Apakah jenis najis yang dimaafkan dalam Islam?
Dalam artikel ini, saya melampirkan jawapan yang pernah dijawab oleh Ustaz Azhar Idrus dihalaman facebook beliau.
Semoga bermanfaat
SOALAN:Bolehkah ustaz sebutkan jenis-jenis najis yang dimaafkan supaya senang hendak menunaikan sembahyang sebab ia banyak berlaku dalam kehidupan harian kita.
JAWAPAN:
Berkata Syeikh As-Syarqawi:
واعلم أن النجاسة أربعة أقسام: قسم لا يعفى عنه مطلقاً وهو معروف، وقسم عكسه وهو ما لا يدركه الطرف، وقسم يعفى عنه في الثوب دون الماء وهو قليل الدم لسهولة صون الماء عنه، ومنه أثر الاستنجاء فيعفى عنه في البدن، والثوب المحاذي لمحله خلافاً لابن حجر، وقسم عفي عنه في الماء دون الثوب وهو الميتة التي لا دم لها سائل حتى لو حملها في الصلاة بطلت
Ertinya:
Hendaklah kamu tahu sungguhnya segala najis itu ada empat bahagi.
Bahagi yang pertama iaitu yang tidak dimaafkan sama sekali ialah yang sudah maklum.
Bahagi yang kedua ialah lawannya yaitu najis yang tidak dapat dilihat olih mata.
Bahagi yang ketiga najis yang dimaafkan pada pakaian tapi tidak pada air yaitulah sedikit darah kerana mudah memelihara air darinya dan termasuk daripadanya ialah bekas istinjak maka dimaafkan pada badan dan pakaian yang setentang kedudukkannya bagi tempatnya khilaf bagi Ibnu Hajar.
Dan bahagi keempat yang dimaaf pada air tidak pada pakaian yaitu bangkai haiwan yang tiada darah mengalir kalau dibawa didalam solat maka batal solatnya.”
(Kitab Hasyiah Syarqawi)
Maksud najis yang dimaafkan ialah tidak dikira memberi mudarat dengan adanya seperti najis yang ada pada luka maka ia dimaafkan ketika mengerjakan solat yaitu sah solatnya dan jika najis itu banyak hingga meleleh dari luka sebelum lagi memulai solat maka ia memudaratkan solat yaitu tidak sah.
Kesimpulan
Segala jenis najis nisbah kepada dimaafkan atau tidak itu ada empat bahagi.
Pertama:
Najis yang tidak dimaafkan sama sekali seperti darah dan nanah dan kencing dan tahi dan seumpamanya.
Kedua:
Najis yang sangat sedikit contohnya ketika kencing ada terpercik pada pakaiannya percikan air kencing yang halus yang sukar dilihat dengan mata kasar tetapi jika diperhatikan dengan teliti ada terlihat percikan halus pada pakaiannya itu maka ia dimaafkan yaitu jika dia tidak membasuhnya lalu dikerjakan solat dengannya maka solatnya itu sah. Tetapi sunat dibasuh terlebih dahulu.
Ketiga:
Najis yang sedikit yang dimaafkan jika ada pada pakaian tetapi tidak dimaafkan pada air seperti sedikit darah luka atau sedikit darah jerawat atau sedikit nanah yang keluar dari kudisnya tetapi jika ia terkena pada air yang sedikit maka air itu tidak bersih atau kena ia pada air minuman maka tidak boleh meminumnya kerana mudah memeliharanya dari terkena air tetapi sukar memeliharanya dari terkena badan dan pakaian.
Begitu juga kesan najis pada tempat keluar najis maka ia juga dimaafkan dan dimaafkan juga jika kena pada pakaian yang setentang dengan tempat keluar najis itu.
Tetapi Syeikh Ibnu Hajar bersalahan ia pada najis bahagi yang ketiga ini sekira-kira berkata ia tidak dimaafkannya.
Keempat:
Najis yang dimaafkan jika jatuh ia kedalam air seperti bangkai serangga-serangga kecil yang tidak ada darah yang mengalir.
Tetapi jika bangkai serangga ini ada pada pakaian solat maka solat tersebut tidak sah kerana mudah memeliharanya dari terkena pada pakaian tetapi sukar memeliharanya dari jatuh ke dalam air.
Wallahua’lam
Ustaz Azhar Idrus
Sumber asal kepada jawapan ini boleh dilihat pada Facebook Ustaz Azhar Idrus pada pautan ini
Tinggalkan Komen Anda..
Assalamualaikum ustaz. Semasa solat ada kucing dtg dan dia duduk di sejadah dan kain telekung. Selepas solat saya dapati ada lendir dekat sejadah, maka sy tukar dgn sejadah yg bersih dan solat semula. Sblm solat sy check telekung sy mmg bersih. Selepas solat, sy perasan dkt kain telekung tu ada kotoran yg sedikit, tp x pasti tu najis atau tidak. Sah ke solat sy ustaz?
Walaikumsalam,
Dalam Islam, kucing tidak dianggap sebagai haiwan najis. Hadis Nabi SAW menyatakan bahawa kucing adalah bersih, dan oleh itu sentuhan atau kehadirannya tidak membatalkan kesucian solat. Jika kucing duduk di atas sejadah atau telekung semasa solat, ia tidak secara automatik menjadikan tempat solat atau pakaian tersebut najis. Namun, jika selepas solat puan menemui kesan seperti lendir atau kotoran, ia hanya dianggap najis jika ada bukti jelas bahawa ia benar-benar najis, seperti najis yang keluar dari dubur kucing. Dalam Mazhab Syafie, jika tidak pasti sama ada sesuatu itu najis, maka ia dianggap suci sehingga ada bukti kukuh yang menunjukkan sebaliknya.
Selain itu, bulu kucing yang melekat pada pakaian atau sejadah juga dimaafkan dalam solat, terutama jika ia dalam jumlah yang sedikit dan sukar dielakkan. Oleh itu, jika selepas solat terdapat kesan yang tidak pasti statusnya, solat puan tetap sah. Namun, jika jelas ada najis selepas solat, ia tidak membatalkan solat yang telah selesai, tetapi sebaiknya pakaian atau tempat solat dibersihkan sebelum melaksanakan solat yang seterusnya.
Wallahu a’lam.
Assalamualaikum, saya ingin bertanya bebrapa soalan:
1) saya mempunyai luka pada tangan dan darah pada luka tersebut adalah sedikit. Persoalannya, seandainya saya membasuh baju atau mengambil wuduk, adakah pakaian tersebut atau air yang telah digunakan menjadi mutannajis atau dimaafkan? kerana selepas membasuh kawasan luka tersebut masih terdapat kesan darah yang sedikit.
2) sekiranya terdapat luka yang berdarah seperti luka di bawah kulit di hujung jari akibat terkoyak adakah saya perlu membasuhnya sehingga hilang kesan darah atau basuh hingga hilang kesan darah pada kawasan zahir sahaja iaitu pada kawasan bahgian luar kulit yang terluka sahaja?
Waalaikumsalam Tuan,
1) Mengenai darah yang keluar dari luka dan mengenainya pada pakaian atau air wuduk, dalam mazhab Syafie, darah yang sedikit dan keluar dari badan dianggap najis. Namun, terdapat pengecualian dan kemudahan dalam beberapa situasi. Darah yang sedikit dari luka yang tidak mengalir atau meresap ke tempat lain, seperti pada kes tuan, di mana darah hanya sedikit dan tidak mengalir, boleh dianggap sebagai maaf (dimafkan) apabila sukar untuk dielak atau membersihkannya sepenuhnya. Ini bermakna, jika kesan darah tersebut sangat sedikit dan tidak sengaja menyentuh pakaian atau digunakan dalam wuduk, maka ia tidak menjadikan pakaian atau air tersebut mutannajis secara automatik, memandangkan kesukaran dan kecilnya jumlah darah yang terlibat.
2) Berkaitan dengan luka yang berdarah di bawah kulit atau pada hujung jari, penting untuk membersihkannya dengan baik. Dalam Islam, kebersihan adalah sebahagian dari iman. Sekiranya darah itu berada pada zahir (permukaan luar) dan boleh dibersihkan, maka usaha perlu dilakukan untuk menghilangkan kesan darah tersebut hingga tidak ada lagi kesan yang zahir. Walau bagaimanapun, jika darah berada di bawah kulit dan tidak boleh diakses tanpa menyebabkan lebih banyak kerosakan atau kesakitan, maka usaha untuk membersihkan zahirnya saja sudah mencukupi, memandangkan Islam tidak membebankan seseorang dengan apa yang di luar kemampuan mereka. Utama adalah membersihkan apa yang zahir dan mungkin untuk dibersihkan tanpa memudaratkan diri.
Islam memberi kemudahan dan tidak menghendaki kesulitan kepada umatnya. Oleh itu, dalam kedua-dua situasi, apa yang penting adalah usaha untuk memelihara kebersihan dan kesucian dengan cara yang munasabah dan tidak memberatkan.
Wallahu a’lam.
Assalamualaikum saya nak bertanya , saya terjatuh dan bila saya check takda darah mengalir mahupun luka , hanya ada kesan calar saja yang kecil , lepastu selepas beberapa jam misalnya pukul 747 , hingga pukul 10 , saya tengok balik kat kesan calar tu , ada benda sebesar jarum warna merah tak pasti darah atau tak , sebab kesan calar saya memang tak mengeluarkan darah langsung , saya basuh sahaja dengan air caranya terus lap segenggam air dan lalukan dekat tangan , tapi benda tu cabut macam bukan darah , dia macam benda , saya tak tau la apa benda tu , sebab dua kali sapu baru hilang , saya tak dapat pastikan sama ada darah atau tak , sebab kawasan calar memang takda luka , macam mana tu ustaz , saya risau sebab air bekas basuh tu kena terpercik kat baju saya sebab ganas jugak basuh , tapi takda pun darah ke apa
Waalaikumsalam.
1. Jika ia bukan darah: Jika anda pasti bahawa benda tersebut bukan darah, maka tidak ada masalah dari segi kebersihan dan najis.
2. Jika ia adalah darah tetapi tidak menyebar: Menurut mazhab Syafi’i, jika darah tidak menyebar daripada tempat asalnya, maka ia dianggap suci.
3. Percikan pada pakaian: Anda menyatakan benda tersebut telah tercabut selepas beberapa kali basuh dan anda tidak pasti jika ia adalah darah. Dalam mazhab Syafi’i, jika ada syak wasangka dan tiada kepastian, maka keadaan asal (dalam kes ini, kebersihan pakaian) diambil kira. Ini bermakna, jika anda tidak pasti apakah benda tersebut adalah darah atau tidak, maka anda boleh menganggap pakaian anda suci.
Saya faham kebimbangan anda terhadap kesucian, tetapi dalam Islam, asasnya ialah kesucian dan kebersihan, sehingga ada bukti yang jelas mengenai najis.
Jika anda ada keraguan atau was-was, maka anda patut berpegang kepada kepastian (yakni pakaian anda suci sebelum percikan tersebut).
Namun, jika anda ingin lebih yakin, anda boleh membasuh bahagian pakaian yang terkena percikan untuk memastikan kesucian pakaian anda.
Semasa solat saya terpijak najis tikus kering di sejadah. Adakah sah solat saya ?
Menurut mazhab Syafi’i, najis dari haiwan seperti tikus adalah jenis najis yang mempengaruhi sah atau tidaknya solat.
Jika anda terpijak najis itu semasa solat dan terus meneruskan solat tanpa membersihkannya, maka solat tersebut dianggap tidak sah.
Anda perlu membersihkan najis tersebut dan kemudian mengulangi solat.
Ok. Terima kasih Ustaz.
Assalamualaikum ustaz saya ad luka di kaki saya dan air bisa tidak berhenti keluar walaupun sudah lama tunggu