Tudung Labuh: 9 Tips Awal Yang Menyenangkan Sebelum Tudung Labuh

tudung labuh
Bagaimana ingin memulakan memakai tudung labuh?

Anda sedang berniat untuk berubah memakai tudung labuh?

Alhamdulillah, itu adalah satu berita gembira. Ini bermakna anda seorang yang mementingkan syariat dengan lebih peka terhadap aurat dan pakaian.

Tetapi bagaimana caranya supaya perubahan ini tidak dirasakan sukar?

Disini terdapat beberapa tips ringkas untuk bertudung labuh secara berperingkat.

1. Mulakan dengan memakai stokin kaki & sarung lengan.

Biasakan memakai baju yang longgar dan melepasi punggung.

Tukarkan penggunaan seluar jeans dengan seluar slack yang longgar.


2. Cari & sertailah kumpulan usrah yang benar.

Yakni yang diyakini agama naqibah (ketua usrah) nya serta hala tujunya selari dengan syariat. InsyaAllah


3. Perhebatkan langkah menyertai majlis-majlis ilmu seperti kuliah maghrib di Masjid, ceramah-ceramah oleh ustaz/ustazah untuk menambah input dalam diri.

InsyaAllah, akan bertemu sahabat-sahabat baru yang baik di majlis-majlis tersebut.


4. Bersungguh-sungguh memperbaiki ibadah-ibadah asas seperti solat, puasa & sebagainya.

Boleh rujuk ustaz / ustazah, sahabat-sahabat yang diyakini agama, kitab-kitab fardu ain, ataupun mendengar ceramah-ceramah online (kalau boleh, semua ini seiring).


5. Perbanyakkan membaca al-Quran & mentadabbur (mengkaji) maknanya.

Tidak ada gunanya pembacaan al-Quran tanpa memahami isinya.

Milikilah tafsir mini sebagai teman karib.


6. Apabila hati sudah semakin kuat, yakni semakin sudah yakin dengan pilihan yang dibuat (untuk berhijrah lillahi taala) maka, perlahan-lahanlah mulakan langkah untuk memperbaiki penampilan.

Mulalah memakai baju yang menutupi peha (mencecah lutut).

Paling popular, T-shirt Muslimah.

Namun, hati-hati, seeloknya pastikan ukurannya mencecah lutut kerana T-shirt yang tidak menutupi peha berpotensi untuk menampakkan bentuk peha jika dipakai dengan seluar.


7. Mulakan dengan memakai tudung bidang 50 (melepasi bahu). Pinkan secara lurus.

Kalau dipinkan silang ke dada, kelihatan agak singkat. Kebiasaannya muslimah memilih untuk memakai Tudung Turki atau Tudung Mesir.


8. Setelah semakin selesa, mulalah memakai pula tudung Tudung Turki/Mesir/Bawal bidang 60. Tudung jenis ini kebiasaannya labuh mencecah siku & menutupi punggung.

Sebenarnya, tudung jenis ini pun sudah memadai untuk menutupi aurat dengan sempurna.

Namun, agak renyah sebab penggunaan pin.. ( kalau tudung jahit terus sarung je. lagi mudah kan? )


9. Dalam pada berusaha menjaga penampilan, langkah 1-6 masih dipraktikkan dengan istiqomah (berterusan). Iman ditingkatkan, ibadah diperhebatkan, akhlak dipermantapkan. insyaAllah.


10. Kemudian, setelah bersedia untuk memakai tudung labuh berjahit, bolehlah mulakan dengan berselang-seli dengan Tudung Turki/Mesir bidang 60 sebelum istiqomah dengan tudung labuh berjahit.

Serta kurangkan pemakaian seluar serta mengantikannya dengan memakai kain. Memakai t-shirt muslimah dengan kain tidak ada salahnya.

Bahkan lebih manis dipandang mata. :)

Suka Apa Yang Anda Baca?

Daftarkan nama dan email anda untuk mendapatkan panduan dan perkongsian berkualiti terus ke inbox anda secara PERCUMA!







Privasi anda adalah keutamaan kami. Kami tidak bertolak ansur dengan spam dan kebocoran maklumat kepada pihak ketiga.

Tinggalkan Komen Anda..

24 Comments
Komen Terbaru
Komen Terdahulu Paling disukai
Inline Feedbacks
View all comments
Rahayu binti Ahmad
3 tahun yang lalu

Assalamualaikum wrt wbt…. sy bekerja di Badan Beruniform. Spt sedia mklum pemakaian beruniform telah di spesifikasikan mengikut kesesuaian tugas. Namun pemakaian tersebut dari segi hukum tidak menepati ciri langsung sebagai seorang muslimah. Dengan pemakaian tersebut penampilan kami sebagai muslimah berubah dari segi perwatakan, tuturkata dan perbuatan. Sebenarnya Alhamdulillah sy sedang belajar dalam proses ke arah itu, namun tatkala memakai uniform sy rasa tidak selesa dengan pemakaian tersebut dalam bidang tugas yg sy ceburi. Sy tidak berniat pun menidakkan rezeki yang Allah bagi cuma sy perlu berubah demi kebaikan agama tercinta.

megazi
5 tahun yang lalu

Assalamualaikum… Terima kasih penulis kerana serba sedikit memberi saya lebih keyakinan dengan pilihan saya ini.. Doakan saya istiqamah dalam membuat kebaikan.

Siti
5 tahun yang lalu

Salam.. saya ingin bertanya sedikit. Biasanya yang bertudung labuh, menutupi dada dan belakang tinggi orangnye. Nampak sesuai sangat. Kalau orang yg rendah dan berbadan kecil bagaimana pula?

Rokiah
6 tahun yang lalu

Alhamdulillah, moga Allah swt memberi petunjuk dan hidayahNya ke arah istiqomah.. Masih membaca comments 2….

syahirah
7 tahun yang lalu

Alhamdulillah . Saya juga dah bertudung labuh . Pada mulanya saya cuma belajar tentang solat dan agama , selepas faham cara solat yang sebenar iaitu dengan kehadiran hati , saya terus bertudung labuh . Apa yang saya percaya tudung labuh ni sebagai dinding antara saya yang sekarang dengan saya yang dulu . Sungguh , semakin saya cuba mengejar cinta ilahi , semakin banyak dugaan yang menimpa . Orang panggil saya hipokrit , benci segala kata-kata agama yg keluar dr mulut saya sehinggakan dalam kelas hampir semua tak berkawan dengan saya . Saya cuma ditegur bi-a mereka perlukan sesuatu . Sedihnya hati hanya Allah yang tahu . Tapi tudung labuh lah yang buat saya terus usaha . Bila saya pandang tudung ini , terdetik dalam hati yang aku dah pun selangkah menuju Allah . Kalau aku berhenti , maka aku memang tergolong orang2 yg rugi . Firman Allah dan kasih sayangNya jadi kekuatan pada saya . Walaupun saya sentiasa berseorangan , Allah ada disisi . Walaupun saya menangis setiap malam , Allah lah yang menenangkan hati . Dia yang maha memahami . Sungguh , Isstiqomah memang payah tapi jika cinta dan lasih sayang Allah lah balasannya , tiada yang lebih Indah . :) semoga kita terus beristiqomah . Ukhti fillah