Wanita Yang Harus Dicintai

Wanita Yang Harus Dicintai

Wanita Yang Harus Dicintai

Rasulullah Muhammad saw adalah contoh tauladan untuk kita umat Islam.

Begitu juga para isteri baginda merupakan contoh wanita solehah. Wanita yang paling dicintai Rasulullah adalah ibu dan isterinya Khadijah.

Kenapa ibunya?

Sebab ibu baginda adalah wanita yang mengandung dan melahirkannya dan Siti Khadijah adalah seorang wanita yang sempurna.

Kecantikkan jiwanya, kebersihan hatinya, keimanannya , kecerdasannya, kesetiannya merupakan magnet yang membuatkan  hati seorang pemuda bernama Muhammad luluh.

Wanita seperti khadijah merupakan ciri  wanita yang layak dicintai, tetapi di zaman ini ada lagikah wanita seperti itu?

Bukan bererti pada zaman  ini tiada, tetapi jarang.

Menemui wanita solehah  seperti isteri Rasulullah bukanlah  mudah.

Mendekatinya juga sukar.

Perkara ini seperti mencari jarum yang hilang. Mungkin wanita itu dikatakan cantik rupa dan tubuhnya, tetapi belum tentu dia memiliki akhlak yang cantik.

Kecantikan rupa dan kemolekkan tubuh seorang wanita bukanlah standard ukuran yang dinilai oleh Allah SWT, melainkan dia sentiasa menghiasinya, dengan akhlak yang mulia, ketakwaan dan keyakinannya kepada Allah

Pernahkah anda membaca artikel 9 ciri wanita idaman lelaki yang dicadangkan Dato’ Hj Fadzilah Kamsah? anda boleh bacanya di SINI

Jika  seorang wanita dah memilik keyakinan yang kuat,dan tak mudah terhakis  oleh sekuat manapun badai, dialah wanita yang dapat dikatakan wanita yang layak dicintai oleh Allah, suami dan keluarga.

Wanita yang harus dicintai, tidak akan menjadikan kecantikkan yang dimilikinya sebagai kebanggaan yang dapat menjerumuskan kepada sifat riak  atau sombong.  

Akibatnya menyebabkan wanita tersebut membuang  jutaan wang hanya untuk merawat tubuh dan kecantikkan yang bersifat sementara dan tidak kekal.

Padahal dalam al Quran dan jelas dilarang untuk tidak menduniakan kecantikkan.

Dalam surah al-ahzab ayat 33 diterangkan yang ertinya “Janganlah kamu berhias dan bertingkah laku seperti orang-orang jahiliyah terdahulu”

Tidak ada sesuatu pun yang dapat mengubah  penampilan dan kecantikkan seorang wanita selain kekuasaan Allah taala dengan segala izinnya.

Wanita cantik dan harus untuk dicintai akan terpancar dari hati yang bersih dan sikap yang baik dan kata – kata yang sopan, pakaian yang mencerminkan wanita solehah.

Kadangkala,  kita pernah terjumpa wanita seperti itu, tetapi itu hanya sekadar topeng.

Lama – kelamaan, sifat sebenar mereka akan terbongkar. Sebab yang asli akan tetap asli.

Selain dari itu, sifat wanita yang layak dicintai dapat di lihat dari kerendahan hatinya dengan bersikap hormat kepada  sesiapa pun tanpa membezakan darjat dan martabat.

Kerana dia tahu setinggi mana pun ilmunya,  dia tetap wanita yang mengerti dan tahu tugasan serta tanggungjawabnya sebagai wanita didalam rumahnya.

Dan wanita yang layak dicintai juga sentiasa rendah hati terhadap manusia lain. Walau ada perbezaan, tetapi dia yakin perbezaan itu hanya dimata manusia sebab tidak ada manusia yang berbeza dimata Allah.

Ketakwaan dan keimanan seseoranglah yang membezakannya dimata Allah. Wanita yang mulia kerana hidup glamour atau berjawatan tinggi, bukanlah jaminan kebahagiaan.

Tetapi ketenteraman hati dan ketenangan jiwa adalah kunci segalanya.

Seorang wanita yang harus dicintai ibarat lebah yang memberikan manfaat untuk semua orang. Hasil yang diberikannya adalah madu.

Dengan madu tersebut,  banyak manusia yang dapat merasakan manfaatnya. Si pencari madu  boleh memberi makan anak isterinya dengan menjual madu tersebut dan banyak lagi manfaatnya.

 

Wanita yang harus dicintai juga akan menyedarkan umur kita yang sebenar.

Menyedarkan waktu yang kita gunakan untuk berbuat kebaikan, membahagiakan orang lain, menghibur orang yang sedang bersedih untuk mencapai keredhaan Allah dan rasa syukur kepada Allah.

Dan  wanita yang harus dicintai akan sedar akan dirinya yang tidak dapat lari dari  kematian.

Dalam mempersiapkan bekalnya, dia akan sentiasa berbuat kebaikkan, dan perkataan yang selalu keluar dari mulutnya adalah zikir sehingga dia mampu mengingati Allah dalam keadaan susah mahupun senang.

Beberapa point untuk dapat menjadi wanita yang harus dicintai :

1.Iman yang kuat,sentiasa taat beribadah, istiqamah dan sabar serta ikhlas.
2.Bersifat Mulia dan Bersifat mulia dalam pergaulan, tingkahlaku dan bertutur kata.
3.Berfikiran positif, tidak buruk sangka dan sentiasa berada dalam senyuman.

Masukkan alamat email anda untuk subscribe / melanggani blog ini dan menerima setiap artikel baru melalui e-mel.

Join 1,960 other subscribers

Comments

  1. says

    “Cinta dapat mengubah pahit menjadi manis, debu menjadi emas, keruh menjadi bening, sakit menjadi sembuh, penjara menjadi telaga, derita menjadi nikmat, dan kemarahan menjadi rahmat. Sungguh menyakitkan mencintai seseorang yang tidak mencintai kita. Tetapi, lebih menyakitkan jika kita mencintai seseorang tetapi kita tidak memiliki keberanian untuk menyatakan cinta itu kepadanya..” Lanjutkan membaca –> http://catatanharianfifi.blogspot.com/2013/03/mencintai-dicintai-dan-cinta.html -Mencintai, Dicintai, dan Cinta

  2. hanizaniha says

    cantik d mata dan cantik d hati..itulah tutur kata yg boleh ku ungkapkan skarang ini…biar skit d pandangan mata, tpi bhagia d dalam hati drpada cntik d pndgan mata,tp menyakitkan hati…

    • says

      “Cantik itu adalah apa yang Allah kata cantik. Bila Allah SWT suruh tutup aurat, maka tutup aurat itulah cantik. Bila Allah SWT menyuruh kita beradab sopan, maka beradab sopan itulah cantik, bila Allah SWT suruh kita menjaga malu, maka menjaga malu itulah cantik.”
      — Hilal Asyraf

      • nur says

        Allah suka kan keindahan . kalau benar hanya kecantikan dalam dicintai Allah . Makan tidak akan wujud pulau pulau yang indah . ikan ikan yang indah . Jika wanita itu berhias dan bercantik demi suaminya . Kan dapat pahala . dan sesuai dengan fitrah manusia kita sukakan kecantikan . tidak pulak berdosa kalau merawat diri supaya cantik , yang haram apabila plastic surgery padahal hidung dah elok . hmmm

      • says

        Kecantikan seorang wanita dapat dilihat melalui matanya, kerana mata adalah pintu menuju hatinya, tempat dimana cinta bersemayam.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *