Cinta Itu Adalah Fitrah..

Cinta seorang lelaki kepada wanita dan cinta wanita kepada lelaki adalah perasaan yang manusiawi yang bersumberkan dari fitrah yang diciptakan Allah SWT di dalam jiwa manusia , iaitu kecenderungan kepada lawan jenisnya ketika telah mencapai kematangan fikiran dan fizikalnya.

“Dan diantara tanda-tanda kekuasaan-Nya adalah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri , supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya , dan dijadikan-Nya diantara kamu rasa kasih sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar- benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir” (QS Ar Rum : 21)

Cinta pada dasarnya adalah bukanlah sesuatu yang kotor, kerana kekotoran dan kesuciannya bergantung kepada kita. Jika kita mengarah cinta itu kepada kebaikan, maka terbitlah cinta yang suci dan halal. Jika kita mengarahkan cinta kita berlandaskan hawa nafsu semata – mata, maka terbitlah cinta  yang kotor dan haram

Cinta mengandungi segala makna kasih sayang , keharmonian , penghargaan dan kerinduan, disamping mengandungi persiapan untuk menempuh kehidupan dikala suka dan duka, lapang dan sempit.

Cinta bukanlah hanya sebuah tarikan luaran sahaja.Tarikan secara luaran hanyalah permulaan cinta, bukan puncaknya. Dan sudah fitrah manusia untuk menyukai keindahan. Tetapi disamping keindahan bentuk dan rupa harus disertai keindahan keperibadian dengan akhlak yang baik.

Islam adalah agama fitrah. Kerana itulah Islam tidaklah membelenggu perasaan manusia. Islam tidak mengingkari perasaan cinta yang tumbuh pada diri seorang manusia. Akan tetapi Islam mengajarkan pada manusia untuk menjaga perasaan cinta itu, dirawat dan dilindungi dari segala kehinaan dan apa saja yang mengotorinya.

Islam membersihkan dan mengarahkan perasaan cinta. Islam mengajarkan bahawa sebelum dilaksanakan akad nikah, kita harus bersih dari persentuhan dan perkara – perkara lain yang haram.

Jadi, kenapa ada sesetengah dari kita mahu menghalang perasaan cinta?

Cinta itu hendaklah dikawal, Bukan Dihalang. Kerana Cinta adalah Fitrah

output_8vyUki

Masukkan alamat email anda untuk subscribe / melanggani blog ini dan menerima setiap artikel baru melalui e-mel.

Join 2,249 other subscribers

Comments

  1. iffa says

    mcintai msia banyak didorong nfsu smata-mata….lindungi mata dri memndg rupa, lindungi jiwa dri memandg harta, lindungi hati dari memandang dia dri sudut dniawi…tp, crilah insn yg boley memimpin dri, untk ukhrawi…untuk khdpan slpas mati…

    • Manisnyacinta24 says

      saya setuju dgn hujah awk… tak kekal kalau kita letakkan kata2 manis jika tindkkan tak seiring dgn tindakkan.. Ketika bercinta kita mudah mengikut kata pasangn sedangkan itu bukan terbaik untuk diri kita…sanggup hancurkan segala2 nya hnya 1 kepuasan yang sementara

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *