Makbulkah Doa Kita?  

doaBila ditanya “Apa itu Doa?”.

Ada yang menjawab:

“meminta atau memohon sesuatu kepada Allah S.W.T dari pelbagai aspek atau situasi misalnya soal kesihatan atau permudahkan urusan atau lain-lain.

Di samping itu, ada juga yang menjawab ia merupakan sebuah adat seusai mengerjakan solat, mengikut orang ( bilamana orang menadah tangan, kita turut serta tanpa faham akan maksud doa yang sebenar ) dan sebarang apa yang dimaksudkan”.

Sejujurnya, doa bukanlah hanya ungkapan semata-mata..

… tetapi ia merupakan sikap khusyu’ atau bersunguh-sungguh seseorang individu itu dalam menghadapkan diri  atau berdepan kepada-Nya.

Seterusnya, mereka mengharapkan agar tercapainya atau termakbulnya akan sesuatu iaitu keinginan atau keperluan masing-masing di atas apa yang telah dimohonkan atau dihajati dalam apa jua keadaan tanpa mengira masa, tempat dan keadaan.

Selain itu, Al-Qur’an turut memberikan penjelasan bahawa orang-orang yang taat melakukan ibadah senantiasa mengadakan pendekatan diri kepada Allah S.W.T dengan memanjatkan doa yang disertai keikhlasan hati yang mendalam.

Oleh yang demikian, sebuah doa akan cepat dikabulkan apabila disertai keikhlasan hati dan berulangkali dipanjatkan sepertimana firman Allah S.W.T dalam Surah Al-A’raf ayat 55-56 yang bermaksud:

“Berdoalah kepada Tuhan kamu dengan merendah diri dan (dengan suara) perlahan-lahan. Sesungguhnya Allah S.W.T tidak suka kepada orang-orang yang melampaui batas .” {55} “Dan janganlah kamu berbuat kerosakan di bumi sesudah Allah S.W.T menyediakan segala yang membawa kebaikan padanya, dan berdoalah kepadaNya dengan perasaan bimbang (kalau-kalau tidak diterima) dan juga dengan perasaan terlalu mengharapkan (supaya makbul). Sesungguhnya rahmat Allah itu dekat kepada orang-orang yang memperbaiki amalannya.” {56}

Tambahan pula, ia dapat menambah lagi kemantapan dan ketenangan jiwa agar ibadah doa kepada Allah S.W.T akan senantiasa dipanjatkan, baik dalam keadaan senang maupun dalam keadaan susah atau dalam penderitaan maupun dalam kebahagiaan atau dalam kesulitan maupun dalam kelapangan.

Dalam sumber wahyu, Al-Qur’an Allah S.W.T telah menegaskan dalam Surah Al-Khafi ayat 28 yang bermaksud:

“Dan jadikanlah dirimu sentiasa berdamping rapat dengan orang-orang yang beribadat kepada Tuhan mereka pada waktu pagi dan petang, yang mengharapkan keredhaan Allah S.W.T semata-mata  dan janganlah engkau memalingkan pandanganmu daripada mereka hanya kerana engkau mahukan kesenangan hidup di dunia dan janganlah engkau mematuhi orang yang Kami ketahui hatinya lalai daripada mengingati dan mematuhi pengajaran Kami di dalam Al-Quran, serta ia menurut hawa nafsunya, dan tingkah-lakunya pula adalah melampaui kebenaran.”{28}

Sebagai seorang yang bergelar muslim, kita disyariatkan berdoa untuk tujuan kebaikan bukan kearah negatif kepada diri, keluarga, saudara mara, sahabat sesama agama Islam hatta kepada bukan seagama Islam sekalipun supaya mereka diberi taufik dan hidayah oleh Allah S.W.T.

Allah S.W.T menyuruh setiap muslim berdoa dan memohon restu daripada-Nya dan Dia berjanji akan memperkenankan permohonan yang diminta oleh mereka sama ada cepat atau lambat.

Justeru, kita janganlah mudah untuk patah semangat atau putus asa bila mana Allah S.W.T lambat memperkenankan keinginan kita.

Titipkanlah sifat mahmudah seperti sabar dalam diri kita.

Hal ini amat bersesuaian dengan sumber wahyu dari Hadith Rasulullah S.A.W :

Daripada al-Nu’man ibn Basyir, bahawa Rasulullah S.A.W telah bersabda: ”Sesungguhnya doa itu adalah ibadat kemudian membaca ayat 60 , Surah Al-Gahfir “Dan Tuhan kamu berfirman: Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk Neraka Jahanam dalam keadaan hina.”

— Riwayat Ahmad

Doa hanya boleh dipohon kepada Allah S.W.T kerana Dialah yang Maha Agung, Maha Mengetahui dan Maha Memperkenankan dan jangan sesekali mengambil jalan mudah sehingga menyebabkan kita syirik kepadaNya. Nauzubillah min zalik !

Perbanyakkan doa, semoga kita diberkati dan diredhai Allah S.W.T. Allah S.W.T memperkenankan doa dalam tiga bentuk:

  1. Diperkenankan doa itu ketika di dunia, dengan diberikan apa sahaja yang dihajatkan.
  2. Doanya diperkenankan, tetapi hajat itu disimpan dan akan diberikan pada hari akhirat.
  3. Doa diperkenankan, tetapi bukan diberikan apa yang diminta, tetapi dengan cara diselamatkan daripada keburukan dan bala bencana.

Akhir kalam, sebagai seorang muslim, kita hendaklah beristiqamah dalam berdoa kerana ia dapat membentuk peribadi mulia.

Disamping itu, doa akan diterima jika dilakukan dengan bersungguh-sungguh, maka ini akan membentuk sifat sabar, jujur dan ikhlas hati.

Oleh itu, sebaik-baik hamba itu ialah mereka yang sentiasa melakukan sesuatu amalan terus-menerus, sentiasa ingat kepada Allah ketika senang dan susah, bukan hanya ketika susah dan melupakan-Nya ketika senang.

Sesungguhnya dalam doa itu AllahS.W.T  Maha Mengetahui setiap rahsia hamba-hambanya terhadap qadak dan qadar ketentuan-Nya.

 


Kiriman:

Nurul Nabila bt Mokhtar (https://princessannacengeng.blogspot.my/)

Temerloh, Pahang

Photo of author

Muhamad Naim

Bertugas sebagai pendidik dibawah Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM). Telah menubuhkan dan menulis di web akuislam.com semenjak tahun 2010. Saya berharap laman web ini memberi manfaat kepada anda semua. Semoga Allah redha.

Suka Apa Yang Anda Baca?

Daftarkan nama dan email anda untuk mendapatkan panduan dan perkongsian berkualiti terus ke inbox anda secara PERCUMA!







Privasi anda adalah keutamaan kami. Kami tidak bertolak ansur dengan spam dan kebocoran maklumat kepada pihak ketiga.

Tinggalkan Komen Anda..

DAFTAR NOTIFIKASI DI SINI..
Maklumkan saya jika terdapat:
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments