Apakah maksud sebenar ‘Husnul Khatimah’ dan bagaimana kita boleh meraihnya?
Bagaimana pula Nabi Muhammad ﷺ mendefinisikan husnul khatimah?
Dalam artikel ini, kita akan membincangkan tentang makna sebenar ‘pengakhiran yang baik’ dalam konteks Islam dan langkah-langkah yang dapat kita lakukan untuk meraihnya.
Definisi Khusnul Khatimah Atau Pengakhiran Yang Baik Yang Sebenar
“Khusnul Khatimah” adalah istilah Arab yang bermaksud “pengakhiran yang baik” jika diterjemahkan secara langsung.
Dalam konteks agama Islam, istilah ini mengacu kepada meninggal dalam keadaan beriman dan taqwa kepada Allah S.W.T.
Mendapat Khusnul Khatimah bukan hanya tentang bagaimana seseorang itu meninggal, tetapi juga tentang bagaimana seseorang hidup sepanjang hidupnya sebagai seorang Muslim yang taat.
Ini bermaksud menjalankan perintah Allah dan menjauh dari laranganNya, serta menjaga akhlak dan perilaku yang baik terhadap Allah dan terhadap sesama manusia.
Nabi Muhammad ﷺ sentiasa menasihati umat Islam untuk mempunyai persepsi dan pemikiran yang baik terhadap Allah Yang Maha Esa.
Nabi ﷺ selalu meminta perlindungan dari pengakhiran yang buruk dan meminta pengakhiran yang baik.
Nabi ﷺ bersabda:
“Tiada sesiapa pun di antara kamu (orang Islam) yang harus mati kecuali mempunyai pemikiran yang baik tentang Allah, yang Maha Agung, Maha Kuasa.”
[Muslim]
Namun, istilah kematian yang baik sering difahami oleh ramai orang pada hari ini dari perspektif yang sangat sempit.
Pengakhiran yang baik tidak semestinya bermakna anda akan mati ketika anda dalam posisi sujud, atau di atas sejadah atau anda akan mati dengan Al-Quran di tangan anda atau ketika memasuki masjid.
Kita semua tahu bahawa sebaik-baik manusia, Nabi Muhammad ﷺ mati di atas katilnya.
Sahabat baiknya, Abu Bakar yang juga merupakan rakan seperjuangan, turut meninggal dunia di atas katil.
Begitu juga dengan Khalid Ibn Al-Walid, seorang panglima Muslim yang berani dan dijuluki sebagai ‘Pedang Allah’, beliau juga menghembuskan nafas terakhir di atas katil.
Ya, tidak diragui bahawa mati dalam keadaan melakukan amalan baik adalah salah satu tanda pengakhiran yang baik. Tetapi bukan itu SAHAJA definisinya.
Apa yang sebenarnya dimaksudkan oleh Islam dengan istilah ‘pengakhiran yang baik’ adalah:
- Meninggalkan dunia ini dalam keadaan Allah Yang Maha Esa reda dengan kita.
- Mati dalam keadaan bebas dari syirik dan munafik
- Mati atas Quran dan Sunnah menurut pemahaman salafussoleh.
- Mati bebas dari pertanyaan mengenai darah Muslim, hartanya dan maruahnya, telah memenuhi hak Allah atasnya dan hak hamba.
- Mati dengan hati yang bersih, niat yang murni dan akhlak yang baik tanpa mempunyai sebarang dengki, benci dan dendam terhadap sebarang Muslim lain.
- Pengakhiran yang baik adalah apabila anda menunaikan solat fardhu lima waktu dengan sewajarnya dan membayar apa yang telah ditetapkan oleh Allah atas anda.
Tanda Kematian Husnul Khatimah
Namun, ada beberapa perkara yang membantu seseorang mencapai kedudukan mati dalam keadaan pengakhiran yang baik InshaAllah dan tanda-tanda yang membawa berita gembira pengakhiran yang baik.
Nabi Muhammad (ﷺ) memberitahu tentang beberapa tanda pengakhiran yang baik yang jika kematian seseorang adalah dengan salah satunya maka itu akan menjadi isyarat yang baik dan berita gembira.
Beberapa tanda ini adalah:
- Untuk mengucapkan kalimat syahadah – pada masa kematian.
Nabi ﷺ berkata: “Orang yang kata-kata terakhir (dalam hidup) adalah ‘La ilaha-illa Allah’, Tiada yang berhak disembah kecuali Allah akan masuk Syurga” [Abu Dawud dan Al-Hakim] - Meninggal dunia dalam status seorang syahid ketika berjuang mempertahankan keagungan kalimah Allah.
Allah berkata: “Dan janganlah kamu mengira orang-orang yang gugur di jalan Allah sebagai orang-orang yang mati. Bahkan mereka itu hidup, tetapi kamu tidak menyadarinya.” [Surah Al Imran, 169] - Meninggal dunia ketika sedang bersedia untuk berperang demi agama Allah, atau ketika sedang melaksanakan ibadat Haji. [Muslim dan Ahmad]
- Meninggal dunia sejurus setelah melaksanakan ketaatan kepada Allah dan dalam usaha mencari redhaNya (contohnya, amalan-amalan ketaatan ini perlu menjadi perbuatan terakhir seorang individu seperti mengucapkan Shahadah, berpuasa dan bersedekah) [Ahmad].
- Meninggal dalam keadaan berusaha mempertahankan lima asas penting yang dilindungi oleh hukum Islam (yang seharusnya tidak ada seorang pun cuba melanggar atau merampas hak seorang Muslim daripadanya).
Kelima-lima asas tersebut adalah: agama, nyawa, harta, maruah dan akal.
