Ini menunjukkan bahawa orang yang solat dalam keadaan duduk boleh menjadi imam bagi makmum yang solat dalam keadaan berdiri.

Hadis-hadis ini juga menunjukkan bahawa makmum yang mengikut imam yang solat duduk sepatutnya solat dalam keadaan berdiri.

Hadis-hadis yang menyatakan jika imam solat dalam keadaan duduk maka makmum juga sepatutnya solat dalam keadaan duduk, telah dibatalkan (dinasakhkan) oleh hadis-hadis yang membenarkan makmum solat berdiri walaupun imam solat duduk.

Imam Syafie r.a. berkata, hukum hadis Anas dan hadis lain yang mengisahkan bagaimana Nabi SAW solat duduk dan jemaah di belakangnya juga duduk, telah dibatalkan dengan hadis Aisyah r.a. yang menceritakan bagaimana Nabi SAW solat duduk ketika sakit dan para makmum menunaikan solat dalam keadaan berdiri. (Kitab Al-Uum)

HUKUM BERDIRI DALAM SOLAT

Berdiri (qiam) adalah rukun dalam solat fardu dan solat tidak sah jika seorang yang mampu berdiri tidak melakukannya.

Jika seseorang tidak mampu berdiri, dia dibenarkan solat sambil duduk, baik kerana sakit atau untuk mengelakkan mudarat jika berdiri, sama ada dia menjadi imam, makmum, atau solat sendirian, sama ada solat di tempat kejadian atau semasa dalam perjalanan.

Hadis riwayat Bukhari daripada ‘Imran bin Husain r.a. menyebut,

“Solatlah kamu dalam keadaan berdiri. Jika kamu tidak mampu berdiri, solatlah dalam keadaan duduk. Jika kamu tidak mampu duduk, solatlah dalam keadaan berbaring.”

Ulama juga menyebut bahawa solat terakhir Nabi SAW bersama manusia adalah dalam keadaan duduk, sementara semua orang lain berdiri, dan ini adalah solat zuhur.

Dalam Kitab Al-Mausu’atul Fiqhiyyah disebutkan,

“Adapun hukum orang yang berdiri di belakang imam yang solat duduk, hukumnya ialah harus menurut mazhab Hanafi dan Syafie kerana Nabi SAW telah melakukan solat terakhirnya dalam keadaan duduk dan sekelian manusia pula berdiri. Abu Bakar r.a. mengikut solat Nabi SAW manakala sekelian orang mengikut solat Abu Bakar r.a. Solat tersebut adalah solat zuhur.”

Maka, dibenarkan dan sah jika imam solat duduk kerana sakit dan makmum wajib solat berdiri jika sihat.

Imam As-Syairazi berkata,

“Orang yang solat berdiri di belakang imam yang duduk adalah sah dan dibenarkan, kerana Nabi SAW telah melaksanakan solat dalam keadaan duduk, sementara semua orang di belakangnya dalam keadaan berdiri.”

(Kitab Al-Muhazzab)

Begitu juga, makmum yang solat duduk kerana sakit dan imam yang wajib berdiri jika sihat, adalah sah dan dibenarkan.

Jika kedua-dua, imam dan makmum, sakit, maka dibenarkan dan sah untuk imam dan makmum solat dalam keadaan duduk.

Imam Ar-Rafie berkata,

“Dalam hadis ini, dibenarkan untuk solat bersama imam dan bagi sebahagian makmum untuk memberitahu yang lain dengan suara yang lebih kuat dengan takbir. Imam boleh solat duduk jika dia sakit dan semua makmum solat berdiri, seperti Abu Bakar r.a. Fakta dalam hadis ini membatalkan yang diriwayatkan bahawa Nabi SAW bersabda, ‘Hanya sungguhnya dijadikan imam itu ialah supaya diikut dengannya.'”

(Kitab Syarah Musnad As-Syafie)

Pandangan Ulama Dari Beberapa Mazhab

Mengambil pendapat daripada mazhab Syafie dan Hanafi, sekiranya imam yang mengalami kesukaran fizikal solat sambil duduk, maka makmum yang sihat wajib solat dalam keadaan berdiri.

Pendapat ini juga disokong oleh sebahagian ulama dari mazhab Maliki.

Menurut mazhab Hanbali, jika imam solat dalam posisi duduk, maka makmum yang mengikutinya juga harus duduk.

Di sisi mazhab Maliki, ada pendapat yang menyatakan solat makmum masih sah walaupun mereka duduk mengikut imam yang solat duduk.

Imam Nawawi menyatakan, mengikut mazhab ulama, kami sebutkan bahawa dalam mazhab kami (Syafie), orang yang berdiri solat di belakang imam yang duduk (disebabkan kelemahan) adalah wajib. Mereka (makmum) tidak boleh solat di belakang imam dalam keadaan duduk.

Pendapat ini disokong oleh Imam At-Tsauri, Abu Hanifah, Abu Tsur, Al-Humaidi dan sebahagian dari ulama mazhab Maliki.

Imam Al-Auza’ie, Ahmad, Ishaq dan Ibnu Al-Munzir pula berpendapat bahawa mereka harus solat dalam keadaan duduk, dan tidak harus berdiri.

Imam Malik dalam satu riwayat dan sebahagian Ashabnya menyatakan solat makmum sah walaupun mereka duduk sepenuhnya mengikut imam.

Orang yang mengatakan solat sah dalam keadaan apa pun (mutlak) berhujjah dengan hadis yang diriwayatkan oleh Ad-Daruqutni dan Al-Baihaqi dan lain-lain dari Jabir Al-Ju’fi dari As-Sya’bi dari Nabi SAW yang bersabda: Tidak ada yang menjadi imam selepas saya dalam keadaan duduk.

Al-Auza’ie dan Ahmad berhujjah dengan hadis Anas r.a. yang mengatakan Nabi SAW telah bersabda: Imam dibuat untuk diikuti. Jika imam telah bertakbir, kamu harus bertakbir. Jika imam rukuk, kamu harus rukuk. Jika imam solat dalam keadaan duduk, maka kamu semua harus solat dalam keadaan duduk. Ini diriwayatkan oleh Al-Bukhari dan Muslim dalam kitab sahih dari Aisyah r.a. dan Abu Hurairah r.a.

Imam Syafie dan para Ashab berhujjah dengan hadis Aisyah r.a. yang mengatakan Rasulullah SAW memerintahkan Abu Bakar r.a. untuk solat dengan manusia semasa sakit yang akhirnya merenggut nyawanya.

Ketika beliau memasuki solat, Rasulullah SAW merasa sedikit lega (dari sakitnya) dan datang dalam keadaan dibantu oleh dua orang, kakinya terseret di tanah, lalu duduk di sebelah

Sumber asal tulisan ini adalah dari Ustaz Azhar Idrus

Photo of author

Muhamad Naim

Bertugas sebagai pendidik dibawah Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM). Telah menubuhkan dan menulis di web akuislam.com semenjak tahun 2010. Saya berharap laman web ini memberi manfaat kepada anda semua. Semoga Allah redha.

Suka Apa Yang Anda Baca?

Daftarkan nama dan email anda untuk mendapatkan panduan dan perkongsian berkualiti terus ke inbox anda secara PERCUMA!







Privasi anda adalah keutamaan kami. Kami tidak bertolak ansur dengan spam dan kebocoran maklumat kepada pihak ketiga.

Tinggalkan Komen Anda..

DAFTAR NOTIFIKASI DI SINI..
Maklumkan saya jika terdapat:
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments