Hak Penjagaan Anak Untuk Bapa Selepas Penceraian

Apakah hak penjagaan anak untuk ibu & bapa selepas penceraian?

Artikel ini akan membincangkan secara lanjut mengenai hak penjagaan anak bagi pasangan yang bercerai terutamanya bagi pihak bapa.

Artikel ini juga akan menerangkan susunan waris yang layak dalam menuntut hak penjagaan anak mengikut syarak.

Semoga bermanfaat..

Soalan 1

Baru-baru ini saya bercerai dengan isteri saya dan kami kini mengambil haluan hidup masing-masing.

Kami mempunyai dua orang anak lelaki hasil perkongsian hidup selama lima tahun.

Untuk pengetahuan ustaz. anak-anak itu lebih rapat dengan saya memandangkan ibunya, iaitu bekas isteri saya kurang meluangkan masa bersama mereka demi kerjaya.

Saya difahamkan bahawa ibu lebih berhak untuk menjaga anak-anak selepas bercerai.

Bagaimana pula hak bapa? Adakah bapa tidak berhak untuk menjaganya?

Jawapan

Islam amat mengambil berat soal hak penjagaan anak kerana berkait rapat dengan kebajikan dan pendidikan anak itu.

Hak penjagaan anak ini bukannya hak mutlak ibu atau bapa, bahkan juga adalah hak anak itu sendiri.

Apa yang lebih penting ini adalah amanah daripada Allah yang perlu dipenuhi secara adil dan bertanggungjawab.

Oleh yang demikian, setiap penjaga terutamanya ibu dan bapa yang dalam persaingan untuk mendapat hak penjagaan perlu berhati-hati dalam menuntut “hak mereka”.

Jika mereka “menang” sekalipun di dunia ini, belum tentu mereka akan mendapat reda dan rahmat Allah di dunia dan akhirat nanti.

Penjagaan anak-anak yang belum mumaiyiz disebut sebagai hadhanah.

Secara umumnya, ibu lebih berhak berbanding bapa dalam penjagaan anak pada peringkat ini.

Keutamaan ibu ini berasaskan kepada beberapa faktor.

Pertama, kerana ibu secara umumnya, lebih pengasih dan lebih sabar menanggung beban menjaga dan mendidik anak-anak.

Kedua, ibu lebih lembut dan mampu memberikan belaian cinta dan kasih sayang yang amat diperlukan oleh anak-anak di peringkat ini.

Dalam satu atsar yang bersumberkan daripada Yahya bin Said, beliau berkata, aku pernah mendengar Qasim bin Muhammad berkata:

Ertinya:

Dahulu Umar bin al-Khattab pernah memperisterikan seorang perempuan daripada kaum Ansar.

Lalu lahirlah anak yang bernama Ashim bin Umar. Kemudian Umar menceraikan isterinya tersebut.

Lalu, pada suatu hari Umar pergi ke Quba’. Beliau melihat anaknya sedang bermain di halaman masjid Quba’.

Maka Umar pun menarik tangan anak tersebut dan mendudukkannya di bahagian hadapan di atas tunggangannya lalu berangkat pergi.

Tiba-tiba, nenek si anak melihat cucunya bersama Umar, lantas dia ingin mendapatkannya daripada Umar.

Mereka akhirnya membawa pertikaian tersebut di hadapan Khalifah Abu Bakar as-Siddiq.

Umar berkata kepada Abu Bakar, “Dia ialah anakku.’ Nenek itu juga berkata, Dia ialah anakku,’Abu Bakar berkata, ‘Biarkanlah dia bersama ibunya.

‘Umar tidak membantah keputusan yang dibuat oleh Abu Bakar itu.”

(Riwayat Malik dalam al-Muwaththa’)

Tegasnya, ibu ialah orang yang paling berhak untuk penjagaan anak yang masih kecil itu.

Jika ibu hilang kelayakan hak itu berpindah kepada nenek sebelah ibu.

Hak bapa untuk menjaga anak kecil yang belum mumaiyiz diberikan jika ibunya dan neneknya hilang kelayakan untuk menjaganya.

Oleh itu, secara keseluruhannya urutan keutamaan penjagaan anak menurut hadhanah adalah seperti berikut:

  1. Ibu
  2. Nenek sebelah ibu hingga ke atas peringkatnya;
  3. Bapa;
  4. Nenek sebelah bapa hingga ke atas peringkatnya;
  5. Kakak atau adik perempuan seibu sebapa;
  6. Kakak atau adik perempuan seibu;
  7. Kakak atau adik perempuan sebapa;
  8. Anak perempuan daripada kakak atau adik perempuan seibu sebapa;
  9. Anak perempuan daripada kakak atau adik seibu;
  10. Anak perempuan daripada kakak atau adik perempuan sebapa
  11. Emak saudara sebelah ibu;
  12. Emak saudara sebelah bapa:
  13. Waris lelaki yang boleh meniadi warisnya sebagai ‘asobah atau residuary

 

Soalan 2

Adakah saya boleh mempertikaikan hak penjagaan bekas isteri saya itu atas dasar kesibukannya dalam karier?

Jawapan:

Kesibukan seorang ibu dalam kariemya tidak tersenarai secara khusus sebagai alasan untuk menafikan hak hadhanah seorang ibu.

Namun begitu, jika kesibukan itu terlalu ketara sehingga dia mencuaikan atau menganiaya anak itu, maka ibu mungkin hilang kelayakan untuk menjaga anak itu.

Pada dasarnya, seseorang itu ada kelayakan untuk menjaga anak jika dia seorang muslim, berakal, berakhlak mulia, tinggal di tempat yang tidak menjejaskan akhlak dan keselamatan anak dan berumur yang melayakkannya memberikan cinta dan perhatian yang diperlukan.

Hak hadhanah boleh hilang jika ibu itu berkahwin dengan lelaki lain, berkelakuan buruk secara keterlaluan dan terbuka, murtad, menghidap penyakit kronik yang berpanjangan, mencuaikan anak atau menganiayanya.

Selain itu, menurut undang-undang di Malaysia hak penjagaan seseorang ibu juga boleh dicabar jika dia sengaja menukar pemastautinannya dengan tujuan untuk menghalang si bapa daripada menziarahi anak-anak.

Amru bin Syuaib meriwayatkan daripada ayahnya dan datuknya bahawa seorang perempuan pernah mengadu kepada Rasulullah dengan berkata:

Ertinya:

Wahai Rasulullah, sesungguhnya anakku ini, perutkulah dahulu tempatnya, payudarakulah yang menjadi minumannya, bilikkulah tempatnya diasuh lalu ayahnya mengira bahawa dia boleh mengambilnya daripadaku.” Rasulullah bersabda, “Engkau lebih berhak kepada anakmu itu selama engkau tidak menikah.”

(Riwayat Abu Daud)

Hukum berkaitan kelayakan untuk menjaga anak berkait rapat dengan kemampuan penjaga itu untuk memberikan perhatian kepada pendidikan, keperluan emosi, kebajikan dan keselamatan anak-anak.

Kesibukan yang keterlaluan adalah satu fakta yang perlu dipertimbangkan bagi menilai kelayakan seseorang ibu menjaga anaknya.

Hal ini perlu dirujuk kepada pihak berkuasa atau mahkamah untuk menilai secara terperinci kesan dan akibat kesibukan itu kepada kebajikan anak-anak.

Namun demikian, sebelum penilaian dibuat oleh pihak berkuasa, adalah lebih baik jika penjaga itu sendiri menilai diri masing-masing sama ada mereka benar-benar mampu memberikan perhatian dan penjagaan kepada anak mereka.

Mereka perlu secara jujur membuat pertimbangan berasaskan iman dan ilmu, bukan menurut kehendak nafsu dan perasaan

 

Soalan 3

Bilakah umur anak itu diberikan kebebasan untuk memilih sama ada untuk bersama ibu atau bapanya?

Jawapan:

kelahirannya sehingga dia mumaiyiz dinamakan hadhanah.

Sementara penjagaannya dari tempoh mumaiyiz sehingga baligh dinamakan kafalah.

Mumaiyiz maksudnya kemampuan untuk menilai dan membezakan sesuatu kebaikan dan keburukan.

Kanak-kanak yang mumaiyiz ialah kanak-kanak yang dapat menguruskan urusan asasi dalam hidup mereka seperti makan, minum, buang air besar dan bersuci tanpa perlu bantuan orang lain.

Biasanya umur mumaiyiz adalah sekitar tujuh tahun.

Para ulama mazhab Hanafi pula berpendapat bahawa batas hadhanah ialah tujuh tahun bagi anak lelaki dan sembilan tahun bagi anak perempuan.

Had-had umur ini diguna pakai dalam undang-undang keluarga Islam di Malaysia.

Selepas tamat tempoh batas hadhanah, anak itu berhak memilih sama ada untuk tinggal bersama ibu atau bapanya.

Pada dasarnya, tanggungjawab dan hak jagaan selepas tempoh hadhanah adalah di pihak bapa.

Namun begitu, adalah lebih baik jika penentuan hak jagaan dibuat melalui persetujuan bersama dengan mengambil kira kecenderungan dan hasrat anak itu sendiri.

Jika berlaku pertikaian, perkara itu boleh dirujuk kepada mahkamah.

Dalam satu riwayat daripada Abu Maimunah, diceritakan bahawa seorang perempuan datang mengadu kepada Rasulullah dengan berkata

Ertinya:

Wahai Rasulullah, bekas suamiku ingin mengambil anakku. Anakku telah memberiku minum dari telaga Abu Inabah.

Sesungguhnya dia amat bermanfaat kepadaku.” Rasulullah bersabda, “Buatlah undian.”

Bekas suami perempuan tersebut berkata, “Siapa yang mahu menghalangku?”

Rasulullah bersabda, “Ini bapa kamu dan ini ibu kamu. Peganglah tangan sesiapa yang kamu pilih.”

Anak tersebut memegang tangan ibunya dan mengikut beliau pulang.

(Riwayat Abu Daud)

Hadis di atas menunjukkan bagaimana Rasulullah memberikan hak kepada anak untuk membuat keputusan apabila anak itu sudah mempunyai kemampuan untuk menilai.

Apa yang penting ialah sikap toleransi dan kerjasama antara ibu dan bapa dalam membuat keputusan.

Ibu bapa perlu menyisihkan nafsu untuk memenangkan diri masing-masing dalam pertikaian penjagaan anak.

Ketepikan ego dan rasa penting diri.

Fokus perlu diberikan kepada kebajikan dan masa depan anak-anak yang dahagakan kasih sayang, perhatian dan perlindungan.

Artikel ini adalah dipetik daripada buku Fikah Perkahwinan, tulisan Ustaz Muhamad Fathi Yusof. Semoga sedikit sebanyak dapat memberi panduan kepada pasangan bercerai yang menghadapi masalah sebegini.

Suka Apa Yang Anda Baca?

Daftarkan nama dan email anda untuk mendapatkan panduan dan perkongsian berkualiti terus ke inbox anda secara PERCUMA!







Privasi anda adalah keutamaan kami. Kami tidak bertolak ansur dengan spam dan kebocoran maklumat kepada pihak ketiga.

Tinggalkan Komen Anda..

4 Comments
Komen Terbaru
Komen Terdahulu Paling disukai
Inline Feedbacks
View all comments
Khairul
1 tahun yang lalu

untg lah klo mcm tu kan jd ibu,bini saya sngt baran,penah ugut nk bunuh anak klo dia dpt hak plk pnjagaan ank..jd ap lah ank tu nnti…xphm sy dgn hak lebih diberi kpda ibu…sdgkn ank 90% rapat dgn sy..

Muhammad alif
1 tahun yang lalu

Assalamualaikum…mohon penjelasan,sy dh bercerai dan ad 2 anak 8 tahun n 7 tahun..sy pon dh nikah lain,bekas isteri pon dh nikah lain..ank atas jagaan bekas isteri..soalan sy,pengurusan persekolahan sepatut nye di uruskan oleh sy atau bekas isteri?Terima kasih

Mohd shahrul
1 tahun yang lalu

Kalau bekas isteri asyik halang sye ziaraha k mcm mne tu..ad je alasan beliau..

abdullah
2 tahun yang lalu

jemput follow blog kenalan saya https://materialdakwah.blogspot.com/