Nabi (ﷺ) pernah bersabda: “Orang yang meninggal dunia semasa mempertahankan hartanya (dari mereka yang mahu merampasnya secara paksa) adalah seorang syahid, orang yang meninggal dunia ketika melindungi keluarganya (dari mereka yang mahu mendatangkan bahaya kepada mereka) juga adalah seorang syahid, orang yang meninggal dunia dalam usaha mempertahankan agamanya (contohnya, melawan mereka yang mahu menodai kepercayaan kita) adalah seorang syahid, dan orang yang meninggal dunia semasa berusaha mempertahankan nyawanya (dari mereka yang mahu membunuhnya) juga adalah seorang syahid.” [At-Tirmidhi dan Abu Dawud] - Untuk mati kerana salah satu penyakit wabak.
Nabi ﷺ memberitahu kami tentang beberapa daripada mereka; mereka adalah wabak, tuberkulosis, penyakit perut dan pleurisy - Kematian seorang (Muslimah) kerana melahirkan atau dalam keadaannya selepas bersalin.
- Mati kerana lemas, terkubur di bawah runtuhan, dan terbakar.
Nabi ﷺ berkata: “Syahid selain daripada yang dibunuh dalam Sebab Allah adalah, (daripada) tujuh (jenis): orang yang mati kerana wabak adalah syahid, orang yang lemas (Muslim) adalah (dihargai sebagai) syahid, orang yang mati kerana pleurisy adalah syahid, orang yang mati kerana penyakit perut adalah syahid, orang yang mati kerana terbakar adalah syahid, orang yang mati kerana berada di bawah runtuhan adalah syahid, dan (Muslimah) yang mati kerana melahirkan adalah syahid.” [Ahmad, Abu Dawud, An-Nisai] - Mati pada malam Khamis atau pada siang hari Jumaat.
Nabi ﷺ berkata: “Tiada Muslim yang mati pada hari Jumaat atau pada malam Khamis kecuali Allah akan melepaskannya dari ujian kubur.” [Ahmad dan At-Tirmidhi] - Peluh di Dahi. Nabi (ﷺ) berkata: “Seorang mukmin mati dengan peluh di dahinya.” [At-Tirmidhi]
Bagaimana Untuk Mendapat Husnul Khatimah?
Terdapat beberapa cara yang membantu seseorang untuk mendapatkan Husnul Khatimah.
Ia adalah seperti berikut:
- Takut kepada Allah secara rahsia dan secara terbuka dan tetap kukuh atas Islam. Allah Maha Esa berfirman “Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kepada Allah [dengan melakukan semua yang Dia perintahkan dan menjauhkan diri dari semua yang Dia larang] sebagaimana sepatutnya bertakwa, dan janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan Islam [sebagai Muslim] dengan penyerahan diri sepenuhnya kepada Allah.” [Surah Al Imran, 102]
- Menjauhkan diri daripada melakukan dosa besar dan juga berhati-hati dengan dosa-dosa kecil. Nabi Muhammad ﷺ pernah berpesan: “Waspadalah terhadap dosa-dosa kecil, kerana ia bagaikan sekelompok orang yang sedang dalam perjalanan dan berhenti di lembah. Mereka mengumpulkan sepotong kayu sini, sepotong kayu sana, sehingga mereka dapat memasak makanan mereka. Begitu juga jika seseorang terus-menerus melakukan dosa-dosa kecil, ia akan membawa kepada kehancuran (iaitu ke Neraka).” [Riwayat Ahmad].
- Mengingat Allah sepanjang masa: Orang yang mengingat Allah sepanjang masa dan perkara terakhir yang dia katakan dalam hidupnya adalah: ‘La ilaha illa Allah’ [tiada Tuhan yang sebenar yang layak disembah selain Allah], dia akan menikmati berita gembira Nabi kerana dia berkata: “Orang yang kata-kata terakhirnya adalah ‘La ilaha illa Allah’ masuk syurga. [Abu Dawud]
Doa Mendapat Husnul Khatimah
Berikut adalah doa yang diajarkan oleh Nabi Muhammad ﷺ yang ditemukan dalam Hadis Ibn Hibban:
Allahumma Ahsin ‘Aaqibatana Fi Al-Umuri Kulliha, Wa Ajirna Min Khizyi Ad-Dunya Wa ‘Adhab Al-Akhirah
“Ya Allah, perbaikilah akhir urusan kami dalam segala perkara, dan selamatkanlah kami dari kehinaan dunia dan azab akhirat.”
Ulasan:
Doa ini meminta kepada Allah untuk selalu membimbing kita pada jalan yang benar dalam semua urusan kita, dan melindungi kita dari segala bentuk kehinaan dan kesulitan di dunia ini serta azab di akhirat. Ini adalah doa yang baik untuk meminta Husnul Khatimah, iaitu akhir yang baik ketika meninggalkan dunia ini.
Penutup
Dalam perjalanan hidup ini, kita semua berusaha mencapai Husnul Khatimah – satu pengakhiran yang dipenuhi dengan keredhaan Allah.
Namun, pertanyaannya ialah, adakah kita benar-benar memahami apa itu ‘pengakhiran yang baik’ dalam konteks Islam?
Adakah kita melangkah dengan langkah yang benar dan usaha yang cukup untuk mencapai matlamat ini?
Apakah pula langkah-langkah yang telah kita ambil untuk menjauhkan diri daripada syirik, munafik, dan perkara bida’ah?
Semoga refleksi tentang isu ini dapat membantu kita semua untuk melalui perjalanan kehidupan ini dengan lebih berkesan dan mendekati matlamat kita untuk mencapai Husnul Khatimah.
Tinggalkan Komen Anda..