Perkara Yang Sunat Ketika Iktikaf & Yang Membatalkannya

perkara yang sunat dan membatalkan iktikaf

Adalah disunatkan ke atas orang yang sedang iktikaf itu menyibukkan diri dengan berbuat taat akan Allah Taala seperti solat dan berzikir dan membaca Quran dan muzakarah ilmu kerana ia lebih menghasilkan kepada tujuan iktikaf itu iaitu mendekat diri kepada Allah.

Telah menyebut oleh Dr Wahbah Az-Zuhaili :

يستحب للمعتكف التشاغل على قدر الاستطاعة ليلاً ونهاراً بالصلاة، وتلاوة القرآن، وذكر الله تعالى نحو لا إله إلا الله، ومنه الاستغفار، والفكر القلبي في ملكوت السموات والأرض ودقائق الحكم، والصلاة على النبي صلّى الله عليه وسلم، وتفسير القرآن ودراسة الحديث، والسيرة، وقصص الأنبياء وحكايات الصالحين، ومدارسة العلم، ونحو ذلك من الطاعات المحض

Ertinya: “Disunatkan bagi orang yang iktikaf itu dengan semampunya menghabiskan masa iktikaf itu pada siang dan malam dengan mengerjakan solat dan membaca Quran dan zikir akan Allah Taala seperti bertahlil dan setengah daripadanya ialah beristighfar dan hati memikirkan pada kerajaan segala langit dan bumi dan segala kehalusan hikmah dan berselawat atas Nabi sollallahu alaihi wasallam dan tafsir Quran dan belajar hadith dan sirah dan segala kisah para Nabi a.s. dan hikayat orang-orang soleh dan mempelajari ilmu pengetahuan dan umpama yang demikian itu dari segala bagai ketaatan.” (Kitab Al-Fiqh Al-Islami)

Dan sunat pula seorang yang beriktikaf itu dalam keadaan berpuasa sama ada puasa wajib atau sunat dan jika tidak dia melakukan puasa nescaya sah iktikafnya itu.

Baca Sepenuhnya

Amalan Semasa Mencari Malam Lailatul Qadar

Amalan Semasa Mencari Malam Lailatul Qadar

Adakah dituntut kita mencari malam lailatul qadar dan apakah amalan yang hendak kita lakukan jika bertemu dengannya?

JAWAPAN

Berkata Dr Syeikh Salim Alwan Mufti Australia :

يستحب طلب ليلة القدر لما روى أبو هريرة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : { من قام ليلة القدر إيمانا واحتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه }

والمستحب أن يقول فيها : اللهم إنك عفو تحب العفو فاعف عني ، لما روي { أن عائشة رضي الله عنها قالت : يا رسول الله أرأيت إن وافقت ليلة القدر ماذا أقول ؟ قال تقولين : اللهم إنك عفو تحب العفو فاعف عني }

( فرع ) اعلم أن ليلة القدر يراها من شاء الله تعالى من بني آدم كل سنة من رمضان ، كما تظاهرت عليه الأحاديث وأخبار الصالحين بها ، ورؤيتهم لها أكثر من أن تحصر.

( فرع ) قال صاحب الحاوي : يستحب لمن رأى ليلة القدر أن يكتمها ويدعوا بإخلاص ونية وصحة يقين بما أحب من دين ودنيا ، ويكون أكثر دعائه للدين والآخرة

مفتي دار الفتوى في أستراليا

Ertinya: “Disunatkan mencari malam lailatul qadar kerana hadith yang telah meriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a. sungguhnya Rasulullah sollallahu alaihi wasallam telah bersabda: Barangsiapa mendirikan yakni beramal akan malam lailatul qadar semata-mata kerana iman dan harapan nescaya diampunkan baginya akan apa yang telah lalu daripada dosanya.”

Baca Sepenuhnya

Fidyah Puasa Untuk Orang Meninggal Dunia [Ust Azhar Idrus]

Barangsiapa yang ada meninggalkan puasa Ramadhan samada sebab uzur atau tiada baginya uzur dan dia adalah orang yang mampu melakukan qadha tapi dia tidak qadha —kemudian dia mati — maka wajib dikeluarkan dari harta peninggalannya sebagai fidyah bagi satu hari dia tinggal puasa itu akan satu cupak makanan.

Sebagaimana telah diterangkan sebelum ini makanan yang sah dijadikan fidyah itu ialah makanan utama penduduk negeri tersebut seperti beras pada negeri kita ini maka satu fidyah itu ialah secupak beras.

Baca Sepenuhnya

Amalan Paling Minima Mendapatkan Lailatul Qadar

Amalan Paling Minima Mendapatkan Lailatulqadar

Apakah amalan paling minima bagi seseorang yang dikira telah mendapat kelebihan malam lailatul qadar?

JAWAPAN

Ulamak berbeza pendapat tentang batas paling minima bagi seseorang untuk mendapatkan kelebihan lailatul qadar maka berkata sebahagian ulamak yang paling minima hendaklah seorang itu menghidupkan seluruh malam atau sebahagian besar daripada malam dengan amal ibadah.

Baca Sepenuhnya