Hukum Tundukkan Kepala Dan Badan Untuk Beri Hormat Kepada Seseorang?

Hukum Tundukkan Kepala

Apakah hukum tundukkan kepala dan badan dengan tujuan beri hormat pada seseorang?

Dalam artikel ini, saya melampirkan jawapan yang pernah dijawab oleh Ustaz Azhar Idrus di halaman facebook beliau.

Semoga bermanfaat.

SOALAN

Apakah hukumnya menundukkan kepala dan badan kerana memberi hormat kepada seseorang?


JAWAPAN

Hukum menundukkan kepala atau kepala serta badan kerana menunjukkan rasa hormat kepada seorang hukumnya adalah harus menurut pandangan sebahagian ulamak.

Tersebut pada Kitab Ghiza Al-Albab :

Dan telah lalu sebutnya pada Kitab Adab Al-Kubra daripada Abi Al-Ma’ali sungguhnya penghurmatan dengan menundukkan belakang badan adalah harus.

Dan kata setengah ulamak ialah sujudnya malaikat bagi Nabi Adam a.s.”

Akan tetapi jika sampai tunduknya itu kepada had rukuk maka berkata sebahagian ulamak dengan makruh.

Tersebut pada Kitab Fawakih Ad-Dawani Al-Malikiyyah :

Dan telah menfatwakan oleh sebahagian ulamak dengan harusnya menundukkan badan apabila tiada sampai ia kepada had rukuk pada syarak.”

Dan setengah ulamak mengharamkan tunduk hormat sampai kepada had rukuk.

Telah berkata Imam Ibnu ‘Alan As-Syafie :

Setengah daripada bida’ah yang diharamkan ialah menundukkan badan ketika berjumpa dengan rupa rukuk.”

Dan telah berkata Syeikh Khatib As-Syarbini:

Dimakruhkan tundukkan badan secara mutlak bagi setiap orang. Ada pun sujud baginya maka hukumnya haram.”

(Kitab Mughni Al-Muhtaj)

Tersebut pada Kitab Muasu’atul Fiqhiyah :

Berkata ulamak apa yang berlaku dengannya pada adat dari menundukkan kepala dan menundukkan badan kepada had yang tidak sampai kepada sekurang-kurang rukuk ketika bertemu tiada kufur dengannya dan tiada haram akan tetapi tak dapat tidak dari makruhnya.”


KESIMPULAN

Harus hukumnya memberi penghormatan kepada seorang ketika bertemu dengan cara menundukkan kepala atau menundukkan kepala serta badan di sisi sebahagian ulamak.

Ada pun jika sampai tunduknya itu kepada had rukuk maka hukumnya adalah makruh di sisi sebahagian ulamak dan haram di sisi sebahagian yang lain.

Wallahua’lam

Ustaz Azhar Idrus

Sumber asal kepada jawapan ini boleh dilihat pada Facebook Ustaz Azhar Idrus pada pautan ini

Photo of author

Muhamad Naim

Bertugas sebagai pendidik dibawah Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM). Telah menubuhkan dan menulis di web akuislam.com semenjak tahun 2010. Saya berharap laman web ini memberi manfaat kepada anda semua. Semoga Allah redha.

Suka Apa Yang Anda Baca?

Daftarkan nama dan email anda untuk mendapatkan panduan dan perkongsian berkualiti terus ke inbox anda secara PERCUMA!







Privasi anda adalah keutamaan kami. Kami tidak bertolak ansur dengan spam dan kebocoran maklumat kepada pihak ketiga.

Tinggalkan Komen Anda..

DAFTAR NOTIFIKASI DI SINI..
Maklumkan saya jika terdapat:
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments