Bolehkah bayar kafarah sumpah dengan sedekah nasi bungkus?
Dalam artikel ini, saya melampirkan jawapan yang pernah dijawab oleh Ustaz Azhar Idrus di halaman facebook beliau.
Semoga bermanfaat.
SOALANBerkenaan dengan bayar kafarah melanggar sumpah adakah boleh dipilih antara memberi pakaian kepada orang miskin dengan memberi mereka makan atau pun mesti kena ikut tertib?
Kalau boleh beri makan orang miskin itu adakah mesti dengan beras atau boleh beri mereka makanan yang sudah dimasak seperti nasi bungkus?
JAWAPAN
Bermula membayar denda atau kafarah melanggar sumpah itu ialah boleh memilih antara memberi makan kepada sepuluh orang miskin dengan makanan yang mengenyangkan mengikut adat negeri tempat tinggal atau memberi pakaian kepada mereka atau memerdekakan hamba.
Firman Allah Taala :
Maka kafarah melanggar sumpah itu ialah memberi makan sepuluh orang miskin dari makanan yang biasa kamu berikan keluargamu atau memberi mereka pakaian atau merdekakan hamba sahaya. Maka barang siapa tiada mendapat yang demikian itu maka hendaklah dia berpuasa selama tiga hari.”
(Maidah : 89)
Kemudian ulamak berselisih tentang membayar kafarah dengan makanan itu yakni sebahagian ulamak mensyaratkan makanan yang belum dimasak seperti kurma dan beras dan lainnya manakala sebahagian ulamak mengharuskan memberi makanan yang telah dimasak yang mengenyangkan apabila mereka makan.
Tersebut pada Majlis Fatwa Negeri Mesir:
Dan berasakan atas yang demikian itu maka tiada halangan dari mengeluarkan kafarah sumpah dalam bentuk makanan yang sudah dimasak kerana mengambil perkataan ulamak yang mengharuskannya sekali pun yang lebih utama ialah mengeluarkan makanan yang mentah dan kering kerana keluar dari perselisihan ulamak.”
(Darul Ifta Mesir)
KESIMPULAN
Harus membayar kafarah sumpah dalam bentuk memberikan orang miskin nasi yang telah dimasak seperti dalam soalan tetapi yang lebih afdhal ialah memberikan mereka makanan yang mentah seperti beras.
Harus memilih antara memberi makan atau memberi pakaian atau merdekakan hamba.
Wallahua’lam
Ustaz Azhar Idrus
Sumber asal kepada jawapan ini boleh dilihat pada Facebook Ustaz Azhar Idrus pada pautan ini
Tinggalkan Komen Anda..
Assalamualaikum,saya nak tanya , saya sedang dalam keadaan emosi dan terlampau marah akan syaitan yang selalu menghasut dan bisik benda benda tak sepatutnya dan saya terlepas cakap “sumpah aku nak bunuh kau setan kurang hajar kau ni aku dapat kau aku bunuh pakai tangan aku sendiri” something like that. Adakah itu termasuk sumpah dan adakah kena bayar kafarah kalau saya langgar sebab , mustahil untuk bunuh syaitan dan hukum membunuh adalah haram dan dosa besar , saya mengatakan benda tersebut sebab saya terlampau marah akan lintasan yang selalu lalu dekat kepala sehingga meragukan sama ada ianya datang dari saya atau bukan , jika saya langgar sumpah tu jika ianya sumpah sebab saya taknak membunuh sebab tahu dosa membunuh tu besar dan ianya haram dan taknak bunuh pun saya just cakap benda tu sebab sakit hati sangat sangat , saya sangat benci setan laknat ni . Adakah masih dikira kafarah? Dan kebiasaan juga saya selalu mengatakan “sumpah ah” dalam nada terkejut kalau apa apa jadi ke sebab macam dah terbiasa atau pun ayat “sumpah doww” setiap kali berborak , adakah dikira sumpah dan kena bayar kafarah?
Lagi satu saya nak tanya , kalau orang itu semasa diploma , pernah melakukan penipuan dalam peperiksaan , dan ianya bercampur aduk dengan subject yang dia buat dengan kerja sendiri means dengan jujur dan ada subject yang dia tipu sebab alasan tak sempat belajar atau baru tahu ada exam ataupun tak pandai atau macam macamlah alasan disebabkan itu dia dapat pointer yang tinggi , dan disebabkan itu dia dapat biasiswa , dan berterusan selama bertahun , sehinggalah satu hari dia ingin bertaubat dari melakukan penipuan dalam online exam sebab ianya akan effect status halal duit biasiswa itu iaitu menjadi haram sebab menipu dulu dalam certain subject dan juga berdosa besar dan ilmu semua tak berkat jadinya , tetapi dia telah menggunakan semua duit biasiswa itu sebelum bertaubat , dan semasa baru second sem degree setelah bersambung dari diploma , dia baru bertaubat pada penhujung second sem itu , dan telah mendapat biasiswa dari syarikat yang memberikan biasiswa itu.
Persoalan.
1. Sebelum menerima biasiswa , semua kos kos ditanggung oleh ibu bapa , dan selepas berjaya peroleh biasiswa , semua duit kos kos yang ditanggung oleh ibu bapa direfund kembali kepada si ibu bapa oleh syarikat yang memberi biasiswa , apakah status duit itu yang direfund adakah ia halal atau haram kerana , umpama ibu bapa yang bayar dulu , baru syarikat itu bayar balik kepada ibu bapa setelah anaknya berhasil peroleh gred tinggi tetapi masalahnya anaknya selangi penipuan dalam subjek yang tidak pandai dengan subject yang dia berusaha sendiri , bagaimana ustaz dengan status wang yang direfund kepada ibu bapa itu?
2. Jika tidak mampu bayar balik semua duit biasiswa , adakah memadai mintak halal kepada pihak yang memberikan biasiswa kerana si anak sudah bertaubat dan berjanji tidak melakukan penipuan lagi di masa hadapan dengan melampirkan surat permohonan maaf kepada pihak terlibat dan menyatakan janji untuk tak buat lagi?
3. Jika perkara sama berlaku lagi di masa hadapan , adakah hanya perlu minta maaf atau bayar balik semua sekali duit itu?
Bagaimana mahu bezakan lintasan dengan iktikad atau azam , saya sedang mengalami was was kufur sebab selalu ada lintasan kufur yang suruh saya kearah tu dan saya mujahadah dengan menolak dan istigfhar dan bersyahadah , kadang kadang tu saya seram sebab ia seolah ada dua orang dalam kepala saya membisikan benda ini dan kadang terlintas seperti kita yang ingin lintaskan tapi saya still tolak , saya tahu ni syaitan tapi kadang saya ragu adakah saya yang lintas atau setan , mana keyakinan yang betul sebenarnya sebab saya masih menolak was was gila ni , saya taknak lintasan tu , kalau lintasan tu datang lagi dan saya just tak layan sebab saya SANGAT PASTI YANG INI HANYA SETAN YANG LINTAS SEBAB MUSTAHIL SAYA NAK LINTASKAN MACAM TU bolehkah walaupun ianya sangat dasyat untuk disebut atau adakah masih perlu lawan sebab bila saya lawan makin teruk jadinya , saya sekarang tak layan dan lawan bila saya was was adkaah itu saya atau setan tu , bagaimana ustaz?
Waalaikumsalam warahmatullahi wabarakatuh.
Permasalahan yang anda hadapi adalah berkaitan dengan sumpah, duit biasiswa dan was-was kufur. Mari saya bantu dengan memberi jawapan mengikut tajuk:
1. Sumpah dan Kafarah:
– Dalam Islam, sumpah adalah janji terhadap sesuatu dengan menyebut nama Allah. Adalah penting bagi seseorang Muslim supaya berhati-hati dengan perkataannya terutama apabila menyebut nama Allah. Bagi kes anda, sumpah yang dikeluarkan dalam keadaan marah dan emosi mungkin tidak memerlukan kafarah kerana ia tidak memenuhi syarat sumpah yang sah dan lebih kepada ungkapan emosi. Namun, adalah lebih baik menghindari penggunaan perkataan “sumpah” dalam percakapan harian.
2. Duit Biasiswa:
– Bagi duit yang telah diterima daripada biasiswa berdasarkan keputusan yang dicapai dengan cara penipuan, adalah lebih baik bagi anda untuk mendekati pihak yang memberikan biasiswa dan menerangkan situasi sebenar. Pilihan tindakan seterusnya akan bergantung kepada respon mereka.
– Adalah lebih baik untuk berbuat jujur dan memulangkan sebahagian atau keseluruhan duit jika memungkinkan. Jika tidak mampu, adakah memadai untuk meminta maaf dan berjanji tidak akan mengulangi kesilapan di masa hadapan, adalah bergantung kepada kebijaksanaan pihak yang memberi biasiswa.
3. Was-was Kufur:
– Was-was adalah salah satu daripada fitnah yang dilontarkan oleh syaitan untuk menggugat keimanan seseorang. Anda perlu memahami bahawa setiap Muslim akan menghadapi was-was pada beberapa ketika dalam hidup mereka. Penting untuk anda mengenali bahawa was-was ini datang dari syaitan dan bukan dari diri sendiri.
– Cara terbaik untuk mengatasi was-was adalah dengan banyak beristighfar, berselawat dan memohon perlindungan Allah daripada syaitan. Anda juga boleh membaca ayat kursi dan Surah Al-Falaq serta An-Naas untuk perlindungan.
Apabila anda rasa was-was, elakkan memberi perhatian kepada was-was tersebut. Fokus kepada ibadah anda dan jangan biarkan was-was tersebut mengganggu anda. Jika perlu, dapatkan nasihat dan bimbingan daripada ahli agama atau pakar yang berkaitan untuk membantu anda melalui fasa ini.
Semoga Allah memudahkan urusan anda dan memberi kekuatan dalam menghadapi dugaan ini.
Terima kasih ustaz , tapi berkenaan duit yang direfund ke ibu bapa itu apakah statusnya, kerana ibu bapa perlu bayar dulu untuk satu sem sebelum kos kos satu sem itu direfund kembali oleh pihak biasiswa disebabkan anak dapat berkelayakan tinggi (tetapi menipu dalam exam) . Adakah ia haram , atau ia halal kerana duit yang direfund ialah duit yang asal dari ibu bapa itu , tetapi si anak menipu dalam peperiksaan. Confius part ni sebab duit itu direfund kembali kepada ibu ayah , selepas anak dapat gred tinggi (tetapi menipu) .
Waalaikumsalam warahmatullahi wabarakatuh.
Mengenai soalan yang anda kemukakan berkenaan duit yang direfund kepada ibu bapa:
Duit yang direfund kepada ibu bapa adalah duit yang asalnya daripada mereka. Oleh itu, secara asasnya, duit tersebut adalah halal bagi ibu bapa kerana ia adalah pemulangan duit yang telah mereka bayarkan.
Namun, konteks di mana duit tersebut direfund – iaitu atas dasar kejayaan anak yang telah menipu dalam peperiksaan – membawa kepada persoalan etika. Secara teknikal, duit tersebut mungkin dianggap halal bagi ibu bapa, tetapi dari sudut moral dan etika, ia mungkin mempunyai implikasi.
Oleh itu, tindakan yang paling mulia dalam hal ini adalah dengan mendekati pihak yang memberikan biasiswa, menerangkan situasi dan meminta panduan mereka mengenai langkah seterusnya. Jika mereka meminta duit itu dipulangkan, maka patuhilah. Jika tidak, gunakan duit tersebut dalam cara yang halal dan bermanfaat.
Adalah penting untuk mengingat bahawa taubat yang ikhlas dan usaha untuk memperbetulkan kesilapan masa lalu adalah langkah yang penting dalam mendekatkan diri kepada Allah. Minta maaf kepada Allah, lakukan perbuatan baik dan elakkan diri daripada melakukan kesilapan yang sama di masa depan.
Semoga Allah memaafkan kesilapan kita dan memberi kita hidayah untuk terus berada di jalan yang lurus.
Baik Ustaz dan terima kasih atas penjelasan , jadi apa yang perlu dibuat oleh student itu ialah jujur , tetapi ada update
1. Duit yang dibayar oleh ibu bapa itu tidak dibayar ke pihak biasiswa tetapi pihak university, sebelum pihak biasiswa membayar balik duit itu ke ibu bapa.
2. Permasalahan sekarang duit yang dibayar balik ke ibu bapa itu sudah dibagi ke ibu bapa , dan juga ibu bapa juga memberikan anaknya itu (yang menipu tetapi hendak bertaubat) sedikit wang yang direfund itu sebagai duit belanjanya .
3. Anak itu sudah tau duit biasiswa yang dipegang itu ialah duit haram kerana hasil penipuan dalam salah satu ujian semua itu lah , dan perlu bertaubat dan minta maaf pada pihak itu akan kesalahannya , tetapi si anak ragu akan status duit yang direfund kepada ibu bapanya ?
Bagaimana Ustaz? Dan si student itu juga sedang cuba untuk contact orang yang bertanggungjawab untuk bagi biasiswa itu tetapi lambat responsnya , adakah dosa itu mengalir selagi student tak minta maaf pada pihak biasiswa itu?
Assalamualaikum Ustaz , lagi satu update , jika duit biasiswa yang dipegang (bukan yang duit refund ke ibu bapa) adalah duit haram kerana melakukan penipuan dalam biasiswa dan si student itu bertaubat , tetapi terpaksa meminjamkan duit itu kepada ibunya kerana terpaksa dan ibunya akan bayar balik jumlah asal wang haram itu , adakah ibu student itu menerima wang yang haram kerana isu yang sekarang si ibu hanya meminjam wang itu dan akan bayar balik kepada si student , dan ibu student itu sekarang tidak tahu akan status wang itu kerana si student merahsiakn perilakunya , dan juga si student sedang menunggu maklum balas pihak biasiswa akan isu yang terjadi
Dan juga , kita memang beriman kepada Al quran , tetapi betulkah ayat beriman kepada hadis , memang saya percaya akan hadis sebab dari Rasulullah SAW , tapi adakah betul kalau ayat beriman? Dan ayat beriman adakah sama dengan mempercayai , saya confius bab ni.
Berkenaan dengan isu yang dikemukakan:
1. Mengenai duit yang telah dibayar oleh ibu bapa kepada universiti dan kemudian duit tersebut direfund oleh pihak biasiswa kepada ibu bapa:
Duit yang direfund kepada ibu bapa sebenarnya adalah duit yang mereka dahulu keluarkan untuk membayar yuran pengajian. Secara dasarnya, duit tersebut adalah halal untuk ibu bapa. Namun, kerana duit tersebut direfund atas dasar prestasi anak yang telah menipu dalam peperiksaan, ini membawa isu etika dan moral.
2. Jika anak merasa bahawa duit biasiswa yang diterima adalah haram dan ingin bertaubat:
Langkah pertama yang perlu diambil oleh anak adalah dengan menghubungi pihak biasiswa untuk menerangkan situasi sebenar dan meminta panduan mereka mengenai langkah seterusnya. Jika pihak biasiswa meminta duit tersebut dipulangkan, maka patuhilah. Jika tidak, gunakan duit tersebut dalam cara yang halal dan bermanfaat.
3. Mengenai status duit yang direfund kepada ibu bapa dan diberikan sebahagian kepada anak:
Dari perspektif syariah, duit yang diberikan oleh ibu bapa kepada anak selepas menerima refund adalah halal bagi anak. Namun, jika anak merasa tidak selesa dengan status duit tersebut kerana berkaitan dengan penipuan dalam peperiksaan, adalah lebih baik untuk anak berbincang dengan ibu bapa dan menerangkan perasaannya.
4. Mengenai isu ibu yang meminjam duit dari anak:
Jika ibu hanya meminjam duit tersebut dan akan memulangkannya kembali, maka tidak ada masalah dari segi syariah. Namun, adalah penting bagi anak untuk menerangkan kepada ibu mengenai asal-usul duit tersebut agar ibu memahami situasi sebenar.
Kesimpulannya, langkah pertama dan paling penting adalah berkomunikasi dengan pihak yang memberikan biasiswa dan menerangkan situasi sebenar. Adalah penting untuk selalu berlaku jujur dan mengambil tanggungjawab atas kesilapan yang telah dilakukan.
Taubat yang ikhlas dan usaha untuk memperbetulkan kesilapan masa lalu adalah langkah yang penting dalam mendekatkan diri kepada Allah.
Semoga Allah memaafkan kesilapan kita dan memberi kita hidayah untuk terus berada di jalan yang lurus.
1. Apabila kita bercakap mengenai “beriman”, kita merujuk kepada keyakinan dan penerimaan sepenuhnya terhadap sesuatu. Sebagai contoh, kita “beriman” kepada Al-Quran bermaksud kita sepenuhnya yakin bahawa Al-Quran adalah firman Allah yang diwahyukan kepada Nabi Muhammad SAW.
2. Hadis adalah rekod tentang perkataan, perbuatan, dan pengesahan Nabi Muhammad SAW. Apabila kita “beriman” atau “mempercayai” Hadis, ini bermaksud kita yakin bahawa Hadis tersebut adalah petunjuk yang sahih dari Rasulullah SAW dan kita mengambilnya sebagai sumber panduan dalam kehidupan kita.
3. Dalam konteks Bahasa Melayu Malaysia, “percaya” mungkin lebih bersifat umum dan boleh digunakan dalam banyak konteks. Sebagai contoh, “Saya percaya esok akan hujan”. Manakala “beriman” mempunyai konotasi yang lebih mendalam dan kerap digunakan dalam konteks keagamaan, seperti “beriman kepada Allah” atau “beriman kepada rasul”.
Secara keseluruhan, untuk seorang Muslim, mempercayai dan mengikuti Hadis adalah sebahagian daripada amalan agama kerana Hadis memberikan penerangan dan konteks kepada banyak ajaran dalam Al-Quran.
Assalamualaikum , Saya nak tanya kalau saya berkata begini , kalau aku bermaksiat lagi aku akan taubat lagi dan lagi , adakah ou termasuk dalam sumpah atau taklik , saya keliru sebab risau bersumpah , sebab kalau ikutkan saya nak kata yang setiap kali berbuat bermaksiat akan taubat lagi dan lagi , sampai mati akan taubat ,adakah semua ini dikira sebagai sumpah , boleh ke berikan contoh bagaimana sumpah atau taklik sebenarnya terjadi dan dilakukan?
Waalaikumsalam warahmatullahi wabarakatuh.
Pernyataan yang anda sebutkan, “kalau aku bermaksiat lagi aku akan taubat lagi dan lagi”, bukanlah satu sumpah atau taklik. Ia lebih kepada satu penegasan atau ketetapan diri yang anda nyatakan. Untuk menjadi sebuah sumpah, biasanya ia dimulai dengan perkataan seperti “Demi Allah” atau “Wallahi”.
Contoh sumpah:
1. “Demi Allah, saya tidak akan makan gula lagi.”
2. “Wallahi, saya tidak akan pergi ke tempat itu lagi.”
Sumpah adalah janji yang dibuat dengan menyebut nama Allah. Apabila seseorang bersumpah dan tidak menunaikannya, maka ada kaffarat (tebusan) yang perlu dilakukan berdasarkan ajaran Islam.
Namun, pernyataan anda lebih kepada niat atau tekad untuk sentiasa bertaubat apabila melakukan dosa, dan ini adalah sikap yang baik. Sebaik-baiknya, elakkan dari bersumpah kecuali dalam situasi yang benar-benar diperlukan, dan usahakan agar setiap sumpah yang diucapkan dapat ditepati. Jika tidak, seperti yang disebutkan, ada kaffarat yang perlu dilakukan.
baik ustaz , terima kasih menjawab soalan saya , adakah ayat yang bermula dari “demi’ itu termasuk sumpah , contohnya ada lagu seperti , masih mencari rezeki , demi hidup senang lenang . adakah termasuk sumpah selain dengan Allah. saya rasa ayat demi ini hanya penegas tapi saya juga risau kalau termasuk bersumpah dengan selain Allah , contohnya ada juga lagu seperti demi cinta dan sebagainya. maybe saya yang salah paham ataupun ayat demi itu multifungsi. dan juga lagi , saya tahu Nabi Isa AS itu Rasul Allah , memang bukan Tuhan hanya Allah satu Tuhan , tapi terlintas , Nabi Isa tu false god , kalau ikutkan , memang ya lah tapi masa tu saya cam skeptikal takut tersalah cakap , saya takda ragu bahawa hanya Allah satu tuhan dan Nabi Isa itu Rasul Allah , sangat jelas , tapi saya macam stunned dan cuba berpikir sejenak , takut salah cakap atau pun salah buat apa apa yang jurus ke syirik atau kufur , then saya counter yang Nabi Isa tu memang bukan tuhan dan itu false accusation orang kafir , dan saya terima yang Nabi Isa AS tu false god sebab saya buat sokongan untuk counter apa yang terlintas tu. kalau ikutkan memang iktikad orang kafir kan yang Nabi Isa itu Tuhan masa zaman ketika Kitab Injil mula diseleweng , selepas Nabi Isa diselamatkan oleh Allah dengan diangkat kelangit dan masih hidup sampai sekarang dan akan turun nanti untuk bunuh Dajjal . Betulkah cara saya buat ni dan adakah saya masih dalam lingkungan iman , memang tiada ragu pada Allah dan Rasul , cuma saya stunned sekejap
Pertama, berkenaan penggunaan kata “demi” dalam konteks sumpah. Dalam Islam, sumpah ialah ucapan yang mengandungi janji atau pengesahan yang kuat, biasanya dengan menyebut nama Allah. Penggunaan kata “demi” dalam bahasa harian, seperti dalam lirik lagu atau perbualan biasa, biasanya tidak dianggap sebagai sumpah dalam konteks syariat. Ia lebih kepada ungkapan untuk memberikan penekanan. Walau bagaimanapun, kita perlu berhati-hati dalam penggunaannya untuk mengelakkan dari terjebak dalam sumpah yang tidak perlu atau tidak sesuai.
Kedua, tentang pemahaman anda mengenai Nabi Isa AS. Memang benar dalam Islam, Nabi Isa AS diakui sebagai salah seorang Rasul Allah dan bukan Tuhan. Pemikiran yang menyebut Nabi Isa sebagai “false god” adalah pandangan yang berasal dari agama lain, terutamanya dalam konteks Kristianiti, di mana Nabi Isa dianggap sebagai Tuhan oleh sebahagian pengikutnya. Dalam Islam, kepercayaan ini tidak diikuti dan tidak sah dari sudut pandang ajaran Islam.
Apabila ada pemikiran sebegini yang terlintas, tidak perlu berasa cemas selagi anda tetap berpegang kepada aqidah Islam yang benar dan tidak mengikutinya. Memahami dan mengetahui pendapat lain bukan bererti anda menerima atau mengikuti aqidah tersebut. Tindakan anda dalam menanggapi dan menolak pemikiran tersebut sebagai salah, serta memperkukuh keyakinan anda pada ajaran Islam, menunjukkan pegangan terhadap iman.
Penting untuk diingat dalam Islam, keimanan seseorang tidak hanya dinilai dari pemikiran yang terlintas secara spontan, tetapi lebih kepada apa yang diyakini, diucapkan, dan diamalkan. Terlintasnya pemikiran yang seketika dan tidak diikuti dengan keyakinan atau tindakan yang menyesatkan, tidak secara langsung menghapus atau mengurangi iman seseorang.
Dalam semua situasi, berusaha kembali kepada Al-Quran dan Sunnah Nabi Muhammad SAW serta meminta petunjuk Allah SWT dalam setiap langkah adalah kunci utama dalam menjaga keimanan.
Semoga ini menjawab soalan anda.